Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Koncepcja kultury w ujęciu Anny-Teresy Tymienieckiej, powojennej uczennicy Romana Ingardena, to propozycja filozoficznego wyjaśnienia faktu kultury w ramach tradycji fenomenologicznej. To odpowiedź na kryzys kultury wskazany przez Husserla w jego odczycie pod tytułem Kryzys kultury europejskiej a filozofia z 1935 roku. [] Filozofka odchodzi od transcendentalizmu i ontologizmu właściwego jej poprzednikom Husserlowi i Ingardenowi na rzecz fenomenologii kreatywnej, akcentującej doświadczenie twórcze człowieka. W centrum fenomenologii życia znajduje się fenomenologia człowieka i jego ludzkiej kondycji, której ukoronowaniem jest koncepcja kultury wyrastająca z określonych założeń metafizycznych i antropologicznych. Działalność kulturotwórcza człowieka jest ściśle związana z kreacją oryginalnego znaczenia ludzkiej egzystencji. Przyjmując monizm bytowy, Tymieniecka twierdzi, że jest jeden Byt (życie), który nieustannie się rozwija. Człowiek w tej koncepcji to najwyższy etap ewolucji ze względu na pojawienie się w nim specyficznych kreatywnych wirtualności, w tym najważniejszej wyobraźni stwórczej, będących racją ludzkiej kreatywności, a tym samym kultury. [] Proponowana przez Tymieniecką koncepcja kultury wpisuje się w najstarszy sposób interpretacji relacji kultura natura, typowy dla starożytnej myśli greckiej, zgodnie z którym kultura jest całkowitym dopełnieniem natury, zwłaszcza natury ludzkiej. Tworząc kulturę, człowiek osiąga pełnię człowieczeństwa, czyli stan autentycznego bytowania. Podczas gdy Husserl uważał, że jedynym rozwiązaniem kryzysu kultury jest jego filozofia transcendentalna, u Tymienieckiej występuje wyraźne połączenie obiektywizmu z transcendentalizmem. Wskazuje ona na obiektywną rzeczywistość w tym przypadku życie, które jest punktem wyjścia kreacjiindywidualnego sensu ludzkiej egzystencji przez subiektywny podmiot.Fragment książki, s. 129131
Yves Saint Laurent and his designs, as captured by the greatest photographers of the 20th century
Yves Saint Laurent collaborated with some of the greatest photographers of the 20th century. For over four decades, until the closing of his fashion house in 2002, Saint Laurent and his creations were captured by cutting-edge photographers – including such legends as Richard Avedon, Irving Penn, David Bailey, Helmut Newton, William Klein, Sarah Moon, Annie Leibovitz, Paolo Roversi, and Juergen Teller – resulting in iconic pictures that helped shape his own image as well as that of his brand.
Yves Saint Laurent and Photography shines new light on the world of the genius couturier, tracing both the course of fashion and the history of 20th–century photography. This beautifully designed book features an astonishing range of imagery: breathtaking fashion photographs of subjects such as Audrey Hepburn, Catherine Deneuve, Naomi Campbell, and Kate Moss; portraits of Saint Laurent; and never-before-seen archival documents, all packaged in a luxe oversized volume.
Spider-Man, Wonder Woman, Superman, Batman? Nie. Prawdziwym bohaterem jesteś ty i posiadasz fantastyczną supermoc! Żeby zrozumieć, jaka może być potężna i niebezpieczna, musisz przeczytać tę książkę! Ziemią – na każdej szerokości geograficznej: od afrykańskich sawann po czapy lodowe Grenlandii – rządzą ludzie. Ale jak to się stało, że dysponujemy taką potęgą? Yuval Noah Harari, autor bestsellera Sapiens, pokaże wam, że posiadamy wielką siłę, dzięki której wciąż tworzymy najprzeróżniejsze dziwne i tajemnicze rzeczy: od duchów i demonów po rządy i korporacje. Jak dzięki ogniowi udało nam się zmniejszyć żołądki? Co gra w piłkę nożną mówi o byciu człowiekiem? I dlaczego spośród wszystkich bajek najwięcej osób uwierzyło w tę o pieniądzach? Dowiecie się tego, podążając śladami pradawnych ludzi, którzy wyruszyli tysiące lat temu z Afryki. To historia ludzkości, jakiej wcześniej nie znaliście. Poznacie karły i gigantyczne węże, Wielkiego Ducha Lwa mieszkającego ponad chmurami i ujrzycie… palec sprzed kilkudziesięciu tysięcy lat (!), który ujawnia tajemnice pochodzenia człowieka. W tej wciągającej i barwnej książce, która jest pierwszym tomem większej serii, profesor Harari przedstawia się młodym czytelnikom. Ale w rzeczywistości Niepowstrzymani są lekturą dla każdego (od lat 9 do 109!), kto kiedykolwiek zadał sobie pytanie: Kim jesteśmy i skąd się tu wzięliśmy?
