Żyjemy coraz szybciej, pracujemy na coraz wyższych obrotach, tworzymy i odbieramy coraz więcej informacji. Świat się zmienia. A komunikacja zmienia się wraz z nim.
Stare narzędzia wspomagające wymianę informacji powoli odchodzą do lamusa, a klasyczne sposoby porozumiewania się bezpowrotnie zniknęły już jakiś czas temu. Musimy zmienić nasze przyzwyczajenia, jeśli chcemy dogadać się z innymi. Niewłaściwa komunikacja wciąż pozostaje jedną z głównych przyczyn niepowodzenia wszelkiego typu projektów. Jeśli chcesz złamać ten trend i realizować powierzone Ci zadania z sukcesem, to dobrze trafiłeś.
W środku znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań.
Jakie bariery komunikacyjne przeszkadzają w sprawnym porozumiewaniu się z innymi i jak je skutecznie pokonywać?
Jak komunikacja wizualna może sprawić, że prezentacje czy spotkania będą skupiały uwagę rozmówców i w pełni ich angażowały?
Jak nie utonąć w natłoku e-maili, skoro nikt nie rozlicza nas z liczby wysłanych wiadomości, tylko z efektów działań?
Co zajmuje nawet do 90% czasu pracy kierownika projektu i dlaczego wciąż tak nieudolnie wykonujemy tę tajemniczą czynność?
Jak tworzyć plany komunikacji, aby były prawdziwie użyteczne, a nie stanowiły jedynie iluzji zarządzania projektem?
Autorka pokaże Ci, jak dzięki świadomemu podejściu do komunikacji stać się skuteczniejszym menedżerem i sprawić, by zrealizowane projekty stały się Twoją najlepszą wizytówką. Jej rady są tym cenniejsze, że pisze o wszystkim z perspektywy osoby, która swoje doświadczenie projektowe zdobyła podczas wielu lat pracy zawodowej.
Grunt to mieć plan. Biznesplan!
Masz pomysł na biznes? Gratulacje! Teraz czas zamienić idee na konkretne zyski. By się solidnie do tego przygotować, musisz stworzyć biznesplan. Weź czystą kartkę papieru albo otwórz nowy dokument na ekranie swojego laptopa. Zacznij od liczb - jeśli jesteś w tym biegły i ten aspekt uważasz za najważniejszy, skup się na planie finansowym. Możesz też zacząć od marketingu: ustalić asortyment, opisać wachlarz usług i skalkulować zróżnicowanie cen. Możesz zaplanować akcje promocyjne, dokonać badania aktualnych cen na rynku czy posłuchać opinii potencjalnych klientów. Wyobraź sobie swoją przyszłą spółkę — co ją charakteryzuje, co widzisz najwyraźniej? Dobrany zespół kreatywnych pracowników, którzy są dla siebie życzliwi? Może zaczniesz od planowania struktury zatrudnienia, klucza doboru pracowników, systemów motywacyjnych? Nie jest łatwo, prawda? Jednak nagroda za trud będzie wielka.
Stworzenie biznesplanu pomaga osiągnąć sukces. Dzieje się tak dlatego, że planowanie w biznesie wymaga solidnych przygotowań i przemyśleń. Poszukiwanie rozwiązań wiąże się z uzupełnianiem wiedzy i gromadzeniem informacji. Tworzenie wizji i misji czy strategii marketingowej pobudza kreatywność i prowadzi do rozwijania ciekawych pomysłów. Dzięki analizie danych rynkowych można pogłębić lub zaktualizować wiedzę na temat zmian w popycie, trendach czy standardach. Analiza słabych i mocnych stron uświadamia potrzebę zmian, testuje elastyczność i pomaga zarządzać ryzykiem. Proces pisania biznesplanu stwarza okazję do osobistego rozwoju jego autorów poprzez określanie wartości, zasad i priorytetów oraz stymulowanie umiejętności twórczych, a nawet artystycznych.
Zatem - pisanie czas zacząć…
Dzięki lekturze tej książki dowiesz się, w jaki sposób wykorzystać moje doświadczenie przedsiębiorcy i inwestora venture capital, by zapewnić sukces swojemu pomysłowi. Przekazuję Ci tę wiedzę, byś mógł zmieniać świat na lepsze. Dla autora książki nie ma nic piękniejszego od widoku ludzi, którzy z niej korzystają. Bierzmy się więc do roboty, bo nie mogę się już tego doczekać.
Guy Kawasaki
Masz pomysł na świetny biznes i przeczucie, że może on zmienić świat? Oczaruj innych swoją wizją, pokaż wszystkim, ile jesteś wart. Uwzględniając cele i pragnienia innych, wzbudzając sympatię i zaufanie oraz proponując produkt, którym inni się zachwycą, możesz zmieniać ludzkie serca, myśli i zachowania.
Oczarować można podczas dokonywania transakcji handlowej albo ważnych negocjacji w wielkiej korporacji, a także za pomocą Facebooka. A gdy już uda Ci się to zrobić, efekty będą dużo bardziej spektakularne niż te uzyskiwane za pomocą tradycyjnej perswazji, wywierania wpływu czy marketingu.
Ta fascynująca książka opisuje wszystko, co musisz przygotować, by wystartować z kampanią reklamującą Twój produkt, wykorzystać w pełni technologie push i pull oraz oczarować klientów, pracowników, a nawet własnego szefa.
Gdyby porównać prowadzenie firmy do gry w piłkę, finansom mogłaby przypaść rola jednego z naszych najlepszych napastników.
Kierując firmą, przedsiębiorca musi wiedzieć, w jaki sposób posługiwać się różnymi danymi liczbowymi, a jego odpowiedzialność w tym zakresie nie może zostać oddelegowana do dyrektora finansowego czy głównego księgowego. Inwestorzy zewnętrzni, partnerzy i potencjalni nabywcy danego przedsięwzięcia chcą rozmawiać o finansach i oczekują, że ich rozmówcą będzie sam kapitan.
Książka ta powstała, ponieważ kiedyś obaj zakładaliśmy własne przedsiębiorstwa i bardzo przydałaby nam się wtedy wiedza na temat finansów w biznesie. Nie należy mylić finansów (wykorzystania informacji finansowych do podejmowania lepszych decyzji biznesowych) z księgowością, czyli śledzeniem finansowych wyników firmy.
Wracając do naszego piłkarskiego porównania: jeśli finansom przypisujemy w naszej drużynie rolę napastnika, o księgowości można myśleć jak o bramkarzu.
O finansowym sukcesie danego przedsięwzięcia, czyli o tym, czy wszyscy udziałowcy — założyciele firmy, inwestorzy oraz pracownicy (ci ostatni poprzez opcje na udziały) — zarobią na nim pieniądze, decydują tylko cztery czynniki. Każdy z nich jest ściśle powiązany z bilansem.
Niewielu jest jednak przedsiębiorców, którzy poświęcaliby tej kwestii tyle czasu i uwagi, ile przeznaczają na tworzenie nowych produktów czy rozwijanie bazy klientów. Być może nawet nie zdają sobie sprawy z jej znaczenia. Przedsiębiorcy z godnym podziwu zaangażowaniem często samotnie stawiają czoła niezliczonym przeciwnościom losu, tymczasem odrobina wiedzy o finansach, planowanie i podejmowanie działań we właściwym momencie mogą mieć zasadnicze znaczenie dla sprawnego funkcjonowania firmy.
Mówiąc najprościej, bilans składa się z pozycji, które potrzebują finansowania („aktywów"), oraz pozycji, które funduszy dostarczają („zobowiązania i kapitał własny"). Może się jeszcze w nim znaleźć nadwyżka środków pieniężnych czy linia kredytowa i to w zasadzie wszystko. To dlatego bilans łatwo można zrozumieć i przeanalizować. Idąc tym tokiem rozumowania, dochodzimy do czterech czynników, które decydują o finansowym sukcesie przedsięwzięcia. Oto one:
• W jaki sposób szacuje się, kontroluje i redukuje środki pieniężne potrzebne na prowadzenie działalności firmy? Wszyscy słyszeli o „kapitale obrotowym" na takiej samej zasadzie jak słyszeli o „marketingu". Dla różnych ludzi sformułowanie to może oznaczać różne rzeczy. Bardzo nieliczni przedsiębiorcy stawiają sobie strategiczny cel zredukowania środków pieniężnych pochłanianych przez operacje firmy, a jeszcze mniej z nich czyni z tego kluczowy element w strategii zarządzania produktem czy podejmowaniu decyzji biznesowych. My proponujemy tu całościowe i łatwe w zastosowaniu podejście wraz z zestawem narzędzi, które pomogą nam obniżyć ilość środków pieniężnych wykorzystywanych w operacjach przedsiębiorstwa.
• W jaki sposób podzielić tort pomiędzy przedsiębiorcę a inwestorów? Naszym „tortem" są przychody ze sprzedaży firmy raczej niż względny procent jej własności. Jest wiele przykładów spółek odnoszących sukcesy, gdzie przedsiębiorca za późno orientuje się, że posiadanie 40% firmy, która została sprzedana za 80 milionów złotych, wcale nie gwarantuje czeku na 32 miliony (w rzeczywistości można nawet odejść z kwitkiem). Dzięki informacjom zdobytym poprzez szeroko zakrojone badania ankietowe wśród europejskich funduszy venture capital pokazujemy, jak chronić interesy przedsiębiorcy, negocjując wstępne warunki umowy z firmami VC. Zarówno fundusze VC, jak i przedsiębiorcy zgadzają się co do jednego: wielkość tortu powinna być ważniejsza niż wielkość kawałka, a procentowa własność firmy ma zwykle niewiele związku z tym, w jaki sposób podzielona zostaje jej ekonomiczna wartość.
• W jaki sposób wynagradzać personel, aby przyciągać najzdolniejszych pracowników, a przy tym być może płacić im trochę mniej, niż wynoszą wynagrodzenia rynkowe? Opcje na udziały miały ostatnio złą prasę, ale główną przyczyną jest to, że generalnie zbyt rzadko ich posiadacze zarabiają na nich pieniądze. Korzystając z modelu wyjścia z inwestycji, pokazujemy, jak stworzyć dobry plan opcji na udziały i w jaki sposób przekonać do niego inwestorów. Bez tego start-upy mają do wyboru albo opłacanie ludzi, na których w rzeczywistości nie mogą sobie pozwolić, albo zrezygnowanie z zatrudnienia właściwych pracowników.
• W jaki sposób uzyskać najlepszą cenę za udziały, kiedy na przykład sprzedajemy firmę? Jest tylko jedna szansa, by dokonać prawidłowej wyceny wartości przedsiębiorstwa i sprzedać je właściwemu nabywcy. Ale najczęściej spory pomiędzy inwestorami a zarządem dotyczą tego, czy sprzedać firmę teraz, czy jeszcze poczekać, a jeśli sprzedać, to komu i za ile, ponieważ każdy zainteresowany ma swoje własne cele. Sprzedaż firmy nie jest tak naprawdę wyjściem z inwestycji, lecz przejściem do nowego stanu. Zamiast o „wyjściu" wolimy mówić o upłynnieniu udziałów: jest to moment, w którym wszyscy lub część udziałowców zamieniają całość bądź część posiadanych udziałów na gotówkę.
