W tej kategorii polecamy Państwu ogromny wybór książek psychologicznych: o biznesie, pracy i rozwoju osobistym, szkoleniach, kursach, relacjach międzyludzkich, samorealizacji i rozwoju kariery. Opracuj strategię, przygotuj skuteczny plan i osiągnij wyznaczone cele. W proponowanych przez nas publikacjach znajdziesz mnóstwo wskazówek, jak tworzyć miniplany, wykorzystać potencjał e-mail marketingu, rozwiązań m-commerce czy mediów społecznościowych. Mnóstwo praktycznych ćwiczeń i cennych uwag pomoże ci w przyswojeniu niezbędnych umiejętności biznesowych.
Niezaspokojenie potrzeb informacyjnych organizacji prowadzić może do zakłócenia jej rozwoju, funkcjonowania przez pewien czas, a nawet jej unicestwienia. Skuteczne dostarczanie informacji na potrzeby organizacji wymaga odpowiedniej infrastruktury i efektywnego jej wykorzystania. Jednym z kluczowych elementów tej infrastruktury jest system przechowywania danych.
W tej pracy autor na tle ogólnych światowych osiągnięć prezentuje własną metodykę oceny efektywności zarządzania przechowywaniem danych. Omawia ogólne założenia metodyki – przeznaczenie, zakres oraz stawiane jej wymogi, procedurę realizacji oceny, oraz dwa warianty jej implementacji: podstawowy (skupiony na zarządzaniu przechowywanymi danymi) oraz długoterminowy (skupiony na zarządzaniu infrastrukturą pamięciową).
Każde rozwijające się przedsiębiorstwo po pewnym czasie staje przed koniecznością podjęcia przełomowych decyzji. Jak jednak dokonać właściwego wyboru, gdy zamierza się wkroczyć na nowy rynek, połączyć siły z innym przedsiębiorstwem lub dokonać głębokiej wewnętrznej transformacji? W jaki sposób zakomunikować zmianę pracownikom i jak ich w nią zaangażować?
Autorzy tej książki odpowiadają na te pytania, krok po kroku objaśniając zawiłości zarządzania firmą w trakcie transformacji służącej osiągnięciu jak najlepszych rezultatów. Pokazują, że przejście od dobrych pomysłów do doskonałych rezultatów jest możliwe przy spełnieniu określonych warunków. Uświadamiają zagrożenia nie tylko zewnętrzne, lecz także tkwiące w nas samych i firmowych realiach. Podpowiadają zatem między innymi:
jak przygotować się do zmiany,
od czego zacząć, żeby nie stracić po drodze zaangażowania,
czego unikać,
jak delegować władzę,
jak wzbudzić poczucie odpowiedzialności za zmiany.
Michael T. Kazanawa oraz Robert H. Miles stworzyli autorską i, co najważniejsze, sprawdzoną metodę wprowadzania zmian o przełomowym znaczeniu dla firmy. Można ją odkryć dzięki lekturze tej książki.
Sześcian wzrostu w konkurencji opartej na skali
Książka Andreja Vizjaka oraz Aleksandra Kwiatkowskiego, doświadczonych konsultantów ds. strategii, pracujących na wysokich stanowiskach kierowniczych, oferuje czytelnikom bezcenne informacje i wnioski dotyczące metod, dzięki którym odnoszące sukcesy firmy rozwijają się i zarządzają własną skalą. Książka została wzbogacona o analizy istniejących strategii, praktyczne przykłady rozwiązań biznesowych, a także wspierające te strategie wyniki badań. Sześcian wzrostu to najnowsze narzędzie, które przekłada znaczenie wysokopoziomowych strategii na konkretne działania transformacyjne dla firm o różnych rozmiarach i funkcjonujących w różnych sektorach rynku. Książka pokazuje, że z zgodnie z cyklami rynkowymi, podczas których występują połączenia firm lub akwizycje, oraz globalizacją, każda nawet największa firma może na nowym rynku stać się firmą konkurującą z podmiotami od siebie większymi. To samo może spotkać firmy małe. Książka przedstawia najważniejsze wyznaczniki będące dźwigniami zapewniającymi powodzenie w biznesie, kładąc specjalny nacisk na skalę działalności oraz unikalną strategię, które zdaniem autorów są kluczowym atutem w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie.