W przedłożonej do recenzji monografii Katarzyna Smyk analizuje, w duchu wybranych teorii kulturoznawczych przez nią rozwijanych i modyfikowanych, systemy wartości dziedzictwa niematerialnego, a czyni to na przykładzie dziedziczynienia Wigilii Bożego Narodzenia w Polsce w końcu pierwszej ćwierci XXI w. [] Zaprezentowała autorską (własną, nową, specyficzną []) koncepcję i metodologię opisania wartości []. Stworzyła dzieło pokazujące, że istnieje przestrzeń dla spotkania usankcjonowanego dyskursu dziedzictwa z dyskursem oddolnym, układające się w świetny, poznawczo bardzo cenny tekst. Autorka monografii pozycjonuje się wprost w antropologicznie nastawionym kulturoznawstwie aksjologicznym i aksjosemiotyce kultury. Jej wiedza, praktyka badawcza i doświadczenie miały olbrzymi wpływ na zbudowanie konkretnej i autorskiej ramy koncepcyjnej dla uchwycenia i opisania wartości dziedzictwa niematerialnego. Z recenzji wydawniczej dr hab. Grażyny Ewy Karpińskiej, em. prof. UŁ
Filologia pozostaje wciąż żywym obszarem humanistyki przede wszystkim ze względu na swe zainteresowanie fundamentalnym dla ludzkiego doświadczenia fenomenem języka - wyrafinowanego środka ekspresji i przedmiotu poznania obecnego w całym wachlarzu możliwych form historycznych i współczesnych: od elementarnych wypowiedzi po najbardziej estetycznie złożone. Łączy tym samym przedstawicieli wyraźnie identyfikowanych domen szczegółowych: lingwistów, literaturoznawców, badaczy przekładu, teatru i performansu, pamięci, kultury wysokiej i popularnej, teoretyków i praktyków, a także dydaktyków. Filologiczne zaplecze ujawnia się wszędzie tam, gdzie tworzone są słowniki, kompendia i elektroniczne korpusy; gdzie pracuje się nad przewodnikami i katalogami; gdzie powstają wystawy i portale internetowe; gdzie kreatywność językowa wpływa na rynek reklam, dystrybucji dóbr, na sztukę dyplomacji, negocjowania i nauki języków. Filologiczna wrażliwość i filologiczny warsztat połączone z inwencją, argumentacją, krytycznym i twórczym oglądem, żywym zaangażowaniem w przestrzeń i debatę publiczną oraz nastawieniem na komunikację przygotowuje do funkcjonowania w różnego typu wspólnotach i środowiskach zawodowych.Monografia ta powstała dzięki projektowi realizowanemu pod hasłem "Filologia - od/nowa" - z wpisaną w nie semantyką zmiany i powtórzenia. Swój kształt zawdzięcza wspólnej pracy rozproszonego po świecie środowiska badaczek i badaczy polszczyzny oraz jej wytworów, reprezentujących kilkadziesiąt ośrodków akademickich i pracujących często w wielojęzycznych i wielokulturowych kontekstach. Zarówno wchodzące w jej skład obszerne omówienia wybranych zagadnień, jak i ponad sto haseł szczegółowych pozwalają zorientować się, na czym polega praca tych, którzy studiują różne formy językowej ekspresji i dzięki filologii starają się uruchomić translacyjny potencjał dzisiejszej humanistyki, powiązać ze sobą działające w niej idiomy krytyczne, a także wskazać atrakcyjne poznawczo obszary.