Zjawiskowe start-upy sprzedawane za bajońskie sumy nie muszą się za bardzo martwić poruszanymi tu kwestiami, ponieważ zawrotna wielokrotność, którą ktoś chce za nie zapłacić, jest w stanie zamaskować wszelkie strukturalne problemy finansowe. Jednak zasadnicza większość przedsięwzięć rokuje skromniejszy zwrot i dlatego zrozumienie wagi czterech wyżej wymienionych czynników może mieć zasadnicze znaczenie dla sukcesu finansowego bądź porażki przedsiębiorcy. Aby zilustrować te cztery punkty i to, jak wyglądają one w praktyce, śledzimy historię fikcyjnej młodej bizneswoman Marty Inger. Marta ma świetny produkt i wysoką rozpo-mawalność w mediach. Napędzana osobistymi ambicjami oraz oszałamiającą popularnością nasza bohaterka nie unika jednak serii kryzysów, z których niektóre da się załagodzić, a innych nie. Książka dzieli się na odcinki, w których opowiadamy historię Marty i jej firmy, oraz rozdziały wyjaśniające różne zagadnienia z dziedziny finansów, które odgrywały ważną rolę w historii Marty.
Nasza bizneswoman nie jest prawdziwą osobą — to postać złożona z wielu różnych przedsiębiorców, z którymi mieliśmy do czynienia. Firma Marty, Dom Mody Misslnge, również jest fikcyjna, ale dane finansowe oparte są na bilansach rzeczywistych przedsiębiorstw. Scenariusz wydarzeń opisanych w odcinkach, choć wymyślony, czerpie z prawdziwych sytuacji dotyczących firm głównie z branży technologicznej. My zdecydowaliśmy się na wybór branży odzieżowej — zamiast na przykład studium przypadku przedsiębiorstwa high-tech — aby pokazać, że przedsiębiorczość oraz mechanizmy tworzenia bogactwa są wszędzie takie same, niezależnie od produktu czy branży.
Wszystkie postacie, nazwiska i nazwy przedsiębiorstw są fikcyjne, a ich ewentualne podobieństwo do rzeczywistych osób, firm czy sytuacji jest zupełnie przypadkowe.
Podróż w głąb ludzkiej pamięci
Podstawy teoretyczne
Podłoże neurobiologiczne
Odkrywane tajemnice umysłu
Pamięć jest jedną z najbardziej fascynujących funkcji naszego mózgu. Wydaje nam się zupełnie naturalne, że budząc się rano, rozpoznajemy pokój i twarze bliskich, a także potrafimy wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę w codziennych sytuacjach. Przecież zadaniem pamięci jest właśnie gromadzenie wiedzy o świecie i umiejętności nabywanych w ciągu życia. To właśnie dzięki niej udaje nam się zrozumieć zachowania ludzi i zanalizować okoliczności, w jakich się znajdujemy. To ona pozwala nam oceniać obserwowane zdarzenia i odbierane wiadomości.
Książka "Psychologia pamięci" jest podręcznikiem akademickim, a zarazem prawdziwą encyklopedią wiedzy na temat pamięci. Autorka rozpoczyna wykład od przybliżenia teorii, odwołując się do pionierów badań w tym zakresie -- Hermanna Ebbinghausa czy Frederica Bartletta. Osobny rozdział poświęca neurobiologicznemu podłożu, a także organizacji pamięci, jej systemom i procesom. Zabiera nas też w fascynującą podróż w głąb ludzkiego mózgu: opisuje rozwój pamięci od najmłodszych lat aż do wieku dojrzałego. Przybliża specyfikę pamięci autobiograficznej oraz charakteryzuje różnego typu zaburzenia, w tym różne rodzaje amnezji i chorobę Alzheimera.
Ponadto podręcznik opisuje:
systemy pamięci krótkotrwałej i długotrwałej,
procesy kodowania informacji oraz strategie zapamiętywania,
pamięć jawną i utajoną -- przejawy, obserwacje, metody badania,
zapominanie -- teorie i czynniki wpływające na trwałość przechowywania danych,
procesy wydobywania z pamięci potrzebnych informacji,
starzenie się pamięci i zmiany neurologiczne w mózgu.
"Podręcznik pozwoli studentom zdobyć aktualną wiedzę z zakresu psychologii pamięci, ułatwi zrozumienie różnych kontrowersji o charakterze teoretycznym, które są obecne we współczesnej psychologii. Dostarczy też narzędzia do krytycznej analizy różnych wyników, hipotez, koncepcji, itp. Problematyka poruszana w podręczniku zakresowo odpowiada potrzebom studentów psychologii, a także w pewnym stopniu pedagogiki, oraz potrzebom badaczy interesujących się kognitywistyką, a szczególnie filozofią umysłu."
prof. dr hab. Zdzisław Chlewiński
"Podręcznik zasługuje, moim zdaniem, na najwyższą ocenę. Tak jest zarówno ze względu na zawartość treściową książki, jak i zastosowane formy jej prezentacji. (…) Autorce wyrażam uznanie za uwieńczony sukcesem ogromny trud w pełni kompetentnego i starannego przygotowania tekstu."
prof. dr hab. Ziemowit Włodarski
Psychologia pamięci
Spis treści
Przedmowa (13)
Część I Badania nad pamięcią (17)
Rozdział 1. Pamięć jako przedmiot badań (19)
Przejawy pamięci (19)
Pojęcie pamięci (20)
Pamięć czy uczenie się? (22)
Podstawowe rozróżnienia (24)
Główne problemy (25)
Podsumowanie (26)
Literatura uzupełniająca (27)
Zbliżenie. Metafory opisujące pamięć (27)
Rozdział 2. Historia badań (31)
Przednaukowe zainteresowania pamięcią (31)
Pionierzy badań nad pamięcią (35)
Główne podejścia teoretyczne (40)
Wprowadzenie (40)
Asocjacjonizm klasyczny (40)
Behawioryzm (42)
Badania nad uczeniem się werbalnym (44)
Współczesne wersje asocjacjonizmu (45)
Źródła rewolucji poznawczej (45)
Charakterystyka podejścia poznawczego (47)
Badania nad pamięcią w warunkach naturalnych - podejście ekologiczne (48)
Neuropsychologiczne i neuropoznawcze badania nad pamięcią (50)
Podsumowanie (51)
Literatura uzupełniająca (53)
Rozdział 3. Metody badań (55)
Podstawowy plan eksperymentu w badaniach pamięci (55)
Pomiary pamięci (56)
Rodzaje zadań służących do pomiaru pamięci (56)
Testy reprodukcji (57)
Testy rozpoznawania (60)
Testy pośrednie (62)
Testy pamięci prospektywnej (63)
Metoda chronometryczna (64)
Zmienne niezależne w badaniach pamięci (64)
Zmienne na etapie kodowania (64)
Zmienne na etapie przechowywania (67)
Zmienne na etapie wydobywania (67)
Zmienne związane z badaną populacją (68)
Podsumowanie (69)
Literatura uzupełniająca (70)
Część II Natura ludzkiej pamięci - systemy i procesy (71)
Rozdział 4. Neurobiologiczne podłoże pamięci (73)
Pytania dotyczące relacji między pamięcią a mózgiem (73)
Problem mózgowej lokalizacji pamięci (75)
Poszukiwania engramu (75)
Czy pamięć ma ścisłą lokalizację w mózgu? (75)
Współczesne ujęcie problemu (76)
Podstawowe dane o strukturach anatomicznych mózgu (78)
Półkule mózgowe (78)
Kora mózgowa (79)
Układ limbiczny i formacja hipokampa (82)
Zwoje podstawy, pień mózgu i móżdżek (83)
Struktury zaangażowane w procesy pamięci (86)
Metody badania relacji między pamięcią a strukturami mózgu (87)
Lezje i sekcje mózgu (87)
Przegląd technik obrazowania mózgu (88)
Obrazowanie elektrofizjologiczne (89)
Pozytronowa tomografia emisyjna (92)
Czynnościowy rezonans magnetyczny (94)
Problemy interpretacyjne (95)
Neurony i procesy przewodzenia informacji w układzie nerwowym (96)
Budowa neuronu (97)
Synapsy (98)
Przewodzenie informacji i komunikacja między neuronami (100)
Neuroprzekaźniki (101)
Receptory synaptyczne (103)
Badania nad komórkowymi i molekularnymi mechanizmami pamięci (105)
Koncepcja Hebba (105)
Plastyczność układu nerwowego jako podłoże pamięci (105)
Mechanizmy plastyczności synaptycznej - LTP i LTD (106)
Zmiany strukturalne w synapsach (108)
Rola genów (110)
Podsumowanie (111)
Literatura uzupełniająca (114)
Rozdział 5. Organizacja pamięci - systemy i procesy (115)
Podstawy organizacji pamięci (115)
Jedna pamięć czy kilka? (116)
Tradycyjne rozróżnienia (116)
Wielomagazynowe modele pamięci (116)
Argumenty za wielomagazynowymi modelami pamięci i przeciw nim (120)
Procesy przetwarzania informacji a pamięć (124)
Koncepcja poziomów przetwarzania (124)
Krytyka i rozwój koncepcji poziomów przetwarzania (128)
Podejście procesualne w wyjaśnianiu funkcjonowania pamięci (129)
Ile jest systemów pamięci? (130)
Główne podziały (130)
Kryteria wyróżniania systemów pamięci (132)
Dane o mózgowej organizacji pamięci (134)
Typologia L.R. Squire'a (138)
Pięć głównych systemów pamięci ludzkiej według Schactera i Tulvinga (139)
Podsumowanie (141)
Literatura uzupełniająca (143)
Zbliżenie 1. Relacje pomiędzy systemami pamięci - model SPI (143)
Zbliżenie 2. Wyodrębnianie się systemów pamięci w 1. roku życia człowieka (145)
Rozdział 6. Systemy pamięci krótkotrwałej (149)
Krótkotrwałe pamiętanie informacji (149)
Pamięć sensoryczna (150)
Pamięć ikoniczna (150)
Pamięć echoiczna (155)
Jak funkcjonuje pamięć sensoryczna? (159)
Charakterystyka pamięci krótkotrwałej (160)
Pojemność (160)
Zapominanie (162)
Wydobywanie informacji (163)
Kody pamięci krótkotrwałej (166)
Pamięć operacyjna (170)
Pamięć a bieżąca aktywność poznawcza (170)
Badania metodą podwójnego zadania (172)
Model pamięci operacyjnej Baddeleya (173)
Pętla fonologiczna (175)
Notes wizualno-przestrzenny (179)
Centralny system wykonawczy (181)
Bufor epizodyczny (182)
Inne modele pamięci operacyjnej (182)
Problemy teoretyczne i kierunki badań (184)
Podsumowanie (186)
Literatura uzupełniająca (188)
Zbliżenie. Różnice indywidualne w pamięci operacyjnej a inteligencja płynna (188)
