KATEGORIE [rozwiń]

Drążkiewicz Sławomir

Okładka książki Karetki pogotowi ratunkowego PRL
nowość

60,00 zł 42,89 zł


Jest to kolejny tom z serii „Historia motoryzacji w PRL”. Zawiera opisy wszystkich typów karetek pogotowia ratunkowego oraz innych pojazdów zaprojektowanych i produkowanych dla służby zdrowia, jak też wozów prototypowych i takich, które pozostały jedynie na deskach kreślarskich. Przedstawiono także sanitarki wojskowe i autobusy, które podczas klęsk żywiołowych lub wojny, po zdemontowaniu siedzeń i założeniu wsporników dla noszy, miały służyć do transportu rannych. Książka jest zilustrowana kilkuset zdjęciami i rysunkami technicznymi, w większości dotąd niepublikowanymi.
Okładka książki Syrena samochód popularny FSO

79,00 zł 58,82 zł


Prezentujemy pierwszą tak obszerną i szczegółową monografię kultowego samochodu osobowego okresu Polski Ludowej. Autor opisu proces podejmowania decyzji o zaprojektowaniu i rozpoczęciu produkcji Syreny, opisuje przedprototypy i prototypy tego samochodu, analizuje pracochłonność, koszty produkcji i sprzedaży, podaje dane o nakładach inwestycyjnych niezbędnych dla rozpoczęcia produkcji. Opisuje kolejne wersje samochodu Syrena (100, 101, 102, 103, 104 i 105) oraz silniki stanowiące jego napęd. Przedstawia próby opracowania wersji specjalnych Syreny (mikrobus, Syrena Sport, Syrena kombi/furgon, furgon dostawczy, Syrena "Laminat"). Pisze o problemach związanych z przeniesieniem produkcji Syren z FSO w Warszawie do Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku. Opisuje konstruowane na bazie Syreny samochody dla rolnictwa: Syrena R-1, Syrena R-2, Syrena R-20, a także projektowane w Poznaniu w oparciu o podwozie Syreny samochody: Warta, Tarpan i Transporter TR 4x2/1 (zmotoryzowana furmanka). Książkę ilustruje ok. 300 niepublikowanych dotychczas zdjęć i rysunków technicznych.
Okładka książki Samochody terenowe FSO

57,40 zł 42,73 zł


Samochody terenowe FSO to efekt wieloletniej, benedyktyńskiej wręcz pracy Sławomira Drążkiewicza, znanego historyka motoryzacji epoki PRL, który postanowił przypomnieć niemal w ogóle nieznane wysiłki podejmowane w latach 1958-1990 w celu zaprojektowania i wdrożenia do podukcji seryjnej samochodów z napędem 4x4. Bazą do konstrukcji samochodów terenowo- osobowych były produkowane masowo (jak na warunki polskie) samochody osobowe: Warszawa, PF 125p i FSO Polonez. Próbowano je dostosować do eksploatacji poza drogami utwardzonymi. Autor ograniczył się do przedstawienia pojazdów kołowych, przeznaczonych do przewozu małej liczby osób i ładunków do 1000 kg po drogach gruntowych i bezdrożach (powstały także prototypy innych pojazdów, ktore autor zaprezentuje w kolejnej monografii). W książce Czytelnik znajdzie opisy prac badawczych i konstrukcyjnych prototypów wykonywanych w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie i w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMot). Autor chciał uzmysłowić, przed jakimi problemami stawali konstruktorzy i badacze, ile czasu trwało opracowywanie dokumentacji prototypowej, budowa prototypu, ile czasu poświęcano na badania i co z tych badań wynikało, jakie były koszty tego typu prac. Książka powstała na podstawie materiałów zebranych przez autora w okresie jego pracy w działach konstrukcyjnym i badawczym PIMot. Wiele dokumentów i materiałów udostępnili koledzy z PIMot oraz współpracownicy z byłej FSO, zwłaszcza kierownik Działu Studiów FSO J. Dembicki. Unikalne zdjęcia udostępnił Zakład Dokumentacji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Wzornictwa ASP brał udział w projektowaniu karoserii i wnętrza opisywanych pojazdów). Większość zamieszczonych w książce informacji, zdjęć i dokumentacji technicznej jest udostępniana szerszemu gronu czytelników po raz pierwszy.
Okładka książki Samochody terenowe UAZ