W prezentowanym tomie ukazano z różnorodnej perspektywy edukacyjne i kulturowe aspekty podróży z ziem polskich na zachód Europy w dobie nowożytnej i nowoczesnej. Zgromadzone w nim studia są próbą nowego, interdyscyplinarnego spojrzenia na liczne podróżne podejmowane przez przedstawicieli polskich elit oraz zainicjowania dyskusji nad wieloma zagadnieniami związanymi z ich organizacją, przebiegiem oraz konsekwencjami zarówno dla samych podróżników, jak i całych społeczności. W dobie baroku zagraniczny wojaż stawał się fundamentalnym etapem wykształcenia dopełniającym edukację pobieraną w krajowych szkołach i kolegiach, a w cudze kraje" wyruszały kolejne pokolenia młodych szlachciców i magnatów. W kolejnych stuleciach zmieniały się motywy skłaniające Polaków do wyruszania w daleka podróż, ale największe miasta kontynentu niezmiennie pozostawały celem młodych studentów, naukowców i artystów z ziem polskich. Style i modele podróżowania ulegały nieustannej ewolucji, ale w epoce nowożytnej i w dobie nowoczesności, zagraniczne wojaże niezmiennie pozwalały zdobyć cenną wiedzę, przynosiły bogate życiowe doświadczenia i dostarczały znakomitą rozrywkę.
Rzeczpospolita na nowo odkryta. Gabinet osobliwości 2Radosław SikoraDrugi tom bestsellerowego cyklu o historii Pierwszej Rzeczpospolitej. Tym razem Radosław Sikora, znany popularyzator historii ojczystej, podbija stawkę i dorzuca kolejnych kilkaset ciekawostek, przybliżając nam dzieje Polski. Autor obficie korzysta z cennych faktograficznie słynnych dzieł z epoki, znanych zazwyczaj tylko pasjonatom historii, okraszając je swoimi komentarzami i ujawniając drapieżne pióro literata zakochanego w ojczystych dziejach.Każdą opowieść Radosław Sikora opatrzył starannie ilustracjami, dzięki czemu książka stała się historycznym leksykonem Rzeczpospolitej Szlacheckiej, stanowiącym idealne dopełnienie wydanego wcześniej tomu pierwszego.O dobywaniu szabel podczas Mszy ŚwiętejO zwyczajach ślubnychKarpińskich przygody z duchamiO przyuczaniu do strzelby historie pocieszneO egzekucjach A gdy kat spartolił sprawęPoloneza czas zacząćWyszedł jak Zabłocki na mydleO handlu w niedzielę i świętaAndrzejkowe wróżby i jak dziewczyny zalecają się do chłopcówO bezrękim husarzu, który Moskwę gromiłGdy mu kul nie dostało, wybił ząb i nabiłO pogardzie Polaków do Niemców "Niemca wolność w oczy bodzie"Szwedzcy magowie i czarowniceBrudny jak Francuz, wymyty jak PolakMam nadzieję, że dzięki drugiemu tomowi cyklu Rzeczpospolita na nowo odkryta Czytelnik pozna jeszcze lepiej świat dawnej Polski sarmackiej. Więcej nawet - pozna jej ducha.Radosław Sikora
Poznaj fascynujące przypadki kłamstw, które ukształtowały nasz światAutorka zabiera czytelników na wyprawę po historii ludzkości do najdalszych zakątków świata. Ukazuje, w jaki sposób kłamstwa mogą zmieniać otaczającą nas rzeczywistość: od machiny propagandowej Juliusza Cezara, która zwodziła świat przez dwa tysiące lat, aż po tuszowanie wydarzeń, które doprowadziły do katastrofy w Czarnobylu. Krótka historia świata w 50 kłamstwach odkrywa prawdę skrytą pod masowymi łgarstwami polityków i prasy, na przykład tymi na temat brytyjskich obozów koncentracyjnych w trakcie wojny burskiej czy niesławnej sprawy Dreyfusa we Francji, a także odsłania teorie spiskowe, z których zrodziły się trwające stulecia konflikty i układy społeczne.Sprawdź, jak ukryte oblicze historii oddziaływało na losy ludzkości, a przekonasz się, że prawda jest dziwniejsza - i znacznie bardziej niebezpieczna - od fikcji.Natasha Tidd - historyczka i pisarka. Jej pasją jest pisanie o przeszłości w sposób przystępny dla wszystkich i odkrywanie nieznanych kart. Publikowała artykuły w licznych czasopismach, stworzyła też popularyzującą historię stronę F Yeah History. Historia świata w 50 kłamstwach to jej debiutancka książka.