Zastosowanie. Jak powiększyć zakres pamięci krótkotrwałej? Naucz się strategii albo zostań ekspertem (190)
Rozdział 7. Systemy pamięci długotrwałej (193)
Zawartość pamięci długotrwałej (193)
Pamięć proceduralna (194)
Pamięć proceduralna a inne systemy pamięci długotrwałej (194)
Nabywanie umiejętności (196)
Etapy nabywania umiejętności według J.R. Andersona (198)
Reprezentacja wiedzy proceduralnej (200)
Trwałość umiejętności (201)
Obszary mózgu zaangażowane w pamięć umiejętności (202)
Pamięć deklaratywna - semantyczna i epizodyczna (203)
Rozróżnienie pamięci semantycznej i epizodycznej (203)
Charakterystyka pamięci semantycznej (205)
Charakterystyka pamięci epizodycznej (206)
Badania metodą pamiętam-wiem (207)
Dane neuropsychologiczne (209)
Dane neuropoznawcze (212)
Kontrowersje teoretyczne (213)
Reprezentacja wiedzy deklaratywnej (214)
Reprezentacja w formie sądów (214)
Reprezentacja w formie wyobrażeń (216)
Model podwójnego kodowania (216)
Model pojedynczego kodu (219)
Spór o reprezentacje (219)
Struktura pamięci semantycznej (220)
Jak zorganizowana jest wiedza semantyczna? (220)
Modele sieciowe (220)
Modele porównywania cech (223)
Modele schematów, ram i skryptów (224)
Podsumowanie (227)
Literatura uzupełniająca (229)
Zbliżenie 1. Rozwój bez pamięci epizodycznej - czy wystarczy pamięć semantyczna? (230)
Zbliżenie 2. Czy zwierzęta mają pamięć epizodyczną? (232)
Rozdział 8. Procesy kodowania informacji w pamięci długotrwałej (235)
Wprowadzenie (235)
Formy aktywności podczas kodowania informacji w pamięci długotrwałej (236)
Powtarzanie (236)
Organizowanie (241)
Werbalizacja (243)
Wyobrażenia (245)
Elaboracja (247)
Zapamiętywanie zamierzone i niezamierzone (249)
Strategie zapamiętywania zamierzonego (249)
Zapamiętywanie niezamierzone (249)
Konstruktywny i wybiórczy charakter procesów kodowania (251)
Zmiany w informacjach powstające podczas kodowania (251)
Rola schematów (256)
Wpływ poziomu przetwarzania na kodowanie informacji (258)
Kodowanie informacji jako produkt uboczny operacji poznawczych (258)
Kodowanie a późniejsze wydobywanie informacji (261)
Efekt generowania (263)
Efekt odniesienia do Ja (264)
Podsumowanie (266)
Literatura uzupełniająca (267)
Zbliżenie 1. Efekt wyższości obrazu (268)
Zbliżenie 2. Efekt działania (269)
Zastosowanie. Jak uczyć się treści tekstów podręcznikowych? Strategia PQ4R (270)
Zastosowanie 2. Jak organizować szkolenia? Manipulowanie czasem (271)
Rozdział 9. Zapominanie (275)
Zapominanie różnych rodzajów informacji (275)
Krzywa zapominania Ebbinghausa (276)
Zapominanie zdarzeń autobiograficznych (277)
Zapominanie języka obcego (278)
Zapominanie wiedzy szkolnej i uniwersyteckiej (280)
Teorie zapominania (281)
Dlaczego zapominamy? (281)
Hipoteza rozpadu śladu pamięciowego (281)
Rola interferencji (283)
Schemat badań nad interferencją proaktywną (284)
Zapominanie jako brak dostępu do śladu pamięciowego (286)
Modyfikacje śladu pamięciowego (287)
Wyparcie jako mechanizm zapominania (288)
Czynniki wpływające na trwałość przechowywania informacji w pamięci (290)
Adaptacyjne funkcje zapominania (293)
Podsumowanie (294)
Literatura uzupełniająca (295)
Zbliżenie 1. Procesy konsolidacji śladów pamięciowych (295)
Zbliżenie 2. Zapomnieć na życzenie - badania nad zapominaniem ukierunkowanym (297)
Zastosowanie 1. Jak przeciwdziałać zapominaniu? (300)
Rozdział 10. Procesy wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (303)
Charakterystyka wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (304)
Rozpoznawanie a reprodukcja (304)
Zjawisko "końca języka" (305)
Poczucie pamiętania (307)
Rola wskazówek - zasada specyficzności kodowania (308)
Zależność od kontekstu - relacja między warunkami wydobywania i kodowania (312)
Strategie przypominania (319)
Modele wydobywania (321)
Model jednego procesu (321)
Modele generowania-rozpoznawania (322)
Modele wydobywania oparte na zasadzie specyficzności kodowania (323)
Dwa procesy w rozpoznawaniu - ocena znajomości i przypomnienie (324)
Mózgowe korelaty wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (327)
Zniekształcenia w przypominaniu (328)
Podsumowanie (333)
Literatura uzupełniająca (335)
Zbliżenie 1. Monitorowanie źródła informacji podczas przypominania (335)
Zbliżenie 2. Zaraźliwe błędy - zjawisko konformizmu w pamięci (337)
Zastosowanie 1. Wywiad poznawczy jako procedura wydobywania informacji o zdarzeniu (339)
Zastosowanie 2. Czy hipnoza pomaga w przypominaniu? (342)
Rozdział 11. Pamięć utajona (345)
Pamięć a świadomość (345)
Przejawy pamięci utajonej (346)
Obserwacje kliniczne (347)
Pamięć nieświadoma u ludzi zdrowych (348)
Metody badania pamięci utajonej (349)
Testy pośrednie oparte na torowaniu (349)
Badania nad uczeniem się nieświadomym (354)
Porównanie pamięci jawnej i utajonej (355)
Niezależność stochastyczna testów pamięci jawnej i utajonej (355)
Dysocjacje w porównaniach populacji (356)
Dysocjacje funkcjonalne (358)
Problemy związane z porównaniami - procedura dysocjacji procesów (362)
Dane neuropoznawcze (366)
Wyjaśnienia teoretyczne (367)
Charakterystyka pamięci utajonej (367)
Teoria aktywacji (368)
Teorie odrębnych systemów pamięci (368)
Teorie oparte na procesach przetwarzania informacji (369)
Znaczenie pamięci utajonej (371)
Podsumowanie (373)
Literatura uzupełniająca (375)
Zbliżenie 1. Fałszywa sława, iluzja prawdy i inne efekty pamięci utajonej (376)
Zbliżenie 2. Nieświadomy plagiat - jak to możliwe? (377)
Zastosowanie. Nabywanie umiejętności przez pacjentów amnestycznych metodą znikających wskazówek (380)
Część III Pamięć w ciągu życia człowieka (383)
Rozdział 12. Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci (385)
Zależność między pamięcią a wiekiem człowieka (385)
Przejawy pamięci we wczesnym dzieciństwie (387)
Pomiary rozpoznawania (387)
Pomiary odtwarzania (392)
Rozwój poszczególnych systemów pamięci (393)
Pamięć operacyjna (394)
Pamięć proceduralna (396)
Pamięć deklaratywna (397)
Rozwój strategii pamięciowych (397)
Deficyty strategiczne (397)
Prestrategie i prekursory zachowań strategicznych (399)
Rozwój metapamięci i kontroli nad pamięcią (402)
Podsumowanie (404)
Literatura uzupełniająca (405)
Zbliżenie 1. Czy dziecko pamięta doświadczenia z okresu prenatalnego? (405)
Zbliżenie 2. Jak małe dzieci radzą sobie bez strategii pamięciowych? Przetwarzanie informacji w monologach przed snem i w zabawie tematycznej (408)
Zastosowanie. Czy dziecko może być wiarygodnym świadkiem zdarzenia? (410)
Rozdział 13. Historia życia zapisana w pamięci - pamięć autobiograficzna (413)
Charakterystyka wspomnień autobiograficznych (413)
Specyfika pamięci autobiograficznej (413)
Cechy wspomnień (414)
Rodzaje wspomnień (416)
Metody badania (416)
Organizacja pamięci autobiograficznej (419)
Pamiętanie doświadczeń życiowych (422)
Pamięć przeżyć z różnych okresów życia (422)
Reminiscencja (423)
Amnezja dziecięca (424)
Pamięć fleszowa (429)
Czy pamięć autobiograficzna jest wierna? (432)
Rekonstruowanie wspomnień (432)
Pamięć w służbie Ja (434)
Wpływ kontekstu społecznego podczas wspominania (435)
Jak powstają fałszywe wspomnienia? (436)
Podsumowanie (438)
Literatura uzupełniająca (440)
Zbliżenie. W poszukiwaniu wypartych wspomnień z dzieciństwa - wspomnienia odzyskane czy fałszywe? (441)
Rozdział 14. Pamięć w późnym wieku (445)
Starzenie się pamięci (445)
Słabe i mocne strony pamięci w późnym wieku (446)
Hipotezy wyjaśniające osłabienie pamięci (451)
Przegląd hipotez (451)
Spowolnienie poznawcze (452)
Redukcja zasobów przetwarzania (454)
Deficyty w hamowaniu nieistotnych informacji (457)
Zmiany neurologiczne w mózgu (460)
Dlaczego pamięć pogarsza się w późnym wieku? (463)
Podsumowanie (464)
Literatura uzupełniająca (465)
Zbliżenie. Pamięć prospektywna starszych ludzi (466)
Rozdział 15. Zaburzenia pamięci (469)
Czynniki zaburzające funkcjonowanie pamięci (469)
Rodzaje zaburzeń (474)
Główne rozróżnienia (474)
Amnezja następcza (475)
Amnezja wsteczna (477)
Amnezje organiczne (479)
Zespół amnestyczny po uszkodzeniu przyśrodkowych części płatów skroniowych (479)
Zespół amnestyczny po uszkodzeniu międzymózgowia (483)
Przejściowa amnezja globalna (486)
Amnezje funkcjonalne (489)
Ogólna charakterystyka (489)
Amnezja dysocjacyjna (493)
Fuga dysocjacyjna (493)
Dysocjacyjne zaburzenie tożsamości (494)
Zaburzenia pamięci w demencjach (496)
Ogólna charakterystyka (496)
Choroba Alzheimera (497)
Podsumowanie (500)
Literatura uzupełniająca (501)
Słownik (503)
Bibliografia (523)
Indeks nazwisk (589)
Indeks rzeczowy (601)
Minęło niemal 20 lat od pierwszego wydania książki Nawyk samo-dyscypliny, a 30 od czasu, kiedy zacząłem tworzyć i testować strategie dotyczące włączania rozrywki bez poczucia winy do harmonogramu (tworzyć „Odwrotny harmonogram") i „wybierać rozpoczęcie" jako metody usuwania przeszkód stojących na drodze do naturalnej motywacji i optymalnej wydajności.
