Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Przedstawiamy nowe, zaktualizowane wydanie poradnika dla rodziców poszukujących drogi do zrozumienia dziecka, które rozwija się nieneurotypowo. Przeprowadza on rodziców od diagnozy do strategii radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, ucząc jednocześnie zrozumienia i akceptacji funkcjonowania ich dziecka. Zawiera wiedzę zarówno od strony specjalisty, jak i z perspektywy rodzicielskiej. W niniejszym wydaniu zmieniło się nazewnictwo na „spektrum autyzmu” zgodnie z najnowszymi wytycznymi Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-11), zostały opisane nowe metody terapeutyczne, edukacyjne, jak również pojawiło się więcej praktycznych przykładów. Autorki od wielu lat są zaangażowane w pomoc i wsparcie rodzin neuroróżnorodnych. Na co dzień zajmują się terapią i diagnozą dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu. Informacje przekazane w książce pochodzą zarówno z własnych doświadczeń gabinetowych autorek, jak i historii zebranych od rodzin, które z nimi współpracowały. Forma książki to kolejny powód do zachwytu: wiedza teoretyczna poparta jest praktycznymi przykładami z życia, a na końcu znajdziemy wskazówki, jak można pomóc dziecku i bliskim. Przykłady te są prawdziwe, zaczerpnięte z doświadczeń – to nie teoretyczne scenariusze, lecz sytuacje, które naprawdę miały miejsce i zostały rozwiązane dzięki praktyce i doświadczeniu Autorek. Fragment recenzji Bogdan Mizerski
Autorka podjęła w publikacji szereg ważnych i aktualnych problemów dotyczących kształcenia zawodowego i jego głównego animatora - nauczyciela przedmiotów zawodowych. Odwołanie się do opinii studenckich na ten temat uzyskanych w Polsce i Portugalii posiada niewątpliwe walory poznawcze, a ponadto stanowi inspirację do sformułowania rekomendacji i postulatów dla praktyki szkolnictwa zawodowego i edukacji nauczycieli. [] Wartością jest aktualna i reprezentatywna bibliografia oparta na znacznej liczbie źródeł portugalskich. Przeprowadzone badania inspirują do dyskusji i wykorzystania konkretnych sugestii praktycznych.Z recenzji prof. dr. hab. Zdzisława WołkaMonografia składa się z siedmiu rozdziałów. Pięć pierwszych zawiera rozważania teoretyczne, a dwa kolejne to opracowanie empiryczne przeprowadzonych badań. Rozdział szósty prezentuje przyjęte założenia metodologiczne i organizacyjne badań. W rozdziale siódmym omówione zaś zostały wyniki badań analizy porównawczej opinii studentów polskich i portugalskich. Książka zawiera ponadto próbę uogólnienia wyników badań - sformułowane wnioski, postulaty i rekomendacje - oraz krytykę metodologiczną. Zakończenie przedstawia normatywny wizerunek kształcenia zawodowego.
Książka skierowana jest do rodziców, nauczycieli, wychowawców, terapeutów, a więc do wszystkich, którzy chcą pomóc dzieciom dowiedzieć się, czym są emocje.Zawiera ona propozycje 40 zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Są to zabawy plastyczne, muzyczne, ruchowe oraz wykorzystujące elementy dramy. Bazują przede wszystkim na czterech podstawowych emocjach: radości, złości, strachu oraz smutku. Przewidziane są do pracy w grupie, ale większość z nich z łatwością można zmodyfikować i przeprowadzić indywidualnie. Rozpiętość propozycji sprawia, że możemy dopasowywać aktywności do preferencji dzieci.
