Na współczesnym rynku finansowym zachodzą zmiany prowadzące do uwzględniania wymogów ekologicznych. Autor przedstawił:
? funkcjonowanie instytucji finansowych a wymogi ochrony środowiska,
? ofertę rynku finansowego,
? inicjatywy międzynarodowe dotyczące uwzględniania ochrony środowiska przez rynki finansowe,
? rynek kapitałowy wobec ochrony środowiska,
? ofertę ?ekologiczna? polskich instytucji finansowych,
? nadzieje i zagrożenia związane z ekologicznymi wymaganiami wobec rynków finansowych.
Książka jest przeznaczona dla:
? specjalistów w dziedzinie finansów, rynków finansowych i ochrony środowiska,
? studentów: ekonomii, zarządzania , finansów, bankowości, ekologii.
W warunkach intensyfikacji wzajemnych powiązań między krajami budowanie wizerunku i reputacji (marki) narodowej wiąże się z poszukiwaniem przez nie sposobów prezentacji własnych atutów oraz skutecznych metod podnoszenia konkurencyjności gospodarczej. Państwa narodowe coraz częściej odwołują się do metod i narzędzi stosowanych przez przedsiębiorstwa w celu zbudowania swojej pozycji rynkowej. Budowanie marki i zarządzanie nią to jeden z najistotniejszych obszarów, w których kraje przejmują wzorce od przedsiębiorstw.
Branding narodowy (budowanie marki narodowej) jest zjawiskiem, które odnosi się do aktywności instytucji państwa na poziomie centralnym i lokalnym oraz podmiotów prywatnych i publicznych (stowarzyszeń, grup społecznych, zawodowych itp.), podejmowanej w celu wypracowania i komunikowania przewag konkurencyjnych kraju.
Książka jest wynikiem kilkuletniego doświadczenia autorki w pracy nad programem Marka dla Polski, a także szczegółowych badań i analiz dotyczących najlepszych praktyk, metod i strategii budowania marek narodowych państw z całego świata. Powstała ona z myślą o różnych środowiskach zainteresowanych budowaniem marek narodowych lub zaangażowanych w ten proces.
Z uwagi na swoją strukturę, obecność studiów przypadków oraz kompleksowe ujęcie tematyki, może stanowić aktualny podręcznik akademicki dla studentów różnych kierunków nauk społecznych. Ponadto, może być traktowana jako kompendium wiedzy i dobrych praktyk dla polskich instytucji publicznych.
Zawarto w niej gotowe wskazówki dla instytucji publicznych, które uczestniczą w procesie budowania marki narodowej Polski. Może także stanowić źródło inspiracji dla menedżerów firm zainteresowanych udziałem w tym procesie, ważnym zagadnieniem w niej poruszanym jest bowiem znaczenie marek firm i produktów w brandingu narodowym. Zawiera przykłady form i metod włączania firm w proces budowania marki narodowej oraz wskazówki dotyczące wykorzystania kraju pochodzenia jako elementu wyróżniającego markę na rynku.
W książce pokazano, że aby odnieść sukces w biznesie oraz prowadzić skuteczną politykę makroekonomiczną i rozwojową, należy odpowiedzieć na elementarne pytania: czym jest przedsiębiorstwo, kiedy może być ono zdolne do długotrwałego rozwoju (co wyznacza granice przedsiębiorstwa), jakie cele powszechne (m.in. dochodowe, prestiżowe) mogą osiągać interesariusze przedsiębiorstw oraz jakie cele autonomiczne (efektywnej alokacji, kreacji, podziału, rewitalizacji zasobów, wartości) dla całej gospodarki może zrealizować tylko przedsiębiorstwo. W ekonomii na te pytania udzielono bardzo wiele odpowiedzi, budując liczne teorie przedsiębiorstw(a). W książce omówiono zalety i wady 27 teorii. Ograniczenia analizowanych teorii przyczyniły się do poszukiwania nowej, autorskiej teorii przedsiębiorstw, w której podstawowym "genem" przedsiębiorstwa są długookresowe
dążenia (użyteczności) gospodarstw domowych - interesariuszy przedsiębiorstw, akumulujących dla nich kapitał finansowy, rzeczowy i intelektualny. Poszukiwania te są prowadzone w książce według metody przedsiębiorczej, która jest doskonale znana w biznesie i stosowana do znajdowania sposobu na odniesienie sukcesu.
Książka jest adresowana zarówno do badaczy teorii ekonomii, jak i do obecnych oraz przyszłych przedsiębiorców, menedżerów i polityków gospodarczych, przede wszystkim więc studentów kierunków ekonomicznych, ale nie tylko.
Adam Noga jest profesorem i prorektorem w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Każdy człowiek posługuje się językiem ciała, porozumiewając się z innymi. Jednak większość osób robi to nieświadomie. Komunikacja niewerbalna wzmacnia lub osłabia znaczenie wypowiadanych słów. Książka ta ułatwi czytelnikowi doskonalenie własnych umiejętności w tym zakresie, a także trafne interpretowanie języka ciała innych osób.
Można w niej znaleźć odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
Co to jest język ciała?
W jaki sposób należy interpretować poszczególne gesty i zachowania?
Dlaczego tak duże znaczenie w skuteczności przekazu mają ton i natężenia
Jakich gestów unikać, aby nie zniechęcać rozmówcy?
Po czym poznać, że ktoś kłamie?
W jaki sposób zwiększyć efektywność własnego przekazu?
Jakie znaczenie w komunikacji ma umiejętność słuchania?
Na co zwrócić uwagę, prowadząc prezentację?
Jak dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Warto podkreślić, że autor nie daje prostych odpowiedzi, bo sprowadzanie tematyki języka ciała do uproszczonych wskazówek przynosi więcej szkody niż pożytku.
Omawiając poszczególne zagadnienia, prezentuje praktyczną wiedzę, opartą na wynikach badań naukowych. Ponadto walorami poradnika są przystępny język i ciekawe przykłady. Książka jest adresowana do wszystkich osób, które chcą odnosić sukcesy w życiu zawodowym i towarzyskim dzięki biegłej znajomości języka ciała.
Perswazja to sztuka przekonywania innych, wpływania na ich opinie, postawy i działania. Ułatwia ona zdobycie zaufania ludzi i wzbudzenie ich zainteresowania swoim przekazem. Perswazji można się nauczyć, najlepiej korzystając z wiedzy i doświadczenia światowej klasy eksperta w tej dziedzinie ? Jamesa Borga. Książka ta nie tylko ułatwia czytelnikowi doskonalenie własnych umiejętności w tym zakresie, lecz także umożliwia rozpoznanie technik perswazji stosowanych przez inne osoby.
Można się z niej dowiedzieć między innymi:
Co to jest perswazja?
Jaką rolę w przekonywaniu innych odgrywa język ciała?
Dlaczego uważne słuchanie jest kluczowe w komunikacji?
Co to jest psycholingwistyka?
Dlaczego i w jaki sposób warto trenować pamięć?
Jak efektywnie komunikować się przez telefon?
Co powinien wiedzieć każdy skuteczny negocjator?
W jaki sposób dostosować swój przekaz do różnych typów osobowości?
Autor prezentuje praktyczną wiedzę, opartą na wynikach badań naukowych i własnych obserwacjach. Walorami poradnika są przystępny język i ciekawe przykłady.
Książka jest lekturą obowiązkową dla wszystkich osób, które chcą odnosić sukcesy w życiu zawodowym i towarzyskim dzięki biegłej znajomości sztuki perswazji.
Realizacja niemal każdego projektu stanowi złożone zadanie. Wzrastające koszty i niedotrzymane terminy spędzają sen z powiek kierownikom projektów. Jednak nie musi tak być. Można zarządzać projektami w sposób harmonijny i racjonalny.
W książce autorzy przedstawili najbardziej efektywne techniki zarządzania projektami. Radzą, jak realizować projekt, aby zakończył się sukcesem, jakie ryzyko wiąże się z tą realizacją, jak wykorzystywać dostępne zasoby, jak zbudować zespół, jak zapewnić dobrą jakość produktu, jak powinny przebiegać kreatywne zebrania, jakie doświadczenia płyną z realizacji projektów.
Książka jest przeznaczona dla menedżerów, przedsiębiorców, kierowników różnych szczebli oraz studentów kierunków ekonomicznych.
Negocjowanie czy też mediowanie są to czynności będące częścią aktywności każdego z nas. Odbywają się one na różnych poziomach, począwszy od życia prywatnego, poprzez negocjacje w biznesie, aż po poziom dyplomacji międzynarodowej. Każdy z tych poziomów posiada swoją specyfikę, ale także elementy wspólne. Znajomość zasad negocjacji może przyczyniać się do wzrostu satysfakcji w wielu dziedzinach życia, poprzez zwiększenie skuteczności osiągania swych celów.
Autorka zaprezentowała najważniejsze aspekty negocjacji oraz mediacji. Początkowe rozdziały zawierają zagadnienia psychologii społecznej, których znajomość jest nieodzowna w kontekście skuteczności negocjacyjnej. Poszczególne zagadnienia zilustrowane zostały przykładowymi sposobami działania, które mogą być bezpośrednio wykorzystywane w codziennej praktyce.
Wprawdzie za każdym razem negocjacje czy mediacje mają swoje specyficzne cechy, to jednak występuje też wiele wspólnych elementów. Znajomość przedstawionych w książce zasad negocjacji i mediacji pozwala skuteczniej osiągać założone cele. Natomiast pokazane przykładowe sposoby działania można wykorzystywać w codziennej praktyce.
Prezentowane treści oparte są na szerokim przeglądzie literatury naukowej polskiej i zagranicznej, a także na własnych doświadczeniach autorki zdobytych podczas pracy jako doradca negocjacyjny oraz mediator rodzinny. Akty prawne dotyczące mediacji są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl/mediacje/mediacje.php).
Książka jest przeznaczona dla: studentów psychologii, socjologii, zarządzania, stosunków międzynarodowych, politologii, handlu zagranicznego, administracji; menedżerów i przedsiębiorców; osób chcących doskonalić swoje umiejętności negocjacyjne.
Wstęp
Rozdział 1. Zasady komunikacji interpersonalnej
Cechy i elementy procesu komunikowania
Komunikacja werbalna
Komunikacja niewerbalna
Rozdział 2. Reguły wywierania wpływu społecznego oraz zasady autoprezentacji
Wpływ społeczny
Autoprezentacja
Rozdział 3. Konflikty interpersonalne
Rodzaje konfliktów
Działania w sytuacji konfliktu
Procedury rozwiązywania konfliktów
Działania ugodowe w warunkach ostrego konfliktu
Formy zakończenia konfliktu
Konflikt jako źródło stresu
Uwarunkowania funkcjonowania w warunkach stresu
Asertywność
Rozdział 4. Negocjacje
Style negocjacji oraz typy negocjatorów
Etapy negocjacji
Strategie negocjacyjne
Negocjacje windykacyjne
Rozdział 5. Mediacje
Ogólne zasady mediacji
Mediacje karne
Spory zbiorowe
Mediacje gospodarcze
Mediacje rodzinne
Bibliografia
Załączniki
Kodeks Etyczny Mediatorów Polskich
Standardy szkolenia mediatorów
Nigdy wcześniej błyskotliwi liderzy i członkowie zespołów nie byli tak cenieni jak dziś. Pracazespołowa to siła napędowa każdej organizacji ? jeśli układa się dobrze, może przynieść oszałamiające efekty, jeśli się nie układa, kłopoty są nieuniknione.
Zespoły to poradnik, który pomoże tobie i twojemu zespołowi wspiąć się na wyżyny doskonałości. Dowiesz się z niego, co należy robić, żeby zabłysnąć jako lider i członek zespołu, a także jakich powszechnie popełnianych błędów należy unikać.
Wskazówki zawarte w książce opierają się na wieloletnim doświadczeniu autora w pracy z różnymi zespołami, dlatego wytyczają pewną drogę do sukcesu.
Książka jest przeznaczona dla menedżerów, przedsiębiorców, studentów kierunków ekonomicznych, słuchaczy w szkołach biznesu oraz uczestników szkoleń doskonalących umiejętności menedżerskie.
