W tej kategorii polecamy Państwu ogromny wybór książek psychologicznych: o biznesie, pracy i rozwoju osobistym, szkoleniach, kursach, relacjach międzyludzkich, samorealizacji i rozwoju kariery. Opracuj strategię, przygotuj skuteczny plan i osiągnij wyznaczone cele. W proponowanych przez nas publikacjach znajdziesz mnóstwo wskazówek, jak tworzyć miniplany, wykorzystać potencjał e-mail marketingu, rozwiązań m-commerce czy mediów społecznościowych. Mnóstwo praktycznych ćwiczeń i cennych uwag pomoże ci w przyswojeniu niezbędnych umiejętności biznesowych.
Nieumiejętne komunikowanie się spowalnia, a czasami wręcz hamuje swobodny rozwój. Utrudnia nawiązywanie kontaktów i przeszkadza w osiąganiu porozumienia. I co najboleśniejsze, nie sprzyja nawiązywaniu bliskich, głębokich więzi. Jednak osoby, które potrafią efektywnie się porozumiewać, zazwyczaj dużo łatwiej znajdują pracę, pozyskują klientów, są doceniane w pracy, mają udane związki oraz relacje z przyjaciółmi. Możemy zatem stwierdzić, że komunikowanie się jest podstawą w układach biznesowych, sprawach rodzinnych i relacjach uczuciowych. Jest kluczową umiejętnością człowieka. Potwierdzają to moje wieloletnie obserwacje. Ludzie, którzy potrafili rozmawiać, naprawdę zmieniali swoje życie na lepsze. Odnosili sukcesy w pracy i życiu prywatnym. Stawali się szczęśliwsi.
Nawet jeśli uważasz, że nie masz większych problemów z porozumiewaniem się, weź pod uwagę, iż zawsze można robić to szybciej, bardziej skutecznie i bez stresu.
Ta książka jest poradnikiem, który traktuje:
? o tym, dlaczego skuteczna komunikacja jest ważna;
? o złożoności procesu komunikacji;
? o podstawowych błędach w komunikacji;
? o tym, jak unikać błędów i co powinno się robić w zamian;
? o podstawowych narzędziach utrzymywania rozmowy na właściwym kursie i docierania do wybranego portu;
? o tym, jak sobie radzić z reakcjami swoimi i innych.
Jeśli jesteś:
* mężem bądź żoną;
* dziewczyną swojego chłopaka lub chłopakiem swojej dziewczyny;
* rodzicem bądź dzieckiem;
* nauczycielem lub uczniem;
* szefem bądź pracownikiem?
to niewątpliwie książka dla ciebie! Dlaczego? Ponieważ to bardzo praktyczna książka z przykładami typowych błędów w komunikacji i prostymi radami, jak poprawić swoje stosunki międzyludzkie za pomocą skutecznego porozumiewania się. Książka jest bogato ilustrowana świetnymi rysunkami Kate Bauer. Jest śmieszna, w zabawny sposób mówi o poważnych problemach z komunikacją. Po jej przeczytaniu będziesz wiedzieć, jak:
* prowadzić właściwie rozmowę,
* budować pozytywne relacje z rozmówcą,
* przekonywać do swojego zdania,
* interpretować zachowania innych,
* radzić sobie z trudnymi rozmówcami,
* panować nad swoimi emocjami,
* mówić tak, aby być zrozumianym,
* zostać Ekspertem Skutecznego Porozumiewania się (ESP).
OPINIE
Ta książka jest doskonałym dowodem na to, że nawet pozornie nieatrakcyjny czy nudny temat można przedstawić w sposób niezwykle interesujący. Jeśli do tej pory przestudiowali państwo wiele opracowań na temat komunikacji, po przeczytaniu tej książki na pewno zadacie sobie pytanie: ?Po co było tracić na nie czas??. Macie bowiem przed sobą bardzo ciekawą mieszankę dobrego humoru (zapewniam, że będziecie śmiać się przy jej czytaniu i cytować ją w towarzystwie) oraz praktycznej wiedzy, dotyczącej tego, jak lepiej rozumieć innych i być przez nich rozumianym. Po przeczytaniu tej książki będziecie mieli tylko jeden problem: jak podrzucić ją żonie, teściowej i szefowi?