Usłyszeć na czas Tomasz Zieliński Książka zawiera rozmowy przeprowadzone z dziećmi i ich rodzicami. Wspólnie poszukiwaliśmy wskazówek dotyczących tego, co niechcąco przegapiamy w kontakcie z tymi, którzy są w naszym życiu ważni. Przywołane rozmowy są pięknymi drogowskazami. Wskazują, jak można usłyszeć tych, których kochamy. Znajdziesz w niej też, Drogi Czytelniku, kilka moich przemyśleń. Zamieściłem je tu nie po to, by krzyczeć, jak ma być, ale raczej po to, by zachęcać Cię do własnych, czułych refleksji. Nie znajdziesz tutaj złotych zasad, a bardziej serdeczne podszepty
Agresja niszczy jednostki, relacje międzyludzkie i tkankę życia społecznego. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i ich skutkom jest bardzo trudne i często mało efektywne, zwłaszcza na poziomie makrospołecznym. Agresja dotykająca dzieci i młodzież jako sprawców, ofiary i świadków to jeden z najpoważniejszych problemów pedagogicznych, dlatego racjonalnym działaniem jest koncentracja na zapobieganiu jej powstawaniu i przejawom. Na rynku wydawniczym funkcjonują różne programy wychowawcze i publikacje na ten temat, jednak zwykle o dość wąskim zakresie. Książka Doroty Pankowskiej Zapobieganie agresji w szkole. Profilaktyka pozytywna w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej jest inna. Wykorzystując teoretyczne ramy analizy transakcyjnej, a więc psychologicznej teorii osobowości i komunikacji, pomaga zrozumieć mechanizmy powstawania i realizacji agresji, a jednocześnie ukazuje możliwości oddziaływania zapobiegające pojawianiu się zachowań agresywnych - zarówno doraźne (np. odpowiedni sposób komunikowania się), jak i długofalowe. Te ostatnie stanowią istotę profilaktyki pozytywnej rozumianej jako kształtowanie i rozwijanie: kompetencji osobistych, służących pozytywnej adaptacji, wzmacnianiu poczucia własnej wartości, postawy szacunku i życzliwości wobec innych, odporności psychicznej oraz dojrzałości moralnej. Książka zatem jest skierowana przede wszystkim do pedagogów/pedagożek - zarówno naukowo zainteresowanych problematyką agresji, jak i do praktyków, którzy znajdą w niej inspiracje do tworzenia własnych programów wychowawczych oraz do postępowania w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zamieszczone w tym zeszycie ćwiczenia kaligraficzne opracowano z myślą o uczniach, którzy mają trudności z płynnym i estetycznym łączeniem liter. Dziecko na kolejnych stronach rozwija tę umiejętność najpierw po śladzie, potem samodzielnie.Ćwiczenia zamieszczone w zeszycie służą także doskonaleniu prawidłowego kierunku kreślenia liter przy zachowaniu właściwych kształtów i proporcji, wyrabiają płynność ruchu i tempo pisania, kształcą koordynację wzrokowo-ruchową.
Skąd się biorą dzieci? Mamo, czy ty kiedyś umrzesz? Co to jest rozwód? Dlaczego ten pan tak dziwnie wygląda? Dlaczego jest wojna? Dlaczego nie wolno kraść, a niektórzy to robią? To tylko niektóre z pytań, jakie stawia dociekliwy dziecięcy umysł i na jakie muszą odpowiadać rodzice.W tej książce znajdą oni podpowiedzi, jak podchodzić do trudnych rozmów z dzieckiem. Dowiedzą się, jak wyjaśniać mu skomplikowaną rzeczywistość, by nie wzbudzać niepokoju, nie burzyć pozytywnej wizji świata, nie odbierać typowego dla dzieci optymizmu. Będą mieli też szansę nauczyć się wykorzystywać takie rozmowy do pogłębiania więzi i bez stresu przygotowywania najmłodszych do dorosłego życia.Autorka w przystępny sposób wyjaśnia prawidłowości rozwoju emocjonalnego dziecka. Przybliża skomplikowany świat jego emocji, tłumaczy motywacje i przyczyny jego problematycznych zachowań. Dzięki temu opiekunowie mają szansę zrozumieć dziecko i stać się dla niego lepszymi towarzyszami poznawania rzeczywistości. Justyna Korzeniewska psycholog i neuropsycholog, doktor nauk humanistycznych. Na co dzień wspiera chore dzieci i ich rodziców w Instytucie Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Propaguje ciepłe i pełne szacunku podejście do dzieci poprzez artykuły prasowe oraz jako ekspertka w programach telewizyjnych.
