Utwory zebrane w książce, podobnie zresztą jak przedstawiane w ostatnio publikowanych tomikach poetki (m.in. Maki, 2004; Ciebie nie ma, 2008; Szelki bezpieczeństwa 2010, wyd. drugie poszerzone 2012; Hiperrealistyczne minuty, 2011; nic, 2012; Deklinacja, 2014; Mój świat odchodzi, 2016),sytuują nas w obszarach refleksyjnego, egzystencjalnego zamyślenia nad trwałością i kruchością, zadziwienia możliwością budowania i perspektywą destrukcji, zdziwienia czynem naszym i by tak rzec czynem dokonywanym w jakimś wielkim i ostatecznym planie nie przez nas, ale z naszego powodu. To gra mikro i makroplanów sensu, którą tutaj akurat obserwujemy z przekonaniem o jednej z możliwych i koniecznych dróg wyrażenia w poetyckich ekwiwalentach, zestawianiu słów odległych a nagle współbrzmiących, innym razem bliskich i od razu umykających przed sobą, rezygnujących z kulturalnego sąsiedztwa (jak w przypadku płomiennego ptaka z metalowym bzem w dziobie / który macha skrzydłami czarnymi jak noc). Ze względu na te możliwości osobne, osobiste i osobliwe właśnie poezja odgrywa rolę szczególną.
Moja Kobieta Winna Grzechu, miłości pełna - stoi przede mną. W jej oczach siedzidemon - ten sam, który opętał Joannę, Matkę, tę od Aniołów. Moja kobieta przytulasię do mnie i mówi: Nie chcę być bez ciebie, nawet jeśli będę.* * *Ciotka była jak cytata fregata, zamaszysta i w biodrach, i w dupie, bo najważniejsze,to mieć na czym siedzieć, czym oddychać i w kontaktach między ludźmi robić użytek z szerokich pleców. Ciotka była jak orzeźwiający wiatr i zielona pietruszka, którąhodowała w podłużnych donicach, wystawianych na szerokich parapetach. Ciotkabyła jak francuska flaga blublaróż. Niebieska i biała, czyli pogodna i kojąca. Tylkoczasem diabeł w nią wstępował i wtedy purpurowiała różanymi licami, czerwonymiplamami na szyi i dekolcie. Kiedy wykrzyczała swoje, wracała do spokojnych kolorów,jasności na czole i słów ulubionych piosenek: Cicha woda brzegi rwie albo Bella,bella donna, wieczór taki piękny.* * *Jak było naprawdę, nie wiem i już nigdy się nie dowiem. Pamięć jest kluczem, pozwalazamienić życie w opowieść. Już nie uciekam nigdzie i w nic, nie wykradamsobie życia, nie wykłamuję innym. Pamięć robi ze mną co chce, ale ciało i tak swojepamięta, bo na nim zapisany jest każdy wybór, odciśnięte każde słowo.(fragmenty)Spis treściTo nie jest pieśń grzechu. Kiedyś będziesz piękną kobietąTo nie jest pieśń lęku. Dziewczynka z kokardamiTo nie jest pieśń gniewu. Bosonoga contessaJulia wariatka. Jarzębina czerwonaBardzo. Trójkąt równobocznyWybór. Albo zabij1. List Julio Cortazara do Marty Fox. GraDotknij mnie. GrzechSydonia von Borck. Tak, to ja, Sydonia(Zdarłam z ciebie). OczekiwaniePosłuszeństwo. Miedzy snem a snem(Właściwie wszystko). Alicja w Krainie KomórkowcówSen. OcalenieOn kłamie. Moje chyba żonyTo nie jest pieśń żalu. RozmowaŻaba. KrówkiCzerwona linia. PPPPWyznanie kobiety. Tajemniczy adoratorGrusza. Historia pewnego buta(Nie potrafiła ze mną rozmawiać). Dmuchaj na lustroKsiążka Kobiety winne grzechu - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK.Książka posiada 244 stron i została wydana w 2020 r.
Przedstawiona tu monografia jest pogłębioną analizą funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zabrzu w latach 1998-2003. Ta cezura czasowa nie jest bynajmniej przypadkowa. Jest to bowiem etap, w którym przedmiotowy MOSiR z typowego podmiotu funkcjonalnego, jakich wiele przy każdym Urzędzie Miejskim, szczególnie w wielkich podmiotach miejskich, zmienił swoją strukturę i stał się niezależnym podmiotem kreującym w znacznym stopniu i reżyserującym systematyczne działania zmierzające w kierunku szerzenia kultury fizycznej, rekreacji oraz sportu wyczynowego w skali miasta.
Zabrzański MOSiR przekształcił się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem stało się miasto Zabrze. Ale spółka ta działająca
w aspekcie ekonomicznym w obszarze prawa handlowego w znacznym stopniu przynosiła również dochody, czyli po części zarabiała na swoja statutową działalność. Na tym polegał zabrzański eksperyment, w którym autor był zresztą głęboko zaangażowany. O sukcesie eksperymentu świadczy sytuacja, że kolejne wielkie, ale również mniejsze miasta poszły drogą zabrzańskiego eksperymentu ekonomiczno-społecznego.
