Między profesjonalizmem a służbą społeczną
Teoria. Praktyka. Zmiana
zapowiedź
-
Autor: Klimorowska Małgorzata
- ISBN: 9788301245542
- EAN: 9788301245542
- Oprawa: oprawa: broszurowa
- Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Format: 235x165 mm
- Język: polski
- Liczba stron: 242
- Rok wydania: 2025
- Wysyłamy w ciągu: po 26.11.2025
-
Brak ocen
-
63,82złCena detaliczna: 79,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 63,82 zł
x
„Między profesjonalizmem a służbą społeczną. Teoria. Praktyka. Zmiana” to książka, która porusza temat kształcenia przyszłych nauczycieli historii. Małgorzata Klimorowska w swojej książce wyjaśnia proces stawania się nauczycielem i nauczycielką. Autorka uzyskane w polu analizy dane umieściła w mocnych kontekstach, w jakich jej rozmówcy i rozmówczynie budowali, rozwijali i doskonalili role, tj. w kontekście systemowym (państwo, szkoła, uniwersytet, kształcenie przyszłych nauczycieli historii); w kontekście społeczno-kulturowym i politycznym (nastawienia i oczekiwania społeczne związane z reformami, demokratyzacją i wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, kształtowane również przez kolejne ekipy rządzące, w tym w ramach polityki historycznej); w kontekście ekonomicznym (urynkowienie gospodarki w konkurencyjnych porządkach państwa socjalnego i liberalizmu ekonomicznego) na przestrzeni 30 lat (1989–2019). Książka zawiera zbiorowe portrety nauczycieli historii w porządku pokoleniowym (pokolenie przełomu i transformacji, pokolenie nowej szkoły i pokolenie kryzysu zaufania) oraz międzypokoleniowym. „O oryginalności przedmiotowej/merytorycznej świadczy podjęcie ważnego naukowo i społecznie oryginalnego problemu badawczego. Akademickie kształcenie nauczycieli, nie tylko historii, nabiera szczególnej wagi w warunkach dynamicznej zmiany warunków i okoliczności uczenia się, upowszechniania, a raczej rozpowszechniania informacji, których rozumienie i wykorzystywanie wymaga dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej. Stąd niezastąpiona jest rola solidnie wykształconych nauczycieli/nauczycielek stawiających krytyczny odpór mitom, stereotypom i uproszczeniom, których dostarcza współczesna infosfera, z rozwijających się potencjałem SI.” Fragment z recenzji prof. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak (Uniwersytet Szczeciński) Książka przeznaczona jest m.in. dla: uczelni odpowiedzialnych za kształcenie przyszłych nauczycieli studentów specjalności nauczycielskiej studentów kierunków związanych z kształceniem nauczycieli rodziców wszystkich, którzy interesują się szeroko rozumianą edukacją, kształceniem, nauczaniem, profesjonalizmem. W książce znajdziesz wnioski i rekomendacje dotyczące rozwoju zawodowego nauczycieli historii, w porządku jak było? (jak nauczyciele historii dotychczas kształtowali swoje role społeczno-zawodowe), jak jest? (jaki model idealny służby społecznej i profesjonalizmu wyłania się z ich doświadczenia) i jak być powinno? (w jakim kierunku powinno rozwijać się kształcenie przyszłych nauczycieli historii). Jedną z rekomendacji Autorki jest wprowadzenie do programu kształcenia przyszłych nauczycieli koncepcji dydaktyki biograficznej, gdzie (auto)analiza biograficzna otwiera przed uczącymi się przestrzeń do refleksyjności, nabywania kompetencji refleksyjnego działania i jest przyczynkiem do rozwoju emocjonalnego i kreatywności. Rekomendacji jest osiem. Jeśli jesteście Państwo ciekawi pozostałych, zachęcamy do przeczytania książki.