- Jerzy Paluch wiceprezes firmy Emerson Polska
Doskonały podręcznik dla tych, którzy chcą lepiej porozumiewać się z innymi; dla tych, którzy cenią sobie dobre relacje w pracy; dla tych, którzy chcą wpływać na swoich klientów. Ale też dla klientów, którzy chcą być przygotowani na manipulacje innych. To książka, która nauczy początkujących, jak komunikować się z innymi, a znawcom tematu podpowie wiele praktycznych rozwiązań, które tylko wydają się oczywiste. (?) Tę książkę powinniśmy mieć zawsze pod ręką. Wszyscy. Nie tylko specjaliści od komunikacji.
- Wojciech Łukowski Dyrektor Marketingu Net Instytut, Instytut Lotnictwa w Warszawie
Ponadczasowa, przenikliwa, intrygująca, prowokująca i na wskroś praktyczna. Do tego zabawna. Dla każdego. Bez względu na to, kim jest. Obowiązkowa lektura dla każdego człowieka, dla którego komunikacja z innymi ludźmi to jeden z kluczowych czynników sukcesu. (?)
Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania
Przyszłość zarządzania nurtuje rzesze naukowców i praktyków. Ustosunkowując się do tej kwestii, Autorzy książki proponują nowe paradygmaty, formułują nowe interpretacje teorii i praktyki zarządzania, zwracają uwagę na konsekwencje rewolucyjnych zmian w nauce dla zarządzania. Jednak przede wszystkim podążają w kierunku nowej interpretacji przedsiębiorstwa przyszłości – sustainable enterprise, które na ogół kojarzone jest z ideą zrównoważonego rozwoju, tymczasem może mieć zupełnie nową, dopełniającą racjonalność. Jaką? Sustainablity to nowatorski pomysł na biznes trwały, odnawialny, zdolny przetrwać różne okoliczności, biznes, którego procesy zapewniają mu witalność w nieprzewidywalnym i turbulentnym otoczeniu.
Książka odpowiada w szczególności na następujące pytania:
• Jak wyglądać będzie przedsiębiorstwo przyszłości?
• Co stanowi główne czynniki krytyczne jego sukcesu?
• Na czym polegają nowe paradygmaty w zarządzaniu?
• Jakie są konsekwencje teorii chaosu dla zarządzania?
• Na czym polega zarządzanie kluczowymi obszarami w przedsiębiorstwie, takimi jak: zmiana, zaufanie, innowacje, ekologia, wiedza, wirtualizacja, przywództwo, wartość ...
Te i wiele innych istotnych zagadnień wyjaśnia ta publikacja, którą odróżnia od innych pozycji na rynku kompleksowe, odważne i przyszłościowe spojrzenie na problemy zarządzania. Jest więc ona niezbędną pozycją dla Czytelników, którzy pragną być na bieżąco w nowych realiach zarządzania.
Zagadnienia prezentowane w tej książce nie wyczerpują opisu licznych niedostatków władzy i kierowania. Same tylko rozważania teoretyczne o istocie władzy zajmują w literaturze naukowej setki tomów i rozdziałów książek. Naszym celem jest zgrupowanie w jednym opracowaniu, oczywiście w bardzo skondensowanej formie, opisów (analiz) dotyczących jednego zagadnienia, na które składają się psychologiczne, socjologiczne, organizacyjne i poniekąd ? w różnych skalach ? polityczne, choroby zarządzania i kierowania; przede wszystkim instytucjonalnego, ale także wynikające z indywidualnych niedostatków oraz próba znalezienia poprawy status quo.
Książka jest głównie przeznaczona dla tych, którzy już są na kierowniczych stanowiskach a chcieliby odnowić, uzupełnić, poszerzyć swoje wiadomości o kierowaniu ludźmi oraz dla tych, którzy zakładają, myślę, i słusznie, że kiedyś obejmą kierownicze stanowiska. Książka jest zbędna tym, którzy sądzą, że o kierowaniu ludźmi i o władzy już wszystko wiedzą.
„Błąd PowerPointa” to wiele praktycznych pomysłów i metod, za pomocą których spotęgujesz oddziaływanie twoich przemówień. Obecnie w 95 procentach wszystkich prezentacji używa się projektorów multimedialnych i PowerPointa. Jednakże to, co niektórzy uznają za przejaw profesjonalizmu, często całkowicie psuje efekt. Twoje przemówienie powinno być czymś zupełnie szczególnym, a PowerPoint wcale go nie ubarwi, lecz wywoła znudzenie. Czy mógłbyś sobie wyobrazić jak Martin Luther King, Willy Brandt albo jakiś inny sławny mówca posługuje się podczas przemówienia tego rodzaju środkami technicznymi?