Druga publikacja z serii Studia z pedagogiki szkoły przedstawia zagadnienie ewaluacji, w tym ewaluacji edukacyjnej, które na świecie systematycznie zyskuje na znaczeniu. Jej rozwój łączony jest z potrzebą budowania strategii rozwoju w różnych dziedzinach życia społecznego oraz zabezpieczaniem interesu publicznego. Ustawicznie zaś praktykowana ewaluacja gwarantująca ciągłość procesu projektowania i wdrażania zmiany ładu społecznego poprzez edukację powinna się stać przedmiotem nauczania w akademii.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8–15 lat, zawierają ćwiczenia przydatne przy rozwijaniu umiejętności mówienia prawdy, nawet w trudnych sytuacjach. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy mają problemy z prawdomównością. Najczęściej kłopoty te są tylko skutkiem innych trudności – braku wystarczających kompetencji społecznych, komunikacyjnych i związanych z zarządzaniem własnymi emocjami. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: konsekwencje kłamstwa przyczyny mówienia nieprawdy kłamstwo a niska samoocena kontakt wzrokowy w czasie rozmowy sposoby na to, jak powiedzieć prawdę i nie urazić rozmówcy. Dodatkowo publikacja zawiera: dziennik szczerości – pomoc do wizualnego przedstawienia procesu radzenia sobie z prawdomównością ponad 100 naklejek do wypełnienia dziennika. Książka należy do kolekcji i pakietu Z RELACJAMI ZA PAN BRAT.
Osoba w kryzysie suicydalnym nie chce umierać. Ona tak naprawdę chce żyć, tylko inaczej. Publikacja dotyczy tematyki samobójstw dzieci i młodzieży, w tym funkcjonowania ucznia/nastolatka doświadczającego kryzysu suicydalnego. Może służyć jako wsparcie dla nauczycieli, pedagogów, psychologów w działaniach z zakresu profilaktyki zachowań samobójczych wśród uczniów, podejmowanych w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Książka składa się z części teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza zawiera wprowadzenie w tematykę suicydalną oraz ukazanie perspektywy ucznia/nastolatka. Część druga składa się ze scenariuszy warsztatów, ujętych w trzech blokach tematycznych, skierowanych do kadry pedagogicznej oraz uczniów. Blok A ma pomóc w kształtowaniu umiejętności nauczyciela w zakresie przeprowadzania rozmów z uczniem w kryzysie i jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Dodatkowo blok C służy wsparciu kadry pedagogicznej w opracowaniu i wdrażaniu strategii postępowania w sytuacji próby samobójczej i samobójstwa ucznia (lub pracownika szkoły) oraz w udzielaniu pierwszej pomocy emocjonalnej. Z kolei blok B zaadresowany jest do uczniów i ma ich wyposażyć w wiedzę oraz umiejętności przydatne we wspieraniu rówieśników doświadczających kryzysu suicydalnego.
Z przyjemnością przedstawiamy Czytelnikom w niniejszej monografii różnorodne działania podejmowane przez uczelnie w celu osiągnięcia doskonałości dydaktycznej. Zawarte w niej teksty osadzono w paradygmatach różnych dyscyplin i subdyscyplin naukowych, takich jak pedagogika, andragogika, pedeutologia oraz zarządzanie zasobami ludzkimi, łącząc podejścia teoretyczne i praktyczne, co pozwala na wielowymiarową analizę prezentowanych zagadnień. Autorzy skupiają się na trzech obszarach mających fundamentalne znaczenie dla kształtowania przyszłości edukacji wyższej w Polsce: realizacji projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, dydaktyce akademickiej (szczególnie innowacyjnych metodach kształcenia oraz oceny studentów i studentek) oraz kwestiach związanych z dobrostanem kadry akademickiej. W książce pokazano zarówno stan obecny, jak i wyzwania, przed którymi stoi współczesna edukacja wyższa, a przywołane przykłady dobrej praktyki radzenia sobie z nimi mogą stać się inspiracją do dalszych działań i eksperymentów. Wierzymy, że będzie to interesująca lektura dla wszystkich zainteresowanych doskonaleniem szkolnictwa wyższego i rozwojem akademickiej wspólnoty.Redaktorki
Książka powstała z myślą o wszystkich, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą. To zbiór gotowych kart pracy, z których mogą korzystać psychologowie, pedagodzy, terapeuci, rodzice i sami uczniowie. Zawarte w publikacji ćwiczenia dotyczą sfery emocjonalnej, związanej z wystąpieniami publicznymi, tremą, stresem i lękiem przed byciem ocenianym. Obejmują następujące tematy: moje emocje moje zasoby przygotowanie do występu publicznego dobre myśli. Ćwiczenia mają na celu wzbudzenie motywacji do głębszych przemyśleń i wglądu w siebie.
