Autoarteterapie to podręcznik, zbiór ćwiczeń do wykorzystania przez osoby wcześniej odpowiednio przygotowane do samodzielnej pracy nad sobą.
Książka składa się z ośmiu rozdziałów. Dwa pierwsze to rozważania teoretyczne na temat historii sposobów leczenia oraz rozumienia terminu autoarteterapia. Kolejne rozdziały: Nic-nie-robienie, Osiem pór roku, Woda, Lustro, Mandala, Zabawa zawierają zestawy ćwiczeń. W każdym zamieszczonym ćwiczeniu podane jest polecenie, opis przebiegu realizacji, potrzebne materiały i często opisy kilku prac wybranych uczestników. Pierwszy etap ćwiczenia zawiera zwykle wizualizację, relaksację bądź ćwiczenia pobudzające. Ćwiczenia uzupełnione są fotografiami, co pozwala na w miarę dokładne ich zrozumienie i odczucie atmosfery działania oraz przybliżenie powstałych rezultatów.
Książka jest ofertą dla wszystkich, którzy poszukują zmiany w życiu codziennym, w pracy, w środowisku, w którym żyją. Szczególnie polecamy ją osobom pragnącym poszerzać swoją podmiotowość. Z książki tej, jak z przewodnika, korzystać będą mogli wszyscy, którzy poszukują prostych i atrakcyjnych metod pracy, dających radość tworzenia i polepszenie samopoczucia.
Patronat: Fabryka Kreatywności, SensArte, Polski Instytut Ericksonowski, Polskie Stowarzyszenie Terapii przez Sztukę.
Nowa psychologia dysleksji nie jest drugim wydaniem Psychologii dysleksji, ale jej całkowicie nową wersją. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikom najnowszych zmian w rozumieniu zjawiska, wyników nowych badań i aktualnych trendów dotyczących diagnozy i terapii tego zaburzenia.W Nowej psychologii dysleksji w porównaniu z jej pierwszą wersją czytelnik znajdzie:rozbudowaną tematykę ryzyka dysleksji, zwłaszcza z uwzględnieniem rodzinnego ryzyka, dotychczas rzadko w Polsce omawianego,część poświęconą mechanizmom czytania oraz prezentację modelu nabywania czytania i pisania w języku polskim,rozbudowaną część dotyczącą diagnozowania i interwencji, szczególnie omówienie narzędzi diagnostycznych i procedur diagnozowania.Na nowo spojrzymy na dysleksję z perspektywy modelu biopsychospołecznego, modyfikując stosowany wcześniej model opisu zaburzeń rozwojowych autorstwa Uty Frith (1985), m.in. poprzez wprowadzenie modelu wieloczynnikowego Bruce'a F. Penningtona (2009).Nowa psychologia dysleksji to doskonałe kompendium najbardziej aktualnej wiedzy na temat trudności w czytaniu i pisaniu. Odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, głównie ze strony profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy z różnych powodów nie mogą w sposób optymalny realizować zadań stawianych przed nimi przez system edukacji. Jest to także książka ważna dla osób pracujących w obszarze nauki stanowi bowiem doskonały, systematyczny przegląd współczesnych badań nad dysleksją, w oparciu o starannie wyselekcjonowaną, bogatą literaturę. Z lektury monografii wyłania się złożony obraz omawianego zaburzenia. Jednym z pierwszych problemów jest konieczność uporządkowania wiedzy na temat zjawiska dysleksji rozwojowej, choćby ze względu na niejednolitą terminologię oraz zróżnicowane sposoby definiowania, co Autorka realizuje systematycznie i skrupulatnie.Z recenzji dr hab. Anety R. Borkowskiej, prof. UMCS
Rebelia. Kościół katolicki i rewolucja kulturalna to książka o ostatecznym cywilizacyjnym starciu między Kościołem katolickim a Oświeceniem – wojnie rozgrywającej się na naszych oczach od przeszło sześćdziesięciu lat. Atak wrogów Kościoła, według E. Michaela Jonesa, skupił się na trzech głównych obszarach: edukacji; publicznej promocji nieprzyzwoitości; demontażu pojęć takich, jak tradycyjny model rodziny i seksualności. Autor ukazuje, jak doszło do stworzenia nowej wywrotowej broni – ideologii kontrolowanego rozbudzania libido, która, w myśl jej twórców, ma doprowadzić ostatecznie do powszechnej laicyzacji. Książka jest dobrą analizą negatywnej roli, jaką w tej wojnie odegrały świeckie sądy, kościelne uczelnie oraz owoce, które przyniósł światu Sobór Watykański II.
Jones opisuje przebieg katolickich bitew z mediami i ośrodkami kultury masowej, zwłaszcza z Hollywood, ujawnia także źródła i scenariusze rebelii, która przeniosła się na łono samego Kościoła. Fundament, na którym opiera się działająca w Kościele piąta kolumna, to według autora książki tzw. amerykanizm – ideologia próbująca pogodzić mistyczne Ciało Chrystusa na ziemi z koncepcją idealnego, liberalnego państwa, którym miałyby być Stany Zjednoczone Ameryki. Idea ta, potępiona jeszcze przez papieża Leona XIII w Testem Benevolentiae Nostrae, wróciła niepostrzeżenie po Soborze Watykańskim II, ukradkiem zaabsorbowana przez rzymskokatolickie magisterium, stała się powodem jego niebezpiecznego rozdwojenia.
***
E. Michael Jones (ur. 1948), amerykański pisarz, wykładowca, komentator, wydawca periodyku „Culture Wars”. W swoich publikacjach demaskuje nowoczesne ideologie, które pod hasłami emancypacji i wyzwolenia usiłują wprowadzić nowy rodzaj totalitarnej kontroli. W Polsce ukazały się jego książki: Libido dominandi, Zdeprawowani moderniści, Jałowy pieniądz oraz Gwiazda i krzyż .
Migawki z frontu
Reporter wojenny nie tylko jest autorem pokazującym za pomocą pióra czy kamery rzeczywistość krajów opanowanych konfliktami, lecz także, wybierając ten zawód, przyjmuje misję: odpowiedzialne, ale i trudne zadanie odkrywania prawdy. Obecnie – ze względu na łatwość w udostępnianiu informacji w medialnym świecie i szerzenie się fake newsów – jest to zadanie tym trudniejsze, wymagające nieustannej czujności.
W Temacie Miesiąca:
Jak wygląda praca reportera wojennego? Którzy korespondenci ukształtowali sposób relacjonowania konfliktów i myślenia o nich? Czy reporter powinien angażować się osobiście w przedstawiany problem? Jak pisać, aby pozostać w zgodzie z prawdą, a zarazem atrakcyjnie dla czytelnika?
Odpowiedzi udzielają: Wojciech Jagielski, Winston Churchill, Jakub Kuza i Honorata Zapaśnik
Ponadto w numerze:
Europa po bułgarsku
Ludowa mentalność, nostalgia, różany przemysł i robota, która nie ucieknie
Wkurzam się razem z wami
Rozmowa z ks. Grzegorzem Strzelczykiem o kondycji Kościoła
Tischner vs tomizm
Czy po najważniejszym sporze w powojennej polskiej filozofii pozostało tylko rozczarowanie?
Dziennik Kairosu Filipa Springera
„Świadomość kroczącej Katastrofy sprawiła, że Rost postanowił zmienić swoje życie”
Systematycznie wzrasta zainteresowanie problematyką charakteru człowieka i realizowanymi w tej dziedzinie empirycznymi projektami badawczymi. We współczesnej psychologii poznawczej problematykę tę podejmują m.in. M. Seligman, Ch. Peterson czy C.R. Cloninger. Niemniej, 70 lat wcześniej William Stern opublikował pierwszą psychologiczną teorią charakteru. Jego poglądy mogą być nadal inspirujące dla specjalistów zajmujących się tą tematyką. W mniejszej publikacji przedstawiono m.in. podstawowe założenia teorii charakteru, a także aktualną propozycją ich empirycznej weryfikacji. Podjęty w pracy przedmiot analiz teoretycznych i badań empirycznych może wzbudzić zainteresowanie nie tylko wąskiego grona psychologów, ale również szerszego kręgu osób, którym bliskie są sprawy kształtowania się charakteru człowieka. To bowiem, co dla człowieka jest życiowo ważne, i to, w jaki sposób działa on w sytuacjach życiowo ważnych, jest w dużej mierze ugruntowane w jego charakterze. Treść książki wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym zawartym w pytaniach o to, jakie cechy charakteru decydują o kierunku i jakości indywidualnego działania. Szczególnie cenne wydaje się to, że autorzy poszczególnych opracowań pobudzają czytelnika do refleksji nad rozwojem indywidualnych dyspozycji i orientacji charakterologicznych, które stanowić mogą podstawę kształtującego się poczucia osobowej jakości życia. Niewątpliwym walorem publikacji jest również to, iż jest ona owocem współpracy naukowej przedstawicieli znaczących ośrodków akademickich: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Tematyka kobieca jest coraz częściej podejmowana w kontekście nauk społecznych, w tym przywództwa kobiet. Rzadziej jednak przyjmuje się perspektywę organizacji i zarządzania. Kwestie kobiecego zarządzania nie są również często dyskutowane w kontekście polskim, co powoduje, że proponowany zbiór wnosi oryginalny wkład w rozwój tematyki.Książka jest zbiorem opracowań przedstawiających sylwetki bądź konkretnych organizatorek, bądź grup liderek zarówno aktywnych współcześnie, jak i postaci historycznych. Takie podejście pozwala wyprowadzić z cienia liderki i organizatorki przywrócić pamięć tych już nieżyjących oraz zwrócić uwagę na problemy, z jakimi borykają się dzisiaj kobiety aktywne na polu tradycyjnie zarezerwowanym dla mężczyzn. Sama tematyka zbioru wprowadza kobiecy punkt widzenia, gdyż autorzy nie omawiają jedynie sylwetek kobiet przywódczyń, które osiągnęły sukces w męskim świecie zarządzania (choć i takie sylwetki w zbiorze się znajdują), lecz organizatorki właśnie, które często bardziej wspierają, niż dowodzą. Opracowania nie zawsze odnoszą się do konkretnej osoby (bądź osób), lecz również do pewnych grup organizatorek. Cechą łączącą wszystkie opracowania jest zastosowana w badaniach metodyka wszystkie rozdziały oparte zostały na badaniach jakościowych. Takie podejście metodologiczne daje możliwość oddania głosu samym kobietom i opowiedzenia ich historii.Z recenzji dr hab. Anny Zachorowskiej-Mazurkiewicz
Poznaj terapeutyczną moc klocków LEGO®
Daniel B. LeGoff jest pomysłodawcą wykorzystywania klocków LEGO® w terapii autyzmu. Jego książka LEGO® w terapii autyzmu to doskonały poradnik, pokazujący, że wspólne budowanie z klocków to nie tylko wspaniała zabawa, lecz także skuteczne narzędzie terapeutyczne. Tworzenie konstrukcji z użyciem klocków LEGO® pomaga w kształtowaniu umiejętności dzielenia się, wymieniania rolami czy nawiązywania kontaktu wzrokowego oraz wspiera rozwój kompetencji społecznych.
Stworzony przez autora i jego współpracowników program terapeutyczny obejmuje sprawdzone strategie zarządzania zachowaniem dziecka z autyzmem i rozwijania jego umiejętności oraz ocenę postępów. Niniejsza książka zawiera wiele praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak dostosować dom czy gabinet terapeuty do założeń tej terapii oraz jak dobierać właściwe materiały.
„Najlepsza terapia to taka, która jest tak dobrą zabawą, że dziecko nawet jej nie zauważa. Terapia z zastosowaniem klocków LEGO® wpisuje się w tę definicję”.
Dr Lynn Koegel, Clinical Director, Koegel Autism Center, University of California, Santa Barbara, CA
„Oto praktyczny przewodnik pokazujący, jak dzięki czystej magii klocków LEGO® uczestnicy programu mogą spędzać razem czas i wspólnie tworzyć”.
Prof. Uta Frith, Emeritus Professor of Cognitive Development, Institute of Cognitive Neuroscience, University College London
Daniel B. LeGoff jest licencjonowanym neuropsychologiem dziecięcym, a także pionierem terapii z wykorzystaniem klocków LEGO®. Specjalizuje się w diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń neurorozwojowych oraz neurobehawioralnych u niemowląt, dzieci i nastolatków.
Gina Gómez de la Cuesta uzyskała stopień doktora w 2008 roku w Centrum Badań Autyzmu w Cambridge w Wielkiej Brytanii. Prowadziła i oceniała terapię z wykorzystaniem klocków LEGO® pod nadzorem Daniela LeGoffa, Simona Baron-Cohena oraz Ayli Humphrey. Jest wykwalifikowanym nauczycielem i prowadził „Kluby LEGO®” w szkołach oraz szpitalach.
G.W. Krauss od sześciu lat pracuje wraz z dr. LeGoffem nad rozwojem i wdrażaniem terapii z wykorzystaniem klocków LEGO®. Zajmuje się wprowadzaniem tego podejścia do planu społecznego uczenia się w szkole oraz klinice Y.A.L.E. w Cherry Hill w stanie New Jersey, gdzie pracuje jako licencjonowany neuropsycholog kliniczny.
Simon Baron-Cohen jest profesorem psychopatologii rozwojowej na Uniwersytecie Cambridge, a także dyrektorem Centrum Badań Autyzmu w Cambridge w Wielkiej Brytanii. Prowadzi klinikę dla dorosłych z zespołem Aspergera i jest zaangażowany w badania nad terapią z wykorzystaniem klocków LEGO®.
Nieoceniona pomoc w terapii ADHD
Nareszcie skoncentrowani to doskonała pozycja dla rodziców, nauczycieli i terapeutów dzieci z ADHD. Opracowany przez Jamesa Greenblatta terapeutyczny Plan Plus-Minus łączy leczenie farmakologiczne z naturalnymi sposobami, co pozwala ograniczyć objawy ADHD: nadaktywność, deficyt uwagi, impulsywność czy skłonność do irytacji. Autor w przystępny sposób pokazuje, jak uniknąć problemów zdrowotnych: niedoborów pokarmowych, braku równowagi mikroflory jelitowej czy zaburzeń snu, które często powodują nasilenie objawów. Jego metoda pomaga także zrozumieć specyficzne biologiczne czynniki, które odpowiadają za zachowania dzieci z ADHD. Program Greenblatta stanowi doskonałe uzupełnienie rozwiązań medycyny konwencjonalnej, a dzięki odpowiednim technikom pozwala ograniczyć skutki uboczne najczęściej stosowanych leków.
Fachowe porady autora będą wsparciem dla małych pacjentów z ADHD w pracy nad osiągnięciem dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.
Nareszcie skoncentrowani dostarcza alternatywy dla obecnej rzeczywistości, w której dwie trzecie pacjentów z ADHD zażywa silne lekarstwa, podczas gdy ich długodystansowego działania nikt nigdy nie próbował oszacować. Publikacja Jamesa Greenblatta pozostaje w zgodzie z zasadą „przede wszystkim nie szkodzić”, a zapewniając taką możliwość, jednocześnie pozwala osiągnąć oszałamiające rezultaty.
David Perlmutter, neurolog, autor książki Grain Brain. Zbożowa głowa
Książka Greenblatta to jedna z najbardziej wartościowych pozycji o ADHD wydanych w ostatnich latach. Zawiera przejrzysty, efektywny i naukowo udokumentowany program dostarczający wszystkich niezbędnych elementów umożliwiających naturalne i skuteczne przeciwdziałanie ADHD. Gorąco polecam Państwu tę publikację.
Daniel G. Amen, psychiatra, założyciel Amen Clinics, autor książki Zmień swój mózg, zmień swoje życie
James Greenblatt jest certyfikowanym psychiatrą dzieci i osób dorosłych. W ciągu ostatnich trzydziestu lat leczył tysiące pacjentów z ADHD, korzystając z unikatowego podejścia łączącego terapie farmakologiczne i naturalne, a także szkolił i nadzorował pracowników służby zdrowia w zakresie integracyjnych strategii leczenia depresji, niepokoju, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych i schizofrenii. Obecnie pracuje jako główny dyrektor medyczny i wicedyrektor ds. usług medycznych w szpitalu Walden Behavioral Care w Waltham, Massachusetts. Jest również wykładowcą w szkołach medycznych Tufts Medical School oraz Dartmouth’s Geisel School of Medicine. Jest autorem książek z dziedziny psychologii i psychiatrii: Breakthrough Depression Solution (Przełomowe rozwiązanie problemu depresji), Answers to Binge Eating (Odpowiedź na napady objadania się) oraz Answers to Anorexia (Odpowiedź na anoreksję).
Bill Gottlieb jest amerykańskim specjalistą zajmującym się ochroną zdrowia i autorem książek z tej dziedziny. Działa jako dziennikarz publikujący na tematy zdrowotne w takich czasopismach jak „Prevention”, „Men’s Health”, „Bottom Line Health” oraz wielu innych magazynach i periodykach, a także jako trener zdrowia certyfikowany przez American Association of Drugless Practitioners. Pracował także jako redaktor naczelny w wydawnictwach Rodale Books oraz Prevention Magazine Health Books.
Źródło inspiracji dla rodziców dzieci z autyzmem
Wychowywanie dzieci z autyzmem stawia wiele wyzwań przed ich rodzicami, którzy często spotykają się z niezrozumieniem i muszą się tłumaczyć ze swoich strategii wychowawczych. Doświadczenie innych rodziców dzieci z ASD może więc stanowić cenne źródło inspiracji i wsparcie w trudnym procesie wychowania. Książka Moje dziecko ma autyzm zawiera opowieści matek osób z autyzmem z różnych zakątków świata – od Ameryki po Australię. To zbiór poruszających historii o lepszych i gorszych momentach życia rodzinnego oraz o zmianach w postrzeganiu autyzmu przez społeczeństwo.
Oddając głos matkom dzieci z autyzmem, Maggi Golding i Jill Stacey obalają stereotypowy pogląd, że autyzm stanowi wynik błędów wychowawczych. Ich książka daje rodzicom poczucie, że są częścią wspierającej się międzynarodowej społeczności, wierzącej w moc rodzicielskiego uczucia. Jednocześnie ukazuje zarówno uwarunkowaną kulturowo różnorodność, jak i uniwersalność doświadczenia rodzica dziecka z ASD.
„Cudowny zbiór opowieści matek z całego świata. Zachwyt budzą ich heroizm, ciężka praca i radość z tego, co razem ze swoimi dziećmi zdołały osiągnąć”.
Gary B. Mesibov, prof. em., University of North Carolina
„Inspirujące opowieści o bezwarunkowej miłości snute przez matki, które wykazały się niebywałą siłą i determinacją w walce o godne życie i szczęście dla swoich dzieci”.
Hilde De Clercq, kierowniczka Centre for Training in Autism w Belgii
Jill Stacey – współzałożycielka organizacji Autism South Africa (ASA), była kierowniczka World Autism Organisation.
Maggi Golding – konsultantka ds. edukacji osób z autyzmem, instruktorka metody TEACCH oraz krajowa koordynatorka programu Makaton South Africa.
Skuteczna metoda w terapii uzależnień oparta na dowodach i empatii
Nie wszyscy uzależnieni od alkoholu czy narkotyków potrafią skutecznie odstawić substancje psychoaktywne. Wielu z nich zrywa z nałogiem, by po pewnym czasie do niego powrócić, inni chcą jedynie ograniczyć używanie tych substancji, a jeszcze inni pragną stopniowo wyjść z uzależnienia. Przedstawiona w tej książce metoda redukcji szkód stanowi efektywną alternatywę wobec licznych programów terapeutycznych zakładających natychmiastowe odstawienie substancji psychoaktywnych. Denning i Little stworzyły swoją metodę, opierając się na licznych źródłach – na badaniach akademickich dotyczących przyczyn nadużywania substancji psychoaktywnych i mechanizmów zmiany, rozległych analizach użytkowania narkotyków, wynikach badań terenowych oraz obserwacjach setek pracowników publicznej służby zdrowia. Na tej podstawie opracowały 12-stopniowy program, w którym terapeuta z empatią podchodzi do pacjenta, pomagając mu w zredukowaniu szkód wynikających z używania alkoholu i narkotyków oraz krok po kroku ułatwiając mu wyjście z nałogu.??
Autorki koncentrują się na konkretnych technikach, które pacjenci – pod kierunkiem terapeuty – mogą stosować na co dzień. Zawarte w niej liczne tabele i studia przypadków mogą stanowić skuteczne narzędzie w walce z uzależnieniem.??
Pokonać nałóg. Metoda redukcji szkód w terapii uzależnień od alkoholu i narkotyków to rozszerzone wydanie podręcznika, który w Stanach Zjednoczonych doprowadził do przełomu w terapii uzależnień.?
Ta książka pozwala:?
zrozumieć, dlaczego ludzie używają substancji psychoaktywnych,?
nauczyć się, jak oddzielać korzyści z zażywania tych substancji od powodowanych przez nie szkód,?
ustalić, które z problemów powinny się znaleźć na liście priorytetów pacjenta i terapeuty,?
znaleźć motywację do zmiany.?
Trzeba pamiętać, że książka, którą Państwu prezentujemy, nie jest podręcznikiem naukowym i do wielu stwierdzeń w niej zawartych należy podchodzić z dystansem. Warto skonfrontować swoje wątpliwości z terapeutą uzależnień lub psychiatrą. Jeśli jednak przesłanie zawarte w tej książce przyczyni się do zahamowania progresji uzależnienia u choćby jednej osoby, to chyba warto było podjąć wysiłki jej wydania.?
Z wprowadzenia dra hab. Bogusława Habrata?
Patt Denning i Jeannie Little to uznane autorytety w dziedzinie leczenia uzależnień. Po tę świetną książkę powinien sięgnąć każdy, kto zajmuje się tą tematyką bądź zmaga się z nałogiem.
Johann Hari, autor książki Ścigając krzyk? ?
Polecam tę książkę każdej osobie uzależnionej od alkoholu lub narkotyków, która zastanawia się nad tym, czy zmienić swoje życie.
Katie Witkiewitz, Wydział Psychologii, Uniwersytet w Nowym Meksyku?
Dr Patt Denning, dyrektorka Oddziału Usług Klinicznych i Szkolenia w Centrum Terapii Redukcji Szkód w San Francisco, które założyła wraz z Jeannie Little w roku 2000. Powszechnie uznawana za specjalistkę w dziedzinie terapii uzależnień, a także terapii problemów emocjonalnych i psychologicznych, dr Denning jest jedną z najważniejszych przedstawicielek psychoterapii prowadzonej z użyciem metody redukcji szkód.
Jeannie Little, pracownica opieki społecznej, dyrektorka wykonawcza CHRT, dyplomowana specjalistka z dziedziny terapii grupowej. Little jako pierwsza zaczęła stosować terapię opartą na metodzie redukcji szkód w wersji grupowej i od tamtego czasu prowadzi zajęcia terapeutyczne wykorzystujące tę metodę w wielu różnych środowiskach.
Książka poświęcona jest trudnemu zagadnieniu, wymagającemu zastosowania metod badawczych właściwych zarówno dla prawoznawstwa, jak i politologii. Została ona poświęcona problematyce wolności słowa (wypowiedzi) w kontekście ochrony dwóch innych wartości; dóbr osobistych i prywatności. Chodzi zatem o ustalenie granic określających zakres realizacji praw jednostki o charakterze politycznym i osobistym. Już sam ów fakt wskazuje na złożony charakter problematyki. Tymczasem dalsza część tytułu wskazuje, ich Autorowi chodzi o odniesienie wskazanych wartości do uczestników medialnych kampanii wyborczych w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Docenić należy styl twórczości naukowej Autora, który potrafi w sposób jasny i klarowny określić problem badawczy i tezy pracy, a następnie konsekwentnie zrealizować postawione przed sobą zadanie. Autor monografii dokonał krytycznej analizy poglądów prezentowanej w światowej nauce prawa. Wykorzystał bardzo obszerną literaturę obcojęzyczną, dzięki czemu ustalenia dokonane w publikacjiniosą za sobą znaczny wkład w rozwój polskiej nauki.
Jesteś kobietą?
Jesteś rzeczą.
Jesteś martwa.
Kobiecość, która kulturowo postrzegana jest jako źródło życia, w rękach nazistów zmieniła się w źródło dehumanizacji totalnej.
Kobiety w ciąży, matki małych dzieci i opiekunki osób uznanych za niezdolne do ciężkiej pracy – wszystkie wysyłano bezpośrednio do komór gazowych… A nawet jeśli nie zostały wybrane na śmierć, ich szanse na przetrwanie w obozie były drastycznie niższe, niż mężczyzn.
Dzięki zeznaniom tych, które przeżyły nazistowskie ludobójstwo oraz historiom tych, po których zostało tylko wspomnienie, Zoë Waxman nie tylko rekonstruuje horror lat 40., ale też pozwala nam na głębsze zrozumienie go i zmusza nas do ponownego przemyślenia roli płci w historii.
Zoë Waxman - wykładowczyni w Instytucie Orientalistycznym Uniwersytetu w Oxfordzie, wybitna specjalistka zajmującą się tematyką Holocaustu, feministycznej roli płci i sytuacji kobiet w czasach II wojny światowej, autorka wielu uznanych publikacji.
Jak wykazały najnowsze badania, to stres odpowiada za największą liczbę zgonów we współczesnym świecie. Należy go rozumieć jako czynniki środowiskowe powodujące, że nasz organizm nie czuje się optymalnie. Przy nawale pracy i nieustannym przesuwaniu granic własnych możliwości jest on wszechobecny, lecz istnieje również na niego sposób. Kompletny przewodnik po ziołach adaptogennych, dawniej znanych jako toniki, które niwelują wpływ wieku i stresu na organizm ujawnia, jak adaptogeny zwiększają odporność organizmu na niekorzystne oddziaływania. Znajdziesz w nim historię stosowania preparatów ziołowych i ich właściwości, przygotowanie oraz prawidłowe dawkowanie. Pokonaj stres naturalnie!
Niniejsza publikacja jest efektem międzynarodowej konferencji naukowej Miasto w procesie przemian od czasów nowożytnych do współczesności / La ville et le processus de transition de l’époque moderne ŕ nos jours, która odbyła się w Instytucie Historycznym i Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
oraz Centrum Historii Zajezdnia w dniach 8-10 czerwca 2017 roku. Przedstawiane wyniki badań stanowią ważny głos w toczonym nieprzerwanie od czasów starożytnych do dziś dyskursie na temat miast i ich oddziaływania na społeczeństwo. Wydaje się, że powiązanie skupiska miejskiego i zaplecza wiejskiego oraz jego rozgraniczenie formalno-prawne, ale też ekonomiczno-funkcjonalne to jeden z podstawowych
czynników kierujących nas od tradycji grecko-rzymskich do współczesności. Fernand Braudel pisał: „Miasta są jak transformatory elektryczne: zwiększają napięcie, przyspieszają wymianę, poddają ludzi stałej presji. Zrodziły się przecież z najstarszego i najbardziej rewolucyjnego podziału pracy: po jednej stronie uprawa roli, po drugiej zajęcia zwane miejskim”. Czy jednak miał rację? Czy opisywane przemiany i współczesne procesy nie są tworzeniem „antycznego polis” w nowej, globalnie miejskiej wersji, w której obszar wsi został niejako wchłonięty przez miasta? Być może wieś odchodzi w przeszłość i jesteśmy świadkami powstawania konurbacyjnego, ogólnoświatowego polis?