Od tego czasu podczas moich seminariów i prywatnych sesji z klientami, których byłem trenerem i terapeutą, spotkałem się z najbardziej zakorzenionymi formami odkładania działania. Wielokrotnie odkrywałem, że powrót do podstaw programu Nawyk samodyscypliny — do Odwrotnego harmonogramu, 15 - 30 minut nieprzerwanej pracy, wchodzenia w stan przepływu oraz wykonywania ćwiczenia na koncentrację — skutkował w większości przypadków. Książka Nawyk samodyscypliny przerwała próbę czasu.
W tej poprawionej wersji udoskonaliłem oraz wyjaśniłem pewne idee i ćwiczenia, ale najważniejsze przesłanie książki Nawyk samodyscypliny pozostaje niezmienione:
Odkładanie działania to nawyk, który człowiek wykształca po to, aby radzić sobie z niepokojem dotyczącym rozpoczynania lub kończenia zadania — wypróbowane rozwiązanie umożliwiające uporanie się z nieciekawymi lub obezwładniającymi zadaniami. Strategie programu Nawyk samodyscypliny, stosowane w celu zmniejszenia niepokoju, obaw i wątpliwości na własny temat, pozwalają odejść od odkładania dzialania jako formy ucieczki i podwoić swoją wydajność, a często także i dochody. Ucząc się efektywnie pracować w stanie przepływu lub w strefie oraz korzystając z większej mocy swoich komórek mózgowych, mamy mniej powodów do unikania ważnych zadań o najwyższym priorytecie.
Program Nawyk samodyscypliny pozwala pozbyć się wstydu i poczucia winy oraz sprawia, że zaczynamy postrzegać swoje życie z perspektywy przywódcy. Mając poczucie większego, silniejszego ja, uwalniamy się od wewnętrznego konfliktu pomiędzy wewnętrznymi głosami „Musisz" i „Nie chcę". Zaczynamy dokonywać w życiu wyborów, które należą do przywódczych funkcji wyższego poziomu ludzkiego mózgu i nowej tożsamości człowieka czynu.
Ćwiczenia w programie Nawyk samodyscypliny pomagają przerwać cykl odkładania działania, usuwając piętno związane z nazywaniem siebie „osobą odkładającą działanie", która dźwiga brzemię tak wielu rzeczy do zrobienia. Zamiast tego zaczynamy przypominać ludzi uprawiających sztukę samoobrony i sportowców osiągających doskonałe wyniki, którzy potrafią odsunąć od siebie rozpraszające myśli i skoncentrować uwagę na tym, co chcą w danym momencie uzyskać. Nie musimy czekać, aż poczujemy się pewni siebie i zmotywowani albo będziemy wszystko wiedzieć; zaczynamy teraz i obserwujemy rozwój sytuacji. Szybko następuje zmiana ze stanu, w którym nie wiemy, co robić, do stanu, w którym to wiemy — co stanowi sedno kreatywności.
Świat się bardzo zmienił od czasu, kiedy książkę Nawyk samodyscypliny opublikowano po raz pierwszy w 1989 roku. Przeglądanie stron internetowych, komunikatory internetowe, poczta elektroniczna i telefony komórkowe to kolejne czynniki rozpraszające i odciągające nas od misji rozpoczęcia ważnych projektów, które mogą zmienić nasze życie. Ponieważ te nowe wynalazki umożliwiają natychmiastową reakcję, mają przewagę nad czynnościami, które zostaną nagrodzone pod koniec miesiąca lub — jak w przypadku kończenia szkoły, pisania książki lub nauki gry na pianinie — po okresie od roku do czterech lat intensywnej pracy. To kolejne powody, aby stosować metody opisane w książce Nawyk samodyscypliny.
Inna zmiana wynika z tego, że czytelnicy książki Nawyk samodyscypliny kontaktowali się ze mną w sprawie treningu dotyczącego metod stosowania strategii opisanych w książce do zarządzania innymi osobami, a także we własnym życiu i w pracy. Uzyskałem przez to dodatkowe informacje o tym, czego potrzebują czytelnicy, aby program Nawyk samodyscypliny umożliwiał skuteczną zmianę z osoby odkładającej działanie (obezwładnionego pracoholika) w człowieka czynu, który pragnie większej równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
Wszyscy musimy stosować strategie i metody w celu uniknięcia nieprzyjemnego uczucia, które wyraziło wielu moich klientów: z nieprzyjemnością odkrywali oni, że znowu pod koniec dnia i tygodnia myślą: „Nie wykonałem żadnej bardzo znaczącej pracy. Pracowałem i byłem zajęty, ale nie wiedziałem, co robię". To uczucie pojawia się u coraz większej liczby osób, w miarę jak stajemy się pracoholikami (druga strona odkładania działania), którzy traktują wszystkie zadania jak pilne, unikając jednocześnie niewielu priorytetowych projektów, które mają wpływ na wyniki finansowe i zadowolenie wynikające ze zrobienia czegoś znaczącego.
Zmiany następujące w dzisiejszym otoczeniu związanym z pracą — zwolnienia — oznaczają, że większość z nas wykonuje zadania, które wcześniej były wykonywane przez dwie lub trzy osoby, a wielu z nas zakłada własne firmy. Co zrozumiałe, odczuwamy obezwładnienie i wypalenie. To następne powody, aby nauczyć się koncentracji i pracy w „stanie przepływu" (rozdział 7.) i postarać się zapewnić równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, która leży u podstaw strategii opisanych w tej książce.
Postępy w badaniach prowadzonych przez NIH (National Institutes of Health, Narodowy Instytut Zdrowia) oraz w dziedzinach neuropsychologii i medycyny behawioralnej na przestrzeni ostatnich 20 lat wykazały, że można zapanować nad negatywnymi nawykami, jeżeli wykona się serię kroków. Te odkrycia stanowią poparcie zasady leżącej u podstaw książki Nawyk samodyscypliny — należy wiedzieć, kiedy, gdzie i jak rozpocząć pracę nad projektem oraz w jaki sposób zastąpić odkładanie działania odpowiednimi nawykami ludzi czynu. Wydaje się, że książka Nawyk samodyscypliny wyprzedziła swoje czasy.
Jestem bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przekonany, że drugie wydanie książki Nawyk samodyscypliny może pomóc nowemu pokoleniu czytelników pozbyć się nawyku odkładania działania i odkryć, że są z natury zmotywowanymi produktywnymi ludźmi.
- słowo wstępne do książki
Nawyk samodyscypliny
Spis treści
Podziękowania (9)
Słowo wstępne (11)
Wstęp (15)
1. Dlaczego odkładamy działanie? (25)
Znaki ostrzegawcze świadczące o odkładaniu działania (25)
Pozytywny pogląd na ludzką naturę (28)
Nasz najsurowszy krytyk - my sami (30)
Odkładanie działania to nagroda (36)
2. W jaki sposób odkładamy działanie? (51)
Wiedza na temat spędzania czasu (51)
Rejestr dotyczący odkładania działania (57)
Tworzenie poczucia bezpieczeństwa - pierwszy ważny krok pozwalający porzucić nawyk odkładania działania (63)
3. Jak rozmawiać z samym sobą (71)
Komunikaty przynoszące rezultat przeciwny do zamierzonego (72)
Moc wyboru (78)
Pięć stwierdzeń odróżniających osoby odkładające działanie od ludzi czynu (84)
4. Rozrywka bez poczucia winy, praca wysokiej jakości (91)
Znaczenie rozrywki (93)
Metoda "pull" samomotywacji (97)
Od rozrywki bez poczucia winy do pracy wysokiej jakości (104)
5. Jak usunąć przeszkody na drodze do działania (109)
Trzy główne przeszkody (110)
Narzędzie nr 1 - myślenie w trzech wymiarach i wsteczny kalendarz (111)
Narzędzie nr 2 - praca nad zmartwieniami (117)
Narzędzie nr 3 - wytrwałość w rozpoczynaniu (123)
6. Odwrotny harmonogram (131)
Nawet ludziom czynu potrzebny jest system (133)
Odwrotna psychologia (136)
Jak korzystać z Odwrotnego harmonogramu (139)
Dostosowanie Odwrotnego harmonogramu (152)
7. Praca w stanie przepływu (157)
Jak lepiej wykorzystać mózg (159)
To tylko Twój pierwszy szkic (161)
Nauka koncentracji (162)
Ćwiczenie na koncentrację (163)
Ćwiczenie relaksacyjne (167)
Włączanie stanu przepływu do swojego programu (170)
8. Odpowiednie dostosowanie postępów (175)
Zaplanowane trudności (176)
Zdolność regeneracji sił i wytrzymałość (178)
Koncentracja - panowanie nad rozpraszającymi czynnikami (185)
Próba w myślach i wstępne programowanie (188)
Skuteczne wyznaczanie celów (191)
9. Odkładanie działania w swoim życiu (197)
Zarządzanie osobami odkładającymi działanie (198)
Zaangażowanie a uległość (200)
Koncentracja na rozpoczęciu a kończenie (202)
Uzyskiwanie wyników lub wygłaszanie krytycznych uwag (205)
Życie z osobą odkładającą działanie (210)
Na koniec (214)
Bibliografia (217)
O autorze (223)
Dziewczyno, kobietko, kokietko
Jesteś singlem i szukasz mężczyzny swojego życia?
Jesteś w nowym związku i pragniesz, by wszystko się udało?
Jesteś szczęśliwa ze swym partnerem i chcesz stale podsycać płomień?
Jesteś w związku, w którym zaczyna wiać nudą?
Nigdy nie jest za późno na uwodzenie!
Urokliwa w każdym calu — Twoje pierwsze podejście do uwodzenia Jaką jesteś kobietą? Czy roztaczasz wokół magiczną aurę, przyciągającą mężczyzn? Czy masz w sobie wdzięk, swobodnie flirtujesz i wzbudzasz żywe zainteresowanie, ilekroć wchodzisz do pokoju? W głębi duszy taka właśnie jesteś. Twoja uśpiona kobiecość szuka tylko ujścia, a znajdzie je właśnie w praktykowaniu sztuki uwodzenia. Skąd ta pewność? Ponieważ to naturalne umiejętności każdej kobiety, wzmocnione przez proste i ogromnie skuteczne techniki. Pamiętaj — masz w sobie wdzięk i urok, które przyciągają mężczyzn jak magnes!
Filozofia kobiecości — Twój drugi kontakt z alchemią uwodzenia W nowym wydaniu tego bestsellerowego poradnika znajdziesz więcej sposobów, które pomogą Ci skuteczniej uwodzić mężczyzn — zarówno w kontakcie osobistym, jak i na odległość, w słowie pisanym lub podczas rozmowy przez telefon. Dowiesz się również, jak stworzyć idealny profil na portalu randkowym, by przyciągnąć odpowiednich mężczyzn. Dla zaawansowanych zamieszczono tu krótki kurs rozstawania się z klasą, radzenia sobie z rozłąką i zaczynania wszystkiego od nowa.
Wydanie drugie — nareszcie nieocenzurowane,
w którym specjaliści od tajnej manipulacji ujawniają swoje sekrety hipnotycznego uwodzenia!
Tylko dla dorosłych!
Księgarzy uprasza się o sprawdzanie wieku kupujących!
Na pierwszy rzut oka zagadnienie pomiaru wyników i zarządzania nimi wydaje się mało skomplikowane. Można odnieść wrażenie, że to logiczny — choć niekoniecznie łatwy w praktyce — proces, który nietrudno zdefiniować i zrozumieć. Po uważniejszej analizie okazuje się, że pierwsze wrażenie nie pokrywa się niestety z rzeczywistością. Pomiary wyników i zarządzanie nimi to złożony problem, obejmujący wszystkie poziomy prowadzenia działalności — od wyznaczania strategii aż po kierowanie konkretnymi pracownikami. Proces pomiaru wyników wzbudza często istotne wątpliwości co do kierunku i sensu działalności firmy. Są to wątpliwości, którymi zarządzający nie zawsze chcą się zajmować. Pomiary wyników wydobywają na światło dzienne wiele wątpliwych kwestii i problemów, które nie znajdują prostych rozwiązań, a które niekiedy od lat trapią organizacje i stanowią źródło kłopotów. Dokonywanie pomiaru wyników polega na podejmowaniu licznych działań wymagających wielu różnych kompetencji, od strategicznego myślenia po szczegółową analizę, od prowadzenia rozmów aż po pozyskiwanie zaangażowania w niezbędne działania i egzekwowanie zleconych zadań. Ogólnie rzecz ujmując, wszystko sprowadza się do tego, aby zostały wykonane odpowiednie zadania.
Wiele firm wpada w pułapkę prowadzenia pomiaru wyników na zasadzie odhaczania kolejnych okienek, jak gdyby chodziło o pewną dodatkową aktywność wspierającą realizację strategii. Jeżeli pomiary wyników mają mieć sens, muszą stanowić nieodłączny element procesu formułowania strategii i zostać zintegrowane z codziennymi obowiązkami pracowników. W realizacji tego procesu powinno uczestniczyć wiele osób o zróżnicowanych kompetencjach, powinien on bowiem dotyczyć wszystkich członków organizacji. Niestety w praktyce wiele firm marnuje ogromne ilości pieniędzy, czasu i energii pracowników na procesy, które są albo nieskuteczne, albo wyrządzają więcej szkody niż pożytku, ponieważ popychają organizację w niewłaściwym kierunku. Firmy, które skutecznie inwestują czas i pieniądze w systemy pomiaru wyników, mogą zyskać znaczącą przewagę nad konkurentami.
Choć oczywiście w tej dziedzinie obowiązują pewne „złote zasady", nie istnieje żaden „właściwy sposób" dokonywania pomiaru wyników i zarządzania nimi. Niewykluczone, że w Twojej firmie funkcjonują już systemy i procesy związane z tym zagadnieniem — ma je większość organizacji. Książka została uporządkowana w taki sposób, abyś mógł zagłębić się w wybrane rozdziały i zaczerpnąć z nich dokładnie te informacje, których potrzebujesz. Dla wygody czytelnika — wbrew akademickim tradycjom — nie zamieszczaliśmy przypisów bezpośrednio w tekście. Oczywiście nie wszystkie przedstawione tu pomysły są naszego autorstwa, dlatego na końcu każdego rozdziału zamieszczamy propozycje publikacji, które stanowią źródło prezentowanych teorii i zawierają bardziej szczegółowe informacje dla zain teresowanych.
W pierwszych rozdziałach (rozdziały od 1. do 7.) przyjrzymy się samym wynikom, znaczeniu dokonywania ich pomiarów oraz potencjalnym korzyściom, jakie można osiągnąć dzięki stworzeniu i wdrożeniu systemu zarządzania wynikami przedsiębiorstwa. Opiszemy modele i procesy, które możesz zastosować w ramach systemów wprowadzanych w Twojej organizacji. Na koniec wyjaśnimy, jak możesz je wykorzystać w celu opracowania ogólnego systemu zarządzania wynikami, który wspomagałby dalszy rozwój Twojej firmy.
W czterech następnych rozdziałach (rozdziały od 8. do 11.) wyjaśniamy, w jaki sposób możesz wykorzystać system pomiaru wyników w zarządzaniu swoją firmą. Opisujemy zestaw narzędzi i procesów służących do monitorowania i weryfikacji wyników, a następnie uczymy, jak wykorzystać pomiary do weryfikacji strategii oraz w jaki sposób dbać o aktualność systemu pomiaru wyników.
Sześć dalszych rozdziałów (rozdziały od 12. do 17.) poświęcamy kwestii dokonywania pomiarów różnych perspektyw — od klientów począwszy, a na własnych pracownikach skończywszy. Poszczególne perspektywy charakteryzują się odrębnymi cechami, dlatego też przedstawiam}' przykłady wskaźników zadowolenia klienta, różne modele, procesy i zasoby oraz najważniejsze wskaźniki finansowe.
Ostatnia część książki (rozdziały od 18. do 20.) wyjaśnia, w jaki sposób należy łączyć rezultaty wdrożonych procesów i jak je najlepiej wykorzystać. W wynikach chodzi o to, aby coś osiągnąć. Nawet najlepiej dopracowany proces będzie tylko stratą czasu, jeśli nie zostanie dobrze wykorzystany albo jeżeli nie uda się zmoty-wować ludzi do wykorzystywania w pełni własnego potencjału. Niniejsza książka nie dotyczy zagadnień zarządzania i przywództwa, dlatego też nie będziemy szczegółowo omawiać tych tematów. Będziemy natomiast o nich wspominać, ponieważ absolutnie nie można ich ignorować. To samo ziarno zasiane w kamienistej ziemi da mniejszy plon niż ziarno zasiane w ziemi żyznej i odpowiednio przygotowanej. To samo dotyczy systemu pomiaru wyników i zarządzania nimi — trzeba zapewnić mu właściwe warunki funkcjonowania. Dlatego też ostatnie rozdziały książki poświęcamy przywództwu i kulturze organizacyjnej, czyli odpowiednim warunkom niezbędnym do osiągania jak najlepszych wyników. Przedstawiamy również kilka historii liderów różnego rodzaju organizacji, którzy osiągają naprawdę spektakularne wyniki.
Zanim przystąpisz do gry na polu nowoczesnych technologii, przeczytaj Przeskoczyć przepaść — ta książka zdecydowanie zwiększy Twoje szanse na odniesienie sukcesu na szybko zmieniającym się rynku, na którym trwa zażarta walka.
William B. Lawson Sr.,
prezes i dyrektor generalny firmy Lawson Software
Nie skacz! Działaj zgodnie ze sprawdzonym planem!
Wyobraź sobie, że wprowadzasz na rynek nowy produkt technologiczny i odnosisz spektakularny sukces. Teraz Twoim zadaniem jest przekuć "wczesny sukces rynkowy" na realny zysk i możliwość dalszego rozwoju firmy. Musisz zatem wykonać solidny skok i znaleźć się w głównym nurcie.
Jednak oba rynki oddziela PRZEPAŚĆ.
Od czego zacząć? Przede wszystkim zapomnij o tradycyjnym marketingu i stwórz nowy plan działania, nawet jeśli wydaje Ci się sprzeczny rozsądkiem. A zatem zamiast sprzedawania produktu naucz się nawiązywać relacje z klientami i tworzyć z nimi partnerski układ.
Po co? By zmniejszyć szok związany z nowością. Zmiany w dziedzinie nowoczesnych technologii zachodzą tak szybko, że nikt nie mógłby wytrzymać ich tempa na dłuższą metę, gdybyśmy skupiali się wyłącznie na transakcjach.
Jak to zrobić? Najlepszym sposobem na przygotowanie się do pracy w szybko zmieniającym się, bardzo konkurencyjnym świecie współczesnego marketingu jest stworzenie nowego modelu działania poprzez budowanie trwałych i przynoszących owoce relacji rynkowych. To książka pokaże Ci, jak ten model działa w praktyce i jak możesz go użyć do własnych celów, by Twoje dzieło nie pozostało tylko zabawką małej grupki geeków.
Geoffrey A. Moore jest partnerem zarządzającym w firmie TCG Advisors, działającej w San Mateo w Kalifornii, oraz partnerem w firmie Mohr Davidow Ventures z siedzibą w Menlo Park w Kalifornii. Napisał bestselerowe książki: Inside the Tornado, The Gorilla Game i Living on the Fault Line.
Firma albo życie - wybór należy do Ciebie.
Czy masz poczucie, że bez Ciebie Twoja firma nie utrzymałaby się na rynku nawet przez tydzień?
Czy czujesz, że musisz zawsze trzymać rękę na pulsie i kontrolować wszystkie działania swoich podwładnych?
Czy po opuszczeniu biura tak naprawdę nigdy mentalnie nie wychodzisz z pracy, nawet na wakacjach?
A gdybyś pewnego dnia postanowił ją sprzedać
i udać się na zasłużoną emeryturę?
Większość przedsiębiorców nie jest w stanie wycofać się ze swojej własnej firmy, bo powołują ją do życia w taki sposób, by zależała od ich osobistego zaangażowania. Jednak nic straconego. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy też masz za sobą lata doświadczeń albo właśnie rozważasz pomysł sprzedaży swojej firmy, ta książka pokaże Ci, jak zrealizować plan stworzenia wartościowej, atrakcyjnej rynkowo firmy, która będzie się prężnie rozwijać i odnosić sukcesy bez Ciebie. Poznaj strategie przetestowane przez innych przedsiębiorców i pozwól sobie na odrobinę życia poza pracą!
Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie, a dobrych pracowników… w terenie! Dlaczego warto integrować, motywować i szkolić zespoły w terenie otwartym, a nie w sali konferencyjnej? Powód jest prosty: zajęcia terenowe są bardziej skuteczne. Psychologowie już kilkadziesiąt lat temu dowiedli, że trudne lub nietypowe sytuacje jednoczą ludzi wobec wspólnego problemu, przyspieszają proces uczenia się i zwiększają szansę na zapamiętanie zdobytej wiedzy. A powstała między uczestnikami szkolenia więź procentuje także podczas wykonywania obowiązków zawodowych.
W niniejszym poradniku znajdziesz m.in. zagadnienia związane z procesem budowania zespołu oraz planowaniem i organizacją szkolenia czy wyjazdu integracyjnego. Autor przedstawia wady i zalety samodzielnego zaplanowania imprezy oraz wynajęcia firmy treningowej. Podaje przykłady wyjazdów integracyjnych i gier, w jakich ludzie chętnie biorą udział. Drugie wydanie książki zostało uzupełnione o nowe treści, wyjątkowo aktualne na dzisiejszym rynku szkoleń - więcej miejsca poświęcono szkoleniom za granicą, a także wyjazdom organizowanym dla całej firmy.
Team building dla kilkuset osób? Dlaczego nie, jeśli wiesz, jak to skutecznie zorganizować?
Budowanie zespołu. Organizacja szkoleń outdoor i wypraw incentive. Poradnik dla menedżera personalnego
Spis treści
Wstęp (7)
1. Podstawowa wiedza o zespole (11)
Po co nam zespoły (11)
Cele szkoleń outdoor (14)
Dlaczego nauka przez doświadczenie (16)
Cechy efektywnego zespołu (18)
Cykl życia zespołu (20)
Role zespołowe (25)
Eliminacja błędów w pracy zespołu (36)
Proces budowania zespołu (38)
2. Organizacja i logistyka szkolenia outdoor (45)
Wybór hotelu (45)
Karta kontroli hotelu (48)
Wybór lokalizacji (48)
Przygotowanie uczestników (52)
Ubezpieczenie szkolenia (53)
3. Samodzielne prowadzenie prostych wydarzeń integracyjnych (55)
Krok po kroku (55)
Style uczenia się (58)
Zanim rozpoczniesz (59)
Budowanie atmosfery szkolenia (60)
Sposób prowadzenia poszczególnych modułów (66)
Feedback - informacja zwrotna po ćwiczeniu (74)
Koszty podwykonawców (76)
4. Budowanie zespołu we współpracy z zewnętrzną firmą szkoleniową (79)
Poziom trudności fizycznych w szkoleniach outdoor (80)
Formy ćwiczeń i gier outdoor (81)
Wybór firmy szkoleniowej (84)
Wzajemne oczekiwania (92)
Szkolenia z manipulacją (94)
Wybór trenerów (95)
Analiza potrzeb szkoleniowych (99)
Współpraca po szkoleniu (100)
Ceny usług firm szkoleniowych (101)
5. Szkolenia dla dużych zespołów (103)
Cele szkoleń (103)
Wybór firmy szkoleniowej (105)
Program zajęć (107)
Hotel i teren (109)
Kombinat planistyczny (110)
Kalendarz organizatora wyjazdu (111)
6. Zagraniczne wyprawy integracyjne (127)
Czym są wyprawy (127)
Cele wypraw (129)
Uczestnicy (135)
Kierunki wypraw (137)
Forma zajęć (138)
Przykład programu (140)
Koszty (143)
Kalendarz organizacji wyjazdu (146)
Trudności w wyprawach (146)
Zagrożenia dla zdrowia i życia (151)
7. Specyficzne zastosowania szkoleń outdoor (157)
Kształtowanie otwartości na zmiany (157)
Wprowadzanie zmian strategicznych (162)
Kreowanie wizerunku pracodawcy (167)
8. Przykładowe gry integracyjne i komunikacyjne (169)
Komunikacja zespołowa (169)
Umiejętność słuchania (172)
Komunikacja międzykulturowa (173)
Planowanie zespołowe (178)
Koordynacja pracy zespołu (179)
Wyznaczanie celów (180)
A Aneksy - przykłady narzędzi wykorzystywanych w szkoleniach integracyjnych (183)
Kodeks outdooru (183)
Zarządzanie prostym projektem outdoor - tabela organizacyjna (187)
Przykładowy program szkolenia integracyjnego (190)
Ankieta przedszkoleniowa - dla szkoleń integracyjnych (192)
Przykładowa ankieta oceniająca proste wewnętrzne szkolenie integracyjne (194)
List do uczestników - zapowiedź szkolenia (195)
Przykładowe case'y wspomagające dyskusje podsumowujące (196)
Fotografie (198)
Skorowidz (209)
Zostań najbardziej pożądanym kandydatem na wymarzone stanowisko:
Odkryj kulisy rozmowy rekrutacyjnej, które zapewnią Ci przewagę nad innymi kandydatami
Dowiedz się, co "siedzi w głowach" rekrutujących
Naucz się mówić językiem korzyści pracodawcy
Wykorzystaj słabe punkty procesu rekrutacji
Poznaj najlepsze odpowiedzi na trudne pytania
Wakat to problem, a Ty jesteś jego rozwiązaniem!
Sięgasz po ten poradnik, a więc myślisz o zmianie albo aktywnie poszukujesz pracy. Może jeszcze nigdy nie byłeś na rozmowie o pracę i zupełnie nie wiesz, czego się spodziewać oraz jak się do niej przygotować? A może boisz się zwolnienia z pracy, bo nie wiesz, jak to potem będzie i co trzeba zrobić, aby zdobyć nową? Chciałbyś zmienić pracę, ale paraliżuje Cię sama myśl o odbyciu rozmowy rekrutacyjnej, więc wolisz dla świętego spokoju nigdzie się nie ruszać?
Rozmowa rekrutacyjna to nie egzamin, na którym da się zagadać profesora i otrzymać mniej pytań. To nie casting, gdzie przychodzisz zaprezentować wykuty na blachę tekst. Nie jest to też konkurs popularności ani spowiedź z grzechów popełnionych na niekorzyść Twojego byłego pracodawcy.
Rozmowa kwalifikacyjna to swego rodzaju transakcja, gdzie po jednej stronie kładziesz na szali swoje umiejętności, doświadczenie i kompetencje osobiste, a po drugiej Twoja upatrzona firma oferuje Ci wymarzoną posadę. Oni naprawdę chcą, byś ją dostał. Gdyby Cię nie potrzebowali, nie marnowaliby czasu i pieniędzy nawet na pierwsze spotkanie. Ułatw im tę decyzję — stań się rozwiązaniem ich problemów. W nagrodę dostaniesz… pracę!
Nawiąż dobry kontakt z rekrutującym.
Bądź przygotowany na trudne pytania.
Czytaj między wierszami.
Myśl kategoriami pracodawcy.
Bądź skoncentrowany do końca spotkania.
Emanuj entuzjazmem.
Nie mów o sobie źle.
Bądź konsekwentny w swoich wypowiedziach.
Nie narzekaj na poprzednich pracodawców…
Te oraz pozostałe trzydzieści jeden zasad znajdziesz wewnątrz książki. Oprócz tego zamieszczono tam siedem sekretów rozmów kwalifikacyjnych, cztery kluczowe pytania rekrutującego, osiem taktyk postępowania podczas rozmowy, trzynaście ćwiczeń przed podjęciem wyzwania, dziewięćdziesiąt dziewięć pytań zadawanych przez rekrutujących wraz z najlepszymi odpowiedziami, jakich możesz na nie udzielić, oraz wiele innych informacji zza kulis działu HR, o których nikt Ci dotąd nie mówił.
Rozmowa kwalifikacyjna
Spis treści:
Słowo o autorze 7
Dla kogo jest ta książka? 9
CZĘŚĆ I
Rozdział 1. 7 ujawnionych sekretów rozmowy kwalifikacyjnej 15
Sekret 1. Interview to rozmowa 15
Sekret 2. Rozmowa kwalifikacyjna wymaga umiejętności po obydwu stronach 15
Sekret 3. Nie ma idealnych kandydatów 16
Sekret 4. Wakat to problem i Ty jesteś jego rozwiązaniem 16
Sekret 5. Pracy nie dostają tak naprawdę najlepsi kandydaci 17
Sekret 6. Rozmowa rekrutacyjna ma swoją etykietę 18
Sekret 7. Możesz przewidzieć większość pytań i nauczyć się na nie odpowiadać 19
Rozdział 2. 4 kluczowe pytania rekrutującego 21
Rozdział 3. 4 rodzaje wywiadów - 8 taktyk postępowania 27
1. Wywiad przez telefon 27
2. Wywiad nieustrukturyzowany 31
3. Wywiad ustrukturyzowany 32
Rozdział 4. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej w 6 krokach 39
Krok 1. Dokonaj analizy oferty pracy 40
Krok 2. Dokonaj analizy życiorysu 42
Krok 3. Zbierz informacje o firmie 49
Krok 4. Zbierz informacje o rekrutującym 53
Krok 5. Przećwicz rozmowę z zaufaną osobą 54
Krok 6. Pozbądź się stresu 56
Rozdział 5. 40 niezmiennych zasad odnoszącego sukcesy kandydata 59
1. Ubierz się profesjonalnie 59
2. Bądź 10 minut przed czasem 60
3. Emanuj entuzjazmem 62
4. Bądź miły dla każdej osoby spotkanej w firmie 63
5. Przynieś na rozmowę swoje CV 64
6. Miej przy sobie zestaw do notowania 64
7. Poczekaj na zaproszenie, aby usiąść 65
8. Przyjmij propozycję gorącego czy zimnego napoju 65
9. Panuj nad mową ciała 66
10. Nawiąż dobry kontakt z rekrutującym 67
11. Bądź przygotowany na trudne pytania 67
12. Czytaj między wierszami 68
13. Proś o powtórzenie pytania, jeśli go nie rozumiesz 68
14. Wysłuchaj pytania do końca, zanim na nie odpowiesz 68
15. Odpowiadaj na pytanie po chwili namysłu 69
16. Bądź konsekwentny w swoich wypowiedziach 69
17. Przedstaw szczegółowy opis sytuacji 70
18. Mów prostym językiem 71
19. Dostosuj tempo mówienia do rekrutującego 73
20. Myśl kategoriami pracodawcy 73
21. Bądź skoncentrowany do końca rozmowy 74
22. Nie okazuj zdenerwowania 75
23. Nie zapomnij zapisać, z kim masz rozmowę 75
24. Nie przychodź na rozmowę z koleżanką 76
25. Nie przesadzaj z biżuterią, makijażem, perfumami 76
26. Nie roztaczaj wokół siebie woni papierosów 77
27. Nie żuj gumy 77
28. Nie zapomnij wyłączyć telefonu komórkowego 78
29. Nie wykonuj nerwowych ruchów 78
30. Nie obejmuj prowadzenia rozmowy 78
31. Nie bądź mądrzejszy od rekrutującego 79
32. Nie zagaduj rekrutującego 79
33. Nie odpowiadaj monosylabami 79
34. Nie przepytuj rekrutującego 80
35. Nie operuj ogólnikami 81
36. Nie mów o sobie źle 82
37. Nie używaj żargonu 82
38. Nie narzekaj na poprzednich pracodawców 83
39. Nie wdawaj się w rozmowę na tematy osobiste 83
40. Nie pytaj pierwszy o wynagrodzenie 84
Rozdział 6. Jestem po - i co dalej? 85
CZĘŚĆ II
Rozdział 7. Pytania służące nawiązaniu kontaktu 91
Rozdział 8. Pytania otwierające rozmowę 93
Rozdział 9. Pytania o możliwości i umiejętności 97
9.1. Pytania na podstawie życiorysu 97
9.2. Pytania sprawdzające kompetencje 119
Rozdział 10. Pytania o zaangażowanie, czyli motywację 137
10.1. Pytania sprawdzające wiedzę o firmie 137
10.2. Pytania o aktywność życiową 140
10.3. Pytania o plany na przyszłość 142
Rozdział 11. Pytania o dopasowanie do organizacji, czyli o to, kim jesteś 147
11.1. Pytania o dążenia 147
11.2. Pytania o samoocenę 153
Rozdział 12. Pytanie o oczekiwania finansowe 161
Rozdział 13. Twoje pytania do pracodawcy 165
Podsumowanie 169
Niespodziewanie odnaleziona godzina
Stale brak Ludzie czasu? Wieczorem kładziesz się zbyt późno, a właściwie każdy ranek jest jak Wielka Pardubicka? Marzysz o choćby jednej dodatkowej godzinie dziennie? Doba nie jest z gumy, niemniej jednak dzięki sprawnej organizacji dnia możesz odzyskać 60 minut, w ciągu których zrobisz to, na co wyłącznie będziesz posiadać ochotę.