Historyjki emocjonalno-społeczne 3 to cykl krótkich opowiadań wprowadzających w zróżnicowany świat emocji i cech charakteru: irytacji, żalu, poczucia winy, czułości, euforii, bezduszności, nieśmiałości, życzliwości.Opracowana w formie kart pracy publikacja to gotowe propozycje zajęć rewalidacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz prowadzonych w ramach treningu umiejętności społecznych. Zostały stworzone specjalnie z myślą o nauczycielach, terapeutach, psychologach, pedagogach pracujących z dziećmi i młodzieżą w wieku 9-15 lat. AGNIESZKA KOLANKO nauczycielka pracująca z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej w Wietrznie. Na co dzień także mama dwóch synów z zespołem Aspergera. Sama również zmaga się z tym zaburzeniem. Jej misją jest praca, która ma na celu jak najlepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w życiu społecznym, pokonywania wszelkich trudności oraz budowania poczucia własnej wartości.
Historyjki emocjonalno-społeczne 2 to cykl krótkich opowiadań wprowadzających w zróżnicowany świat emocji i cech charakteru: lęku i strachu, tęsknoty, dumy, miłości, zazdrości, mściwości czy ambicji. Opracowana w formie kart pracy publikacja to gotowe propozycje zajęć rewalidacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz prowadzonych w ramach treningu umiejętności społecznych. Zostały stworzone specjalnie z myślą o nauczycielach, terapeutach, psychologach, pedagogach pracujących z dziećmi i młodzieżą w wieku 915 lat. AGNIESZKA KOLANKO nauczycielka pracująca z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej w Wietrznie. Na co dzień także mama dwóch synów z zespołem Aspergera. Sama również zmaga się z tym zaburzeniem. Jej misją jest praca, która ma na celu jak najlepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w życiu społecznym, pokonywania wszelkich trudności oraz budowania poczucia własnej wartości.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 9–16 lat, dedykowane są tematyce asertywności. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy mają trudności z wyrażaniem swojego zdania oraz odmawianiem. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: postawa asertywna, uległa i agresywna komunikat „ja” / komunikat „ty” kompromisowe rozwiązania sytuacji konfliktowych sposoby na odmawianie przykłady i skutki zachowań agresywnych. Dodatkowo publikacja zawiera: historyki społeczne – dzięki opowieściom o codziennych, znanych uczniom doświadczeniach, łatwiejsze staje się zrozumienie przyczyn i konsekwencji przyjmowania postaw: asertywnej, uległej i agresywnej ponad 60 naklejek do wypełnienia kart. Książka należy do kolekcji i pakietu Z RELACJAMI ZA PAN BRAT.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8–15 lat, przygotowują do zmierzenia się z trudnym doświadczeniem przegranej. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy nie potrafią poradzić sobie z zaakceptowaniem porażki. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: korzyści płynące z doświadczenia przegranej skutki pozytywnego i negatywnego myślenia analiza porażki sposoby radzenia sobie z niepowodzeniem kodeks fair play. Dodatkowo publikacja zawiera: zadanie „Twoja droga od porażki do sukcesu” – pomoc do wizualnego przedstawienia procesu radzenia sobie z niepowodzeniami ponad 500 naklejek do wypełnienia kart. Książka należy do kolekcji i pakietu Z RELACJAMI ZA PAN BRAT.
