Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Współczesne problemy nauczania matematyki to monografia wydawana od 2008 r. przez dydaktyków matematyki przeznaczona przede wszystkim dla młodych adeptów dydaktyki matematyki prowadzących badania związane z nauczaniem matematyki. Zawiera publikacje teoretyczne, przeglądowe oraz sprawozdania z badań.
Poruszana w publikowanych pracach tematyka związana jest z:
* procesem nauczania matematyki – kształtowaniem pojęć, prowadzeniem rozumowań, rozwiązywaniem zadań, kształtowaniem języka;
* warsztatem nauczyciela matematyki;
* zastosowaniem nowoczesnych środków dydaktycznych (kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, programów komputerowych, Internetu, e-learningu);
* problemami dotyczącymi kształcenia nauczycieli matematyki.
() Oczekuje się, że uczeń, którego głównym zadaniem przez kilkanaście lat było uczenie się oderwanych od życia fragmentów wiedzy akademickiej, przekształci się pewnego dnia w kompetentnego dorosłego, który rozliczy podatek, przeprowadzi się z rodziną i całym dobytkiem do innego miasta oraz będzie w pełni świadomie głosował w wyborach. Instytucje edukacyjne wciąż realizują podstawy programowe wypełnione informacjami, z których większość znajduje się w telefonach ich podopiecznych, nie interesując się prawie wcale, czy będą umieli je kiedykolwiek wykorzystać. I właśnie po to, by uniknąć, a co najmniej ograniczyć takie efekty szkolnej edukacji, trzeba próbować ją zmieniać.Z tekstuSystem edukacji wymaga zmian - pod tym stwierdzeniem podpisze się zapewne większość osób. Ale co należy zmienić? W jakim kierunku mają iść zmiany? Kto miałby ich dokonać? Po czym poznamy, że interwencje przyniosły oczekiwane skutki? Tu zdania zaczynają być podzielone.Zuzanna Michalska mistrzowsko prowadzi czytelnika przez gąszcz zagadnień związanych ze zmianą w edukacji, a następnie opisuje szczególny, oddolny program, w którym nauczyciele i uczniowie pracują wspólnie, ale w zupełnie nowy sposób. Kluby Młodego Odkrywcy pozwalają uczniom eksperymentować i popełniać błędy, nauczycielom - uwolnić się od dyktatu programu nauczania i dokumentacji oraz wypróbować metody nauczania oparte na teorii konstruktywizmu edukacyjnego. Program ma ponad 25 lat, a jego społeczność przyczynia się do zmieniania sposobu myślenia o edukacji i uczeniu się, w Polsce i kilku krajach zagranicą.Szkoła jako instytucja edukacyjna skupia w sobie, niczym w soczewce, napięcia, kryzysy i wyzwania z którymi zmagają się osoby i zbiorowości. Ta książka jest przykładem procesu zmieniania edukacji bazującego na wynikach badań naukowych, twórczego i przekonującego wykorzystania teorii naukowych do zmiany myślenia o i działania w edukacji otwartej na warunki i wyzwania współczesności.Z recenzji prof. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak
Oddajemy w Państwa ręce nowe wydanie podręcznika Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Struktura i treść nie uległy zmianie, dołączono rozdział dotyczący nowego obszaru edukacji zdrowotnej - edukacji do higieny cyfrowej, niezwykle ważnej w obliczu rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich wpływu na funkcjonowanie i zdrowie ludzi.Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka to kompendium wiedzy dotyczące kształtowania kompetencji umożliwiających ludziom dbanie o zdrowie własne i społeczności, w której żyją.W pierwszej części podręcznika omówiono teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, nakreślono jej etyczne aspekty, opisano role i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną oraz przedstawiono metodykę jej prowadzenia. Druga - praktyczna część - dotyczy wybranych obszarów tematycznych w edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. W tej sekcji, wzbogaconej o gotowe scenariusze zajęć, poruszono zagadnienia związane z edukacją w zakresie:dbałości o ciałozdrowia psychicznegohigieny cyfrowejżywieniaaktywności fizycznejbezpieczeństwazdrowia seksualnegozapobiegania zachowaniom ryzykownymbycia aktywnym pacjentem.Osobne rozdziały poświęcono edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością intelektualną.
Rodzicielstwo wkrótce stanie się łatwiejsze i o wiele bardziej skuteczneW obliczu rosnących wyzwań, przed którymi stają dzieci i młodzież, ta przełomowa książka oferuje naukowo potwierdzone wsparcie dla rodziców pragnących wychować silne psychicznie i odporne dzieci. Dr Daniel G. Amen i dr Charles Fay łączą wiedzę z neuropsychiatrii i psychologii dziecięcej, pokazując, że skuteczne wychowanie zaczyna się od troski o mózg i umysł - dziecka oraz rodzica. To praktyczny przewodnik, który uczy, jak zamienić trudne zachowania w zdrowy rozwój emocjonalny, odpowiedzialność i wewnętrzną motywację. Idealna lektura dla rodziców starających się przygotować dzieci do życia w dzisiejszym świecie.Pozwól, by dr Amen i dr Fay pokazali ci, w jaki sposób stać się takim rodzicem, którym zawsze chciałeś być - i jak wychować wspaniałe dzieci zmierzające ku pełnemu wykorzystaniu swojego potencjału, w tym najlepszemu możliwemu zdrowiu psychicznemu.
Dynamiczne przemiany współczesnego świata wymuszają ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań w kluczowych obszarach życia społecznego. Edukacja, pomoc społeczna, opieka i terapia - fundamenty stabilnego i zrównoważonego rozwoju społeczeństw - stają przed wyzwaniem dostosowania do zmieniających się realiów. Publikacja jest wynikiem refleksji, badań i praktycznych doświadczeń - dialogu między naukowcami a praktykami w obszarach kluczowych dla pedagogiki. Celem publikacji jest ukazanie różnorodności podejść, które łączą teorię z praktyką i wskazują potencjalne ścieżki rozwoju w obliczu współczesnych wyzwań. Publikacja zawiera teksty opracowane w czterech obszarach teoretyczno-badawczych. Pierwsza część to artykuły podejmujące zagadnienia związane z nowoczesnym podejściem do edukacji. Część druga zawiera artykuły poświęcone edukacji skoncentrowanej na wartościach. W trzeciej części zebrane zostały materiały dotyczące terapii i pomocy dzieciom oraz młodzieży w trudnych sytuacjach kryzysowych, traumatycznych i stresowych. Czwarta część wskazuje na wyzwania oraz sposoby rozwiązywania problemów w nowoczesnej pomocy społecznej. Zaprezentowane w książce rozdziały oferują wgląd w najnowsze badania, projekty oraz dobre praktyki, które mogą stać się inspiracją dla praktyków, naukowców i decydentów. Mamy nadzieję, że publikacja ta nie tylko zainspiruje do refleksji, ale także stanie się impulsem do wdrażania innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do budowy bardziej inkluzywnego i zrównoważonego społeczeństwa.
Celem publikacji jest pokazanie różnych możliwości działania związanych z wdrażaniem idei korczakowskiej w praktyce szkolnej. Jest to teoretyczno-praktyczne studium, w którym kluczowy problem prezentowany jest z perspektywy nauczycieli/praktyków. Wieloletnie doświadczenia edukacyjne stanowią kanwę do rozważań na temat skuteczności i zasadności proponowanych rozwiązań określanych jako dobre praktyki. W części teoretycznej ukazano alternatywne formy edukacji ze szczególnym uwzględnieniem założeń koncepcji pedagogicznej Janusza Korczaka. Zamieszczony jest tu opis modelu korczakowskiego z prezentacją jego sześciu filarów: wspólnotowość, otwarta przestrzeń edukacyjna, kręgi zaufania i budowania relacji, uczniowska samorządność i odpowiedzialność, dialog i partnerstwo w procesie nauczania i wychowania, elastyczne formy działań pedagogicznych. Część druga zawiera opis procedury badawczej wraz z prezentacją wyników badań realizowanych w trzech szkołach podstawowych, których przedmiotem są wspomniane wcześniej filary korczakowskiego modelu. W części trzeciej opisane są dobre praktyki jako potwierdzenie efektów pracy z modelem w toku wieloletnich doświadczeń edukacyjnych. Materiał w niej zawarty opatrzony jest fotografiami pochodzącymi z archiwum korczakowskich szkół marzeń. Publikacja pokazuje wartość korczakowskich rozwiązań w praktyce szkolnej, inspiruje do dyskusji i sporów naukowych, otwiera przestrzeń dla debaty publicznej nad kierunkiem zmian w polskiej edukacji. Dobre praktyki i sprawdzone rozwiązania mogą być aplikowane do innych placówek, poszukujących inspiracji do tego, aby zadbać o nową jakość procesu kształcenia i wychowania. Adresowana jest ona do środowiska nauczycielskiego, lokalnych i centralnych władz oświatowych, ale też do uczniów, studentów, Wszystkich, którym bliska jest edukacja i jej rozwój.