Matthias Pöhm wyjaśnia, jak i jakich dziesięciu grzechów głównych PowerPointa i gotowych folii powinieneś unikać. Na przykład pokazuje, jak zaprezentować dane liczbowe i wykresy tak, żeby wywołać trzy razy większy efekt. Daje także cenne wskazówki, jak i jakimi środkami drętwy temat zamienisz w pasjonującą historię.
Prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej zawsze się wiąże z podejmowaniem ryzyka, że osiągnięte rezultaty będą odbiegać od założonych. Decydującą rolę w procesie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie odgrywa rachunkowość, która jest najważniejszym elementem systemu informacyjnego jednostki gospodarczej. Głównym celem autorów jest właśnie przedstawienie rachunkowości jako źródła informacji o ryzyku przedsiębiorstwa oraz omówienie różnych instrumentów rachunkowości jako sposobów zabezpieczenia przed ryzykiem działalności i szacowania jego skutków. Poszczególne problemy autorzy ukazali od strony teoretycznej, regulacji prawnych z zakresu rachunkowości finansowej i zarządczej, rozwiązań metodycznych i zastosowań praktycznych.
Książka jest przeznaczona dla: studentów kierunków finanse, rachunkowość i zarządzanie, menedżerów, analityków finansowych, controllerów.
W publikacji przedstawiono rozważania dotyczące wybranych aspektów poradnictwa dla osób z grupy szczególnego ryzyka, z jakimi mamy do czynienia w ciągu naszego życia. Wszelkie przeobrażenia kształtują współcześnie nowy model życia człowieka, w którym każda jednostka jest swego rodzaju indywidualnością, a mianowicie człowieka potrzebującego permanentnego doradztwa na każdym etapie rozwoju osobistego i zawodowego. Obecna rzeczywistość charakteryzuje się gwałtownymi przemianami we wszystkich niemal sferach życia. Jednym z założonych celów publikacji jest uwrażliwienie środowisk lokalnych i pracodawców na konieczność podjęcia wspólnych działań na rzecz przeciwdziałania marginalizacji różnych grup społecznych. Ważnym ujęciem pracy jest przedstawienie wpływu poradnictwa zawodowego na kształtowanie się życia osób z niepełnosprawnością, bezdomnych, osób długotrwale bezrobotnych, w szczególności kobiet w trudnej sytuacji, osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem osób korzystających długotrwale ze świadczeń pomocy społecznej, byłych więźniów, młodzieży wychowującej się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. Zamiarem autor ów było ukazanie problemów osób z grupy szczególnego ryzyka, jako ?głosu praktyków w teorii?, dlatego też zaproszono do współpracy osoby pracujące na co dzień z ww. grupami społecznymi. Zaproszono do współpracy również naukowców, którzy zajmują się ową tematyką i mają często inny ? bardziej dyskusyjny punkt widzenia pewnych sytuacji społecznych. Książka składa się z dwóch części. W pierwszej zaprezentowano spojrzenie praktyków oraz teoretyków na rolę i znaczenie poradnictwa dla osób z niepełnosprawnością. Druga część publikacji to próba zaprezentowania wybranej części osób, których problem wykluczenia społecznego może dotyczyć oraz wpływu szeroko rozumianego procesu poradnictwa zawodowego na planowanie własnej przyszłości zawodowej.
Książka zawiera szerokie kompendium wiedzy z zakresu rachunkowości zarządczej, której dynamiczny rozwój w praktyce światowej rozpoczął się pod koniec ubiegłego wieku, pod wpływem internacjonalizacji i globalizacji działalności przedsiębiorstw, stosowania wysokich technologii oraz zmiany filozofii zarządzania i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju.