Bidet, szklane dildo, kubeczek menstruacyjny. Szpilka do kapelusza, Chanel N 5, spódniczka mini. Malowidła naskalne, figurka Baubo, worek Ashley. Długopis Grety Garbo, broszka Hannah Arendt, pierścionek Kim Kardashian. Maszyna analityczna, maszyna do szycia, maszyna do pisania.Annabelle Hirsch zebrała 101 przedmiotów, które związane są z historią kobiet. Wiele z nich to rzeczy drobne i niepozorne, prywatne, intymne. Autorka snuje wokół nich opowieści o podporządkowaniu i buncie, o patriarchacie i emancypacji. Zawsze pozostając blisko historii konkretnych bohaterek i konkretnych przedmiotów, pisze ogólną historię kobiet.
NAJSŁODSZA *** NIEZASTĄPIONA *** WARTA GRZECHU Wszystko zaczęło się od ziarenka kakaowca, przekrętu stulecia i owianego tajemnicą przepisu na napój czekoladowy. Z czasem pokochały go znamienite kobiety: cesarzowa Sisi, po której zachowały się gigantyczne rachunki za czekoladę, czyElżbieta II, która z kolei miała słabość do torebek w kształcie tabliczki czekolady. Picie czekolady stało się szczytem mody, a nawet uzależnieniem. Jej aromat niósł się ulicami Londynu, Paryża czy Warszawy. Nazwiskanajwiększych potentatów czekoladowych: Candbury, Fry, Rowntree, Wedel były na ustach wszystkich. Czekolada zrobiła karierę w medycynie i na noblowskich salonach. SamaMaria Montessori uczyniła ją kluczem do autorskiej metody nauczania. A Roald Dahl - symbolem twórczości i spełnienia dziecięcych pragnień. Stała się też gwiazdą reklamy, czyniąc z niej sztuką. To jej uległ Alfons Mucha, tworząc plakaty w wyrafinowanym secesyjnym stylu. Słynny również stał się spot reklamowy, w którym Salvador Dalí odłamuje kawałek czekolady, wkłada go do ust, a jego wąsy gwałtownie się wyprostowują i stają dęba. Sama też nie raz ulega… głównie sztuce formowania i tworzenia z niej architektonicznych dzieł. I mimo że najsłynniejsi cukiernicy prześcigają się w tworzeniu dla niej przepisów, to: Julia Child, SophiaLoren i Nigella Lawson od lat zajmują w tej dziedzinie mistrzowskie miejsce. Jedno jest pewne. Gdyby nie czekolada, nie byłoby: Psychozy Alfreda Hitchcocka, croissanta, inkluzyjności w modzie, pewnego słynnego hollywoodzkiego torciku do podrasowania ego i Herkulesa Poirot. I ta pełna magii opowieść jest właśnie o tym.
