Zostań najbardziej pożądanym kandydatem na wymarzone stanowisko:
Odkryj kulisy rozmowy rekrutacyjnej, które zapewnią Ci przewagę nad innymi kandydatami
Dowiedz się, co "siedzi w głowach" rekrutujących
Naucz się mówić językiem korzyści pracodawcy
Wykorzystaj słabe punkty procesu rekrutacji
Poznaj najlepsze odpowiedzi na trudne pytania
Wakat to problem, a Ty jesteś jego rozwiązaniem!
Sięgasz po ten poradnik, a więc myślisz o zmianie albo aktywnie poszukujesz pracy. Może jeszcze nigdy nie byłeś na rozmowie o pracę i zupełnie nie wiesz, czego się spodziewać oraz jak się do niej przygotować? A może boisz się zwolnienia z pracy, bo nie wiesz, jak to potem będzie i co trzeba zrobić, aby zdobyć nową? Chciałbyś zmienić pracę, ale paraliżuje Cię sama myśl o odbyciu rozmowy rekrutacyjnej, więc wolisz dla świętego spokoju nigdzie się nie ruszać?
Rozmowa rekrutacyjna to nie egzamin, na którym da się zagadać profesora i otrzymać mniej pytań. To nie casting, gdzie przychodzisz zaprezentować wykuty na blachę tekst. Nie jest to też konkurs popularności ani spowiedź z grzechów popełnionych na niekorzyść Twojego byłego pracodawcy.
Rozmowa kwalifikacyjna to swego rodzaju transakcja, gdzie po jednej stronie kładziesz na szali swoje umiejętności, doświadczenie i kompetencje osobiste, a po drugiej Twoja upatrzona firma oferuje Ci wymarzoną posadę. Oni naprawdę chcą, byś ją dostał. Gdyby Cię nie potrzebowali, nie marnowaliby czasu i pieniędzy nawet na pierwsze spotkanie. Ułatw im tę decyzję — stań się rozwiązaniem ich problemów. W nagrodę dostaniesz… pracę!
Nawiąż dobry kontakt z rekrutującym.
Bądź przygotowany na trudne pytania.
Czytaj między wierszami.
Myśl kategoriami pracodawcy.
Bądź skoncentrowany do końca spotkania.
Emanuj entuzjazmem.
Nie mów o sobie źle.
Bądź konsekwentny w swoich wypowiedziach.
Nie narzekaj na poprzednich pracodawców…
Te oraz pozostałe trzydzieści jeden zasad znajdziesz wewnątrz książki. Oprócz tego zamieszczono tam siedem sekretów rozmów kwalifikacyjnych, cztery kluczowe pytania rekrutującego, osiem taktyk postępowania podczas rozmowy, trzynaście ćwiczeń przed podjęciem wyzwania, dziewięćdziesiąt dziewięć pytań zadawanych przez rekrutujących wraz z najlepszymi odpowiedziami, jakich możesz na nie udzielić, oraz wiele innych informacji zza kulis działu HR, o których nikt Ci dotąd nie mówił.
Rozmowa kwalifikacyjna
Spis treści:
Słowo o autorze 7
Dla kogo jest ta książka? 9
CZĘŚĆ I
Rozdział 1. 7 ujawnionych sekretów rozmowy kwalifikacyjnej 15
Sekret 1. Interview to rozmowa 15
Sekret 2. Rozmowa kwalifikacyjna wymaga umiejętności po obydwu stronach 15
Sekret 3. Nie ma idealnych kandydatów 16
Sekret 4. Wakat to problem i Ty jesteś jego rozwiązaniem 16
Sekret 5. Pracy nie dostają tak naprawdę najlepsi kandydaci 17
Sekret 6. Rozmowa rekrutacyjna ma swoją etykietę 18
Sekret 7. Możesz przewidzieć większość pytań i nauczyć się na nie odpowiadać 19
Rozdział 2. 4 kluczowe pytania rekrutującego 21
Rozdział 3. 4 rodzaje wywiadów - 8 taktyk postępowania 27
1. Wywiad przez telefon 27
2. Wywiad nieustrukturyzowany 31
3. Wywiad ustrukturyzowany 32
Rozdział 4. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej w 6 krokach 39
Krok 1. Dokonaj analizy oferty pracy 40
Krok 2. Dokonaj analizy życiorysu 42
Krok 3. Zbierz informacje o firmie 49
Krok 4. Zbierz informacje o rekrutującym 53
Krok 5. Przećwicz rozmowę z zaufaną osobą 54
Krok 6. Pozbądź się stresu 56
Rozdział 5. 40 niezmiennych zasad odnoszącego sukcesy kandydata 59
1. Ubierz się profesjonalnie 59
2. Bądź 10 minut przed czasem 60
3. Emanuj entuzjazmem 62
4. Bądź miły dla każdej osoby spotkanej w firmie 63
5. Przynieś na rozmowę swoje CV 64
6. Miej przy sobie zestaw do notowania 64
7. Poczekaj na zaproszenie, aby usiąść 65
8. Przyjmij propozycję gorącego czy zimnego napoju 65
9. Panuj nad mową ciała 66
10. Nawiąż dobry kontakt z rekrutującym 67
11. Bądź przygotowany na trudne pytania 67
12. Czytaj między wierszami 68
13. Proś o powtórzenie pytania, jeśli go nie rozumiesz 68
14. Wysłuchaj pytania do końca, zanim na nie odpowiesz 68
15. Odpowiadaj na pytanie po chwili namysłu 69
16. Bądź konsekwentny w swoich wypowiedziach 69
17. Przedstaw szczegółowy opis sytuacji 70
18. Mów prostym językiem 71
19. Dostosuj tempo mówienia do rekrutującego 73
20. Myśl kategoriami pracodawcy 73
21. Bądź skoncentrowany do końca rozmowy 74
22. Nie okazuj zdenerwowania 75
23. Nie zapomnij zapisać, z kim masz rozmowę 75
24. Nie przychodź na rozmowę z koleżanką 76
25. Nie przesadzaj z biżuterią, makijażem, perfumami 76
26. Nie roztaczaj wokół siebie woni papierosów 77
27. Nie żuj gumy 77
28. Nie zapomnij wyłączyć telefonu komórkowego 78
29. Nie wykonuj nerwowych ruchów 78
30. Nie obejmuj prowadzenia rozmowy 78
31. Nie bądź mądrzejszy od rekrutującego 79
32. Nie zagaduj rekrutującego 79
33. Nie odpowiadaj monosylabami 79
34. Nie przepytuj rekrutującego 80
35. Nie operuj ogólnikami 81
36. Nie mów o sobie źle 82
37. Nie używaj żargonu 82
38. Nie narzekaj na poprzednich pracodawców 83
39. Nie wdawaj się w rozmowę na tematy osobiste 83
40. Nie pytaj pierwszy o wynagrodzenie 84
Rozdział 6. Jestem po - i co dalej? 85
CZĘŚĆ II
Rozdział 7. Pytania służące nawiązaniu kontaktu 91
Rozdział 8. Pytania otwierające rozmowę 93
Rozdział 9. Pytania o możliwości i umiejętności 97
9.1. Pytania na podstawie życiorysu 97
9.2. Pytania sprawdzające kompetencje 119
Rozdział 10. Pytania o zaangażowanie, czyli motywację 137
10.1. Pytania sprawdzające wiedzę o firmie 137
10.2. Pytania o aktywność życiową 140
10.3. Pytania o plany na przyszłość 142
Rozdział 11. Pytania o dopasowanie do organizacji, czyli o to, kim jesteś 147
11.1. Pytania o dążenia 147
11.2. Pytania o samoocenę 153
Rozdział 12. Pytanie o oczekiwania finansowe 161
Rozdział 13. Twoje pytania do pracodawcy 165
Podsumowanie 169
Niespodziewanie odnaleziona godzina
Stale brak Ludzie czasu? Wieczorem kładziesz się zbyt późno, a właściwie każdy ranek jest jak Wielka Pardubicka? Marzysz o choćby jednej dodatkowej godzinie dziennie? Doba nie jest z gumy, niemniej jednak dzięki sprawnej organizacji dnia możesz odzyskać 60 minut, w ciągu których zrobisz to, na co wyłącznie będziesz posiadać ochotę.
To możliwe, że najlepsza książka dotycząca zarządzania w pewnych przypadkach. Pomoże Wszyscy ludzie ona śpiesznie i szybko:
zwalczyć chęć odkładania wszystkiego na w przyszłości;
podejmować lepsze i szybsze decyzje;
radzić sobie z "wysysaczami czasu" i "przeszkadzajkami";
uprościć wszelkie czynności, jakie wykonujesz;
zorganizować i umiejętnie ustalać priorytet zadań w pracy;
odnaleźć kilka dłuższych chwil, ażeby spotkać się z bliskimi.
UWAGA! Nie czytaj tej książki w całości. W końcu chcesz ją poznać przede wszystkim po to, żeby wygospodarować nieco wolnego czasu! Wybierz, co dla Ciebie najlepsze, i do dzieła!