Celem opracowania jest przedstawienie metod i technik rachunkowości zarządczej w kontekście zmian zachodzących w procesach zarządzania, które umożliwiają tworzenie zindywidualizowanych systemów rachunkowości zarządczej w praktyce przedsiębiorstw, różniących się pod względem uwarunkowań prowadzonej działalności
W książce zostały objaśnione zarówno tradycyjne metody i techniki rachunkowości zarządczej umożliwiające tworzenie informacji istotnych w procesach zarządzania operacyjnego, jak i nowe metody i techniki wspomagające procesy zarządzania strategicznego, zorientowanego na wzrost wartości przedsiębiorstwa. Każda z metod i technik jest informacyjnie powiązana z określonym systemem rachunku kosztów. Systemy rachunku kosztów, które stanowią podstawowe narzędzie rachunkowości zarządczej, ze względu na obszerność wiedzy, zostały objaśnione w odrębnym opracowaniu: Rachunek kosztów. Podejście operacyjne i strategiczne, pod redakcją naukową Ireny Sobańskiej.
Podręcznik ten ? wraz z Ćwiczeniami i Słownikiem ? tworzy komplet wzajemnie uzupełniających się pozycji, które od lat stanowią merytoryczną podstawę do prowadzenia zajęć dydaktycznych z przedmiotu określanego jako: zarządzanie kadrami, zasobami ludzkimi bądź personelem. Zawiera kompendium usystematyzowanej wiedzy, odpowiadające zakresem programom nauczania tych przedmiotów w szkołach wyższych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania.
W nowym wydaniu:
? najnowsze trendy w rozwoju funkcji personalnej,
? pełniejsze ujęcie problematyki motywacji i motywowania (nowy rozdział),
? wzbogacenie treści dotyczących umiędzynarodowienia zarządzania kadrami,
? szersze omówienie narzędzi, zwłaszcza doboru i oceny pracowników (np. Assessment Center, testy psychologiczne).
Trener bez maski jest książką kierowaną do liderów biznesu, trenerów, specjalistów HR, konsultantów, którzy na co dzień wykorzystują coaching. Autor zaprasza do odbycia wraz z nim sześciu podróży, w czasie których czytelnik będzie mógł odnaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania:
Czym jest coaching?
Jak znaleźć odpowiedniego trenera?
Czym jest autocoaching?
Jaką rolę może odgrywać coaching w budowaniu relacji z ludźmi?
Jakie znaczenie ma coaching w życiu zawodowym i prywatnym?
David Taylor nie napisał tej ksiażki, by skłonić do myślenia, lecz by zainspirować do skutecznego działania. Sugeruje, by przestać myśleć "mogę to zrobić" i zacząć myśleć "zrobię to". Za pomocą konkretnych przykładów i przypowieści pokazuje, jak odrzucić to, co hamuje naszą aktywność, a także jak osiągnąć sukces oraz powtarzalne i trwałe korzyści finansowe.
Ostatni kryzys i skandale finansowe, skupiające na początku XXI wielu uwagę mediów i opinii publicznej, spowodowały drastyczny spadek zaufania do przedsiębiorstw. Aby odzyskać zaufanie swoich interesariuszy, przedsiębiorstwa muszą stać się bardziej wiarygodne. Pomóc im w tym może umiejętnie zarządzanie reputacją.
Głównym celem książki jest określenie relacji pomiędzy poziomem i strukturą kosztów jakości odnoszonych do zarządzania kapitałem ludzkim a poziomem ryzyka personalnego. Chodzi o wykazanie, iż ponoszenie tych kosztów jest opłacalne, gdyż przynosi korzyści w postaci niższego ryzyka. Ze względu na szerokie spektrum działań personalnych obarczonych ryzykiem (a są nim obarczone praktycznie wszystkie działania) zdecydowano się na wybór jednego z nich, a mianowicie ? kształtowania motywacji wewnętrznej.