To możliwe, że najlepsza książka dotycząca zarządzania w pewnych przypadkach. Pomoże Wszyscy ludzie ona śpiesznie i szybko:
zwalczyć chęć odkładania wszystkiego na w przyszłości;
podejmować lepsze i szybsze decyzje;
radzić sobie z "wysysaczami czasu" i "przeszkadzajkami";
uprościć wszelkie czynności, jakie wykonujesz;
zorganizować i umiejętnie ustalać priorytet zadań w pracy;
odnaleźć kilka dłuższych chwil, ażeby spotkać się z bliskimi.
UWAGA! Nie czytaj tej książki w całości. W końcu chcesz ją poznać przede wszystkim po to, żeby wygospodarować nieco wolnego czasu! Wybierz, co dla Ciebie najlepsze, i do dzieła!
Michael Heppell jest jednym z najpopularniejszych brytyjskich trenerów motywacyjnych. Napisał dwie książki, które w niedługim czasie stały się bestsellerami: How to Be Brilliant oraz dodatkowo Brilliant Life. W jego seminariach i warsztatach wzięły udział tysiące ludzi, skorzystały z nich również setki firm w całej Europie.
Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy -- niechże pan się na nas oprze, tylko z nami będzie dobrze! Zajrzyj tutaj mój kliencie, królewskie czeka przyjęcie. Dziś promocja, jutro rabat, odmienimy cały Twój świat.Raz mniej, a raz bardziej zgrabne oferty sprzedaży mamią Cię każdego dnia, od rana do wieczora, wdzierając się za pomocą wszystkich zmysłów do podświadomości. Jednak ani częstochowskie rymy, ani zagadkowe czerwone łapy, ani półnagie modelki nie zdołają niczego sprzedać, jeśli zabraknie podstawowego składnika -- mistrzowsko wykorzystanej perswazji.Dobry sprzedawca jest jak biblijny wąż. Wyśmienicie zna mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem, nasze słabości i popędy. Jest odporny psychicznie i mocno zdeterminowany, by osiągnąć cel. Dzięki tajemniczym, niesamowicie skutecznym i rozbrajająco prostym technikom wykorzystuje ukryty wymiar komunikacji. I tylko od niego zależy, co z tą możliwością zrobi. Chciałbyś być na jego miejscu?Skuteczna inżynieria perswazji:Proces sprzedaży -- od powitania do zamknięcia.Narzędzia manipulacji -- słowa i gesty.Oferowanie korzyści i triki myślowe.Elementy sukcesu w negocjacjach.Mapa myśli -- znajdowanie nowych ścieżek na utartych szlakach.Metody programowania własnych zachowań.Sposoby precyzyjnego formułowania przekazu.To najbardziej przyjazna w lekturze ze znanych mi książek o wykorzystaniu NLP w biznesie.
Wspaniale przywództwu nie polega na tym, żeby znać wszystkie odpowiedzi — dużo częściej chodzi o to, żeby mieć odwagę zadawania kluczowych pytań.
Co sądzisz o doskonaleniu swoich umiejętności, tak aby stać się jeszcze lepszym kierownikiem i liderem?
Czy to jest coś, czego można się nauczyć? Czy umiejętności przywódcze to rzecz nabyta?
Czy wybitni liderzy urodzili się jako przywódcy, czy nauczyli się tej umiejętności?
Jak najlepsi z nas to robią?
Wielu ludzi wierzy, że najlepsi liderzy mają dar rozpoznawania właściwych odpowiedzi. Że mają naturalny instynkt, który podpowiada im, co należy zrobić w określonej sytuacji -- jak utrzymać się na swojej pozycji, motywować pracowników, aby wspólnie dążyli do wytyczonego celu, działać w sposób zorganizowany i skutecznie zarządzać firmą. Ludzie sądzą, że najlepsi liderzy mają wrodzony talent, wyczucie i charyzmę, które wyróżniają ich spośród innych. Ci doskonali lider/y są bardzo pewni siebie — to zrozumiale, przecież wszystko przychodzi im tak naturalnie!
To bardzo powszechny pogląd: istnieje rzadki gatunek wybitnych liderów, którzy idą prostą drogą na szczyt kariery, unikając wszelkich komplikacji, nie wiedząc, co to niepewność, nie znając goryczy porażki i wykorzystując swój niezwykły talent do przewidywania przyszłości i dostrzegania tego, czego nie widzą inni.
To brzmi bardzo fajnie, ale według mnie wcale tak nie jest.
W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat prowadziłem kilka rodzajów działalności (najpierw jako dyrektor firmy, a potem jako profesor wydziału praktyki zarządzania w Harwardzkiej Szkole Biznesowej) i regularnie doradzałem osobom pełniącym funkcje kierownicze — od początkujących liderów po dyrektorów najwyższego szczebla. Na pewno popełniłem mnóstwo błędów, ale dzięki rozmowom z tymi ludźmi poznałem wiele technik, które pomagają zwiększyć skuteczność na stanowiskach przywódczych — jak również takich, które znacząco wpływają na obniżenie wydajności.
W trakcie tych interakcji przekonałem się, że praicie ivszyscy najlepsi liderzy mają momenty zwątpienia, zniechęcenia i niepewności dotyczące ich samych i decyzji, które podjęli. Mają wrażenie, że powinni być gdzieś indziej i robić coś innego. Zastanawiają się, dlaczego innym liderom lepiej wychodzi wykonywanie simjej pracy. Przechodzą trudne fazy, w trakcie których szukają odpowiedzi na ważne pytania i mają poczucie całkowitego odosobnienia. Nawet gdy tworzą wokół siebie aurę pewności, w rzeczywistości czują się. zagubieni i zlęknieni.
Widu najlepszych liderów nie chce uwierzyć, że ich koledzy po fachu również miewają takie chwile zwątpienia. „Jeżeli to prawda", mówią często ze sceptycyzmem, „to jaka jest różnica między wybitnymi liderami a tymi, którzy nie odnoszą sukcesów?".
Oto moja odpowiedź: najważniejsza różnica miedzy tymi, którzy w pełni wykorzystują swój potencjał, a całą resztą sprowadza się do tego, jut radia sobie w okresach zagubienia i niepewności. Cała sztuka polega nie na unikaniu tych trudnych momentów, lecz na umiejętności zdystansowania się, zdiagnozowania problemu, wprowadzenia niezbędnych poprawek i ruszenia naprzód.
O co zapytasz człowieka w lustrze
Spis treści:
Wstęp
Wizja i priorytety
Jeśli wiesz, dokąd zmierzasz, dużo łatwiej będzie ci tam dojść
Zarządzanie czasem
To, jak spędzasz czas w pracy, powinno bezpośrednio wynikać z Twojej wizji i Twoich priorytetów
Pozyskiwanie i wyrażanie opinii
Skuteczni liderzy szkolą swoich ludzi i aktywnie dbają o ich dokształcanie
Planowanie sukcesji i delegowanie uprawnień
Wzięcie odpowiedzialności za znalezienie następców w firmie
Ocena kierunku, w którym zmierza firma
Miej odwagę, żeby ocenić swoją firmę na czystej kartce papieru
Lider jako wzór do naśladowania
Mówienie o tym, w co naprawdę wierzysz i co najbardziej cenisz
Wykorzystanie potencjału w pełni
Bycie uczciwym wobec siebie
Wszystko razem
Praktyka w nabieraniu dystansu
Załącznik
Podziękowania
O autorze
Z tej inspirującej, wnikliwie napisanej książki dowiesz się, jak odblokować własne podświadome hamulce i nacisnąć na pedał gazu, tak aby Twój potencjał dostał prawdziwego przyspieszenia!
Brian Tracy,
autor książek Nie tłumacz się, działaj! oraz Sukces tu i teraz
Życie na szóstym biegu!
Popatrz na siebie - jesteś osobą inteligentną, masz doświadczenie, kwalifikacje i potencjał. Co zatem powstrzymuje Cię przed odniesieniem sukcesu, przed rzuceniem tłumów na kolana, przed wyprzedzeniem konkurencji? Czyżby hamowała Cię obawa przed niepowodzeniem, brak pewności siebie, niska samoocena, nieśmiałość? A zatem czas rzucić im ostateczne wyzwanie i pokonać w bezpardonowej walce! Zapomnij o poradnikach oferujących nierealistyczne rady na temat tego, jak od ręki rozwiązać każdy problem. Sięgnij po przewodnik, który wskaże Ci właściwą drogę w dżungli świata kariery i poprowadzi do spełnienia zawodowego. To nie jest książka o marzeniach niemożliwych do spełnienia. To jest lektura dla osób, które chcą się rozwijać, ale żeby to zrobić, muszą najpierw pozbyć się obaw niweczących szanse na zrobienie jakichkolwiek postępów.
Robert Kelsey - przedsiębiorca, pisarz, bankowiec z londyńskiego City i dziennikarz finansowy. W ciągu ponad dziesięciu lat przeczytał dziesiątki książek poświęconych rozwojowi osobistemu i odkrył, że chociaż są pomocne, to nie poruszają dwóch ważnych kwestii: w żadnej z nich nie przedstawiono uczciwie problemu zmiany cech osobowości i żaden z autorów nie przedstawił programu rozwoju osobistego uwzględniającego wrodzony strach oraz niewłaściwy sposób myślenia osób odczuwających silny lęk przed porażką. Swoją książką postawił to zmienić.
Siła tkwi w relacjach!
Media społecznościowe i kapitał społeczny
Obsługa klienta w sferze publicznej
Marketing wirusowy
Autentyzm w newsletterach
Każdy człowiek, którego potomność nazwała wielkim, każdy człowiek, któremu powiodło się w życiu, osiągnął wielkość bądź sukces, ponieważ potrafił skupić się na celu i konsekwentnie dążyć w jednym wytyczonym kierunku.
Wielu osobom wydaje się, że są biedne, podczas gdy tak naprawdę otacza je bogactwo możliwości, ale one ich nie dostrzegają.
Złota okazja, której poszukujesz, znajduje się w Tobie. Nie w Twoim otoczeniu, nie w szczęściu, przypadku czy pomocy innych osób. Tylko Ty masz do niej klucz.
Wszędzie dookoła jest ukryty potencjał, czekający na wnikliwe oko, aby go dojrzało.
We współczesnym świecie, w którym wciąż zmieniają się technologie, a ludzie zajęci są nieustanną pogonią za pieniądzem oraz bezpowrotnie straconym czasem, zbyt często gubimy z oczu to, co najistotniejsze. Porzuciliśmy autorytety, oderwaliśmy się od korzeni, brak nam cierpliwości i wytrwałości. Pragniemy otrzymywać wszystko od razu, bez wysiłku, dlatego tak trudno nam docenić wartość tego, co posiadamy, i ciągle czujemy się niespełnieni. Bez wytchnienia szukamy tego, co pozwoli nam uwierzyć, że możemy jeszcze dokonać czegoś wielkiego, czegoś wartościowego, czegoś, co po nas zostanie.
