Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Instruktor nauki jazdy – poznaj od środka ten zawód wysokiego ryzykaNa lewym fotelu – kursanci. Mimo zdanego egzaminu teoretycznego często nie radzą sobie z podstawowymi rzeczami: nie potrafią ustawić fotela czy lusterek, nie znają znaków drogowych ani przepisów ruchu. Bardziej niż na wskazówkach instruktora polegają na radach innych lub na tym, co im się wydaje. Jedyny ich cel: uzyskanie dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdu.Na prawym fotelu – instruktorzy. Przepracowani, żywiący się tym, co kupią szybko na stacji benzynowej. Często zmuszeni do dorabiania w innym miejscu, a jednocześnie wciąż w gotowości, aby w każdej chwili wcisnąć hamulec. Cierpliwie powtarzający te same frazy. Wykazujący się empatią i zrozumieniem wobec różnych osobowości i zachowań. Odpowiedzialni za bezpieczeństwo kursantów. Ich cel: wyszkolić kierowcę, który nie będzie stwarzał zagrożenia dla ruchu drogowego.Poznaj ten świat oczami instruktorki, której cierpliwość niejednokrotnie jest wystawiona na próbę, wyczyny kursantów śnią jej się po nocach, a dawka tragikomizmu w pracy zdecydowanie wykracza poza normę.Przygotuj się na szczerą i prawdziwą opowieść: nie tylko o tym, jak kształci się w Polsce kierowców, lecz także jak wyglądają realia pracy osoby, która spędza godziny na prawym fotelu elki. To pierwszy fabularyzowany reportaż o tym środowisku.Agnieszka Gałuszka jest instruktorem nauki jazdy, a także przyszłą panią psycholog. Pasjonuje się motoryzacją i fotografią, dzięki czemu wcześniej spełniała się jako dziennikarka motoryzacyjna. W wolnych chwilach cieszy się aromatyczną kawą i spacerami ze swoimi psami. Wie, że stres to naturalna część nauki jazdy. Zwłaszcza dla instruktora.
Poradnik świadomego narodu. Księga I. Historia debilizacji (Bartosz Kopczyński)
Książka "Poradnik świadomego narodu" jest pierwszą od międzywojnia kompleksową próbą analizy współczesności oraz syntezy na przyszłość. Autor porusza pełne spektrum problemów społecznych, wychodząc od jednostki i jej kondycji. Analiza procesów obejmuje to, co wpływa na ludzi, rodziny, narody, państwa, gospodarkę, religię i geopolitykę, z uwzględnieniem kontekstu polskiego. Autor podejmuje wyzwanie odnalezienia sprawców procesów, ich zamiarów, mocnych stron, słabości i możliwych scenariuszy najbliższej przyszłości.
Synteza zaś wskazuje recepty dla państwa i narodu polskiego – jak ułożyć stosunki międzynarodowe, zreformować politykę wewnętrzną, odbudować edukację, odeprzeć antykulturę, odwrócić wektor demografii, wychować lepsze pokolenie, rechrystianizować Europę, zapewnić Polsce drogę stabilnego i bezpiecznego rozwoju oraz nauczyć się na błędach. Punktem wyjścia zawsze jest człowiek, stąd wiele uwagi Autor poświęca ludzkiej duszy i osobistej postawie życiowej.
Bartosz Kopczyński - z wykształcenia prawnik, z zawodu przedsiębiorca, z zamiłowania erudyta. Badacz współczesnych prądów ideologicznych w edukacji. Prezes Towarzystwa Wiedzy Społecznej w Toruniu oraz członek Ruchu Ochrony Szkoły. Współzałożyciel Instytutu Wiedzy Społecznej im. Krzysztofa Karonia.
Konsekwentne działania mogą odwrócić złowrogie demograficzne trendy
Macie już dość kolejnych doniesień o demograficznym tsunami? Nie chcecie już czytać o tym, jak jest źle z naszą dzietnością, że żyjemy w starzejącym się społeczeństwie – i że będzie jeszcze gorzej?