Ze wstępu: Gdyby poprosić przełożonych, by wskazali, który moment związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi jest dla nich najtrudniejszy emocjonalnie, to może okazać się, że wielu z nich nie będzie mówiło o rekrutowaniu, ocenianiu czy motywowaniu swoich podwładnych. Wielu z nich z przekonaniem powie, że najtrudniej jest zwolnić pracownika. Powiedzieć mu, że nie ma dla niego miejsca w ramach danej organizacji, że trzeba się rozstać, często po latach udanej współpracy. Wiele pisze się i mówi o tym, iż proces zwolnień, a szerzej derekrutacji, jest trudny i stresujący dla osób zwalnianych, odchodzących z przedsiębiorstwa, ale stosunkowo rzadko wspomina się o tym, że i dla kadry menedżerskiej, dla przełożonych, którzy tych zwolnień dokonują, to także nie jest łatwa sytuacja. Nie czują się oni do tego przygotowani. Podkreślają, że brak im doświadczeń w tej sferze. Mówią też o braku wystarczającej wiedzy z zakresu psychologii, która mogłaby pomóc w przeprowadzeniu procedur derekrutacyjnych profesjonalnie, z należytym szacunkiem dla osoby odchodzącej i bez narażania samych siebie na nadmierny stres i napięcie emocjonalne. Książka ta ma wypełnić tę lukę. Ma dać podstawy wiedzy teoretycznej z obszaru derekrutacji, ale także wskazać na wiele możliwości praktycznych działań i zachowań, które podniosą skuteczność procedur derekrutacyjnych,
a jednocześnie zminimalizują negatywne psychologiczne skutki zwolnień dla obu stron –
i zwalnianych, i zwalniających.
Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw w coraz mniejszym stopniu łączy się z inwestycjami w aktywa trwałe firmy. Powstają nowe koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem i przedsięwzięciami, a wśród nich organizacja wirtualna. W książce wirtualizacja jest traktowana jako proces dynamicznej rekonfiguracji przedsiębiorstwa realizowany w przestrzeni definiowanej przez trzy podstawowe wymiary: interakcji z klientami, konfiguracji aktywów oraz wiedzy. Odpowiedni poziom wirtualizacji organizacji ? specyficzne rozwiązanie organizacyjne kształtujące się jako efekt procesu wirtualizacji ? jest uzależniony od stopnia wykorzystania technologii informacyjnej oraz poziomu zaufania pomiędzy uczestnikami sieci. Poza rdzeniem koncepcji omówiono m.in. obszary ryzyka organizacji wirtualnej, wpływ procesu wirtualizacji na konkurencyjność przedsiębiorstw, ich potencjał zasobowo-kompetencyjny, elastyczność funkcjonowania, a także uwarunkowania efektywności procesu wirtualizacji. Kompleksowe podejście umożliwia wykorzystanie zawartych w książce treści do analizy procesów wirtualizacji w przedsiębiorstwach małych, średnich oraz dużych, reprezentujących branże zarówno wysokich, jak i niskich technologii.
Publikacja jest jedną z wielu ważnych pozycji wydawniczych zaliczanych do oferty poszerzenia wiedzy o przemianach w działalności współczesnych przedsiębiorstw i tworzenia przewagi konkurencyjnej opartej na informacji. Całość rozważań autorów zastała podzielona na trzy części tematyczne, ściśle ze sobą powiązane. Część pierwsza prezentuje metodologiczne wyzwania zarządzania zasobami informacyjnymi, druga ukazuje wybrane teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania informacją w procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej, a część trzecia zawiera przegląd doświadczeń związanych z wykorzystaniem informacji w działalności przedsiębiorstw i instytucji. Książka stanowi pozycję wydawniczą powstałą w Katedrze Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (UEK), przy współpracy z Katedrą Metod Organizacji i Zarządzania UEK i Katedrą Zarządzania Informacją Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz z wieloma innymi środowiskami akademickimi, instytucjami i przedsiębiorstwami.
Informacje i praktyczne wskazówki zawarte w opracowaniu mają służyć zespołom realizującym projekty, kierownikom, koordynatorom, menadżerom projektów oraz kadrze zarządzającej w jednostkach, które wdrażają przedsięwzięcia projektowe współfinansowane z funduszy unijnych.
Zadaniem, jakie ma spełniać poradnik jest wskazanie koordynatorowi i kadrze projektowej, na czym polega ich praca przy wdrażaniu projektu z praktycznego punktu widzenia. Ma wyposażyć ich w użyteczne narzędzie monitoringowe oraz wskazówki jak uruchomić projekt i następnie skutecznie i efektywnie zarządzać całym przedsięwzięciem.
Książka zawiera wykaz ponad 320 istotnych zadań do wykonania od momentu podpisania umowy aż do zamknięcia projektu. Dodatkowo, do publikacji dołączono suplement elektroniczny, który ułatwia monitorowanie postępu wykonywanych działań.