Listopadowy Miesięcznik ZNAK Kiedy w Polsce będą Chiny TikTok, Shein i globalny sukces Państwa Środka Na TikToku swoje konta ma już ponad 1,6 mld użytkowników z całego świata. Jego wpływ na platformy społecznościowe jest uderzający. Nie bez powodu mówi się o „tiktokizacji” treści. Wraz z globalnym podbojem Shein i Temu płyną sygnały, że zakupy, konsumpcja i modne trendy nie są tylko dla bogatych – że każdy może „kupować jak milioner”. Wielki model językowy DeepSeek, opublikowany na początku tego roku zasygnalizował, że Chiny też mają sukcesy w generatywnej sztucznej inteligencji i mogą doprowadzić do istotnego przełomu znacznie szybciej i taniej niż Stany Zjednoczone. Od Mixue po Labubu – nowe globalne marki z Chin Rośnie siła zupełnie nowych produktów, które urzekają konsumentów, bo jednocześnie wydają się egzotyczne i uniwersalnie atrakcyjne. Mixue, czyli chińska marka punktów sprzedaży lodów, i bubble tea, stało się nagle największą siecią gastronomiczną na świecie. Choć ciężko w to uwierzyć, ma na świecie więcej punktów sprzedaży niż McDonald’s czy Starbucks. Jeszcze bardziej zaskakująca jest kariera Labubu – maskotki stworzonej przez artystę Kasinga Lunga z Hongkongu, które produkuje chińska firma Pop Mart. Nowa fala chińskiego soft power Tak oto wiralowymi trendami na TikToku, supermodnymi laleczkami, inwestycjami w coraz bardziej oszałamiającą i nowoczesną rozrywkę oraz dzięki doskonałemu zrozumieniu zmian w tym, jak konsumujemy treści w sieci, Chiny wyrastają na państwo postrzegane jako modne, nowoczesne i niezwykle pociągające. ·Co łączy Chiny i twoją zdolność utrzymania uwagi? ·Jak TikTok, Shein i DeepSeek: jak podbijają świat? ·Dlaczego Chińczyk nie zrobi kariery i nie znajdzie żony bez meldunku? ·Czy w Państwie Środka można robić niezależne kino? ·Czy chiński model gospodarczy osiągnął już kres swego rozwoju? Odpowiadają: Sylwia Czubkowska, Weronika Truszczyńska, Marcin Krasnowolski, Adrian Brona Ponadto w numerze: ·Sylwia Czubkowska: Chińskie soft power trzyma nas mocno ·„Czuję, że coś mi jest”. Mira Marcinów o hipochondrii ·Gdy goni nas czas. Piotr Oczko i piękno dawnych zegarów ·Wyprodukowane w Chinach. Fotoreportaż z fabryki porcelany w Jingdezhen ·Karol Palczak w Pele-mele: Gdybym nie kochał malarstwa, zostałbym drwalem albo pięściarzem ·Diana Dąbrowska: Co obejrzeć z chińskiego kina? ·Noblista Jon Fosse i jego Bóg ·Anna Alboth Chursand Churramow o smutku Pamirczyków ·Krzyżówka dla mądrali. Rozwiąż i odkryj kolejny Temat Miesiąca! ·Ilona Klimek-Gabryś podpowiada, jaką poezję warto czytać: Doireann Ní Ghríofy
Gugara to książka o mieszkańcach syberyjskiej osady otoczonej ciszą. Dźwięk dzwonka na szyi renifera niesie się tu daleko. W brezentowym namiocie zawsze pali się nieduże ognisko. Kiedy Tatiana wygrywa w warcaby, jej mąż Dmitrij patrzy za uciekającym dymem, myśli o kosmitach, Spartanach, o dziadku pochowanym w koronie drzewa; pali papierosy. Nie pali ich syn Maksim, dopiero się uczy. I stary wilczur Sułtan. Nie palą też duchy zatopione deszczem. Może zajęte są czytaniem przez ramię przybysza obcych słów, które ten zapisuje w zawilgotniałym zeszycie. Gugara to literatura niespiesznego faktu, reportaż z kilku spokojnych dni na północy Kraju Krasnojarskiego u progu jesieni. „Mówiąc najkrócej: Gugara Andrzeja Dybczaka to opowieść o rodzinie ewenkijskich pasterzy renów żyjącej gdzieś na wschód od środkowego biegu Jeniseju, czyli praktycznie w nicości. Dymitr i Tatiana ze śródleśnych pastwisk wybierają się na jesienny odpoczynek w cywilizowane strony do wsi Tutonczany, leżącej kilkadziesiąt kilometrów dalej. Gdy przybijają do brzegu, Tatiana na widok osady wzdycha: ’Ale piękna’. Tymczasem jest to po prostu zbiorowisko szop, lepianek, pleśń i zgnilizna ścian, histeryczna amplituda alkoholu, przemocy, depresji i desperacji. Jakieś lodowate i wilgotne jądro ciemności. Wedle wszystkich reguł gatunku powinna być to typowa egzotyczna opowieść o spotkaniu z Innym, o próbie przeniknięcia, próbie zrozumienia, o heroicznym wyczynie poznawczym. Na szczęście nie jest. Antropologiczna narracja zamienia się niepostrzeżenie w poruszającą prozę. Narrator towarzyszy nam nieustannie, opowiada przecież własne przygody, a jednocześnie jego obecność staje się całkowicie przejrzysta i pozwala mówić rzeczom, obrazom, zdarzeniom i ludziom.” Andrzej Stasiuk