Michael Heppell jest jednym z najpopularniejszych brytyjskich trenerów motywacyjnych. Napisał dwie książki, które w niedługim czasie stały się bestsellerami: How to Be Brilliant oraz dodatkowo Brilliant Life. W jego seminariach i warsztatach wzięły udział tysiące ludzi, skorzystały z nich również setki firm w całej Europie.
Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy -- niechże pan się na nas oprze, tylko z nami będzie dobrze! Zajrzyj tutaj mój kliencie, królewskie czeka przyjęcie. Dziś promocja, jutro rabat, odmienimy cały Twój świat.Raz mniej, a raz bardziej zgrabne oferty sprzedaży mamią Cię każdego dnia, od rana do wieczora, wdzierając się za pomocą wszystkich zmysłów do podświadomości. Jednak ani częstochowskie rymy, ani zagadkowe czerwone łapy, ani półnagie modelki nie zdołają niczego sprzedać, jeśli zabraknie podstawowego składnika -- mistrzowsko wykorzystanej perswazji.Dobry sprzedawca jest jak biblijny wąż. Wyśmienicie zna mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem, nasze słabości i popędy. Jest odporny psychicznie i mocno zdeterminowany, by osiągnąć cel. Dzięki tajemniczym, niesamowicie skutecznym i rozbrajająco prostym technikom wykorzystuje ukryty wymiar komunikacji. I tylko od niego zależy, co z tą możliwością zrobi. Chciałbyś być na jego miejscu?Skuteczna inżynieria perswazji:Proces sprzedaży -- od powitania do zamknięcia.Narzędzia manipulacji -- słowa i gesty.Oferowanie korzyści i triki myślowe.Elementy sukcesu w negocjacjach.Mapa myśli -- znajdowanie nowych ścieżek na utartych szlakach.Metody programowania własnych zachowań.Sposoby precyzyjnego formułowania przekazu.To najbardziej przyjazna w lekturze ze znanych mi książek o wykorzystaniu NLP w biznesie.
Wspaniale przywództwu nie polega na tym, żeby znać wszystkie odpowiedzi — dużo częściej chodzi o to, żeby mieć odwagę zadawania kluczowych pytań.
Co sądzisz o doskonaleniu swoich umiejętności, tak aby stać się jeszcze lepszym kierownikiem i liderem?
Czy to jest coś, czego można się nauczyć? Czy umiejętności przywódcze to rzecz nabyta?
Czy wybitni liderzy urodzili się jako przywódcy, czy nauczyli się tej umiejętności?
Jak najlepsi z nas to robią?
Wielu ludzi wierzy, że najlepsi liderzy mają dar rozpoznawania właściwych odpowiedzi. Że mają naturalny instynkt, który podpowiada im, co należy zrobić w określonej sytuacji -- jak utrzymać się na swojej pozycji, motywować pracowników, aby wspólnie dążyli do wytyczonego celu, działać w sposób zorganizowany i skutecznie zarządzać firmą. Ludzie sądzą, że najlepsi liderzy mają wrodzony talent, wyczucie i charyzmę, które wyróżniają ich spośród innych. Ci doskonali lider/y są bardzo pewni siebie — to zrozumiale, przecież wszystko przychodzi im tak naturalnie!
To bardzo powszechny pogląd: istnieje rzadki gatunek wybitnych liderów, którzy idą prostą drogą na szczyt kariery, unikając wszelkich komplikacji, nie wiedząc, co to niepewność, nie znając goryczy porażki i wykorzystując swój niezwykły talent do przewidywania przyszłości i dostrzegania tego, czego nie widzą inni.
To brzmi bardzo fajnie, ale według mnie wcale tak nie jest.
W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat prowadziłem kilka rodzajów działalności (najpierw jako dyrektor firmy, a potem jako profesor wydziału praktyki zarządzania w Harwardzkiej Szkole Biznesowej) i regularnie doradzałem osobom pełniącym funkcje kierownicze — od początkujących liderów po dyrektorów najwyższego szczebla. Na pewno popełniłem mnóstwo błędów, ale dzięki rozmowom z tymi ludźmi poznałem wiele technik, które pomagają zwiększyć skuteczność na stanowiskach przywódczych — jak również takich, które znacząco wpływają na obniżenie wydajności.
W trakcie tych interakcji przekonałem się, że praicie ivszyscy najlepsi liderzy mają momenty zwątpienia, zniechęcenia i niepewności dotyczące ich samych i decyzji, które podjęli. Mają wrażenie, że powinni być gdzieś indziej i robić coś innego. Zastanawiają się, dlaczego innym liderom lepiej wychodzi wykonywanie simjej pracy. Przechodzą trudne fazy, w trakcie których szukają odpowiedzi na ważne pytania i mają poczucie całkowitego odosobnienia. Nawet gdy tworzą wokół siebie aurę pewności, w rzeczywistości czują się. zagubieni i zlęknieni.
Widu najlepszych liderów nie chce uwierzyć, że ich koledzy po fachu również miewają takie chwile zwątpienia. „Jeżeli to prawda", mówią często ze sceptycyzmem, „to jaka jest różnica między wybitnymi liderami a tymi, którzy nie odnoszą sukcesów?".
Oto moja odpowiedź: najważniejsza różnica miedzy tymi, którzy w pełni wykorzystują swój potencjał, a całą resztą sprowadza się do tego, jut radia sobie w okresach zagubienia i niepewności. Cała sztuka polega nie na unikaniu tych trudnych momentów, lecz na umiejętności zdystansowania się, zdiagnozowania problemu, wprowadzenia niezbędnych poprawek i ruszenia naprzód.
O co zapytasz człowieka w lustrze
Spis treści:
Wstęp
Wizja i priorytety
Jeśli wiesz, dokąd zmierzasz, dużo łatwiej będzie ci tam dojść
Zarządzanie czasem
To, jak spędzasz czas w pracy, powinno bezpośrednio wynikać z Twojej wizji i Twoich priorytetów
Pozyskiwanie i wyrażanie opinii
Skuteczni liderzy szkolą swoich ludzi i aktywnie dbają o ich dokształcanie
Planowanie sukcesji i delegowanie uprawnień
Wzięcie odpowiedzialności za znalezienie następców w firmie
Ocena kierunku, w którym zmierza firma
Miej odwagę, żeby ocenić swoją firmę na czystej kartce papieru
Lider jako wzór do naśladowania
Mówienie o tym, w co naprawdę wierzysz i co najbardziej cenisz
Wykorzystanie potencjału w pełni
Bycie uczciwym wobec siebie
Wszystko razem
Praktyka w nabieraniu dystansu
Załącznik
Podziękowania
O autorze
Z tej inspirującej, wnikliwie napisanej książki dowiesz się, jak odblokować własne podświadome hamulce i nacisnąć na pedał gazu, tak aby Twój potencjał dostał prawdziwego przyspieszenia!
Brian Tracy,
autor książek Nie tłumacz się, działaj! oraz Sukces tu i teraz
Życie na szóstym biegu!
Popatrz na siebie - jesteś osobą inteligentną, masz doświadczenie, kwalifikacje i potencjał. Co zatem powstrzymuje Cię przed odniesieniem sukcesu, przed rzuceniem tłumów na kolana, przed wyprzedzeniem konkurencji? Czyżby hamowała Cię obawa przed niepowodzeniem, brak pewności siebie, niska samoocena, nieśmiałość? A zatem czas rzucić im ostateczne wyzwanie i pokonać w bezpardonowej walce! Zapomnij o poradnikach oferujących nierealistyczne rady na temat tego, jak od ręki rozwiązać każdy problem. Sięgnij po przewodnik, który wskaże Ci właściwą drogę w dżungli świata kariery i poprowadzi do spełnienia zawodowego. To nie jest książka o marzeniach niemożliwych do spełnienia. To jest lektura dla osób, które chcą się rozwijać, ale żeby to zrobić, muszą najpierw pozbyć się obaw niweczących szanse na zrobienie jakichkolwiek postępów.
Robert Kelsey - przedsiębiorca, pisarz, bankowiec z londyńskiego City i dziennikarz finansowy. W ciągu ponad dziesięciu lat przeczytał dziesiątki książek poświęconych rozwojowi osobistemu i odkrył, że chociaż są pomocne, to nie poruszają dwóch ważnych kwestii: w żadnej z nich nie przedstawiono uczciwie problemu zmiany cech osobowości i żaden z autorów nie przedstawił programu rozwoju osobistego uwzględniającego wrodzony strach oraz niewłaściwy sposób myślenia osób odczuwających silny lęk przed porażką. Swoją książką postawił to zmienić.
Siła tkwi w relacjach!
Media społecznościowe i kapitał społeczny
Obsługa klienta w sferze publicznej
Marketing wirusowy
Autentyzm w newsletterach
Każdy człowiek, którego potomność nazwała wielkim, każdy człowiek, któremu powiodło się w życiu, osiągnął wielkość bądź sukces, ponieważ potrafił skupić się na celu i konsekwentnie dążyć w jednym wytyczonym kierunku.