Przedsiębiorczość - zakreślenie pola badawczego
Teoretyczne ujęcie przedsiębiorczości
Przedsiębiorczość a gospodarki w transformacji
Obraz polskiej mikroprzedsiębiorczości doby transformacji
Praca podejmuje ważną i ciągle aktualną problematykę rozwoju i doskonalenia organizacji ? przede wszystkim w aspekcie konieczności bieżącej oceny jakości, wydajności i kosztów procesów podstawowych oraz pomocniczych ? prowadzonej dostępnymi technologiami informatycznymi. Systemowy, interdyscyplinarny charakter oraz aktualność prezentowanych zagadnień stanowią podstawowe zalety tej publikacji.
Prof. dr hab. Zbigniew Banaszak
Każdy z nas jest w różnym stopniu konsumentem produktów branży fonograficznej, rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, dlaczego muzyka dociera do nas w takiej lub innej formie. Pomińmy chwilowo tak oczywiste przykłady jak kupno płyty lub uczestnictwo w koncercie. Muzyka dociera do nas także za pośrednictwem mediów od radia do Internetu. Pojawia się ona w filmach i reklamach, często decydując o ich powodzeniu. Towarzyszy nam także niejednokrotnie w trakcie zakupów w sklepie lub podczas przejażdżki hotelową windą. Za tymi pozornie oczywistymi momentami obcowania z muzyką kryje się potężny, skomplikowany system przepływu środków pieniężnych od osób i instytucji korzystających z muzyki do wytwórni oraz artystów ją tworzących i wykonujących.
Czy poznanie i analiza tego jak funkcjonuje ten system nie jest fascynującym wyzwaniem?
Postęp technologiczny – wynalezienie metod kompresji dźwięku (plik mp3) oraz upowszechnienie się Internetu – całkowicie zmieniają dotychczasowe sposoby dystrybucji i konsumpcji muzyki, stopniowym zmianom powinien podlegać również system praw autorskich. Taki obrót spraw nie jest jednak na rękę dużym wytwórniom muzycznym. Wmawiają one opinii publicznej, że tzw. „piractwo internetowe” godzi w interesy artystów. W dyskusjach tych niejednokrotnie dominują emocje, a zdecydowanie brakuje podejścia merytorycznego.
Coaching to stosunkowo nowa profesja, z którą wiąże się wiele pytań. Na wszystkie istotne odpowiada w swojej książce Jane Rogers. Autorka przedstawia podstawowe zasady coachingu. Opis uzupełnia o praktyczne przykłady rozwiązania różnych problemów, jakie pojawiają się w relacji klient – coach, a także studia przypadków. Dzięki tej publikacji czytelnik rozwinie umiejętności niezbędne do tego, by być dobrym coachem. Książka jest przeznaczona zarówno dla osób, które dopiero rozpoczynają pracę w dziedzinie coachingu, jak i dla tych, które mają już w tym zakresie pewne doświadczenie, a chciałyby udoskonalić swój warsztat. Skorzystają z niej również menadżerowie – zasady coachingu można bowiem wykorzystać w procesie przewodzenia innym.
Fragment książki
Wstęp
Jak w przypadku wielu innych osób, które obecnie wykonują zawód coacha, to coaching odnalazł mnie. Ponad dziesięć lat temu ponownie zjawiłam się w BBC, gdzie prowadziłam programy rozwoju zarządzania. Wkrótce zaczęłam otrzymywać od współpracowników sondujące telefony: „Zrobiłem już wszystkie kursy, ale teraz mam nowe stanowisko i muszę poradzić sobie z tym i tamtym. Czy możesz mi pomóc?" albo: „Mamy w naszym zespole pewnego wydawcę. Jest zbyt doświadczony, aby brać udział w szkoleniu, ale powinien popracować nad swoim stylem zarządzania. Czy mogłabyś się tym zająć?". Niektóre z tych pytań brzmiały jak: „Psst! Potrzebuję pomocy. Ale nikomu o tym nie mów!". Część pytających po prostu zakładała, że dla osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie najbardziej odpowiednia będzie pomoc dopasowana do ich konkretnych potrzeb. Wówczas nie było jeszcze terminu odnoszącego się do procesu udzielania takiej pomocy. Długo szukaliśmy odpowiedniego zwrotu i wreszcie zaczęliśmy określać ten proces jako „sesje jeden na jeden".