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
REKREACJA I KULTURA FIZYCZNA JAKO FORMA
ZAGOSPODAROWANIA CZASU WOLNEGO I POLITYKI SOCJALNEJ
ZABRZE A RUCH SPORTOWY
1.1 Czas wolny i rekreacja. Metodologia i socjalny
model sportu i rekreacji
1.2 Struktura pojęciowa kultury fizycznej
1.3 Miasto Zabrze - historia i współczesność
1.4 Sport i rekreacja w Zabrzu
ROZDZIAŁ II
MIEJSKI OŚRODEK SPORTU I REKREACJI W ZABRZU
FUNKCJA SOCJALNO-SPORTOWO-ZDROWOTNA
2.1 Powołanie i wstępny okres działalności MOSiR w Zabrzu
2.2 Podstawy prawno-organizacyjne działalności MOSiR w Zabrzu
ROZDZIAŁ III
DZIAŁALNOŚĆ ZABRZAŃSKIEGO MIEJSKIEGO
OŚRODKA SPORTU I REKREACJI W LATACH 1998-2000
WDROŻENIE EKONOMICZNO-SOCJALNEGO MODELU PODMIOTU
3.1 Innowacyjność ekonomiczna MOSiR Zabrze
3.2 Metodologia finansowania MOSiR Zabrze
na tle innych tego typu struktur w województwie śląskim
ROZDZIAŁ IV
MOSiR ZABRZE W LATACH 2001-2003
SOCJALNA FORMUŁA I INNOWACYJNE METODY DZIAŁANIA
4.1 MOSiR jako koordynator całokształtu ruchu
sportowego w mieście
4.2 Podmiotowość socjalna MOSiR Zabrze
4.3 Perspektywiczny, socjalny model MOSiR Zabrze
ZAKOŃCZENIE
STRESZCZENIE
SUMMARY
ZUSAMMENFASSUNG
BIBLIOGRAFIA
The three separate research projects selected for the book fall into place and the well-thought-out whole features: (a) coherence of the theoretical perspective, which is a combination of classical anthropological concepts and the traditions of sociological research over urban collectivities, (b) continuity in research interests focused on everyday and widespread impacts of the economic restructuring, the effects of which came to be suffered by the next generation of Upper Silesia’s population, (c) as a result of which the conducted explorations orbit around the processes of pauperization of the population (here, admittedly, of whole estates) traditionally connected with heavy industry, (d) of which the researchers seem to be most interested in is how the economic transformation has led to a comprehensive reorganization of the cultural foundations on which the existence of native Silesian communities was based. Add to that the adopted (e) methodology, whose
invariable link with the qualitative procedures additionally enhance the sense of continuity, which makes various research undertakings seen from the time perspective fit into one picture, description of changes in the social and cultural identity of (post)mining collectivities. (From the review of Professor Krzysztof Frysztacki)
Introduction
Part one. Everyday life in the old working-class districts of the industrial towns and cities of Upper Silesia
Chapter 1. Working class estates of Upper Silesia region – the social world of their residents
1.1. The city from the perspective of everyday life
1.2. Anthropological approach in the sociology of the city
1.3. Working-class estates of Upper Silesia – the social world of their residents
1.4. Upper Silesian region in the process of transformation Chapter 2. Transformation processes and changes of urban space of Upper Silesian towns
2.1. Social consequences of restructuring of old industrial districts
in Upper Silesia
2.2. Place and memory: the case of Ksawera estate
2.2.1. Place and Memory
2.2.2. Paryż/Zawadzki/Paryż mine
2.2.3. Ruins and “ghosts of the past”
2.2.4. Spatial symbolic representation of capitalism
2.2.5. Conclusions
Part two. Old and new poverty in Upper Silesia
Chapter 3. Urban anthropology in the research on poverty
3.1. The concept of “urban villagers” by Herbert Gans in the study on enclaves of poverty. An Upper Silesian perspective
3.2. Underclass in the city
Chapter 4. The Social History of Poverty in Central Europe. A research method
4.1. New and Old Poverty in Upper Silesia
4.1.1. Methodology
4.1.2. Old and New Poverty in a cultural border region: two case studies
4.1.3. Summary
Part three. Poverty and resilience
Chapter 5. RESCuE Project
5.1. General assumptions of the project
5.2. Cultural sources of resilience. Theoretical basis for the research carried out in Upper Silesia
5.3. The research area and participants against the backdrop of Polish economic crisis
5.3.1. Urban Case
5.3.2. Rural Case
5.4. Observations from the field
5.4.1. Observational strategies
5.4.2. Results from the observation
5.4.3. Field access and contacting
5.4.4. Sampling criteria
5.4.5. Conducting interviews
Chapter 6. Cultural practices and resilience. An analysis of research material 6.1. Symbolic capital
6.2. (Socio)economic capital
6.3. Social capital
6.4. Cultural capital
(...)
Najnowszy numer Zarania Śląskiego Serii drugiej ma w znacznej mierze charakter literacki, przybliżając sylwetki pisarzy niemieckojęzycznych związanych miejscem urodzenia bądź twórczą działalnością z Górnym Śląskiem. Przywołane zostają postaci Maxa Ringa, Hansa Marchwitzy, Jochena Kleppera, Antona Oskara Klaußmanna i Augusta Scholtis.
Upowszechnianie wiedzy i kultury gerontologicznej jest zadaniem niezmiernie trudnym, wymagającym nie tyle środków, co determinacji, profesjonalizmu, zaangażowania i czasu oraz edukacji. Wymaga interdyscyplinarnych inicjatyw eksploracyjnych i ponadresortowych
działań nakierowanych na obalanie negatywnych stereotypów, na wzmacnianie kapitału społecznego i racjonalne gospodarowanie potencjałem tkwiącym w coraz liczniejszej populacji osób starszych. Wymusza powstawanie i rozwój nowych subdyscyplin gerontologii,
wzmacniając zapotrzebowanie na nową wiedzę o ostatniej fazie życia, o randze aksjologii, epistemologii oraz znaczeniu, granicach sfery sacrum i profanum w ludzkiej egzystencji. […] Pod względem merytorycznym [recenzowana] praca dobrze wpisuje się w aktualną, ważną
dyskusję nad poszukiwaniem optymalnego modelu przygotowania społeczeństwa do samodzielnej, zdrowej, aktywnej, późnej dorosłości, do nowych sposobów podnoszenia jakości coraz dłuższego życia. […] Praca potrzebna na rynku wydawniczym – zasługująca na upowszechnianie w środowisku akademickim: wśród studentów i dydaktyków; wśród teoretyków i praktyków – przedstawicieli nauki i szeroko rozumianych służb społecznych oraz zainteresowanych wielowymiarowością i niehomogenicznością życia w starości. Z uwagi na wielowątkowość i interdyscyplinarny charakter całości – to praca nowatorska.
Fragmenty recenzji wydawniczej prof. dr hab. Elżbiety Trafiałek
Spis treści
Adam A. Zych
Starość w drodze, czyli mądrość życiowa i los człowieka późnej
dorosłości
Część I
STUDIA I SZKICE
Bernadetta Janusz i Emilia J. Sitek
Żałoba za życia: przeżywanie niejednoznacznej utraty w kontekście
choroby otępiennej u najbliższej osóby
Zdzisław Markiewicz
Superwizja w całodobowych placówkach pomocowych dla osób
starszych
Anna Stanisławska
Gerontologopedia – mowa osób starszych przedmiotem
zainteresowania logopedii
Dariusz Włodarek
Żywienie osób starszych. Czy modyfikacje diety są konieczne?
