Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
„Recenzowana publikacja stanowi interesujący, wieloaspektowy i wielowątkowy zbiór tematyczny, poświęcony kategorii i zjawisku wolności. W zakresie prezentowanych treści wyróżnić można zagadnienia historyczne, koncepcyjne i definicyjne, badania empiryczne oraz ich interpretacje, osadzone głównie w aspekcie społecznym, kulturowym oraz w refleksji o sztuce.
Podstawowy walor poznawczy publikacji upatruję w przedstawionych badaniach empirycznych. O ile część historyczno-teoretyczna w zasadzie porządkuje wiedzę z zakresu przedmiotu badań, co oczywiście też ma znaczenie poznawcze, a niewątpliwie metodologiczne; o tyle oparte na wywiadach badania pokazują współczesne rozumienie istoty wolności przez badane osoby (głównie młodzież akademicką) oraz jej ograniczenia i zagrożenia. Badania przeprowadzone przeważnie w modelu jakościowym dały Autorkom możliwość interpretacji uzyskanych wyników (wypowiedzi) w kontekście teoretycznych problemów dotyczących wolności. Interpretacje wyników badań wykraczają zatem poza wąsko pojęte sprawozdanie, raport z badań. Stanowią one pretekst do szerszego odniesienia się do struktury, zadań i funkcji wolności w życiu indywidualnym i społecznym”.
Z recenzji dr. hab. Piotra Magiera
(Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych KUL, Lublin)
Jak mądrze gospodarować pieniędzmi? W jaki sposób przygotować się do podróży? Jak bezpiecznie korzystać z Internetu? To tylko niektóre z pytań, na jakie muszą odpowiedzieć Maja i Adam – sympatyczni bohaterowie prezentowanych kart pracy. Seria „Poradzę sobie sam” powstała z myślą o młodzieży oraz osobach dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Jej celem jest pomoc uczniom w odnalezieniu się w codziennych, nie zawsze łatwych sytuacjach, a w konsekwencji w usamodzielnieniu się.Ćwiczenia w części drugiej zostały podzielone na 4 obszary tematyczne:Finanse i bankowośćSprzęt elektronicznyPodróże małe i dużeW sklepie.Wewnątrz publikacji znajdziemy różne typy zadań, m.in.:czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniemobliczenia pieniężnekrzyżówkiszukanie różnicpuzzlewykreślankićwiczenia typu prawda–fałsz.Ponadto po każdym rozdziale umieszczono podsumowanie, które pozwoli uczniowi samodzielnie określić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz wskazać te obszary, nad którymi chciałby jeszcze popracować.Oliwia Szulc – oligofrenopedagog, logopeda, nauczyciel z dwudziestoletnim doświadczeniem.Od wielu lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami mowy.Szczególny nacisk kładzie na komunikację jako punkt wyjścia do nawiązywania relacji interpersonalnych, co przekłada się na prawidłowy przebieg rozwoju dziecka. Stosuje alternatywne metody komunikacyjne wspierające lub kształtujące umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Monika Rajca – pedagog opiekuńczo-wychowawczy, oligofrenopedagog, logopeda. Od ponad dwudziestu lat pracuje z dziećmi i dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną, a od kilku lat – jako logopeda – także z osobami po udarach i wylewach. Swoim doświadczeniem i umiejętnościami dzieliła się na zajęciach ze studentami logopedii i neurologopedii Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prywatnie i zawodowo pasjonuje się komunikacją z drugim człowiekiem – bez względu na bariery, które trzeba pokonać, aby uzyskać porozumienie
Odkrywamy i poznajemy świat to kompleksowy zestaw obejmujący cztery części kart pracy, które odpowiadają poszczególnym porom roku (Jesień, Zima, Wiosna, Lato).Seria adresowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Materiały mogą zostać wykorzystane w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, a także na zajęciach rewalidacyjnych.Każda z czterech części zawiera zadania rozwijające różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, których treść jest zgodna z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Karty zostały opracowane w przejrzysty i czytelny sposób – tak, by odpowiadały potrzebom uczniów o obniżonej sprawności motoryczno-percepcyjnej.