Publikacja Pewny start. Poziom F. Codziennik. Funkcjonowanie 1 to 120 bogato ilustrowanych kart zawierających treści rozwijające kompetencje matematyczne.
Przykładowa tematyka:
zegar, kalendarz, termometr,
obliczenia pieniężne, ważenie, mierzenie długości i obwodów,
porównywanie wielkości, wagi, czasu, skali, liczebności zbiorów,
znaki rzymskie,
obliczenia w zakresie 40, dodawanie dziesiątek do 100, oś liczbowa,
skala, odczytywanie schematów, znaki rzymskie,
figury geometryczne, stosunki przestrzenne,
rozmiary ubrań, dawkowanie leków.
Cele publikacji: utrwalanie i rozwijanie wiedzy matematycznej oraz kompetencji praktycznych niezbędnych na co dzień. Wspiera myślenie logiczne i abstrakcyjne, analizę oraz motorykę małą. Ćwiczenia: elementy do wycięcia, składania i manipulacji, zagadki logiczne, diagramy, schematy.
Publikacja Pewny start. Poziom F. Codziennik. Kreatywność to 120 bogato ilustrowanych kart prezentujących instrukcje wykonania krok po kroku kreatywnych prac ręcznych.
Przykładowa tematyka:
przyroda,
pory roku,
czas wolny,
święta, uroczystości, różne okazje.
Cele publikacji: rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności, koncentracji oraz umiejętności manualnych.
Zawiera instrukcje krok po kroku do prac plastycznych, ozdób, upominków i dekoracji. Zadania dobrano tak, by obejmowały różne techniki i style oraz nawiązywały do kalendarza szkolnego. Szczególną uwagę poświęcono inspiracjom ze świata przyrody i wykorzystaniu naturalnych materiałów.
Co nie działa w polskiej szkole? Wszystko.Czy można z tym coś zrobić? Tak, ale zupełnie inaczej, niż podchodzą do tego politycy.Wojciech Harpula o absurdach polskiej szkoły. Tych, które wszyscy znamy i tych, których istnienia nawet nie podejrzewamy. O systemie, który sprawia, że młodzi ludzie gubią naturalną ciekawość świata i tracą swój potencjał. O szkolnej rzeczywistości, którą naukowcy porównują do życia w systemie pełnym kontroli i ograniczeń. O tym, że nigdy nie odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, czego i w jaki sposób chcemy uczyć nasze dzieci.Autor w serii rozmów z osobami, które znają system od środka - nauczycielami, pedagogami, psychologami - udowadnia, że nasze szkoły wciąż działają jak w poprzednich epokach.Ta książka to nie tylko analiza problemów, ale też konkretne pomysły na to, co można zmienić. Bez politycznych haseł i obietnic bez pokrycia. Po prostu rzetelna wiedza i spojrzenie na to, co w szkołach działa źle i co można z tym zrobić.Jeśli podobnie jak my, uważasz, że szkoła kręci się w kółko, przeczytaj tę książkę i dowiedz się, co naprawdę trzeba zmienić. Edukacja dotyczy nas wszystkich, nie tylko naszych dzieci!
Praktyczny i przystępny przewodnik po świecie akademickiego pisania
Jak wybrać dobry temat pracy dyplomowej? Jak zaplanować strukturę? Co powinno znaleźć się we Wstępie, a co w Zakończeniu? Jak napisać merytoryczny rozdział, poprawnie cytować i nie zatonąć w przypisach? Na te – i wiele innych – pytań odpowiada publikacja Radosława Zenderowskiego.
W kolejnym wydaniu przewodnika, autor w przejrzysty i często humorystyczny sposób omawia:
• wybór i formułowanie tematu oraz tytułu pracy,
• budowę planu i struktury pracy dyplomowej,
• redagowanie Wstępu, Zakończenia i rozdziałów,
• zasady stylu akademickiego oraz techniczne wymogi redakcyjne,
• poprawne stosowanie przypisów, cytowań, skrótów, symboli i aneksów.
Dlaczego warto?
Książka to nie tylko zbiór zasad – to „instrukcja obsługi” warsztatu naukowego, napisana językiem zrozumiałym, lekko ironicznym i przyjemnym dla Czytelnika. Radosław Zenderowski traktuje studentów poważnie, ale nie przytłacza. Oferuje konkretne odpowiedzi na realne dylematy – z którymi mierzy się każdy piszący.
Dla kogo?
• studentów przygotowujących się do pisania pracy licencjackiej lub magisterskiej (na wszystkich kierunkach),
• promotorów i nauczycieli akademickich szukających materiału wspomagającego pracę dydaktyczną,
• wszystkich, którzy chcą opanować podstawy metodologii naukowej bez stresu i zbędnego żargonu.
Rekomendacja:
„Zazwyczaj instrukcje bywają pisane językiem hermetycznym i nudnym. Tego zarzucić tej książce nie sposób. Jest przystępna, zabawna, a przy tym rzetelna. Trudno cokolwiek jej zarzucić – ani pod względem treści, ani formy.”
— prof. dr hab. Aniela Dylus
Mało lat mam, a czytam sam - cz. 2 - Kinga TurekOto druga część znakomitego elementarza do nauki czytania. To książka niezbędna dla każdego nauczyciela i rodzica!Dzięki niemu dziecko w łatwy i przyjemny sposób pozna litery i nauczy się czytać.Powrót do tradycyjnego elementarza Mariana Falskiego w dobrym stylu.Seria Mało lat mam, a czytam i piszę sam w przystępny sposób wyjaśnia rodzicom i terapeutom, jak uczyć dziecko czytania i pisania sylabami. Wprowadza dzieci w świat wielkich i małych liter. Jest kompilacją skutecznych metod nauki czytania, szczególnie przydatną w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi.Mało lat mam, a czytam sam. Część 2 jest kontynuacją nauki czytania sylabami. Odnosi się do nauki czytania sylab zamkniętych oraz zbudowanych z nich wyrazów i zdań. Uczy dziecko różnicowania sylab otwartych i zamkniętych. Utrwala rozpoznawanie wielkich i małych liter. Znajdują się tu również teksty utrwalające, a także historyjki obrazkowe.Kinga Turek doktor nauk społecznych, ekspert ministerialny ds. awansu zawodowego nauczycieli, dyplomowany neurologopeda, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny, oligofrenopedagog, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.Na co dzień pracuje jako logopeda w szkole specjalnej oraz prowadzi własną praktykę logopedyczną. Zajmuje się profilaktyką, diagnozą oraz terapią logopedyczną dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, opiniowaniem logopedycznym i współpracą z rodzicami.
Oto druga część wyjątkowego elementarza wraz z ćwiczeniami do nauki pisania.Dzięki niemu dziecko w łatwy i przyjemny sposób pozna litery i nauczy się pisać.Seria Mało lat mam, a czytam i piszę sam w przystępny sposób wyjaśnia rodzicom i terapeutom, jak uczyć dziecko czytania i pisania sylabami. Wprowadza dzieci w świat wielkich i małych liter. Jest kompilacją skutecznych metod nauki czytania, szczególnie przydatną w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi.Mało lat mam, a piszę sam cz. 2 jest kontynuacją nauki pisania sylabami. Odnosi się do nauki pisania sylab zamkniętych oraz zbudowanych z nich wyrazów i zdań. Jest uzupełnieniem książki Mało lat mam, a czytam sam. Cz. 2.Kinga Turek doktor nauk społecznych, ekspert ministerialny ds. awansu zawodowego nauczycieli, dyplomowany neurologopeda, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny, oligofrenopedagog, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.Na co dzień pracuje jako logopeda w szkole specjalnej oraz prowadzi własną praktykę logopedyczną. Zajmuje się profilaktyką, diagnozą oraz terapią logopedyczną dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, opiniowaniem logopedycznym i współpracą z rodzicami.
Teściki to seria zawierająca zbiory zadań i ćwiczeń, które sprawdzają wiedzę i kompetencję uczniów poszczególnych klas (1-3). Kolorowe ilustracje i przystępna forma zachęcą dzieci do uzupełniania testów. Przyjazna forma graficzna ułatwi naukę. Testy zostały przygotowane przez specjalistów do nauczania początkowego.
Książka ta powstała z myślą o najmłodszych dzieciach objętych terapią logopedyczną. Ponieważ przedszkolaki nie potrafią jeszcze czytać, ćwiczenia opierają się na ilustracjach. Każdy obrazek to nowe słowo, każde słowo to kolejna realizacja ćwiczonej głoski.Ćwiczenia podzielone są na grupy: najpierw maluch wykonuje ćwiczenia wstępne ? nazywania ? potem przechodzi do zadań wymagających twórczego myślenia, kojarzenia, analizy słuchowej, spostrzegawczości i sprawności manualnej. Ćwiczenia logopedyczne zgromadzone w tej publikacji są więc w naturalny sposób połączone z twórczą zabawą i nauką.Wśród ćwiczeń znajdują się domina, kolorowanki, wykreślanki, labirynty i wiele innych łamigłówek. Ogółem książka prezentuje zbiór ponad 400 wyrazów opracowanych w 50 zadaniach.
To już szósta książka z cyklu wierszyków poświęconych nauce i ćwiczeniu głosek. Zawiera ona 322 wierszyki - zarówno dość łatwe, przeznaczone dla przedszkolaków upraszczających wyrazy, jak i trudniejsze, które mogą wykorzystywać nauczyciele szkół do uczenia czytania oraz ćwiczenia dykcji, a nawet dorośli szlifujący wymowę. Czytelnik odnajdzie w publikacji bajki, ukłony w stronę Krakowa, zabawne puenty i dużo nowego materiału poświęconego głosce [r].Do tworzenia wierszyków wykorzystałam materiał wyrazowy zgromadzony w Logopedycznym zbiorze wyrazów, wspaniale opracowanym przez Janinę Wójtowiczową. Proszę czytelników o wyrozumiałość podczas lektury zaskakujących wierszyków, bo niekiedy musiałam podejmować karkołomne próby połączenia w jakąś sensowną całość niezwiązanych ze sobą wyrazów. Przy każdym wierszyku, także w spisie treści, pogrubione zostały ćwiczone zbitki.
Philippe Aris (1914-1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był "odkrywcą dziecka" jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, której przekład ukazuje się teraz w pełnej, nieskróconej wersji (z obszerną częścią poświęconą historii edukacji), stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal sięgają zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest "naturalną" formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość niedawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńczego, bo życie rodzinne we współczesnym sensie - oparte na intymności i uczuciach - pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. "Odkrycie" dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za przejawy dawnego prymitywizmu - brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty "kolektywizm" życia rodzinnego - nie musi wynikać z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego - lub pozyskanego - dzieciństwa.
Książkożercy. Czytam i rozwiązuję to książki aktywnościowe gwarantujące naukę czytania przez zabawę. W publikacjach znalazły się różne rodzaje tekstów do czytania, w tym komiksy, wiersze, instrukcje, opowiadanie, a także łamigłówki, krzyżówki, rebusy i wiele innych angażujących i wciągających zadań. Teksty i łamigłówki zostały dostosowane do umiejętności dziecka. Każda z publikacji dostosowana jest do poziomu czytania i umiejętności dziecka.
Książkożercy. Czytam i rozwiązuję to książki aktywnościowe gwarantujące naukę czytania przez zabawę. W publikacjach znalazły się różne rodzaje tekstów do czytania, w tym komiksy, wiersze, instrukcje, opowiadanie, a także łamigłówki, krzyżówki, rebusy i wiele innych angażujących i wciągających zadań. Teksty i łamigłówki zostały dostosowane do umiejętności dziecka. Każda z publikacji dostosowana jest do poziomu czytania i umiejętności dziecka.
Dłonie i stopy. Ćwiczenia motoryczne to zestaw 50 ćwiczeń wspierających sprawność dłoni i stóp, dostosowanych do osób w różnym wieku: dzieci, młodzieży i dorosłych (również seniorów). Przejrzyste ilustracje i proste instrukcje zachęcają do regularnych ćwiczeń - niezależnie od poziomu sprawności czy doświadczenia. Karty są idealnym narzędziem do: terapii ręki i terapii stopy, ćwiczeń integracji sensorycznej, rehabilitacji ruchowej, codziennej profilaktyki i dbania o kondycje.
mgr Beata Grzechynia (1972-2025) - neurologopeda, absolwentka studiów podyplomowych na kierunku logopedia ogólna w Wyższej Szkole Pedagogicznej oraz neurologopedii na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Pracowała z dziećmi i młodzieżą szkolną w poradniach, szkołach oraz w zespole wczesnego wspomagania rozwoju. Swoje doświadczenie zawodowe zdobyła w placówkach oświatowych, w liceum ogólnokształcącym, w niepublicznych przedszkolach sióstr urszulanek oraz w Ośrodku Wczesnej Interwencji w Zgierzu, gdzie zajmowała się dziećmi ze spektrum autyzmu.Prywatnie była wspaniałą kobietą, żoną i mamą dwójki dzieci, które bardzo kochała. Uwielbiała spacery brzegiem morza i czytanie książek przy jego szumie. Marzyła, aby ludzie na całym świecie mieli dostęp do nauki języka polskiego.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?