Rodzina jest dla nas niezmiennie ważna, a nawet najważniejsza. Rodzina jest wyzwaniem. W tej sferze zapraszamy po mnóstwo książek psychologicznych właśnie o rodzinie, roli rodziny w naszym życiu. Proponujemy szereg poradników, podręczników , powieści i opowieści opowiedzianych z dużym wyczuciem i wrażliwością, poruszajacych problemy zdrowia psychicznego dzieci i rodziców. Prezentowane publikacje opisują jak takie problemy, których jest przecież niemało w rodzinie są postrzegane i rozwiązywane. Autorzy proponowanych przez nas publikacji przedstawiają ciekawe pomysły na mierzenie się z problemami typowo małżeńskimi: seks, finanse, wychowywanie dzieci. Polecamy książki dla każdego, kto chce przyglądnąć się swojemu funkcjonowaniu w rodzinie. Polecamy ciekawą lekturę Anny Bimer dla wszystkich kobiet, bo wszystkie jesteśmy córkami : Być córką i nie zwariować.
Twoje dziecko ma marzenia, Ty masz klucz do ich realizacji! Zastanawiasz się, jak wspierać swojego młodego piłkarza, by osiągnął mistrzostwo? Jak znaleźć balans między sportem, szkołą i życiem rodzinnym? Ta książka to Twoja odpowiedź na wszystkie pytania! Co zyskasz dzięki tej książce? - Praktyczne wskazówki: Dowiesz się, jak wspierać rozwój pewności siebie, koncentracji i motywacji u Twojego dziecka. - Gotowe rozwiązania: Poznasz sprawdzone techniki radzenia sobie ze stresem, presją i trudnymi sytuacjami na boisku. - Strategiczne podejście: Nauczysz się, jak zaplanować karierę młodego piłkarza i pogodzić jego pasję z edukacją. - Oszczędność czasu i energii: Skorzystaj z wiedzy opartej na doświadczeniu 4000 treningów mentalnych – bez metody prób i błędów. Czego dowiesz się z książki? Jak pomóc dziecku zrealizować piłkarskie marzenia? Jak zbudować u niego prawdziwą pewności siebie? Jak motywować młodego piłkarza? Jak rozplanować jego karierę? Jak pogodzić edukację z grą w piłkę? Jak wypracować nawyki u młodego piłkarza? Jak poprawić jego koncentrację na boisku i w szkole? Co zrobić, aby młody piłkarz nie uległ wypaleniu piłkarskiemu? Jakie są zakazane słowa w budowaniu zaufania u dziecka? Jak nauczyć dziecko radzenia sobie z krytyką i presją? Co robić gdy trener nie stawia na moje dziecko? Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie ze stresem? oraz wiele więcej! "Jak wychować piłkarskiego Mistrza" to więcej niż poradnik – to Twój osobisty asystent w drodze do sukcesu Twojego dziecka.
"Budowanie odporności psychicznej u dzieci. Praktyczny przewodnik dla rodziców, nauczycieli i terapeutów" to książka, która oferuje perspektywę pełną nadziei na zdolności adaptacyjne naszych dzieci w obliczu nieznanego. Podpowiada, jak przekształcić porażki w cenne życiowe lekcje.
Książka stanowi nie tylko zbiór wskazówek, ale przede wszystkim inspirację do wychowania ludzi odważnych, elastycznych i pełnych determinacji w obliczu życiowych burz oraz przeciwności losu. Zamiast ustępować pesymizmowi, książka zachęca do aktywnego kształtowania u dzieci umiejętności i postaw, które pozwolą im rozkwitnąć w obliczu niepewności.
*
Każdego ranka witamy się ze światem, który zaskakuje nas nowymi możliwościami. W dobie społecznych napięć i błyskawicznego rozwoju sztucznej inteligencji nasze dzieci stają przed nieznanymi wcześniej wyzwaniami. W tych dynamicznych czasach termin „płatek śniegu” stał się metaforą wrażliwości młodych dorosłych i wywołał dyskusje o odporności psychicznej kolejnych pokoleń.
Czy można wyposażyć najmłodsze pokolenie w umiejętności, które pozwolą dzieciom odnaleźć się w szybko zmieniającym się świecie?
Odkryj świat spokoju i relaksu, sięgając po "Medytacje dla dzieci" – książkę stworzoną z myślą o najmłodszych. Publikacja zawiera ponad 30 różnorodnych skryptów, z których rodzic lub opiekun mogą korzystać, budując wraz z dzieckiem umiejętność medytacji.
W książce znajdziesz medytacje m.in. na:
-odprężenie,
-redukcję niepokoju,
-rozpoczęcie dnia,
-szybsze zasypianie.
Książkę wzbogacono również o skrypty treningu progresywnej relaksacji mięśniowej metodą Jacobsona dopasowane do potrzeb dziecka. Ta skuteczna technika wspiera leczenie niektórych zaburzeń, radzenie sobie ze stresem oraz wzmacnia koncentrację. Jeśli zechcesz, możesz praktykować medytację wraz ze swoim dzieckiem dzięki dostępowi do wyjątkowych, rodzinnych nagrań medytacyjnych w formie audio, do pobrania po zeskanowaniu kodów QR.
"Medytacje dla dzieci" to nie tylko praktyczny sposób na relaks i odpoczynek, ale również skuteczne narzędzie wspierające zdrowie psychiczne najmłodszych. Pozwól swojemu dziecku odkryć radość i spokój płynące z medytacji.
"Moje ciało jest super! Osobisty przewodnik po dojrzewaniu dla dziewczyn" to materiał przeznaczony dla nastolatek, a jego celem jest lepsze zrozumienie swojego ciała i zachodzących w nich zmian, emocji i relacji z innymi.
* Od autorki *
Nie wiem, czy się ze mną zgodzisz, ale ja osobiście mam wrażenie, że o dojrzewaniu mówimy zwykle albo jak o czymś zagrażającym, albo bardzo medycznie, skupując się na zmianach zachodzących w układzie hormonalnym.
Taka perspektywa nie jest zła ani niewłaściwa – skoro dojrzewasz, to masz prawo wiedzieć, jakie w tym okresie mogą wystąpić trudności, a działanie Twojego układu hormonalnego czy rozrodczego powinno być Ci znane. Znajomość siebie oznacza przecież również znajomość swojego ciała.
Jednak jako psycholożka, psychoterapeutka i seksuolożka uważam, że taka perspektywa jest po prostu niepełna. Rozmawiając o dojrzewaniu, powinniśmy rozmawiać także o akceptacji swojego ciała, pojawiających się w nas emocjach, o relacjach (ze sobą samą i z innymi). Okres dojrzewania warto rozumieć nie tylko jako okres fizycznych zmian, trzeba także spojrzeć z uwagą na to, co dzieje się w psychice dojrzewającej osoby.
Zapraszam Cię więc do ćwiczeń i zadań, które mogą Ci pomóc lepiej zrozumieć nie tylko swoje ciało i zachodzące w nim zmiany, ale także swoje emocje i relacje między tym, co o dojrzewaniu mówi się w Twojej rodzinie i co mówi się o nim w mediach, a Twoim podejściem do procesu dorastania, w którym jesteś.
Dojrzewanie jest czasem odkrywania swoich talentów i potrzeb.
Podczas wspólnej pracy zachęcam Cię do analizy Twojej przeszłości i teraźniejszości, ale także do spojrzenia w przyszłość. Dojrzewanie jest także czasem, kiedy odkrywamy swoje talenty i potrzeby i kiedy zaczynamy na poważnie myśleć o tym, w którą stronę chcemy pójść, gdy osiągniemy dorosłość. Pamiętaj jednak, że tu i teraz też jesteś ważna. Twoje uczucia, relacje, które nawiązujesz, i Twoje przekonania – to wszystko ma znaczenie.
– Angelika Szelągowska-Mironiuk (doktor nauk humanistycznych, psycholożka, psychoterapeutka, seksuolożka)
Problemy z jedzeniem u nastolatków to temat bardzo ważny, ale jednocześnie zaniedbany. Najwięcej opieki w tym zakresie otrzymują aktualnie małe dzieci. Młodzież natomiast pozostaje z problemem sama, głównie dlatego, że brakuje psychologów specjalizujących się w pracy z nastolatkami z zaburzeniami odżywiania przebiegającymi bez zniekształceń w obrazie ciała (m.in. z ARFID).
