W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Art Deco is the decorative, distinctly aesthetic style of the years between 1920 and 1940. The movement embraced all areas of lifestyle and art. Art Deco was a commitment to modern technology, industrial design, and functionalization. With over 500 illustrations, this volume showcases the complexity of the Art Deco style and its manifestations in architecture, fashion, advertising, everyday objects, transport, and other areas of life.
Metal Gear Solid: Trylogia to podróż przez legendę najlepszych odsłon cyklu autorstwa Hideo Kojimy, który raz na zawsze odmienił sposób w jaki postrzegamy gry wideo. Oprócz kulisów produkcji rewolucyjnego Metal Gear Solid, jego kontrowersyjnej kontynuacji Sons of Liberty oraz epickiego prequela Snake Eater, poznacie także komplet towarzyszących im produkcji pobocznych – remasterów, remake'ów, wydań specjalnych, nowelizacji, adaptacji komiksowych czy interpretacji dedykowanej konsoli przenośnej. Całość uzupełnia publicystyka, w której grono doświadczonych felietonistów rozbiera trylogię na czynniki pierwsze, przyglądając jej się przez pryzmat takich zagadnień, jak metanarracja, posthumanizm, filozofia pojedynków, militaria czy fikcyjne wątki, które koniec końców okazały się prorocze. Oto publikacja z dedykacją zarówno dla wieloletnich miłośników serii jak i osób, które od dawna zbierały się do zrozumienia jej fenomenu. Wersja książki z okładką z gry Metal Gear Solid.
Metal Gear Solid: Trylogia to podróż przez legendę najlepszych odsłon cyklu autorstwa Hideo Kojimy, który raz na zawsze odmienił sposób w jaki postrzegamy gry wideo. Oprócz kulisów produkcji rewolucyjnego Metal Gear Solid, jego kontrowersyjnej kontynuacji Sons of Liberty oraz epickiego prequela Snake Eater, poznacie także komplet towarzyszących im produkcji pobocznych – remasterów, remake'ów, wydań specjalnych, nowelizacji, adaptacji komiksowych czy interpretacji dedykowanej konsoli przenośnej. Całość uzupełnia publicystyka, w której grono doświadczonych felietonistów rozbiera trylogię na czynniki pierwsze, przyglądając jej się przez pryzmat takich zagadnień, jak metanarracja, posthumanizm, filozofia pojedynków, militaria czy fikcyjne wątki, które koniec końców okazały się prorocze. Oto publikacja z dedykacją zarówno dla wieloletnich miłośników serii jak i osób, które od dawna zbierały się do zrozumienia jej fenomenu. Wersja książki z okładką z gry Metal Gear Solid 2.
Metal Gear Solid: Trylogia to podróż przez legendę najlepszych odsłon cyklu autorstwa Hideo Kojimy, który raz na zawsze odmienił sposób w jaki postrzegamy gry wideo. Oprócz kulisów produkcji rewolucyjnego Metal Gear Solid, jego kontrowersyjnej kontynuacji Sons of Liberty oraz epickiego prequela Snake Eater, poznacie także komplet towarzyszących im produkcji pobocznych – remasterów, remake'ów, wydań specjalnych, nowelizacji, adaptacji komiksowych czy interpretacji dedykowanej konsoli przenośnej. Całość uzupełnia publicystyka, w której grono doświadczonych felietonistów rozbiera trylogię na czynniki pierwsze, przyglądając jej się przez pryzmat takich zagadnień, jak metanarracja, posthumanizm, filozofia pojedynków, militaria czy fikcyjne wątki, które koniec końców okazały się prorocze. Oto publikacja z dedykacją zarówno dla wieloletnich miłośników serii jak i osób, które od dawna zbierały się do zrozumienia jej fenomenu. Wersja książki z okładką z gry Metal Gear Solid 3.
A key contributor to Nouveau Réalisme in early 1960s Paris, Niki de Saint Phalle (1930-2002) worked alongside artists such as Arman, Yves Klein, and Jean Tinguely, scavenging real objects in place of traditional art materials. She connected art to life by instrumentalizing household items, machine parts, and even toys for her early assemblages. Saint Phalle created her first shooting painting, or Tir, in 1961, and went on to conduct these performances in such varied locations as the Impasse Ronsin in Paris, a garden in Amsterdam, a sandpit outside Stockholm, and the Malibu Hills. Reliefs made of plaster, small objects, paint, wood, and wire were punctured by the bullets of a gun.
This book provides an introduction to Saint Phalle’s work, highlighting some of her most important contributions to 20th century art. From birthing mothers to harbingers of death, she created sculptures that celebrated and exposed the female form in works such as Pink Birth (1964) and Hon En Kathedral (1966). She also u
Katalog towarzyszący najnowszej odsłonie stałej ekspozycji Muzeum Sztuki w Łodzi, przekrojowej wystawie sztuki nowoczesnej i współczesnej złożonej z prac ponad 200 twórców z Polski i ze świata. Ksiażka zawiera fotografie oraz opisy kuratorskie większości prac prezentowanych na wystawie. Publikacja jest również opowieścią o kolekcji i historii Muzeum Sztuki w Łodzi, jednego z najważniejszych ośrodków awangardy i eksperymentu artystycznego w Europie od lat 30. XX wieku. Wystawa składa się z trzynastu rozdziałów tematycznych, w których dzieła awangardy spotykają się ze sztuką współczesną. Tytuły rozdziałów zaczerpnięte zostały z prac znajdujących się w kolekcji. Każdy z nich skupia się wokół innego wątku, traktując sztukę jako punkt wyjścia do refleksji nad percepcją, doświadczaniem świata i porządkowaniem doświadczeń. Dotykają one zarówno relacji między widzeniem a procesami poznawczymi pamięcią, przestrzenią czy wiedzą, jak i społecznych aspektów patrzenia, zależnych od kultury, tradycji czy ekonomii. Poprzez sztukę wystawa stawia pytania: czym jest bycie widzianym, a co oznacza pozostawać niewidocznym? Artyści i artystki udostępniają nam swój punkt widzenia pomagają zrozumieć wielość sposobów tworzenia i odczytywania obrazów. Podkreślają relacyjny charakter spojrzenia i związaną z nim władzę kto patrzy, na kogo i z jakiej pozycji. Wystawa pokazuje że nasze postrzeganie rzeczywistości zależy od wielu czynników wiedzy, pozycji, a także dostępnej technologii. Sposoby widzenia ukazują różnorodność języków wizualnych od realizmu po abstrakcję, a jednocześnie podkreślają płynność granic między nimi. Niniejsza publikacja odzwierciedla strukturę ekspozycji, przywołując prace kluczowe dla każdego z rozdziałów. Uzupełniają ją trzy eseje. Pierwszy z nich daje wgląd w proces powstawania wystawy z perspektywy zespołu kuratorskiego. Rekonstruuje metody i dyskusje toczone przy jej powstawaniu, osadzając je w historii i specyfice Muzeum Sztuki. Teksty Mieke Bal oraz Łukasza Zaremby wskazują alternatywne sposoby lektury wystawy, którą poszerzają o dodatkowe konteksty związane zarówno z muzealną kolekcją, jak i z szerszym ujęciem kultury wizualnej. Wystawa Sposoby widzenia prezentuje prace artystek i artystów, których łączy podobna ciekawość wobec możliwości nowych technologii, ale też krytyczne spojrzenie na ich relację z widzem. Korzystają oni z różnych środków artystycznych od najwcześniejszych filmów awangardowych testujących możliwości medium, przez sztukę wideo lat 60. i 70., która analizuje między innymi mechanizmy manipulacji stosowane przez środki masowego przekazu, po sztukę feministyczną, rozwijającą się dzięki przenośnym kamerom, które pozwoliły artystkom ominąć zdominowany przez mężczyzn przemysł filmowy. W jednej z najnowszych prac kolekcji wideo Jury Shusta Nasiona szyszek sosnowych wykorzystano nagrania wykonane telefonami komórkowymi przez migrantów uwięzionych na granicy polsko-białoruskiej, dokumentujące obecny tam od 2021 roku kryzys humanitarny. Rozwój narzędzi pozwalających na filmową rejestrację rzeczywistości nie tylko przynosi nowe, zapośredniczone przez technologię sposoby widzenia i wyrażania, lecz także poszerza zasób obrazów kultury wizualnej o perspektywy dotąd marginalizowane.
