W tomiku opisano historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi jednego z najbardziej znanych brytyjskich ciężkich bombowców czterosilnikowych z okresu II wojny światowej. Razem z samolotami Halifax i Lancaster stanowił on podstawowe uzbrojenie Bomber Command RAF (Dowództwo Lotnictwa Bombowego RAF). W publikacji umieszczono szczegółowy przekrój aksonometryczny samolotu z opisem, dokładne rysunki tablicy przyrządów pilotów i inżyniera pokładowego, rysunki wieżyczek strzeleckich i podwozia.
Pałac w Welkersdorfie, dzisiejszych Rząsinach, położony nieopodal Lwówka Śląskiego i zarazem kilkanaście kilometrów od słynnego zamku Czocha, ma niezwykle bogatą historię. W średniowieczu wieś należała do rycerzy-rabusi posiadających pobliską warownię Talkenstein (ob. ruiny zamku Podskale). W pierwszej połowie XIX stulecia opuszczone zamczysko oraz renesansowo-klasycystyczny pałac należały do Iwana Dybicza (Hansa von Diebitscha), uczestnika wojen napoleońskich, głównodowodzącego wojsk rosyjskich podczas kampanii bałkańskiej. Był on bohaterem dla mieszkańców Dolnego Śląska, a zarazem śmiertelnym wrogiem dla Polaków, gdyż jako głównodowodzący wojskami carskimi dążył po stłumienia powstania listopadowego i pokonania naszych rodaków pragnących odzyskania niepodległości dla Ojczyzny! Historia bywa przewrotna. Po Dybiczu Zabałkańskim rezydencja trafiła w ręce… polskiej rodziny Trzebińskich herbu Ślepowron. Spośród kolejnych dziedziców warto wspomnieć o poruczniku von Brause, który zasłynął stworzeniem nowego gatunku ziemniaka, śląskiego hitu eksportowego!
Najbardziej tajemniczym i zarazem najmroczniejszym okresem były lata II wojny światowej, kiedy na terenie pałacu ulokowano instytut badawczy Luftwaffe, działający uprzednio w stolicy III Rzeszy! To nie wszystko, albowiem w tym samym majątku dworskim przygotowano tajny schowek dla cennych dzieł przywiezionych z Wojskowej Akademii Medycznej! Wartościowych woluminów poszukiwali po wojnie Niemcy i Amerykanie, a znaleźli Polacy. O tym wszystkim, i nie tylko, jest mowa w niniejszej książce.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Najstarsze dzieje zamku Podskale
Rozdział 2. Wyprawa na zbójecką siedzibę Talkenbergów
Rozdział 3. Budowa renesansowego dworu w Rząsinach
Rozdział 4. Epidemia dżumy w piwnicy starego zamczyska
Rozdział 5. Skutki podróży, wojny i wizyty słynnego rysownika
Rozdział 6. Bramy triumfalne dla pogromcy polskich powstańców
Rozdział 7. Między oficerami, bankierami i… ziemniakami
Rozdział 8. Lata pełne niepokoju i klęsk żywiołowych
Rozdział 9. Praca naukowa profesora Hubertusa Strugholda
Rozdział 10. Sprowadzenie naukowców do pałacu baronowej
Rozdział 11. Praca i eksperymenty na królikach doświadczalnych
Rozdział 12. Niezwykłe zlecenie analizy silnika Wunderwaffe
Rozdział 13. Skrytka depozytowa Wojskowej Akademii Medycznej
Rozdział 14. Likwidacja Instytutu i ucieczka przed Armią Czerwoną
Epilog. Śladami niemieckich badaczy i… martwych żołnierzy
Aneks 1. Legenda o zdobyciu zamku Podskale
Aneks 2. Tajemnicza konstrukcja z czasów III RzeszyAneks 3. Pałac Rząsiny i jego właściciele w prasie PRL
Aneks 4. Studium architektoniczne zespołu dworskiego
Bibliografia
W zeszycie opisano historię rozwoju, konstrukcję, uzbrojenie, wyposażenie i dane techniczne znanego niemieckiego samolotu myśliwskiego Bf 109K i jego wszystkich odmian, używanego bojowo podczas II wojny światowej
W zeszycie opisano historię rozwoju, konstrukcję, uzbrojenie, wyposażenie i dane techniczne znanego niemieckiego samolotu myśliwskiego Bf 109F i jego wszystkich odmian, używanego bojowo podczas II wojny światowej
Publikacja przedstawia pierwszy zaprojektowany i produkowany seryjnie w Polsce opancerzony samochód patrolowo-interwencyjny Dzik. Jego opracowanie, w oparciu o podwozie włoskiej firmy SCAM, było związane z narastaniem w świecie od lat 90. XX wieku zagrożenia terrorystycznego. Pojazd powstał w prywatnej firmie AMZ Kutno. Niewielką illość pojazdów zakupiła Policja i Żandarmeria Wojskowa, natomiast prawdziwym sukcesem było wyeksportowanie ok. 600 wozów Dzik 3 do Iraku. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane taktyczno-techniczne i osiągi samochodu oatrolowo-interwencyjnego Dzik.
Publikacja prezentuje pierwszy skonstruowany po 1945 r. w Polsce pistolet wojskowy na nabój 9 x 19 mm Parabellum, który od ponad 100 lat jest standardowym nabojem dla broni krótkiej w państwa zachodnich. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę i dane taktyczno-techniczne broni. Pistolet WIST 94 w 1999 r. został wprowadzony do uzbrojenia Wojska Polskiego. W latach 1997-2007 wyprodukowano ok. 20 220 pistoletów w odmianach WIST 94 i WIST 94L (z podświetlaczem laserowym, ok. 10% całkowitej liczby wyprodukowanych pistoletów). Od 2010 r. podczas remontów głównych prowadzona jest modernizacja wszystkich pistoletów WIST 94. Egz. zmodernizowane otrzymały oznaczenie WIST 94M.
Publikacja przedstawia jeden z najsłynniejszych amerykańskich okrętów podwodnych z okresu II wojny światowej. USS Cavalla należał do liczącego 73 jednostki typu Gato. Był to okręt niemal identyczny z okrętami podwodnymi typu Balao (132 jednostki) i typu Tench (31 jednostek). Przedstawiono historię rozwoju USS Cavalla, wersje i odmiany produkowanyche seryjnie amerykańskich okrętów podwodnych ww. typów, ich budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne. USS Cavalla służył w US Navy wyjątkowo długo aż do 1968 roku. Sławę zdobył zatapiając 19.06.1944 r. słynny japoński lotniskowiec Shokaku, który 7.12.1941 r. uczestniczył w ataku na bazę Floty Pacyfiku w Pearl Harbor na Hawajach.
Zeszyt prezentuje jeden z najnowocześniejszych samochodów ciężarowo-terenowych wprowadzanych od kilku lat na wyposażenie Wojska Polskiego. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne samochodu ciężarowego Jelcz 442.Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym wojskowym samochodem ciężarowym średniej ładowności w układzie 4x4 rozpoczęto w ówczesnej firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem w 2006 roku. Prototyp ukończono w 2007 roku. W następnych latach pojazd był dopracowywany i dostosowywany do podwyższonych wymagań wojska. Prezentacja nowego pojazdu odbyła się na XXI MSPO w Kielcach w 2013 roku. W listopadzie 2013 r. MON zakupił w firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. pierwsze 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32, które dostarczono w latach 2014-2018.
