Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Kiedy w 1999 roku hiszpański Sąd Najwyższy orzekł, że każde dziecko ma prawo wiedzieć, kim są jego rodzice, do biura prawnika Enrique Vili Torresa zaczęli pukać nowi klienci. Chociaż od rodziny lub sąsiadów dowiedzieli się, że zostali adoptowani, w ich dokumentach nie było śladów adopcji, a w aktach urodzenia rodzice adopcyjni figurowali jako biologiczni. Enrique nazwał ich hijos falsos, fałszywymi dziećmi, a ich liczbę oszacował na około trzystu tysięcy.Wkrótce do prawników i mediów zaczęli zgłaszać się także rodzice poszukujący dzieci, które dotąd uważali za zmarłe. Pojawiło się nowe, budzące grozę określenie: bebes robados, ukradzione dzieci. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych nowo narodzone dziecko można było kupić za równowartość mieszkania. W proceder sprzedaży zamieszane były instytucje państwowe i kościelne.Katarzyna Kobylarczyk opisuje jeden z najbardziej wstrząsających rozdziałów w najnowszej historii Hiszpanii, nadal pełen pytań bez odpowiedzi.""Wszystkim się zajmiemy" - zapewniają pielęgniarki, zakonnice i lekarze. I rzeczywiście, złowrogi system działa bez zarzutu. Katarzyna Kobylarczyk przekracza ramy reporterskiego śledztwa i odważnie kreśli obraz wielkiej, patriarchalnej konstrukcji, w której kobieta, jej prawa i jej dobro nie mają szans w zderzeniu z autorytetem księdza, lekarza, mężczyzny. Lapidarny, chłodny język tej poruszającej książki pozwala dobrze wybrzmieć prawdziwej grozie, jaką niesie czytelnikom konfrontacja z faktami. Jak to było możliwe?" Joanna Gierak-Onoszko
Turystyka jest ważną częścią gospodarki światowej. W książce szczególną uwagę zwrócono na branżę hotelarską, która w czasach pandemii COVID-19 przeżywała ogromny kryzys. W tym czasie branża hotelarska odnotowała poważny spadek rozwoju, a sektor turystyczny uległ przeobrażeniom oraz skutecznej adaptacji do nowych warunków. W opracowaniu zaprezentowano również zagadnienia związane z rekreacją, która pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka kształtując jego osobowość i charakter. Prezentowana monografia składa się z czterech części. Część pierwsza publikacji poświęcona została ekonomiczno-społecznym uwarunkowaniom rozwoju turystyki. Przedstawiono w niej podstawowe informacje dotyczące znaczenia gospodarki doświadczeń w turystyce, jak również ukazano istotę kredytowania przedsiębiorstwa turystycznego. W tej części zwrócono również szczególną uwagę na transport psów w turystyce, który w obecnych czasach jest zagadnieniem bardzo ważnym. W części drugiej przybliżono szanse i kierunki rozwoju wybranych rodzajów turystyki. Szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia związane z turystyką wiejską, turystyką medyczną i kwalifikowaną. W części tej podkreślono potrzebę większego uwzględniania zainteresowań turystów w kształtowaniu oferty turystycznej. W trzeciej części monografii zaprezentowano wybrane czynniki rozwoju branży hotelarskiej. Zwrócono szczególną uwagę na kategoryzację hoteli, transfer wiedzy jako istotnego aspektu zarządzania. Znaczenie rekreacji ruchowej przedstawiono w części czwartej. Opracowania w niej zawarte dotyczą m.in. osób ćwiczących na siłowniach, jak również organizację obozów sportowych dla dzieci i młodzieży. Książka jest adresowana do studentów turystyki, rekreacji, hotelarstwa, wychowania fizycznego, sportu, zarządzania, a także właścicieli podmiotów gospodarczych wchodzących w skład przemysłu czasu wolnego.
Publikacja stanowi unikalny przewodnik po zastosowaniach sztucznej inteligencji w badaniach jakościowych, oferując konkretne narzędzia, przykłady i refleksje metodologiczne. Autorki prezentują, jak AI może wspierać: analizę dużych zbiorów danych, odkrywanie wzorców oraz automatyzację wybranych etapów procesu badawczego. Książka łączy podejście praktyczne z krytyczną oceną ograniczeń i wyzwań wynikających z wykorzystania nowych technologii w naukach społecznych. To pozycja obowiązkowa dla studentów, doktorantów, badaczy oraz wszystkich zainteresowanych innowacyjnymi metodami eksploracji danych jakościowych.
Przedstawiamy atrakcyjną i przyjazną pomoc, która sprawdzi się zarówno w pracy z grupą - podczas lekcji wychowawczych, treningu umiejętności społecznych, treningu funkcji poznawczych, socjoterapii - jak i w trakcie terapii indywidualnej. Formuła pracy znana jako "puszka Pandory" została dostosowana do poszerzania kompetencji poznawczych w obszarze życia społecznego u młodych ludzi w wieku 12-20 lat.W skład zestawu wchodzą:zeszyt z podstawowymi informacjami dla moderatora grupylista 360 zagadnień (po 30 na każdy z 12 poruszanych tematów)puszka do samodzielnego złożenia, z której uczestnicy zajęć losują zadania.Na czym polega praca z "Puszką"? Członkowie grupy kolejno losują po jednym pytaniu i odpowiadają na nie. Inni uczestnicy zajęć także mogą podawać swoje odpowiedzi. Moderator dba o atmosferę wolną od oceniania, sprzyjającą wspólnemu poszukiwaniu rozwiązań.Ćwiczenia z "Puszką" pozwalają na analizę możliwych przyczyn wystąpienia sytuacji społecznych, uczą uwzględniania potrzeb oraz emocji innych ludzi, pomagają w tworzeniu przybliżających do osiągnięcia celu procedur działania. Zadania dotyczą także odróżniania faktów od opinii innych ludzi oraz tworzenia i rozumienia związków przyczynowo-skutkowych."Puszka. Część 3. Otwarty umysł w sytuacjach społecznych":wpływa na rozwój funkcji poznawczychułatwia myślenie o różnych sytuacjach społecznychoddziałuje terapeutycznie na uczniówuczy wypowiadania się na forum grupydotyczy tematów ze świata psychospołecznego dzieci i młodzieżyuczy mentalizacjiuczy tolerancji i szacunku do innych perspektywuczy wymiany myśli i dyskusjipomaga tworzyć relacje i więzi pomiędzy członkami grupydaje każdemu uczestnikowi spotkania, niezależnie od jego temperamentu, równe szanse w dyskusjiotwiera uczniów na nowe punkty widzeniaintegruje grupę.
Świat dzieli się na nowo - czy czeka nas nieuchronna deglobalizacja? Pod koniec II wojny światowej Stany Zjednoczone wykonały odważny strategiczny gambit, który zmienił oblicze świata. Imperia zostały zastąpione globalnym systemem gospodarczym, którego strzegła amerykańska marynarka wojenna. Po raz pierwszy w historii wszystkie oceany stały się bezpieczne, a rynki i zasoby – dostępne dla wszystkich. Dawni wrogowi stali się partnerami. Mylimy się jednak, sądząc, że ten stan jest normalny. Żyjemy w sztucznie wykreowanym świecie, którego czas jest już policzony. W swojej książce Mocarstwo z przypadku Peter Zeihan analizuje, w jaki sposób uwarunkowania geograficzne sprawią, że amerykańskie zaangażowanie w wolny handel będzie maleć; jak starzenie się populacji wpłynie na rynki; i dlaczego wbrew wszelkim przeciwnościom to właśnie ciągle nienasycona gospodarka amerykańska — jako jedyna spośród rozwiniętych krajów — szybko zbliża się do osiągnięcia niezależności energetycznej. Wszystkie te czynniki wywrócą globalny system i zaprowadzą nowy (nie)ład, w którym geografia będzie miała większe znaczenie niż kiedykolwiek.
Pokolenie Z stało się pierwszym pokoleniem w historii, które dorastało z urządzeniem w kieszeni odwracającym uwagę od otoczenia, a wciągającym do alternatywnego wszechświata, który był ekscytujący, uzależniający, niestabilny i – jak się okazało – niewłaściwy dla dzieci i młodzieży. Dlaczego tak chętnie dzielimy się na przeświadczone o własnej prawości wrogie grupy?Dlaczego jedni ludzie mają lewicowe poglądy, inni – konserwatywne, a jeszcze inni zostają libertarianami?Dlaczego niektórzy tak ochoczo podchwytują skandaliczne kłamstwa i teorie spiskowe? Celna diagnoza problemów, z którymi mierzy się współczesne społeczeństwo, a także próba znalezienia drogi wyjścia z tego kryzysu. W ostatnich czasach coś złego dzieje się na uniwersytetach. Wykładom na uczelniach towarzyszą buczenie i gwizdy. Studenci i profesorowie mówią, że czują się, jakby stąpali po cienkim lodzie i boją się wypowiadać szczerze. Wzrasta liczba samobójstw i ludzi cierpiących na lęki i depresję.
Nowe wydanie dzieła Adama Fischera, oparte na oryginale z 1921 roku, to jedno z ważniejszych opracowań poświęconych zwyczajom pogrzebowym ludu polskiego. Autor nie tworzy uogólnień ani analiz kulturowych warstw, skupia się natomiast na zwięzłym przedstawieniu obrzędów i wierzeń związanych ze śmiercią. Fischer opiera się na szerokim materiale – drukowanym, rękopiśmiennym, a także porównawczym, sięgając po zwyczaje słowiańskie i ościenne, gdy wymaga tego kontekst. Powstało dzięki temu rzeczowe, bogate kompendium wiedzy o ludowej obrzędowości funeralnej, bezcenne zarówno dla badaczy, jak i czytelników zainteresowanych dawną kulturą.
Wraz z ks. Andrzejem Zwolińskim, który po mistrzowsku przeprowadza czytelnika poprzez stulecia i cywilizacje, poznajemy pochodzenie i sens tatuażu. Autor nie waha się podejmować tego trudnego tematu, również w odniesieniu do nauki Kościoła. Zadaje ważne pytania, drąży, stawia ciekawe tezy. Co spowodowało, że w naszej chrześcijańskiej cywilizacji, jednoznacznie negatywnie odbierane tatuowanie ciała, będące wizytówką gangów, subkultur i przestępców, stało się niemal powodem do dumy i sposobem na wyróżnienie się? Czy zbytnie przewartościowanie ciała jest dla chrześcijanina właściwą drogą? Czy zabieg, który tak naprawdę niszczy naturalne piękno ludzkiego ciała, nie jest odrzuceniem daru otrzymanego od Boga? A może poprzez coraz większą ingerencję w nasze ciała, nie tylko poprzez tatuaże, ale cały arsenał innych zabiegów medycznych, wykonywanych nie z faktycznej potrzeby, a jedynie dla własnej próżności, podświadomie chcemy być bogiem dla samego siebie?
Ta książka powinna być w każdym domu, firmie, organizacji i instytucji. Zaczytana, zmaltretowana, pozakreślana. Czytajcie ją, gdy myślicie, że przyszłość to już tylko mrok. A potem do dzieła (Filip Springer).Nowe, rozszerzone wydanie książkiWychylone w przyszłość opowieści o tym, jak w praktyce uruchamiać zmianę społeczną, odzyskiwać sprawczość i wspólnie budować lepszy świat. Zmieniony tytuł nie jest przypadkowy: pojęcie protopii, które w pierwszym wydaniu pojawiało się jako wizja, dziś staje się konkretnym narzędziem działania. To nie idea w oddali, ale codzienna praktyka realna alternatywa dla utopii i dystopii.Książka Joanny Erbel wyrasta z doświadczenia z pracy z ludźmi i z ziemią, z budowania miejskich farm, spółdzielni i relacji opartych na współodpowiedzialności. Pokazuje, że zmiana nie musi być spektakularna może zaczynać się od kilku metrów grządki, lokalnego statutu czy wspólnego rytuału. Protopia to świat, który staje się lepszy nie dzięki rewolucji, ale dzięki sieci drobnych, sensownych decyzji podejmowanych wspólnie, w dialogu, w trosce.Drugie wydanie zostało poszerzone o nowy rozdział pt. Spółdzielcze wehikuły rozwoju nowe i przykłady między innymi opowieść o powstaniu spółdzielni MOST w Warszawie, o transformacji w Tarnowskich Górach, o ekologicznym Chrzanowie i o nowych modelach polityki mieszkaniowej we Włocławku. Wszystkie te historie łączy jedno: przekonanie, że przyszłość budujemy razem tu i teraz, w oparciu o relacje, zakorzenienie i wspólne działanie.Wychylone w przyszłośćto książka o aktywnej nadziei. O wychyleniu, które nie jest ucieczką w przyszłość, ale zanurzeniem w rzeczywistość. O tym, że nie musimy działać w pojedynkę i że już dziś mamy wszystko, czego potrzebujemy, żeby zacząć.Książka była w finale nagrody im. Marcina Króla ustanowionej przez Fundację im. Stefana Batorego.
Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych to jedna z nielicznych publikacji na polskim rynku, która łączy rzetelną analizę naukową z praktycznym podejściem psychoterapeutycznym. Książka dostarcza odpowiedzi na pytania, w jaki sposób media społecznościowe wpływają na naszą psychikę, samoocenę, relacje z innymi i zdolność do samoregulacji emocji. Unikalność tej pozycji polega na tym, że nie tylko diagnozuje problem, ale również pokazuje narzędzia do zmiany – oparte na terapii poznawczo-behawioralnej. Autorka analizuje wpływ takich czynników jak cechy osobowości, style przywiązania, samoocena, motywacja osiągnięć i kompetencje społeczne na sposób korzystania z mediów. Czytelnik otrzymuje także wyniki autorskich badań empirycznych oraz rozdział z konkretnymi technikami samokontroli, które mogą pomóc w budowaniu zdrowszej relacji z technologią. W mojej ocenie treść zawarta w monografii uwrażliwia czytelnika na zagadnienia związane z nadmiernym korzystaniem z Internetu, a wnioski płynące z badań dowodzą o konieczności ochrony zdrowia psychicznego. prof. dr hab. Stanisława Steuden (z recenzji) To książka dla osób profesjonalnie związanych z psychologią i edukacją – psychologów, terapeutów, pedagogów, badaczy, studentów kierunków społecznych – ale także dla wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć swoje zachowania online i zadbać o psychiczny dobrostan w cyfrowym świecie.
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny piąty tom Kliniki Dziennikarstwa, tym razem zatytułowany Politycy i dziennikarze. Udało się nam zebrać w nim ważne głosy ekspertów, ich zdania są często rozbieżne, ale to tylko świadczy o skali problemu, z którym każdy z odbiorców mediów musi się dzisiaj zmierzyć. To także zachęta do przyjęcia zaproszenia do dyskusji o mieszaniu ról dziennikarza i polityka. Nie każdy z Czytelników musi zgadzać się z poglądami tu prezentowanymi. Najważniejsze jest to, że każdy z badaczy mediów starał się mocno uzasadnić swój pogląd, wzbogacając wywód konkretnymi przykładami po to, by uśmiadomić użytkownikom mediów, aby pochopnie nie wyciągali wniosków na palące tematy, a jeśli kogoś bardzo one pochłaniają, niech raczej szuka rozwiązań i odpowiedzi w rzetelnej wiedzy, której przykładem są zamieszczone tu teksty.
[] zgromadzeni wokół książki autorzy podjęli się swoistej, antycypującej wydarzenia diagnozy współczesnych mediów i dziennikarstwa w kontekście zmodyfikowanego przez epokową zmianę sposobu komunikowania w sieci z powodu ewolucji kanałów i formatów Internetu oraz zmian społecznych wywołanych COVID-ową pandemią. Redaktorom i autorom zależy, aby wiedza o przemianach komunikacji i statusu użytkownika mediów stała się udziałem wszystkich, którzy uprawiają współczesne formy medialnych narracji, przede wszystkim ze względu na stopień definicyjnej i pragmatycznej samowoli w doraźnym definiowaniu i modyfikowaniu komunikacji przez samych dziennikarzy, ale i przez specyficzne regulacje prawne oraz mutujące stosunki właścicielskie w mediach.fragment recenzji prof. dra hab. Leszka Pułki
Rzeczpospolita między lądem a morzem oprowadza po naszej historycznej przestrzeni wyznaczającej niezmienne pole gry. Ukazuje procesy i zależności których poznanie jest absolutnie niezbędne dla zrozumienia podstaw istnienia, sukcesu i porażek Rzeczpospolitej. W historii i w XXI wieku.
Świat znalazł się na krawędzi zmian, które ukształtują nowy porządek XXI wieku. Zawirowania światowego systemu dotkną nas nieuchronnie. Na Zachodnim Pacyfiku i w Eurazji niewykluczona jest wojna dominacyjna między USA a Chinami.
Niewykluczone jest powstanie próżni bezpieczeństwa na wschód na naszych granic - wynikającej z rewizji ładu światowego. Coraz bardziej prawdopodobne staje się powstanie nowego systemu handlowo-komunikacyjnego zwanego jako Nowy Jedwabny Szlak. Realizacja tego projektu może powoli a skutecznie rozmontować hierarchiczną konstrukcję Zachodu, dyktującego warunki reszcie świata niezmiennie od kilkuset lat.
Dynamika i głębokość zmian globalnych wymusi na nas konieczność zrozumienia na nowo znaczenia przestrzeni w której żyjemy – obszarów położonych w sąsiedztwie, jak i tych pozornie dalekich, ale które wpływają na sukces lub porażkę Rzeczpospolitej.
Wiele przyczyn skłaniało do napisania tej osobistej książki. Jest ona wynikiem wielu lat refleksji, rozmów, spotkań, narad, konferencji, symulacji i gier wojennych w USA, Europie, Polsce i na wschodniej flance NATO, licznych podróży za Atlantyk i nad Pacyfik, do Ameryki i przez masy lądowe Eurazji. Czyli wspaniałej osobistej przygody. Po to, by zrozumieć położenie Polski. W czasie, przestrzeni i geostrategii.
Monografia zawiera rozdziały o dość zróżnicowanej tematyce. Ich wspólnym mianownikiem są metody ilościowe, głównie ekonometryczne, wykorzystywane w obliczeniach przez autorów. W pracy dominują tematy z zakresu ekonomii i finansów, zarządzania, a także bliskiej naukom ekonomicznym psychologii zarządzania.Beata Basiura i Iwona Skalna w rozdziale pierwszym porównały wydajność modeli ARIMA i sieci neuronowych w prognozowaniu wybranych indeksów giełdowych, podkreślając ich mocne strony i ograniczenia. Zadaniem analizy badawczej przedstawionej w rozdziale Marii Katarzyny Grzegorzewskiej i współautorów było zwrócenie szczególnej uwagi na problem mobbingu w miejscu pracy. Zawarta w publikacji analiza zjawiska została wsparta wynikami badań ankietowych wykonanych i opracowanych przez autorów. Artur Machno w trzecim rozdziale starał się przedstawić rzeczywisty wpływ rozmaitych działań na popyt, przeanalizował różne typy interakcji w systemach przyczynowych i pokazał ich znaczenie dla zrozumienia wpływu zmiany ceny i promocji na popyt. Celem rozdziału czwartego napisanego przez Krzysztofa Posłusznego była identyfikacja pojęcia konkurencyjności sektorowej, wskazanie podstawowych problemów analizy na tym poziomie agregacji oraz zaproponowanie wskaźników mierzących konkurencyjność sektorową na podstawie dostępnych zbiorów danych. Dubravko Sabolić w rozdziale piątym wskazał, że szybka integracja odnawialnych źródeł energii (OZE) z sieciami elektroenergetycznymi stanowi przełomowy krok w kierunku realizacji globalnych celów dekarbonizacji, ale jednocześnie wprowadza istotne wyzwania związane z dynamiką rynku i ramami regulacyjnymi. Celem ostatniego rozdziału, autorstwa Juranda Skrzypka, jest zwiększenie wiedzy na temat mechanizmów prowadzących do efektu odbicia w zakresie poprawy efektywności energetycznej, autor ukazał metodę pomiaru efektu odbicia oraz zakreślił podejścia do modelowania omawianego efektu w wiodących nurtach ekonomii. Podkreślił także konieczność włączenia modelowania efektu odbicia do analiz wykonywanych na potrzeby dokumentów strategicznych kształtujących przyszłość polskiego systemu energetycznego.
Współczesne plemię to każda grupa ludzi, którą jednoczą podobne przekonania. Może przybierać różne formy - od religijnych stowarzyszeń, przez partie polityczne i państwa, aż po firmy, organizacje czy grupy pasjonatów.Dlaczego jesteśmy lojalni wobec członków tej samej grupy, a wspólny cel sprawia, że pracujemy efektywniej i możemy więcej osiągnąć? Co sprawia, że instynkt plemienny nie tylko wpływa na nasze decyzje, ale też kształtuje nasze myśli i emocje?Po pierwsze, działa w nas instynkt stada - niepostrzeżenie dostrajamy się do rytmu większości, chcąc być jej częścią. Po drugie, uruchamia się instynkt bohatera - popycha nas do poświęceń dla dobra grupy i motywuje, by dorównać tym, którzy cieszą się największym szacunkiem. Po trzecie, przemawia do nas głos przodków - każe pielęgnować tradycje i powielać wzorce przekazywane z pokolenia na pokolenie. To właśnie te pierwotne impulsy - pozwalają nam dzielić się wiedzą, współpracować i budować lepszą przyszłość.Nasze plemienne instynkty są naszą największą supermocą. Używaj jej mądrze!
Najnowszy tom Kliniki Dziennikarstwa jest poświęcony zagrożeniom czyhającym na media publiczne, zwłaszcza telewizję, w dobie kryzysu, w jakim w ostatnich latach pogrąża się demokracja liberalna. Konkurencja mediów komercyjnych, upolitycznienie środków masowej komunikacji i brak wsparcia ze strony państwa powodują, że spełnianie podstawowego obowiązku mediów publicznych, jakim jest współtworzenie społeczeństwa obywatelskiego i wspieranie demokratycznego państwa prawnego staje się coraz trudniejsze, a czasem wręcz niemożliwe. Nadzieja, że e-demokracja i tak zwana niewidzialna ręka wolnego rynku uzdrowią, a nawet zastąpią procesy demokratyczne, nie znajduje potwierdzenia. Autorzy Kliniki Dziennikarstwa nie tylko jednak wskazują na problemy i diagnozują ich przyczyny, ale jak w prawdziwej klinice próbują znaleźć sposoby ich rozwiązania.
W niniejszej publikacji analizujemy, na podstawie danych empirycznych,kluczowe problemy i zagadnienia dotyczące konstrukcji rzeczywistości dokonywanych przez młodzież. Jako bazy danych służą nam z jednejstrony nowe badania przeprowadzone przez nas (głównie) w 2023 i 2024 roku, a z drugiej strony w charakterze porównawczym wyniki wcześniejszych badań, przeprowadzonych w ramach większych lubmniejszych projektów na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat (między innymi: Fleischer, Siemes, Grech 2021, Fleischer 2010 i 2019, Siemes 2020b, 2015a). Wybór młodzieży nie jest tu bez znaczenia ani przypadkowy, bowiem siłą rzeczy to właśnie ona będzie w najbliższym czasie kształtować rzeczywistość społeczno-komunikacyjną, mając wówczas decydującywpływ na proces generowania tego, co pojawi się na różnych poziomach komunikacji i działań więc może dobrze już dzisiaj wiedzieć, jak konstruuje ona świat i jak on w rezultacie tego wygląda, gdyż będzieto niebawem już nie tylko jej, lecz jedyny świat. Ogólny przedmiot prowadzonych przez nas badań stanowi, szeroko rzecz ujmując, obserwacja kluczowych obszarów i obiektów komunikacji zarówno w perspektywieinterdyskursowej, jak i na tle dyskursów różnych supragrup. We wszystkich badaniach chodziło i chodzi o umożliwienie rekonstrukcji komunikacyjnego znaczenia wybranych zagadnień, o analizę tego,jak one są semantyzowane i powiązane z innymi, jakie miejsce zajmują, metaforycznie mówiąc, na tle pozostałych oraz jakie funkcje są im przypisane w procesie negocjowania znaczeń. Fragment wstępu
Napoje (w tym alkohole) posiadają, obok właściwości fizycznych i chemicznych, również właściwości społeczne i komunikacyjne, spełniają określone funkcje w ramach systemu społecznego i w samych komunikacjach. W systemie społecznym, rozumianym tu jako system (fizycznie mierzalnych) działań, tworzą i współtworzą składniki różnych scenariuszy działań i należą jako istotne elementy do różnych społecznych rytuałów. Niewiele jednak wiemy o ich konkretnych funkcjach, a jeszcze mniej o ich semantyce komunikacyjnej (nie leksykalnej), stąd postanowiliśmy zbadać właśnie te aspekty alkoholi ich znaczenia komunikacyjne i profile semantyczne poszczególnych ich gatunków, rekonstruując tym wizerunki oraz funkcje, jakie spełniają w komunikacjach. Fragment wstępu
Bezpieczeństwo jako właściwość/stan podmiotów, obiektów, rzeczy, procesów leży u podstaw ich istnienia. bez właściwej dozy bezpieczeństwa niemożliwe jest przeto społeczeństwo. U podstaw determinuje ono istnienie, trwanie i przetrwanie tego fenomenu. Bezpieczeństwo wszelkich ludzkich zbiorowości ma przy tym wybitnie społeczny charakter (fragment Wstępu)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?