Autorzy, eksperci od demografii, w przystępny, oparty na liczbach i najnowszych badaniach sposób wyjaśniają, jak poradzić sobie z ludnościową katastrofą:
proponują family mainstreaming, w którym wszelkie działania w sferze publicznej, mediach, edukacji powinny afirmować rodziny i prowadzić do wzrostu ich prestiżu
pozwalają zrozumieć emocje potrzebne do powstawania relacji, w których rodzą się dzieci
dotykają kwestii godności rodzin, czyli tego, by miały one za co żyć, gdzie mieszkać, by rodzice mogli łączyć obowiązki rodzinne i zawodowe, a państwo oferowało im mądre wsparcie i szeroki wachlarz usług
proponują działania mające zwiększyć atrakcyjność Polski, by zachęcić rodaków i ich potomków do powrotu; nazywają to Repatriacją 2.0
podpowiadają, jak prowadzić mądrą i realistyczną politykę imigracyjną, by uzupełniać nasze ludnościowe luki przybyszami z zagranicy.
Nie uciekają od odważnych propozycji zmian, często nawet z pozoru niezwiązanych z demografią. Proponują m.in. reformę programu 800+ i systemu świadczeń rodzinnych, wprowadzenie bonów mieszkaniowych dla rodzin, głosowania w wyborach za dzieci czy… zburzenie Pałacu Kultury i Nauki.
Czym na pewno nie jest ta książka:
kolejnym obrazkiem straszącym, jak będzie źle
wyłącznie przeglądem międzynarodowych badań
opisowym zestawem narzędzi polityki rodzinnej
publicystyką opartą na autorskich intuicjach i przekonaniach.
Czym zatem ona jest? Jak piszą sami autorzy:
„Chcemy, by była spójną receptą na demograficzne wyzwania. Opartą na diagnozach, literaturze, badaniach i międzynarodowych modelach. A to wszystko okraszone naszymi doświadczeniami i niezliczonymi rozmowami o demografii z ekspertami i zwykłymi ludźmi”.
Struktura książki, składającej się z kolejnych scen, pozwala na ukazanie różnych wymiarów tego dialogu. Każda ze scen przedstawia odrębne aspekty funkcjonowania i stosowania AI, by w finale odnieść się do zasadniczego pytania badawczego: jak - i na jakich warunkach - nauczyciel oraz środowisko akademickie mogą dostrzec i efektywnie wykorzystać potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, jednocześnie chroniąc się przed jej niezamierzonymi konsekwencjami? W tym sensie cel badawczy łączy się z osobistą narracją i wymiarem społecznym...
W jaki sposób Czarnobrody utrzymywał dyscyplinę wśród swojej załogi liczącej trzystu marynarzy? Jak to się stało, że żołnierze dwóch wrogich armii spędzili razem Boże Narodzenie? Dlaczego do polowania na bizony potrzebna była aż setka ludzi działających razem niczym dobrze naoliwiony mechanizm? W obliczu obrazów przemocy, które dominują w mediach, często trudno nam myśleć o ludziach jako o gatunku życzliwym i pomagającym sobie wzajemnie. Jednak Jonathan Silvertown przekonuje, że współpraca stanowi nasz najlepszy sposób na przetrwanie i jest głęboko wpleciona w liczące sobie cztery miliardy lat dzieje życia. To właśnie dzięki niej organizmy stale się rozwijają i szybciej dostosowują do zmieniających się warunków. A człowiek wcale nie należy tu do wyjątków. Splatając wątki literackie, historyczne i naukowe, Jonathan Silvertown snuje porywającą opowieść o współpracy. Ta napisana z wrażliwością i humorem książka oferuje nader potrzebne antidotum na niesprawiedliwy stereotyp zawziętej i krwiożerczej natury.
Czy Czesi naprawdę nie wierzą w nic poza piwem i hokejem?Czy śmieją się z Polaków, czy raczej z całego świata, w tym z samych siebie?Czy faktycznie wybrali komunizm z własnej woli?Książka Dobr den to błyskotliwa, zaskakująca podróż przez najbardziej rozpowszechnione stereotypy, jakie Polacy mają na temat Czechów. Jakub Medek - autor, Czech z urodzenia, polski dziennikarz z wyboru, twórca popularnego podcastu Czechostacja - z humorem i historyczną precyzją bierze pod lupę uproszczone sądy, odsłaniając ich źródła w przeszłości, kulturze i codziennym życiu naszych sąsiadów.Z barwnych anegdot, osobistych doświadczeń i obserwacji tworzy "słownik czeskich mitów", by następnie skonfrontować je z faktami, tworząc portret narodu, który zamiast wielkich słów wybiera uśmiech spod wąsa, a zamiast patosu - kufel złocistego napoju w dobrym towarzystwie.To nie tylko przewodnik po czeskiej mentalności, historii i społeczeństwie, ale też zaproszenie do spojrzenia w swoiste zwierciadło, bo wiele z opisanych zjawisk mówi równie dużo o nas samych, co o Czechach.Dla miłośników Czech, podróżników i ciekawskich Po prostu czeski film!Autor podcastu Czechostacja rusza obalać mity o naszych sąsiadach z południa. Tym razem nie z mikrofonem, a z klawiaturą w ręku. Zazdrościmy Czechom? Chcemy być czasem tacy jak oni? To zobaczmy, jacy są. Stereotypy na bok. Do toho!Karolina Ćwiek-Rogalska, antropolożka i bohemistkaPohoda, sranda, hospoda - to trzy czeskie słowa, które warto poznać, bo stanowią klucz do lepszego zrozumienia Czech, Czechów i Czeszek. Sprawdźcie sami, czy was one śmieszą i co się pod nimi kryje.Tomasz Grabiński, tłumacz literatury czeskiej i słowackiej, menedżer kultury
Przewodnik po życiowych stratach, który uczy, jak je przetrwać, zyskać odporność psychiczną i dojrzałość emocjonalną.Czy można pogodzić się z przemijaniem, zmianą, rozczarowaniem?Jak nie utknąć w żalu, ale ruszyć dalej, stając się silniejszym i mądrzejszym?Wielu z nas zadaje sobie te pytania, najczęściej w milczeniu. Szukamy odpowiedzi, choć mijający czas ich nie przynosi. Utrata młodości, miłości, zdrowia, marzeń, planów - każda z nich boli, ale każda może też prowadzić do odkrycia nowej siły i dojrzałości.Trać i żyj to książka, która zmienia sposób myślenia o nieuchronnym życiowym doświadczeniu - o stracie. Bernadetta Janusz, certyfikowana terapeutka i superwizorka, w rozmowie z Moniką Rusin i Sławomirem Rusinem, zaprasza do podróży w głąb siebie, przez kolejne etapy życia i towarzyszące im doświadczenia.To poradnik dla tych, którzy tęsknią za tym, co minęło, boją się zmian albo uważają, że każda decyzja pociąga za sobą stratę. Lektura dla szukających sensu, spokoju i wewnętrznej zgody na życie takie, jakie jest - ze stratą, ale i z nadzieją na spełnienie i szczęście.Ta książka uczy nas, jak mądrze tracić, a dzięki temu - jak mądrze żyć.Bogdan de BarbaroTo jedna z tych rozmów, które pozostają z czytelnikiem na długo. Poruszająca, odważna imądra opowieść o przemijaniu i utratach wpisanych w cykl życia - doświadczeniach wypieranych przez współczesną kulturę sukcesu, a przecież fundamentalnych dla naszego a psycholożka, psychoterapeutka i antropolożka, z niezwykłą przenikliwością łączy wieloletnią praktykę kliniczną z refleksją nad kondycją współczesnego człowieka. To lektura niezbędna - zarówno dla specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym, jak i dla każdego, kto nie boi się spojrzeć w stronę tego, co