Książka Z. Podbielskiego jest pierwszą tak obszerną i szczegółową historią przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w latach 1945-1990. Autor opisuje wszystkie pojazdy produkowane seryjnie oraz istniejące w formie prototypów, począwszy od pierwszych, wyprodukowanych w 1948 r. samochodów ciężarowych Star 20, przez inne typy samochodow ciężarowych, samochody osobowe, pojazdy dostawcze i przeznaczone dla rolnictwa, samochody specjalne (sanitarki, cysterny, wozy dla straży pożarnej, śmieciarki, wywrotki i inne), autobusy, po motocykle i motorowery. Tekst uzupełniają szczegołowe dane techniczne wielu typów pojazdów oraz 350 zdjęć i rysunków technicznych. Zdzisław Podbielski jest od lat czołowym dziennikarzem specjalizującym się w tematyce motoryzacyjnej. Napisał kilka tysięcy materiałów prasowych oraz 30 książek. Był długoletnim pracownikiem Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Przeprowadził badania statyczne i ruchowe wielu typów samochodów konstrukcji zagranicznej i polskiej produkcji. Był doradcą dyrektora technicznego Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego POLMO oraz redaktorem naczelnym pism ""Informator Techniczny Krajowej Izby Motoryzacji"" i ""Rzeczoznawca Samochodowy"".
Zeszyt przedstawia jeden z najnowocześniejszych czołgów armii francuskiej użytych podczas kampanii 1940 roku. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi czołgu kawalerii SOMUA S-35. Był on także używany przez wojska Rumunii i Węgier. Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym czołgiem rozpoczęto 17.05.1934 roku. Prototyp ukończono w zakładach w Saint-Quen pod Paryżem 14.04.1935 roku. Po cyklu długotrwałych wojskowych prób poligonowych wóz przyjęto do uzbrojenia w 1936 roku i zamówiono pierwszą serię 50 egz. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1938 roku. Do początku marca 1940 r. wyprodukowano ok. 430 czołgów S-35. Po zakończeniu kampanii 1940 r. w ręce niemieckie dostało się ponad 300 sprawnych czołgów S-35.Ponadto Niemcy dopilnowali dokończenia montażu ok. 40 czołgów, które znajdowały się na liniach produkcyjnych zakładów S.O.M.U.A. Przydzielono je do jednostek szkolnych i rezerwowych w okupowanej Francji, w Norwegii, wykorzystano do zwalczania partyzantki na Bałkanach, włączono do składu lekkich pociągów pancernych ochraniających szlaki kolejowe na zapleczu frontu wschodniego.
W tomiku opisano współczesny polski śmigłowiec wielozadaniowy PZL W-3 Sokół. Przedstawiono historię rozwoju, konstrukcję, silniki, awionikę, wyposażenie, dane taktyczno-techniczne i osiągi jego wersji i odmian. Służą one do przewozu osób i ładunków, wywożenia skoczków spadochronowych, jako ratownicze, dyspozycyjne, przeciwpożarowe, a także mogą wykonywać zadania bliskiego wsparcia wojsk lądowych, niszczenia czołgów i pojazdów opancerzonych. Swoje walory eksploatacyjne śmigłowiec W-3 Sokół potwierdził w kraju i za granicą.
W tomiku przedstawiono historię rozwoju, konstrukcję, wyposażenie, uzbrojenie i dane taktyczno-techniczne poszczególnych wersji i odmian oraz zastosowanie znanego niemieckiego samolotu transportowo-patrolowego Focke-Wulf Fw 200 Condor, używanego pod koniec lat trzydziestych oraz podczas II wojny światowej, az do jej zakończenia.
W tomiku przedstawiono historię rozwoju, konstrukcję, uzbrojenie, dane taktyczno-techniczne, zasady malowania i oznakowania oraz zastosowanie niemieckiego samolotu bombowo-szturmowego Junkers Ju 87 D-H z okresu II wojny światowej. Był on jednym z podstawowym narzędzie tzw. wojny błyskawicznej (Blitzkrieg).
Przyszli po nich nad ranem, pewnego sierpniowego dnia 1937 roku. Skończyło się oczekiwanie w niepewności. W ciągu kilku miesięcy los moich rodziców zostanie przypieczętowany.
Odpowiedź na pytanie: jak do tego doszło? - będzie jednym z wątków moich wspomnień. Dlaczego moja matka i ojciec związali się z ruchem, który jego zaprowadził 19 grudnia 1937 roku nad rów straceń w Butowie pod Moskwą, a ją wysłał na osiem lat do łagrów na północy Rosji?
Moje wspomnienia dotyczą w większości nieznanego lub raczej zapomnianego Gułagu – Gułagu dzieci. A taki istniał i w nim to właśnie spędziłem pierwsze siedem lat życia. Czas oddać głos tym najmłodszym, anonimowym ofiarom stalinowskiego terroru.
Z wiekiem jestem ostrożniejszy w rekomendowaniu dobrej literatury. Znam wiele książek, w których opisano losy więźniów Gułagu, ale żadna nie wywarła na mnie takiego wrażenia, jak wspomnienia Juliana Bettera ukazujące dramat najmłodszych więźniów Stalina. Chłodny, niemal matematyczny opis dzieciństwa, które ukradli mu bolszewicy, jest tak wstrząsający, że nawet kamienie powinny uronić łzy.
Kjell Albin Abrahamsson
wieloletni korespondent szwedzkiego radia i telewizji w Polsce i w Związku Radzieckim
Ponad siedem dekad upłynęło od zakończenia II wojny światowej, a nikt do tej pory nie był w stanie wyjaśnić najbardziej tajemniczego okresu w dziejach zamku Czocha, czyli tego, co się tam działo w okresie II wojny światowej. Do dziś krążą - nie potwierdzone żadnymi dokumentami - historyjki, jakoby mieściła się w zamku placówka niemieckiego wywiadu wojskowego, albo szkoła szpiegów, albo ośrodek Abwehry zajmujący się przechwytywaniem i dekryptażem depesz Armii Czerwonej. Dopiero Autorom udało się dotrzeć do prawdy i odnaleźć materiały, które mówią wprost: do czego służyła rezydencja Ernsta Gütschowa, czym się tutaj zajmowano, co wytwarzano i jaki to miało wpływ na powojenne losy tego obiektu! Historyk Szymon Wrzesiński i regionalista Krzysztof Urban, w głównej mierze skupiają się jednak na funkcjonowaniu zamku Czocha w latach 1945-1989, bazując zarówno na nigdy nie publikowanych dokumentach, jak i wspomnieniach osób związanych z zamkiem. Niezwykłe historie uzupełnia kilkadziesiąt archiwalnych fotografii oraz aneks z kilkunastoma zdjęciami ukazującymi rekonstrukcje historyczne mające tutaj miejsce w ostatnich latach. Kolejne historie ujęto w kilka wyjątkowych rozdziałów:
*Czocha w cieniu propagandy i cenzury PRL
*Wojskowa akcja żniwna i dożynki na Czosze
*Zaginione skarby: ikony, księgozbiór i meble
*Zaniedbania, kontrole i afery w PGR Czocha
*Podziemia Wojskowego Domu Wypoczynkowego
*Niemieckie archiwa i powojenna gra wywiadów
*Zapomniane wystawy, koncerty i uroczystości
*Wspomnienia pracowników i zamkowych gości
*Pod namiotem i z wędką nad "Jeziorem Czocha"
W publikacji opisano historię rozwoju, konstrukcję, cechy eksploatacyjne, dane techniczne oraz zastosowanie skonstruowanej w latach 70. XX wieku w Czechosłowacji haubicoarmaty samobieżnej wz. 77 Dana kal. 152 mm i jej wszystkich wersji rozwojowych. Polska w 1983 r. zakupiła 111 ahs Dana jest obecnie największym ich użytkownikiem w świecie. Jest nadal najnowocześniejsze opancerzone działo samobieżne na podwoziu kołowym. W Polsce planowana jest jego modernizacja obejmująca w pierwszej kolejności opracowanie i wdrożenie do produkcji nowoczesnej amunicji o donośności do 40 km. Znacznie zwiększy to i tak wyjątkowe walory bojowe tej broni i pozwoli użytkować ją do lat 30. XXI wieku.
Monografia jedynego szturmowego samolotem Luftwaffe z okresu II wojny światowej. Samolot doskonale sprawdzał się na froncie, szczególnie w walce z czołgami i innym sprzętem opancerzonym. Był trudny w pilotażu, mały, zwrotny, posiadał dwa silniki i dobre opancerzenie chroniące przed ostrzałem z ziemi. W tekście podano wszelkie dane techniczne i konstrukcyjne, a dokładne ilustracje obrazują poszczególne elementy samolotu.
Historia rozwoju produkcji samochodów terenowych i dostawczych wytwarzanych od lat 50. XX wieku w zakładach samochodowych w Uljanowsku w b. Związku Radzieckim, później w Rosji. Najwięcej uwago poświęcono słynnemu samochodowi osobowo-terenowemu UAZ-469B, którego produkcję rozpoczęto w 1970 r. Był on przez kilka dziesięcioleci podstawowym lekkim wojskowym samochodem osobowo-terenowym w Wojsku Polskim oraz w wielu armiach świata. Jego wytwarzanie zakończono dopiero w 2003 r. Ponadto opisano używane w wojsku i w gospodarce cywilnej samochody dostawcze UAZ-450 i UAZ-452, produkowane w wielu wersjach i wariantach specjalistycznych.
Fascynująca historia nieudolnych prób zaprojektowania i produkcji w warunkach socjalizmu samochodu osobowego dla "szarego obywatela". Autor opisał wiele dziś całkowicie zapomnianych prototypów i kilku pojazdów produkowanych w małych seriach w latach 1954-1970. Główną rolę w programie budowy samochodu małolitrażowego odgrywała nieistniejąca już dziś Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
Strona korzysta z plików cookies, w celu zapewnienia najwyższej jakości usług. Dowiedz się więcej w sekcji Polityka plików cookie.
Niezbędne pliki cookie
Są to pliki są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i służą do zapamiętywania np. sesji logowania, preferencji językowych, wypełniania formularzy, wybranej opcji prywatności, produktów w koszyku / schowku. Możesz je zablokować w przeglądarce, ale wtedy niektóre części witryny mogą nie działać prawidłowo.
Pliki cookie związane z reklamami
Reklamowe pliki cookied dla Google Ads pozwalają na dopasowanie wyświetlanych treści reklamowych do Twoich zainteresowań, nie tylko na naszej witrynie, ale też poza nią. Mogą być instalowane przez partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony internetowej. Na podstawie informacji z tych plików cookie i aktywności w innych serwisach jest budowany Twój profil zainteresowań. Reklamowe cookies nie przechowują bezpośrednio Twoich danych osobowych, ale identyfikują Twoją przeglądarkę internetową i sprzęt. Jeśli nie zezwolisz na stosowanie tych plików cookie, dalej będziemy mogli wyświetlać Ci reklamy, jednak nie będą one dopasowane do Twoich preferencji.
Pliki cookie związane ze statystykami
Analityczne pliki cookie dla Google Analytics umożliwiają sprawdzenie liczby wizyt i źródeł ruchu w naszym sklepie. Pomagają nam ustalić, które strony są bardziej, a które mniej popularne, i zrozumieć, jak użytkownicy poruszają się po stronie. Dzięki temu możemy badać statystyki i poprawiać wydajność naszego sklepu. Informacje zbierane przez te pliki cookie są agregowane, nie mają więc na celu ustalenia Twojej tożsamości. Jeśli nie zezwolisz na ich stosowanie, to nie będziemy wiedzieć, kiedy odwiedziłeś naszą stronę internetową.