Niniejsza książka zawiera materiał, który bardzo przydałby mi się w tamtych czasach. Gdybym wtedy wiedziała to wszystko, co o coachingu wiem dzisiaj, oszczędziłoby mi to wiele czasu, a moi klienci nie byliby narażeni na czasem nieudane - choć szczere w intencjach - próby udzielenia im pomocy.
Pisałam tę książkę z myślą o wielu różnych odbiorcach. Wszystkich ich łączy jedno: chcą zrozumieć, czym jest coaching, jak działa i jak wykonywać zawód coacha. Może pracujesz na innym stanowisku lub pełnisz inną rolę, lecz zastanawiasz się, czym tak naprawdę jest coaching i czy nie warto przekwalifikować się na coacha. Być może wykonujesz zawód pokrewny, na przykład jesteś trenerem, i może sądzisz, że nieformalnie pracujesz już jako coach. Może właśnie szkolisz się w zakresie coachingu i chcesz udoskonalić swoje umiejętności. A może jesteś terapeutą lub doradcą, który rozważa zwrócenie się do innego rodzaju klientów, i właśnie się zastanawiasz, co by to mogło oznaczać w praktyce. Możesz być doświadczonym praktykiem, który szuka potwierdzenia swoich umiejętności.
Lektura książki nie zastąpi szkolenia, chociaż mam szczerą nadzieję, że może je wspomóc i rozszerzyć. Tylko dzięki szkoleniu można zidentyfikować swoje nawyki oraz mocne i słabe strony, ponieważ jedynym sposobem na to, by dowiedzieć się, jak sobie radzisz jako coach, jest prowadzenie coachingu i otrzymanie informacji zwrotnej o swoich postępach. W naszej firmie uważamy, że potrzeba około 1000 godzin praktyki, aby nabrać podstawowych umiejętności związanych z coachingiem - mniej więcej tyle samo, ile potrzeba, aby opanować podstawy języka obcego lub gry na instrumencie. Aby być w stanie pracować niemal z każdym klientem, trzeba mieć kolejnych 2000 godzin praktyki wykonywanej w ciągu kilku lat, i ten czas rzeczywiście musi upłynąć. To dlatego coaching jest czymś więcej niż tylko opanowaniem technik, chociaż - szczególnie na początku - techniki mają zasadnicze znaczenie.
Na napisanie tej książki złożyło się wiele rozmaitych doświadczeń. Przede wszystkim mam za sobą osiemnaście lat1 pracy w zawodzie coacha i wiele tysięcy godzin spędzonych z setkami klientów reprezentujących najróżniejsze branże. Mam doświadczenie głównie w executive coachingu, co oznacza, że pracuję niemal wyłącznie z osobami na wysokich stanowiskach. Jednak podstawowe zasady opisane w tej książce mogą być stosowane w każdym rodzaju coachingu.
Moje doświadczenie wzbogaciła praca trenera coachów oraz superwizora osób pragnących zdobyć dyplom w zakresie coachingu, którą wykonuję od dziewięciu lat. Obserwowanie i słuchanie tego, z czym zmagają się początkujący coache, jest dla mnie niezwykle cenne. Po prostu siedzę sobie spokojnie w fotelu i odsłuchuję nagrania sesji coachingowych, wolna od konieczności podejmowania decyzji w ułamku sekundy, do czego zmuszony jest coach. Błędy wydają się wtedy dużo bardziej oczywiste niż w sytuacjach, kiedy to ja je popełniam. Zajęcie to uczy również pokory - czasami słucham znakomitej sesji prowadzonej przez niezwykle utalentowanego coacha, który wcale nie potrzebuje kierowania. Najczęściej jednak doświadczenie to pokazuje mi, jakie trudności napotykają początkujący coache, a także podsuwa mi pomysły, w jaki sposób wskazywać rozwiązania, które tym trudnościom zaradzą.
Ludzie często pytają mnie, jak zostać dobrym coachem. Są dwie odpowiedzi na to pytanie - jedna prosta, a druga nieco bardziej skomplikowana. Zgodnie z pierwszą, znakomity coach jest świadomie i żywo zainteresowany sposobem, w jaki ludzie mogą realizować swój potencjał, i chce towarzyszyć im w tej podróży, ma w sobie ciekawość innych, intuicję podpowiadającą mu, jak nawiązać z nimi kontakt, dobrze zna samego siebie, jest zdyscyplinowany, nie narzuca niczego klientowi, opiera się chęci dawania rad oraz pragnieniu, by zawsze mieć rację.