Łódzka burżuazja stworzyła własny, indywidualny styl życia naśladujący panujące od wieków i ugruntowane zasadami savoir-vivre'u wzorce arystokratycznego zachowania. Dominowała w nich chęć autoprezentacji, nieograniczająca się jedynie do budowania finansowej potęgi danej rodziny, ale przekładająca się na całą sferę życia codziennego, wzory konsumpcji czy sposoby spędzania wolnego czasu. Istotną rolę odgrywały także spotkania towarzyskie skupione przy wspólnym stole w zaciszu mieszkań, rezydencji czy majątków ziemskich. Na kartach książki zaglądamy do okazałych reprezentacyjnych kamienic, willi oraz pałaców, wchodząc do dwóch najważniejszych domowych pomieszczeń - kuchni i jadalni. Przyglądamy się na przestrzeni lat 1890-1939 sposobom ich urządzenia i wyposażeniu dobranym zgodnie z zasadami obowiązującej mody oraz stylistyki artystycznej. Czytamy o tym, jak kolorystyka pomieszczeń, meble, bielizna stołowa, porcelana, szkło, zastawa srebrna i platerowana, zasady etykiety tworzyły oprawę dla wyznaczanych przez rytm dni, celebrowanych wówczas spotkań towarzyskich, reprezentacyjnych ślubnych śniadań, obiadów czy kolacji przeciągających się często do bladego świtu oraz kameralnych podwieczorków kryzysowych lat 30. XX wieku. Odnajdujemy tutaj znanych bohaterów, reprezentantów rodzin Scheiblerów, Herbstów, Grohmanów, Poznańskich, Biedermannów, Kindermannów i innych. Z książki możemy dowiedzieć się również, jakie przedmioty artystyczne stanowiły wyposażenie jadalń najzamożniejszych reprezentantów lokalnej społeczności. A przystępna narracja naukowa umiejętnie prowadzi refleksje Czytelnika od mikro do makro historii. Opracowanie jest rzetelną, bogatą w źródła historyczne i ikonograficzne analizą kultury materialnej i życia prywatnego łódzkich elit. Na publikację składa się wstęp i pięć rozdziałów, w których opisano reprezentacyjne siedziby mieszkalne, pomieszczenia kuchenne i ich wyposażenie, pracę służby domowej, wystrój i wyposażenie jadalń, bieliznę stołową, zastawę porcelanową, szklaną, srebrną i platerowaną, a także łódzkie delikatesy i sklepy spożywcze, w których zaopatrywano się w rozmaite produkty.Książka wydana wspólnie z Wojewódzką Biblioteką Publiczną im. J. Piłsudskiego w Łodzi.Tekst stanowi znakomity przykład rzetelnej, pogłębionej analizy kultury materialnej i życia codziennego łódzkich elit. To opracowanie dotyczące kultury stołu wśród łódzkiej burżuazji, którego Autor wykazuje się imponującą erudycją oraz głęboką znajomością zarówno historii sztuki użytkowej, jak i społecznych uwarunkowań życia codziennego przełomu XIX i XX wieku. W rezultacie powstała praca rzetelna, bogata w źródła, a jednocześnie przystępna i atrakcyjna w lekturze. Stanowi doskonały przykład, jak opowiadać o przedmiotach codziennego użytku w sposób angażujący, jednocześnie poparty wartościowymi badaniami naukowymi.Z recenzji dr hab. Anny Kostrzyńskiej-Miłosz prof.IS PANkierownika Pracowni Rzemiosła Artystycznego i Dizajnu
Książka przedstawia bogaty i fascynujący świat polskich tradycji - tych najdawniejszych i tych nowszych. Można w niej znaleźć zarówno echa prasłowiańskich wierzeń, jak i opisy bogatej obrzędowości związanej z rokiem liturgicznym i najważniejszymi świętami kościelnymi. Nie brakuje także opisu obyczajów związanych z życiem codziennym - domem, rodziną, pracą, sąsiadami.Niezwykle zajmującą treść uzupełniają atrakcyjne ilustracje, zdjęcia i reprodukcje.
