W publikacji opisano powstanie i rozwój czołgu T-72B, który był ostateczną i dopracowaną wersją czołgu T-72. Przeżył wszystkich konkurentów i utrzymał się w produkcji aż do podjęcia prac nad nowym czołgiem T-90, który niewiele różni się od T-72. W tym czasie powstało wiele odmian czołgu T-72B, przy czym niektóre zmiany wprowadzono jeszcze na linii produkcyjnej, a inne to głębokie modernizacje istniejących pojazdów. Najliczniej wytwarzane warianty tych drugich to T-72B3 wz. 2011 i T-72B3 wz. 2016 (znany też jako T-72B3M). W 2022 r, wznowiono na niewielką skalę produkcję czołgów T-72B3 w Uralwagonzawodiee w Niżnym Tagile (powstaje tam także podstawowy czołg dostarczany Armii Rosyjskiej – T-90M Proryw). T-72B to najszerzej stosowany czołg w wojnie w Ukrainie i jego historia jest wciąż pisana na nowo.
Honker jest jedynym polskim lekkim samochodem w pełni terenowym. W ciągu kilku dekad swojej historii doczekał się licznych wersji i modyfikacji, zazwyczaj wdrażanych przez kolejnych właścicieli tej marki. Niestety, nigdy do końca nie udało się dopracować tej konstrukcji. Co jednak ważne, historia Honkera nie kończy się tak, jak historia kilku innych rodzimych marek. Te piękne tradycje kontynuuje bowiem starachowicka spółka Autobox Innovations, która w 2019 roku nabyła prawa zarówno do tej marki, jak i do dalszej produkcji opatrzonych nią wyrobów. Jest to także podmiot, który kontynuuje tradycje marki Star, wciąż dostarczając Wojsku Polskiemu legendarne samochody ciężarowo-terenowe Star 266 zmodernizowane do wariantu Star 266M2. Firma ta zaproponowała modernizację dotychczasowego Honkera do wersji M-AX, najlepszego lekkiego Honkera wywodzącego się z pierwotnej konstrukcji. Oprócz tego od podstaw przygotowała dwa kolejne, typowo wojskowe modele auta tej marki, powodując, że Honker dzisiaj to nie jedna odmiana, a kilka. Monografia ta traktuje właśnie o tych wszystkich Honkerach rodem z Autoboxu ze Starachowic, doskonale uzupełniając publikacje o poprzednich wersjach tego pojazdu, w dodatku z trzech kompletnie odmiennych linii.
W publikacji opisano powstanie i rozwój wielozadaniowego samolotu myśliwskiego przewagi powietrznej Suchoj Su-30, który jest przeznaczony do wykonywania różnorodnych zadań bojowych na współczesnym polu walki (zwalczanie lotnictwa przeciwnika, atakowanie celów naziemnych i nawodnych, rozpoznanie, walka elektroniczna). Samolot opracowano w Biurze Doświadczalno-Konstrukcyjnym im Suchoja w Rosji na przełomie lat 80. 9 90. XX wieku. Od tego czasu konstrukcja, wyposażenie i uzbrojenie Su-30 są wzbogacane i ulepszane. Produkcję samolotu Su-30 uruchomiono w Rosji i w Indiach. Liczba zbudowanych egzemplarzy przekroczyła 750 i dostarczono je do 15 państw. Głównymi użytkownikami są Rosja, Indie i Chiny. Od 2022 r. Rosja wykorzystuje ten samolot w wojnie z Ukrainą.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie najnowocześniejszych na świecie wojskowych aeromobilnych lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych. Określenie "aeromobilne" oznacza, że są to pojazdy zdolne do przerzutu drogą powietrzną, przy wykorzystaniu samolotów transportowych. Ta cecha wymusza zwartą budowę tych pojazdów, ograniczenie ich masy własnej i bardzo przemyślane rozmieszczenie zbiornikow na wodę i piany gaśnicze, pomp, agregatów i innego sprzętu niezbędnego w akcjach ratunkowych. Opisane pojazdy mogą być także wykorzystane do celów cywilnych, m. in. do gaszenia pożarów i w akcjach ratunkowych podczas klęsk żywiołowych zwłaszcza tam, gdzie nie jest możliwe dostarczenie szybko innego sprzętu ratunkowo-ewakuacyjnego. W tomiku opisano najnowsze konstrukcje aeromobilnych lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych opracowanych i produkowanych w Austrii, Niemczech i USA przeznaczonych do wykorzystania na lotniskach wojskowych. Wojsko Polskie w ogóle nie dysponuje takimi pojazdami (dwa mają lotniska cywilne). Tekst zilustrowano 104 zdj. i 4 rysunkami.
