Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Prezentowany program wyrasta z wieloletniej pracy pedagogicznej i psychologicznej autorek, dzięki czemu jest praktyczny i przyda się każdemu nauczycielowi, niezależnie od stażu pracy. Publikacja zgodna z obowiązującą podstawą programową jest przeznaczona dla pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej i innych specjalistów pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolu. Program stwarza szansę rozwoju zarówno otwartym na świat nauczycielom, jak i ich wyjątkowym podopiecznym. W książce omówiono obowiązujące zadania i cele wychowania przedszkolnego według podstawy programowej. Zostały one ujęte w czterech podstawowych obszarach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym (rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy). W programie opisano także organizację kształcenia specjalnego, prowadzenie dokumentacji, realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz możliwości zapewniania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu. Radosny rozwój bierze również pod uwagę wymagane w podstawie programowej zakresy współpracy nauczyciela: z dzieckiem, z rodzicami, z kadrą pedagogiczną oraz ze środowiskiem lokalnym. Ponadto książka proponuje wybrane metody i techniki z zakresu pedagogiki specjalnej, które mają skutecznie wspierać osiąganie założonych celów wychowania przedszkolnego. Załączniki zawierają wzory dokumentacji pedagogicznej, arkusze ewaluacji realizowanego programu wychowania przedszkolnego, wzory dziennego planu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz kwestionariusz wywiadu z rodzicami dziecka. Patrycja Bielecka-Zdyb oligofrenopedagog, terapeutka integracji sensorycznej. Autorka książki Przygody króliczka Barta i sówki Kui. Bajki sensoryczne (Wydawnictwo Harmonia, 2024). Przez 8 lat pracowała z osobami dorosłymi z niepełnosprawnościami, a w l. 20162024 była nauczycielką w przedszkolach. Główny obszar jej zainteresowań zawodowych stanowi terapia dzieci w spektrum autyzmu i ADHD. Od 2025 r. prowadzi własny gabinet terapeutyczny Radosny Rozwój, gdzie organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży, m.in. trening umiejętności społecznych, ćwiczenia sensoryczne i terapię ręki. Prowadzi również konsultacje pedagogiczne dla rodziców oraz szkolenia dla specjalistów. W pracy koncentruje się na relacji z dzieckiem, którą uważa za kluczową w procesie terapeutycznym. Karolina Nowakowska psycholog. Swoje 18-letnie doświadczenie zawodowe gromadziła m.in. w szkołach i przedszkolach. Od ponad 4 lat prowadzi gabinet pomocy psychologicznej i terapii Przestrzeń Zmian, gdzie wspiera dorosłych, młodzież i dzieci. Jedno z jej wielu zainteresowań zawodowych stanowi neuroróżnorodność. Pracuje w najbliższym jej nurcie terapeutycznym terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. W pracy skupia się na poszukiwaniu i wzmacnianiu zasobów dziecka i jego rodziny, tak ważnych na drodze do realizacji potrzeb młodego człowieka. Kładzie nacisk na wspieranie rozwoju bezpiecznych relacji klienta, zarówno w jego otoczeniu społecznym, jak i ze sobą samym.
Króciutkie i zabawne opowiadania, które składają się na tę książkę, znają już zapewne wszyscy czytelnicy piątkowego dodatku dla dzieci "Gazety Wyborczej" – "Komiksowo". Do wydania tej książki zachęciły nas liczne głosy nauczycieli i rodziców, którzy odczuwali brak tego typu publikacji na polskim rynku. Grzegorz Kasdepke – w sposób lekki i pogodny tłumaczy najpopularniejsze związki frazeologiczne, z jakimi na co dzień spotykają się dzieci. Jak zwykle u tego pisarza, dydaktyzm jest przesłonięty poczuciem humoru, dzięki czemu jego opowiadania bawią w równym stopniu najmłodszych czytelników, jak i osoby dorosłe.