Ks. Andrzej Zwoliński
Mądrość ludzi starszych
Adam A. Zych
Współczesna polityka senioralna: deklaracje i działania
Część II
DOBRE PRAKTYKI
Iwona Benek i Agnieszka Labus
Wskazanie kryteriów projektowych dla mieszkalnictwa
senioralnego. Czynniki sprzyjające adaptacji seniora w nowych
sytuacjach życiowych
Mariusz Dorot
Gerontopsychomotoryka jako forma towarzyszenia i/lub wspierania
osób starszych
Justyna Hołyst
Wsparcie kierowane do osób starszych z otępieniem. Na
przykładzie działu EMI: Staying at home w Anglii
Emilia Lewicka-Kalka
Rady seniorów w Polsce: bariery i wyzwania
Anna Stanisławska
Nie mówię, ale mam własne zdanie. Rola logopedy w Zakładzie
Opiekuńczo-Leczniczym w Ostrzeszowie
RECENZJE
Katarzyna Kaczorowska-Bray
Recenzja hasła gerontologopedia, ogłoszonego w pracy zbiorowej:
Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, pod red.
Adama A. Zycha
Waldemar Tłokiński
Młodość utracona, odkrywana starość – zbiór esejów i szkiców
z gerontologii
Adam A. Zych
Zamiast zakończenia: Wstrzymaj się chwilo – geragogika losu
i mądrości życiowej
Bibliografia
Filmografia
Netografia
Informacje o Autorach
W powieści (której mimo wszystko nie sposób zaliczyć do kręgu literatury religijnej) autor, w drodze przenikliwej analizy oficjalnych tekstów ewangelicznych, obala trzy wielkie kościelne i teologiczne mity:
– mit trzydziestu srebrników, fałszywego pocałunku i wskazania, jako dzieła zdrady Judasza;
– mit Szatana jako antynomii Boga, względnie jako Jego nieprzejednanego wroga;
– mit drogi zbawienia wyłącznie poprzez Kościół (katolicki).
Co więcej, autor kruszy – jak ten Jerycha mur – odwieczne, a fałszywe i krzywdzące społeczność żydowską przeświadczenie, jakoby to nienawiść, miała być motorem napędowym dramatu pasyjnego.
Całość, zanurzona w delikatnej, kryminalno-sądowniczej, współczesnej anegdocie.
Od Autora
Praca dr. Dariusza Krawczyka, oprócz niewątpliwych walorów naukowych, pozwalających na zdiagnozowanie stanu faktycznego prasy samorządowej na wybranym obszarze, dających również perspektywę dalszych badań (na przykład nad odbiorem komunikowania samorządowego na tym terenie), może być również użyteczna dla praktyków komunikacji lokalnej – jako podręcznik zawierający najważniejszą wiedzę teoretyczną. ale przede wszystkim swego rodzaju poradnik dla wydawców prasy samorządowej.
Z recenzji dr hab. Patrycji Szostok-Nowackiej
Spis treści
Wstęp
1. Komunikowanie lokalne
1.1. Zarys lokalnej komunikacji medialnej
1.2. Czynniki wpływające na funkcjonowanie regionalnego
i lokalnego rynku mediów
2. Samorząd terytorialny. Pojęcia i zakres działalności
2.1. Reaktywacja i reformy samorządu terytorialnego w Polsce
2.2. Autonomia finansowa, samodzielność
i odpowiedzialność samorządu za rozwój lokalny
2.3. Rola i postrzeganie samorządności
3. Komunikowanie publiczne samorządów
3.1. Narzędzia komunikacyjne samorządów
3.2. Wybrane narzędzia komunikacyjne samorządów
3.2.1. Zapewnienie dostępu do informacji publicznej
3.2.2. Sieć internetowa w świadczeniu usług administracji
terenowej
3.2.3. Komunikacja społeczna samorządów
z zastosowaniem mass mediów
4. Uwarunkowania działań komunikacyjnych samorządu
4.1. Strategia informacyjna samorządu
4.2. Prasa samorządowa. Zarys stanu faktycznego
4.3. Kontrowersje wokół wydawania prasy samorządowej
4.4. Propozycje likwidacji prasy samorządowej
4.5. Niejednoznaczne stanowiska organów nadzoru
wobec zasad wydawania prasy samorządowej
4.6. Wydawanie gazet samorządowych w obowiązującym
stanie prawnym
5. Prasa samorządowa w polityce informacyjnej administracji terenowej. Badanie medioznawcze
5.1. Obszar badawczy. Rys historyczny
5.2. Funkcjonowanie rynku prasy samorządowej. Weryfikacja hipotez badawczych na podstawie analizy czasopism ukazujących się na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
5.2.1. Periodyczność
5.2.2. Upowszechnianie reklam
5.2.3. Nakład
5.2.4. Zasięg społeczny
5.2.5. Kompozycja graficzna
6. Postrzeganie prasy samorządowej przez zarządzających samorządem
6.1. Uzasadnienie braku formalnego związku administracji terenowej z gazetą lokalną
6.2. Walory pośredniej formy przygotowywania gazety samorządowej
6.3. Atuty czasopisma wydawanego bezpośrednio przez urząd miejski
7. Propozycja usprawnienia wydawania gazet samorządowych stanowiących element zarządzania polityką informacyjną gminy
7.1. Uniwersalność przyjętych założeń
7.2. Działalność wydawnicza samorządu
7.2.1. Określenie wydawcy
7.3. Wypełnianie funkcji kontrolnej wobec władz samorządowych
7.4. Formuła kolportażu i odpłatności
7.5. Zespół redakcyjny gazety samorządowej
7.6. Zróżnicowanie upowszechnianych materiałów informacyjnych
7.7. Publikowanie treści reklamowych
7.8. Odbiorcy prasy samorządowej
7.9. Relacje wydawcy gazety samorządowej z prasą komercyjną
8. Przewidywany kierunek przekształceń w polityce informacyjnej samorządu
Zakończenie
Aneks
Wybrane przykłady kompozycji graficznej periodyków samorządowych ukazujących się na badanym obszarze
Bibliografia
Indeks osób
Spis wykresów i tabel
Książka Beaty Popczyk-Szczęsnej stanowi bardzo wartościową diagnozę postawioną współczesnym tekstom pisanym dla sceny i choć nie ma na celu – jak pisze Autorka – proklamowania „radykalnej zmiany w sposobie
używania tworzywa słownego”, to bez wątpienia bardzo trafnie wskazuje na pewne wyraziste tendencje w komponowaniu tekstów teatralnych. Prezentowane w kolejnych rozdziałach zestawienia, porównania, konfrontacje służą Beacie Popczyk-Szczęsnej do uchwycenia tego, co poszczególnych autorów czy poszczególne utwory łączy, ale także tego, co jest znakiem odrębności danego twórcy i jego dzieła, by w efekcie wyeksponować rozmaite strategie czynienia tekstu bohaterem. Przywoływane w książce konteksty filozoficzne (np. Foucault, Wittgenstein, Ricoeur), literackie (np. Barthes, Bachtin), teatralne (np. Lehmann, Sarrazac, Pavis), estetyczne (Bourriaud, Fischer-Lichte) bardzo wzbogacają proponowane odczytania wybranych utworów i na nowo, ciekawie je oświetlają. Autorka niezwykle sprawnie posługuje się warsztatem teatrologa i literaturoznawcy. Świetnie łączy dociekliwe analizy utworów dramatycznych z teoretycznymi próbami ujęć syntetycznych. Efektem tych zabiegów jest interesująco nakreślona panorama współczesnej polskiej dramaturgii teatralnej, która bez wątpienia stanowiła będzie wartościową pozycję wydawniczą.
(Z recenzji dr hab. Ireny Górskiej, prof. UAM)
Spis treści
Słowo wstępne
Część I. Ciało tekstu — werbalizacje doświadczeń
Ciała obecne — ciała znaczące — Ciała obce Julii Holewińskiej
Lektura somatyczna utworów Artura Pałygi
Przedstawianie świata
Motyw śmierci
Sensualność tekstu
Język i afekty w dramatach Zyty Rudzkiej
Część II. Mowa (z)wiązana. Kolażowe praktyki pisania dla sceny
Rozbrajanie dyskursów w twórczości Doroty Masłowskiej i Jolanty Janiczak
Konflikt słów — zderzenie kultur. O napięciach w tekstach
scenicznych Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk
Parateksty w nowym polskim dramacie
Rozbudowane fragmenty narracyjne
(Prze)moc śródtytułów
Autorskie gry językowe
Część III. Estetyka wysłowienia
Od tekstu do wydarzenia mowy
Małe narracje, polifonie, parabazy
Kolekcje słów — skuteczność języka
Bibliografia (wybór)
Nota bibliograficzna:
Indeks nazwisk
Książka Polsko-łużyckie zbliżenia. Język–literatura–kultura poświęcona jest twórczości Jurija Brězana i adresowana do grona miłośników języka, kultury i literatury Serbołużyczan. Refleksja o różnych aspektach pisarstwa J. Brězana, jego zaangażowaniu społecznym i sposobie postrzegania rzeczywistości niemieckiej w okresie politycznego przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, jego prozie i współczesnej górnołużyckiej powieści wprowadza do dotychczasowych badań nowe akcenty.
W polu zainteresowań polskich badaczy, slawistów, kulturoznawców i germanistów znalazła się także twórczość literacka przedstawicieli dwóch różnych generacji pisarzy serbołużyckich, przyjaciół Polski i Polaków, Antona Nawki i Bendikta Dyrlicha oraz recepcja literatury
i kultury łużyckiej w śląskiej prasie.
(red.)
Spis treści
Grażyna Barbara Szewczyk
Wstęp. W dialogu z kulturą łużyczan
Nicole Dołowy-Rybińska
Wspólnota słowiańska w oczach Górnołużyczan
Tadeusz Lewaszkiewicz
Stan badań nad językiem górnołużyckiej twórczości Jurija Brězana
Dietrich Scholze-Šołta
Jurij Brězan i przełom polityczny w Niemczech
Piotr Pałys
Jurij Brězan jako organizator brygad pracy Serbskeje młodźiny w Jugosławii (1946?1948)
Józef Zarek
Jurij Brězan w panoramie górnołużyckiej powieści autorstwa Tomasza Derlatki
Marek Kryś
Adaptacje prozy Jurija Brězana na przykładzie filmu
Die schwarze Mühle
Monika Blidy
Wątki polskie w życiu i twórczości Antona Nawki
Grażyna Barbara Szewczyk
Łużyce w poetyckich światach Benedikta Dyrlicha
Michał Skop
Sprawy łużyckie na łamach katowickiego czasopisma „Odra” (1945?1950)
Ilza Kowol
Problematyka łużycka na łamach dwutygodnika „Poglądy”
Robert Langer, Měrćin Wałda / Martin Walde
Wywiad z Jurijem Brězanem
Indeks nazwisk
Nieustanny rozwój artystyczny jest cechą i przywilejem artysty – muzyka. Każdy etap tego rozwoju prowadzi do pewnych konkluzji, a kolejne szczeble edukacji pozwalają zweryfikować subiektywny obraz muzycznego świata. Studia, współpraca z innymi muzykami, oczekiwania publiczności oraz praktyka wykonawcza utwierdziły mnie w przekonaniu, że muzyka kameralna stanowi najciekawszą formę muzycznej wypowiedzi. Już na etapie studiów i przygotowywania pracy magisterskiej dostrzegałem jej unikatowość: kameralistyka konfrontuje w czasie prezentacji utworu intencje kompozytora i wykonawców z oczekiwaniami publiczności, ukazując jednocześnie interakcje pomiędzy muzykami i ich wciąż dostrzegalny w kameralnych składach indywidualizm.
Lata rozwoju oryginalnej literatury akordeonowej ukazują stale rosnące zainteresowanie tym instrumentem. Wielu światowej sławy kompozytorów zwróciło się ku niemu w swej twórczości. Akordeon z całym swoim potencjałem kolorystycznym, specyficznymi możliwościami artykulacyjnymi unikalnymi tylko dla niego, a także dzięki zaangażowaniu wielu zawodowych muzyków – akordeonistów, stał się chętnie wybieranym przez kompozytorów medium wykonawczym. Perfekcyjnie odpowiada potrzebom muzyki współczesnej, sprawdzając się w muzyce kameralnej zarówno w składach homogenicznych, jak i w zestawieniu z innymi instrumentami, muzyką elektroniczną, live electronics oraz najnowszymi osiągnięciami sztuk audiowizualnych.
(Ze Wstępu)
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Charakterystyka kanadyjskiej literatury akordeonowej
1.1. Początki akordeonistyki w Kanadzie
1.2. Rola instytucji kultury w rozwoju literatury akordeonowej
1.3. Opis solowej i kameralnej literatury akordeonowej
Rozdział 2. Joseph Petric. Inspirator i wykonawca
2.1. Biografia artysty
2.2. Rola Josepha Petrica w inicjowaniu twórczości akordeonowej
Rozdział 3. Inspiracje, stylistyka i interpretacja wybranych kompozycji
3.1. Boyd McDonald – Overture
3.2. Andrew Paul MacDonald – Primavera (after Botticelli)
3.3. Larry Lake – Sticherarion
3.4. Bob Pritchard – Breathe on me
Zakończenie
Bibliografia
Źródła internetowe
Wydawnictwa nutowe
Indeks
Streszczenie
Abstract
Aneks
Załącznik 1. Spis dostępnej kanadyjskiej literatury akordeonowej
Załącznik 2. Fragment z wywiadu z Malcolmem Forsythem, autorem
Koncertu na akordeon i orkiestrę, skrypt
Załącznik 3. Joseph Petric – korespondencja prywatna
Załącznik 4. Boyd McDonald – korespondencja prywatna
Załącznik 5. Andrew Paul MacDonald, Primavera (after Botticelli),
Lennoxville 2006. Program note
Załącznik 6. Peter Lutek – korespondencja prywatna
Załącznik 7. Bob Pritchard, Breathe on me, Vancouver 2004.
Program note
Załącznik 8. Bob Pritchard – korespondencja prywatna
Antologia jako całość stanowi pewien zbiór indywidualnych narracji […], które często odbiegają od standardowych i narodowych wzorców postrzegania […] świata minionego i teraźniejszego. Wszystkie teksty
antologii łączy nie tylko nadrzędne pojęcie palimpsestu, lecz również swoistego krajobrazu kulturowego […], zawierającego zarówno elementy tzw. rzeczywistej rzeczywistości, jak i ludowej imaginacji oraz literackiej fikcji. Można by powiedzieć – poruszając się w metaforyce wodno-rzecznej, że Środkową i Dolną Odrą po długiej niemocy spłynęły wartko z prądem zapomniana historia i zapomniane historie […].
Z recenzji prof. dr. hab. Pawła Zimniaka (Uniwersytet Zielonogórski)
Miniatury, zróżnicowane pod względem formalno-gatunkowym, mogą byćczytane także w oderwaniu od lokalności, która je wytworzyła – jako baśnie, podania, urywki z „bajecznych dziejów” lub zagubionych kronik.
Czas przydał im literackiej patyny, a na ich miejscowych sensach, być może w pełni zrozumiałych już tylko dla minionych społeczności, nadbudowały się znaczenia nowe, które mogą być atrakcyjne tak dla odbiorcy z obszaru Środkowej i Dolnej Odry, jak również dla miłośnika literatury ludowej czy też takiej, która eksponuje silną wieź z określonym terytorium.
Z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Chojnowskiego (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Spis treści:
Nadrzeczne krainy słowem pisane – o genezie antologii
ANTOLOGIA
I. U źródeł, czyli o powstaniu nazw miejscowości i krain
II. Z dawnych dziejów
III. Z życia wzięte
IV. Światy fantastyczne
Bibliografia
Indeks miejscowości 1 (nazwy niemieckie wraz z polskimi odpowiednikami)
Indeks miejscowości 2 (nazwy polskie wraz z niemieckimi odpowiednikami)