W tomiku opisano historię powstania, konstrukcję, uzbrojenie i losy amerykańskich lotniskowców Yorktown (CV-5), Enterprise (CV-6) i Hornet (CV-8). Najbardziej interesujące są lata, gdy projektowano te okręty. Nim powstały rozważano różne konfiguracje tych jednostek, łącznie z popularną wówczas koncepcją krążowników lotniczych. Ostatecznie powstały piękne okręty, które stały się podstawową siłą uderzeniową US Navy w początkowym okresie wojny z Japonią. Walczyły dzielnie na Pacyfiku, ale tylko Enterprise doczekał jej zakończenia. Później nazwa ta została nadana pierwszemu amerykańskiemu lotniskowcowi z napędem nuklearnym, a obecnie nosi ją kolejny okręt tej klasy, który wkrótce ma wejść do służby czynnej. Tekst jest zilustrowany Tekst zilustrowany jest 29 zdjęciami, 8 tabelami i 10 rysunkami w 2 i 3 rzutach.
W tomiku opisano historię powstania, proces projektowania, wersje, budowę i eksploatację okrętów podwodnych typu Kobben, które zostały zaprojektowane w latach 60. W Niemczech na zamówienie Norwegii z przeznaczeniem dla marynarki wojennej tego państwa.
W Niemczech przydzielono im oznaczenie Klasse 207 (typ 207), a w Norwegii projekt 6068. W niemieckich stoczniach w latach 19631967 zbudowano 15 okrętów tego typu. Miały one wzmocnić północną flankę NATO. Wraz z rozpadem ZSRS i Układu Warszawskiego okręty te w latach 90 stopniowo wycofywano ze służby. W latach 19891991 trzy sprzedano marynarce wojennej Danii (czwarty okręt przekazano na części zamienne). Kolejnych 5 okrętów (w tym jeden na części zamienne) w2002 r. nieodpłatnie przekazano Polsce.
Było to tzw. rozwiązanie pomostowe do czasu zakupu nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Okręty otrzymały nazwy: ORP Bielik, ORP Kondor, ORP Sęp i ORP Sokół. Pływały pod polska banderą prawie 20 lat i zostały wycofane ze służby w latach 20172021. Eks-Sokół jest obecnie eksponatem w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Tekst uzupełnia: 105 zdjęć, 10 tabel, 10 rysunków oraz 2 barwne rys. w 2 rzutach.
Monografia ta jest pierwszym w naszym kraju tak kompleksowym opracowaniem na temat przyczep i naczep stosowanych na przestrzeni lat przez nasze siły zbrojne do przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Wzbogacającą ją rozważania osób, które od przełomu lat 90, i tego stulecia uczestniczyły w procesach decyzyjnych dotyczących zakupu tego sprzętu oraz sporządzane wówczas analizy, pozwalające lepiej zrozumieć wiele zawiłości oraz wyzwań z tym związanych.
Przedstawiono najnowsze konstrukcje naczep zaprojektowanych i produkowanych przez polskie firmy: ZREMB Wrocław Sp. z o.o., Auto-Hit Sp. z o.o., Dobrowolski Sp. z o.o i Demarko S.A. Ich głównym odbiorca jest Wojsko Polskie.
Tekst zilustrowano 40 zdjęciami, 6 rysunkami i 5 tabelami.
W tomiku opisano historię projektowania, budowy i eksploatacji krążowników rakietowych typu Bierkut, często określanych w literaturze jako „nieoczekiwane” lub „przypadkowe”. Projektowane początkowo jako okręty przeznaczone do zwalczania atomowych okrętów podwodnych, zostały ostatecznie ukończone jako jednostki uderzeniowe, choć klasyfikowano je jako okręty plot.-pop. Z powodu niegotowości nowoczesnych systemów przeciwlotniczego Sztorm i przeciwpodwodnego Mietiel’, uzbrojono je w stare systemy Wołna i P-35. Od 1977 r. klasyfikowane jako krążowniki rakietowe. Wchodziły w skład Floty Północnej i Floty Oceanu Spokojnego. Pełniły służbę bojową na wszystkich oceanach i Morzu Śródziemnym, śledząc głównie amerykańskie lotniskowce. Ich kariera dobiegła kresu na początku lat 90. XX w., wraz z rozpadem Związku Sowieckiego. Tekst uzupełnia: 50 zdjęć, 8 tabel, 5 rysunków i 4 barwne rzuty okrętów z boku i z góry.
Monografia jest poświęcona wszystkim ciężkim ciągnikom balastowym i siodłowo-balastowym, jakie nasze siły zbrojne użytkowały od lat 70. ubiegłego wieku do chwili obecnej. Ponieważ ciągniki siodłowe Jelcz C882.62 zostały omówione w oddzielnej monografii, poświęconym najnowszym wieloosiowym modelom z podwrocławskiej fabryki, w tej książce - celem uzupełnienia dodano informacje o najnowszym kontrakcie naszych sił zbrojnych na sprzęt tego rodzaju.
Szczegółowo opisano pojazdy firm: Steyr, Tatra, IVECO, Mercedes-Benz i Volvo. Tekst uzupełnia 71 zdjęć, 2 rysunki i 4 tabele.
Publikacja zawiera szczegółowy opis: historii powstania, budowy rakiet i wyrzutni, danych takt.--techn. oraz zastosowania bojowego dwóch kompleksów radzieckich kierowanych rakiet przeciwpancernych: 9K111 Fagot z ppk 9M111 oraz 9K111-1 Konkurs z ppk 9M113 i jego wersjami rozwojowymi. Ppk Konkurs był powiększoną w stosunku 1:1,5 wersją ppk Fagot - miał większą masę własną i zasięg zwiększony z 2 km do 4 km. Oba korzystały z tych samych wyrzutni i przyrządów celowniczych. Zalicza się je do II generacji ppk z półautomatycznym systemem naprowadzania. Zestaw ppk 9K111 Fagot został przyjęty do uzbrojenia Armii Radzieckiej w 1970 roku, a zestaw 9K111-1 Konkurs - w 1974 roku. Oba były eksportowane do wielu państwa świata (kilku produkowano je na licencji). Znalazły się także w uzbrojeniu Wojska Polskiego.
Publikacja zawiera szczegółowy opis: historii powstania, budowy, amunicji, danych takt-techn. oraz zastosowania bojowego wprowadzonej do uzbrojenia Armii Czerwonej w 1944 roku 100 mm armaty polowej wz 1944 BS-3. Pod koniec II wojny światowej była to najpotężniejsza armata przeciwpancerna, jaka została wprowadzona do uzbrojenia pododdziałów przeciwpancernych. Była też pierwszą i jak do tej pory jedyną holowaną armata przeciwpancerną z lufą gwintowaną o kalibrze 100 mm. W latach 1947-1955 dla artylerii przeciwpancernej Wojska Polskiego zakupiono w ZSRR 78 dział tego typu. Stanowiły uzbrojenie pułków artylerii przeciwpancernej wchodzących w skład Brygad Artylerii Przeciwpancernej SZ PRL. W połowie lat 50. zaczęto je zastępować nowocześniejszymi 85 mm armatami ppanc. wz 1944 D-44. Armata BS-3 była wykorzystywana nie tylko w okresie II wojny światowej, ale również w wielu konfliktach zbrojnych toczonych na terenie państw powstałych po rozpadzie Związku Sowieckiego oraz w Azji i w Afryce. Działa tego typu używały także obie strony podczas trwającej od 2014 roku wojny rosyjsko-ukraińskiej.
W tomiku opisano genezę, proces projektowania, budowę, produkcję i użycie czołgów pierwszych wersji T-72 i T-72A w Związku Radzieckim. Jest to najpopularniejszy współczesny czołg świata.
Ta publikacja zawiera jego historię do momentu powstania drugiej generacji tych czołgów ? T-72B i późniejszych (będą one opisane w kolejnych książkach). Ta część nie obejmuje eksportu tych czołgów, odmian eksportowych i produkcji seryjnej, co będzie tematem oddzielnego, kolejnego już opracowania.
Leksykon Leszka Szostka, zawodowego oficera, który służył w kilku jednostkach artyleryjskich, jest próbą zaprezentowania sprzętu artyleryjskiego znajdującego się na uzbrojeniu Wojska Polskiego. W albumie opisano wszystkie środki ogniowe, jakimi dysponowała w tym okresie artyleria polowa Wojsk Lądowych Wojska Polskiego. Dodatkowo przedstawione zostały zmiany, jakie sprzęt ten przeszedł w ostatnich latach. Album adresowany jest głównie do Czytelników interesujących się uzbrojeniem wojskowym, a zwłaszcza tych, którzy interesują się sprzętem artylerii polowej WP.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie bojowe sowieckiego/rosyjskiego samolotu myśliwskiego Suchoj Su-27, jednego z najbardziej znanych współczesnych rosyjskich samolotów wojskowych. Był on przeznaczony do wywalczenia panowania w powietrzu. Samolot Su-27 miał wysoce perspektywiczną konstrukcję, w wyniku czego na jego bazie opracowano dużą rodzinę odrzutowych samolotów bojowych o różnorodnym zastosowaniu. Konstrukcje te (m.in. Su-30, Su-33, Su-34, Su-35 i Su-37) będą opisane w kolejnych publikacjach książkowych Agencji Wydawniczej CB. W oparciu o eksportowe wersje Su-27 w Chinach opracowano własną linię rozwojową (samolot myśliwski J-11, samolot myśliwski bazowania pokładowego J-15 i samolot myśliwsko-bombowy J-16). Dziś rosyjsko-chińska rodzina spod znaku Su-27 zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem liczebności floty samolotów bojowych, ustępując tylko amerykańskiemu samolotowi wielozadaniowemu Lockheed Martin F-35 Lightning II.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, uzbrojenie, przeprowadzone modernizacje i losy radzieckich krążownikow rakietowych proj. 58 typ Groznyj. Okręty te zbudowano w połowie lat 60. XX wieku. Poczatkowo miały to być duże niszczyciele, ale dzięki przypadkowi stały się pierwszymi radzieckimi krążownikami rakietowymi z prawdziwego zdarzenia. Były przeznaczone głównie do walki z lotniskowcami przeciwnika, dlatego ich główne uzbrojenie stanowiły rakiety przeciwokrętowe dalekiego zasięgu. Okręty miały oryginalną, niespotykaną wcześniej w sowieckiej flocie, architekturę z wydłużonym półbakiem, piramidalnymi masztami i charakterystycznymi cylindrycznymi wyrzutniami rakiet. Przy niewielkiej wyporności dysponowały sporym potencjałem ofensywnym oraz defensywnym. Pomimo modernizacji omawiane krążowniki jednak szybko się zestarzały. Zwalczanie lotniskowców przerastało ich możliwości. Poza tym dysponowały ograniczonym zasięgiem i małą autonomicznością. Miały słabe uzbrojenie do zwalczania okrętów podwodnych i nie dysponowały śmigłowcem pokładowym. Tekst jest zilustrowany 52 zdjęciami, 3 rys., 4 tabelami, 4 zestawami rzutów z boku i z góry oraz 4 barwnymi przykladami kamuflażu okrętu.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, uzbrojenie, przeprowadzone modernizacje i losy amerykańskich lotniskowców USS Lexington i USS Saratoga z okresu II wojny światowej. Bardzo zagmatwane i interesujące są początkowe lata ich istnienia. Zostały one zamówiony dla US Navy jako krążowniki ciężkie podczas I wojny światowej, na mocy postanowień konferencji w Waszyngtonie w 1922 r. w sprawie ograniczenia zbrojeń morskich wstrzymano ich budowę. Później kontynuowano ją po zmianie przeznaczenia okrętów na lotniskowce. Weszły do służby w US Navy pod koniec lat 20. Podczas II wojny światowej brały w walkach z Japończykami na Oceanie Spokojnym. USS Lexington został zatopiony przez Japończyków 8 maja 1941 r. podczas bitwy na Morzu Koralowym. Z kolei USS Saratoga przeżył wojnę i został zatopiony w 1946 roku na atolu Bikini w trakcie amerykańskich prób z bronią atomową.