Nastolatek i jedzenie. Przewodnik dla terapeutów i rodziców to pierwsza publikacja na polskim rynku wydawniczym opisująca skuteczne narzędzia do pracy z nastolatkami jedzącymi wybiórczo i z nadmierną masą ciała. Udziela konkretnych wskazówek dotyczących przeprowadzenia wywiadu z nastoletnim pacjentem i jego rodzina oraz pozwala zaplanować poszczególne etapy terapii. Zawiera tez rozdział skierowany do rodziców
W środku:
- Jedzenie i jego funkcje w życiu człowieka
- Nastolatek i problemy z jedzeniem
- Oddziaływania psychologa w pracy z nastolatkiem jedzącym wybiórczo, w tym z ARFID
- Skuteczne narzędzia i techniki pracy z nastolatkiem z nadmierną masą ciała
- Diagnoza i leczenie problemów z jedzeniem. Dla rodziców nastolatka
"Optymalne style to jedzenie intuicyjne i uważne. Jedzenie intuicyjne (jako element uważnego jedzenia) to skupienie na uczuciach głodu i sytości jako wyznacznikach wyborów żywieniowych. Wyklucza jedzenie z powodów emocjonalnych i restrykcje żywieniowe. Tymczasem uważne jedzenie to świadome koncentrowanie się na jedzeniu, bez jego oceniania. Polega na słuchaniu sygnałów płynących z organizmu oraz odczytywaniu i reagowaniu na jego potrzeby. Istotne jest, by nauczyć się odróżniać uczucie głodu od sytości, budować świadomość własnych potrzeb żywieniowych oraz wdrażać uważność na każdym etapie związanym z odżywianiem, od planowania, robienia zakupów, poprzez gotowanie, aż do konsumowania."
Jak wzmocnić więź z dzieckiem? Ta książka tłumaczy, dlaczego budowanie zaufania wspiera pewność siebie dziecka.
W książce "Podróż do nieznanej krainy zaufania" Stern dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, przedstawiając historię dwojga dzieci. Pokazuje, jak możemy wspierać rozwój dziecka i jednocześnie dawać mu przestrzeń do podejmowania własnych decyzji.
Wszyscy jako rodzice troszczymy się o to, by nasze dzieci wyrosły na pewnych siebie dorosłych, którzy potrafią dokonywać właściwych wyborów. Jak budować z dzieckiem relację opartą na zaufaniu i akceptacji taką, która stanie się fundamentem jego rozwoju?
Niestety, wielu z nas boryka się z obawami, że jeśli damy dziecku wolność, może ono podjąć niewłaściwe decyzje. Często próbujemy kontrolować jego życie, co prowadzi do narastania napięć w relacji. Brak zaufania i akceptacji może sprawić, że dziecko zacznie oddalać się od nas, co w efekcie pogłębia frustrację wszystkich i osłabia więź.
Książka Andr Sterna "Podróż do nieznanej krainy zaufania. O tęsknocie za akceptacją" to niezwykła opowieść o dziecku, które idzie przez życie obdarzone szczególnym darem: zaufaniem.
Ta historia pomoże Ci budować z dzieckiem lepsze relacje oraz świadomie wspierać je w dokonywaniu samodzielnych wyborów.
Ta książka pokazuje, jak z miłością towarzyszyć młodszemu i starszemu rodzeństwu oraz jakie klify przy tym omijać. Kiedy rodzi się kolejne dziecko, to naturalne, że jako rodzice poświęcamy mu większość uwagi. Jego starsze rodzeństwo może czuć się złe, smutne, zranione czy nawet zdradzone. Wtedy pojawiają się prowokacyjne zachowania, bicie, szczypanie czy napady złości. Niestety, w takich sytuacjach nie zawsze potrafimy odpowiednio zareagować. Często nie wiemy, jak zaspokoić potrzeby starszych dzieci i karzemy je, licząc na to, że zaprzestaną problematycznych zachowań. W "Księdze rodzeństwa" Danielle Graf i Katja Seide omawiają sytuacje z życia, podają przykłady, przedstawiają rozwiązania i proponują skuteczne sposoby, jak odpowiednio reagować na trudne zachowania dzieci oraz sprawić, by wszystkie czuły się jednakowo kochane. "Jeśli kłótnie potomstwa dają ci w kość lub jeśli dopiero spodziewasz się drugiego albo trzeciego dziecka, niech nasza książka będzie dla ciebie praktyczną pomocą" D. Graf i K. Seide
„Możesz odłożyć ten telefon chociaż na minutę?!” „Oczy sobie zepsujesz od gapienia się cały czas w ten ekran”. „A z kim ty tam cały dzień rozmawiasz?!” Założę się, że ty i rodzice kłócicie się o telefon. Może chcesz go mieć, ale rodzice się nie zgadzają? A może już go masz, lecz twoim rodzicom wydaje się, że spędzasz z nim zbyt wiele czasu? Tak czy owak, rezultat jest jeden: kłótnia. O telefon. To właśnie z tego powodu Dean Burnett – naukowiec zajmujący się ludzkim mózgiem – napisał tę książkę. Opowie ci w niej, dlaczego twoi rodzice czasem NIE MAJĄ RACJI co do telefonów (oraz dlaczego, co pewnie trochę cię zdenerwuje, czasem jednak MAJĄ RACJĘ), jak możesz ich lepiej zrozumieć oraz jak unikać „telefonicznych” kłótni. Książka Deana Burnetta – autora bestsellera „Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić” – to świetna i poszerzająca horyzonty lektura: w humorystyczny i jednocześnie fascynujący sposób pomaga młodym czytelnikom i ich rodzicom odkryć PRAWDĘ o telefonach, począwszy od tego, ile czasu przed ekranem to stanowczo za dużo, a skończywszy na tym, czy telefony powinny być dozwolone w szkołach.