Wstęp
CZĘŚĆ I: JAK STWORZYĆ DOSKONAŁY ZESPÓŁ
Rozdział 1. Wszystko zaczyna się od jednostki
Osobisty wkład
Kto się pozna, że nie pokazuję pełni swoich możliwości?
Zaangażowanie i nastawienie
Uskrzydlenie zespołu
Rozdział 2. Relacje w zespole
Nastawienie do kolegów z zespołu
Trzy filary
Inteligencja wieloraka i emocjonalna
Inteligencja emocjonalna
Kompetencje osobiste
Kompetencje społeczne
Empatia
Umiejętności interpersonalne
Wspólna nauka
Trzy podejścia do uczenia się
Rozdział 3. Czym jest błyskotliwy zespół?
Role zespołowe
Twoja rola w zespole
Doskonalenie własnej roli
Współpraca z wykonawcami/przedstawicielami poszczególnych ról
Podział ról a wyniki zespołu
Rozdział 4. Zespoły i przywództwo
Przywództwo w wykonaniu zwykłych członków zespołu
Przywództwo w wykonaniu formalnego lidera
Rozdział 5. Formułowanie celów zespołu
Kryteria prawidłowości celów (SMARTER)
Ćwiczenia z kreowania wizji
Formułowanie celów
Nowoczesna metoda formułowania celów
10 rad dotyczących formułowania celów zespołu
Trójkąt celów zespołowych
Rozdział 6. Zebrania zespołu
Jak pokazać się od najlepszej strony
Zebrania wolne od nudy
Podnoszenie efektywności zebrań
Rozdział 7. 10 pułapek czyhających na zespoły
1. Po co tu jesteśmy?
2. Nasz świat to cały świat
3. Obsesyjne wałkowanie jednego zagadnienia
4. Wypaczony obraz rzeczywistości
5. Rozrost biurokracji
6. Brak nowych bodźców
7. Wszyscy zgadzają się ze sobą
8. Zaradność
9. Nieaktualny obraz sytuacji
10. Słaba komunikacja
CZĘŚĆ II: ZESPOŁY O OKREŚLONEJ CHARAKTERYSTYCE
Rozdział 8. Zespoły kreatywne i rozwiązujące problemy
Od czego zaczynać burzę mózgów?
Proces zespołowego generowania pomysłów
Hiperaktywny zespół
Rozdział 9. Zespoły projektowe
Zalecenia dla członków zespołów projektowych
Zalecenia dla kierowników projektów
Rozdział 10. Zespoły rozproszone
Z dala od centrali
Co robić, gdy centrala jest daleko?
Ogniwa jednego łańcucha
Zespoły przyszłości?
Zakończenie
Źródła i podziękowania
Autor w kolejnych rozdziałach przedstawia m.in.: rolę marketingu na rynku prasowym, kształtowanie się otoczenia wydawców prasowych, metodologię marketingowych badań ilościowych i jakościowych prasy, zachowanie nabywcy na rynku prasowym, strategie produktowe wydawców, kształtowanie cen gazet i czasopism oraz dystrybucję i promocję na rynku prasowym. Tylko tak szerokie ujęcie problematyki pozwala na dogłębną analizę rynku prasowego, który w ostatnich latach, wraz z rynkiem mediów, podlega gwałtownym zmianom.
Książka Podstawy strategii, została oparta na ósmym wydaniu Exploring Corporate Strategy.
Autorzy starają się pomóc w odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące rozwoju firmy, wdrażania innowacji oraz kierunku i sposobu zarządzania firmą. Odpowiedzi na te pytania dotyczą tak korporacji, jak i małych przedsiębiorstw, czy instytucji państwowych. W publikacji zawarte są przykładowe koncepcje strategii.
Podstawy strategii to książka skierowana do studentów zarządzania w wyższych uczelni różnych typów.
Rozwój rynku w Polsce sprawia, że coraz większe znaczenie mają analizy zachowań konsumentów oraz oceny tych zachowań. Autorzy pokazują w książce m.in.:
?rolę konsumpcji we współczesnej gospodarce,
?zachowania konsumentów oraz uwarunkowania tych zachowań na rynku europejskim,
?wpływ różnych czynników (ekonomicznych, społecznych, kulturowych, demograficznych) na postępowanie konsumentów,
?nowe tendencje w zachowaniach,
?kryteria wyodrębniania różnych grup konsumentów,
?metody modelowania i badania zachowań konsumentów na rynku europejskim.
