Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Książka została przygotowana przez specjalistów różnych dziedzin – lekarzy, psychologów, pedagogów, logopedów, fizjoterapeutów.Przybliża wiele zagadnień, przede wszystkim diagnozę i terapię zaburzeń rozwojowych, głównie o podłożu genetycznym i metabolicznym, nieznane, rzadkie choroby wieku dziecięcego lub rozpoczynające się w dzieciństwie, nieprawidłowości rozwojowe i choroby, które prowadzą do niepełnosprawności.Poruszana w książce problematyka jest obszerna i oparta o aktualne badania naukowe oraz obowiązującą literaturę przedmiotu. Może stanowić źródło wiedzy dla studentów pedagogiki, psychologii, fizjoterapii i medycyny.Opracowanie każdej jednostki chorobowej, zaburzenia czy niepełnosprawności ma wymiar holistyczny i utrzymane jest w duchu humanistycznym, w orientacji personalizmu. Na takie przedsięwzięcie wskazuje chociażby konstrukcja każdego rozdziału.Tytuły wszystkich tekstów rozpoczynają się od wyrażenia „Dziecko z…” po to, aby czytelnik zwrócił uwagę na osobę dziecka uwikłanego w proces diagnostyczno-terapeutyczny, nierzadko wiążący się z przeżywaniem lęku, cierpienia i poczuciem braku bezpieczeństwa.Publikacja powinna zainteresować pedagogów specjalnych, logopedów, rehabilitantów, terapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną, a także psychologów klinicznych, prowadzących psychoterapię z dziećmi i młodzieżą chorującą na rzadkie choroby genetyczne i deficyty rozwojowe. Zaciekawi ponadto rodziców i wychowawców dzieci cierpiące na te choroby oraz wyższe uczelnie pedagogiczne, psychologiczne, medyczne i pokrewne, jako źródło wiedzy dla studentów.
W prezentowanej książce dokonano przeglądu propozycji oddziaływań na najmłodsze dzieci zagrożone niepełnosprawnością lub zaburzone w rozwoju. Obszary zagadnień dotyczą poszczególnych etapów postępowania w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dzieci. Niektórzy autorzy poruszają zagadnienia inspirujące do planowania i realizowania działań wspomagających prawidłowy rozwój dziecka, inni z kolei pokazują propozycje technik i narzędzi pozwalających na zdiagnozowanie określonych dysfunkcji w rozwoju dziecka, a także dokonują przeglądu oddziaływań terapeutycznych na małe dzieci, u których już pojawiają się nieprawidłowości.Przedstawione zagadnienia mogą stanowić inspirację do pracy z małym dzieckiem dla specjalistów z różnych dziedzin – pedagogów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów, lekarzy oraz innych terapeutów zajmujących się pomaganiem dziecku i jego rodzinie. Ze względu na obszerne interdyscyplinarne ujęcie problematyki publikacja może być źródłem informacji także dla studentów.
"Moc relacji" to gra planszowa opracowana przede wszystkim dla uczniów z trudnościami w nabywaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych. Doskonale sprawdzi się w pracy specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi w wieku szkolnym: trenerów TUS, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych. Może być także świetną pomocą dla rodziców szukających wartościowych sposobów spędzania wolnego czasu z dziećmi.Gracze kolejno rzucają kostką i poruszają się pionkami po planszy podzielonej na 4 obszary symbolizujące różne przestrzenie społeczne: dom, szkołę, sklep i inne miejsca publiczne. Po drodze trafiają na określone pola specjalne i wykonują różne akcje, np. losują karty z określonej kategorii, a następnie odpowiadają na pytania o odczuwane emocje czy sposoby zachowania w różnych sytuacjach. W ten sposób przy okazji dobrej zabawy gracze trenują różne kompetencje społeczne. Uczą się między innymi:inicjowania rozmowyzadawania pytańproszenia o pomocrozwiązywania konfliktów w sposób akceptowalny społecznieodczytywania intencji i przyjmowania perspektywy innych osóbrozpoznawania i nazywania emocji, a także swoich mocnych i słabszych stronwyrażania własnego zdania i szanowania przy tym granic innych osób.Gra przeznaczona jest dla 2-5 osób.W skład zestawu wchodzą:duża plansza do gry podzielona na 4 obszary: W DOMU, W SZKOLE, W SKLEPIE, RÓŻNE160 kart z pytaniami i poleceniami (40 z każdej kategorii)5 pionkówkostka do gryzeszyt z opisem gry i omówieniem trudności, z jakimi mierzą się uczniowie w różnych relacjach społecznych.