Odkrywamy i poznajemy świat to kompleksowy zestaw obejmujący cztery części kart pracy, które odpowiadają poszczególnym porom roku (Jesień, Zima, Wiosna, Lato).Seria adresowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Materiały mogą zostać wykorzystane w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, a także na zajęciach rewalidacyjnych.Każda z czterech części zawiera zadania rozwijające różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, których treść jest zgodna z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.Karty zostały opracowane w przejrzysty i czytelny sposób – tak, by odpowiadały potrzebom uczniów o obniżonej sprawności motoryczno-percepcyjnej.
Jak dbać o zdrowie, higienę i wygląd?Na czym polega przyjaźń? Co zrobić, jeśli ktoś się źle poczuje? To tylko niektóre z pytań, na jakie muszą odpowiedzieć Maja i Adam – sympatyczni bohaterowie prezentowanych kart pracy. Seria „Poradzę sobie sam” powstała z myślą o młodzieży oraz osobach dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Jej celem jest pomoc uczniom w odnalezieniu się w codziennych, nie zawsze łatwych sytuacjach, a w konsekwencji w usamodzielnieniu się.Ćwiczenia w części pierwszej zostały podzielone na 4 obszary tematyczne:Ja i moja rodzinaJa i inniU fryzjera, u barberaZdrowie i higiena.Wewnątrz publikacji znajdziemy różne typy zadań, m.in.:czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniemobliczenia pieniężnekończenie zdańszukanie różnicpuzzlegryćwiczenia typu prawda–fałsz.Ponadto po każdym rozdziale umieszczono podsumowanie, które pozwoli uczniowi samodzielnie określić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz wskazać te obszary, nad którymi chciałby jeszcze popracować.Oliwia Szulc – oligofrenopedagog, logopeda, nauczyciel z dwudziestoletnim doświadczeniem. Od wielu lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami mowy. Szczególny nacisk kładzie na komunikację jako punkt wyjścia do nawiązywania relacji interpersonalnych, co przekłada się na prawidłowy przebieg rozwoju dziecka. Stosuje alternatywne metody komunikacyjne wspierające lub kształtujące umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Monika Rajca – pedagog opiekuńczo-wychowawczy, oligofrenopedagog, logopeda. Od ponad dwudziestu lat pracuje z dziećmi i dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną, a od kilku lat – jako logopeda – także z osobami po udarach i wylewach. Swoim doświadczeniem i umiejętnościami dzieliła się na zajęciach ze studentami logopedii i neurologopedii Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prywatnie i zawodowo pasjonuje się komunikacją z drugim człowiekiem – bez względu na bariery, które trzeba pokonać, aby uzyskać porozumienie.
Odkrywamy i poznajemy świat to kompleksowy zestaw obejmujący cztery części kart pracy, które odpowiadają poszczególnym porom roku (Jesień, Zima, Wiosna, Lato).Seria adresowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Materiały mogą zostać wykorzystane w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, a także na zajęciach rewalidacyjnych.Każda z czterech części zawiera zadania rozwijające różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, których treść jest zgodna z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Karty zostały opracowane w przejrzysty i czytelny sposób – tak, by odpowiadały potrzebom uczniów o obniżonej sprawności motoryczno-percepcyjnej.
Odkrywamy i poznajemy świat to kompleksowy zestaw obejmujący cztery części kart pracy, które odpowiadają poszczególnym porom roku (Jesień, Zima, Wiosna, Lato).Seria adresowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Materiały mogą zostać wykorzystane w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, a także na zajęciach rewalidacyjnych.Każda z czterech części zawiera zadania rozwijające różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, których treść jest zgodna z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.Karty zostały opracowane w przejrzysty i czytelny sposób tak, by odpowiadały potrzebom uczniów o obniżonej sprawności motoryczno-percepcyjnej.
Karty pracy „Wędrówka przez pory roku” to zestaw pomysłowych i różnorodnych ćwiczeń, które stworzono z myślą przede wszystkim o uczniach klas 4–8 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych, którzy mają trudności w osiąganiu podstawowych celów edukacyjnych.Publikacja sprawdzi się także podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.W skład serii wchodzą 4 części kart pracy odpowiadające różnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”). W części „Lato” uwzględniono m.in. następujące tematy:prawa dzieckacechy latarodzaje i obsługa termometrówletnie zbioryśrodki transportubezpieczne wakacje.Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, między innymi:czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniemodczytywanie temperatur z termometrówhistoryjki obrazkowekrzyżówkirebusyi wiele, wiele innych!Pracując z publikacją, uczeń rozwija umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.Joanna Hryń – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych na różnych poziomach edukacyjnych. Obecnie nauczyciel w szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężeniami. Chętnie dzieli się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym, co potwierdzają m.in. liczne publikacje dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym pakiet materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.Krystyna Rapiej – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na co dzień pracuje z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Regularnie uczestniczy w szkoleniach, konferencjach i kursach, aby być na bieżąco ze współczesnymi kierunkami rozwoju pedagogiki specjalnej. Autorka wielu publikacji poświęconych szkolnictwu specjalnemu oraz pomocy adresowanych do uczniów, m.in. współautorka pakietu materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.
Karty pracy „Wędrówka przez pory roku” to zestaw pomysłowych i różnorodnych ćwiczeń, które stworzono z myślą przede wszystkim o uczniach klas 4–8 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych, którzy mają trudności w osiąganiu podstawowych celów edukacyjnych. Publikacja sprawdzi się także podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.W skład serii wchodzą 4 części kart pracy odpowiadające różnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”).W części „Jesień” uwzględniono m.in. następujące tematy:wspomnienia z wakacjibezpieczeństwo w szkolezwroty grzecznościowecechy charakterujesienne święta i aktywnościcechy jesieni.Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, między innymi:czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniemzadania tekstowekrzyżówkiwykreślankirebusyi wiele, wiele innych!Pracując z publikacją, uczeń rozwija umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.Joanna Hryń – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych na różnych poziomach edukacyjnych. Obecnie nauczyciel w szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężeniami. Chętnie dzieli się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym, co potwierdzają m.in. liczne publikacje dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym pakiet materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.Krystyna Rapiej – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na co dzień pracuje z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Regularnie uczestniczy w szkoleniach, konferencjach i kursach, aby być na bieżąco ze współczesnymi kierunkami rozwoju pedagogiki specjalnej. Autorka wielu publikacji poświęconych szkolnictwu specjalnemu oraz pomocy adresowanych do uczniów, m.in. współautorka pakietu materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.
Karty pracy „Wędrówka przez pory roku” to zestaw pomysłowych i różnorodnych ćwiczeń, które stworzono z myślą przede wszystkim o uczniach klas 4–8 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych, którzy mają trudności w osiąganiu podstawowych celów edukacyjnych.Publikacja sprawdzi się także podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.W skład serii wchodzą 4 części kart pracy odpowiadające różnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”).W części „Zima” uwzględniono m.in. następujące tematy:odpowiedni ubiór zimąBoże Narodzeniesylwester i karnawałliczebnikizakupyobjawy choroby.Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, między innymi:czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniemteksty z lukami do uzupełnieniahistoryjki obrazkowekodowankipuzzle oraz krzyżówki matematycznei wiele, wiele innych!Pracując z publikacją, uczeń rozwija umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.Joanna Hryń – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych na różnych poziomach edukacyjnych. Obecnie nauczyciel w szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężeniami. Chętnie dzieli się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym, co potwierdzają m.in. liczne publikacje dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym pakiet materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.Krystyna Rapiej – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na co dzień pracuje z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Regularnie uczestniczy w szkoleniach, konferencjach i kursach, aby być na bieżąco ze współczesnymi kierunkami rozwoju pedagogiki specjalnej. Autorka wielu publikacji poświęconych szkolnictwu specjalnemu oraz pomocy adresowanych do uczniów, m.in. współautorka pakietu materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.
