KATEGORIE [rozwiń]

Beata Popczyk-Szczęsna

Okładka książki Tekst jako bohater w kulturze uczestnictwa

25,00 zł 20,33 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Książka Beaty Popczyk-Szczęsnej stanowi bardzo wartościową diagnozę postawioną współczesnym tekstom pisanym dla sceny i choć nie ma na celu – jak pisze Autorka – proklamowania „radykalnej zmiany w sposobie używania tworzywa słownego”, to bez wątpienia bardzo trafnie wskazuje na pewne wyraziste tendencje w komponowaniu tekstów teatralnych. Prezentowane w kolejnych rozdziałach zestawienia, porównania, konfrontacje służą Beacie Popczyk-Szczęsnej do uchwycenia tego, co poszczególnych autorów czy poszczególne utwory łączy, ale także tego, co jest znakiem odrębności danego twórcy i jego dzieła, by w efekcie wyeksponować rozmaite strategie czynienia tekstu bohaterem. Przywoływane w książce konteksty filozoficzne (np. Foucault, Wittgenstein, Ricoeur), literackie (np. Barthes, Bachtin), teatralne (np. Lehmann, Sarrazac, Pavis), estetyczne (Bourriaud, Fischer-Lichte) bardzo wzbogacają proponowane odczytania wybranych utworów i na nowo, ciekawie je oświetlają. Autorka niezwykle sprawnie posługuje się warsztatem teatrologa i literaturoznawcy. Świetnie łączy dociekliwe analizy utworów dramatycznych z teoretycznymi próbami ujęć syntetycznych. Efektem tych zabiegów jest interesująco nakreślona panorama współczesnej polskiej dramaturgii teatralnej, która bez wątpienia stanowiła będzie wartościową pozycję wydawniczą. (Z recenzji dr hab. Ireny Górskiej, prof. UAM) Spis treści Słowo wstępne Część I. Ciało tekstu — werbalizacje doświadczeń Ciała obecne — ciała znaczące — Ciała obce Julii Holewińskiej Lektura somatyczna utworów Artura Pałygi Przedstawianie świata Motyw śmierci Sensualność tekstu Język i afekty w dramatach Zyty Rudzkiej Część II. Mowa (z)wiązana. Kolażowe praktyki pisania dla sceny Rozbrajanie dyskursów w twórczości Doroty Masłowskiej i Jolanty Janiczak Konflikt słów — zderzenie kultur. O napięciach w tekstach scenicznych Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk Parateksty w nowym polskim dramacie Rozbudowane fragmenty narracyjne (Prze)moc śródtytułów Autorskie gry językowe Część III. Estetyka wysłowienia Od tekstu do wydarzenia mowy Małe narracje, polifonie, parabazy Kolekcje słów — skuteczność języka Bibliografia (wybór) Nota bibliograficzna: Indeks nazwisk
  • Poprzednia

    • 1
  • Następna

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj