Dziś, kiedy istnieje groźba wybuchu trzeciej wojny światowej należy wypracować nową, narodową, a więc ponadpartyjną strategię dla polskiej polityki zagranicznej, w tym unijnej i globalnej oraz odpowiedzieć na pytania, czego od członkostwa w UE i NATO oczekujemy i co powinniśmy zrobić, aby system euroatlantycki nadal stanowił gwarancje dla bezpieczeństwa Polski, Europy i świata. Należy też zadać sobie pytania, co dało Polsce członkostwo w UE? Jak wyglądałaby Polska, gdyby była poza strukturami Unii Europejskiej? Czy istniała i istnieje lepsza droga rozwoju dla Polski i jej bezpieczeństwa? Na powyższe pytania i wiele innych, związanych z polską obecnością w Unii Europejskiej oraz jej znaczenia dla Polski, próbują odpowiedzieć Autorzy na łamach niniejszej publikacji, która stanowi pokłosie wielu lat badań prowadzonych przez pracowników naukowych Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk i Uczelni Łazarskiego oraz współpracujących z nim naukowców i ekspertów z całej Polski i zagranicy. Jest też efektem ogólnopolskiej konferencji naukowej na temat 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Próba bilansu i co dalej?, która odbyła się 23 maja 2024 roku. Jej organizatorami byli: Instytut Studiów Politycznych PAN, Instytut Międzynarodowych Stosunków Politycznych i Gospodarczych Uczelni Łazarskiego, Koło Naukowe Ekonomistów i Dyplomatów Uczelni Łazarskiego oraz Katedra Teorii Polityki i Studiów Wschodnich Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i Instytut Europy Środkowej w Lublinie. Z prezentowanych na łamach niniejszej pracy badań i analiz wynika dla wszystkich pozytywny wniosek, a mianowicie, że Unia nie jest dla nas zgubą, odwrotnie, jest wielką szansą na dziś i jutro, i nie wolno jej zaprzepaścić. Jednocześnie Unia Europejska potrzebuje Polski: suwerennej, demokratycznej, silnej, nowoczesnej i rozwijającej się dynamicznie. To zaś w dużym stopniu gwarantuje nam Unia Europejska, bez której dziś trudno wyobrazić sobie przyszłość naszego państwa.
Wikingowie, legendarni wojownicy, zapisali się w historii głównie plądrowaniem krajów Europy Zachodniej. Jednak na uwagę zasługują również ich wierzenia, które mają korzenie w folklorze pragermańskim sprzed pięciu tysięcy lat. Ta książka przedstawia nordycki kosmos, zaczynając od mitu o stworzeniu. Poznajemy Yggdrasil, wielki jesion, na którym opiera się dziewięć światów mitologii. Książka pokazuje również cykliczne pojmowanie czasu, czyli oczekiwanie na ragnarök, koniec świata, po którym miało nastąpić jego odrodzenie. To bogato ilustrowany przewodnik po niesamowitej mitologii staronordyckiej.
Poezja Johna Clare’a (1793–1864), odkryta na nowo w ojczystym kraju po stu kilkudziesięciu latach, w Polsce czeka na swój czas. Człowiek, któremu los nie szczędził trudnych przeżyć, pozbawiony formalnego wykształcenia, piszący na skrawkach znalezionego papieru, pozostawił po sobie obszerną spuściznę niezwykłej wartości i rangi kulturowej. Jego wiersze mogą być wciąż inspiracją, a w dobie rosnącej świadomości związków cywilizacji ludzkiej z przyrodą zapoczątkowana przez niego ekopoezja jest coraz bardziej potrzebna. Intencją i przesłaniem książki jest nie tylko zlikwidowanie swojego rodzaju luki kulturowej, ale też ilustracja przykładu, który ustanowił swoim życiem i pracą ten poeta. Ukazuje on bowiem, ile mogą znaczyć talent i determinacja, by zrealizować własną opowieść o świecie, i na ile opowieść ta okazuje się ponadczasowa.
[] nieodmiennie wyrażam zachwyt nad odważnymi analizami dorobku klasyków, których Lech Witkowski rewitalizuje zupełnie od nowa, wskrzeszając ich idee i tożsamość w publicznej aktualnej obecności w naszym dzisiejszym świecie. [] eksponując myślenie o zjawiskach społecznych, łączy w sobie umiejętność pedantycznej uwagi ze stałym umiłowaniem do prowadzenia szerszych syntez teoretycznych. [] tworzy nowatorską całościową koncepcję, systematyzując analizy treści rozpraw wybitnych luminarzy nauki. [] Jest ona wręcz niewiarygodnie mocno powiązana z ogólną kulturą filozoficzną i precyzyjnie logiczną percepcją metodologiczną, zresztą nie tylko na polu edukacji.Z Przedsłowia prof. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego, socjologa edukacji[] książka [] należy do takich opracowań, które można porównywać, jeśli chodzi o nowatorskość pomysłów, wnikliwość prowadzonych analiz, wagę propozycji zmierzających do lepszego rozumienia i doskonalenia życia społecznego, do dzieł najwybitniejszych przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych. [] również w Polsce działa Badacz o porównywalnej klasie dokonań, którym powinniśmy się szczycić, tak samo jak Niemcy szczycą się szkołą frankfurcką, a Francuzi są dumni ze swojej szkoły paryskiej.Z Posłowia prof. Stanisława Z. Kowalika, psychologa społecznegoObszerna praca [] jest kolekcją [] tekstów połączonych swoistą misją, która od wielu lat charakteryzuje publikacje Lecha Witkowskiego. Jest to misja naprawy i rozwoju humanistyki w Polsce, zatem misja krytyczna i - powiedziałbym - eschatologiczna zarazem. [] aura buntu i bardzo poważnego traktowania pracy akademickiej jako realnie i radykalnie formującej zarówno ludzkie podmiotowości, jak i realia społecznego świata [] w istotny sposób wyznacza klimat przedstawionych w książce esejów. [] Przede wszystkim jednak Autor dokonuje dziesiątek otwierających, problematyzujących reinterpretacji kanonicznych tekstów kulturowych rozsadzających ich ustabilizowaną w podręcznikach i praktyce akademickiej swojskość.Z recenzji prof. Tomasza Szkudlarka, filozofa i pedagogaEseje zbuntowane to zbiór szczególny w kontekście [] wnikliwości analiz i interpretacji, dokonanych diagnoz i prognoz, odniesień, porównań i odwołań do bogatej literatury z zakresu filozofii, pedagogiki, socjologii, literaturoznawstwa, nauk o kulturze, polityce itp. Lech Witkowski [] wskazuje na wypracowaną przez siebie koncepcję "humanistyki stosowanej", uwypuklając konteksty stanowiące wyzwania dla praktyki działań edukacyjnych i procesów rozwojowych jednostki. Zwraca uwagę, że jako "zbuntowany pesymista" nie widzi szans na poprawienie sytuacji, więc tym bardziej trzeba bić na alarm i szukać remedium na powstające patologie stające się treścią życia codziennego uczelni i innych szkół. [] analizami oraz interpretacjami dzieł światowych i krajowych Autor wskazał na potrzebę, a nawet konieczność przekraczania granic kulturowych, nabywania umiejętności wychodzenia poza te granice, co wyzwala inicjatywę, kreatywność, efektywność zrozumienia i porozumienia []. Wdrażając przekraczanie granic dyscyplin, rozszerzył ich pola badawcze, wprowadził nową terminologię i w efekcie przyczynił się do integracji dyscyplin humanistycznych i społecznych.Z recenzji prof. Jerzego Nikitorowicza, pedagoga, kulturoznawcy
Recenzowana monografia ma szansę stać się wartościową pozycją na polskim rynku wydawniczym, stanowiąc istotny przyczynek do poznania i zrozumienia przez ogół czytelników (a więc nie tylko wąskie grono naukowców i ekspertów) przesłanek oddziałujących na kształt polityki zagranicznej Litwy w okresie o szczególnym znaczeniu we współczesnych dziejach Polski, Europy i świata, ze względu na dynamiczny wzrost zagrożenia bezpieczeństwa ze strony Rosji. Układ pracy, logika myśli przewodniej, sposób prowadzenia narracji i klarowność popierających ją przykładów, sytuują recenzowaną monografię wśród dzieł o wysokiej wartości merytorycznej.
Fragment recenzji wydawniczej dr hab. Bartłomieja H. Toszka,
prof. Uniwersytetu Szczecińskiego
Podjęta w opracowaniu problematyka należy do najbardziej kontrowersyjnych oraz wywołujących ogromne antagonizmy i podziały społeczne w polskim życiu politycznym. Tym większa zasługa Pani dr Marty Michalczuk-Wlizło, że próby rozwiązania problemu aborcji przez rząd Donalda Tuska, przedstawiła obiektywnie i bez zbędnych emocji, jednocześnie nie uchylając się od oceny i krytyki. Posługując się kategoriami politologicznymi i dysponując doskonałym warsztatem badawczym nadała tematowi wymiar naukowy. Otrzymaliśmy swoiste studium złożonego, skomplikowanego i wieloaspektowego procesu politycznego. Lektura opracowania powinna przyczynić się do bardziej racjonalnego podejścia do tematu aborcji i może być drogowskazem, albo chociaż wskazówką, dla decydentów politycznych.
Prof. dr hab. Bożena Dziemidok-Olszewska
Mentorka Einsteina to poruszający portret niemiecko-żydowskiej matematyczki i fizyczki Emmy Noether, która była jednym z najgenialniejszych umysłów w historii nauki. Jej praca, znana jako twierdzenie Noether, pozwoliła współczesnej nauce przemyśleć na nowo całe ramy fizyki teoretycznej i zbudować nowoczesny standardowy model wszechświata. Matematyczny geniusz Noether umożliwił Einsteinowi urzeczywistnienie jego ogólnej teorii względności. To ona rozwiązała zagadkę, której sam wielki człowiek nie był w stanie rozwiązać. Lee Phillips opowiada, jak osobowość Noether i optymistyczny duch pozwoliły jej wytrwać w obliczu wielkiej dyskryminacji kobiet oraz dojść do spostrzeżeń, które nadal zadziwiają tych, którzy stykają się z nimi sto lat później. Ta książka to historia jednej z najwybitniejszych naukowczyń XX wieku. To Emmy Noether uczyła Einsteina matematyki, a jednocześnie pracowała na uniwersytecie… bez zapłaty. To ona w swoim słynnym twierdzeniu rozpoznała elementarne cechy natury odpowiedzialne za prawa zachowania. Odkryty przez nią uniwersalizm matematycznych symetrii jest siłą napędową współczesnej kosmologii teoretycznej i nowej fizyki. Maciej Mikołajewski, URANIA-POSTĘPY ASTRONOMII Jej historia to nie tylko opowieść o przełomowym odkryciu, lecz także świadectwo determinacji kobiety, która nie miała prawa studiować, pracować ani publikować na równi z mężczyznami. Mimo to uczyła Einsteina, który sam przyznał, że to właśnie ona pomogła mu domknąć jego największe dzieło. Z pasją i precyzją autor tej książki prowadzi nas przez życie i odkrycia Emmy Noether, ukazując nie tylko genialny umysł, ale i wielkość jej charakteru. To opowieść o badaczce, która potrafiła dostrzec znaczenie symetrii w naturze tam, gdzie inni widzieli chaos. To również historia kobiety, która – mimo upokorzeń i wykluczenia – nigdy nie porzuciła swojej pasji. Z miłości do nauki bezinteresownie dzieliła się swoimi badaniami, by inni mogli kontynuować jej pracę – sama pozostając w cieniu. Czas, by świat usłyszał jej imię. dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk prowadzi profil naukowo-rozwojowy @doktorka_tutorka
Niniejsza publikacja wyjaśnia złożone procesy fizyko-chemiczne towarzyszące wybuchom przemysłowym. Szczególną uwagę poświęcono wybuchom mieszanin pyłowo-powietrznych, ponieważ te wybuchy występują w przemyśle najczęściej i one powodują najwięcej ofiar i zniszczeń materialnych.Książka Wybuchy w przemyśle () zawiera bardzo dużo wyników badań eksperymentalnych dotyczących szerokiego spektrum procesów spalania, wykonanych na unikalnych stanowiskach badawczych, przy wykorzystaniu nowoczesnych technik pomiarowych i rejestracyjnych.Głównym zadaniem tej książki jest spowodowanie zmniejszenia liczby ofiar i strat materialnych, które wciąż mają miejsce w różnych dziedzinach przemysłu w efekcie zaistniałych pożarów i wybuchów.Wybuchy w przemyśle ()kierujemy m.in. do:- inżynierów projektujących instalacje, w których surowcem wejściowym lub produktem finalnym są palne pyły - zastosowanie wprzemyślechemicznym, spożywczym, tekstylnym, energetyce i innych- służb utrzymania ruchu w zakładach przemysłowych, służb BHP- uczniów i studentów szkół pożarnictwa, studentów kierunków chemicznych, mechanicznych i innych,- studentów wykonujących prace dotyczące różnych dziedzin spalania, a takżenaukowców zajmujących się badaniami dynamiki rozwoju i tłumienia wybuchów przemysłowych.
Prezentowany poradnik Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką ręczną metali za pomocą narzędzi ściernych. Każdy praktyk powinien znać podstawowe materiały i narzędzia oraz sposoby ich użytkowania i na bieżąco interesować się nowymi technologiami obróbki.W obróbce ściernej daje się w ostatnich latach zauważyć duży postęp, toteż autor - dr Jan Krzos starał się w niniejszej książce ująć najnowszą wiedzę i osiągnięcia z tego zakresu. Cechą wyróżniającą tę książkę jest duża liczba unikalnych fotografii wykonanych z wykorzystaniem mikroskopu elektronowego, do tej pory w większości niepublikowanych.Z uwagi na to, że w produkcji narzędzi ściernych wzrasta udział syntetycznego diamentu, regularnego azotku boru i ziaren mikrokrystalicznych, bardziej szczegółowo scharakteryzowano właściwości fizyczno-chemiczne, rodzaje i zastosowanie tych nowoczesnych materiałów ściernych. Więcej miejsca poświęcono także właściwościom nowoczesnych ziaren ściernych wykonywanych na bazie korundów spiekanych.Autor duży nacisk położył na wyjaśnienie fizycznych zjawisk zużycia ziaren i spoiwa, ponieważ uważa że zrozumienie tych podstawowych zagadnień może przyczynić się do bardziej efektywnego wykorzystania - przez użytkownika - narzędzi ściernych w praktyce przemysłowej i warsztatowej.W książce pominięto zagadnienia związane z obróbką strumieniowo-ścierną i w wygładzarkach pojemnikowych ponieważ tematyka ta jest szczegółowo opisana przez dr hab. inż. Kazimierza Woźniaka w kilku jego interesujących i obszernych publikacjach.Poradnik Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi kierujemy przede wszystkim do praktyków - ślusarzy, mechaników monterów, pracowników przemysłu metalurgicznego, mechaników i blacharzy samochodowych, hydraulików, rzemieślników, inżynierów obróbki powierzchni czy kadry inżynieryjno-technicznej przemysłu.
Praca transformatora i maszyny elektrycznej rozpoczyna się od załączenia do sieci elektroenergetycznej (SE). Każde załączenie do SE transformatora i maszyny elektrycznej powodujestan nieustalony, a wyłączenie napięcia powoduje przerwanie prądu i z tym związany chwilowy wzrost napięcia (przepięcie), które oddziałuje na układ izolacyjny maszyny i na sieć elektroenergetyczną.Ponadto transformatory i maszyny elektryczne są narażone na przepięcia w sieci: piorunowe i przy włączaniu innych dużych odbiorników energii oraz chwilowe zaniki napięcia w sieci.Nie ma na rynku książki omawiającej Stany nieustalone transformatorów i maszyn elektrycznych w eksploatacji. Transformatory i maszyny elektryczne ulegają awarii, np. gdy w sieci wystąpiło zwarcie i u odbiorców jest chwilowy zanik napięcia (obserwowane jest mignięcie świecącej żarówki).Automatyka zabezpieczenia sieci wyłącza zwartą linię i ponownie ją załącza. Gdy zwarcie nie ustąpiło czynność ta jest powtarzana. Dla transformatorów i maszyn elektrycznych zasilanych z tej linii, gdy ich zabezpieczenie zawiedzie, siły elektrodynamiczne i przepięcia stwarzają zagrożenie awarii.Książkę Stany nieustalone transformatorów i maszyn elektrycznych w eksploatacji kierujemy przede wszystkim do służb utrzymania ruchu (SUR) w zakładach przemysłowych, elektryków, diagnostów maszyn elektrycznych, automatyków, projektantów układów elektrycznych. Poza tym publikacja może okazać się pomocna dla studentów uczelni technicznych na kierunkach: elektrotechnika, energetyka, mechatronika czy mechanika i budowa maszyn.
To już dziewiąte, nowe i rozszerzone wydanie tomu 3., który swoim zakresem obejmuje dalsze popularne elementy konstrukcji żelbetowych.Tak jak w całym cyklu, normy "europejskie" (PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO) potraktowano jako podstawowe, nie rezygnując z przedstawienia zaleceń dotychczasowych norm polskich (PN).Pierwsze dwa rozdziały poświęcono kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu słupów i ścian, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Kolejny rozdział zawiera zasady aproksymacji konstrukcji żelbetowych modelami prętowymi w różnych sytuacjach konstrukcyjnych. Znaczną część tomu poświęcono obliczaniu i konstruowaniu miejsc szczególnych, takich jak: naroża, węzły, załamania prętów, otwory w belkach, wsporniki krótkie i belkowe oraz tym podobne sytuacje lokalne. Kolejny rozdział został poświęcony kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu fundamentów wszelkich typów: stopowych, ławowych i płytowych. Omówiono obliczenia uproszczone i wspomagane komputerowo. Następnie przedstawiono zagadnienia projektowania, obliczania i konstruowania różnych typów ścian oporowych, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Końcowy rozdział poświęcono posadzkom przemysłowym różnych typów, podając zasady kształtowania, obliczania, konstruowania a także ich wykonania i napraw.W stosunku do poprzednich wydań dokonano wyraźnego rozszerzenia zakresu informacji i jej aktualizację, dodano także nowe rysunki, uzupełniono lub skorygowano inne.Jest to znakomity podręcznik dla studentów studiów inżynierskich oraz magisterskich, a także niezastąpione źródło informacji i praktycznych wskazówek dla szerokiego grona inżynierów, zarówno projektantów, jak i osób zajmujących się konserwacją obiektów.
To już dziewiąte, nowe i rozszerzone wydanie tomu 3., który swoim zakresem obejmuje dalsze popularne elementy konstrukcji żelbetowych.Tak jak w całym cyklu, normy "europejskie" (PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO) potraktowano jako podstawowe, nie rezygnując z przedstawienia zaleceń dotychczasowych norm polskich (PN).Pierwsze dwa rozdziały poświęcono kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu słupów i ścian, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Kolejny rozdział zawiera zasady aproksymacji konstrukcji żelbetowych modelami prętowymi w różnych sytuacjach konstrukcyjnych. Znaczną część tomu poświęcono obliczaniu i konstruowaniu miejsc szczególnych, takich jak: naroża, węzły, załamania prętów, otwory w belkach, wsporniki krótkie i belkowe oraz tym podobne sytuacje lokalne. Kolejny rozdział został poświęcony kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu fundamentów wszelkich typów: stopowych, ławowych i płytowych. Omówiono obliczenia uproszczone i wspomagane komputerowo. Następnie przedstawiono zagadnienia projektowania, obliczania i konstruowania różnych typów ścian oporowych, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Końcowy rozdział poświęcono posadzkom przemysłowym różnych typów, podając zasady kształtowania, obliczania, konstruowania a także ich wykonania i napraw.W stosunku do poprzednich wydań dokonano wyraźnego rozszerzenia zakresu informacji i jej aktualizację, dodano także nowe rysunki, uzupełniono lub skorygowano inne.Jest to znakomity podręcznik dla studentów studiów inżynierskich oraz magisterskich, a także niezastąpione źródło informacji i praktycznych wskazówek dla szerokiego grona inżynierów, zarówno projektantów, jak i osób zajmujących się konserwacją obiektów.
Publikacja „Nadzór pedagogiczny w szkole i przedszkolu. Praktyczne zastosowanie przepisów” to kompendium wiedzy na temat nadzoru pedagogicznego w placówkach oświatowych. Wierzymy, że znajdą tu Państwo informacje, które zainteresują, pozwolą inaczej spojrzeć na to zagadnienie oraz uniknąć niejednego błędu czy wątpliwości. Zmieniająca się szkolna rzeczywistość wymusza modyfikowanie procesów zachodzących w szkole, czemu najlepiej służy sprawnie prowadzony nadzór pedagogiczny, a dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za wdrożenie systemowych rozwiązań.
Seria Trening oczu to narzędzie terapeutyczne zawierające karty pracy, które wspierają rozwój percepcji wzrokowej oraz sprawności oczu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, szczególnie tych z zaburzeniami procesu widzenia.Publikacje są skierowane do specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej, tyflopedagogów, pedagogów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, a także do rodziców dzieci przejawiających trudności w rozwoju funkcji poznawczych.Dzięki pracy z kartami dziecko:ćwiczy ruchy gałek ocznych w różnych kierunkachpoprawia sprawność i kontrolę mięśni okoruchowychrozwija koordynację wzrokowo-ruchową (oko-ręka)doskonali postrzeganie relacji przestrzennych i położenia przedmiotówtrenuje umiejętność śledzenia i lokalizowania obiektów wzrokiem.Przedstawiony materiał to skuteczne narzędzie wspomagające rozwój funkcji wzrokowych, ułatwiające codzienne funkcjonowanie dziecka i przygotowujące je do dalszych etapów edukacji.Pierwsza część zawiera 40 jednostronnych kart pracy. Zbiór składa się z dwóch typów ćwiczeń - wspierających pracę mięśni oka zarówno podczas patrzenia z bliska, jak i przy przenoszeniu wzroku między obiektami znajdującymi się w różnych odległościach.
Seria Trening oczu to narzędzie terapeutyczne zawierające karty pracy, które wspierają rozwój percepcji wzrokowej oraz sprawności oczu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, szczególnie tych z zaburzeniami procesu widzenia.Publikacje są skierowane do specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej, tyflopedagogów, pedagogów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, a także do rodziców dzieci przejawiających trudności w rozwoju funkcji poznawczych.Dzięki pracy z kartami dziecko:ćwiczy ruchy gałek ocznych w różnych kierunkachpoprawia sprawność i kontrolę mięśni okoruchowychrozwija koordynację wzrokowo-ruchową (oko-ręka)doskonali postrzeganie relacji przestrzennych i położenia przedmiotówtrenuje umiejętność śledzenia i lokalizowania obiektów wzrokiem.Przedstawiony materiał to skuteczne narzędzie wspomagające rozwój funkcji wzrokowych, ułatwiające codzienne funkcjonowanie dziecka i przygotowujące je do dalszych etapów edukacji.Pierwsza część zawiera 40 jednostronnych kart pracy. Zbiór składa się z dwóch typów ćwiczeń - wspierających pracę mięśni oka zarówno podczas patrzenia z bliska, jak i przy przenoszeniu wzroku między obiektami znajdującymi się w różnych odległościach.
Prezentowana publikacja jest poradnikiem dla nauczycieli szkół średnich pracujących z uczniem z niepełnosprawnością. Zadanie nauczyciela na tym etapie edukacyjnym to pokierowanie rozwojem ucznia, aby w pełni wykorzystując jego naturalne predyspozycje - ciekawość, aktywność, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia - wyposażyć go w wiedzę dotyczącą przyszłego funkcjonowania. Wiedza nabyta w szkole przez młodych ludzi z niepełnosprawnością z pewnością pozwoli im bezpiecznie funkcjonować we współczesnym świecie, a w dorosłym życiu lepiej dbać o siebie. Dostarczenie młodym ludziom potrzebnych im w dorosłym życiu informacji to olbrzymie zadanie dla nauczycieli i rodziców. Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej zawiera nie tylko omówienie trudności, jakie mogą się pojawić na tym etapie kształcenia, ale również przykładowe scenariusze zajęć.
Wyobraźnia pedagogiczna w Babel. Wprowadzenie do filozofii edukacji to oryginalna i przepełniona prowokacjami myślowymi propozycja lektury dla każdego, komu sprawa kształcenia i wychowania nie jest obojętna.Te eseje są piękne [], gdyż Autor troszczy się zarówno o merytoryczny przekaz, jak również o słowa, które ten przekaz umożliwiają. Widać w tym zamysł, widać rozmach i niezwykłą odwagę. [] Dziś to niezwykła umiejętność - zachwycić, oczarować, skraść serce czytelnika, a jednocześnie wciągnąć go w labirynty myślenia i dochodzenia do sensu, a co więcej, włączyć w świat innych, którzy troszczą się o edukację. [] I udaje mu się, jak sadzę, wybrać zagadnienia, które dla wielu z nas, myślących o wychowaniu, stanowią dylematy współczesności. [] Uważam, że jest to niezwykle ważna publikacja, ukazująca autentyczny namysł w praktyce i przez to stanowiąca pedagogiczną inspirację zarówno dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z edukacją i pedagogiką, jak i dla wytrawnych praktyków oraz badaczy wychowania i kształcenia.Z recenzji wydawniczej dr. hab. Rafała Godonia, prof. Uniwersytetu WarszawskiegoStawką tej książki jest wyobraźnia pedagogiki - to, co jesteśmy w stanie pomyśleć w ramach akademickiej dyscypliny oraz pośród zawiłych sytuacji praktyki edukacyjnej. Abstrahując od dziedzinowej specyfiki, chodzi o ten sam zamysł []: filozoficzne wyruszenie w drogę; nasycenie się obcymi głosami, dzięki którym można otworzyć oczy, spojrzeć tam, gdzie dotychczas nie patrzyliśmy, i przyjrzeć się temu, czemu wcześniej nie poświęcaliśmy uwagi; zmienianie narzędzi optycznych i szukanie powiązań - międzydyscyplinarne transfery oraz przechodzenie od wglądu w życie jednostki do oglądu życia zbiorowego i z powrotem.Z WprowadzeniaNiewielki rozmiar tych cegiełek Babel ma służyć poręczności wykorzystania ich na seminariach naukowych, ćwiczeniach akademickich, samokształceniowych spotkaniach nauczycieli i decydentów albo w przestrzeni prywatnych rozmów przyjaciół, którzy nie stronią od nasycania swojej więzi impulsami intelektualnymi. [] Moje króciutkie teksty w zamyśle nie mają upraszczać i popularyzować, tylko właśnie przywoływać nieskończone regały. I przez to budzić pragnienie lektury, rozmowy oraz namysłu. Byłoby wspaniale, gdyby te minieseje stały się dla kogoś początkiem serious reading and thinking.Z Wprowadzenia
Książka zawiera rozważania na temat procesów integracji i jedności Europy w odniesieniu do istnienia wspólnego fundamentu, jakim jest przede wszystkim wspólnota kulturowa. Autor podejmuje refleksję nad tym, co stanowi twardy rdzeń kultury europejskiej, któremu wierność pozwala nam wciąż nazywać się Europejczykami. Analizuje także odrębności kulturowe, w tym relacje międzykulturowe państw i narodów w wielokulturowej Europie.
Zastanawia się, czym w ogóle jest Europa: miejscem geograficznym czy określonym modelem cywilizacyjnym, wspólnotą ekonomiczną czy projektem politycznym?
W rozważaniach nad kulturą europejską wskazuje na konieczność odróżnienia idei od tożsamości europejskiej. Idea europejska wiąże się z tym, „jaka Europa być powinna”, tożsamość europejska określa stan świadomości mieszkańców Starego Kontynentu, a więc to, „jaka Europa rzeczywiście jest”.
Autor szeroko odwołuje się do najważniejszych idei przewodnich w dziejach kultury europejskiej – m.in. do wybranych idei przedchrześcijańskiego antyku i chrześcijaństwa. Wskazuje, jak ważne jest pielęgnowanie zaczerpniętych z nich zasad i wartości, zwłaszcza w obliczu zmieniającej się Europy, a jakie procesy przyczyniają się do rozkładu idei stanowiących „rdzeń kultury” europejskiej.
Książka ułatwia zrozumienie przyczyn przemian, jakie zaszły i zachodzą w Europie w kontekście politycznym, społecznym i kulturowym, zwłaszcza – jak procesy integracji wpływają na tożsamość kulturową Europy.
Piotr Mazurkiewicz, kapłan katolicki archidiecezji warszawskiej, profesor nauk o polityce i katolickiej nauki społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, w latach 2008–2012 – sekretarz generalny Komisji Konferencji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej, redaktor naczelny czasopisma „Chrześcijaństwo – Świat – Polityka”.
Hartmannowskie zainteresowanie ontologią oraz jego wyraźnie ontologiczna interpretacja projektu filozofii transcendentalnej Kanta była raczej wcześniejsza i zainspirowana tendencjami filozofii rosyjskiej, z którą zapoznał się jeszcze przed przybyciem do Marburga. Dodatkowo, nie jest prawdą, że Hartmann porzuca tak istotny dla neokantystów, ale również i dla samego Kanta, problem poznania. Twierdzi on jedynie, że sam problem poznania jest problemem metafizycznym i jako taki nie tylko nie może zostać rozwiązany, ale nawet w prawidłowy sposób postawiony, jeśli abstrahujemy od jego usytuowania w szerszym kontekście ontologicznym. Równie dobrze można więc uważać, że źródłem Hartmannowskiej ontologii jest dokonana przez niego ontologizacja problemu poznania, a nie jego porzucenie. Nie bez powodu, po latach zajmowania się problemami ontologicznymi z zakresu najróżniejszych dziedzin bytowych, w swoim pochodzącym z 1949 roku artykule Poznanie w świetle ontologii (którego tytuł został wykorzystany do nazwania prezentowanego zbioru tłumaczeń) niemiecki myśliciel powraca do miejsca, z którego rozpoczął: do problemu poznania i Kantowskiego pytania o możliwość poznania apriorycznego. Zbyt dużym uproszczeniem jest również mówienie o dokonującym się w myśleniu Hartmanna zwrocie „od metafizycznego idealizmu do naturalnego realizmu”, gdyż myśliciel ten nigdy nie opowiadał się za żadnym z tych metafizycznych stanowisk, a jego ontologia, podobnie jak – zgodnie z jego przekonaniem – wszystko, co w historii filozofii ponadhistoryczne, znajduje się poza (diesseits) idealizmem i realizmem. Myśl Hartmanna należy więc raczej widzieć jako zataczającą swoiste koło od ontologicznej interpretacji postawionego przez Kanta problemu poznania (Zarys metafizyki poznania, 1921 oraz Poza idealizmem i realizmem, 1922), poprzez bardzo szczegółową i mającą na względzie wyniki nauk empirycznych analizę kategorialną konkretnych problemów filozoficznych (człowieka, przyrody, życia, historii, kultury – czego przykładem są wszystkie tomy jego ontologii oraz inne pisma) z powrotem do problemu poznania (Poznanie w świetle ontologii, 1949). Jego ontologiczne analizy szczegółowych problemów filozoficznych posiadają naturalnie całkowitą autonomię, a ich znaczenia nie można sprowadzić jedynie do roli, jaką pełnią w Hartmannowskich poszukiwaniach prawdziwego znaczenia ludzkiego poznania. Nie zmienia to jednak faktu, że problem ten nigdy nie przestał być dla niego ważny.
(fragment Wprowadzenia Alicji Pietras)
***
Tom zawiera sześć dotąd niedostępnych po polsku artykułów Nicolaia Hartmanna: Poza idealizmem i realizmem. Przyczynek do rozróżnienia tego, co historyczne i ponadhistoryczne w filozofii Kantowskiej (1924), Nadawanie i wypełnianie sensu (1934), Czasowość i substancjalność (1938), Filozofia przyrody a antropologia (1944), O istocie wymagań moralnych (1949) oraz Poznanie w świetle ontologii (1949). W tekstach tych – w charakterystyczny dla swojej filozofii systematyczny sposób – Hartmann podejmuje problemy filozoficzne z wielu dziedzin przedmiotowych: od filozofii przyrody po ontologię, teorię poznania, antropologię, etykę, aksjologię, historię filozofii i filozofię dziejów.
Eksperyment zastosowany przez Kuzańczyka w O widzeniu Boga ukazuje zatem trudną do pojęcia dialektykę pomiędzy Bożą transcendencją i immanencją, która jest skutkiem Bożej stwórczej Absolutnej Mocy, będącej źródłem bytu każdej rzeczy. Boża Moc jest samym aktualnym istnieniem (actu esse) a zarazem jest wszystkim tym, co może istnieć (posse esse). To jednoczesne połączenie absolutnego aktualnego bycia z absolutną możliwością bycia wyraźnie odróżnia tę nieskończoność od możliwości bycia materii. Nieskończoność jest bowiem najpełniejszą, jednoczesną i najprostszą aktualizacją wszelkiej możności. Boża Nieskończona Moc jest mocą najprostszą i najbardziej zjednoczoną, dlatego jest mocą najbardziej skuteczną. Ta własność sprawia, że w tym wypadku można mówić o Bożej Wszechmocy, która jest znamieniem doskonałości, całościowości, całkowicie przeciwstawnej starożytnemu rozumieniu nieskończoności (…)
(fragment Wprowadzenia prof. Agnieszki Kijewskiej)
W Kuzańczykowym uniwersum poznanie podlega określonej hierarchii. Pierwszym stopniem jest poznanie zmysłowe, po nim następuje poznanie rozumowe, a na końcu akt kontemplacji, odpowiadający najwyższej funkcji intelektu. Cały zamysł traktatu De visione Dei jest oparty o ową drabinę poznania: przedmiotem poznania zmysłowego jest ikona, przedmiotem poznania rozumowego – specyfika Bożego widzenia ujęta w formę tekstu, celem całego procesu – kontemplacja po wejściu „w świętą ciemność”.
Filozofowie zaczynają zazwyczaj od pojęcia, a historycy filozofii od tekstu. W tym przypadku punktem wyjścia nie jest jednak pojęcie widzenia ani sam tekst De visione Dei, lecz materialny przedmiot: tabella – niewielka, drewniana deska z wizerunkiem, która stanie się przedmiotem specyficznego zmysłowego eksperymentu. Znaczenia drewnianej ikony dla interpretacji całej myśli zawartej w traktacie dowodzi również tytuł dzieła, który w pierwszych wydaniach (bazylejskim i paryskim) występuje w wersji rozszerzonej: De visione Dei sive De icona. Sam Kuzańczyk nazywa ten tekst Iconae w dziele De possest.
(fragment Wstępu dr Barbary Grondkowskiej)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?