Karty pracy „Wędrówka przez pory roku” to zestaw pomysłowych i różnorodnych ćwiczeń, które stworzono z myślą przede wszystkim o uczniach klas 4–8 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych, którzy mają trudności w osiąganiu podstawowych celów edukacyjnych. Publikacja sprawdzi się także podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.W skład serii wchodzą 4 części kart pracy odpowiadające różnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”). W części „Wiosna” uwzględniono m.in. następujące tematy:pierwsze oznaki wiosnyobliczenia kalendarzowe i zegaroweśrodowisko naturalne i źródła jego zanieczyszczeńzachowania proekologiczneinstytucje kulturalnezasady zachowania w miejscach publicznych.Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, między innymi:• czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniem• zadania z obliczeniami zegarowymi• tworzenie prostych infografik• kodowanki• zagadki• i wiele, wiele innych!Pracując z publikacją, uczeń rozwija umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.Joanna Hryń – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych na różnych poziomach edukacyjnych. Obecnie nauczyciel w szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężeniami. Chętnie dzieli się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym, co potwierdzają m.in. liczne publikacje dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym pakiet materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.Krystyna Rapiej – oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na co dzień pracuje z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.Regularnie uczestniczy w szkoleniach, konferencjach i kursach, aby być na bieżąco ze współczesnymi kierunkami rozwoju pedagogiki specjalnej. Autorka wielu publikacji poświęconych szkolnictwu specjalnemu oraz pomocy adresowanych do uczniów, m.in. współautorka pakietu materiałów dydaktycznych „Aktywni zawodowo” z serii Pewny Start wydawnictwa PWN.
W książce zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych za pomocą wywiadów pogłębionych z osadzonymi z zakładów karnych, którzy dawniej byli już podsądnymi sądów dla nieletnich. Są to zatem osoby, które z prawnokarnego punktu widzenia dowodzą porażki w polu prowadzonej wobec nich w przeszłości resocjalizacji. Założono jednak, co finalnie okazało się słusznym przypuszczeniem, że osoby takie mogą dostarczyć ważnych informacji o skutecznej resocjalizacji, ponieważ mają zarówno pozytywne, jak i negatywne doświadczenia z resocjalizacją w okresie, gdy były nieletnie. Jako osoby osadzone dysponują unikatową wiedzą na temat tego, z czego nie udało im się skorzystać w zakresie oferowanej im resocjalizacji i dlaczego doszło w ich życiu do przestępczości powrotnej.
„Nie lubię łaskotek” to opowieść o prawie dziecka do powiedzenia „nie”, kiedy jest dotykane w sposób, który sprawia, że odczuwa przykrość lub zakłopotanie. Także wtedy, gdy kochający członek rodziny zdaje się niewinnie z nim bawić.
Łaskotanie, chociaż może się wydawać nieszkodliwą zabawą, często stanowi ogromną przykrość. Fizycznie bywa bolesne i nadmiernie pobudzające, a pod względem emocjonalnym budzi złość, żal, poczucie utraty panowania nad ciałem i światem.
Z tej książki dziecko dowie się, że:
jego ciało należy wyłącznie do niego
musi powiedzieć o tym rodzicom lub innym opiekunom, jeśli czuje dyskomfort albo ma poczucie zagrożenia
ma prawo powiedzieć „nie”, gdy nie ma na coś ochoty.
Dodatkową wartość publikacji stanowi komentarz psychologa skierowany do rodziców i opiekunów.
Staś jest nieśmiały. Zbyt nieśmiały, by porozmawiać z panem Górskim, z którym kiedyś obserwował ptaki, czy z miłym panem Koleckim, sprzedawcą lodów. Ale gdy pewnego dnia jego ukochany piesek Wigorek się gubi, chłopiec zapomina o swojej nieśmiałości i myśli tylko o tym, by odnaleźć zwierzaka. Nagle się okazuje, że Staś potrafi rozmawiać ze wszystkimi! Na nieśmiałość składa się wiele innych uczuć, w tym: lęk, wstyd, zakłopotanie, niepewność. Na różnych etapach dorastania doświadczają jej w jakimś stopniu prawie wszystkie dzieci.
Książka „Chyba jestem nieśmiały” zapoznaje dziecko ze sposobami radzenia sobie z nieśmiałością i innymi ograniczającymi uczuciami. Zawiera także część dla rodziców, w której znajdą oni wiele praktycznych wskazówek, jak pomagać dziecku w rozwijaniu umiejętności społecznych i nabieraniu pewności siebie.