Jeśli kiedykolwiek, w chwili namysłu i żalu, pomyślałeś sobie: Szkoda, że nie udało mi się ich przekonać do ? - to ta książka jest dla ciebie. Gwarantuje ona, że już nigdy nie pozostaniesz niezauważony i nie będziesz bezsilny. ( Dr Eddie Obeng, Director of Learning, Pentacle the Virtual Business School)
Skuteczne wywieranie wpływu i komunikowanie się zarówno z współpracownikami, jak i partnerami spoza pracy to umiejętności kluczowe. Wywieranie wpływu definiuje się jako zdolność wpływania na postawy, przekonania i zachowania innych ludzi bez wykorzystania siły lub władzy formalnej.
Powszechnie uważa się, że dotychczas stosowany styl zarządzania, opierający się na rozkazywaniu i kontroli, nie ma dziś racji bytu. Zarządzanie i kierowanie ludźmi sprowadzają się do osiągnięcia określonych rezultatów głównie dzięki pracy innych, dlatego najlepiej i najskuteczniej jest wywierać na nich wpływ. Niniejsza publikacja traktuje o tej właśnie umiejętności, jak również o niezbędnych zdolnościach, postawach, strategiach, technikach oraz o stylach wywierania wpływu i jego przebiegu.
Książka ta ma przede wszystkim pomóc czytelnikowi przyjrzeć się temu, jak radzi on sobie w roli osoby wywierającej wpływ, i zastanowić się nad tym; jej celem jest omówienie i przyjrzenie się zdolnościom, metodom i technikom. Autorzy wypracowali model, który pomoże zrozumieć cały proces, i to właśnie ów model jest motywem przewodnim ich dzieła.
Książka Wyniki górą! pokazuje, jak stworzyć kulturę korporacyjną dającą przewagę na konkurencyjnym rynku, gdzie produkty i usługi są postrzegane jako wymienne. Randy Pennington, opierając się na własnym doświadczeniu biznesowym i doradczym, przedstawia pomysły, z których skorzystać mogą nie tylko menedżerowie wysokiego szczebla, ale też pracownicy.
Prezentowana publikacja poświęcona jest strategii budowania pozycji rynkowej gabinetów lekarskich oraz placówek medycznych. Przedstawiono w niej miejsce gabinetów lekarskich na rynku usług medycznych, koncepcję marketingowego zarządzania gabinetem, a także elementy konieczne do jego efektywnego wdrożenia, takie jak: wiedza na temat potrzeb i zachowań pacjentów, umiejętność tworzenia oraz zarządzania wizerunkiem i marką placówki, kształtowania cen, komunikowania się z podmiotami otoczenia czy prowadzenia negocjacji.
Książka adresowana jest przede wszystkim do osób prowadzących lub pragnących założyć własny gabinet medyczny, które kierują się zasadą tworzenia partnerskich relacji między gabinetami a pacjentami, a także do wszystkich zajmujących się teorią zarządzania w służbie zdrowia.
Geniusz konsumenta to kolejna książka doświadczonego stratega biznesu Petera Fiska, autora bestsellerów Geniusz marketingu i Geniusz biznesu. Autor analizuje w niej wpływ klientów na rozwój i działalność firm.
Opierając się przykładach marek takich jak Amazon, Boeing, Disney, Camper, Dove, H&M, Facebook czy Harley Davidson, odpowiada na pytania:
Jak zdobyć lojalnych klientów?
Dlaczego zindywidualizowany i emocjonalny przekaz marki jest tak ważny?
Jak zmieniają się klienci i co to oznacza dla firm?
Dlaczego firmy muszą podporządkować działania oczekiwaniom konsumentów?
Co decyduje o sukcesie najbardziej rozpoznawalnych marek?
Peter Fisk wyjaśnia, na czym polega fakt, że dzisiaj to klienci kontrolują firmy, podaje wiele inspirujących przykładów tego zjawiska oraz proponuje praktyczne narzędzia dla menedżerów. Ułatwią one każdemu liderowi odnaleźć się w świecie skoncentrowanym na konsumentach, spojrzeć na własną firmę przez pryzmat ich oczekiwań i dzięki temu odnosić sukcesy.
10 powodów, dla których warto kupić tę książkę!1.Mówi o ważnych sprawach, takich jak wolność finansowa i zabezpieczenie przyszłości w prosty, przystępny sposób.2.Inspiruje do stawiania sobie śmiałych wyzwań i celów życiowych.3.Jest praktyczna - mówi nie tylko o idei, ale pokazuje kroki, jak budować wolność finansową.4.Opiera budowanie wolności finansowej na zrozumiałym dla wszystkich lokalu mieszkalnym.5.Odtajemnicza inwestowanie w nieruchomości.6.Pozwoli lepiej panować nad codziennymi wydatkami.7.Jest napisana przez polskich autorów i osadzona w polskich realiach.8.Odwołuje się do sprawdzonych na świecie rozwiązań.9.Podkreśla rolę kobiet w zabezpieczaniu przyszłości rodziny.10. Zaprasza do wspólnej nauki i działania.
Nowa energia w korporacji to propozycja dla liderów, którzy wiedzą, że zmiany są koniecznością. Pokazuje, jak dodawać energii menedżerom i ich zespołom podczas wprowadzania nowych rozwiązań w firmie, oraz podkreśla, jak ważne jest dobre przywództwo w każdym biznesie.
Książka opiera się na praktyce autorów mających bogate doświadczenie w pracy doradczej i szkoleniowej, w środowisku różnych korporacji.
Każdy lider znajdzie tu odpowiedź na następujące pytania:
Dlaczego samo kierowanie dziś już nie wystarcza?
Jak znani liderzy zmieniają korporacje?
Dlaczego utalentowani ludzie, których każdy chciałby zatrudniać, mają tak duże wymagania wobec swoich szefów?
Dlaczego to, co robiło się do tej pory, nie gwarantuje bezpiecznej przyszłości?
Jak dbać o to, aby firma była zarówno stabilna, jak i innowacyjna?
Jak sprawdzać, czy wyznaczone zadania są prawidłowo wykonywane?
Książka zawiera ciekawe pomysły, sugestie, opisy dobrych i złych doświadczeń oraz wiele przykładów radzenia sobie z wprowadzaniem zmian w kontekście codziennego funkcjonowania firmy.
Niektórzy ludzie są urodzonymi negocjatorami, ale większość z nas do nich się nie zalicza. Tymczasem umiejętność błyskotliwego prowadzenia negocjacji zapewnia ogromne korzyści w życiu prywatnym i zawodowym.
Negocjacje to krótki poradnik, jak stać się dobrym negocjatorem. Jeśli zatem ktoś nie potrafi się targować, to dzięki tej książce może się nauczyć, jak:
dobierać oraz stosować najważniejsze strategie i taktyki negocjacyjne,
opanować stres i nie okazywać emocji,
unikać najczęściej popełnianych błędów,
ustanowić relacje z drugą stroną,
osiągnąć porozumienie i zakończyć negocjacje.
Książka jest przeznaczona dla tych wszystkich, którzy mogą się znaleźć w sytuacji wymagającej negocjacji, czy to z partnerami biznesowymi, czy z rodziną, znajomymi, sąsiadami.
Książka zawiera kompleksową prezentację najważniejszych metod i technik Total Quality Management koniecznych dla prawidłowego wdrożenia zarządzania jakością w firmach. Autorzy koncentrują się na tzw. 7 ?klasycznych? i 7 ?nowych? metodach TQM; przedstawiają też inne narzędzia stosowane z powodzeniem przez japońskich menedżerów. Analizują je pod kątem możliwości wykorzystania w fazach: doskonalenia organizacji, rozwiązywania problemów, zarządzania strategicznego, tworzenia i funkcjonowania systemu zarządzania jakością wg modelu PN-EN ISO 9001:2009.
Jest to przewodnik dla osób poszukujących nowych dróg i rozwiązań zmierzających do doskonalenia z organizacji i własnego warsztatu menedżerskiego.
Marek Ćwiklicki ? doktor nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie; pracownik naukowy Katedry Metod Organizacji i Zarządzania. Współpracuje z firmami doradczo-szkoleniowymi w zakresie projektów racjonalizatorskich i wdrażania metod zarządzania w organizacjach. Członek TNOiK.
Hubert Obora ? doktor nauk ekonomicznych, absolwent UE w Krakowie; adiunkt w Katedrze Metod Organizacji i Zarządzania. Trener i doradca w zakresie Total Quality Management i Technology Management sygnowany przez Loyola Marymount University z Los Angeles. Autor wielu projektów doskonalenia systemów zarządzania jakością.
OPINIE
Książka jest ciekawym zbiorem zróżnicowanych metod stosowanych w TQM. Są one przydatne nie tylko w sterowaniu jakością, ale także w różnych projektach organizacji i zarządzania. Autorzy przyjęli podejście rozbudowane metodycznie oraz nakierowane na praktyczne zastosowania, przytoczyli wiele doświadczeń firm zagranicznych, a także z polskiej praktyki gospodarczej ? co jest bardzo ważne i korzystne dla Czytelników.
- Prof.. Dr hab.. Jan Antoszkiewicz
Książka oprócz tego, że stanowi źródło poznania, porządkuje wiedzę związaną z metodami i technikami zarządzania jakością. Kluczem do sukcesu w stosowaniu metod TQM jest wprzęgnięcie ich w proces ciągłego doskonalenia. Bardzo dobrze zatem, że Autorzy już w pierwszym rozdziale przywołują koncepcję kaizen, czyli nieustannego doskonalenia małymi krokami wszystkiego i przez wszystkich . Do niej odnoszą narzędzia wspomagające proces zarządzania i umiejscawiają je w cyklu PDCA.
- Mariusz Bryke KAIZEN Institute Polska
Outsourcing krok po kroku dla menedżerów wyjaśnia jedno z najtrudniejszych i najbardziej kontrowersyjnych zagadnień we współczesnym biznesie. Autorka, Linda R. Dominguez, doświadczona trenerka kadry zarządzającej, dzieli się doświadczeniem swoich klientów, przekazuje rady ekspertów oraz analizuje sukcesy różnych organizacji związane z outsourcingiem.
Czytelnik znajdzie tu odpowiedzi na następujące pytania:
Jak wybrać najlepszego usługodawcę, który pomoże firmie osiągnąć jej cele związane z outsourcingiem?
Jakie przeszkody trzeba pokonać w trakcie wprowadzania outsourcingu?
Jakie nowe umiejętności będą potrzebne przy zarządzaniu outsourcingiem?
Jak zwiększyć kontrolę nad projektem i zaufanie pracowników do nowego rozwiązania?
Co zrobić, aby outsourcing rzeczywiście zaspokoił potrzeby firmy?
Książka pozwoli wszystkim, którzy chcą zaplanować i z powodzeniem wprowadzić outsourcing w swojej firmie, świadomie podejmować strategiczne decyzje dotyczące tego procesu.
istota i zadania agroturystyki i agrobiznesu
sfery działalności agrobiznesu
organizacja i obsługa ruchu turystycznego na wsi
społeczny i ekonomiczny wymiar działalności turystycznej
instytucjonalne czynniki rozwoju
marketing i rynek
rozwój agroturystyki w Polsce
Motywacją autora do podjęcia badań prezentowanych w tej pracy było dążenie do integracji różnych sposobów podejścia do zagadnienia luki technologicznej występujących w literaturze, dla powiązania koncepcji luki technologicznej z koncepcjami konwergencji i dyfuzji technologii w kontekście globalizującej się gospodarki opartej na wiedzy. W tym celu wydawało się niezbędne uzupełnienie dotychczasowych podejść przeważnie ogólnych i agregatowych o spojrzenie z perspektywy strukturalnego zróżnicowania sektorowego technologii produkcji, opartych na odmiennych mechanizmach innowacyjnych. Wykorzystano tu technologiczną taksonomię Pavitta wyróżniającą grupy gałęzi przemysłu różniące się źródłami powstawania nowej wiedzy asymilowanej we wdrażanych w danym sektorze innowacjach. Rozróżnienie to pomaga uchwycić istotę mikroekonomicznego mechanizmu innowacji i dyfuzji technologii w poszczególnych sektorach przemysłu, oraz pozwala na lepsze zrozumienie dynamiki luki technologicznej w skali międzynarodowej.
Książka kapitana D. Michaela Abrashoffa jest wyjątkowo ciekawą lekcją przywództwa. Autor opisuje swoje doświadczenie zdobyte na służbie w Marynarce Stanów Zjednoczonych, podczas dowodzenia okrętem USS Benfold. Jego przemyślenia dotyczące kierowania załogą są uniwersalne i mogą zainspirować każdego lidera, niezależnie od tego, jaką firmą zarządza.
Autor podkreśla, że o sukcesie organizacji decyduje styl przywództwa oraz umiejętność zmotywowania i zaangażowania pracowników. W kolejnych rozdziałach podkreśla znaczenie:
- patrzenia na organizację oczami załogi,
- uważnego słuchania,
- skutecznej komunikacji,
- indywidualnej troski o członków zespołu,
- współpracy i wzajemnego zaufania,
- koncentracji na wynikach,
- ryzykowania z rozwagą,
- elastycznego podejścia do rutynowych rozwiązań,
- całkowitej odpowiedzialności lidera.
Książka zawiera mnóstwo barwnych przykładów i jest napisana żywym, przekonującym językiem. Dzięki temu doświadczenie dowodzenia załogą okrętu staje się inspirującym wzorem kierowania firmą.
Serce i dusza filozofii Toyoty
Uroczysta polska premiera książki odbędzie się podczas VI Kongresu GEMBA KAIZEN w dniach 24-25 listopada 2009 we Wrocławiu
Przedmowę do polskiego wydania książki napisał Masaaki Imai - światowy ekspert kaizen, natomiast wprowadzenie jest autorstwa Mariusza Bryke - Country Managera KAIZEN Institute Polska.
W międzynarodowym bestsellerze, Droga Toyoty tłumaczono sukces tej firmy rewolucyjnym modelem 4P, którego elementami składowymi jest filozofia, ludzie, proces i rozwiązywanie problemów. Teraz, w książce Kultura Toyoty, autorytety w zakresie Toyoty, Jeffrey Liker i Michael Hoseus ujawniają, w jaki sposób Toyota wybiera, rozwija i motywuje swoich ludzi, aby zaangażowali się w proces wytwarzania produktów o najwyższej jakości. Z tej książki możesz dowiedzieć się, jak zrobić to w swojej firmie.
Kultura Toyoty poświęcona jest „systemom ludzkim”, które Toyota wprowadziła po to, by wzmocnić zasady zaufania, obopólnego dobrobytu i perfekcji w swoich zakładach, salonach dilerskich i biurach na całym świecie. Autorzy zaczynają od przyjrzenia się procesowi ewolucji kultury Toyoty i zastanawiają się, dlaczego to właśnie ludzie są „sercem i duszą” Drogi Toyoty. Firma stosuje czteroetapowy proces rozwijania i zatrzymywania doskonale przygotowanych pracowników. Oto te etapy: przyciąganie, rozwijanie, angażowanie i inspirowanie.
Na podstawie wielu przykładów zaczerpniętych z długoletnich badań Likera oraz osobistego doświadczenia Hoseusa jako kierownika Toyoty, książka ta zapewnia narzędzia, które pozwalają:
• znaleźć kompetentnych, zdolnych i chętnych pracowników,
• rozpocząć proces szkolenia i „uspołeczniania” zatrudnianych pracowników,
• ustalać i komunikować kluczowe wskaźniki efektywności na każdym poziomie organizacji,
• szkolić pracowników tak, aby byli w stanie rozwiązywać problemy i nieustannie usprawniali wykonywane przez siebie procesy,
• rozwijać liderów, którzy żyją filozofią firmy i uczą jej innych,
• nagradzać doskonałą pracę i zapewniać pomoc tym, którzy zostają z tyłu
Kultura Toyoty, która obejmuje całą firmę, stanowi podstawę jej sukcesu jako globalnego lidera pod względem doskonałości operacyjnej. Aby pomóc innym firmom stać się „Toyotą” w ich branży, autorytety w zakresie Toyoty – Jeffrey Liker oraz Michael Hoseus – przedstawiają tajniki tworzenia i utrzymywania kultury nakierowanej na ludzi, która zapewnia spójny rozwój, innowację, zyskowność i doskonałość. Dzięki pełnemu dostępowi do dyrektorów, menedżerów i fabryk na całym świecie, autorzy mogą pokazać, w jaki sposób każda firma może zbudować kulturę ciągłego doskonalenia, poprzez:
przyciąganie, rozwijanie i angażowanie wyjątkowych osób
zachęcanie do rozwiązywania problemów na wszystkich poziomach organizacji
sprawianie, by kierownictwo stawało się odpowiedzialne przed pracownikami
inspirowanie pracowników do tego, by angażowali się na rzecz firmy, rodziny i społeczeństwa
zmianę działu HR w arbitrów uczciwego i spójnego postępowania
wykorzystywanie odgórnego i oddolnego procesu planowania w celu angażowania wszystkich w proces osiągania przełomowych celów.
Książka oferuje wgląd w fascynującą kulturę Toyoty ze zwróceniem szczególnej uwagi na niuanse procesu przenoszenia i odtwarzania tej kultury w różnych zakładach i biurach na całym świecie. Te wyjątkowe szczegóły są właśnie tym, czego potrzebuje Twoja firma, aby móc skorzystać z doświadczeń Toyoty.
O AUTORACH
JEFFREY K. LIKER, autor bestsellera Droga Toyoty, jest profesorem inżynierii przemysłowej i operacyjnej na University of Michigan, a także współwłaścicielem firmy konsultingowej Optiprise.
MICHAEL HOSEUS jest dyrektorem wykonawczym organizacji typu non-profit Center for Quality People and Organizations. Wcześniej przez 12 lat pracował w zakładzie Toyoty w Georgetown w stanie Kentucky jako lider grupy, kierownik montażowni oraz dyrektor działu HR.
OPINIE
Toyota pokazuje jak wykorzystać swój potencjał, aby być organizacją uczącą się, jak kroczyć codziennie drogą Kaizen. Toyota jest wzorcem i źródłem inspiracji dla wielu z nas. Książka KULTURA TOYOTY. SERCE I DUSZA FILOZOFII TOYOTY to ważna pozycja, dzięki której mamy
szansę lepiej zrozumieć fenomen Toyoty i zainspirować się do poszukiwania własnej drogi.
- Mariusz Bryke, KAIZEN Institute Polska
Fragment książki
WPROWADZENIE
Mam niewątpliwą przyjemność w bardzo krótkim czasie pisać już drugie wprowadzenie do książki, która traktuje o japońskim podejściu do zarządzania. Asystowałem przy „polskich narodzinach" dwóch książek: GEMBA Kaizen i Kaizen: Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, autorstwa uznanego autorytetu w obszarze kaizen, pana Masaakiego Imai. Z niezwykłym szacunkiem odnoszę się również do książek Jeffreya Likera: Droga Toyoty i Toyota Talent. Wszystkie te pozycje charakteryzuje jedna wspólna cecha - odniosły niezwykły sukces na rynku światowym, znajdując odbiorców we wszystkich kręgach kulturowych.
Mój dylemat, o którym pisałem parę lat temu w innym wprowadzeniu do książki — czy polski rynek zaaprobuje japońską filozofię zarządzania — nie jest już aktualny. To bardzo dobra wiadomość. Droga kaizen, którą kroczy Toyota, a za nią niezliczona rzesza innych firm, obroniła się sama.
Jednakże nie wystarcza sama filozofia, potrzebne są również narzędzia. Toyota od samego początku, czyli od roku 1926 (moment narodzin firmy produkującej automatyczne krosna) narzędzia te wymyśla i rozwija. Zostały one zebrane i są znane pod nazwą „system produkcyjny Toyoty" (TPS). System ten jest wzorcem dla każdej firmy, która podejmuje działania w obszarze doskonalenia procesów produkcyjnych i administracyjnych. Okazuje się jednak, że wzór jest niedościgły. Prosta próba kopiowania TPS jest daremnym zabiegiem. Nikomu na świecie nie udało się jeszcze dokonać operacji kopiowania i uzyskać 100% skuteczności oryginału.
Filozofia i narzędzia to jednak tylko część kultury Toyoty. Trzecim brakującym ogniwem są ludzie. „Ludzie są sercem i duszą drogi Toyoty" — ten cytat z książki jest kluczem do zrozumienia, czym naprawdę jest TPS i którędy naprawdę wiedzie droga Toyoty.
Ta książka jest próbą przedstawienia podejścia firmy do jednego z trzech najważniejszych czynników sukcesu Toyoty — do ludzi, czyli pracowników tej firmy. To czynnik złożony i nie można go skopiować. Stąd autorzy starają się, aby ich czytelnicy zrozumieli podejście Toyoty i na tej podstawie opracowali własne rozwiązania. To ważne, by zrozumieć, dlaczego zasadniczym strumieniem wartości w firmie jest strumień wartości kapitału ludzkiego, a także zobaczyć i pojąć, jak przyciąganie, rozwijanie, angażowanie i inspirowanie pracowników wspomaga proces produkcji na najwyższym poziomie.
Książka traktuje o kulturze, a ona nie bardzo da się zmierzyć czy uchwycić w całej rozciągłości. Żeby dogłębnie zrozumieć tę materię, należałoby wniknąć w umysły pracowników Toyoty, postawić się w roli pracownika linii, który korzysta z możliwości użycia andon, czyli zatrzymuje linię produkcyjną, bo dostrzegł nieprawidłowość. Jak bardzo złożona musi być argumentacja wewnętrzna pracownika, pchająca go do takiego kroku? Autorzy podjęli się niezwykle karkołomnego i odpowiedzialnego zadania, aby w sposób czytelny i przejrzysty pokazać czytelnikowi kulturę firmy, stanowiącą przedmiot „westchnień" naśladowców. W jaki sposób to zrobili?
W pięciu odsłonach konsekwentnie wyprowadzają oni pewien „model" kultury.