Książka jest przeznaczona dla pracowników naukowych zajmujących się badaniem rynku i zachowań konsumentów; studentów ekonomii, zarządzania, marketingu; słuchaczy studiów podyplomowych zainteresowanych zagadnieniami zachowań indywidualnych podmiotów konsumpcji.
Sektor handlu i usług to obszar dynamicznych zmian dokonujących się pod wpływem przemian rynkowych, silnej konkurencji, rozwoju potrzeb i wymagań nabywców oraz wprowadzania nowych technologii. Bardzo ważne staje się zatem skuteczne zarządzanie sprzedażą w handlu i usługach. Najważniejszymi zagadnieniami zaprezentowanymi w książce są: zachowania nabywców i segmentacja rynku, lokalizacja miejsca sprzedaży, polityka asortymentowa i kreowanie marki, wykorzystanie technologii elektronicznej, strategia komunikacji z rynkiem, polityka cen oraz analiza kondycji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.
Książka jest adresowanej do studentów uczelni i wydziałów ekonomicznych, a także pracowników instytutów naukowych oraz praktyków zajmujących się sprzedażą w handlu i usługach.
Każda organizacja, aby się rozwijać i utrzymać przewagę konkurencyjną, musi być innowacyjna. W książce została pokazana koncepcja efektywnego zarządzania wiedzą w procesach innowacji. Autorka skupiła uwagę m.in. na:
?istocie procesów innowacji,
?innowacyjności gospodarki jako całości,
?polityce innowacyjnej kraju i Unii Europejskiej,
?realizacji procesów innowacji,
?rozwoju klastrów i parków naukowo-technologicznych,
?sieciach i więziach wykorzystywanych w procesach innowacji,
?zarządzaniu wiedzą w organizacji,
?wykorzystywaniu kapitału intelektualnego w innowacyjnej organizacji.
Książka jest przeznaczona dla studentów zarządzania w wyższych uczelniach różnych typów.
Specjaliści od zarządzania zwykle intensywniej używają lewej półkuli mózgu, natomiast specjaliści od marketingu ? prawej. Dlatego właśnie podczas wszystkich narad tak trudno im się porozumieć, chociaż wydaje się, że mówią o tym samym. Autorzy udowadniają, że znacznie ważniejsze od tego, co się mówi, jest to, jak się mówi. Tłumaczą, że zarządzanie należy do sfery realnej, a marketing do sfery mentalnej; zarządzający chcą coraz lepszych, a marketingowcy zróżnicowanych produktów; zarządzający wyrażają swoje myśli słowami, a marketingowcy pokazują wizje przedsięwzięć. Na pytanie, jak to wszystko pogodzić, można znaleźć odpowiedź w prezentowanej książce.
Książka jest przeznaczona dla menedżerów, przedsiębiorców, kadr kierowniczych, osób zajmujących się marketingiem, studentów zarządzania i marketingu.
"Marketing bez tajemnic" to seria praktycznych poradników dających pogłębioną znajomość poszczególnych dziedzin marketingu. Autorzy, opierając się na rozwiązaniach sprawdzonych w praktyce, podają w każdej książce z serii zasady postępowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów dotyczących działania na rynku. Seria jest adresowana do biznesmenów, menedżerów, kadry kierowniczej, urzędników administracji państwowej i samorządowej, studentów wyższych uczelni wszystkich typów oraz słuchaczy różnych kursów i szkoleń doskonalących umiejętności kierownicze i menedżerskie.
Autorka wyjaśnia w książce, czym jest kultura narodowa, skąd biorą się stereotypy i uprzedzenia. Wskazuje obszary biznesu międzynarodowego, na które kultury narodowe mają największy wpływ. Prezentuje różnice kulturowe w komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Ukazuje znaczenie religii, wartości oraz symboli w działalności przedsiębiorstw. Książka zawiera liczne przykłady z praktyki różnych przedsiębiorstw międzynarodowych.