trudne, ale prawdziwe i głęboko poruszające.prof. Barbara JózefikPrzywykliśmy demonizować straty, a przecież w życiu są one nieuchronne. Warto więc oswajać je od dziecka, pokazując, że mogą iść w parze z nabywaniem mądrości. I to jest wyzwalająca prawda, a stosując się do niej, możemy mieć w życiu ciekawiej i lżej.Anna Maruszeczko, dziennikarka, autorka podcastu #Wojowniczki&Wojownicy oraz audycji Blisko, coraz bliżej w Radiowej Jedyncedr hab. Bernadetta Janusz - psycholożka kliniczna i antropolożka, psychoterapeutka indywidualna, par i rodzin. Pracuje w Pracowni Psychologii i Psychoterapii Systemowej Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych.W połowie życia doświadczamy wielu strat i mierzymy się z różnymi ograniczeniami. Nic więc dziwnego, że jesteśmy smutniejsi, bardziej melancholijni. Ważne jest, żeby sobie na to pozwolić; żeby uznać, że to zwyczajna kolej rzeczy. Nie należy traktować takiego stanu od razu jako objawu choroby czy zaburzenia psychicznego. Jeśli coś tracimy, to jesteśmy przygnębieni, smutni, czujemy żal - to naturalne. (Fragment książki)
Publikacja przedstawia proces wyludniania Łodzi - miasta, które jako pierwsze spośród 10 największych w Polsce zaczęło tracić mieszkańców. Autor analizuje dane demograficzne, ukazując czynniki wpływające na wzrost liczby ludności do 1984 r., a następnie przyczyny jej spadku - głównie wskutek ujemnego przyrostu naturalnego. Od 1984 do 2022 r. Łódź straciła 193 tys. mieszkańców. Zmianom liczbowym towarzyszyły istotne przekształcenia w strukturze wieku, płci, stanu cywilnego i sytuacji zawodowej ludności. Monografia stanowi cenne źródło wiedzy dla demografów, urbanistów, socjologów oraz wszystkich zainteresowanych przemianami społecznymi w polskich miastach. Szczegółowa analiza Łodzi może posłużyć jako punkt wyjścia do refleksji nad wyzwaniami, przed którymi stoją inne ośrodki miejskie w obliczu starzenia się społeczeństwa, migracji oraz zmian strukturalnych w gospodarce i rynku pracy.
Dwa słynne eseje, które weszły do kanonu humanistyki. Analizując źródła naukowe i utwory literackie od antyku po czasy współczesne (odwołując się choćby do Homera, Baudelaire'a, Manna, Joyce'a czy Audena) Susan Sontag rekonstruuje mitologię gruźlicy i choroby nowotworowej. Pokazuje przy tym sposoby, w jakie społeczeństwo stygmatyzuje chorych i demistyfikuje ideologiczne fantazmaty, które zmierzają do demonizacji niektórych chorób. Drugi esej, napisany pod koniec lat 80., jest pionierską analizą AIDS i społecznych wyobrażeń, jakie towarzyszyły pojawieniu się tej choroby.
Współczesne ruchy totalitarne, zarówno prawicowe, jak i lewicowe, miały szczególną – i bardzo charakterystyczną – inklinację do symboliki choroby. Naziści głosili, że osoba „nieczysta rasowo” przypomina syfilityka. Żydzi europejscy byli ustawicznie przyrównywani do syfilisu i raka, którego należy wyciąć. Metafory choroby były na porządku dziennym w retoryce bolszewików i Trocki, najbardziej utalentowany polemista komunistyczny, używał ich w wielkiej obfitości – zwłaszcza po wygnaniu ze Związku Radzieckiego w 1929 roku. Stalinizm przyrównywał do cholery, syfilisu i raka. Kiedy zjawiska polityczne przyrównuje się obrazowo jedynie do chorób śmiertelnych, metafora zyskuje charakter szczególnie kategoryczny. Obecnie, kiedy zdarzenia lub sytuacje polityczne przedstawiane są w przenośni jako choroby, mamy do czynienia z wskazywaniem czyjejś winy i domaganiem się kary.