Przyjmuję wyzwanie! Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Klasa 6 to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych uczniów, którzy mają problemy z nauką. Można to robić przez trening percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, grafomotoryki, orientacji przestrzennej, pamięci, logicznego myślenia, a także czytania, pisania i liczenia. Wymienione zdolności można rozwijać, wykonując ćwiczenia zamieszczone w tym zeszycie. Wiele z nich zostało skonstruowanych tak, aby uczeń mógł dodatkowo zdobywać lub utrwalać wiedzę z zakresu języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, historii, biologii, geografii, plastyki, muzyki, informatyki i techniki.
Przyjmuję wyzwanie! Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Klasa 4 to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych uczniów, którzy mają problemy z nauką. Można to robić przez trening percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, grafomotoryki, orientacji przestrzennej, pamięci, logicznego myślenia, a także czytania, pisania i liczenia. Wymienione zdolności można rozwijać, wykonując ćwiczenia zamieszczone w tym zeszycie. Wiele z nich zostało skonstruowanych tak, aby uczeń mógł dodatkowo zdobywać lub utrwalać wiedzę z zakresu języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, historii, przyrody, plastyki, muzyki, informatyki, techniki i wychowania fizycznego.
Przyjmuję wyzwanie! Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Klasa 5 to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych uczniów, którzy mają problemy z nauką. Można to robić przez trening percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, grafomotoryki, orientacji przestrzennej, pamięci, logicznego myślenia, a także czytania, pisania i liczenia.Wymienione zdolności można rozwijać, wykonując ćwiczenia zamieszczone w tym zeszycie. Wiele z nich zostało skonstruowanych tak, aby uczeń mógł dodatkowo zdobywać lub utrwalać wiedzę z zakresu języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, historii, przyrody, plastyki, muzyki, informatyki, techniki i wychowania fizycznego.
Przyjmuję wyzwanie! Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Klasa 8 to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych uczniów, którzy mają problemy z nauką. Można to robić przez trening percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, grafomotoryki, orientacji przestrzennej, pamięci, logicznego myślenia, a także czytania, pisania i liczenia. Wymienione zdolności można rozwijać, wykonując ćwiczenia zamieszczone w tym zeszycie. Wiele z nich zostało skonstruowanych tak, aby uczeń mógł dodatkowo zdobywać lub utrwalać wiedzę z zakresu języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, historii, biologii, geografii, fizyki, chemii, WOS-u, edukacji dla bezpieczeństwa i informatyki.
Przyjmuję wyzwanie! Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Klasa 7 to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych uczniów, którzy mają problemy z nauką. Można to robić przez trening percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, grafomotoryki, orientacji przestrzennej, pamięci, logicznego myślenia, a także czytania, pisania i liczenia. Wymienione zdolności można rozwijać, wykonując ćwiczenia zamieszczone w tym zeszycie. Wiele z nich zostało skonstruowanych tak, aby uczeń mógł dodatkowo zdobywać lub utrwalać wiedzę z zakresu języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, historii, biologii, geografii, fizyki, chemii, plastyki, muzyki i informatyki.
To kompleksowa publikacja do terapii opóźnionego rozwoju mowy zawierająca materiał werbalny, ilustracyjny i słuchowy. Składa się ona z dwóch części: Materiałów do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów oraz Zabaw do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów. Część pierwsza to teczka, w której znajduje się książka, kolorowe załączniki oraz płyta CD. Część drugą stanowią ćwiczenia utrwalające.
Książka, jak podkreśla sama Autorka, stanowi próbę wskazania wybranych obszarów związanych z procesem wychowania i kształcenia wartych rozpoznania i badania pedagogicznego w kontekście kompetencji nauczyciela i ucznia, ale także dowód jej wieloletnich zainteresowań naukowych. (...) Niekonwencjonalnym zabiegiem zastosowanym przez Autorkę jest sięgnięcie do inspiracji w postaci literatury pięknej i popkultury. Świadczy to o dużej erudycji Autorki i umiejętności łączenia przez nią różnych źródeł wiedzy w trakcie analizy podjętych zagadnień. Taka forma prezentacji zagadnień z pewnością może zachęcić zwłaszcza młodych czytelników, np. studentów kierunków pedagogicznych, do lektury jej monografii.
Z recenzji wydawniczej dr hab.. Ewy Kochanowskiej, prof.. UBB
Przesilenie, wynikające z głębokich przemian kulturowych i zagrożeń egzystencjalnych, przynosi wraz z sobą pytanie o status nauki w ogóle, a pedagogiki w szczególności. Momenty przełomowe w rozwoju współczesnego świata nasilają zapotrzebowanie na naukowo rzetelną wiedzę o szeroko rozumianej edukacji, ale jej tworzenie, gromadzenie i systematyzacja wciąż przebiegają w sposób dość daleki od ustalonych i ujednoliconych reguł budowania nauki. Wprawdzie edukacja, w całym bogactwie jej form i procesów, coraz częściej jest przedmiotem badań, zaznacza się jednak brak teoretycznej i metodologicznej dla nich bazy, którą mogłaby być odrębna dyscyplina naukowa dysponująca nie tylko własnym przedmiotem badań, ale także własną problematyką, własnym systemem pojęć, a więc językiem, własnymi regułami budowania wiedzy o edukacji. Chociaż wielu badaczy edukacji uznaje naukową autonomię pedagogiki, to jednak silny jest również pogląd, że badania nad edukacją mogą w sposób wyczerpujący być prowadzone jedynie przez rozwinięte wcześniej i w pełni dojrzałe dyscypliny naukowe, takie jak psychologia, socjologia, historia czy filozofia.
Każda zmiana, także ta w obszarze edukacji, niesie za sobą pewien potencjał rozwoju i postępu.
Publiczny dyskurs towarzyszący wprowadzanym zmianom może służyć uwalnianiu owego potencjału, staje się bowiem przestrzenią i kontekstem dla dialogów o wprowadzanych zmianach. Takie spojrzenie na edukację skłania do postawienia szeregu pytań odnoszących się do tego, co dzieje się w praktyce edukacyjnej i polskiej myśli pedagogicznej.
Dyskurs dotyczący badań nad edukacją oraz jej problemów był treścią Zjazdu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, który odbył się w Poznaniu w dniach 20–22 września 2022 r., pod hasłem „Przesilenie. Budujmy lepszy świat w sobie i pomiędzy nami” i był kontynuacją pięknych oraz długich tradycji organizowania spotkań naukowych polskiego środowiska pedagogicznego. Efektem prac w zróżnicowanych tematycznie sekcjach jest kilka publikacji wieloautorskich, w tym niniejszy tom, który odzwierciedla wielowymiarowy, teoretyczno-praktyczny charakter zjazdowych dyskusji. Uczytelniamy tu relacje występujące między teorią a praktyką, między ustalonymi, w wyniku analiz teoretycznych i badań empirycznych, prawidłowościami opisującymi rzeczywistość edukacyjną a działaniami, które je przekształcają. Relacje, o których mowa, mogą być rozpatrywane jako wpływ teorii na praktykę lub wpływ zdiagnozowanych stanów praktyki na teorię.
W prezentowanym tomie mamy do czynienia z różnorodnymi narracjami i rozmaitymi formami interpretacji zjawisk dotyczących edukacji i kultury. Treści mają walory interdyscyplinarne, filozoficzne, artystyczne, ale też pragmatyczne. Obok pytań o to, jak i co badać, pojawiają się pytania zasadnicze: czym jest, a jaka winna być edukacja, kultura, sztuka? Dzięki temu rozważania zawarte w monografii same stają się cząstką przestrzeni oraz kontekstów szeroko rozumianej edukacji.