22,90 zł 16,37 zł


Historia rozwoju produkcji samochodów terenowych i dostawczych wytwarzanych od lat 50. XX wieku w zakładach samochodowych w Uljanowsku w b. Związku Radzieckim, później w Rosji. Najwięcej uwago poświęcono słynnemu samochodowi osobowo-terenowemu UAZ-469B, którego produkcję rozpoczęto w 1970 r. Był on przez kilka dziesięcioleci podstawowym lekkim wojskowym samochodem osobowo-terenowym w Wojsku Polskim oraz w wielu armiach świata. Jego wytwarzanie zakończono dopiero w 2003 r. Ponadto opisano używane w wojsku i w gospodarce cywilnej samochody dostawcze UAZ-450 i UAZ-452, produkowane w wielu wersjach i wariantach specjalistycznych.
Okładka książki Samochód terenowy HMMWV Hummer. Typy broni z.209

22,90 zł 16,37 zł


W publikacji opisano konstrukcję, silnik, wyposażenie oraz liczne wersje podstawowego od 1985 roku samochodu terenowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Do 2017 roku wyprodukowano ponad 200 000 samochodów Hummer, przy czym ponad 150 000 zakupiły wojska lądowe USA, Korpus Piechoty Morskiej, Dowództwo Operacji Specjalnych US Army i inne rodzaje sił zbrojnych USA. Pojazd był i nadal jest eksportowany do kilkudziesięciu krajów. Od 204 roku użytkownikiem Hummerów są niektóre oddziały Wojska Polskiego.
Okładka książki Małolitrażowe samochody popularne FSO

42,00 zł 30,03 zł


Fascynująca historia nieudolnych prób zaprojektowania i produkcji w warunkach socjalizmu samochodu osobowego dla "szarego obywatela". Autor opisał wiele dziś całkowicie zapomnianych prototypów i kilku pojazdów produkowanych w małych seriach w latach 1954-1970. Główną rolę w programie budowy samochodu małolitrażowego odgrywała nieistniejąca już dziś Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie.
Okładka książki Samochód osobowo-terenowy TARPAN 4WD HONKER

28,60 zł 20,45 zł


I tak w 1971 r. kierownictwo państwa nakazało odpowiednim ośrodkom naukowym i zakładom przemysłu motoryzacyjnego realizacji pomysłu "samochodu dla wsi". Sporządzono całkiem poważne opracowania i analizy rynku samochodów, opracowano założenia ekonomiczne i konstrukcyjne, wykonano prototypy wykorzystujące podzespoły Syreny i stwierdzono, że to nie do końca jest to. A wiec, nowe założenia i nowe prototypy, tym razem wykorzystujące podzespoły Warszawy. Mimo sprzecznych opinii tzw. fachowców i pokonując opór materii, w bólach rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów Tarpan.
Okładka książki Wojskowe samochody ciężarowo-terenowe Star 660/266

28,60 zł 20,45 zł


Terenowy Star 266 pozostanie w historii polskiej motoryzacji jako samochód, który "zmotoryzował" transport po drogach i bezdrożach poligonów. Powstał w wyniku doświadczeń z eksploatacji poprzednich modeli produkowanych w Starachowicach. Samochód był doskonałą terenową ciężarówką średniej ładowności, służącą nie tylko w Wojsku Polskim, ale również z dużym powodzeniem w różnych dziedzinach gospodarki narodowej w kraju i za granicą.
  • Poprzednia

    • 1
  • Następna

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj