Honker jest jedynym polskim lekkim samochodem w pełni terenowym. W ciągu kilku dekad swojej historii doczekał się licznych wersji i modyfikacji, zazwyczaj wdrażanych przez kolejnych właścicieli tej marki. Niestety, nigdy do końca nie udało się dopracować tej konstrukcji. Co jednak ważne, historia Honkera nie kończy się tak, jak historia kilku innych rodzimych marek. Te piękne tradycje kontynuuje bowiem starachowicka spółka Autobox Innovations, która w 2019 roku nabyła prawa zarówno do tej marki, jak i do dalszej produkcji opatrzonych nią wyrobów. Jest to także podmiot, który kontynuuje tradycje marki Star, wciąż dostarczając Wojsku Polskiemu legendarne samochody ciężarowo-terenowe Star 266 zmodernizowane do wariantu Star 266M2. Firma ta zaproponowała modernizację dotychczasowego Honkera do wersji M-AX, najlepszego lekkiego Honkera wywodzącego się z pierwotnej konstrukcji. Oprócz tego od podstaw przygotowała dwa kolejne, typowo wojskowe modele auta tej marki, powodując, że Honker dzisiaj to nie jedna odmiana, a kilka. Monografia ta traktuje właśnie o tych wszystkich Honkerach rodem z Autoboxu ze Starachowic, doskonale uzupełniając publikacje o poprzednich wersjach tego pojazdu, w dodatku z trzech kompletnie odmiennych linii.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie najnowocześniejszych na świecie wojskowych aeromobilnych lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych. Określenie "aeromobilne" oznacza, że są to pojazdy zdolne do przerzutu drogą powietrzną, przy wykorzystaniu samolotów transportowych. Ta cecha wymusza zwartą budowę tych pojazdów, ograniczenie ich masy własnej i bardzo przemyślane rozmieszczenie zbiornikow na wodę i piany gaśnicze, pomp, agregatów i innego sprzętu niezbędnego w akcjach ratunkowych. Opisane pojazdy mogą być także wykorzystane do celów cywilnych, m. in. do gaszenia pożarów i w akcjach ratunkowych podczas klęsk żywiołowych zwłaszcza tam, gdzie nie jest możliwe dostarczenie szybko innego sprzętu ratunkowo-ewakuacyjnego. W tomiku opisano najnowsze konstrukcje aeromobilnych lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych opracowanych i produkowanych w Austrii, Niemczech i USA przeznaczonych do wykorzystania na lotniskach wojskowych. Wojsko Polskie w ogóle nie dysponuje takimi pojazdami (dwa mają lotniska cywilne). Tekst zilustrowano 104 zdj. i 4 rysunkami.
Monografia ta jest pierwszym w naszym kraju tak kompleksowym opracowaniem na temat przyczep i naczep stosowanych na przestrzeni lat przez nasze siły zbrojne do przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Wzbogacającą ją rozważania osób, które od przełomu lat 90, i tego stulecia uczestniczyły w procesach decyzyjnych dotyczących zakupu tego sprzętu oraz sporządzane wówczas analizy, pozwalające lepiej zrozumieć wiele zawiłości oraz wyzwań z tym związanych.
Przedstawiono najnowsze konstrukcje naczep zaprojektowanych i produkowanych przez polskie firmy: ZREMB Wrocław Sp. z o.o., Auto-Hit Sp. z o.o., Dobrowolski Sp. z o.o i Demarko S.A. Ich głównym odbiorca jest Wojsko Polskie.
Tekst zilustrowano 40 zdjęciami, 6 rysunkami i 5 tabelami.
Monografia jest poświęcona wszystkim ciężkim ciągnikom balastowym i siodłowo-balastowym, jakie nasze siły zbrojne użytkowały od lat 70. ubiegłego wieku do chwili obecnej. Ponieważ ciągniki siodłowe Jelcz C882.62 zostały omówione w oddzielnej monografii, poświęconym najnowszym wieloosiowym modelom z podwrocławskiej fabryki, w tej książce - celem uzupełnienia dodano informacje o najnowszym kontrakcie naszych sił zbrojnych na sprzęt tego rodzaju.
Szczegółowo opisano pojazdy firm: Steyr, Tatra, IVECO, Mercedes-Benz i Volvo. Tekst uzupełnia 71 zdjęć, 2 rysunki i 4 tabele.
W tomiku zostały opisane najnowsze pokazywane od 2020 roku wojskowe ciężarówkiJelcza, zaopatrzone w mocne, 578- i 625-konne silniki Mercedes-MTU. Pojazdy te majątakże nowe zautomatyzowane skrzynie ZF ze zoptymalizowanym funkcjonalnie algorytmem sterowania zmianą biegów, wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz kompletnie nowe integralnie opancerzone wydłużone kabiny. Pierwotnie samochody te przygotowano w ramach programów: zestawu klasy HET, Jak i systemu obrony powietrznej Wisła. Niemniej wkrótce od 2022 roku zaczęły także wchodzić w nieco odmiennych kompletacjach docelowych w skład systemu uzbrojenia przeciwlotniczego mała Narew i systemu wieloprowadnicowych wyrzutni. W ostatnim rozdziale autor zwraca uwagę na potrzebę zaprojektowania w najbliższym czasie wilekopojemnych opancerzonych cystern do zaopatraywania w paliwo na pierwszej linii ewentualnego konfliktu czołgów M1 Abrams, które zużywają dwa, trzy razy więcej paliwa niż czołgi Leopard 2A6.Tekst jest zilustrowany 70 zdjęciami, 4 rys. i 2 tabelami.
W książce, która jest trzecim tomem nowej serię publikacji Agencji Wydawniczej CB, przedstawiono jeden z najnowocześniejszych obecnie typów niezbędnego w każdej nowoczesnej armii sprzętu logistycznego - ciężkie kołowe zmilitaryzowane żurawie przeładunkowe oraz ewakuacji i ratownictwa technicznego. Potrzeba posiadania tego rodzaju wyspecjalizowanych pojazdów to jedna z lekcji takze dla Wojska Polskiego wynikających z wojny rosyjsko-ukraińskiej rozpoczętej agresją Rosji nad ranem 24 lutego 2022 roku. Bez tego rodzaju żurawi bardzo trudno ewakuować z pola walki w celu naprawy i przywrócenia do służby własne czołgi i inne pojazdy. Opisane żurawie można ponadto wykorzystać do odholowania do własnych pozycji czołgów i innych wozów bojowych przeciwnika, które uda się przejąć lub zostaną z różnych powodów porzucone. Szczegółowo opisano pojazdy: Terex Demag MAC 50, Grove GMK 4060HC, Tadano Faun BKF 35-4, Liebherr G-BFK, Liebherr LMT 1055 oraz Liebherr LMT 1090. Autor dr J. Brach jest czołowym w Polsce specjalistą od samochodów ciężarowych i pojazdów specjalnych; jest redaktorem naczelnym miesięcznika "Ciężarówki i autobusy. Testy-technika-trendy".
Monografia Jarosława Bracha poświęcona kołowym wozom zabezpieczenia technicznego, zaprojektowanym i proukowanym przez polską firmę Szczęśniak PS, rozpoczyna nową serię wydawniczą Agencji Wydawniczej CB ""Technika Wojskowa XXI Wieku"". Stanowi ona uzupełnienie ""Typów Broni i Uzbrojenia"" - najdłużej wydawanej na świecie, od 1970 roku, serii publikacji o technice wojskowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?