Zasygnalizowane problemy i postawione pytania znalazły wyraz w tekstach składających się na publikację. Wyodrębniono w niej dwie części: pierwszą – poświęconą kontekstom teoretycznym i drugą – zawierającą doniesienia z badań. Zatem spełniony wydaje się postulat komplementarności nauki budowanej zarówno na prezentacji wyników uzasadnionych teoretycznie badań, jak i na opracowaniach przeglądowych przedstawiających indywidualne poglądy, stanowiska i podejścia zarysowujące panoramę problemów współczesnej pedagogiki i innych dyscyplin społeczno-humanistycznych.
Czternaście artykułów tworzy dopełniający się układ treściowy, pozostający w logicznym związku ze stawianymi pytaniami badawczymi. Zastrzec tu jednak należy, iż zgromadzony materiał nie pretenduje do miana usystematyzowanej wiedzy o edukacji. Jest przede wszystkim prezentacją poglądów na ten temat przedstawicieli różnych orientacji pedagogicznych, filozoficznych, stanowi interesującą poznawczo płaszczyznę wymiany poglądów, inspirującą do własnych poszukiwań badawczych.
Druga część z serii nowoczesne lekcje biblioteczne, przeznaczone dla różnych grup wiekowych. W książce znajdziemy scenariusze zajęć dla uczniów szkół oraz starszych Czytelników.
Każdy rozdział tej książki poświęcony jest odrębnemu obszarowi chronionemu. Obejmuje charakterystykę ogólną, dane historyczne, statystyczne i geograficzne. Ponadto każdy z rozdziałów zawiera opis środowiska abiotycznego oraz świata roślin i zwierząt. Zakończenie rozdziałów stanowi szczegółowy opis gatunków alaskańskiej fauny, odgrywającej kluczową rolę w ekosystemach danego, przyrodniczego obszaru chronionego.Polecam serdecznie każdą z książek, które uświadamiają czym dla nas wszystkich jest przyroda, bez której świat by nie istniał, a my razem z nim. Czym jest dbałość o wartości, które stanowią sens istnienia i piękno obcowania. Dzięki przyrodzie, roślinom i zwierzętom, mamy szansę być lepszymi istotami, a sens naszego istnienia odniesie sukces!Życzę wspaniałych wrażeń z przeczytania tej, mojej książki, a później po jej przeczytaniu zadumy, niezwykłych refleksji i inspiracji do zmian na lepsze.Autorka
Publikacje z serii Kreatywne Książeczki Terapeutyczne są adresowane do terapeutów, pedagogów i rodziców oraz do ich pociech i podopiecznych. Stanowią doskonałe narzędzie do rozwiązywania wielu trudności wychowawczych i radzenia sobie z nieprawidłowymi dziecięcymi zachowaniami. Treści są skonstruowane w taki sposób, że pozwalają na indywidualne dostosowanie bajeczki do rzeczywistego otoczenia malucha. Dzięki temu każdy może stać się nauczycielem i terapeutą własnego dziecka.Prezentowana książeczka zawiera bajki terapeutyczne, które pomogą dziecku pokonać strach związany z wizytą u lekarza, pobytem w szpitalu i leczeniem zębów w gabinecie dentystycznym, a także pomogą przetrwać niełatwy czas zmagania się z chorobą w domu i oswoją z koniecznością przyjmowania lekarstw.
Jest to jedna z części serii Karty pracy dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.Serię tworzą 4 teczki:Jest już jesień;Nadeszła zima;Przyszła wiosna;Nareszcie lato.Publikacja zawiera materiał z trzech obszarów: samoobsługi, uspołecznienia, rozwijania sprawności i umiejętności. Tematyka kart pracy odpowiada rozkładowi materiału nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i umożliwia pełną realizację treści zawartych w podstawie programowej.
Myślenie krytyczne w szkole Tadeusza Gadacza jest książką w drodze. Oto profesor filozofii, znany z wielu ważnych wystąpień na polu uprawianej przez siebie dyscypliny naukowej, wychodzi poza jej obszar macierzysty z ważnym przesłaniem, z gestem zapraszającym młodych ludzi do rozmowy. Książka po to została napisana. Jest ze swej istoty i od Platona, i od Sokratesa. Wierzy w siłę dialogu z mistrzami myślenia wszystkich epok oraz w majeutyczną moc dochodzenia do prawdy i wyzbywania się w procesie jej poszukiwania (wędrówka nie ma końca, choć ma niezwykle ważne miejsca opalizacji ważnych sensów) napotykanych błędów. Jest w książce również Tischnerowskie przekonanie o tym, że istotą ludzkiego istnienia winno być spotkanie z Innym. Poznanie twarzy Innego. Wspólne odnajdywanie istotnych sensów, fundamentów naszego tutaj istnienia. Jednym z warunków powodzenia owych działań jest ćwiczenie się w sztuce myślenia: dobrego, spójnego, pełnego dobrej woli. Ten, kto o tym zapomniał lub jeszcze nie wie, jakie są nasze w tym względzie powinności, w książce Tadeusza Gadacza znajdzie osobisty obszar anamnezy. Źródło wielu bodźców w ćwiczeniu się w myśleniu to znaczy w dochodzeniu do źródeł bycia człowiekiem i obywatelem. I choć wspomniany gest, rodzaj istotnej mentalnej aktywności, nazwano myśleniem krytycznym, nie jest ono, nigdy zresztą nie było, aktem negatywistycznym, podważającym istniejące status quo dla samej zasady podawania wszystkiego w wątpliwość i czerpania z tego osobliwej przyjemności. Wręcz przeciwnie myślenie krytyczne jest zaproszeniem do okrągłego stołu debaty; bez ukrytych pułapek, przyszykowanych myślowych zapadni czy też maskowanych pozorem złych intencji. Tu liczy się zupełnie coś innego: uczciwe, niebojące się niewygodnych pytań, prostolinijne, bazujące na kulturze myślenia odważnego, ale i ceniącego reguły logiki, zmierzanie do ustaleń stojących w świetle rozumnych prawideł wnioskowania. Książka Profesora Tadeusza Gadacza zaprasza do takich właśnie rozmów. Jest w realiach polskiej szkoły niezwykle przydatnym narzędziem do tego, by na nowo odbudowywać zasady godziwego myślenia, a więc także godziwego życia. Oprócz starannie wybranych wątków związanych z tradycją dobrego rozumowania znajdziecie tu Państwo również wiele kwestii do samodzielnej pracy. Tylko taki rodzaj zajęć i ćwiczeń intelektualnych przynosi pożytki, daje narzędzia do myślenia skutecznego we wszystkich właściwie obszarach ludzkiego poznania. Pytania, które znajdziecie w kolejnych rozdziałach, są zaproszeniem do rozmowy; ich wybór zależy tylko od Was i dlatego rzecz cała jest zbiorem wielu dróg i ścieżek. Plan owych wędrówek zależy także tylko od Was. Pytania do poszczególnych rozdziałów przygotował polonista, zaproszony przez Autora i Wydawcę do współpracy. Jest w tym projekcie jak widać praktycznie użyty wymiar dialogu; rozmowy o ważnych sprawach przez ludzi z różnych środowisk, także tych, które etos nauczyciela szkół nieuniwersyteckich mają na względzie. Zapraszamy do lektury. Dajmy sobie prawo do krytycznego myślenia. (Mariusz Kalandyk)
Książka Mam zespół Aspergera powstała z myślą o dzieciach i nastolatkach, którzy mają problemy z zaakceptowaniem swojej diagnozy, oraz tych, którzy zaczynają pytać rodziców lub terapeutów, "co im właściwie jest". Atrakcyjna grafika i niebanalny sposób przekazania ważnych treści sprawiają, że nie jest to kolejny poradnik poświęcony doświadczeniu życia w spektrum, lecz propozycja konkretnych ćwiczeń przeznaczonychdla dzieci i młodzieży z autyzmem wzbogacona o kompendiumwiedzy o realiach funkcjonowania z zespołem Aspergera.Kolejne części tego nietuzinkowego przewodnika zawierają między innymi:podstawowe informacje o zespole Aspergeraopis supermocy, jakie posiadają osoby ze spektrumprzedstawienie trudności, z którymi mogą się one borykaćwskazówki, jak osoby ze spektrum autyzmu mogą radzić sobie w codziennym funkcjonowaniurady, jak się zachowywać i postępować w stosunku do tych osób, aby czuły się one zrozumiane i akceptowaneliczne ćwiczenia pomagające zrozumieć korzyści oraz trudności, jakie wiążą się z doświadczaniem życia w spektrum.
Książka, która uczy ciszy Uwaga-Cisza to dawka wiedzy i scenariusze, które uczą dzieci, jak korzystać z Kryjówki Ciszy i kącików cisz.Czy wiesz, że wystarczy 21 dni, aby powtarzane czynności stały się NAWYKIEM?A co, gdyby nauczyć dzieci odpoczywać w ciszy i samodzielnie się regulować? Jak nauczyć dzieci odpoczywać, wyciszać się i regulować emocje? Uwaga! Cisza to praktyczny zestaw scenariuszy dla nauczycieli, który krok po kroku wprowadza dzieci w świat ciszy i samoregulacji. Dzięki zabawom, piosenkom, ćwiczeniom motorycznym oraz pytaniom kontrolnym, dzieci szybko nauczą wartościowych strategii sensorycznych, regulujących układ nerwowy, czyniąc z tego trwały nawyk wspierający ich układ nerwowy. To umiejętność, która zostanie z nimi na całe życie! Scenariusze to zbiór praktycznych i przetestowanych ćwiczeń, zabaw i pomysłów podpartych 20 letnią pracą z dziećmi. Badania pokazują, że już 21 dni wystarczy, by wykształcić nowy nawyk, a moje scenariusze pomogą Ci wprowadzić ciszę i spokój w Twojej grupie. To nie tylko książka to narzędzie, które daje nauczycielom gotowe rozwiązania i pozwala lepiej zrozumieć potrzeby dzieci. Wprowadź ciszę w swojej grupie i zobacz, jak zmienia się atmosfera!
Zainteresowanie humanistyką środowiskową przybiera na sile w ostatnich latach - dynamicznie rozwijają się zarówno badania naukowe, jak i kształcenie akademickie. Widać również coraz większe zaangażowanie obywatelskie w obronie lasów przed wycinką czy rzek przed ich dalszą regulacją. Poważny problem stanowi jednak brak adaptacji humanistyki środowiskowej do stosowania w polskiej szkole. Wypełnienie tej luki to jedno z wyzwań współczesnej edukacji. W książce "Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego" nakreślam możliwości szeroko zakrojonych przeobrażeń niesionych przez środowiskowe analizy i interpretacje, które można z powodzeniem stosować w szkole na lekcjach języka polskiego. Humanistyka środowiskowa z jej rewizjonistyczną siłą może zmienić odbiór archaicznego kanonu literackiego, a jego relektura pozwala dostrzec więcej-niż-ludzką historię świata i tworzyć nowe opowieści. Do tkania nowych opowieści inspirujących do przemiany, "ekologicznej metanoi" powinna włączyć się również szkoła. Snucie tych opowieści to z pewnością dziś jedno z zadań edukacji humanistycznej. W czasach kryzysu klimatyczno-środowiskowego potrzebujemy nowych pojęć, nowego języka, nowych opowieści, i nowych działań w edukacji. Te nowe działania sprowadzić można do od-uczania (się) dominujących praktyk, stylów, które przekazuje literatura, w tym kanon lektur szkolnych. Nowe wskazuje również na podjęcie dawnych kwestii od nowa i na nowo, inaczej - z troską o Ziemię. Szkoła powinna jak najszybciej stworzyć możliwości do zmiany myślenia uczniowskiego, tworząc nowe imaginarium środowiskowe poza dualizmem natura-kultura oraz osłabiając antropocentryzm na rzecz sojuszy więcej-niż-tylko-ludzkich.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?