Wielu osobom wydaje się, że są biedne, podczas gdy tak naprawdę otacza je bogactwo możliwości, ale one ich nie dostrzegają.
Złota okazja, której poszukujesz, znajduje się w Tobie. Nie w Twoim otoczeniu, nie w szczęściu, przypadku czy pomocy innych osób. Tylko Ty masz do niej klucz.
Wszędzie dookoła jest ukryty potencjał, czekający na wnikliwe oko, aby go dojrzało.
We współczesnym świecie, w którym wciąż zmieniają się technologie, a ludzie zajęci są nieustanną pogonią za pieniądzem oraz bezpowrotnie straconym czasem, zbyt często gubimy z oczu to, co najistotniejsze. Porzuciliśmy autorytety, oderwaliśmy się od korzeni, brak nam cierpliwości i wytrwałości. Pragniemy otrzymywać wszystko od razu, bez wysiłku, dlatego tak trudno nam docenić wartość tego, co posiadamy, i ciągle czujemy się niespełnieni. Bez wytchnienia szukamy tego, co pozwoli nam uwierzyć, że możemy jeszcze dokonać czegoś wielkiego, czegoś wartościowego, czegoś, co po nas zostanie.
Chcesz się dowiedzieć, jak osiągnąć trwały sukces, który zapewni Ci nie tylko satysfakcję finansową? Zależy Ci na poczuciu, że zrealizowałeś marzenia o wielkim celu? Szukasz tekstów, które zainspirują Cię i skłonią do głębokich przemyśleń? Oto wyjątkowa książka o nieprzemijającej mądrości, która dostarczy Ci wiedzy i odpowiednich narzędzi. Dzięki nim zmienisz własne życie z pasma szarych, podobnych do siebie dni w niezwykły korowód okazji, pomyślnych decyzji, właściwych wyborów i codziennego poczucia spełnienia.
Psychologia pozytywna robi dziś zawrotną karierę na całym świecie. Niewielu jednak pamięta, że jednym z pionierów ruchu pozytywnego myślenia był Orison Swett Marden. W ogromnym stopniu właśnie on wpłynął na to, jak dziś myślimy o sukcesie osobistym. Warto sięgnąć po tę wiedzę, która nie tylko nie zestarzała się ani odrobinę mimo upływających dziesięcioleci, ale — niczym dobre wino — zyskała nowy kontekst i nową jakość.
Orison Swett Marden był doktorem medycyny, magistrem nauk humanistycznych oraz przedsiębiorcą. Największy sukces osiągnął jednak jako autor kilkunastu książek motywacyjnych, w tym An Iron Will, The Optimistic Life czy Prosperity — How to Attract It. Marden uważał, że sposób myślenia wpływa na nasze działanie i w efekcie na nasze życiowe osiągnięcia oraz porażki. Swoimi motywacyjnymi książkami dążył do przełamania tych negatywnych schematów i uświadomienia ludziom, iż każdy ma równe szanse na osiągnięcie w życiu sukcesu oraz spełnienia.
Monitoring marki. Social Media ROI. Obsługa klienta online. Wsparcie sprzedaży. Social Business. Ochrona reputacji
Rewolucja, która sprzyja przystosowanym.
Krajobraz po zmianie, jaka dokonała się za sprawą mediów społecznościowych, prezentuje się obiecująco i niepokojąco zarazem. Social media skupiają już wokół siebie ponad miliard ludzi na całym świecie. Co trzeci z nich dzieli się wrażeniami dotyczącymi konkretnych marek. Tej rewolucji towarzyszy zmiana najskuteczniejszych narzędzi i kanałów dotarcia do klienta. Modyfikacji uległ też wzór utrzymywania relacji. Pojawiły się nowe sposoby mierzenia efektywności przekazu reklamowego, a dialog z klientem online stał się ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wszystkim rządzi wszechwładny konsument, którego jeden wpis może decydować o losach dużych i małych marek czy produktów.
Rewolucja social media
Spis treści:
Rewolucja social media 13
Wstęp 9
Marketing się zmienia 18
Marketer to researcher 18
Zmiana narzędzi 18
Biznes jako otwarta książka 19
Transformacja działu marketingu 20
Konsument ewoluuje 20
Era technologii 20
Zmiana psychiki 21
Inicjatywy społeczne 21
Social Business Intelligence 22
Zmieniająca się rola strategów social media 22
Siedem kluczowych trendów w social media 23
Podsumowanie 26
Monitoring internetu 31
Sześć ważnych cech aplikacji monitoringu sieci, na które warto zwrócić uwagę 34
Kluczowe zastosowania narzędzi monitoringu internetu 37
Narzędzia monitoringu internetu 42
Przyszłość monitoringu internetu 48
Czy monitoring internetu może przewidzieć przyszłość? 50
Monitoring social media dla e-commerce 51
Pięć porad dotyczących social media dla e-commerce 53
Platformy social commerce 56
Podsumowanie 59
Ochrona reputacji 61
Nie ignoruj negatywów 64
Nie trać czasu 64
Nie odpowiadaj atakiem 65
Nie zrzucaj winy na kogoś innego 65
Zbuduj społeczność ambasadorów marki 66
Ludzka twarz 66
Umiejętnie prowadź zakulisową dyskusję 66
Dowiedz się jak najwięcej o kliencie 67
Spójność komunikacji 67
Niewiedza lepsza od wygadywania głupot 67
Pięć wskazówek dotyczących zarządzania reputacją w sieci 68
Zarządzanie reputacją w sieci. Stadium przypadku 71
Podsumowanie 74
Social Business 75
Osiem dobrych praktyk budowy społecznościowego biznesu 79
Podsumowanie 86
Dobre praktyki budowy marki w Social Media 87
Lepsze zrozumienie odbioru marki 89
Wyjdź ze swojego biura 90
Opuść swoją bezpieczną strefę 90
Trzy wskazówki jak uczłowieczyć markę za pomocą wideo 91
Pięć porad dla marek na Pinterest 93
Trzy sposoby promowania marek przez Instagram 102
Podsumowanie 105
Consumer insights 107
Styl życia powiązany z marką 109
Trwałe wartości firmy 110
Sześć dobrych praktyk związanych z pozyskiwaniem insightów konsumenckich 112
Podsumowanie 116
Analiza i pomiar skuteczności działań w social media 119
Wstęp do analizy i pomiaru 122
30 przykładów ROI w social media 134
Podsumowanie 148
Obsługa klienta w social media 149
Luki w klasycznej obsłudze klienta 152
Konsument online 153
Zmiana kultury pracy 154
Elementy w realizacji zmiany kultury pracy 155
Netykieta 158
Jak radzić sobie w "trudnych sytuacjach", czyli co z trollami i spamerami? 163
Wpływowi autorzy 164
Pięć typów influencerów w social media 165
Siedem dobrych praktyk budowania zaangażowania influencerów 165
Dotarcie do influencerów dla wybranej marki lub tematu 167
ROI obsługi klienta w social media 170
Podsumowanie 176
Wsparcie sprzedaży 179
Krok 1: dołącz do społeczności i zbuduj wizerunek 182
Krok 2: określ najlepszy sposób na kontakt z potencjalnymi nabywcami 182
Krok 3: łącz się 183
Krok 4: buduj związek 184
Krok 5: włącz się do rozmowy 184
Cztery porady związane ze sprzedażą w social media 185
Osiem przypadków wykorzystania kuponów w social media 188
Podsumowanie 192
Przyszłość social media 193
Biznes skonsoliduje aktywności w mediach społecznościowych 195
Zwiększy się popularność społecznościowych serwisów ze zdjęciami i wideo 196
Marki zaadaptują realtime marketing 196
Rozwój strategii social media 197
Zaawansowana analityka dostępna dla mas 197
Regularne wytwarzanie unikalnych treści 198
Nowe możliwości marketingowe na Facebooku 198
YouTube jako portal społecznościowy 198
Marketingowcy zaadaptują wszechstronne narzędzia social media 199
Pojawią się nowe metody odbioru treści 199
Intensyfikacja wszystkiego co związane z social media 200
Pojawi się więcej "markowych" aplikacji na Facebooka 200
Marketingowcy wykorzystają urządzenia mobilne 201
Postępująca integracja poczty e-mail i mediów społecznościowych 201
Powszechność wykorzystania mediów społecznościowych przez małe i średnie przedsiębiorstwa 202
Marketingowcy nauczą się tworzyć wiadomości, które przebiją się przez szum 202
Wzrośnie przepaść pomiędzy biznesami działającymi w social media 203
Biznesy zainwestują w treści o wysokiej jakości 203
Wzrośnie znaczenie specjalistów ds. marketingu 204
Podsumowanie 205
Polecane źródła informacji 207
Stereotypy z natury rzeczy opierają się na niedokładnej wiedzy i powszechnych opiniach. Także utarte poglądy na temat prowadzenia firmy mogą bardzo pomóc w jej… upadku. Wiadomo, że na polityce, piłce nożnej i prowadzeniu biznesu teoretycznie znają się wszyscy - szczególnie ci, którzy nie mają z tymi dziedzinami wiele wspólnego. Dlatego, by uniknąć strzelenia samobójczej bramki, lepiej sięgnij po rzetelną i praktyczną dawkę informacji.