Intencją tej książki jest pokazanie złożoności zjawiska, a zarazem niezwykłości ludzkiego umysłu, który potrafi wykroczyć poza ramy osoby, gdzie jest zaimplementowany i kreować zarówno nieistniejące rzeczywistości, jak i przewidywać stany innych osób. Daje także możliwość zdystansowania się wobec siebie. To opowieść o różnych poziomach przyjmowania perspektywy: od tych podstawowych, automatycznych wyznaczonych cielesnością (jak mimikra i naśladowanie), poprzez te wymagające namysłu i refleksyjności.
Tytuł Z drugiej strony góry… nawiązuje do jednego z najbardziej znaczących odkryć dotyczących rozwoju poznawczego – zjawiska decentracji opisanego przez Jeana Piageta. Bez niego ta opowieść nie byłaby możliwa.
Anna Szuster, profesor psychologii, kierownik Katedry Psychologii Społecznej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od wielu lat prowadzi badania nad uwarunkowaniami motywacji i zachowań prospołecznych. Jest autorką monografii W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (2005), współautorką zbioru O różnych obliczach altruizmu (2007), a także książki Rozmowy o rozwoju osobowym (wraz z M. Jarymowicz, 2014). W najnowszych pracach podjęła problematykę cyberprzemocy rówieśniczej i oddziaływań ukierunkowanych na jej ograniczanie. Część uzyskanych rezultatów opublikowała w monografii współautorskiej (wraz z J. Barlińską) Cyberprzemoc. O zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów (2014).
Od przełomu politycznego w 1989 roku trwają spory o media publiczne. Juliusz Braun – odwołując się do bogatej literatury i własnych doświadczeń związanych z wieloletnią aktywnością na rynku mediów, a także do historii radiofonii i telewizji w Polsce oraz informacji o kształtowaniu się modelu mediów publicznych w Europie i w USA – podjął zadanie uporządkowania wiedzy na temat problemów związanych z funkcjonowaniem publicznej radiofonii i telewizji. Analizuje główne obszary sporów dotyczące:
– formalnych gwarancji i faktycznego zakresu niezależności mediów publicznych od władz administracyjnych i politycznych, roli ciał regulacyjnych, w tym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, oraz przyczyn i konsekwencji przyjęcia dla polskich mediów publicznych ustawowej formy spółek Skarbu Państwa;
– niezależnych źródeł finansowania, roli abonamentu lub podobnych danin publicznych i zakresu finansowania komercyjnego;
– definicji, praktycznego rozumienia i sposobów egzekwowania obowiązków związanych z realizacją misji publicznej.
W końcowej części książki, krytycznie oceniając obecną sytuację polskich mediów publicznych, autor przedstawia możliwe scenariusze przemian Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.
„Juliusz Braun jest być może jedyną w Polsce osobą, która w sprawach związanych z mediami publicznymi ma unikalne doświadczenie uczestnika prac legislacyjnych (jako parlamentarzysta i przewodniczący właściwej komisji sejmowej), regulatora (jako przewodniczący KRRiT) oraz zarządzającego (jako prezes TVP). Podjęcie tematu mediów publicznych przez kogoś z takimi kompetencjami tworzy przesłanki dla oczekiwania lektury ciekawej i na dodatek bardzo potrzebnej wobec niewątpliwego kryzysu mediów publicznych w Polsce. W wielu środowiskach toczy się dyskusja na temat przyszłości mediów, które z założenia mają służyć całemu społeczeństwu, wszystkim obywatelom niezależnie od ich przekonań, systemu wartości i pozycji społecznej. Książka wpisuje się w tę debatę nie tylko poprzez ocenę stanu realizacji zadań publicznych radia i telewizji w dłuższym czasie, ale także poprzez zaoferowanie szerszej perspektywy historycznej i międzynarodowej.
Publikacja ma istotne walory poznawcze i może zainteresować medioznawców, ekspertów prawnych i ekonomicznych, studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, polityków oraz wszystkich zaciekawionych mediami, w szczególności publicznymi.”
dr hab. Tadeusz Kowalski, prof. Uniwersytetu Warszawskiego
Książka przedstawia aktualne dyskusje programowe w europejskich partiach socjaldemokratycznych.
W debacie - obok polityków takich jak Tony Blair, Gerhard Schroeder - udział biorą wybitni filozofowie, socjologowie i ekonomiści: Ralf Dahrendorf, Anthony Giddens, Michael Ehrke, Heiner Flassbeck, Andrew Glyn, Steward Wood, Mario Nuti, Marisol Touraine, Tadeusz Kowalik.
Byliśmy społeczeństwem tłumiącym uczucia. Trwaliśmy przy naszych uczuciach, nad całym naszym życiem panował i kształtował je zator uczuć. Byliśmy otoczeni emocjonalnym murem, takim, jak mur berliński otaczający nasz kraj. Tak pisał słynny psychiatra Hans-Joachim Maaz w bestsellerowej książce Zator uczuć, która ukazała się w 1990 roku.Dwadzieścia lat później jego analiza pozostaje nadal aktualna. Przeszłość przemija wolniej niż można było się spodziewać. Mur, w rzeczywistości od dawna zburzony, istnieje nadal, nie tylko w umysłach, jak sądzi wielu, ale przede wszystkim w uczuciach. Presja psychiczna, a w jej następstwie wyraźny zespół niedoboru, mogą powstać nie tylko w warunkach autorytarnego systemu podporządkowania, jak w NRD. Także społeczeństwo pozornie otwarte, oparte wyłącznie na wzroście gospodarczym i konsumpcji oraz na egoistycznym interesie, a przy tym zaprzeczające ograniczeniom, jakim poddane jest życie obywateli, zmierza do zbudowania podstawowych blokad emocjonalnych. Wskazywanie tych blokad, analizowanie ich i przyczynianie się do ich rozwiązania jest i pozostanie życiowym celem Hansa-Joachima Maaza.
Autorka, zarówno w aspekcie prawniczym, jak i socjologicznym, analizuje przestępczość cudzoziemców naszym kraju w latach dziewięćdziesiątych. Przedstawia ją w dwóch wymiarach: na podstawie statystyk policyjnych oraz relacjonując badania kryminologiczne przestępczości ujawnionej. Irena Rzeplińska opisuje strukturę, dynamikę, czynniki społeczne i demograficzne, ofiary popełnianych przestępstw, jak również przedstawia analogiczne zjawiska i metody ich przezwyciężania w wybranych krajach Europy Zachodniej.
„Usytuowanie wojny na pograniczu realizmu i idealizmu jest głównym problemem i poznawczą przesłanką przyjętą przez autorów recenzowanego dzieła pt. Wojna – etyka – kultura. […] Monografia podejmuje ważną problematykę wojny postrzeganej przez pryzmat wartości i symboli kulturowych, a także normatywów etycznych. Wojna jako zjawisko społeczne jest formą realizacji interesów politycznych, a jej zasięg semantyczny sięga szerszych zbiorów możliwych desygnatów, które odpowiadają współczesnej agresywnej rywalizacji informacyjnej, ekonomicznej czy cybernetycznej. Wojna jest niewątpliwie formą kreowania kultury, która ulega modyfikacjom adekwatnie do poziomu rozwoju cywilizacyjnego. Co ważne, mimo zauważalnych zmian i tendencji do redefiniowania wojny, niejako spojrzenia na nią z innej postnowoczesnej perspektywy, jej dialektyczna rola jako antytezy dla pokoju nie uległa zmianie. […] Monografia adresowana jest nie tylko do wąskiego grona specjalistów, badaczy zajmujących się problematyką wojny, pokoju i bezpieczeństwa, ale – jak sądzę – znajdzie się w kręgu zainteresowania szerszej rzeszy czytelników, dla których losy współczesnego świata nie są obojętne”.
płk dr hab. Krzysztof Drabik, profesor nadzw. Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
„Podsumowując, należy jednoznacznie rekomendować wydawnictwu druk recenzowanej monografii jako dzieła wartościowego i stanowiącego istotny (z zastrzeżeniem ograniczenia tematycznego podejmowanych wątków – przy tym rozmiarze książki zawsze musi być on selektywny) wkład do szeroko rozumianych nauk o bezpieczeństwie, jak również szczegółowej tematyki związanej z samym zagadnieniem wojny. […] To obszar badań, który ciągle wymaga pogłębionej analizy w zmiennym i niestabilnym świecie, którego element stanowi również nasz kraj i dobrze jest, że również naukowcy z naszego kręgu kulturowo-społecznego wnoszą swój wkład w merytoryczną dyskusję”.
dr hab. Marcin Jurgilewicz, profesor nadzw. Politechnika Rzeszowska
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?