Panika. Niedowierzanie. Frustracja. Złość. Strach. Smutek. Wyrzuty sumienia... Co czujesz, gdy słyszysz słowo depresja?
Wiele trudnych odczuć ma swoje źródło w niezrozumieniu tej choroby. Jeśli Twoje dziecko lub inna bliska Ci młoda osoba zmaga się z depresją, ta książka jest dla Ciebie. Autorka pokazuje, jak wygląda dolina cierpienia, w której ugrzązł nastolatek i w jaki sposób można go z niej wydobyć.
Żaden poradnik nie wyleczy nikogo z depresji, jednak solidna porcja wiedzy przedstawiona przez Darię Jęczmińską przybliży Cię do zrozumienia istoty tej strasznej choroby. Dzięki temu będziesz wsparciem dla dziecka i pomożesz mu przejść przez najtrudniejsze dni.
W środku znajdziesz:
A) Teorię: definicję, przyczyny, fakty i mity na temat depresji, objawy, znaczenie mediów społecznościowych w rozwoju tej choroby…
B) Prawdziwe historie nastolatków zmagających się z depresją.
C) Konkretne podpowiedzi dla rodziców i nauczycieli: co mówić, jak wspierać, jak zapobiegać...
Jesteś rodzicem? To zapewne zdarza ci się krzyczeć na swoje dziecko. Z bezsilności, zdenerwowania, z miłości. "Jak nie krzyczeć na swoje dziecko" Carli Naumburg to pełen praktycznych rad i wskazówek przewodnik, który pomoże ci zostać spokojniejszym, szczęśliwszym rodzicem spokojniejszych, szczęśliwszych dzieci. Polecane w książce nawyki i strategie nie tylko pomagają zostać cierpliwym i bardziej wyluzowanym rodzicem, sprawiają również, że poczujesz się ogólnie szczęśliwszy, bardziej produktywny, i skuteczniej zapanujesz nad innymi dziedzinami życia.
Pierwsza na polskim rynku wydawniczym książka na temat terapii behawioralnej dzieci z autyzmem! Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych. Autorzy omawiają zagadnienia teoretyczne dotyczące autyzmu i stosowanej analizy zachowania, podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Opisują także metody nauczania osób z autyzmem i rozwijania u nich pożądanych zachowań. Podają wiele zaleceń praktycznych dotyczących korzystania ze strategii proaktywnych w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania zachowań niepożądanych.