[fragment książki]
Zeszyt 1 tomu 1 "Słownika elit" jest zapowiedzią ośmiotomowej edycji biobibliogramów osób urodzonych lub choćby czasowo związanych z dawnymi ziemiami wschodniej Rzeczypospolitej Obojga Narodów (1701-1900) -to jest w ostatnich dziesięcioleciach jej niepodległości i czasach zaboru rosyjskiego i austriackiego. Swym zasięgiem obejmuje: pracowników naukowych i dydaktycznych ówczesnych uczelni wyższych, lekarzy, nauczycieli, literatów, malarzy, muzyków, księży, wojskowych oraz urzędników różnej rangi. Warunkiem zamieszczenia biogramu było wpisanie się danej osoby w dzieje tych ziem, zapamiętanie jej choćby przez wąskie kręgi ludzi, dla których mogła stanowić wzór w zakresie swej działalności. Byli wśród nich Polacy, zajmujący poczesne miejsce w dziejach nauki, życia społeczno-zawodowego i politycznego, a także artystycznego (literaci, malarze, muzycy). W kręgu tym miały także miejsce osoby tworzące w wieku XVIII i XIX podstawy elit (inteligencji) narodów: litewskiego, białoruskiego, ukraińskiego. "Słownik elit" skierowany jest przede wszystkim do studentów, młodszych stażem pracowników nauk humanistycznych i odbiorców zainteresowanych dziejami historii, nauki i kultury na obszarze zabużańskim w czasach, kiedy I Rzeczypospolita Obojga Narodów zmierzała ku końcowi swego bytu i trwała jeszcze na tych ziemiach jako podległa Cesarstwu Rosyjskiemu i Austrii.Wojciech Piotrowski - pracownik naukowo-dydaktyczny, dr hab. (emerytowany prof. UJK), literat, publicysta. Autor przeszło 200 publikacji naukowych, w tym m.in. prac: "Horyzonty światopoglądowe 'Rękopisu znalezionego w Saragossie' " Jana Potockiego; "Legenda o Ahaswerze w literaturze polskiej"; "Życie umysłowe Krzemieńca w latach 1805-1832" oraz 6 publikacji literackich.
„Kiedy nasz najmłodszy syn obejrzał Gwiezdne wojny dwunasty albo trzynasty raz z rzędu, spytałem go: Dlaczego oglądasz je tak często? A on mi na to: Z tego samego powodu, dla którego ty przez całe życie czytasz w kółko Stary Testament. Znalazł się w świecie nowego mitu”. (fragment książki) Kultowa już „Potęga mitu” jest zapisem rozmów Josepha Campbella z dziennikarzem Billem Moyersem, zainspirowanych przez Jacqueline Kennedy Onassis, ówczesną redaktorkę wydawnictwa Doubleday. Rancza, na którym spotykali się autorzy, użyczył im sam George Lucas. Joseph Campbell – wybitny antropolog i religioznawca – porównuje mity różnych kultur, w których poruszane są wielkie tematy ludzkości: życie, zdolność do ofiary, miłość, bohaterstwo, pragnienie wieczności… Jednocześnie podkreśla, że mitologia odgrywa w życiu współczesnego zachodniego człowieka niewielką rolę, co powoduje, że nie potrafi on żyć w zgodzie ze społeczeństwem, naturą i przede wszystkim z samym sobą. Campbell twierdzi, że mitologia Zachodu opiera się na światopoglądzie z pierwszego tysiąclecia przed naszą erą, który nie zgadza się ze współczesnym wyobrażeniem o wszechświecie. Dodaje też, że długo będziemy musieli czekać na nową mitologię, bo wszystko zmienia się zbyt szybko, żeby można było to zmitologizować. Campbell wierzy jednak, że nowa mitologia powstanie. Ale czy wspólna mitologia mieszkańców całej planety jest możliwa? Nowe wydanie poprzedzone wstępem Marcina Napiórkowskiego
Seria kart pracy Podróż przez pory roku jest przeznaczona dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Zawiera materiał z trzech obszarów: samoobsługi, uspołecznienia oraz rozwijania i doskonalenia technik szkolnych w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, technicznej i plastycznej oraz muzycznej.Tematyka kart pracy odpowiada rozkładowi materiału nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i umożliwia realizację treści zawartych w podstawie programowej. Seria jest kontynuacją kart pracy dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (Jest już jesień; Nadeszła zima; Przyszła wiosna, idzie lato).Nowe wydanie, oprócz treści znajdujących się we wcześniej opublikowanych kartach pracy, zawiera materiał łączący naukę czytania ze zrozumieniem tekstu, historyjki obrazkowe, które rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe, spostrzegawczość i umiejętność tworzenia planu wydarzeń, a także atrakcyjne zadania matematyczne.