Spis fotografii
Mapa miejscowości
Spis treści
Część pierwsza. ZAGADNIENIA OGÓLNE
1. Metodologiczne problemy badań społecznych
1.1. Specyfika nauk społecznych
1.2. Przedmiot i cel badań społecznych
1.3. Filozoficzne podstawy badań społecznych
1.4. Moralne aspekty badań społecznych
1.4.1. Uwagi wstępne
1.4.2. Wpływ komercjalizacji nauki na postawy i zachowania badających
1.4.3. Propozycja „Dekalogu badacza rzeczywistości społecznej"
1.5. Typy badań
1.5.1. Badania typu poznawczego
1.5.2. Badania dla potrzeb praktyki
1.6. Proces badawczy
1.6.1. Strategia badań w naukach społecznych
1.6.2. Projektowanie procesu badawczego
1.6.3. Badania pilotażowe
1.7. Problem badawczy
1.7.1. Problem badawczy a problem społeczny
1.7.2. Postawy wobec problemów społecznych
1.7.3. Postawa naukowa wobec problemów społecznych
1.7.4. Typy i formy problemów badawczych
1.8. Hipotezy
1.8.1. Co to jest hipoteza?
1.8.2. Typy hipotez
1.8.3. Tworzenie hipotez
1.9. Wskaźniki i zmienne zjawisk społecznych
1.9.1. Proces kształtowania się pojęcia wskaźnika zjawisk społecznych
1.9.2. Pojęcie wskaźnika zjawisk społecznych
1.9.3. Zmienne w badaniach społecznych
1.9.4. Właściwości wskaźników społecznych
1.9.5. Funkcje spełniane przez wskaźniki
1.10. Metody badań
1.10.1. Potoczne i naukowe ujmowanie zjawisk społecznych
1.10.2. Pojęcie metody i jej związek z teorią
1.10.3. Typologia metod
1.10.4. Metody „mieszane"
1.10.5. Metody i techniki badań
1. 11. Rygoryzm i anarchizm metodologiczny
1.11.1. Ukazanie problemu
1.11.2. Zasadny rygoryzm metodologiczny
a osobliwe próby unaukowiania nauk społecznych
1.11.3. Możliwości przezwyciężenia osobliwego rygoryzmu
i anarchizmu metodologicznego
Część druga. PROCES BADAWCZY
2. Eksperyment w naukach społecznych
2.1. Pojmowanie eksperymentów w badaniach społecznych
2.2. Rodzaje eksperymentów stosowanych w naukach społecznych
2.2.1. Eksperyment projektowany w terenie
2.2.2. Eksperyment laboratoryjny
2.2.3. Eksperyment ex-post-facto
2.2.4. Eksperyment projekcyjny
2.2.5. Eksperymenty jednoczesne i sukcesywne
2.3. Wiarygodność badań opartych na eksperymentach
3. Metoda monograficzna
3.1. Uwagi dotyczące genezy metody monograficznej i jej rozwoju
3.2. Założenia metody monograficznej
3.3. Zalety i niedostatki badań monograficznych
4. Badania terenowe
4.1. Określenie badań terenowych
4.2. Typy badań terenowych
4.3. Przygotowanie badań terenowych
4.4. Zachowanie badającego w badaniach terenowych
5. Badania całościowe i reprezentacyjne
5.1. Określenie badań reprezentacyjnych i próbki reprezentacyjnej
5.2. Wielkość próbki reprezentacyjnej
5.3. Metody wyboru próbki reprezentacyjnej
5.3.1. Wybór według przekonań badającego
5.3.2. Wybór w oparciu o rachunek prawdopodobieństwa
5.4. Zastosowanie metody reprezentacyjnej
5.5. Kłopoty związane z doborem próbki reprezentacyjnej i jej zmianami
6. Obserwacja
6.1. Postrzeganie przypadkowe a obserwacja jako metoda badawcza
6.2. Rodzaje obserwacji
6.2.1. Obserwacja bezpośrednia i pośrednia
6.2.2. Obserwacja kontrolowana i niekontrolowana
6.2.3. Obserwacja jawna i ukryta
6.2.4. Próba systematyzacji
6. 3. Zalety obserwacji i trudności związane ze stosowaniem tej metody badań
7. Wywiad
7.1. Określenie wywiadu jako metody badań
7.2. Typy wywiadu
7.2.1. Wywiady ustne i pisemne
7.2.2. Wywiad skategoryzowany i nieskategoryzowany
7.2.3. Wywiad jawny i ukryty
7.2.4. Wywiady indywidualne i zbiorowe
7.2.5. Wywiad panelowy
7.2.6 Wywiad telefoniczny
7.3. Warunki określające poprawne przeprowadzenie wywiadu
7.4. Środki pomocnicze stosowane przy wywiadach
7.5. Zalety i wady wywiadu
8. Badania ankietowe
(...)
9. Badania oparte na dokumentach
(...)
10. Socjometria
(...)
11. Badania sondażowe
(...)
12. Opracowanie zebranych materiałów badawczych
(...)
13. Wyjaśnianie zjawisk społecznych
(...)
14. Metodologiczne aspekty zaufania i podejrzliwości
(...)
Wybrana literatura
"Arlekino" czyta się z przyjemnością, jest to powieść napisana "z nerwem" -
czyli z umiejętnością fabulacji – i ze znajomością sposobów opowiadania.
Na pewno będzie miała powodzenie..."
(fragment listu prof. Jana Błońskiego)
Autor studiował i przez wiele lat mieszkał w Katowicach.
Z wykształcenia jest prawnikiem.
W 1988 roku w miesięczniku „Scena” ukazał się jego monodram Ostatnia rola.
W 1989 roku wystawił go Teatr TV pt. Aktor w reżyserii Mieczysława Daszewskiego z Bernardem Krawczykiem w roli głównej.
Wydał sztuki: Nikt w 1995 roku i Pan Hoho w 2001 roku.
W 2016 roku Wydawnictwo Śląsk wydało jego Alfabet sztuki XX wieku wg Witolda Dulęby.
Do jego tekstów muzykę pisali kompozytorzy Tadeusz Malicki i Włodzimierz Korcz /dla Michała Bajora/.
Przez wiele lat współpracował z „Dziennikiem Zachodnim”, a także z prasą literacką w kraju.
Od Redakcji
Pomysł przygotowania monografii Wojewódzkiego Oddziału Towarzystwa Kultury Teatralnej w Katowicach narodził się u schyłku ubiegłego wieku. Jego gorącą admiratorką była Otylia Czerny-Antoniewicz, honorowa prezes oddziału, wieloletnia kierowniczka biura zarządu, powszechnie znana i lubiana animatorka kultury a jednocześnie utalentowana artystka. Pani Tola, podówczas prawdziwa kronika ruchu amatorskiego, chroniła w pamięci nie tylko wszelkie inicjatywy teatralne, jakie pojawiły się na obszarze Polski południowej od Bielska po granice krakowskiego, nie tylko znała z imienia i nazwiska instruktorów czy kierowników grup artystycznych, ale i potrafiła bezbłędnie wyłaniać z obszernych wtedy list laureatów rozmaitych konkursów i przeglądów te osoby, które zabłysnęły talentem, którym należało pomóc lub które trzeba było skierować na drogę profesjonalnego kształcenia. Wielu znakomitych dziś koryfeuszy scen polskich jej właśnie zawdzięcza utwierdzenie w słuszności zawodowych decyzji, wielu instruktorów z rozrzewnieniem wspomina pomoc, jakiej im udzielała w niełatwych dla wszystkich czasach
(Ze Wstępu)
Książka prezentuje dorobek konferencji "Kierunki zmian w opiece nad dzieckiem. Perspektywa europejska" poprzedzającej przekazanie zadań opieki nad dzieckiem do systemu pomocy społecznej. W opracowaniach przygotowanych przez polskich specjalistów i ekspertów European Scientific Association for Residential and Foster Care omówiono najbardziej znaczące tendencje w opiece nad dzieckiem w Polsce i krajach Unii Europejskiej.
Książka jest adresowana do wszystkich zaangażowanych we wdrażanie reformy systemu opieki, pracowników socjalnych, wychowawców i studentów specjalizujących się w opiece nad dzieckiem.
W opracowaniach uwzględniono stan prawny z 1 stycznia 2001 r.
Publikowany przez Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” cykl
pod tytułem Kolekcja starośląska
z serii
Monumenta Śląskiej Reformacji
zawiera następujące, pierwsze cztery tomy:
Doskonały Kancjonał Polski zawierający w sobie pieśni, hymny i psalmy
Jan Arndt: Rajski Ogródeczek Pełen Cnót Krześcijanskich, aby przez nabożne
i pocieszne Modlitwy były w Duszę wszczepione
Adam Gdacjusz: Postilla popularis to jest Kazania na Ewanjelije święte, ktore się
przez cały rok w Niedziele i Święta uroczyste i Apostolskie w Kościele Bożym ludowi
pospolitemu czytają y wykładają, prawie po prostu, że je każdy i najwiętszy prostak
łatwie rozumieć może
Katechizm od doktora Marcina Luthera z Pisma Świętego zebrany a z niemieckiego
na polskie przetłumaczony z przydaniem niektorych pytań i odpowiedzi dla dziatek
także i modlitew świętych różnym czasom i ludziom służących
Spis treści
Przedmowa
Beata Stuchlik-Surowiak
Rayski Ogródeczek...
wg wydania z 1772 roku
Jan Arndt:
Przemowa
Jan Arndt:
Pamięci godne i cudowne Dzieie, ktore się z Jana Arnta Rayskim Ogrodeczkiem i z Księgą o Prawdziwym Krześciiaństwie przidały
Modlitwy:
Z pierwszego przikazania
Wtore przikazanie
Trzecie przikazanie
Czwarte przikazanie
Piąte przikazanie
Szoste przikazanie
Siodme przikazanie
Osme przikazanie
Z przikazania dziewiątego
Z dziesiątego przikazania
Addendum (dopowiedzenie)
Jan Arndt (1555–1621):
Cna mądrość to jest: książeczka ręczna...
Jan Kośny (1676–1751):
Pisarz Ewangelicki, tłumacz
Jan Muthman (1685–1747)
kaznodzieja, pisarz polski i niemiecki
Jan Muthman:
Die gottliche...
Pieśni o założeniu Kościoła...
Zgodnie z informacją zawartą w podtytule niniejszej publikacji jest ona poświęcona wybranym autorom, tekstom, tematom i zjawiskom z zakresu polskiej literatury dziecięcej. Literatura ta z końcem drugiej dekady XXI wieku nie budzi już takich kontrowersji co do jej statusu artystycznego, jak miało to miejsce w początkach jej rozwoju przypadającym na wiek XIX. Znamienne w tym względzie może być wyznanie pisarki dziecięcej Zofii Urbanowskiej z roku 1885: „Piśmiennictwo dla dzieci nie wiadomo czemu uważane jest za niższy stopień pisarstwa: utalentowani i wyrobieni pisarze uważają to pole za niegodne pracy, a ci, którzy próbują dopiero skrzydeł – omijają je starannie”. Pogląd ten utrzyma się jeszcze w kolejnym stuleciu mimo wielorakich przeobrażeń literatury dla młodego odbiorcy i zdecydowanego podniesienia jej rangi. To właśnie wiek XX, zwany „stuleciem dziecka”, był nie tylko czasem rozwoju nauk psychologiczno-pedagogicznych zmieniających optykę dziecka w kierunku jego nobilitacji, ale też – co się z tym wiąże – okresem intensywnego rozwoju literatury dziecięcej oraz kształtowania się jej teorii.
(...)
Niniejsza publikacja nie jest ani opracowaniem historycznoliterackim, ani teoretycznoliterackim, choć jedne i drugie elementy dochodzą w niej pośrednio do głosu. Stanowi ona zbiór kilkunastu szkiców poświęconych różnym autorom, tekstom, tematom i zjawiskom literackim, skupionym wokół problematyki zasygnalizowanej w tytule i rozważanej w rozdziale pierwszym, choć nie zawsze mówi się w nich wprost o głębi i pozornej naiwności przywoływanych tekstów dziecięcych. Spójność rozważań wydaje się jednakże oczywista, ponieważ działania analityczno-interpretacyjne skupione na wybranych utworach zostały ukierunkowane w głównej mierze na wykazanie ich walorów uniwersalnych (głębi) i cech swoistych, „dziecięcych” (pozornie naiwnych).
(Ze Wstępu)
Spis treści
Wstęp
Naiwność czy głębia? – o literaturze dziecięcej
Baśń Heleny Modrzejewskiej – fenomen artystycznym
Maria Dąbrowska – Zofia Żurakowska. Próba paraleli
Niezwykła bajka Bernarda Świerczyny
Wojenna robinsonada w powieści pt. Na Zagubionem Teodory Banasiowej
Kraków w jagiellońskiej dylogii Czesławy Niemyskiej-Rączaszkowej
Malowana awantura Marii Terlikowskiej na tle twórczości pisarki
Oswajanie świata. O poetyce tomiku wierszy dziecięcych Tadeusza Kubiaka
Zadziwienie światem – dziecięca poezja ks. Jana Twardowskiego i jej odbiór
Paremiologia dla najmłodszych w wierszach Wandy Chotomskiej
Czarodziejskie powiastki Joanny Papuzińskiej
Obrazowanie paidialne w dziecięcej liryce Karoliny Kusek
W krainie wyobraźni. Walory edukacyjne opowiastek dla dzieci Danuty Muchy
Język dziecka jako kod poetycki wierszy dziecięcych
O wyobraźni uczniów – szkolne próby poetyzowania
Walory audialne poezji dziecięcej (impresje)
Indeks nazwisk
Książka Moniki Ładoń ujawnia wszystkie cechy jej pisarstwa naukowego: autentyczną fascynację człowiekiem i przygodami jego ducha i ciała, literatura jako zapisem tego podwójnego — może nawet bardziej cielesnego niż duchowego — ludzkiego doświadczenia, etyczna wrażliwość i intelektualna uczciwość w podejmowaniu tematów granicznych i stabuizowanych, do jakich należą chorowanie i umieranie, rzetelna wiedze literaturoznawcza,
warsztatowa sprawność, umiejętność zastosowania koncepcji wykrystalizowanych w zachodniej humanistyce do analiz literatury polskiej. Posiada ponadto jeszcze jedną ważną
cechę, obecną wprawdzie już we wcześniejszych pracach Autorki, lecz traktowana dotąd raczej jako efekt uboczny jej aktywności intelektualnej, a mianowicie: żywioł literackości.
(Z recenzji wydawniczej dr hab. Agaty Zawiszewskiej, prof. UŚ)
SPIS TREŚCI
CHOROBA JAKO LITERATURA. ROZWAŻANIA WSTĘPNE
Wokół Susan Sontag. Czy metafora może zabić?
Zdrowie i choroba. Lektury i inspiracje
GRUŹLICA
Jedzenie i głód. Zamieranie głosu gruźlika
Sanatoryjne ucztowanie
Muzyka trawionego ciała
„Skarb z gruźliczej pieczary”. Dziennik z łoża śmierci Williama Soutara
Przygody ciała
Stan znużenia
Osobne pokoje. Soutar — Salis
Gruźlica jako stylizacja. Hotel de Dream Edmunda White’a
Pochwała literackości .
Gruźlicze sny (o potędze)
Od gruźlicy do AIDS
NOWOTWÓR
Kobiecość w lustrze nowotworu.
O zapiskach chorobowych Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej Na psa urok
Pieśń (dla) macicy
Rozpad ciała, rozpad pisma
„Moje życie utajone to — rak”.
Doświadczenie choroby w Dziennikach Anny Kowalskiej
Ściana choroby
Na fałszywych papierach
Lektura w chorobie. Krystyny Kofty Lewa, wspomnienie prawej
Lektury i czas
Żałoba po piersi
Onkocelebrytka
ZAWAŁ
„Rana w sercu”. O zawałowych esejach Jana Kotta
Narząd i symbol
Między chorobami
Od bólu do orgazmu
Po-zawale
Próg śmierci
„Pół-cmentarna tabliczka”. Wokół Zawału Mirona Białoszewskiego
Karta chorób
Zawałowy czyściec
Szpitalne peregrynacje
Od „raportu o zdrowieniu” do „raportu o zdychaniu”
„Zawał jako przymiarka”. Listy do Eumenid Mirona Białoszewskiego
Wobec gatunku(ów)
Ciało w szpitalu
Sercowisko
ZDROWIE CZY CHOROBA?
NA MARGINESACH KLASYFIKACJI CHORÓB
„Pismo kliniczne” Marii Dąbrowskiej
W pułapce ciała
Dom i lecznica
Pismo choroby
Pacjentka — diagnosta. O jednym wątku korespondencji Marii Dąbrowskiej
i Jerzego Stempowskiego
Lekarz i farmaceuta
Strategie chorowania
„Być kronikarzem własnego zaniku”. Lektura dzienników Jerzego Pilcha
Maski ciała
„Motyw choroby”
Przeciw chaosowi
(…) w rzeczywistości europejskiej następuje gwałtowny proces starzenia się społeczeństw. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do badanych przez autorkę krajów Europy Północnej: Szwecja, Dania, Finlandia, jak i południowej: Hiszpania. Włochy, Portugalia. (…) Stąd znajomość różnorodnych form pomocy, zarówno ze strony państwa jak i rodziny ma szczególne znaczenie dla „humanizacji” ostatniego etapu życia ludzi starszych.(…). Za szczególnie cenny uważam interdyscyplinarny charakter monografii (…) Szukając różnych uwarunkowań procesów starzenia się Autorka odwołuje się do procesów globalizacji, sekularyzacji życia (…), elastycznej gospodarki (…), korporacjonizmu, konsumpcjonizmu i indywidualizmu.
Wartością poznawczą tak od strony naukowej jak i dydaktycznej jest uwzględnienie w analizach statystyczno – demograficznych również danych dotyczących Europy oraz Polski. Ich upowszechnienie (…) dostarczy polskim badaczom tego problemu możliwości porównań rozwiązań zagranicznych z możliwościami ich implementacji do warunków polskich (…) W warstwie analizy jakościowej opisane przez autorkę formy opieki na północy i południu Europy mogą stanowić podstawę dla określenia tendencji w zakresie diagnozy i prognozy w jakim kierunku zmierza polski system opieki nad seniorami. Czy przyjęte rozważania zbliżają nas do północy czy południa Europy? A może pojawiają się rozwiązania hybrydowe?
Prof. zw. dr hab. Lesław H. Haber
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
1.1. Jak rozumie się pojęcie „opieki”?
1.2. Charakter dotychczasowych badań nad opieką
1.3. Przyjęte podejście i metody badawcze
1.4. Cel i problematyka badania
1.5. Materiały źródłowe do badania
1.6. Układ książki
2. Społeczne i demograficzne przeobrażenia w państwach Europy Północnej i Południowej jako kontekst opieki nad ludźmi starszymi
2.1. Współczesne społeczeństwa w wybranych teoriach i koncepcjach społecznych
2.2. Populacyjne uwarunkowania opieki
2.2.1. Wielkość populacji i procesy migracyjne
2.2.2. Zaawansowanie procesu starzenia się społeczeństw
2.2.3. Przemiany form życia rodziny
2.2.4. Poziom zgonów i śmiertelności
2.2.5. Średnia długość życia kobiet i mężczyzn
3. Zdrowotne uwarunkowania opieki nad ludźmi starszymi w krajach północno- i południowoeuropejskich
3.1. Wskaźniki stanu zdrowia i niepełnosprawności
3.2. Zakres korzystania z różnych form opieki długoterminowej
3.3. Behawioralno-kulturowe koncepcje zdrowia a styl życia w Europie Północnej i Południowej
3.4. Materialistyczne podejście do zdrowia a nierówności społeczne i opieka zdrowotna w państwach północno- i południowoeuropejskich
3.4.1. Hiszpania
3.4.2. Włochy
3.4.3. Finlandia
3.5. Wieloczynnikowe uwarunkowania zdrowia a poczucie sensu życia w Europie Północnej i Południowej
4. Polityczny kontekst opieki nad ludźmi starszymi oraz kształtujące je czynniki na Północy i Południu Europy
(...)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?