Książka w ciekawy sposób podejmuje bardzo trudną tematykę, jaką jest agresja i zaburzenia zachowania u dzieci. Całość opiera się na założeniu, że dzieci nie rodzą się złe i możemy je ochronić przed różnymi życiowymi konsekwencjami. Przedstawiono tu nie tylko wyniki badań nad agresją, ale także opisano praktyczne, realizowane programy terapeutyczne. Autorzy poszczególnych rozdziałów poruszają wiele ważnych kwestii, począwszy od uczenia rodziców budowania z dziećmi więzi, poprzez diagnozowanie i leczenie problemów rozwojowych do wprowadzania programów profilaktycznych. Dzięki tej książce: Rodzice dowiedzą się skąd wynikają trudności wychowawcze i szkolne dzieci. Będą także w stanie budować ze swoimi pociechami bezpieczne i chroniące przed trudnymi zachowaniami więzi. Psycholodzy i psychoterapeuci otrzymają nie tylko najnowsze wyniki badań nad agresją i zaburzeniami zachowania, ale także opisy praktycznych, realnie realizowanych w polskiej rzeczywistości programów terapeutycznych. Pedagodzy przekonają się, że można zrobić jeszcze więcej w kierunku powrotu do społeczeństwa nastolatków z problemami z zachowaniem – np. tych, którzy trafili do ośrodków wychowawczych, szpitali psychiatrycznych czy domów dziecka. Nauczyciele poznają efektywne sposoby radzenia sobie ze zjawiskiem billingu oraz pozyskają informacje o praktycznym zastosowaniu przykładowych procedur interwencyjnych Lekarze otrzymują doskonałe programy profilaktyczne, związane z zaburzeniami rozwoju, a także zapoznają się z sądowo –psychiatrycznymi aspektami zaburzeń zachowania. Pracownicy placówek oświatowych i wychowawczych dowiedzą się, jak w sensie praktycznym funkcjonują ośrodki szkolno-wychowawcze w całej Polsce. Otrzymają także informacje o regulacjach prawnych i praktycznych kwestiach prowadzenia instytucji tego typu. Książka powstała pod redakcją Artura Kołakowskiego, znakomitego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuty poznawczo – behawioralnego, współautora „Sposobu na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna”, pozycji wyróżnionej Nagrodą Teofrasta w kategorii Najlepsza Psychologiczna Książka Popularnonaukowa 2011 r
Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u nastolatków w wieku 14–17 lat. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy i stosowane strategie. Poszczególne sesje poświęcone są takim zagadnieniom, jak: rozpoznawanie objawów lęku, myślenie osoby odczuwającej lęk i jego skutki, plan radzenia sobie czy wykorzystanie nabytych umiejętności w sytuacjach budzących lęk. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny „Lęk”.
Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc dla dzieci i nastolatków to pierwsza w Polsce kompleksowa książka, która w przystępny sposób uczy dzieci i młodzież, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo oraz skutecznie reagować w sytuacjach zagrożenia.
To niezbędny przewodnik dla każdego rodzica, który chce, by jego dziecko było przygotowane na różne wyzwania codziennego życia. Nie musisz już powtarzać w nieskończoność tych samych zasad – ta książka nie tylko uczy bezpiecznych zachowań, ale także pomaga dzieciom zrozumieć, gdzie kryją się potencjalne zagrożenia, nawet te niewidoczne na pierwszy rzut oka.
Dzięki praktycznym przykładom i przejrzystym instrukcjom Twoje dziecko zyska świadomość, jak unikać ryzykownych sytuacji i jak sobie z nimi poradzić. Książka zachęca do wielokrotnego wracania do zawartych w niej treści, co czyni ją trwałym źródłem wiedzy i bezpieczeństwa.
Zawiera obszerny rozdział na temat pierwszej pomocy – od drobnych urazów po poważne wypadki. Twoje dziecko nauczy się, jak działać w kryzysowych momentach, co robić, aby pomóc innym, a także jak szybko i skutecznie wezwać pomoc, kontaktując się z numerem 112.
Bajka może być lekiem na całe zło. Kiedy nasze dziecko czegoś się boi lub czymś martwi, a my nie bardzo wiemy, jak mu pomóc, doskonałym środkiem okazuje się specjalnie skonstruowane opowiadanie. Dzięki tej książce rodzice nauczą się, jak opowiadać bajki, jednocześnie rozwiązując problemy dziecka i umacniając z nim więź. Zamieszczone tu historyjki autorka wymyśliła kiedyś dla własnej córki. Każdą z nich można jednak bez trudu przekształcić i dostosować do potrzeb własnego dziecka, które z radością przyjmie opowiadanie stworzone specjalnie dla niego!
Złość to naturalne uczucie, które towarzyszy każdemu z nas. Tego, jak nad nią panować, uczymy się przez całe życie. Autorzy wnikliwie omawiają proces pojawiania i uzewnętrzniania się złości – już od momentu narodzin. Przekonują przy tym, że najważniejsze jest to, by poznać jej prawdziwe powody. A może być ich dużo, miedzy innymi niezaspokojone potrzeby, pojawienie się młodszego rodzeństwa, zła atmosfera między rodzicami czy napięcia wśród rówieśników. Ten napisany z humorem poradnik doskonale uczy, jak zrozumieć gniew swojego dziecka i jak sobie z nim poradzić.
Dzięki tej książce dowiesz się:
• jakie są przyczyny wybuchów gniewu u dziecka,
• dlaczego twoje dziecko reaguje w taki, a nie inny sposób,
• jak radzić sobie z agresją najmłodszych,
• jak nauczyć dziecko rozładowywać złość,
• jak wspomagać dziecko w pokonywaniu czekających je wyzwań,
• jak panować nad gniewem w codziennych sytuacjach.