Sam początek, czyli rozważania na temat teorii kultury, zakończyli istotną konkluzją. Łamanie konwencjonalnych sposobów myślenia w Toyocie nie jest rezultatem wprowadzenia programu szczupłej produkcji czy sześć sigma. Proces ten odbywa się dzięki pracownikom, którzy przez całą swoją karierę szkolą się i doskonalą.
Autorzy przedstawiają dwa kluczowe strumienie wartości w firmie: strumień wartości produktu i strumień wartości kapitału ludzkiego. Przyrównują je do DNA drogi Toyoty. Bodaj najważniejszą konkluzją jest tutaj to, że obydwa te strumienie spotykają się w procesie rozwiązywania problemów, który w Toyocie jest doprowadzony do perfekcji. Wszyscy pracownicy koncernu doskonale rozumieją, że proces ten jest jednym z kluczowych czynników sukcesu firmy i kluczowym elementem decydującym o wyjątkowości Toyoty.
W kolejnej odsłonie autorzy zwracają uwagę czytelnika na sposób, w jaki Toyota wspiera strumień wartości kapitału ludzkiego. Główny nacisk kładą na sferę komunikacji. Dowodzą, że jednym z kluczowych czynników sukcesu firmy są przemyślane systemy komunikacji (formalnej i nieformalnej), stanowiące podstawę otwartej i szczerej dyskusji pracowników. Stąd już tylko krok do efektywnego systemu sugestii i ciągłego kaizen w firmie. Pozwolicie państwo, że przytoczę tylko dwa wskaźniki z jednego z zakładów Toyoty: 90 000 sugestii, 90% wdrożonych... w ciągu roku.
Jednym z obszarów, w których szczególnie uwydatniają się różnice między kulturą Wschodu i Zachodu, jest obszar działań Toyoty na rzecz bezpiecznego i sprawiedliwego miejsca pracy, czy nagród i uznania. Autorzy przybliżają czytelnikowi posunięcia działu HR, skutkujące bardzo niskimi współczynnikami rotacji i absencji pracowników. Jednym z ważniejszych spostrzeżeń jest to, że pracownicy tego działu spędzają znacznie więcej czasu na poziomie gemba (czyli z pracownikami liniowymi) niż w swoich biurach, przez co znacznie lepiej rozumieją potrzeby i motywacje pracowników. Dużo miejsca Liker i Hoseus poświęcają również systemowi hoshin kanri, czyli procesowi planowania celów firmy. Proces, który pozwala wszystkim poziomom organizacji — od roboczego po najwyższe kierownictwo — na uczestnictwo w kształtowaniu celów korporacyjnych, odzwierciedla jednoznacznie jedną z kluczowych wartości Toyoty, jaką jest szacunek wobec wszystkich ludzi w firmie.
Jaka główna konkluzja przychodzi mi na myśl po przeczytaniu tej książki? Z pewnością to, że próba skopiowania wszystkich aspektów kultury Toyoty jest zadaniem niewykonalnym, ale też niepotrzebnym. Każda firma działa w innych warunkach i powinna skupić się na solidnym zbudowaniu podstaw własnej kultury. Toyota pokazuje, jak wykorzystać swój potencjał, aby zostać organizacją uczącą się i kroczyć codziennie drogą kaizen. Toyota jest wzorcem i źródłem inspiracji dla wielu z nas. Książka Jeffreya Likera i Michaela Hoseusa to ważna pozycja, dzięki której mamy szansę lepiej zrozumieć fenomen Toyoty i zacząć poszukiwanie własnej drogi.