Najlepsze książki o rysowaniu dla dzieci!Zaczynając od prostych form, młodzi rysownicy uczą się odtwarzać kształty, faktury i kompozycje. Dużym, wyraźnym rysunkom towarzyszą czytelne opisy krok po kroku. Gwiazdki przy każdym projekcie oznaczają stopień trudności i pozwalają dobrać zadanie na właściwym poziomie oraz rozwijać umiejętności.Dzięki poradnikom młodzi artyści będą potrafili narysować nie tylko ulubione zwierzęta, sylwetki ludzkie czy niewielkie scenki, ale także uzyskać fascynujące iluzje optyczne: nieprawdopodobne kształty, niezwykłe linie i zaskakujące efekty 3D.
Naucz się zasad jak profesjonalista, by móc je potem łamać jak artysta.
Picasso
Jeśli marzysz o tym, by rysować jak artysta, musisz zacząć od poznania podstaw. Naucz się proporcji, precyzji, ćwicz technikę i stopniowo buduj swoje umiejętności. Ta książka to świetny kurs dla początkujących, w którym krok po kroku poznasz tajniki szkicowania, stanowiącego podstawę udanego rysunku. Kolejne rozdziały, poświęcone anatomii twarzy, rysowaniu głowy pod różnymi kątami, indywidualnym cechom charakterystycznym, szczegółom części ciała oraz sylwetce w różnych pozycjach, prezentują rozmaite style rysowania i pomagają młodemu artyście szukać swojej kreski.
Rysuj od ogółu do szczegółu: najpierw linie konstrukcyjne, kierunki, mierzenie proporcji, osadzenie kształtów geometrycznych. Na końcu dodawaj szczegóły i cieniuj je. Wracaj do elementów już narysowanych i patrz na pracę całościowo. Rysunek to ciągłe podejmowanie decyzji.
Autobiografia legendy mikrofonu
Głos Dariusza Szpakowskiego gości w domach Polaków od blisko 50 lat. Przez tych kilka dekad skomentował 12 mundiali i 11 mistrzostw Europy oraz 18 igrzysk olimpijskich, a jego słowa stały się ścieżką dźwiękową nadziei i rozczarowań kolejnych pokoleń kibiców.
Jako chłopak wychowany na warszawskim Powiślu marzył o rywalizacji na największych sportowych arenach. Trafił tam, choć nie w roli sportowca – został najsłynniejszym komentatorem w historii Polski.
Autobiografia Wita Państwa Dariusz Szpakowski to niesamowita podróż przez czasy chwały i mroku sportu, kręte korytarze radia i telewizji oraz pulsujące emocjami stadiony. Razem z głównym bohaterem przemierzysz świat pełen kontrastów: od powojennej Warszawy po ociekający złotem Katar.
Po drodze zajrzysz za kulisy reprezentacji, dotkniesz medali i zobaczysz łzy przegranych. Poznasz z bliska wielkich bohaterów, jak Kazimierz Górski, ale i śliskich działaczy partyjnych czy mistrzów brudnej gry w telewizji.
Jak uratował swoją pierwszą transmisję radiową? Jakie przygody przeżył z Janem Ciszewskim? Kiedy najmocniej wzruszył się na stanowisku komentatorskim i kto chciał go zniszczyć?
Po raz pierwszy Dariusz Szpakowski opowiedział swoją historię tak szczerze.
Darek jest wyjątkowy, jedyny i niepowtarzalny. Kiedy słyszysz jego głos, od razu wiesz, że gra toczy się o poważną stawkę. Autentyczność i umiejętność budowania emocji – w tym nie ma sobie równych. Lata lecą, a on wciąż nosi w sobie taką pasję, jakby komentował po raz pierwszy w życiu.
— Jan Urban
Z redaktorem Szpakowskim od początku złapaliśmy wspólny język. Był jednym z nas, żył z nami i pomagał nam w ciężkim 1982 roku porozmawiać z najbliższymi. Zawsze był prawdziwym kibicem i dobrym kumplem.
Darek rozwijał się szybko i od ponad 40 lat jest na piedestale, komentując najważniejsze wydarzenia sportowe. Z ciekawością sięgnąłem po tę książkę.
— Zbigniew Boniek
Darek to człowiek wielu talentów, osobowość, wspaniały dziennikarz. Jest wielkim komentatorem. Ale dla mnie przede wszystkim przyjacielem – znamy się od początku naszej drogi zawodowej i nigdy się na nim nie zawiodłem.
Długo czekałem na tę autobiografię i cieszę się, że wreszcie opowiedział swoją pasjonującą historię.
— Włodzimierz Szaranowicz
To nie jest zwykła autobiografia. To książka o tym, jak zmieniała się Polska, sport i media z narratorem w postaci Dariusza Szpakowskiego.