To druga część doskonałej i niezwykle mądrej książki Bajki, które leczą. Skierowana jest do wszystkich rodziców, którzy chcą w sposób twórczy pomóc dzieciom w rozwiązywaniu nurtujących je problemów. Autorka przedstawia ciekawe historyjki, które rodzice mogą opowiadać (lub czytać) swoim pociechom. Poruszają one ważne kwestie, między innymi rozwodu, nowej rodziny, nieśmiałości czy relacji z rodzeństwem. Bajki te stanowią skuteczną technikę terapii, a rodzice stają się doskonałymi terapeutami!
Dzieci, które doświadczyły straty, odczuwają wiele różnych emocji, niekiedy równocześnie. Jednego dnia smutek i poczucie zagubienia mogą się u nich przeplatać ze strachem i złością, ale także z radością czy zaskoczeniem. W ich wnętrzu wiele się dzieje – i jest to całkowicie normalne.
Ta książka pomoże im lepiej poznać i zrozumieć nowe dla nich uczucia oraz myśli pojawiające się w ich głowie.
Mia Roldan to specjalistka z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i nastolatkami. Stworzony przez nią wspieralnik to przyjazne dziecku i bezpieczne miejsce, w którym ono może zapisywać i rysować wszystko, co czuje w związku ze stratą.
Dziecko może pracować ze wspieralnikiem w swoim tempie i wykonywać zawarte w nim ćwiczenia w dowolnej kolejności. Jest to wyjątkowa książka, ponieważ nie trzeba zaczynać jej od początku. Można też wielokrotnie do niej wracać.
Dzięki tej książce dziecko otrzyma niezbędne wsparcie w najtrudniejszych chwilach oraz:
- odnajdzie spokój,
- zrozumie swoje uczucia,
- poczuje się bezpieczniej.
Dzieci, przeżywając silne emocje takie jak strach, lęk, smutek czy złość, mogą doświadczać dystresu, niepokoju, dyskomfortu. Choć nie zawsze werbalizują trudne doznania, to ich zachowanie i emocjonalna ekspresja komunikują, że trudno im znieść własne przeżycia emocjonalne. Aby uniknąć nieprzyjemnych odczuć, podejmują działania nastawione na ich stłumienie, ucieczkę od nich lub odwrócenie od nich uwagi. Zachowania te z czasem są wzmacniane negatywnie, ponieważ za każdym razem, gdy uda się uniknąć przeżywania przytłaczających emocji i wywołującej je sytuacji, dyskomfort znika. Niestety stosowanie strategii opartej na unikaniu na dłuższą metę nie pozwala nauczyć się skuteczniejszych i bardziej pomocnych sposobów radzenia sobie z intensywnymi emocjami. Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 7–13 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenie paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga dzieciom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć. Uczy, że emocje – nawet te trudne i niewygodne – pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej. Kształtowane w jego ramach umiejętności bazują na strategiach i zasadach zaczerpniętych z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii behawioralnej oraz terapii opartych na uważności i akceptacji. Niniejszy poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań zaleconych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla dzieci oraz ich rodziców, wspierając ich działania między sesjami. Prezentowany program terapeutyczny wpisuje się w podejście transdiagnostyczne w terapii zaburzeń emocjonalnych – lękowych i nastroju (depresyjnych). Stworzono go z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami wykazującymi objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Jego modułowa struktura umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Autorzy: David H. Barlow, Emily L. Bilek, Jamie A. Sherman, Jill Ehrenreich-May, Sarah M. Kennedy
„Nie lubię łaskotek” to opowieść o prawie dziecka do powiedzenia „nie”, kiedy jest dotykane w sposób, który sprawia, że odczuwa przykrość lub zakłopotanie. Także wtedy, gdy kochający członek rodziny zdaje się niewinnie z nim bawić.
Łaskotanie, chociaż może się wydawać nieszkodliwą zabawą, często stanowi ogromną przykrość. Fizycznie bywa bolesne i nadmiernie pobudzające, a pod względem emocjonalnym budzi złość, żal, poczucie utraty panowania nad ciałem i światem.
Z tej książki dziecko dowie się, że:
jego ciało należy wyłącznie do niego
musi powiedzieć o tym rodzicom lub innym opiekunom, jeśli czuje dyskomfort albo ma poczucie zagrożenia
ma prawo powiedzieć „nie”, gdy nie ma na coś ochoty.
Dodatkową wartość publikacji stanowi komentarz psychologa skierowany do rodziców i opiekunów.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?