Zaspokojenie rosnącego popytu na usługi społeczne oraz deinstytucjonalizacja - świadczenie ich w najbliższym odbiorcy środowisku - skłaniają jednostki organizacyjne pomocy społecznej do poszerzania współpracy z innymi instytucjami, testowania różnych modeli kooperacji, współtworzenia usług z innymi sektorami, w tym pozarządowym i prywatnym. Jak jednak wskazują badania, rozwijanie współpracy i świadczenie usług w modelu wielosektorowym napotyka na różne bariery instytucjonalne, formalne, mentalne i kulturowe. W jaki sposób je zmniejszać? Jak otwierać i tworzyć przestrzeń zaufania i skutecznej lokalnej współpracy? Z jakich modeli skorzystać, by współpraca była efektywna i trwała? Jak tworzyć długofalowe, korzystne partnerstwa oraz integrować lokalnie usługi? Jak zmienia się charakter i zakres pracy pracowników socjalnych i innych profesji społecznych? Jak się do tych nowych wymogów przygotować? Autorzy - teoretycy i praktycy - przedstawiają dobre praktyki, rozwiązania i rekomendacje w tych obszarach. Publikacja jest podsumowaniem XXXII Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej i towarzyszącej mu konferencji naukowej "Partnerstwo między profesjami społecznymi. Współpraca, współdziałanie, integracja w pracy socjalnej".
Przedstawiamy wyjątkowy podręcznik, który zawiera zintegrowane treści z zakresu podstawowego. To idealne narzędzie dla uczniów, które w przejrzysty sposób wprowadza w zagadnienia przedmiotowe, oferując uporządkowaną i atrakcyjną szatę graficzną. Nasza publikacja dostosowana jest do potrzeb uczniów, pomagając im w rozwijaniu kluczowych umiejętności oraz zrozumieniu otaczającego ich świata.
Podręcznik wyróżnia się licznymi zaletami, w tym:
Możliwością kształcenia umiejętności przedmiotowych, takich jak wyjaśnianie procesów i zależności międzynarodowych.
Wsparciem w analizie materiałów źródłowych.
Interesującymi przykładami z życia codziennego, które rozbudzają zainteresowanie przedmiotem.
Atrakcyjnymi infografikami, które ułatwiają przyswajanie wiedzy.
Możliwością samodzielnego utrwalania wiedzy dzięki czytelnym podsumowaniom po rozdziałach.
Wsparciem w opanowaniu umiejętności rozwiązywania zadań typu maturalnego poprzez dedykowany blok Wiesz, umiesz, zdasz.
Korzyści płynące z korzystania z tego podręcznika są nieocenione. Uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale również rozwijają umiejętności potrzebne do skutecznego myślenia krytycznego i rozwiązywania problemów. Dzięki interesującym materiałom i jasno przedstawionym informacjom, nauka staje się łatwiejsza i bardziej angażująca.
[…] książka porusza ważne i nadal niedostatecznie często opisywane w literaturze przedmiotu zagadnienie włączania i aktywizacji czytelniczej osób, które — z różnych powodów — nie korzystają z usług bibliotecznych. Podjęta problematyka jest społecznie ważna, choćby ze względu na nadal relatywnie niski poziom czytelnictwa w Polsce, […] sprzyja zapełnianiu luk w refleksji naukowej, jak również daje praktyczne wskazówki i inspiracje dla bibliotekarzy.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Wójcik, prof. UJ
Grupy dyspozycyjne tworzone są w ramach różnych systemów społecznych — militarnych, paramilitarnych oraz cywilnych. Stoją na straży bezpieczeństwa, zarówno w wymiarze państwowym, jak i codziennym życiu obywateli. To formacje gotowe do natychmiastowej reakcji w sytuacjach kryzysowych, a ich zadaniem jest rzeciwdziałanie i przezwyciężanie zagrożeń dla sprawnego funkcjonowania społeczeństwa.
Zaproponowana przez Jana Maciejewskiego subdyscyplina socjologii — socjologia grup dyspozycyjnych — zajmuje się analizą zorganizowanych struktur, które są zdolne do błyskawicznej interwencji w celu ochrony ludzi oraz najważniejszych zasobów państwa. Socjologia grup dyspozycyjnych sytuuje się na styku takich dziedzin jak socjologia wojska, socjologia organizacji, socjologia pracy, nauki o bezpieczeństwie oraz psychologia społeczna. Badania koncentrują się na uwarunkowaniach formowania i funkcjonowania grup dyspozycyjnych, zasadach selekcji i naboru ich członków, metodach szkolenia, a także roli tych struktur w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej i politycznej.
Książka Grupy dyspozycyjne. Analiza socjologiczna nie tylko analizuje procesy selekcji, szkolenia i integracji członków grup dyspozycyjnych, ale także ukazuje, jak te formacje adaptują się do wyzwań globalnych — cyberzagrożeń, migracji, katastrof naturalnych czy nowych form przestępczości. Dzięki temu publikacja niewątpliwie posłuży za nieocenione źródło wiedzy dla studentów, badaczy i wszystkich zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa.
Propozycja badawcza prof. Jana Maciejewskiego przynosi istotne ustalenia i jest autentycznie interdyscyplinarna. Słowem, jest ważna poznawczo i pozwala krytycznie spojrzeć na cząstkowe ustalenia rozlicznych specjalistów i „specjalistów” od bezpieczeństwa. Ten sposób postępowania jest zgodny z wiodącymi trendami w socjologii światowej, której uznani beneficjenci coraz częściej i z dobrym skutkiem wykraczają poza granice subdyscyplin, dążąc do kompleksowej charakterystyki poszczególnych obszarów życia społecznego. Jest to niełatwe, ale owocne poznawczo. Pozwala zidentyfikować ograniczenia tych czy innych perspektyw cząstkowych, wymusza wielopoziomowe próby ujęcia (od poziomu mikro, skończywszy na odniesieniach globalnych) podobnych funkcjonalnie fenomenów, a także wyjście poza opłotki kostycznie rozumianej socjologii. Jest to istotna glosa do odpowiedzi na pytanie, jak możliwe jest społeczeństwo obywatelskie, które ma zarówno zapewnić wolność i dobrostan obywateli, jak i przekonać ich do potrzeby funkcjonowania grup dyspozycyjnych, traktowanych nie jako zło konieczne, lecz instytucje służące ludziom i społeczeństwu. Nie sposób uprawiać dziś nauki o społeczeństwie bez próby odpowiedzi na pytanie o funkcje spełniane przez rozliczne grupy dyspozycyjne.
Z recenzji prof. dr. hab. Aleksandra Manterysa, Instytut Studiów Politycznych PAN
Z recenzji Ks. dr hab. Józef M. Młyński, prof. UKEN Doktorantka podjęła się tematu rzadko wybieranego w badaniach analitycznych, szczególnie w analizach socjologicznych i pedagogicznych. [] Porusza istotny temat, incydentalnie podejmowany w socjologii i naukach społecznych. Praca jest dobrze osoadzona teoretycznie, poprawna metodologicznie. Autorka prowadzi intrygującą narrację, angażując czytelnika do dyskusji w badanym obszarze. [] projekt stanowi cenne źródło wiedzy z mało przebadanych obszarów, zwłaszcza w perspektywie dzieci. [] Z tego względu praca uzyskuje status innowacyjności i kompleksowości można ją uznać za pionierską. Z recenzji dr hab. Mirosław Z. Babiarz, prof. UJK Autorka w swoich poszukiwaniach badawczych podjęła problematykę o ile ciekawą, to i bardzo trudną, a zarazem potrzebną. Świat okultyzmu, propozycje działań okultystycznych, doświadczania czegoś innego i magicznego stały się niemal codziennością. Niestety, przenikają one do świata realnego i medialnego młodych ludzi. Biorąc pod uwagę potrzebę lepszego poznania groźnego przeciwnika, temat podjęty przez Doktorantkę należy uznać za bardzo ważny. Oryginalność badań mgr Małgorzaty Więczkowskiej polega na wielostronnej eksploracji zagadnienia z uwzględnieniem rodziny, szkoły, Kościoła i ludzi nauki. [] Autorce udało się w znacznym stopniu przedstawić złożoność problematyki okultystycznych propozycji mediów dla dzieci. Analiza jakościowego materiału badawczego ukazuje złożoność problemu w sensie pedagogicznym, socjologicznym i teologicznym.