Tekst jest zilustrowany 35 zdjęciami, 6 rys., 6 tabelami, 4 zestawami rzutów z boku i z góry oraz 4 barwnymi przykładami kamuflażu okrętu.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, uzbrojenie, przeprowadzone modernizacje i losy japońskich pancerników Ise i Hyuga. Zbudowano je w latach I wojny światowej i wcielono do służby w Cesarskiej Flocie Wojennej Japonii w latach 1917-1918. Już w chwili wejścia do słuzby były to okręty przestarzałe koncepcyjnie, słabo opancerzone i zbyt wolne, by nadążać za np. lotniskowcami, dla których mogłyby stanowić osłonę. Po przystąpieniu Japonii do II wojny światowej rzadko wysyłano je na misje bojowe. W 1942 roku zdecydowano o przebudowie obu na tzw. pamcermiki lotnicze, z pokładem lotniczym w części tylnej (wieże artyleryjskie zdemontowano). W tej roli też się nie sprawdziły, ponieważ nie przydzielono na ich pokłady samolotów o odpowiedniej konstrukcji, zdolnych do startu z krótkich pokładów lotniczych. W efekcie oba okręty pełniły rolę transportowców samolotów do garnizonów japońskich na odległych wyspach Pacyfiku. Oba zatopiło lotnictwo amerykańskie w lipcu i sierpniu 1945 roku. Tekst jest zilustrowany 58 zdjęciami, 3 rys., 13 tabelami, 2 zestawami rzutów z boku i z góry oraz 2 barwnymi przykladami kamuflażu okrętu.
Pierwsza tak obszerna publikacja książkowa przedstawiająca ponad 110 typów i wersji samochodów osobowych wprowadzonych na rynek motoryzacyjny w Polsce po 2015 roku. Autor opisał najróżniejsze odmiany samochodów osobowych, od typowych limuzyn, przez kombi, SUV-y, crossovery, dżipy, po minivany. Oprócz opisu konstrukcji pojazdów, charakterystyki ich osiągów, Z. Podbielski zwraca uwagę na innowacyjne rozwiązania zastosowane w danym samochodzie i jego oryginalne cechy. We wporwadzeniu do leksykonu autor w przystępny sposób objaśnia, czym rożnią się między sobą najnowsze systemy napędowe stosowane w samochodach, w tym napędy: hybrydowy, plug-in, elektryczny i tradycyjny za pomocą silników spalinowych. Tekst wzbogacają setki zdjęć, w tym 32 zamieszczone na kolorowej wkładce ilustracyjnej.
Książka S. Wrzesińskiego poświęcona bardzo ciekawym dziejom mało znanego, ale niezwykle uroczego pałacu Paulinum położonego na pięknie zalesionym wzgórzu w południowo-wschodniej części Jeleniej Góry. Obiekt powstał w wyniku przebudowy willi z 1871 roku, której dokonał bogaty przemysłowiec Oscar Caro w latach 1905-1906. W 1933 roku pałac został przejęty przez władze III Rzeszy i przekształcony w ośrodek szkoleniowy Niemieckiego Frontu Pracy. W latach 1945-1948 w pałacu Paulinum mieściła się składnica dzieł sztuki, w której przechowywano, katalogowano i skąd wysyłano do polskich muzeów najróżniejsze dzieła sztuki zrabowane przez Niemców w okupowanej Polsce bądź odnalezione w schowkach na terenie Dolnego Śląska. Od 2005 roku w wyremontowanym pałacu znajduje się wysokiej klasy hotel. Tekst uzupełnia ponad 100 zdjęć, w tym 8 zdjęć kolorowych na kredowej wkładce.
W tomiku zostały opisane najnowsze pokazywane od 2020 roku wojskowe ciężarówki Jelcza, zaopatrzone w mocne, 578- i 625-konne silniki Mercedes-MTU. Pojazdy te mają także nowe zautomatyzowane skrzynie ZF ze zoptymalizowanym funkcjonalnie algorytmem sterowania zmianą biegów, wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz kompletnie nowe integralnie opancerzone wydłużone kabiny. Pierwotnie samochody te przygotowano w ramach programów: zestawu klasy HET, Jak i systemu obrony powietrznej Wisła. Niemniej wkrótce od 2022 roku zaczęły także wchodzić w nieco odmiennych kompletacjach docelowych w skład systemu uzbrojenia przeciwlotniczego mała Narew i systemu wieloprowadnicowych wyrzutni. W ostatnim rozdziale autor zwraca uwagę na potrzebę zaprojektowania w najbliższym czasie wilekopojemnych opancerzonych cystern do zaopatraywania w paliwo na pierwszej linii ewentualnego konfliktu czołgów M1 Abrams, które zużywają dwa, trzy razy więcej paliwa niż czołgi Leopard 2A6.Tekst jest zilustrowany 70 zdjęciami, 4 rys. i 2 tabelami.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?