Kontrakt przeciw złości, furii i wściekłości to praktyczne narzędzie wychowawcze stworzone z myślą o dzieciach doświadczających silnych, negatywnych emocji, nad którymi nie panują oraz o dorosłych, którzy chcą skutecznie i empatycznie wspierać dzieci w nauce kontroli tych emocji. Oparty na psychologii behawioralnej Kontrakt pomaga w budowaniu jasnych zasad, samoregulacji i poczucia bezpieczeństwa. W publikacji znajdziesz gotowe do użycia tablice, wskazówki oraz przewodnik wdrożeniowy, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces tworzenia indywidualnej umowy z dzieckiem. Pomaga dzieciom nadpobudliwym, impulsywnym, lękowym lub z trudnościami społecznymi, a dorosłym daje spójny plan działania i poczucie, że nie są sami. Dla wszystkich, którzy chcą wychowywać z uważnością, bez przemocy i w zgodzie z emocjami.
Publikacja stanowi nie tylko zbiór informacji o diagnostyce, terapii, edukacji oraz instytucjonalnym systemie wsparcia osób autystycznych w Polsce, ale także - przede wszystkim - próbę określenia optymalnych standardów postępowania w zakresie diagnozy oraz opieki, co pozwoli na stawianie rzetelnych diagnoz, unikanie pomyłek, jak również będzie mogło się przyczynić do poprawy sytuacji osób autystycznych w Polsce, w tym do znaczącego wzrostu ich aktywności zawodowej, a co za tym idzie...
Na uznanie zasługuje część poświęcona tematycznym rozkładom materiału z wychowania fizycznego. Autor poprawnie, zgodnie z kanonem edukacyjnym, zaproponował tematykę zajęć wychowania fizycznego. Umiejętnie dopasował liczbę jednostek lekcyjnych przewidzianych na realizację określonych celów zajęć, a także wskazał na uzasadnione merytorycznie i użytkowo terminy ich osiągnięcia.
Należy podkreślić, że wśród ukazujących się publikacji poświęconych programom nauczania z wychowania fizycznego, przedstawiona do recenzji pozycja stanowi kompleksowe i kompaktowe ujęcie, co podnosi jej wartość merytoryczną oraz praktyczną. Zawarte w niej treści nauczania wychowania fizycznego zostały tak dobrane, aby można je było zastosować prawie w każdych warunkach szkolnych. Większość ćwiczeń zarówno w indywidualnych, jak i zespołowych formach aktywności fizycznej można przeprowadzić bez konieczności korzystania z bogato wyposażonej szkolnej lub środowiskowej infrastruktury sportowej.
Publikacja ta jest pomocą dla dzieci z trudnościami w pisaniu. Ćwiczenia zawarte w zeszycie uczą je prawidłowego kierunku kreślenia liter przy zachowaniu właściwych kształtów i proporcji, wyrabiają płynność ruchu, kształcą koordynację wzrokowo-ruchową, doskonalą tempo pisania. Liniatura jest umieszczona na odpowiednio dobranym tle, co ułatwia dziecku odwzorowanie kształtu liter w liniaturze. Maluch na kolejnych stronach zeszytu najpierw pisze po śladzie, a potem samodzielnie kreśli litery, sylaby i wyrazy.
Praktyczna i inspirująca pomoc w wychowaniu dzieci w dynamicznym oraz pełnym wyzwań współczesnym świecie.Poradnik, który porusza zarówno "ponadczasowe" problemy, jak i nowe trudności, które stawia przed nami obecny świat. Książka pomoże każdemu rodzicowi podczas trudnych rozmów ze swoim dzieckiem. Autorka, Anna Jankowska, tłumaczy i pokazuje, czym jest wspierająca postawa rodzicielska oraz jak przekazywać dzieciom wartości i wzmacniać więzi rodzinne. Będzie także wsparciem przy wielu problemach i wyzwaniach, jakie czekają na rodziców.Bo choć uniwersalnej recepty na bycie dobrym rodzicem nie ma, to z sercem, wytrwałością i odpowiednią wiedzą można oswoić tę wymagającą rolę.
Niewątpliwym walorem zarówno pierwszej, jak i drugiej części opracowania jest ilustrowanie zagadnień plastycznych pracami uczniów wykonanymi przez nich na lekcjach, a pochodzącymi z kolekcji autora. Dzięki temu nauczyciel może się przekonać, że realizacja treści wynikających z podstawy programowej jemu także może się powieść, a rezultaty jego pracy dydaktycznej i wychowawczej mogą być równie interesujące.