Czytelnik ma do czynienia z efektem kilkuletnich badań, prowadzonych rzetelnie pod względem warsztatowym i na podstawie szerokiego przeglądu literatury. [] Kolejne kwestie omawiane są czytelnym i precyzyjnym, a jednocześnie przyjemnym w lekturze stylem, przy odpowiednim doborze źródeł. [] Monografię charakteryzuje bardzo bogata baza źródłowa, obejmująca nie tylko własne badania terenowe Autorki (wywiady, obserwacje uczestniczące, filmy), ale i dane z wielu archiwów, co znacznie podnosi wartość poznawczą i świadczy o oryginalnym charakterze pracy. [] Jest to wartościowa pozycja, która powinna zainteresować przedstawicieli różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a ze względu na bardzo ciekawy materiał ilustracyjny i przystępny, choć naukowy i precyzyjny, styl może być także interesująca dla szerokiego grona odbiorców pozaakademickich. Z recenzji prof. dr. hab. Michała Głuszkowskiego z UMK w Toruniu
Nowa szczerość to koncepcja starająca się opisać współczesne kino, literaturę, teatr, muzykę Badacze zauważyli, że nastąpił odwrót od ironii, dystansu czy wręcz cynicznej obojętności oraz formalnej wirtuozerii w stronę bezpośredniości wyrazu, emocji, minimalizmu środków wyrazu, swoistego neoromantyzmu. Pionierem takiego myślenia był David Foster Wallace, ale od czasu pojawienia się jego eseju powstały kolejne teksty, jak Szkic o metamodernizmie Timotheusa Vermeulena i Robina van den Akkera publikowany w numerze po polsku. Często ta nowa szczerość też jest konstrukcją, ponieważ wynika z poinformowanej naiwności. Pozwala jednak na lepszy kontakt człowieka z samym sobą i jego otoczeniem. Koncepcja ta pokazywana jest na licznych przykładach, jak: projekty modowe Simona Jacquemusa, sztuki Weroniki Szczawińskiej, ogródek Bogusława Bachorczyka, malarstwo Patryka Różyckiego, proza Doroty Kotas, fotografie Pawła Żaka czy sampling Billie Eilish.
Od 7 lat wzwyż 64 strony Premiera: wrzesień 2025Przepiękny, wielokrotnie nagradzany album, który przenosi czytelnika w świat rdzennych społeczności tych, których przetrwanie jest dziś zagrożone przez ekspansję krajów uprzemysłowionych. To książka o głosach, które zbyt często są pomijane, choć mają nam do przekazania zupełnie inny, głęboko zakorzeniony w szacunku stosunek do przyrody.Ta wyjątkowa książka ukazuje dzieci z odległych zakątków świata uchwycone w poruszających portretach stworzonych techniką pirografii. Ich twarze noszą rysunki ich terytoriów, a w ich skórze i włosach zapisana jest historia ich więzi z naturą historii, którą niosą w sobie.Autorka i ilustratorka, Nat Cardozo to francusko-urugwajska artystka urodzona w Paryżu w 1982 roku. Stworzyła ten projekt we współpracy z latynoamerykańskimi i hiszpańskimi antropologami. Krótkie, przystępne teksty przybliżają dzieciom codzienne życie, wierzenia, filozofię, tradycje i sposoby odżywiania się ludów takich jak Yanomami z Brazylii, Mbuti z Konga, Orang Rimba z Indonezji czy Samowie z północy Europy.To nie tylko piękna książka, ale i ważna może stać się początkiem rodzinnych rozmów o tym, jak inaczej można patrzeć na świat, przyrodę i miejsce człowieka w ekosystemie. Ukazuje, jak często to właśnie ci, którzy od pokoleń żyją w harmonii z naturą, są dziś marginalizowani i spychani na skraj istnienia czasem nawet w imię działań rzekomo proekologicznych.Rdzenne to wzruszająca opowieść o godności, tożsamości i oporze. To hołd dla dzieci, które noszą w sobie mądrość całych kultur.