Odpowiedź druga wskazuje, że nie można zostać znakomitym coachem, gdy się pragnie zostać znakomitym coachem. Za bardzo się wtedy staramy - jest to częsta pułapka, w którą wpadają początkujący coache. Coaching oznacza zarządzanie stanem ciągłej niejasności. Musisz mieć wszystkie opisane wcześniej cechy, ale w praktyce potrzebujesz dużo więcej. Na przykład musisz mieć w sobie ciekawość innych ludzi, ale musisz wiedzieć, kiedy twoim celem staje się zaspokajanie własnej ciekawości. Musisz mieć intuicję, ale musisz też wiedzieć, kiedy jej nie ulegać. Musisz powstrzymywać się od dawania rad, ale gdy napotkasz sytuację jedną na sto, w której rada jest nie tylko dozwolona, ale wręcz konieczna, musisz tę sytuację rozpoznać. Nie możesz niczego narzucać klientowi, ale jednocześnie musisz być w pełni obecny - nie jesteś przecież pozbawioną uczuć maszyną. Musisz lubić ludzi, ale jednocześnie kontrolować swoją potrzebę bycia lubianym, gdyż czasem będziesz stawiać przed nimi wyzwania i mówić rzeczy trudne do przyjęcia. Coaching to poważna sprawa, a jednak, jak zauważył jeden z moich kolegów, z pokoi, w których trwa właśnie sesja coachingowa, wciąż dobiegają wybuchy śmiechu.
Niniejsza książka jest poświęcona właśnie tym zagadnieniom. Zakładam, że masz niewielkie doświadczenie lub nie masz go wcale, ale za to jesteś ciekawy i zaangażowany. W książce opisuję różne techniki coachingowe, ale wskazuję również, jak wychodzić poza te techniki, co jest niezbędne do tego, by pracować płynnie i elastycznie. Gdy słuchamy nagrania ze znakomitej sesji coachingowej, może nam się wydawać, że nie można jej było dobrze poprowadzić w żaden inny sposób - a jednak inny doskonały coach mógłby to zrobić odmiennie, choć równie efektywnie.
Każdy autor tego typu pracy staje przed problemem właściwego oddania doświadczeń klientów. Chciałam, aby materiał przedstawiony w niniejszej książce miał silne oparcie w rzeczywistości, dlatego zamieściłam w niej opisy realnych przypadków. Zapewniłam jednak poufność swoim klientom dzięki rygorystycznemu kamuflażowi, często łącząc kilka historii, nie ujmując jednak nic z ich prawdziwości. Kiedy miałam wątpliwości, sprawdzałam, czy bohater danej historii jest w stanie się w niej rozpoznać.
Nie wierzę, by ktokolwiek, kto pisze książkę na temat coachingu, mógł podejść do tego zadania wolny od wszelkich wpływów. Podlegałam wielu różnym wpływom, które przeniknęły do tej pracy, a których źródeł już nie pamiętam, uznając je za wiedzę ogólną dotyczącą ludzkich zachowań. Jako studentka studiów podyplomowych spotkałam się z takimi myślicielami, jak Henri Tajfel czy Michael Argyle i z innymi psychologami społecznymi lat sześćdziesiątych XX wieku. Nieustannym źródłem inspirujących pomysłów był dla mnie Kurt Lewin, który za pomocą badań sprawdził wiele psychologicznych teorii.
Coaching. Podstawy umiejętnościSpis treści
Wstęp 7
Rozdział l
Czym jest coaching? 12
Rozdział 2
Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki 39
Rozdział 3
Niełatwy choć prosty język coachingu 68
Rozdział 4
Ocena sytuacji: zdobywanie wiedzy o sobie 98
Rozdział 5
Wybieranie przyszłości: ustalenie celów 122
Rozdział 6
Przeprowadzanie klienta przez zmiany 166
Rozdział 7
Jak zapewnić odpowiednie tempo i zainteresowanie podczas sesji 199
Rozdział 8
Profesjonalizm 226
Rozdział 9
Sedno coachingu: relacja pomiędzy coachem a klientem 251
Bibliografia 303
Indeks rzeczowy 306
Indeks osobowy 308
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?