Książka Profesor Janiny Kostkiewicz stanowi wnikliwe, całościowe i wielostronne studium zagadnień podejmowanych przez ks. Stanisława Podoleńskiego, które – w sposób kompetentny i rzetelny – autorka poddała analizie i obiektywnej ocenie. Temat opracowania i jego kompozycja ujawniają dogłębną znajomość naukowej spuścizny jezuity oraz umiejętność jej […] prezentacji w płynnym toku narracji. Ksiądz Podoleński należy do reprezentantów katolickiego nurtu pedagogiki. Otrzymał solidne wykształcenie humanistyczne, był uformowany w szkole duchowości św. Ignacego Loyoli. Znał pedagogikę ignacjańską, której zasady zapisano między innymi w słynnej Ratio studiorum. Nic zatem dziwnego, że wykazuje integralne spojrzenie – wypływające z jego chrześcijańskiej wizji – na człowieka jako osobę stworzoną na obraz i podobieństwo Boga (Rdz 1, 27). W wizji tej istotne były: godność osoby ludzkiej, jej podmiotowość, wolność i otwarcie na transcendentalia. Autorka podkreśliła, że prace pedagogiczne ks. Podoleńskiego „mają interdyscyplinarny charakter, tworzą jeden z najszerszych i najoryginalniej wyrażony w warunkach dwudziestolecia międzywojennego obszar pedagogiki społecznej”, cechują się prospołecznym i wspólnotowym wymiarem, a wyjątkowe „zaangażowanie ks. Podoleńskiego we wdrażanie katolickiej nauki społecznej i moralności katolickiej było przede wszystkim wynikiem osobistych decyzji w kwestiach pracy dla dobra wspólnego”. Z recenzji ks. dra hab. Stanisława Cieślaka SJ, prof. UIK Janina Kostkiewicz – pedagog, profesor na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przewodnicząca Rady Dyscypliny Pedagogika UJ, założycielka i redaktor naczelna czasopisma „Polska Myśl Pedagogiczna”. Badaczka konserwatywnego nurtu polskiej myśli pedagogicznej, głównie katolickiej. Jej prace dotyczą pedagogiki ogólnej, historii pedagogiki oraz filozofii wychowania. Autorka, współautorka i redaktorka 23 książek, między innymi: Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera, Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce (1918–1939), Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Crime without Punishment… The Extermination and Suffering of Polish Children during the German Occupation 1939–1945, Polski nurt krytyki nazizmu. Aspekty ideologiczne i pedagogiczne.
Publikacja będzie pomocna w codziennej pracy nauczycieli i wychowawców; nauczycieli specjalistów: terapeutów, logopedów, oligofrenopedagogów; pedagogów i psychologów. Ułatwi nauczycielom dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych ucznia w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz zajęć specjalistycznych. Może być ona w pełni wykorzystana podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim.
Publikacja powstała również z myślą o uczniach:
posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
z trudnościami w nauce wynikającymi z deficytów rozwojowych typu dysleksja, dysortografia, dysgrafia
ujawniających trudności w nauce matematyki (dyskalkulia)
ze stwierdzonymi zaburzeniami w zachowaniu, nadpobudliwością ruchową, ADHD
słabowidzących i słabosłyszących oraz z niedosłuchem
przewlekle chorych (cukrzyca, epilepsja, porażenie mózgowe)
w stosunku do których stwierdzono potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (nieposiadających ani opinii, ani orzeczenia).
Wydanie zaktualizowane, zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 996).
Pokazuję, co czuję… to uniwersalna pomoc, po którą można sięgnąć zarówno w gabinecie terapeutycznym, podczas zajęć przedszkolnych czy wczesnoszkolnych, jak i w trakcie zabawy w domu.Publikacja składa się z 26 dwustronnych kart ze zdjęciami osób wyrażających różne uczucia oraz z książeczki zawierającej kilkanaście propozycji zabaw z kartami, które można wykorzystywać na wiele sposobów, dostosowując poziom trudności poleceń do wieku i możliwości rozwojowych swoich podopiecznych.Zabawy służą przede wszystkim poznawaniu emocji, nauce ich nazywania, akceptowania, wyrażania i radzenia sobie z nimi, a także rozpoznawania uczuć innych osób. Dziecko podczas zajęć z kartami rozwija również umiejętność koncentracji, pamięć, percepcję wzrokową i spostrzegawczość. Uczy się, a jednocześnie dobrze się bawi: odgrywa różne role, mówi językiem uczuć, wymyśla niezwykłe historie i rozwiązuje zagadki. W trakcie zabaw o uczuciach bez wątpienia samo doświadczy wielu z nich.Jedno jest więc pewne – emocji przy tej publikacji nie zabraknie!
Publikacja przedstawia 33 często spotykane sytuacje społeczne, z jakimi muszą się zmierzyć bohaterowie komiksu. Dotyczą one m.in.:
relacji rówieśniczych
bezpieczeństwa i dobrych nawyków
skutecznej komunikacji
rozwiązywania konfliktów
dylematów moralnych
budowania asertywnej postawy
empatii
bezpiecznego surfowania po internecie oraz korzystania z urządzeń mobilnych.
Każda z historyjek składa się z krótkiego opisu oraz zadań do wykonania. Dzieci muszą uzupełnić dialogi, wykazać się empatią, wpisując myśli lub uczucia bohaterów, a także odpowiedzieć na zadane pytania. Komiks społeczny to książka skierowana do dzieci w wieku 7–13 lat, ich terapeu¬tów, nauczycieli oraz rodziców. Forma publikacji sprawdzi się podczas indywidualnej pracy z dzieckiem, a także w trakcie zajęć grupowych czy lekcji profilaktyczno-wychowawczych.
Unikalny zbiór ćwiczeń i zabaw opartych na uważności, idealnych do towarzyszenia dzieciom w rozwoju – zarówno w domu, jak i w przedszkolach i szkołach. Dzieci w każdym wieku potrzebują troskliwego wsparcia w nauce radzenia sobie z emocjami i stresem. Uważność w edukacji pomoże w obniżeniu poziomu stresu, ukojeniu umysłu, a także w regulacji emocji. Ćwiczenia i zabawy zawarte w książce zostały podzielone na rozdziały poświęcone różnym aspektom uważności: – rozwijają samoświadomość, – kształtują uważność na ruch, oddech, ciało, – pogłębiają wdzięczność i życzliwość, – pomagają w relaksacji. Te proste ćwiczenia można wykonywać pojedynczo, jak też zbudować z nich bardziej pogłębiony trening uważności. Pozytywnie wpływają na umiejętność skupienia, budowanie empatii i życzliwości. Przeznaczone dla dzieci od ok. 3 lat do wieku wczesnonastoletniego. Jowita Wowczak – nauczycielka uważności i medytacji, trenerka i konsultantka ds. redukcji stresu, trenerka. Prowadzi konsultacje indywidualne i warsztaty o uważności i zarządzaniu stresem. Jest współtwórczynią programu Kosmos i Kajo i autorką programu Moc Ciszy, wspierającego osoby dorosłe w budowaniu równowagi wewnętrznej, by mogli tworzyć rodziny i środowiska oparte na bezpieczeństwie i życzliwości. Autorka kart uważności dla dzieci i książek o tematyce uważności, m.in. „Uważności w edukacji”. W swojej pracy zawodowej pasjonuje się rolą perspektywy i jej wpływu na zdrowie i poczucie szczęścia w życiu. Działa na rzecz praw dzieci w polskiej szkole.
Historyjki emocjonalno-społeczne 1 to cykl krótkich opowiadań wprowadzających w zróżnicowany świat emocji: złości, radości, smutku, rozczarowania, znudzenia czy wstrętu.
Opracowana w formie kart pracy publikacja to gotowe propozycje zajęć rewalidacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz prowadzonych w ramach treningu umiejętności społecznych. Zostały stworzone specjalnie z myślą o nauczycielach, terapeutach, psychologach, pedagogach pracujących z dziećmi i młodzieżą w wieku 9–15 lat.
AGNIESZKA KOLANKO – nauczycielka pracująca z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej w Wietrznie. Na co dzień także mama dwóch synów z zespołem Aspergera. Sama również zmaga się z tym zaburzeniem. Jej misją jest praca, która ma na celu jak najlepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w życiu społecznym, pokonywania wszelkich trudności oraz budowania poczucia własnej wartości.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?