Porywająca, pełna humoru i absolutnie prawdziwa książka o słynnych postaciach historycznych i ich życiu „pod wpływem”. poznajcie zaskakujące fakty o Ramzesie II, Jerzym Waszyngtonie, Vincencie van Goghu, Beatlesach i wielu innych ikonach dziejów i ich używkach! „Ta książka w niezwykły sposób ożywia znane postacie i epoki. po jej lekturze już nigdy nie spojrzycie na historię tak samo” – Harlan Coben Wiedzieliście, że Aleksander Wielki był notorycznym pijakiem, Szekspir ponoć nie stronił od marihuany, a Steve Jobs uważał, że LSD pomogło mu poszerzyć wyobraźnię? A może obiło się wam o uszy, że Zygmunt Freud tak uwielbiał kokainę, że nieustannie ją zażywał i przepisywał swoim pacjentom? W swojej książce Sam Kelly opowie wam o tym, o czym raczej nie dowiedzieliście się od swoich nauczycieli historii, ujawni naprawdę dziwaczne aspekty życia znanych postaci i okrasi to wszystko błyskotliwym, humorystycznym komentarzem. Zacznie od starożytnej Grecji (Wyrocznia delficka w halucynogennych oparach), a skończy na współczesności (Carl Sagan na astronomicznym haju). Przekonacie się, że na kartach historii jest mnóstwo używek i osób, które z nich korzystały. Ta książka to pasjonująca i rozrywkowa podróż przez ich upadki i wzloty… znaczy: odloty. Zdziwicie się, jak olbrzymi wpływ na historię ludzkości miały rozmaite substancje. Sam Kelly jest absolwentem wydziału historii Uniwersytetu Stanforda i osobą w spektrum autyzmu. Jego pasja do historii graniczy z obsesją: uwielbia odkrywać zapomniane i osobliwe fakty z przeszłości. Potrafi całymi godzinami dokopywać się do najdrobniejszych szczegółów. Jest głęboko przekonany, że historia może być równie ekscytująca jak filmy Marvela, dlatego sam stara się przedstawiać ją w zajmujący i przystępny sposób. "Historia ludzkości na haju" to jego pierwsza książka.
Książka stanowi zbiór tekstów poświęconych zachodniemu Podhalu, będący efektem etnograficznych badań terenowych prowadzonych w latach 2021–2024 w Chochołowie, Nowem Bystrem i okolicznych miejscowościach. Autorzy i autorki, koncentrując się na różnych aspektach lokalnej rzeczywistości, badali wieloznaczność pojęcia „dziedzictwo” – zarówno w jego oficjalnych formach, jak i codziennych praktykach, postawach czy światopoglądach. Dziedzictwem okazują się nie tylko stroje, zwyczaje czy architektura, ale też praca, religijność, pamięć, wychowanie i relacje społeczne. Publikacja nie dostarcza prostych definicji, jednoznacznych odpowiedzi, lecz proponuje uważną, antropologiczną opowieść o pograniczach dziedzictwa.
******
Heritages and Their Borderlands. Around Western Podhale in Two and a Half Years
The book is a collection of texts devoted to Western Podhale, resulting from ethnographic field research conducted in 2021–2024 in Chochołow, Nowe Bystre and the surrounding villages. The authors, focusing on different aspects of local reality, studied the ambiguity of the concept of ‘heritage’, both in its official forms and everyday practices, attitudes and worldviews. Heritage is not only traditional costume, customs or architecture, but also work, religiousness, remembrance, education and social relations. The publication does not provide simple definitions and clear answers, but offers a careful, anthropological story about the borderlands of heritage.
Mówi się, że my, Polacy równie szybko otwieramy swoje serce przed nowo poznanymi osobami, jak barek i lodówkę przed gośćmi. A biesiadowanie jest niemal naszym sportem narodowym!Niezależnie od tego, czy wolisz huczne przyjęcia rodzinne czy kameralne spotkania z przyjaciółmi - ta książka pomoże Ci zorganizować udaną imprezę. Znajdziesz w niej 1001 porad dla miłośników dobrej zabawy.Tradycyjna Polska biesiadna, czyli encyklopedia dobrej zabawy to:setki przepisów na smaczne potrawypropozycje zabaw i gier towarzyskichpodpowiedzi, jak uatrakcyjnić spotkania towarzyskiepraktyczne porady dla organizatorów domowych przyjęćtradycyjny śpiewnik biesiadny i świątecznyzabawne przyśpiewki i dowcipne życzenia na różne okazjetylko szczere toasty na wszystkie okazjeBo biesiadowanie jest niemal naszym sportem narodowym!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?