Chcesz się dowiedzieć, jak osiągnąć trwały sukces, który zapewni Ci nie tylko satysfakcję finansową? Zależy Ci na poczuciu, że zrealizowałeś marzenia o wielkim celu? Szukasz tekstów, które zainspirują Cię i skłonią do głębokich przemyśleń? Oto wyjątkowa książka o nieprzemijającej mądrości, która dostarczy Ci wiedzy i odpowiednich narzędzi. Dzięki nim zmienisz własne życie z pasma szarych, podobnych do siebie dni w niezwykły korowód okazji, pomyślnych decyzji, właściwych wyborów i codziennego poczucia spełnienia.
Psychologia pozytywna robi dziś zawrotną karierę na całym świecie. Niewielu jednak pamięta, że jednym z pionierów ruchu pozytywnego myślenia był Orison Swett Marden. W ogromnym stopniu właśnie on wpłynął na to, jak dziś myślimy o sukcesie osobistym. Warto sięgnąć po tę wiedzę, która nie tylko nie zestarzała się ani odrobinę mimo upływających dziesięcioleci, ale — niczym dobre wino — zyskała nowy kontekst i nową jakość.
Orison Swett Marden był doktorem medycyny, magistrem nauk humanistycznych oraz przedsiębiorcą. Największy sukces osiągnął jednak jako autor kilkunastu książek motywacyjnych, w tym An Iron Will, The Optimistic Life czy Prosperity — How to Attract It. Marden uważał, że sposób myślenia wpływa na nasze działanie i w efekcie na nasze życiowe osiągnięcia oraz porażki. Swoimi motywacyjnymi książkami dążył do przełamania tych negatywnych schematów i uświadomienia ludziom, iż każdy ma równe szanse na osiągnięcie w życiu sukcesu oraz spełnienia.
Monitoring marki. Social Media ROI. Obsługa klienta online. Wsparcie sprzedaży. Social Business. Ochrona reputacji
Rewolucja, która sprzyja przystosowanym.
Krajobraz po zmianie, jaka dokonała się za sprawą mediów społecznościowych, prezentuje się obiecująco i niepokojąco zarazem. Social media skupiają już wokół siebie ponad miliard ludzi na całym świecie. Co trzeci z nich dzieli się wrażeniami dotyczącymi konkretnych marek. Tej rewolucji towarzyszy zmiana najskuteczniejszych narzędzi i kanałów dotarcia do klienta. Modyfikacji uległ też wzór utrzymywania relacji. Pojawiły się nowe sposoby mierzenia efektywności przekazu reklamowego, a dialog z klientem online stał się ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wszystkim rządzi wszechwładny konsument, którego jeden wpis może decydować o losach dużych i małych marek czy produktów.
Rewolucja social media
Spis treści:
Rewolucja social media 13
Wstęp 9
Marketing się zmienia 18
Marketer to researcher 18
Zmiana narzędzi 18
Biznes jako otwarta książka 19
Transformacja działu marketingu 20
Konsument ewoluuje 20
Era technologii 20
Zmiana psychiki 21
Inicjatywy społeczne 21
Social Business Intelligence 22
Zmieniająca się rola strategów social media 22
Siedem kluczowych trendów w social media 23
Podsumowanie 26
Monitoring internetu 31
Sześć ważnych cech aplikacji monitoringu sieci, na które warto zwrócić uwagę 34
Kluczowe zastosowania narzędzi monitoringu internetu 37
Narzędzia monitoringu internetu 42
Przyszłość monitoringu internetu 48
Czy monitoring internetu może przewidzieć przyszłość? 50
Monitoring social media dla e-commerce 51
Pięć porad dotyczących social media dla e-commerce 53
Platformy social commerce 56
Podsumowanie 59
Ochrona reputacji 61
Nie ignoruj negatywów 64
Nie trać czasu 64
Nie odpowiadaj atakiem 65
Nie zrzucaj winy na kogoś innego 65
Zbuduj społeczność ambasadorów marki 66
Ludzka twarz 66
Umiejętnie prowadź zakulisową dyskusję 66
Dowiedz się jak najwięcej o kliencie 67
Spójność komunikacji 67
Niewiedza lepsza od wygadywania głupot 67
Pięć wskazówek dotyczących zarządzania reputacją w sieci 68
Zarządzanie reputacją w sieci. Stadium przypadku 71
Podsumowanie 74
Social Business 75
Osiem dobrych praktyk budowy społecznościowego biznesu 79
Podsumowanie 86
Dobre praktyki budowy marki w Social Media 87
Lepsze zrozumienie odbioru marki 89
Wyjdź ze swojego biura 90
Opuść swoją bezpieczną strefę 90
Trzy wskazówki jak uczłowieczyć markę za pomocą wideo 91
Pięć porad dla marek na Pinterest 93
Trzy sposoby promowania marek przez Instagram 102
Podsumowanie 105
Consumer insights 107
Styl życia powiązany z marką 109
Trwałe wartości firmy 110
Sześć dobrych praktyk związanych z pozyskiwaniem insightów konsumenckich 112
Podsumowanie 116
Analiza i pomiar skuteczności działań w social media 119
Wstęp do analizy i pomiaru 122
30 przykładów ROI w social media 134
Podsumowanie 148
Obsługa klienta w social media 149
Luki w klasycznej obsłudze klienta 152
Konsument online 153
Zmiana kultury pracy 154
Elementy w realizacji zmiany kultury pracy 155
Netykieta 158
Jak radzić sobie w "trudnych sytuacjach", czyli co z trollami i spamerami? 163
Wpływowi autorzy 164
Pięć typów influencerów w social media 165
Siedem dobrych praktyk budowania zaangażowania influencerów 165
Dotarcie do influencerów dla wybranej marki lub tematu 167
ROI obsługi klienta w social media 170
Podsumowanie 176
Wsparcie sprzedaży 179
Krok 1: dołącz do społeczności i zbuduj wizerunek 182
Krok 2: określ najlepszy sposób na kontakt z potencjalnymi nabywcami 182
Krok 3: łącz się 183
Krok 4: buduj związek 184
Krok 5: włącz się do rozmowy 184
Cztery porady związane ze sprzedażą w social media 185
Osiem przypadków wykorzystania kuponów w social media 188
Podsumowanie 192
Przyszłość social media 193
Biznes skonsoliduje aktywności w mediach społecznościowych 195
Zwiększy się popularność społecznościowych serwisów ze zdjęciami i wideo 196
Marki zaadaptują realtime marketing 196
Rozwój strategii social media 197
Zaawansowana analityka dostępna dla mas 197
Regularne wytwarzanie unikalnych treści 198
Nowe możliwości marketingowe na Facebooku 198
YouTube jako portal społecznościowy 198
Marketingowcy zaadaptują wszechstronne narzędzia social media 199
Pojawią się nowe metody odbioru treści 199
Intensyfikacja wszystkiego co związane z social media 200
Pojawi się więcej "markowych" aplikacji na Facebooka 200
Marketingowcy wykorzystają urządzenia mobilne 201
Postępująca integracja poczty e-mail i mediów społecznościowych 201
Powszechność wykorzystania mediów społecznościowych przez małe i średnie przedsiębiorstwa 202
Marketingowcy nauczą się tworzyć wiadomości, które przebiją się przez szum 202
Wzrośnie przepaść pomiędzy biznesami działającymi w social media 203
Biznesy zainwestują w treści o wysokiej jakości 203
Wzrośnie znaczenie specjalistów ds. marketingu 204
Podsumowanie 205
Polecane źródła informacji 207
Stereotypy z natury rzeczy opierają się na niedokładnej wiedzy i powszechnych opiniach. Także utarte poglądy na temat prowadzenia firmy mogą bardzo pomóc w jej… upadku. Wiadomo, że na polityce, piłce nożnej i prowadzeniu biznesu teoretycznie znają się wszyscy - szczególnie ci, którzy nie mają z tymi dziedzinami wiele wspólnego. Dlatego, by uniknąć strzelenia samobójczej bramki, lepiej sięgnij po rzetelną i praktyczną dawkę informacji.
Schematy, według których działają osoby otwierające firmy, często są do siebie podobne. Tak samo jak pytania, które sobie zadają, i mity, w które wierzą. W tej książce prawdziwe odpowiedzi na realne pytania przedsiębiorców zostały zebrane w formie krótkich, konkretnych porad. Wykorzystaj je. Po co masz powielać te same błędy, które popełniło przed Tobą już wiele osób?
Nie zakładaj firmy, opierając się na "dobrych radach" wszechwiedzących życzliwych. Skorzystaj z doświadczenia eksperta! Marek Jankowski to praktyk biznesowy oraz wydawca czasopisma branżowego. Były reporter radiowy, współpracował również z prasą i telewizją. Wspiera małe firmy - takie jak Twoja - w ich codziennej działalności. Przytoczone w tej książce sytuacje są z życia wzięte i mają oparcie w uznanych regułach, którym podlegają firmy działające w gospodarce wolnorynkowej.
Dowiedz się:
Czy na genialnych pomysłach da się zarobić?
Na czym można zaoszczędzić, uruchamiając firmę?
Jak nie marnować pieniędzy na reklamę i efektywnie wykorzystać internet?
Kiedy kryzys może być szansą na rozwój?
Jak sprawić, aby klient polecał nas swoim znajomym?
Na polskim rynku wydawniczym wciąż niewiele jest pozycji książkowych, które w szeroki i rzetelny sposób opisują elementy czy strategie kampanii tego typu. Autorzy tej publikacji postanowili zatem zebrać, usystematyzować i uszczegółowić materiały, które tworzyli podczas kampanii na rzecz e-mail marketingu w Polsce. Chodziło o to, by książka stała się idealnym kompendium wiedzy zarówno dla osób, które dopiero zgłębiają tajniki tematu, jak i tych, które szukają pomysłów na zwiększenie poziomu zaawansowania prowadzonych już kampanii.
Maciej Ossowski - dyrektor działu edukacji w GetResponse. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych na kierunku marketing internetowy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Redaktor naczelny EmailMarketing.pl oraz publicysta współpracujący z czołowymi serwisami marketingowymi i magazynami branżowymi. Aktywny działacz polskich i międzynarodowych organizacji branżowych: MAAWG, Email Experience Council, Email Sender and Provider Coalition czy IAB Polska. Wykładowca na Uniwersytecie Konwersji CENEO, prelegent (IAB Showcase, Email Camp, Kongres Marketing Online Masterclass). Pracuje m.in. dla Carrefour Polska, Pernod Ricard Polska, MyDeal.pl. Kontakt z autorem: maciej.ossowski@getresponse.com.
Piotr Krupa - koordynator ds. PR w GetResponse. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz posiadacz Certyfikatu London School of Public Relations. Jeden z autorów bloga EmailMarketing.pl, publicysta współpracujący z czołowymi serwisami i magazynami marketingowymi oraz e-commerce. Jest odpowiedzialny za komunikację marketingową GetResponse, w szczególności za kontakty z mediami, przygotowywanie badań i raportów oraz komunikację w obszarze mediów społecznościowych. Kontakt z autorem: piotr.krupa@getresponse.com.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?