Najbardziej naturalnymi formami aktywności dla człowieka są: bieg, skok i rzut. Bieganie było jedną z umiejętności potrzebnych do życia, także duża siła, która gwarantowała pokaźne zdobycze na polowaniach.Z biegiem czasu umiejętności i aktywności zmieniały się, a potrzeby ludzi stawały się bardziej zróżnicowane.Człowiek zaczął intensywnie pracować, a co za tym szło, potrzebował wypoczynku w wolnym czasie.Mając na uwadze różnorodność wykonywanych zajęć, każdy dysponował inną ilością czasu wolnego i przeznaczał go na inneformy regeneracji. Jak wiadomo, wypoczynek może być bierny np. oglądanie telewizji, czytanie książki, opalanie się, gra w gry itd.,oraz wypoczynek czynny np. spacery, jazda na rowerze, pływanie, fitness, marsze w góry, gra w badmintona itd.W dobie, kiedy wszyscy mamy mało czasu, ruch jest bardzo ważny. Wiadomo, co powoduje deficyt aktywności fizycznej i jakiesą tego konsekwencje: cukrzyca, otyłość, zawał, bóle kręgosłupa, złe samopoczucie. Kolejne, bardziej szczegółowe skutki można wymieniać jeszcze długo. Dlatego należy pamiętać o regularnej aktywności fizycznej, która zapobiegnie wielu problemom. Nie tylko zdrowotnym.Niniejszy skrypt jest zbiorem teoretycznych, a przede wszystkim praktycznych propozycji wykorzystania fitnessu jako formy aktywnościfizycznej i ruchowej zarówno w ćwiczeniach indywidualnych, jak i grupowych.
Program nauczania wychowania fizycznego według nowej podstawy programowej to kompleksowa publikacja opracowana przez Krzysztofa Warchoła, która stanowi praktyczne narzędzie dla nauczycieli, metodyków i osób planujących zajęcia ruchowe w szkołach.
Autor w sposób przemyślany i zgodny z kanonem edukacyjnym zaproponował tematykę zajęć, dopasował liczbę jednostek lekcyjnych do celów programowych oraz wskazał realne terminy ich osiągania. Tematyczne rozkłady materiału zostały przygotowane tak, aby można je było realizować niemal w każdych warunkach – zarówno w dobrze wyposażonych salach sportowych, jak i w skromniejszych przestrzeniach szkolnych.
Publikacja obejmuje cele i treści nauczania dla wszystkich etapów edukacyjnych – od edukacji wczesnoszkolnej po szkołę ponadpodstawową – oraz zawiera praktyczne przykłady zasad oceniania. Całość uzupełniają tabele norm sprawności fizycznej oparte na Międzynarodowym Teście Sprawności Fizycznej i Teście Coopera.
To zwarte i merytoryczne opracowanie, które ułatwia planowanie i prowadzenie zajęć wychowania fizycznego, podnosząc jednocześnie ich wartość dydaktyczną i praktyczną.
Spis treści
Wstęp 5
KONCEPCJA PROGRAMU 7
1.1. Podstawy formalno-prawne i merytoryczne programu 7
1.2. Struktura programu 7
1.3. Odbiorcy programu 8
Cele wychowania fizycznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej 9
2.1. Edukacja wczesnoszkolna 9
2.2. II etap edukacji – klasy IV–VIII 9
2.3. Szkoła branżowa I stopnia 10
2.4. Szkoła branżowa II stopnia 10
2.5. Liceum i technikum 10
2.6. Szkoła policealna 11
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 12
3.1. Edukacja wczesnoszkolna – klasy I–III 12
3.1.1. Osiągnięcia w zakresie profilaktyki zdrowia i bezpieczeństwa 12
3.1.2. Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznej 13
3.1.3. Osiągnięcia w zakresie zabaw i gier ruchowych, gier zespołowych oraz rekreacyjnych 14
3.2. II etap edukacji – klasy IV–VIII 15
3.2.1. Klasa IV 15
3.2.2. Klasa V–VI 20
3.2.3. Klasa VII–VIII 26
3.3. III etap edukacji – szkoła branżowa I stopnia 33
3.3.1. Klasa I–III 33
3.3.2. III etap edukacji – szkoła policealna 38
3.3.3. III etap edukacji – liceum, technikum 40
3.3.4. III etap edukacji – szkoła branżowa II stopnia 46
Procedury osiągania celów i zadań programu 50
Pożądane osiągnięcia dzieci i młodzieży 51
Przykład przedmiotowych zasad oceniania z wychowania fizycznego 56
6.1. Założenia ogólne 56
6.2. Wymagania szczegółowe – edukacja wczesnoszkolna klas I–III szkoły podstawowej 57
6.3. Wymagania szczegółowe w klasie IV szkoły podstawowej 57
6.4. Wymagania szczegółowe w klasie V szkoły podstawowej 59
6.5. Wymagania szczegółowe w klasie VI szkoły podstawowej 60
6.6. Wymagania szczegółowe w klasie VII szkoły podstawowej 61
6.7. Wymagania szczegółowe w klasie VIII szkoły podstawowej 63
6.8. Wymagania szczegółowe w klasie I szkoły branżowej I stopnia 64
6.9. Wymagania szczegółowe w klasie II szkoły branżowej I stopnia 65
6.10. Wymagania szczegółowe w klasie III szkoły branżowej I stopnia 67
6.11. Wymagania szczegółowe w klasie I liceum/technikum 68
6.12. Wymagania szczegółowe w klasie II liceum/technikum 69
6.13. Wymagania szczegółowe w klasie III liceum/technikum 71
6.14. Wymagania szczegółowe w klasie IV liceum/technikum 72
6.15. Wymagania szczegółowe w klasie V technikum 73
6.16. Wymagania szczegółowe w klasie I szkoły branżowej II stopnia 75
6.17. Wymagania szczegółowe w klasie II szkoły branżowej II stopnia 76
6.18. Dodatkowe wymagania na ocenę półroczną lub roczną 77
6.19. Szczegółowe kryteria oceny półrocznej lub rocznej z wychowania fizycznego 78
Tematyczne rozkłady materiału z wychowania fizycznego 86
7.1. Klasa I szkoły podstawowej liczba godzin (100) 86
7.2. Klasa II szkoły podstawowej liczba godzin (100) 95
7.3. Klasa III szkoły podstawowej liczba godzin (100) 104
7.4. Klasa IV szkoły podstawowej liczba godzin (131) 113
7.5. Klasa V szkoły podstawowej liczba godzin (130) 125
7.6. Klasa VI szkoły podstawowej liczba godzin (130) 136
7.7. Klasa VII szkoły podstawowej liczba godzin (137) 148
7.8. Klasa VIII szkoły podstawowej liczba godzin (137) 160
7.9. Klasa I szkoły branżowej I stopnia liczba godzin (100) 172
7.10. Klasa II szkoły branżowej I stopnia liczba godzin (100) 180
7.11. Klasa III szkoły branżowej I stopnia liczba godzin (100) 188
7.12. Szkoła policealna liczba godzin (100) 196
7.13. Klasa I liceum/technikum liczba godzin (100) 199
7.14. Klasa II liceum/technikum liczba godzin (100) 207
7.15. Klasa III liceum/technikum liczba godzin (92) 216
7.16. Klasa IV/V liceum/technikum liczba godzin (92) 224
7.17. Klasa I szkoły branżowej II stopnia liczba godzin (103) 232
7.18. Klasa II szkoły branżowej II stopnia liczba godzin (103) 239
Tabele norm sprawności fizycznej wg Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej 245
8.1. Normy Testu Coopera 281
8.2 Przykłady szczegółowych kryteriów oceniania umiejętności ruchowych 282
Literatura i źródła 289
Źródła internetowe 290
Opracowanie programu nauczania wychowania fizycznego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I i II stopnia jest kontynuacją autora w odniesieniu do dwóch wydań programu nauczania (2017, 2018) dla ośmioletniej szkoły podstawowej. Zarówno pierwsze, jak i drugie wydanie programu (rozszerzone i uzupełnione) zostało bardzo dobrze przyjęte przez środowisko nauczycieli wychowania fizycznego w całej Polsce. Zatem warto przedstawić autorską propozycję programu nauczania wychowania fizycznego w szkołach ponadpodstawowych, który będzie z jednej strony uwzględniał wszystkie zapisy nowej podstawy programowej, a z drugiej dawał rękojmię odpowiedniego przygotowania młodzieży szkół średnich do aktywności fizycznej w życiu dorosłym oraz świadomej troski o własne i innych zdrowie.Program zawiera szczegółowe plany pracy dydaktyczno-wychowawczej opracowane w ujęciu wynikowym i tematycznym. Każda jednostka lekcyjna ma sformułowany temat, jak również zakres kompetencji społecznych, umiejętności i wiadomości, które powinny zostać przekazane, nauczone i utrwalone. Liczba godzin i termin realizacji wynika tylko z ogólnych założeń i zasad planowania procesu wychowania fizycznego. Każdy nauczyciel, uczący wychowania fizycznego według niniejszego programu, może w sposób indywidualny planować liczbę godzin i termin realizacji treści kształcenia i wychowania fizycznego zawartych w programie. W programie są też dwa dodatkowe roczne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej dla klasy I liceum i technikum oraz klasy I branżowej szkoły I i II stopnia z uwzględnieniem zajęć w systemie klasowo-lekcyjnym i tzw. zajęć do wyboru przez ucznia, czyli nauczania wychowania fizycznego w systemie 1+2.
W książce tej zawarte są cenne i merytoryczne wskazówki niezbędne do trafnego oceniania ucznia z wychowania fizycznego oraz szczegółowe kryteria oceniania. Program nauczania wychowania fizycznego odnosi się do wszystkich etapów edukacji w szkole podstawowej. Nauczyciele mogą wykorzystać tę propozycje do przygotowania lub zmodyfikowania własnych przedmiotowych systemów oceniania. Wymagania szczegółowe dla poszczególnych etapów edukacji zawierają niezwykle wiele trafnych elementów z zakresu postaw, aktywności, sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych.Wydanie drugie programu nauczania jest odpowiedzią autora na liczne sugestie i oczekiwania nauczycieli realizujących zajęcia wychowania fizycznego według tego opracowania. Przede wszystkim szczegółowe plany pracy dydaktyczno-wychowawczej zostały opracowane w ujęciu wynikowym i tematycznym. Każda jednostka lekcyjna ma sformułowany temat, jak również zakres kompetencji społecznych, umiejętności i wiadomości, które powinny zostać przekazane, nauczone i utrwalone. () Każdy nauczyciel uczący wychowania fizycznego według niniejszego programu może w sposób indywidualny planować liczbę godzin i termin realizacji treści kształcenia i wychowania fizycznego zawartych w programie. () Drugą istotną zmianą zaproponowaną przez autora jest przygotowanie dwóch dodatkowych rocznych planów pracy dydaktyczno-wychowawczej dla klasy siódmej i ósmej z uwzględnieniem zajęć do wyboru w systemie 2 + 2 w klasie VII i VIII. Jest to więc podręcznik przydatny do opracowania planów dla klasy czwartej, piątej i szóstej. Ta nowa edycja programu zawiera także uzupełnienie, jakim jest przykładowy system oceniania. Dodano w nim kryteria odnoszące się do edukacji zdrowotnej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?