Jak wychować szczęśliwe, odporne emocjonalnie dzieci? Jak najlepiej możesz je wspierać, gdy zmagają się z problemami? Jak powinieneś podchodzić do ich wzlotów i upadków, złego samopoczucia, niskiej samooceny oraz innych problemów o podłożu psychologicznym?Doktor Beth Mosley jest brytyjską konsultantką w dziedzinie psychologii klinicznej i praktykuje w zawodzie terapeutki od ponad dwudziestu lat. Codziennie pracuje z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami.W swojej książce po mistrzowsku wyjaśnia złożone zagadnienia dotyczące mózgu, co pomoże ci odkryć pierwotną przyczynę niepokojących zachowań dziecka. Dostarczy też wielu narzędzi i praktycznych strategii, które umożliwią ci wykorzystanie wyników badań naukowych w praktyce, aby pozytywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne twoich dzieci.Doktor Mosley pomoże ci zrozumieć, przez co przechodzi twoje dziecko i z jakimi problemami się zmaga. Dodatkowo pokaże ci, jak pomóc mu nie tylko przetrwać trudny czas, ale też stale się rozwijać.Dzięki tej książce jako rodzic czy opiekun będziesz wyposażony w narzędzia potrzebne do radzenia sobie z lękiem, złym nastrojem i trudnymi zachowaniami dziecka.
Ćwiczenia dla przedszkolaków z elementami metody Montessori wspomagają rozwój mowy, grafomotoryki oraz sprawności manualnej dziecka. W przystępny i przyjemny sposób wprowadzają do życia codziennego nowe słownictwo i utrwalają nabyte umiejętności. Rodzic znajdzie w książce wskazówki, jak urozmaicić zadania, pracując sensorycznie w domu, oraz jak przygotować domowy kącik Montessori, w tym pomysły na samodzielnie wykonane pomoce.Metoda Marii Montessori uwzględnia potrzeby rozwojowe najmłodszych, począwszy od rozwoju koncentracji, zmysłów, wrażliwości, cierpliwości po naukę przez działanie i samodzielność.
To historia o akceptacji, tolerancji i szacunku do każdego człowieka. To wędrówka po meandrach życia Kosmy oraz okazja do porzucenia stereotypów i przesądów.Mimo poruszenia ważnego tematu, jakim są całościowe zaburzenia ze spektrum autyzmu, książka ta zawiera potężną dawkę humoru...
Inicjatywa cyklicznego publikowania prac w ramach serii Twórczość i Edukacja wyrosła z potrzeby stworzenia miejsca spotkania badaczy i praktyków zainteresowanych rozwijaniem oraz wspieraniem zdolności twórczych dzieci, młodzieży i osób dorosłych. W serii publikowane są prace poruszające problematykę edukacyjnych oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań rozwoju szeroko pojętej aktywności twórczej w różnych dziedzinach. W publikacji kierowanej zarówno do badaczy, jak i studentów oraz pedagogów oraz psychologów zainteresowanych edukacyjnymi uwarunkowaniami rozwoju kreatywności autor przedstawia wybrane dylematy związane z tą młodą dyscypliną naukową. Dotyczą one: samego pojęcia kreatywności i prób jego poszerzenia na działalność zbrodniczą, problemów edukacyjnych związanych z rolą autorytetu i wzoru wychowawczego odgrywaną przez twórców, znaczenia nagród dla rozwoju twórczej produktywności, a także zagadnień metodologii badań nad twórczością, profesji pedagoga twórczości oraz nauczania umiejętności twórczych. Czytelnik znajdzie tu także wyniki badań i refleksje dotyczące tabu w twórczości. Kolejne rozdziały książki autor, twórca teorii twórczego myślenia pytajnego, kończy pytaniami pobudzającymi odbiorcę do głębszej głębszej refleksji nad prezentowaną tematyką. Publikacja jest skierowana do czytelników, którym leży na sercu rozwój osoby przez twórczość w szerokim jej rozumieniu zarówno artystycznym, edukacyjnym i codziennym. Autor nie boi się prowokować czytelnika do dyskusji, twórczego sporu o obronę dobra, prawdy i piękna.Z recenzji prof. dr hab. Urszuli Szuścik Z racji polemicznego charakteru pracy, jej oryginalności oraz nowości tez będzie ona bardzo atrakcyjnym dopełnieniem istniejących publikacji na temat twórczości, zdolności i wybitności. Na podkreślenie zasługuje wielka erudycja autora, znajomość i wyczucie współczesnych dylematów, związanych z recepcją i kanonami twórczości, problemami kształcenia akademickiego, rozwojem osobowym i kulturowym młodego człowieka.Z recenzji dr hab. Iwony Czai Chudyby, prof. UKEN
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?