Prezentowany tekst składa się z dwóch części. W pierwszej autor w sposób syntetyczny omawia wszystkie dyscypliny sztuk plastycznych (rozdz. 1) oraz plastyczne środki wyrazu, czyli język sztuk plastycznych (rozdz. 2), zawsze odnosząc prezentowaną wiedzę do możliwości wykorzystania jej w praktyce szkolnej. Jerzy Tomala jest ciągle aktywnym twórcą malarzem, dzięki czemu czytelnik otrzymuje wiedzę o plastyce z pierwszej ręki, można powiedzieć: wprost z palety.
Struktura książki, składającej się z kolejnych scen, pozwala na ukazanie różnych wymiarów tego dialogu. Każda ze scen przedstawia odrębne aspekty funkcjonowania i stosowania AI, by w finale odnieść się do zasadniczego pytania badawczego: jak - i na jakich warunkach - nauczyciel oraz środowisko akademickie mogą dostrzec i efektywnie wykorzystać potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, jednocześnie chroniąc się przed jej niezamierzonymi konsekwencjami? W tym sensie cel badawczy łączy się z osobistą narracją i wymiarem społecznym...
Dla dzieci, które potrzebują więcej czasu by gramatyka i ortografia stały się zrozumiałe i... ciekawe! Ta książka została stworzona z myślą o uczniach, którzy chcą utrwalić i poszerzyć swoje umiejętności językowe, a także o tych, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia w nauce gramatyki i ortografii. Składa się z 20 tematycznych lekcji, które w przystępny i uporządkowany sposób pomagają zrozumieć zasady języka polskiego oraz ćwiczyć logiczne myślenie, pamięć i samodzielność. Zadania takie jak krzyżówki, wykreślanki, rozsypanki, zdania z lukami, elementy kodowania i gry językowe zostały opracowane tak, by były angażujące i sprzyjały skutecznej nauce. Dzięki dużej, czytelnej czcionce oraz przejrzystej formie dziecko może z książki korzystać samodzielnie w domu, pracując we własnym tempie. Wspólna praca z rodzicem pozwala na budowanie pozytywnych doświadczeń związanych z nauką, a nauczyciele i terapeuci mogą wykorzystywać publikację podczas zajęć dodatkowych, wyrównawczych czy korekcyjno-kompensacyjnych.To praktyczne narzędzie do rozwijania językowych kompetencji z myślą o dzieciach, które potrzebują więcej czasu i wsparcia.
Dla dzieci, które potrzebują więcej czasu i dla tych, które chcą poćwiczyć jeszcze raz. Ta Książka powstała z myślą o dzieciach z trudnościami w czytaniu i pisaniu, ale także o tych, które chcą utrwalić materiał z klas IIII w ciekawy i angażujący sposób. Składa się z 24 przemyślanych lekcji WYZWANIA które pomagają ćwiczyć głoski, sylaby i zdania, a przy tym rozwijają pewność siebie i motywację do nauki. Kolorowe podziały sylabowe, duża i czytelna czcionka, zadania w formie zabawy (krzyżówki, rebusy, wycinanki, kodowanie) sprawiają, że nauka staje się przyjemnością.Książka idealnie nadaje się do pracy samodzielnej w domu zadania są proste i przejrzyste, dzięki czemu dziecko może pracować w swoim tempie, z pomocą dorosłego tylko wtedy, gdy to potrzebne. Można z niej korzystać również wspólnie z rodzicem, jako forma wspierającej nauki i wartościowo spędzonego czasu. To także doskonałe narzędzie dla nauczycieli i terapeutów podczas zajęć wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i indywidualnych.To praktyczne narzędzie do rozwijania językowych kompetencji z myślą o dzieciach, które potrzebują więcej czasu i wsparcia.
Książka Praktykując pedagogikę teatru. Pojęcia, wartości, przykłady to pierwsza w Polsce pozycja tak szeroko opowiadająca o jednym z najgorętszych trendów współczesnego życia teatralnego. Ukazuje spektrum refleksji i doświadczeń osób zajmujących się pedagogiką teatru. Przybliża zagadnienia ważne dla jej historii i teraźniejszości w Polsce. Praca nad jej koncepcją wiązała się z wyzwaniem znalezienia ram opowieści o tej dyscyplinie, które będą oddawać jej charakter dziedziny żywej, nieprzerwanie rozwijanej przez różne osoby w wielu kontekstach. Do tworzenia tekstów składających się na sześć bloków tematycznych zostało zaproszonych 36 autorek i autorów. To książka, która zachęca zarówno do poznania doświadczeń i refleksji innych osób, jak i do przeglądania się w niej ze swoją własną praktyką i namysłem nad nią.