Schematy, według których działają osoby otwierające firmy, często są do siebie podobne. Tak samo jak pytania, które sobie zadają, i mity, w które wierzą. W tej książce prawdziwe odpowiedzi na realne pytania przedsiębiorców zostały zebrane w formie krótkich, konkretnych porad. Wykorzystaj je. Po co masz powielać te same błędy, które popełniło przed Tobą już wiele osób?
Nie zakładaj firmy, opierając się na "dobrych radach" wszechwiedzących życzliwych. Skorzystaj z doświadczenia eksperta! Marek Jankowski to praktyk biznesowy oraz wydawca czasopisma branżowego. Były reporter radiowy, współpracował również z prasą i telewizją. Wspiera małe firmy - takie jak Twoja - w ich codziennej działalności. Przytoczone w tej książce sytuacje są z życia wzięte i mają oparcie w uznanych regułach, którym podlegają firmy działające w gospodarce wolnorynkowej.
Dowiedz się:
Czy na genialnych pomysłach da się zarobić?
Na czym można zaoszczędzić, uruchamiając firmę?
Jak nie marnować pieniędzy na reklamę i efektywnie wykorzystać internet?
Kiedy kryzys może być szansą na rozwój?
Jak sprawić, aby klient polecał nas swoim znajomym?
Na polskim rynku wydawniczym wciąż niewiele jest pozycji książkowych, które w szeroki i rzetelny sposób opisują elementy czy strategie kampanii tego typu. Autorzy tej publikacji postanowili zatem zebrać, usystematyzować i uszczegółowić materiały, które tworzyli podczas kampanii na rzecz e-mail marketingu w Polsce. Chodziło o to, by książka stała się idealnym kompendium wiedzy zarówno dla osób, które dopiero zgłębiają tajniki tematu, jak i tych, które szukają pomysłów na zwiększenie poziomu zaawansowania prowadzonych już kampanii.
Maciej Ossowski - dyrektor działu edukacji w GetResponse. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych na kierunku marketing internetowy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Redaktor naczelny EmailMarketing.pl oraz publicysta współpracujący z czołowymi serwisami marketingowymi i magazynami branżowymi. Aktywny działacz polskich i międzynarodowych organizacji branżowych: MAAWG, Email Experience Council, Email Sender and Provider Coalition czy IAB Polska. Wykładowca na Uniwersytecie Konwersji CENEO, prelegent (IAB Showcase, Email Camp, Kongres Marketing Online Masterclass). Pracuje m.in. dla Carrefour Polska, Pernod Ricard Polska, MyDeal.pl. Kontakt z autorem: maciej.ossowski@getresponse.com.
Piotr Krupa - koordynator ds. PR w GetResponse. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz posiadacz Certyfikatu London School of Public Relations. Jeden z autorów bloga EmailMarketing.pl, publicysta współpracujący z czołowymi serwisami i magazynami marketingowymi oraz e-commerce. Jest odpowiedzialny za komunikację marketingową GetResponse, w szczególności za kontakty z mediami, przygotowywanie badań i raportów oraz komunikację w obszarze mediów społecznościowych. Kontakt z autorem: piotr.krupa@getresponse.com.
Jak za pomocą NLP, hipnozy i psychologii wywierania wpływu kontrolować umysły innych ludzi lub zbudować w swoim umyśle antymanipulacyjny firewall?
Złam kod ludzkiej podświadomości!
Czy widziałeś hollywoodzką produkcję Klik - i robisz, co chcesz? Główny bohater filmu kupuje nowego pilota, który, oprócz telewizora, uruchamia jeszcze inne domowe urządzenia… oraz steruje psem, żoną i całym otaczającym go światem. Scenariusz nie jest najwyższych lotów, ale bez wątpienia jest to historia wysoce prawdopodobna! I to historia, która może przytrafić się Tobie!
Wyobraź sobie, że masz możliwość buszowania w umysłach innych i kontrolowania swojego własnego mózgu. Że potrafisz obejść wszystkie psychiczne zabezpieczenia, rozszyfrować hasła i kody PIN, tak jak robią to codziennie hakerzy włamujący się do systemów komputerowych. Jesteś handlowcem, rozmawiasz z klientem - klik, klik, klik - i modyfikujesz w jego umyśle program sterujący zainteresowaniami: sprawiasz, że zaczyna się interesować produktem, który mu oferujesz. Albo spotykasz kogoś, kto Cię pociąga - klik, klik, klik - i już instalujesz w umyśle tej osoby fantazje na Twój temat, a w jej uczuciach pożądanie oraz fascynację Twoją osobą…
Przenieś swoje działania marketingowe na wyższy poziom (gry)!
Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem. Wyobraź sobie, że Twoim zadaniem jest przejechanie z punktu A do punktu B i zużycie przy tym jak najmniejszej ilości paliwa. Wyobraź sobie, że do osiągnięcia tego celu motywuje Cię… Twój własny samochód. Myślisz, że takie rzeczy to tylko w grach komputerowych? I tak, i nie — zasady rodem z takich gier mają w swoich autach Ford i Honda. Korzystają z nich także m.in. Microsoft czy Starbucks. Grywalizacja to przyszłość marketingu, ale przyszłość, która zbliża się wielkimi krokami. "Harvard Business Review" uznał ją za jeden z wiodących trendów marketingowych drugiej dekady XXI wieku.
Teorię wykorzystania mechaniki gier do celów biznesowych świat marketingu powitał w roku 2009 dzięki badaniom prof. Byrona Reevesa z Uniwersytetu Stanforda i jego kolegi J. Leightona Reada, założycieli firmy badawczej Seriosity. W Polsce wyzwanie podjął Paweł Tkaczyk. Dzięki jego książce poznasz temat grywalizacji poziom po poziomie - od teorii gier, poprzez obowiązujące w nich zasady i towarzyszące im historie, aż po zastosowania powiązanych z nimi zjawisk, takich jak choćby social graph. Autor dostarczy Ci narzędzi, dzięki którym będziesz w stanie stworzyć swoją własną marketingową grę. Co więcej, skłonisz ludzi do tego, by zechcieli w nią grać!
Trzy prawdy wiodące do prawdziwego bogactwa:
Aby MIEĆ, trzeba BYĆ (bardzo dobrym w tym, co się robi)
Aby MIEĆ, trzeba umiejętnie zarządzać pieniędzmi
Aby MIEĆ, trzeba patrzeć bez lęku w oczy finansowej rzeczywistości
Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć.
Napoleon Hill
Czy człowieka bogatego od biednego odróżnia stan konta? Ewentualnie wielkość posiadanego majątku? Na pewno tak. Czy człowiek, który nie musi martwić się o dzień jutrzejszy, zawsze zarabia więcej od tonącego w długach biedaka? Okazuje się, że niekoniecznie! Po prostu bogaty wydaje mniej i rozsądniej! Na świecie żyje około 10 milionów milionerów - ludzi, których majątek wart jest co najmniej 1 milion dolarów amerykańskich. Większość z nich doszła do pieniędzy własną ciężką pracą. I mimo że mogliby pozwolić sobie na rozrzutność, przeważnie żyją skromnie. Wiedzą bowiem, że zdobycie majątku to dopiero pierwszy etap STAWANIA SIĘ człowiekiem bogatym. Aby MIEĆ pieniądze, trzeba nauczyć się nimi zarządzać.
Autor, milioner mieszkający od roku 1982 w Kanadzie, napisał tę książkę po to, by udowodnić Ci, że każdy może zostać milionerem. Wie o tym, bo sam zaczynał od zera. Zauważa, że aby móc myśleć o bogactwie, najpierw musisz znaleźć własną ścieżkę do mistrzostwa. Dopiero wtedy, gdy będziesz w czymś naprawdę dobry, zaczniesz dobrze zarabiać. W kolejnej części książki zwraca uwagę na wydatki — podpowiada, jak skutecznie zadbać o to, by większe zarobki nie oznaczały większych kredytów do spłacenia. Wreszcie odsłania przed Tobą prawdę o tym, kto rządzi światem, i radzi, jak żyć z tą (dość ponurą) świadomością. Na końcu zaś daje inspirację do działania i proponuje wspólne poszukiwanie sensu życia. Oczywiście jest to sens życia milionera - bo milioner drzemie w każdym z nas!
Na medycynie, polityce i marketingu znają się, jak wiadomo, wszyscy. I pewnie właśnie dlatego większość potencjalnie świetnych biznesów upada w ciągu pierwszych kilku lat działalności… Po prostu ich właściciele nie wiedzieli, zapomnieli albo pominęli rzeczy, na które obowiązkowo powinni zwrócić uwagę, budując swoją firmę. Na szczęście jest Paweł Tkaczyk. Napisał tę książkę, opierając się na swoich doświadczeniach wieloletniego praktyka marketingu. Przyprawił ją dużą dawką najaktualniejszej wiedzy na światowym poziomie.
Kim dla Ciebie jestem, klientem czy petentem?
Praca w urzędzie na pierwszej linii frontu to ciężki kawałek chleba. Urzędnik z przysłowiowego okienka traktowany jest często z założenia jako wróg. Niby sensem jego pracy jest udzielenie pomocy osobie, która przychodzi do urzędu ze swoim problemem, jednak nie od dziś wiadomo, że na linii urząd–interesant trwa cicha, lecz zaciekła wojna podjazdowa. Jakoś tak zwykle bywa, że reprezentanta państwowej instytucji z miejsca przypisujemy do kategorii "ONI". Pracownik pierwszej linii urzędowego frontu wystawiony jest na bezustanną krytykę swoich zachowań i postaw, a to wpływa zarówno na stosunek klientów do niego samego, jak i na wizerunek całego urzędu.
Radosław Hancewicz jak zawsze - w sposób przystępny i ciekawy - zachęca urzędników do tego, aby lepiej pracowali. Jak podkreśla, obsługa klienta to nie tylko sprawa pani (pana) z okienka, ale pracowników urzędu na wszystkich szczeblach i stanowiskach. Dla mnie urzędnika na co dzień – książka jest wspaniałą inspiracją, żeby się bardziej starać, doskonalić. Nie zawiera narzędzi skomplikowanych i trudnych w użyciu — raczej przypomina o rzeczach najważniejszych, tworzących dzisiejszy standard obsługi. Raz na jakiś czas trzeba sobie o nich przypominać, żeby nie popaść w rutynę. Radosław Hancewicz przedstawia tu stereotypowego "trudnego klienta", który wzbudza uśmiech, i podpowiada, jak z nim postępować, ale nie oszczędza też urzędników i bezlitośnie podaje przykłady ich najczęstszych błędów. Autor wielokrotnie porusza ciekawy wątek relacji między urzędnikiem a klientem i zwraca uwagę na niestosowność wywyższania się urzędników, ale nie zachęca także do zbytniej uległości w imię zasady "klient nasz pan". Książkę odradzam teoretykom, a szczerze polecam urzędnikom.
Wojciech Zieliński,
zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Czym jest profesjonalizm, jak zadbać o satysfakcję klienta, wizerunek urzędu, własną satysfakcję przy obsługiwaniu trudnych klientów — o tym pisze w swojej najnowszej książce Radosław Hancewicz. Przypomina też o tym, co dla mnie najważniejsze, że "profesjonalny urzędnik nie może być bezbronny". Serdecznie polecam!
Bartłomiej Stolarczyk,
trener administracji i biznesu, www.bartlomiej-stolarczyk.pl
Urzędnicy, tak jak pracownicy sektora przedsiębiorstw i wszyscy inni ludzie, bywają różni. Są oczywiście i tacy, którym z jakiegoś powodu "nie zależy" - pracują w urzędzie, bo nie znaleźli innej pracy, nie lubią swojego zajęcia, chcą w spokoju przeczekać do emerytury… Jeśli należysz do którejś z tych kategorii, nie czytaj tej książki! Natomiast koniecznie po nią sięgnij, jeżeli widzisz sens swojej pracy i cieszy Cię to, że na co dzień pomagasz ludziom w "obsłudze" państwa. W książce znajdziesz szereg narzędzi, które pozwolą Ci zwiększyć osobistą skuteczność w relacji z klientami, w tym także tzw. klientami trudnymi. Warto to zrobić - wówczas Twoje zajęcie nabierze nowych barw, klienci nagrodzą Cię uśmiechem, będziesz kończyć dzień z poczuciem dobrze wykonanego obowiązku. A przecież to właśnie ona - satysfakcja - uskrzydla nas jako pracowników!
Radosław Hancewicz - prawnik, dziennikarz, PR-owiec, trener. Od początku 2007 roku przeprowadził blisko 2500 godzin szkoleń dla administracji publicznej. W latach 2006 – 2008 był trenerem wewnętrznym Służby Cywilnej i współpracował z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Jest autorem licznych programów szkoleniowych, przeznaczonych dla administracji publicznej.
Profesjonalna obsługa klienta
Spis treści:
Wstęp (5)
1. Dlaczego trzeba i warto zajmować się profesjonalną obsługą w instytucji publicznej? (9)
Skąd się wziął klient w instytucji publicznej? (10)
Dlaczego musimy zajmować się profesjonalną obsługą w instytucjach publicznych? (14)
Dlaczego warto zajmować się profesjonalną obsługą, czyli co my z tego mamy? (18)
Bariery mentalne, czyli dlaczego bywa tak trudno? (20)
Gdzie nasza empatia? (24)
Czy urzędnik rzeczywiście ma być sługą? (27)
Obsługa a wizerunek urzędu - wspólne relacje (30)
Rola kierowników w zapewnieniu profesjonalnej obsługi (31)
Co składa się na profesjonalną obsługę w urzędzie? (32)
2. Urzędnik i jego rola w profesjonalnej obsłudze klienta - standardy zachowań (35)
Jaki nie powinien być profesjonalny urzędnik, czyli co wkurza u tych, którzy nas obsługują? (35)
Pożądane postawy i standardy zachowań każdego urzędnika podczas obsługi klientów (37)
3. Typy trudnych klientów i sposoby radzenia sobie z nimi w urzędzie (67)
Skąd się biorą trudni klienci i jak urzędnicy zazwyczaj chcą sobie z nimi radzić? (67)
Kto to jest trudny klient i kto nim na pewno nie jest? (71)
Generalne zasady postępowania z trudnymi klientami (73)
Typy trudnych klientów i sposoby radzenia sobie z nimi (75)
4. Jak zorganizować profesjonalną obsługę w urzędzie? Standardy działania instytucji (95)
Czym są organizacyjne standardy obsługi klienta i po co są ustalane? (95)
Jak opracować i skutecznie wdrożyć standardy obsługi klienta? (97)
Standardy architektoniczne (107)
Standardy proceduralne (110)
Standardy informacyjne (115)
Standardy wizerunkowe (119)
Problemy z wdrażaniem standardów i sposoby radzenia sobie z nimi (121)
O autorze (125)
Odkładasz wszystko na jutro? Nie wiesz, jak zacząć, boisz się porażki, a do tego masz bałagan — w pokoju, na biurku, w głowie? Być może wpadłeś w wir prokrastynacji? Prokrastynacja polega na odsuwaniu od siebie czynności, na których powinieneś skupić się w danej chwili, w celu wykonania zajęć przyjemniejszych lub mniej kłopotliwych. STOP! Nie odkładaj tej książki na półkę, a swojego życia na później - przeczytaj wskazówki i porady kogoś, kto sam był prokrastynatorem, a teraz pomoże Ci wreszcie ruszyć z miejsca i wybrnąć z zalegających projektów.
Aby osiągnąć cokolwiek w życiu, należy od czegoś zacząć: od napisania książki, założenia firmy lub wspięcia się na szczyt góry. Niniejsza książka może Ci w tym pomóc
sir Ranulph Fiennes,
największy współczesny odkrywca
Ta książka sprawiła, że zacząłem zastanawiać się nad sobą. Dobra robota!
Seth Godin,
autor książki Potrząśnij pudełkiem. Mała książka dla wielkich ludzi
Kopniak w operacyjne centrum działań, czyli krótki kurs realizacji marzeń
Lubisz rozsiąść się na kanapie i snuć marzenia o sukcesie? Rozmyślać, co by było, gdyby Twoje życie potoczyło się inaczej? Albo opowiadać, ile mógłbyś osiągnąć? Jeżeli istnieje coś, co bardzo chcesz zrobić, ale obawiasz się, że Ci się nie uda, wówczas możesz zrobić tylko jedno — wziąć tyłek w troki i działać! Coś Cię powstrzymuje? Kolejne wymówki? To Twój czas. TU i TERAZ.
Ta książka nada Twojemu życiu nowy kierunek i pokaże radość z przejmowania kontroli. Jest przeznaczona nie tylko dla osób przedsiębiorczych biznesowo, ale przedsiębiorczych w ogóle. Rady otwierające oczy, inspirujące wskazówki, nieszablonowe pomysły i porywające opowieści pomogą Ci przekształcić Twoje marzenia w rzeczywistość, porwą do działania, pokażą drogę, która niecierpliwie czeka, byś na nią wkroczył. Własna firma? Awans w korporacji? Twoje nazwisko na okładce bestsellera? Biegun północny?
Przestań marzyć. Zacznij działać!
Przestań gadać zacznij działać
Spis treści:
Jak przejść od mówienia...
1. TIK-TAK (11)
2. ŚWIĄD (41)
3. LĘK I ŻAL (75)
4. ZACZNIJ (117)
5. SZTUKA PODEJMOWANIA DECYZJI (141)
6. ...AKCJA! (161)
...do działania!
Obudź świadomość, która pomoże Ci dokonać prawdziwych zmian
Odkryj w sobie siłę, pozwalającą podejmować odważne decyzje
Naucz się żyć pełną piersią, zamiast tkwić w przeszłości albo bezczynnie marzyć o przyszłości
Jeżeli boisz się spojrzeć w głąb siebie i otrząsnąć się z ograniczających Cię przekonań, nigdy nie doczekasz się cudów w swoim życiu Chcesz zrobić coś znaczącego w swoim życiu? Odbyć kurs pilotażu, zrzucić kilka kilogramów, założyć firmę, wyjechać na drugi koniec świata, zrealizować wielkie życiowe marzenie? Co Cię powstrzymuje? Boisz się porażki? Powtarzasz sobie, że to niemożliwe? Wydaje Ci się, że znów się nie uda albo że Cię na to nie stać? Te negatywne myśli są skutkiem ograniczających przekonań, które zakorzeniły się w Twoim umyśle. Nawet jeśli mówisz, że chcesz być bogaty, Twoje przekonania uniemożliwiają Ci przyciągnięcie pieniędzy.
Przestań zatem użalać się nad sobą i narzekać, że nic Ci się nie udaje, a nawet jeśli coś wyszło, to i tak pewnie za chwilę legnie w gruzach. Wokół Ciebie cały czas wydarzają się małe cuda. Okazje czekają, by je złapać i wykorzystać. Czas, byś nauczył się zauważać te szanse i zaczął z nich czerpać garściami! Wykonując kolejne kroki opisane w tej książce, dowiesz się, jak zidentyfikować ograniczające przekonania, które tkwią w Twoim umyśle, i pozbyć się ich raz na zawsze. Gdy to zrobisz, otworzysz drzwi, za którymi czekają na Ciebie cuda bogactwa i obfitości.
Poznaj najczęściej popełniane błędy i dowiedz się, jak ich unikać
Często spotykamy się ze stwierdzeniem, że "ryba psuje się od głowy". Błędy popełniane przez szefów przedsiębiorstw owocują problemami na kolejnych szczeblach zarządzania i wpływają na wyniki. Menedżerowie, którzy potrafią wyciągać wnioski z każdej pomyłki, zyskują cennego sprzymierzeńca jakim jest umiejętność przewidywania nadchodzących trudniejszych czasów. Jednak, jak pokazuje praktyka, powielanie błędów to niestety dość powszechne zjawisko w biznesie.
Książka "17 śmiertelnych błędów szefów" ujawnia wiele mankamentów pracy nie tylko polskich menedżerów. Sensacyjna opowieść z pierwszej części jest dobrym przykładem, że następujące po sobie błędy zarządzania nieuchronnie prowadzą do katastrofy. Zaniedbanie, ignorancja i przekonanie o własnej nieomylności, to tylko niektóre z nich. Autor przytacza wiele prawdziwych przykładów z krajowego rynku. Najczęściej popełniane błędy zostają poddane szczegółowej analizie w drugiej części książki. Przeczytaj tę książkę i dowiedz się jak rozpoznać zbliżający się kryzys, niwelować jego efekty oraz unikać popełniania wciąż tych samych błędów.
Bądź przezorny i ucz się na cudzych błędach:
intuicja to nie wszystko: niewykorzystanie nawet prostych narzędzi do zarządzania firmą
chaos i sprzeczne decyzje: brak komunikacji w firmie
lepiej nie mówić: unikanie trudnych tematów
jakoś to będzie: brak jasnej i klarownej strategii działania
klapki na oczach: przedkładanie interesu własnego działu nad cele całej firmy
historia lubi się powtarzać: powielanie wciąż tych samych błędów
Spełnione życie jest sztuką dokonywania właściwych wyborów
Co składa się na tak zwane dobre życie? Szczęście, sukces, bogactwo, zdrowie… Jeśli uważasz, że przypadek decyduje o tym, kto pozytywnie zamknie bilans swego istnienia, mylisz się po stokroć! Dowodem niech będą fakty: pochyl się nad biografiami swoich ulubionych aktorów, biznesmenów, filozofów czy pisarzy. Ich historie to zapis naprzemiennych upadków i powstań, wzlotów i upadków. Zapis dążenia do wyznaczonego celu wbrew przeciwnościom, jakie los podrzuca każdemu z nas. Przede wszystkim zaś zapis wyborów, jakich musieli dokonać - i konsekwencji tych wyborów. Zatem…
Jeśli czujesz, że Twoje życie nie jest takie, jakie chciałbyś, żeby było, nie masz w życiu tego, na co zasługujesz, nie masz takich przyjaźni i miłości, jakich pragniesz, nie masz pieniędzy, nie masz pracy, którą kochasz, nie mieszkasz na świecie w miejscu, które wybrałeś, nie masz tyle oszczędności, żeby sobie pozwalać, na co chcesz, to radzę przeczytać tę książkę i zastanowić się nad zmianami, które warto wprowadzić do swojego życia.
No to czego chcesz? - fragment książki
Co to znaczy chcieć?
„Kto nie chce, szuka wymówki, kto chce, szuka sposobu".
— autor nieznany
Czego chcesz?
Wydawałoby się, że to prosta sprawa „chcieć".
Czegoś chcemy albo nie chcemy. Jeśli czegoś chcemy — to mniej lub bardziej świadomie stawiamy sobie odpowiednie cele i osiągamy je. Tak się przynajmniej wydaje.
Na nieocenionym portalu Zapytaj (http://zapytai.onet.pl/] zadałem pytanie: „Czego chcesz od życia?".
Oto typowe odpowiedzi:
Sprawiedliwości.
Niczego.
Szczęścia. Przygód.
Tabliczkę czekolady i coca-colę.
Chcę spełnić marzenia i być szczęśliwa.
Chcę mieć wszystko albo nic!
Prawdy. Odpowiedzi na pytania.
Nie potrafię sprecyzować swojej odpowiedzi. Chcę być szczęśliwym człowiekiem, chcę kochać i być kochaną, zależy mi także na stopniowym doskonaleniu się :-).
Szczęścia w postaci pieniędzy i coli...
Od życia chcę upragnionej stabilizacji.
A żebym to ja wiedziała... Straciłam wszelką motywację, cele, marzenia.
Nie wiem... I dlatego ciągle stoję w miejscu i jakoś nie chce mi się wziąć w garść.
Chyba chciałabym po prostu być szczęśliwa, ale nie wiem, co by mnie mogło uszczęśliwić.
Szczęścia i prawdy, ale chcieć to ja mogę wszystko.
Zamiast tak sobie wyobrażać Bóg wie co, powinniśmy zrealizować nasze marzenia, postarać się o lepszą przyszłość.
Na chwilę obecną potrzebne mi szczęście. Chociaż jego odrobina.
Nie dość, że nie jest łatwo realizować swoje cele, ale nawet trudno określić, czego się naprawdę chce od życia.
Widziadła
Do czego w gruncie rzeczy dążymy? Mamy świadomość, że nasze życie jest ograniczone, a nasza śmiertelność nieunikniona. Nie jesteśmy w stanie nawet dobrze zrozumieć sensu życia. Uświadomienie sobie naszych ograniczeń może budzić wiele wątpliwości dotyczących tego, co powinniśmy robić, jak zaplanować swoje życie, którym nawet nie wiadomo, czy sami kierujemy. Poetycznie ujmuje to latarnik z Faros w wierszu Głupi1:
Więc wyciągałem ręce do jakichś widziadeł! Wciąż ku jasności — tak bardzo po ciemku. Żagli pilnował anioł, a sterował diabeł -A ja głupi myślałem, że ster trzymam w ręku.No to czego chcesz?
Spis treści:
O czym jest ta książka?
Rodzaje wyborów
Dziwny świat wyborów
Ćwiczenia
Rozdział 2. Co to znaczy chcieć?
Czego chcesz?
Widziadła
To nie człowiek wybiera
Na czym polega życie
Program życia
Geny
Wolna wola
Dualizm chcenia
Inne prawo w członkach
Rozdział 3. Deficyt chcenia
Rodzaje deficytu chcenia
Pozytywne lenistwo
Opłacalne lenistwo
Twórcze lenistwo
Zwykłe lenistwo
Normalne niechcenie
Niezdecydowanie
Wykrętne niechcenie
Totalne niechcenie
Coś w zamian
Rozdział 4. Zacznijmy od końca
Kto jest reżyserem?
Dlaczego zaczynać od końca?
Memento mori
Wybór śmierci
Gdzie mieszka kostucha?
Samobójstwo
Kiedy nie ma wyboru
Podstawowe prawo wyboru
Podstawowy wybór
Rozdział 5. Umrzeć, aby się urodzić
Sens ludzkiego życia
Ja się na świat nie prosiłem
Nikt nam łaski nie robi
Najlepszy prezent
Pełna filiżanka
Nie daj się przerazić
Nieśmiertelność
Lęk przed niebytem
Dlaczego warto żyć?
Pierwsza myśl po przebudzeniu
Rozdział 6. Wybór swojego Boga
Jakie masz przekonania?
Wychowanie
Wybór zasad
Cztery metody samooszukiwania
Jest z czego wybierać
Bahaizm
Bogowie greccy
Buddyzm
Chrześcijaństwo
Dżinizm
Hinduizm
Islam
Judaizm
Konfucjanizm
Shintoizm
Sikhizm
Taoizm
Zaratusztrianizm
Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
Jeszcze ważniejszy wybór
Rozdział 7. Umowa z diabłem
Trzy sposoby manipulacji grzechem
Zadomowiony diabeł
Jestem grzesznikiem
Nie chcem, ale muszem
Cyrograf
Rozdział 8. Wybór siebie
Bycie sobą
Pustka krzycząca z rozpaczy
Społeczeństwo niewolników
Twórca czy naśladowca?
Uczucia
Trudne pytanie
Jak odkryć swoje talenty
Dla ludzkości
Dojrzałość
Rozdział 9. Wybór nawyków
Sterowani nawykami
Możliwość wyboru
Formowanie nawyków
Proaktywność
Zaczynaj z wizją końca
Rób najpierw to, co najważniejsze
Wyjście z zależności
Zwycięstwo publiczne
Myśl w kategoriach wygrana - wygrana
Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany
Synergia
Ostrzenie piły
Rozdział 10. Wybór wykształcenia
Czas na naukę
Mały test IQ
Metoda analityczna
Naśladownictwo
Uczenie się na błędach
Dokąd idziesz?
Naucz się uczyć
Rozdział 11. Wybór kariery
Czym jest praca?
Model uniesienia
Nie lubisz swojej pracy?
Twoja ścieżka zawodowa
Osobisty przykład
Aktywne poszukiwanie drogi
Cztery cele
Szkoła życia
Znalezienie swojej kariery i powołania
Odkrycie swojej ścieżki życiowej
Bycie obecnym w nadchodzącej chwili
Niezależność, mistrzostwo, sens
Co dobrego? Co jeszcze?
Najważniejsze pytanie
Nie daj się ściągnąć w dół
Konieczność wyboru
Szukanie pracy
Rozdział 12. Wybór rodziny
Dwa rodzaje rodziny
Jak się wybiera rodzinę
Serce i rozum
Syndrom królewicza
Dzieci
Celebracja życia
Dobrowolne więzienie
Trwałość rodziny
Rozdział 13. Wybór zdrowia i radości
Czy chcesz być zdrowy?
Kochający Wielki Rodzic
Depresja
Chemiczna komunikacja
Cel życia
Poczucie spełnienia
Pół na pół
Propaganda sukcesu
Rozdział 14. Wybór miejsca zamieszkania
Gdzie mieszkać?
Cały świat stoi otworem
Pięknie i bezpiecznie
Emigracja
Czy to możliwe?
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej
Rozdział 15. Wybór autorytetów
W poszukiwaniu prawdy
Równe prawa
Potrzeba siły wyższej
Sens istnienia władzy
Kto Tobą rządzi?
W jakim kraju chcesz mieszkać?
Ilu zatrudniasz ekspertów?
Moje autorytety
Rozdział 16. Wybór uczniów
Jesteś nauczycielem
Świadomy wybór
Moi uczniowie
Algorytm chcenia
Współczesne środowisko pracy sprawia, iż marnujemy czas i energię, a na dodatek przyczynia się do pogorszenia stanu naszego zdrowia. A przecież pracujemy w erze informacji i mobilnych technologii! Czas, by nasze miejsce pracy zmieniło się radykalnie! Czas dostosować je do warunków globalnej, całodobowej ekonomii. Czas pozwolić pracownikom wykonywać swoje zadania w najbardziej optymalnym dla nich czasie i sprzyjającej skupieniu przestrzeni!MAMY JUŻ DOŚĆ... A TY?
Ta książka opiera się na prostym odkryciu, ze nasze założenia na temat pracy — 40 godzin w tygodniu, praca od poniedziałku do piątku od 8 do 16 — są przestarzałe, niemodne i należy je wysłać do lamusa. Każdego dnia ludzie przychodzą do pracy i marnują czas (własny i pracodawcy), a także swoje życie przez poglądy na temat tego, jak wygląda praca i jej wykonywanie. Przekonania te zupełnie nie znajdują zastosowania w środowisku współczesnej globalnej ekonomii, w której wszystko dzieje się 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Chodzimy do pracy, dajemy z siebie wszystko, a traktuje się nas jak dzieci, które pozostawione bez opieki będą kradły cukierki.
Chodzimy do pracy i widzimy, jak ktoś, kto nie jest wcale dobry w tym, co robi, dostaje awans, ponieważ zaczynał pracę wcześniej, a kończył później niż ktokolwiek inny.
Chodzimy do pracy i wysiadujemy na długich tłocznych zebraniach, na których rozmawia się o organizacji kolejnego długiego tłocznego zebrania.
Widzimy, jak utalentowani, kompetentni, produktywni ludzie są karani za to, że mają dzieci, nie radzą sobie z polityką biurową albo są trochę inni od wszystkich.
Pracujemy w erze informacji, lecz nasze miejsce pracy nie zmieniło się zbytnio od czasów ery przemysłowej! Jednak, co najgorsze, gramy w tę grę. Robimy to, chociaż czujemy w głębi serca, że nie ma ona najmniejszego sensu.
Dlaczego niedzielny wieczór psuje nam strach przed poniedziałkiem? To tak naprawdę sygnał, że nasza praca jest niezdrowa, że nie powinniśmy przeżywać życia w ten sposób. Współczesne środowisko pracy jest przyczyną tego, że chorujemy fizycznie i umysłowo, powoduje cierpienie naszych rodzin i sprawia, iż marnujemy czas i energię. Wszyscy wiemy, że praca jest do chrzanu, a jednak nic z tym nie robimy. Gdyby ponura natura naszej pracy nie była normą, gdyby nasze założenia i oczekiwania w stosunku do pracy nie były tak zakorzenione, gdyby praca była czymś w rodzaju nowej choroby, która pojawiła się nagle, rujnując życia ludzi i przynosząc firmom miliardowe straty, z całą pewnością użylibyśmy wszystkich naszych zasobów, by znaleźć na nią lekarstwo.
Dlaczego więc nic się nie zmienia?
Być może dlatego, że zakładamy, iż praca musi być harówką (w końcu gdyby była przyjemna, byłaby zabawą, prawda?). Może dlatego, że wychowano nas w przekonaniu, że praca z definicji jest nieproduktywna, upolityczniona i niesprawiedliwa.
Może dlatego, że nikt nie zaproponował nam rozsądnej i skutecznej alternatywy.
Wszędzie istnieją pozorne rozwiązania.
Nienormowany czas pracy to nie rozwiązanie, to kpina.
Równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym to nie rozwiązanie. W obecnym systemie po prostu nie jest ona możliwa.
Odpowiedzią nie jest lepsza organizacja czy „środy bez spotkań", czy nastawianie budzika o kwadrans wcześniej, by nie musieć się rano aż tak spieszyć, ani poświęcenie soboty na przygotowanie wszystkich obiadów na cały miesiąc.
Nie ma żadnych wskazówek czy sztuczek, które rozwiążą ten problem.
Odpowiedzi nie znajdziesz w przewodniku pracownika.
Jedynym rozwiązaniem jest całkowicie zmienić tę grę.
Inicjujemy ruch, który zmieni sposób, w jaki robi się wiele rzeczy na całym świecie. Proponujemy nie nowy sposób pracy, lecz nowy sposób życia, fest on oparty na radykalnej idei, że jesteś osobą dorosłą. Jest oparty na radykalnej idei, że nawet jeśli jesteś winien swojej firmie jak najlepsze wykonywanie obowiązków, to nie musisz jej oddawać całego swojego życia i czasu. Ten nowy sposób życia jest praktyczny i prosty (choć niekoniecznie łatwy do osiągnięcia) i mimo że jest to ogromna zmiana w stosunku do tego, jak żyjemy teraz, wymaga jedynie podstawowej zmiany nastawienia.
Mówimy tu o Results-Only Work Environment (ROWE ), czyli środowisku pracy skoncentrowanym tylko na wynikach.
W ROWE ludzie mogą robić, co chcą i kiedy chcą, o ile tylko wykonują swoją pracę. Wiele firm twierdzi, że umożliwia telepracę lub pracę w elastycznych godzinach. Często jednak oznacza to, że pracownik i tak musi spędzać określoną liczbę godzin w biurze, albo przywileje te są uzależnione od sytuacji w branży lub też przysługują jedynie nielicznym. W ROWE naprawdę możesz robić, co Ci się żywnie podoba, o ile tylko wykonujesz swoją pracę. Masz całkowitą kontrolę nad swoim życiem,
0 ile tylko robisz, co do Ciebie należy.
Możesz iść po zakupy we wtorek o 10 rano. W środę o 14 możesz uciąć sobie drzemkę. W czwartek po południu możesz wyskoczyć do kina
1 nie musisz nikogo prosić o pozwolenie ani mówić, gdzie idziesz. Po prostu to robisz. O ile tylko wykonujesz swoją pracę — o ile masz wyniki
- Twoje życie należy do Ciebie.
Płaci Ci się za określoną pracę, nie za określony czas.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że to brzmi zbyt pięknie, by było prawdziwe. Taki rodzaj wolności, kontroli i zaufania ma w sobie coś z bajki. Jednak ta idea nie wzięła się znikąd. Nasiona ROWE zostały zasiane w 2001 roku, gdy kierownictwo Best Buy zaczęło szukać sposobu, by firma uzyskała certyfikat Employer of Choice (najchętniej wybieranych pracodawców). Utworzony specjalnie w tym celu zespół miał sprawić, by Best Buy znalazło się na liście firm, w których chcieliby pracować utalentowani młodzi ludzie. Wśród pracowników przeprowadzono ankietę, która miała sprawdzić, czego przede wszystkim ludzie oczekują od swojej pracy. Większość odpowiedzi brzmiała: zaufania, jeśli chodzi o mój czas. Zaufajcie mi, że wykonam swoją pracę, a ja dam wam wyniki i będę szczęśliwym pracownikiem.
I tu na scenę wkroczyła Cali Ressler. Mimo że miała dopiero 24 lata i pracowała na godziny, jeden z przedstawicieli komitetu poprosił ją o pomoc w praktycznym wykorzystaniu informacji płynących z ankiety.
Dla Cali była to świetna szansa, biorąc pod uwagę jej ówczesną sytuację życiową. Best Buy było jej pierwszym pracodawcą po skończeniu college'u i szybko poznawała absurdy związane z pracą. Bardziej doświadczeni pracownicy uczyli ją, jak grać w tę grę, jak wypełniać karty pracy, by odzwierciedlały nie naprawdę przepracowaną liczbę godzin, lecz taką, jakiej spodziewali się przełożeni, jak wyglądać na osobę bardzo zajętą, gdy w pobliżu pojawia się szef, jak wyjść na osobę zaangażowaną dzięki zadawaniu wielu pytań podczas zebrań. Przede wszystkim przekonała się jednak, jak nieszczęśliwi są wszyscy w pracy — nie tyle z powodu zadań, które musieli wykonać, lecz właśnie z powodu całego jej środowiska. Nawet ludzie zatrudnieni na czas nieokreślony, którzy powinni mieć najwięcej władzy i kontroli, wiecznie czuli się niepewnie. Aby coś z tym zrobić, Cali pomogła stworzyć pilotażowy Program Alternatywnej Pracy, który dawał ludziom do wyboru następujące opcje niestandardowych godzin pracy: telepracę, cztery dziesięciogodzinne dni pracy w tygodniu, ośmiogodzinny dzień pracy w dowolnych godzinach. Ponadto Program Alternatywnej Pracy miał dwie wyróżniające go cechy. Po pierwsze, mieli w nim wziąć udział wszyscy pracownicy jednego działu, w sumie 320 osób. Elastyczny czas pracy nie miał być nagrodą dla najlepszych pracowników lub osób na najwyższych stanowiskach. Po drugie, pracownicy (nie menedżerowie) sami wybierali, która z czterech dostępnych opcji jest dla nich najlepsza, a gdy już dokonali wyboru, nikt nie mógł tego zmienić. Zadaniem całego wydziału było sprawienie, by cały ten program zadziałał.
To właśnie ta kontrola nad planem pracy zasiała pierwsze ziarna, z których wykiełkowało ROWE. Cali zobaczyła, że jeśli ludziom da się choć trochę kontroli nad tym, jak gospodarują swoim czasem, od razu widzą oni korzyści tego zarówno dla pracy, jak i dla życia osobistego. Ludzie biorący udział w programie testowym byli szczęśliwsi, bardziej produktywni i nie chcieli, by program się skończył.
W 2003 roku przyłączyła się do nas Jody, a idee i pomysły, które narodziły się w trakcie trwania Programu Alternatywnej Pracy, zaczęły się rozwijać i ewoluować. W miarę jak zaczynałyśmy definiować, czym miało być ROWE i jak miało funkcjonować, kultura Best Buy zaczęła się zmieniać. Niektórzy menedżerowie wspierali ten proces, inni nie, jednak tak czy siak ta idea rozwijała się i w końcu zaczęła żyć własnym życiem. W momencie publikacji tej książki w ROWE pracowało około 3000 pracowników Best Buy; istnieją także plany wdrożenia tego systemu w środowisku sprzedaży.
Dzięki ROWE pracownicy Best Buy są szczęśliwsi i bardziej zadowoleni ze swojej pracy i życia. Firma również na tym skorzystała, ponieważ jej produktywność wzrosła średnio o 35%, a odsetek pracowników odchodzących na własne życzenie z pracy zmniejszył się dramatycznie, w niektórych wydziałach nawet o 90%.
Ta książka opowiada o wprowadzeniu tego zdroworozsądkowego, skutecznego i korzystnego dla obydwu stron podejścia do życia i pracy na całym świecie. Na kolejnych stronach powiemy, dlaczego obecne środowisko pracy jest chore, i ujawnimy ukryte postawy i przekonania, które to powodują. Następnie opiszemy, czym jest ROWE, na czym polega i jak pomaga rozwiązać problem pracy. Dowiesz się też, jak smakuje życie w ROWE (podpowiedz: jest bardzo, bardzo dobre).
Po drodze nie będziemy wcale ukrywać wyzwań, jakie ROWE stawia przed firmą. Dobra wiadomość jest taka, że nie wymagamy, by firmy radykalnie zmieniły swoje wartości, tożsamość czy to, czym się zajmują. Ani ludzie, ani firmy nie muszą zmieniać swojej istoty, a jedynie sposób pracy.
Na kolejnych stronach postaramy się zbudować przekonującą argumentację dotyczącą tego, dlaczego każdy powinien znaleźć się w ROWE. Będziemy opowiadać prawdziwe historie i przytaczać wyniki, jednak nie będziemy Cię zanudzać danymi statystycznymi. Wątpimy, by istniał jakikolwiek fakt (typu: każdego roku stres kosztuje amerykańskie firrny 300 miliardów dolarów, przeciętny pracownik tak naprawdę pracuje jedynie trzy godziny dziennie), który sprawi, że ludzie się obudzą. Wystarczy, że wpiszesz w Google takie słowa jak/rara i rodzina albo stres i produl^-tywnos'ć, a zobaczysz dane statystyczne, których nigdy nie będziesz potrzebował. Racjonalne argumenty mówiące, dlaczego praca jest do kitu, niczego nie zmienią, ponieważ nasze podejście do pracy nie opiera się na rozumie. Potrzebujemy nowego spojrzenia na problem. To, co oferujemy, jest skutecznym lekarstwem na:
problemy zawodowe,
fakt, że traktuje się nas w firmie jak dzieci,
to, że czujemy się wiecznie zestresowani.
Wiemy, że wydaje się to brzmieć zbyt dobrze, by było prawdziwe, ale tak właśnie jest. Wciąż będziesz musiał wykonywać swoją pracę, jednak w ROWE każdy może zachowywać się jak dorosły i może być tak traktowany.
Odzyskujesz swoją godność. Odzyskujesz swój czas. Odzyskujesz swoje życie.
A jeśli to wszystko może być prawdą, jeśli możesz mieć pracę, czas i być dorosłym człowiekiem, to pytanie, przed jakim stajesz każdego dnia, nie brzmi: „Czy naprawdę muszę iść dzisiaj do pracy?", ale: „Jaki wkład mogę do niej wnieść?".
Co mogę wnieść w moje życie? Co mogę zrobić, by przynieść korzyści mojej rodzinie, mojej firmie, sobie?
Zmienienie tego, jak pracujesz, nie będzie łatwe. Napotkasz opór, i to w zaskakujących miejscach — na przykład w sobie. Jednak potrzebujemy tej zmiany. Gdy czytasz te słowa, my walczymy, by uczynić pracę bardziej efektywną, uczciwą i ludzką dla wszystkich. Mamy nadzieję, że w ciągu naszego życia to nowe podejście do pracy przestanie być wyjątkiem, a stanie się regułą. - wstęp do książki
Nadgodziny są do bani!
Spis treści:
Przedmowa
Mamy już dość... a Ty?
1. Dlaczego praca jest do kitu
2. To, co nazywamy Szlamem
3. ROWE - środowisko pracy nastawione wyłącznie na wyniki
4. Czas w ROWE
5. Jak się wykonuje pracę w ROWE?
6. Dlaczego w ROWE życie jest lepsze?
7. Co dalej z ROWE?
Epilog
A. Jak bardzo jesteś ROWE?
B. Tak, ale...
Podziękowania
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?