Mariusz Brykę KAIZEN Institute Polska
Wrocław, 01.09-2009
Kultura ToyotySpis treści
Podziękowania 7
Przedmowa do wydania polskiego 12
Wprowadzenie 15
Słowo wstępne 18
Od drogi Toyoty po kulturę Toyoty 21
CZĘŚĆ I
Na czym polega kultura Toyoty? 27
ROZDZIAŁ l. Tajemnica sukcesu Toyoty kryje się w jej kulturze
- DNA firmy 29
ROZDZIAŁ 2. Model systemu ludzkiego
(ang. human system model) 66
ROZDZIAŁ 3. Droga Toyoty + środowisko lokalne + cel = sukces__ 85
CZĘŚĆ II
Strumień wartości kapitału ludzkiego 115
ROZDZIAŁ 4. Przyciąganie kompetentnych i zdolnych
pracowników 117
ROZDZIAŁ 5. Rozwijanie kompetentnych i zdolnych
pracowników 151
ROZDZIAŁ 6. Angażowanie kompetentnych i chętnych
pracowników w proces ciągłego doskonalenia 203
ROZDZIAŁ 7. Inspirowanie ludzi w taki sposób, by
byli zaangażowani na rzecz firmy, rodziny i społeczeństwa 252
CZĘŚĆ III
Procesy wspierające ludzi 295
ROZDZIAŁ 8. Grupy robocze i zespołowe rozwiązywanie
problemów 298
ROZDZIAŁ 9. Czyste i bezpieczne miejsce pracy 337
ROZDZIAŁ 10. Dwustronna komunikacja i zarządzanie wizualne 371
ROZDZIAŁ 11. Przywództwo służebne 404
CZĘŚĆ IV
Organizacyjne procesy wspierające 431
ROZDZIAŁ 12. Zaangażowanie i narzędzia służące utrzymaniu
stabilnego zatrudnienia 434
ROZDZIAŁ 13. Sprawiedliwe i spójne zasady oraz praktyki
działu HR 461
ROZDZIAŁ 14. Powolny proces awansowania i nagradzanie
członków zespołu 491
ROZDZIAŁ 15. Hoshin kanri i system zarządzania rozwojem
obszaru produkcyjnego 538
CZĘŚĆ V
Czego można nauczyć się od Toyoty na temat
rozwoju szczupłej kultury 577
ROZDZIAŁ 16. Ulepszanie kultury firmy w Toyota Motor Sales __ 581
ROZDZIAŁ 17. Historie marek Lexus i Scion 602
ROZDZIAŁ 18. Rozwijanie kultury firmy i pracowników
w celu zapewnienia długofalowego, obopólnego dobrobytu 626
Książka ta stanowi przewodnik po outsourcingu.
To weryfikacja outsourcingu i jego uwarunkowań. Pokazuje, że dziś - w dobie rozwoju nowoczesnych technologii - jest on instrumentem strategicznym dla wielu przedsiębiorstw.
This publication seeks to inform the Polish reader of the newest trends in international negotiations. It contains the speeches presented at a conference organized on December 11th, 2008, by the Institute of International Relations (University of Warsaw) in cooperation with the Processes of International Negotiation Program, International Institute of Applied Systems Analysis (PIN/IIASA) and the International Security Department (Warsaw School of Economics). The texts are written by the leading international experts in the field, members of the prestigious PIN Steering Committee, as well as Polish experts. The aim of the publication is to present the complexity and the multidimensionalism surrounding multilateral bargaining. By covering a broad spectrum of topics, this publication aspires to help the reader to develop a better understanding of the art of international negotiations. An issue which becomes of a special significance to Poland, as it is preparing for its EU presidency in the year 2011.
Autor podejmuje problematykę chronicznego stresu zawodowego na przykładzie menedżerów. To grupa zawodowa bardzo podatna na stres tego rodzaju, a jednocześnie nie zawsze potrafiąca poradzić sobie z jego skutkami w życiu zawodowym i osobistym. Podstawowym celem opracowania jest analiza zachowań menedżerów przeprowadzona na podstawie badań własnych oraz w oparciu o bogatą literaturę przedmiotu. Połączenie dorobku kilku dziedzin nauki pozwala szerzej spojrzeć na przedstawiony problem, a tym samym lepiej zrozumieć jego wagę. Autor poddał analizie determinanty społeczne i osobowościowe wpływające na zachowania menedżerów pod wpływem chronicznego stresu w pracy zawodowej. Opracowanie jest oryginalne, stanowi nowość na rynku polskim. Publikacja godna polecenia studentom psychologii, socjologii, zarządzania, ekonomii, medycyny, a przede wszystkim samym menedżerom jako fachowa i analityczna pomoc w radzeniu sobie z problemem stresu.
Głównym celem książki jest pokazanie możliwości wypracowania inteligentnego systemu kontroli równoważącego aspekty „władzy”, jaką daje pozycja kontrolującego, z użytecznością informacji zwrotnej, której nie można pozyskać za pomocą innego niż kontrola źródła. W podręczniku podkreśla się potrzebę przesunięcia uwagi z kontroli operacyjnej na kontrolę strategiczną, kontroli ex post na kontrolę ex ante. Koniecznością jest również przesunięcie zainteresowania z kontroli wyników na kontrolę procesów. Podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania, a także dla menedżerów i pracowników działów kontroli oraz służb kontrolnych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?