Ostatecznie publikacja składa się z następujących bloków: Wprowadzenie, O postawach i tożsamości pedagożek i pedagogów w Polsce, Ważne hasła w pedagogice teatru, Proces centrum pedagogiki teatru, Teatr i szkoła jako kluczowe obszary instytucjonalne pedagogiki teatru oraz Warsztat do spektaklu jako forma pracy pedagogiczno-teatralnej.
Są w niej materiały naukowe (eseje i artykuły oparte na wynikach badań socjologicznych), teksty powstałe w oparciu o rozmowy z praktyczkami i praktykami, a także zadania będące zachętą do samodzielnej refleksji i rozwijania własnych działań. Zamyka ją bibliografia w niestandardowej formie: zamieszczono w niej odnośnik do strony internetowej, na której znajdują się zebrane pozycje, oraz formularz pozwalający dodać brakujące na liście teksty. Dzięki temu bibliografia pedagogiczno-teatralna będzie na bieżąco aktualizowana.
Nowa szkoła gry na waltorni, której celem jest nauczenie młodych muzyków gry na tym instrumencie, opierając się na najlepszych wzorcach - niemieckich, amerykańskich, angielskich i holenderskich. Kolejne nowe elementy i zagadnienia techniczne wprowadzane są stopniowo, zawsze na kilku przykładach popularnych utworów i melodii, w większości polskich. Taki układ materiału sprawia, że proces uczenia zachodzi naturalnie a nauka staje się przyjemnością. Publikacja podzielona jest na dwa zeszyty (z.1-128 str., z.2-104 str.), które sprzedawane będą wspólnie, jako jedna publikacja.
ak nauczyć dziecko zdrowego odżywiania? Przez zabawę! Mój zdrowy posiłek. Zestaw edukacyjny dla dzieci pomaga komponować śniadania, obiady i kolacje, poznawać produkty spożywcze i uczyć się, które wybory są dobre dla zdrowia. Rozwija mowę, myślenie przyczynowo-skutkowe, wyobraźnię oraz umiejętność współpracy. Idealny do wykorzystania w przedszkolu, klasach 1-2, gabinecie psychodietetyka lub w domu - podczas wspólnej zabawy i rozmów o jedzeniu. W środku znajdziesz: 96 kartoników z obrazkami 3 dwustronne plansze instrukcję. Zestaw dedykowany jest dzieciom w wieku 3-8 lat.
Ułóż dalej! Szeregi to zestaw edukacyjny, który przez zabawę rozwija język i wspiera rozwój poznawczy dziecka. Ćwiczenia oparte na szeregowaniu uczą dostrzegania zależności między przedmiotami i zjawiskami, rozwijając przy tym spostrzegawczość oraz umiejętność rozróżniania cech. To doskonały trening analizy wzrokowej i logicznego myślenia - zdolności kluczowych w nauce języka i budowaniu złożonych struktur językowych w umyśle dziecka. Regularna praca z zestawem wspiera gotowość do nauki i poznawania świata. W zestawie: 84 dwustronne kartoniki z obrazkami, instrukcja z propozycjami zabaw. Zestaw dedykowany jest dzieciom w wieku 2-4.
Czy rozmowa może być prosta? Tak, ale tylko wtedy, gdy wiesz, jak działa. Problemy z komunikacją to przewodnik dla nastolatków, którzy chcą lepiej mówić, słuchać i rozumieć innych. Będzie przydatny dla osób z trudnościami w komunikacji i nawiązywaniu relacji, szczególnie dla młodych z ADHD. W środku znajdziesz ćwiczenia, które pomagają: budować pewność siebie w rozmowie, zauważać to, co dzieje się między słowami, rozpoznawać intencje, emocje i ukryte sygnały rozmówcy, unikać nieporozumień i lepiej się dogadywać - w domu, w szkole, wśród znajomych. Niezależnie od tego, czy lubisz mówić, czy wolisz milczeć, ta książka pomoże ci odnaleźć się w świecie rozmów, relacji i kontaktu z ludźmi. Spis treści: Wstęp Mowa ciała Rozmówca Cel Temat Kompetencja Kontakt Ocena Okoliczności Kontekst społeczno-kulturowy Przebieg Zyski i straty Bank pytań
Odkrywanki sylabowe. Ćwiczenia do nauki czytania. Zestaw 2 to pomoc wspierająca naukę czytania metodą sylabową, połączona z ćwiczeniami rozwijającymi percepcję wzrokową, analizę sekwencyjną i motorykę małą.Dzięki atrakcyjnej formie i elementowi zabawy dziecko chętnie angażuje się w naukę, a czytanie staje się przyjemnością.Zestaw opiera się na słowach składających się z sylab otwartych zbudowanych ze spółgłosek: P, M, B, L, F, W, T, D, K, G, J, N.Zestaw zawiera ćwiczenia identyfikowania czarno-białych obrazków tematycznych i atematycznych (i ich konturów).Pomoc dedykowana jest: nauczycielom przedszkolnym i wczesnoszkolnym,terapeutom i logopedom pracującym z dziećmi z trudnościami w nauce czytania,rodzicom wspierającym dzieci w nauce czytania metodą sylabową.Zawartość zestawu: 12 plansz z czarno-białymi obrazkami,144 dwustronne kartoniki z obrazkami i sylabami,instrukcja z opisem ćwiczeń,kod QR do dodatkowych materiałów.Zestaw pozwala na trening: percepcji wzrokowejanalizy sekwencyjnej rozpoznawania sylabmotoryki małejmotoryki małej
Odkrywanki sylabowe. Ćwiczenia do nauki czytania. Zestaw 1 to pomoc wspierająca naukę czytania metodą sylabową, połączona z ćwiczeniami rozwijającymi percepcję wzrokową, analizę sekwencyjną i motorykę małą. Dzięki atrakcyjnej formie i elementowi zabawy dziecko chętnie angażuje się w naukę, a czytanie staje się przyjemnością.Zestaw opiera się na słowach składających się z sylab otwartych zbudowanych ze spółgłosek: P, M, B, L, F, W, T, D, K, G, J, N.Zestaw zawiera ćwiczenia identyfikowania kolorowych obrazków tematycznych i atematycznych (i ich cieni). Pomoc dedykowana jest: nauczycielom przedszkolnym i wczesnoszkolnym,terapeutom i logopedom pracującym z dziećmi z trudnościami w nauce czytania,rodzicom wspierającym dzieci w nauce czytania metodą sylabową.Zawartość zestawu: 12 plansz z kolorowymi obrazkami,144 dwustronne kartoniki z obrazkami i sylabami,instrukcja z opisem ćwiczeń,kod QR do dodatkowych materiałów.Zestaw pozwala na trening: percepcji wzrokowejanalizy sekwencyjnej rozpoznawania syla
Jak przygotować się do oddania dziecka do żłobka? Jakie formy opieki nad maluchami do lat trzech funkcjonują w Polsce? Co warto wiedzieć o wczesnodziecięcej edukacji i prawach rodziców? Ta książka to kompleksowy poradnik dla rodziców małych dzieci, którzy planują rozpocząć lub właśnie rozpoczęli przygodę ze żłobkiem. Autorki krok po kroku prowadzą czytelnika przez najważniejsze zagadnienia związane z opieką nad dzieckiem w wieku do lat trzech: od wyboru formy opieki, przez kwestie adaptacji, aż po świadome rodzicielstwo i organizację życia rodzinnego. Znajdziesz tu zarówno konkretne informacje prawne, jak i praktyczne wskazówki, poparte wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki. Książka odpowiada m.in. na pytania: -Jakie są różnice między żłobkiem publicznym a prywatnym? -Co warto wiedzieć o adaptacji dziecka do żłobka? -Jakie są prawa i obowiązki rodziców? -Jakie korzyści płyną z wczesnodziecięcej edukacji? -Jak mądrze organizować codzienność rodzinną? To nie tylko poradnik, ale również inspiracja dla rodziców, którzy chcą świadomie wspierać rozwój swojego dziecka już od najmłodszych lat. Skierowana jest do rodziców dzieci do lat 3, opiekunów, pedagogów wczesnodziecięcych, a także osób planujących rodzicielstwo.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?