Ta historia powinna zostać zekranizowana. Tylko który aktor oddałby tembr głosu i emocje jej bohatera?
— Tomasz Ćwiąkała
„Czy ktoś dorówna Janowi Ciszewskiemu w jego niedoścignionych kreacjach komentatorskich?” – to pytanie zadawał sobie każdy kibic z mojego pokolenia.
Na tronie zasiadł Dariusz Szpakowski. Magnetyzujący głos, wciągająca ekspresja, wiedza i własne zdanie, z którym każdy z nas się liczył. Ale za niezwykłym głosem kryje się przecież człowiek – z jego ambicjami, sukcesami i porażkami.
Dzięki tej książce znajdziemy się ze Szpakiem na największych imprezach sportowych świata i przeżyjemy je wspólnie jeszcze raz! Polecam całym sercem!
— Cezary Pazura
BIOGRAFIA
Dariusz Szpakowski (urodzony w 1951 roku w Warszawie) – dziennikarz radiowy i telewizyjny, który karierę rozpoczął w latach 70. w Rozgłośni Harcerskiej, by w Polskim Radiu stać się jednym z najbardziej rozpoznawalnych głosów w kraju.
Po śmierci legendarnego Jana Ciszewskiego trafił do Telewizji Polskiej i został najpopularniejszym komentatorem nad Wisłą, debiutując w 1983 roku meczem z Finlandią. Przez lata młodsi kibice mogli go usłyszeć w popularnej grze FIFA.
Jest laureatem wielu nagród, w tym Telekamery i Super Wiktora za całokształt twórczości oraz Krzyża Komandorskiego Orderu Odrodzenia Polski. Prywatnie mąż aktorki Grażyny Strachoty, z którą ma dwie córki: Julię i Gabrielę.
Przemysław Rudzki (urodzony w 1977 roku w Czeladzi) – zaczynał w Przeglądzie Sportowym w 2003 roku. Były redaktor naczelny tego dziennika, a także ekspert i komentator stacji Canal+, z którą związany jest od 2006 roku.
Występował w programach piłkarskich takich jak Liga+ Extra czy Misja Futbol. Prowadzi magazyny 0:0 i Noc Futbolu w Kanale Zero.
Autobiografia Dariusza Szpakowskiego to jego piąta książka. Jest autorem powieści i opowiadań: Gracz, Futbol i Cała Reszta, Zapiski z Królestwa i Bagno. Wielki fan Premier League.
Prowadzi kanał YouTube o tej tematyce o nazwie Kick Off. Prywatnie partner aktorki Katarzyny Kołeczek i dumny tata Marianny.
W książce zostały przedstawione losy życia i sztuki Joanny Wiszniewskiej-Domańskiej. Idiomem dzieł tej łódzkiej artystki jest oryginalna formuła rysunku figuratywnego, stanowiącego kanwę jej grafik. Obrazowość tych prac oscyluje między „zakłóconą" realnością, ascetyczną, acz wyrazistą kreską a opowiadaną historią. Jej sztuka zawiera dyskretne nawiązania do surrealizmu pierwszej połowy XX wieku. Odnajdziemy w niej ślady fascynacji malarstwem René Magritte'a, Giorgio de Chirico, Jeana Jacques'a Folona, ale także echo obrazu Balthusa La rue (Ulica) z 1933 roku. Szacunek artystki dla twórczości wielkich mistrzów, a jednocześnie poczucie humoru i znajomość ludzkiej natury znalazły wyraz w serii kolaży, w których twarze obecnych w nich postaci „obdarowane" zostały wizerunkami arcydzieł malarstwa europejskiego.
Zaprzeczając powszechnym stereotypom o Łodzi jako mieście fabryk i kominów, Wiszniewska-Domańska życie i twórczość związała z Bałutami, którym nadała wizerunek „miasta surrealistycznego", miasta poetów i podróżnych bez paszportów ... – Papierowego miasta.
Artystka rozumie rolę sztuki jako swoiste „przeniesienie" wewnętrznych doświadczeń eksplorowanych przez pryzmat melancholii, obrazowanej w powtarzających się motywach: odległego horyzontu, odwróconego tyłem samotnego człowieka z bagażem podróżnym, porzuconych „emblematów" dzieciństwa. Jej prace wyrażają, nawiązujący do filozofii zen, zachwyt i zdumienie nad łącznością jednostki z jej habitatem. Artystka próbuje uchwycić zdarzenia, ciągi skojarzeń, myśli albo snu, które stanowią notatnik zawierający fragmenty autobiografii, obrazy powrotów do wydarzeń z przeszłości, do „sekretnej historii duszy".
Dr hab. Eleonora Jedlińska, prof. UŁ
Pracuje w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Wykłada historię sztuki nowoczesnej i współczesnej, teorię sztuki i krytyki artystycznej. Należy od 1996 roku do AICA, Łódzkiego Oddziału Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, współpracuje z European Association of Jewish Studies oraz World Union of Jewish Studies z siedzibą w Jerozolimie. Autorka książek: Sztuka po Holocauście (2001), Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002 (2005), Powszechna Wystawa Światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki (2015), Kształty pamięci. Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej (2019), Zofia Lipecka. Labirynty sztuki (2023), oraz kilkudziesięciu artykułów poświęconych sztuce artystów żydowskich i pamięci Zagłady.
In an age where cities swell and hum with endless demands, a quiet exodus is unfolding. Fueled by a yearning to escape the pressures of modern life, a new generation trades urban density for open skies, slower rhythms, and homes shaped by something more intentional.
Though rooted in rural settings, these spaces carry the imprint of their inhabitants’ cultivated sensibilities—expressions of a design language shaped by urban influences. Tethered to their historic bones and quirks, they demand a reconsideration of what it means to live and occupy space—revealing themselves far more beguiling than ideal.
This book ventures into the heart of the Cottagecore lifestyle, assembling a portrait of interiors crafted by urban exiles with a knack for making even the most die-hard city dwellers dream of staking their claim to a quiet patch of land.
"Czy słyszeliście kiedyś o malarzu, który widział gwiazdy nawet w ciągu dnia?
Sięgnij po książkę, która zabierze Cię w podróż do świata Vincenta van Gogha, niezwykłego malarza. Choć za życia był samotny i nikt nie rozumiał jego obrazów, nie przestał tworzyć. Uwielbiał kwiaty, gwiazdy i złociste pola pszenicy. Farby i płótno stały się jego najlepszymi przyjaciółmi.
Razem z Vincentem odwiedzisz miejsca przepełnione słońcem, spojrzysz na nocne niebo usiane wirującymi gwiazdami oraz na łodzie odpoczywające na piasku. Odkryjesz historię słynnych Słoneczników. Dowiesz się też, dlaczego artysta malował portrety, jakie kolory lubił najbardziej i skąd brał odwagę, by być sobą.
Usiądź wygodnie i daj się porwać opowieści, która udowadnia, że wizyta w muzeum wcale nie musi być nudna. Wręcz przeciwnie – może stać się niezapomnianą przygodą."
Album "Biblia w malarstwie polskim" prezentuje część zasobu dzieł sakralnej sztuki malarskiej zachowanych na ziemiach we współczesnych granicach Polski oraz w kilku przypadkach poza jej granicami.Z bogatego materiału wybrano 150 dzieł ilustrujących scenystaro- i nowotestamentowe, powstałych od średniowiecza po czasy nam współczesne.Każde dzieło przedstawiono wraz z omówieniem kontekstu, z odesłaniemdo konkretnego fragmentu Biblii.
Jej ciętych ripost bali się rozmówcy. Ona bała się tylko myszy.Maria Czubaszek, postać wyjątkowa, dla wielu kontrowersyjna, mistrzyni ostrych sądów i czułej drwiny, skradła serca milionom Polaków. Niechętnie mówiła o sobie, zasłaniając się kilkoma dyżurnymi anegdotami. Nie lubiła dzieci, zdrowego trybu życia, podróży, kochała palenie i psy.Wojciech Karolak nic nie zmienił w pokoju żony od jej śmierci. Violetcie Ozminkowski udało się wejść w ten zatrzymany świat, poznać archiwum satyryczki i namówić na szczere rozmowy jej najbliższych. Dzięki temu mogła w niezwykły sposób opowiedzieć historię fascynującej kobiety, która pod uśmiechem skrywała samotność, smutek, a bywało, że i rozpacz.Maria Czubaszek nie kojarzyła się z cierpieniem. Zapamiętaliśmy ją jako piekielnie inteligentną i dowcipną starszą panią z papierosem. Zawsze uśmiechniętą, zawsze gotową wbić czułą szpilę. Na początku jej kariery wątpiono, czy w ogóle istnieje. Podejrzewano, że za jej nazwiskiem kryje się kilku wybitnych satyryków. Była w tym przewrotna prawda, bo ona sama miała się światu nigdy nie przydarzyć, co wykrzyczała jej kiedyś matka. Nie miała zresztą nic przeciwko temu, bo trzymała ją przy życiu świadomość, że jak już naprawdę będzie miała dość, popełni samobójstwo. W młodości próbowała zabić się dwa razy, pod koniec życia po cichu umierała na oczach całej Polski. Uśmiechając się, mówiła wprost, że życie przestało ją bawić, a braliśmy to za kolejny żart. Zawsze mówiła to, co myśli, była wolną kobietą i zapłaciła za to wysoką cenę, ale dzięki niej może wszyscy chwilami bierzemy życie mniej serio.Genialne. Pięknie to Violetta Ozminkowski napisała i ja tu niczego nie dam zmienić. Po prostu nie ma mowy.Wojciech KarolakŚwietne. Wzruszające. Złapałem się na tym, że czasem zapominałem, że czytam o Marysi. Zobaczyłem ją na nowo.Artur AndrusCzułe, mądre i piękne.Krzysztof DaukszewiczVioletta Ozminkowski - dziennikarka i pisarka. Ostatnio autorka bestsellerowej biografii Michaliny Wisłockiej "Sztuka kochania gorszycielki", na podstawie której został nakręcony film "Sztuka kochania", i napisanej z opublikowanych wywiadów rozmowy z Agnieszką Osiecką "Lubię farbować wróble". Za życia Marii Czubaszek przekomarzała się z nią, że jak nie poczęstuje papierosem, napisze jej biografię.
Wizualnie oszałamiająca podróż przez cztery dekady międzynarodowego koncertowania. Poczuj magię występów na żywo zespołu Depeche Mode!Depeche Mode zachwyca fanów na całym świecie od dziesięcioleci. Od pierwszych występów w zadymionych pubach przed garstką widzów po wyprzedane trasy koncertowe dla milionów fanów - ogromny sukces zespołu wynika w dużej mierze z niezrównanych występów na żywo.Po znakomicie przyjętej książce Depeche Mode: Monument Dennis Burmeister i Sascha Lange prezentują kolejny imponujący album, tym razem skupiający się na koncertach zespołu - widowiskach, które nadal urzekają miliony ludzi na całym świecie. Depeche Mode: Live przedstawia rozwój zespołu od 1980 do 2024 roku i zawiera mnóstwo wcześniej niepublikowanych zdjęć, nieznanych materiałów oraz ekskluzywnych wywiadów.
Paul Gauguin nie znosił ograniczeń – w obrazach, w życiu, w myśleniu. Porzucił bezpieczny świat mieszczaństwa, by na własnych warunkach szukać prawdy o człowieku i sztuce. Nazywał siebie dzikusem; inni widzieli w nim buntownika, uciekiniera, wizjonera. Malował śmiało, czerpiąc z mitów, snów i ognistych barw, jakby chciał złapać to, co pierwotne i jeszcze nie skażone cywilizacją.
Dzieciństwo spędził w Peru, a powrót do Francji okazał się niezwykle trudny. Pływał po oceanach, pracował jako makler, zakładał rodzinę, by ją później porzucić. Każdy jego krok oddalał go od znanego porządku, aż w końcu odnalazł swój azyl na Tahiti – z dala od paryskich salonów, konwenansów i oczekiwań świata.
W albumie zamieszczono zarówno jego ikoniczne dzieła z Polinezji, jak i wcześniejsze obrazy inspirowane impresjonizmem. Razem tworzą portret artysty kontrowersyjnego, pełnego sprzeczności i niepokojąco fascynującego. Autorka – krytyczka sztuki Agnieszka Kijas – nie unika tematów trudnych, w tym relacji z młodymi wyspiarkami, które do dziś wzbudzają emocje. Gauguina trudno pojąć, jeszcze trudniej zapomnieć – ale kto by chciał?
Rafał Bielski, właściciel jednej z największych kolekcji warszawskich zdjęć, pocztówek i planów, zaprasza Państwa na spacer ulicami Warszawy dwudziestolecia międzywojennego! Od derusyfikacji i obrony Warszawy 1920 roku, poprzez wielkie uroczystości patriotyczne, sprowadzenie zwłok Henryka Sienkiewicza do Warszawy i przewrót majowy 1926 roku, po realizację wielkich inwestycji i koncepcji Stefana Starzyńskiego. Intencją autora jest, aby o Warszawie lat 20-tych i 30-tych wypowiedzieli się ludzie, którzy ówcześnie żyli i zajmowali się dziejami miasta. Stąd pomysł, aby do opisu poszczególnych ulic, parków czy pomników użyć cytatów z przewodników z epoki. Dzięki temu zabiegowi album zyskał charakter ekskluzywnego przewodnika. W albumie znajduje się też reprodukcja planu „Wielkiej Warszawy” z 1930 roku, wykonanego w słynnym zakładzie graficznym W. Cukrzyńskiego w Warszawie. There Was a City... Warsaw in Old Photographs and Postcards from Rafał Bielski's Collection. Volume 3: 1918–1939 Rafał Bielski, the owner of one of the largest collections of Warsaw photographs, postcards, and maps, invites you to take a walk through the streets of interwar Warsaw! From the city’s derussification and the defence of Warsaw in 1920, through major patriotic celebrations, the return of Henryk Sienkiewicz’s remains to the capital, and the May Coup of 1926, to the execution of grand investments and urban plans envisioned by Stefan Starzyński. The author’s intention is to let the Warsaw of the 1920s and 1930s be described by those who lived at the time and documented the city’s history. That is why the descriptions of individual streets, parks, and monuments are enriched with quotes from guidebooks of the time. This approach gives the album the feel of an exclusive historical guide. The album also includes a reproduction of the “Greater Warsaw” map from 1930, originally produced at the renowned W. Cukrzyński printing house in Warsaw.
Szczere i żarliwe wspomnienia ikony filmu i skomplikowanego człowieka, który od ponad sześćdziesięciu lat inspiruje widzów wybitnymi rolamiAnthony Hopkins urodził się i wychował w Port Talbot, walijskim miasteczku przemysłowym. Dorastał w czasach wojny i kryzysu, otoczony mężczyznami, którzy unikali okazywania emocjonalnej wrażliwości. Był słabym uczniem, więc koledzy, rodzice i nauczyciele mieli go za nieudacznika i nie wróżyli mu świetlanej przyszłości. Jednak pewnego sobotniego wieczoru ten lekceważony chłopiec obejrzał adaptację Hamleta z 1948 roku, a ta wzbudziła w nim niezrozumiałą jeszcze pasję i poprowadziła ścieżką, której nikt dla niego nie przewidywał.Sir Anthony szczerze i zajmująco opisuje kolejne etapy kariery, ukazując genezę swoich najbardziej znanych ról. Dzięki monologowi Jaga z Otella dostał się na prestiżową Royal Academy of Dramatic Art, pod skrzydła samego Laurence'a Oliviera. Z Richardem Burtonem zetknął się po raz pierwszy w dzieciństwie, w domu nauczycielki rysunku, a później stanął z nim twarzą w twarz w teatralnej garderobie przed spektaklem Equus - już jako pełnoprawny aktor. Do stworzenia niezapomnianej kreacji w Królu Learze wykorzystał zaś stoicyzm ojca i dziadka.Uczciwie przedstawia również wzloty i upadki w życiu osobistym. Uzależnienie zniszczyło jego dwa pierwsze małżeństwa i relacje z jedynym dzieckiem. Przez alkohol prawie umarł. To doświadczenie sprowadziło go ostatecznie na drogę trzeźwości, z której nie zszedł od niemal pół wieku. Podobnie jak inni mężczyźni w jego rodzinie, nieustannie zmaga się z pragnieniem samotności i unika bliższych relacji z obawy przed zranieniem. Z upływem lat coraz więcej myśli o własnej śmiertelności, przygotowując się na odkrycie tego, co jego ojciec nazywał Wielką Tajemnicą.Przez całe życie, zarówno w momentach dotkliwej straty, jak i chwilach wyjątkowej radości, sir Anthony'emu towarzyszy jeden stały element: zdjęcie trzyletniego Tony'ego. Uchwycono na nim moment, w którym dostał drugą szansę na szczęście, cichą zapowiedź błędów, które miał popełnić, i niezliczonych możliwości, które miały się przed nim otworzyć. Dziś od tego niespokojnego dziecka dzieli go spory dystans i spoglądając na tę fotografię, z dumą mówi: "Daliśmy radę, chłopaku".
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?