This book examines how ancient Zoroastrianism is practiced in the US diaspora and how it has evolved dynamically. As it developed in the patriarchal cultures of Iran and India, to move beyond the dominant male perspective, this book focuses on women. The lived religion approach demonstrates that Zoroastrianism in their everyday experiences is more than just a religion, but is a spiritual path, an ethnic tradition, and a cultural identity. Some women challenge old patterns, and Zoroastrianism in the diaspora turns out to be multifaceted and vibrant, despite the fear held by some community members that it may become extinct.Richly illustrated with the narratives of subsequent generations of Iranian and Parsi immigrants as well as photos, the book gives a taste of the diverse Zoroastrian life across the US. It not only broadens the picture of the ethnoreligious landscape in the country and expands interest in Zoroastrian studies, but also highlights the role of social practice theory in the study of religion, demonstrating how it may apply to qualitative field research, stimulating further discussion.The study is informationally fascinating, culturally sensitive, and makes major contributions to religious studies, cultural studies, immigration studies, and the history of Zoroastrianism.Professor Jamsheed Choksy, Indiana UniversityIn this work, Paulina Niechciał, a leading expert on contemporary Zoroastrianism, provides a theory-driven, yet meticulous anthropological portrayal of how Zoroastrian women in the United States live and navigate their religion. As a reader, I was particularly captivated by her insightful observations of cross-generational change.Professor Michael Stausberg, University of Bergen
Niezwykła książka jamajsko-amerykańskiej autorki sytuuje się na pograniczu gatunków. „Obywatelka” jako pierwsza w historii była nominowana do National Book Critic Circle Award równocześnie w dwóch kategoriach: poezji i krytyki, i ostatecznie zdobyła nagrodę w kategorii poezji. Claudia Rankine łączy elementy prozy poetyckiej, reprodukcje dzieł sztuki i fotografie, cytaty i dokumenty oraz quasi-scenariusze filmowe, tworząc w ten sposób oryginalną i ekspresyjną formę poetycko-wizualnego kolażu.
Autorka oddaje doświadczenie Czarnych w Stanach Zjednoczonych w sposób intymny, a zarazem czerpie z metod dokumentalnych, łącząc wymiar jednostkowy i zbiorowy. Opowiada zarówno o przejawach mikroagresji, jak i otwartej przemocy, które zapisują się w ciele. Drugoosobowa narracja tworzy atmosferę bezpośredniości i zbliżenia, a ostateczny efekt rodzi się z kumulacji chłodnych, niemal beznamiętnych zapisków sporządzonych surowym, choć pełnym pogłosów stylem. Realność i fizykalność doświadczenia u Rankine nabiera wymiaru metafizycznego.
rozumienie zmian społecznych wywołanych przez rewolucję cyfrową możliwe jest tylko poprzez zintegrowanie spostrzeżeń formułowanych w obrębie socjologii, prawa, ekonomii, psychologii i wielu innych dziedzin współczesnej nauki. Perspektywa interdyscyplinarna pozwala rozwinąć holistyczne rozumienie dzisiejszych wyzwań i opracować rozwiązania, które są gruntownie przemyślane, kompleksowe i skuteczne.
Zbiór wykładów akademickich Społeczeństwo cyfrowe wpisuje się w globalne trendy naukowe, wspierając interdyscyplinarne badania i dialog międzydziedzinowy. Książka wzmacnia zarówno akademickie, jak i praktyczne rozumienie transformacji cyfrowej, wnosząc znaczący wkład w dyskusję na temat naszej przyszłości.
Prof. Michał Kosiński, Uniwersytet Stanforda
Opublikowanie tej książki jest związane z utworzeniem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego nowej, innowacyjnej specjalizacji: społeczeństwa cyfrowego.
Książka zrodziła się w odpowiedzi na liczne pytania o to, jak nowe technologie – takie jak sztuczna inteligencja, systemy algorytmiczne, robotyka, automatyzacja, analiza danych, bionika, biotechnologia, nanotechnologia czy procesy cyfryzacji – a także związane z nimi narzędzia i media wpływają na codzienne życie. Technologie te nie funkcjonują już obok nas – one żyją z nami. To współistnienie wymaga analizy i naukowego wglądu.
Prof. dr hab. Riccardo Campa, Uniwersytet Jagielloński
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?