Outsourcing zakłada, że wszelka działalność przedsiębiorstwa nienależąca do jego kluczowej aktywności jest zlecana na zewnątrz.
Autor przedstawił w książce:
outsourcing w świetle współczesnych tendencji w zarządzaniu
rodzaje i formy outsourcingu
przesłanki stosowania outsourcingu
obszary zastosowania outsourcingu
wpływ outsourcingu na działanie przedsiębiorstwa
zarządzanie outsourcingiem
perspektywy rozwoju outsourcingu w krajach rozwiniętych i w Polsce
Książka jest przeznaczona dla wykładowców i studentów zarządzania w wyższych uczelniach różnych typów oraz przedsiębiorców i menedżerów.
W książce została przedstawiona nowoczesna koncepcja zarządzania, jaką jest zarządzanie łańcuchem dostaw. Jej istotą jest synchronizowanie przepływu strumieni produktów, informacji i środków finansowych w celu powiększania wartości dostarczanych produktów lub usług od momentu ich powstawania, przez
fazy zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji, aż do obsługi ostatecznych klientów.
Świadomość znaczenia zarządzania łańcuchem dostaw jako źródła sukcesu przedsiębiorstwa na rynku powoduje wzrost zainteresowania tą problematyką wśród krajowych środowisk naukowych jest bowiem szansą dla przedsiębiorstw, które wyczerpały już indywidualny potencjał rozwoju. W książce omówiono:
- teoretyczne podstawy zarządzania łańcuchami dostaw,
- procedury, organizację i strategie łańcuchów dostaw,
- benchmarking i ocenę łańcuchów dostaw,
- zarządzanie łańcuchami dostaw w Japonii i w Europie.
Książka jest przeznaczona dla studentów uczelni ekonomicznych i technicznych, ale powinna także zainteresować kadrę kierowniczą przedsiębiorstw.
Książka obejmuje problematykę marketingu produktów żywnościowych ze szczególnym uwzględnieniem branż: mleczarskiej, przetwórstwa mięsa i owocowo-warzywnej. Autorzy skupili uwagę na:
teoretycznych aspektach marketingu żywności,
strategiach wykorzystania środków unijnych przez polskich producentów,
zmianach w wymianie handlowej Polski po wejściu do UE,
konkurencyjności polskich produktów żywnościowych na rynku europejskim,
przykładach strategii producentów i dystrybutorów na polskim rynku.
Książka jest przeznaczona dla wykładowców marketingu, studentów kierunków ekonomicznych oraz praktyków gospodarczych.
Książka obejmuje kurs zarządzania firmą. Pokazano w niej najlepsze praktyki i doświadczenia dotyczące: zarządzania ludźmi (w tym różnymi grupami pracowników, jak prawnicy, informatycy, sprzedawcy), przywództwa, kultury organizacyjnej, organizacji zespołu pracowniczego, budowy relacji z rynkiem i klientami, metod zarządzania firmą, promocji firmy i jej produktów, zarządzania projektami. W książce zostały również przedstawione odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez menedżerów, a rady sformułowane na tej podstawie mogą pomóc rozwiązać problemy pojawiające się w codziennym funkcjonowaniu firmy.
Książka jest przeznaczona dla menedżerów, przedsiębiorców, studentów kierunków ekonomicznych, słuchaczy w szkołach biznesu, uczestników szkoleń doskonalących umiejętności menedżerskie.
Podręcznik stanowi kompendium wiedzy o klasycznych i nowoczesnych systemach rachunku kosztów, dzięki którym uzyskuje się wiarygodne informacje niezbędne do prawidłowego zarządzania przedsiębiorstwem. Autorzy w przystępny sposób zaprezentowali rozwiązania teoretyczne i metodyczne różnych systemów rachunku kosztów oraz omówili ich wykorzystanie w sterowaniu określonymi procesami gospodarczymi. Swoje rozważania wzbogacili licznymi przykładami, co ułatwia zrozumienie trudniejszych zagadnień i zachęca do praktycznego zastosowania wiedzy przedstawionej w książce.
Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych uczelni różnego typu, słuchaczy studiów podyplomowych i doktoranckich, uczestników kursów oraz menedżerów i analityków finansowych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?