Kierownictwo duchowe jest praktyką powszechnie uznawaną od wczesnej tradycji Kościoła i pielęgnowaną bynajmniej nie wyłącznie w klasztornych murach. Rodziło się z wewnętrznej potrzeby wiernych, którzy decydując się na pogłębioną formację chrześcijańską, szukali osoby doświadczonej w poszukiwaniu Boga.
Kierownictwo duchowe dba o to, co najgłębsze w sercu człowieka: uczy pragnąć Jezusa, podejmować decyzje, aby być coraz bliżej Niego, i wiernie w nich trwać. W konsekwencji uczy głębokiego spojrzenia na samego człowieka, które uwzględnia całą historię jego życia, wszystkie sfery jego osobowości i jego życiowe relacje.
Osoby depresyjne to często ludzie o niezwykłej wrażliwości, delikatni jak cienkie kartki tajemniczej księgi, z której tak wiele można wyczytać (...).
Jak nie zlekceważyć pierwszych objawów?
Czy wolno mówić o sensie depresji?
Jak pomagać w depresji sobie i innym?
Jakie są konsekwencje długotrwałej depresji?
Czy wolno pytać, co ona chce nam dzisiaj powiedzieć?
Ks. Krzysztof Grzywocz, rekolekcjonista, ojciec duchowy w Wyższym Seminarium Duchowym w Opolu i wykładowca teologii duchowości na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego. Od lat współpracuje z CFD w Krakowie.
Karmieni Słowem. Kazania na rok B to trzecia pozycja księdza Seweryna kompletująca serię cykli A, B, C.
Zbiór rozważań na niedziele i święta roku B.
Stanowi znakomitą inspirację dla głoszących Słowo Boże, a także dla wszystkich czytelników, którzy tym Słowem pragną żyć.
Ks. Artur Seweryn jest kapłanem diecezji sosnowieckiej. Pracuje w duszpasterstwie parafialnym i jako rekolekcjonista. W 2010 roku uzyskał na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie tytuł doktora teologii w zakresie homiletyki, przedstawiając pracę pt.: Teologia męczeństwa w przepowiadaniu św. Augustyna.
Ludzie każdego czasu, a szczególnie – jak się wydaje – współcześnie, noszą w sobie pragnienie ujrzenia Jezusa, obcowania z Jego Słowem. Aby móc czerpać z tego źródła, trzeba stale wracać do Słowa Bożego, medytować je i modlić się nim.
Ojciec Innocenzo Gargano, posługując się praktyką modlitewnego czytania Pisma Świętego lectio divina, prowadzi nas przez wybrane fragmenty Ewangelii św. Marka i św. Jana.
Odkrycie judaizmu zaprowadziło Franza Mussnera w jego teologicznej drodze do napisania Traktatu o Żydach przetłumaczonego na sześć języków, w tym także na język polski. Szczegółowe omówienie relacji Jezus – judaizm – Kościół naprowadziło wybitnego niemieckiego biblistę do zajęcia się tematem Maryi w środowisku Izraela i wczesnego Kościoła.
Jako cel swojej pracy Franz Mussner postawił sobie nie tylko opracowanie biblijnych podstaw mariologii i kultu Maryi, ale również jeszcze większe włączenie Maryi w dialog ekumeniczny. Jego koncepcja dialogu ekumenicznego polega na biblijnym spojrzeniu na Maryję jako Żydówkę. Jest to ubogacające i jednoczące w badaniach egzegetycznych zarówno dla protestantyzmu, jak i katolicyzmu, i może zbliżyć te Kościoły w nauczaniu o Maryi, Matce Jezusa.
Każdy, kto stawia sobie pytanie, czy pobożność maryjna jest słuszna, znajdzie w tej książce, jak pisze w przedmowie do wydania polskiego ks. Waldemar Chrostowski, rzetelną i kompetentną odpowiedź. Udzielając tej odpowiedzi, autor porusza tematy nawiązujące do wersetów Łk 1, 48 n. i Łk 11, 27 n. Mówi o początkach kultu we wczesnym Kościele, o wierze Maryi w świetle Listu do Rzymian, o „semantycznym wszechświecie” perykopy o Zwiastowania (Łk 1, 26-38), omawia maryjne tytuły Matka wierzących i Królowa Proroków, czyni uwagi do prorockiego charakteru Magnificat i przechodzi do omówienia 12 rozdziału Apokalipsy, traktując o Niewieście obleczonej w słońce i smoku. Ukoronowaniem tych rozważań jest artykuł Franza Mussnera Żydowskość Maryi – Maryi żydówki dołączony do wydania polskiego.
Doświadczamy wielu zniewoleń, często mówiąc: nie mogę żyć bez papierosa, nie mogę żyć bez piwa, nie wyobrażam sobie życia bez telewizora, bez radia, nie wyobrażam sobie życia bez jedzenia. A czy wyobrażasz sobie może życie bez Chrystusa?
Kazania księdza Grabowskiego dotykają istotnych problemów codzienności, stawiając pytania, na które warto sobie odpowiedzieć, aby nasze życie było bardziej wartościowe.
Stanowią pomoc duszpasterską, ale mogą być również czytane przez wszystkich, do czego zachęca ich lekki styl i nawiązanie do popularnych piosenek, od których autor zaczyna każde rozważanie.
Książka stanowi wyraz doświadczeń rekolekcjonisty i kierownika duchowego. Rozważania inspirowane fragmentami Ewangelii św. Marka zachęcają do wnikliwej medytacji Słowa Bożego. Publikacja może służyć jako podręcznik rekolekcyjny dla prowadzących i przeżywających rekolekcje lectio divina w grupach zamkniętych, ale także jako propozycja indywidualnej formacji w warunkach codzienności.
Na początku przemiany stoi poszukiwanie – tęsknota za czymś innym, świętym, źródłem życia. Droga prowadząca do przemiany wydaje się początkowo przysłonięta ranami, rozczarowaniami i potęgą przyzwyczajeń. Jak w takiej sytuacji ma działać człowiek, jak ma wyjść ze ślepej uliczki i postawić zwyczajne, lecz bardzo ważne pierwsze kroki ku „nowemu początkowi“? W piętnastu zgodnych z realiami życia tekstach arcybiskup Kothgasser i prof. Sedmak pokazują, jak w poszukiwaniach konkretyzuje się nasze życie. Jak pełne bólu urazy mogą stać się uzdrawiającymi przełomami i jak dar przebaczania tworzy nowy początek, nawet gdy z pozoru wszystko w naszym życiu zaznaczone jest na czerwono. Przeciętnym grzesznikom trudno o nowy początek. Ale przecież życie, które Bóg chce nam ofiarować, nie jest życiem przeciętności. Miłość pragnie być przeżyta. Moc domaga się uwolnienia. Wina chce być odpuszczona. Tak Bóg wprowadza nas na drogę prawdziwej hojności. Dr Alois Kothgasser, salezjanin, od 1982 r. pracownik naukowy w Wyższej Szkole Salezjańskiej Benediktbeuern. W 1997 r. został powołany na biskupa diecezji w Innsbrucku. Od 2003 r. jest arcybiskupem archidiecezji w Salzburgu. Dr Clemens Sedmak pracuje w katedrze etyki społecznej w King’s College Uniwersytetu w Londynie i jest przewodniczącym Salzburskiej Inicjatywy Etyki.
Droga krzyżowa, Chrystusowa męka i śmierć, nie kończy się w kościele, na gorzkich żalach czy nabożeństwie drogi krzyżowej. Jezus ze swoim krzyżem przychodzi do naszych domów, mija nas na ulicy, spotyka w naszej pracy, odwiedza rodziny. Często mijamy Go zabiegani, zapracowani, zajęci życiem.
A droga krzyżowa trwa dziś, teraz…
Gdzie jesteś?
Droga krzyżowa nie kończy się wraz z ostatnią stacją w kościele. Ona trwa nadal. Jezus ze swoim krzyżem idzie do naszych domów, gdzie czasem trudno związać koniec z końcem, gdzie miłość zgubiła się w natłoku małych i dużych problemów. Jezus z krzyżem mija nas na ulicy, w tramwaju, w parku. Nie wiedząc, że to On, przechodzimy obojętnie. Mijamy Go zabiegani i zajęci życiem, które przecieka nam przez palce. A On - Jezus, cierpliwie uczy nas miłości, która trwa wiecznie.
„..właśnie w tym momencie, kiedy Bóg mógł spodziewać się odpowiedzi miłości, kiedy mógł oczekiwać pierwszego słowa dziękuję i kocham z ust obdarowanej, wydarzył się największy dramat w historii ludzkości.”
Aby na nowo odnaleźć drogę do własnego serca, Bóg daje nam Wielkanoc i przygotowuje nas do niej przez czas Wielkiego Postu. Pragnie obudzić nasze serce, rozpalić w nim miłość. Chce poprowadzić nas do jego głębin, abyśmy na nowo odkryli, dlaczego, a może lepiej: dla Kogo żyjemy. Dotyk Boga może sprawić, że spękana ziemia ludzkiego serca stanie się na nowo życiodajną glebą. Tylko Jego dotyk sprawia, że życie przestaje być ciężarem, który trzeba znosić, a staje się darem wartym przeżycia. Bez Boga w sercu ciężko odnaleźć sens codzienności, nadzieję, która pozwala nieustannie iść do przodu. Wszystko wydaje się przytłaczające, szare, monotonne… Tymczasem On wszedł w dzieje człowieka, umarł i zmartwychwstał, aby nadać nowy sens całemu ludzkiemu życiu. Zostawił nam Wielkanoc, z której bije źródło życia, i ofiarował czas Wielkiego Postu, byśmy mogli głęboko i owocnie przeżyć święta.
Rozważania pasyjne i rozważania drogi krzyżowej, które mogą pomóc w dobrym przeżyciu Wielkiego Postu.
„Bóg idzie tą drogą ze względu na miłość! Nie ma innego wytłumaczenia: tylko miłość podejmuje takie czyny. Dzisiaj patrzymy na krzyż, dzieje człowieka i dzieje Boga. Spoglądamy na ten krzyż, gdzie można zasmakować owego miodu aloesu, miodu gorzkiego, tej gorzkiej słodyczy ofiary Jezusa. Ale jest to tajemnica tak wielka, że sami nie możemy dobrze jej dostrzec, nie tyle, aby ją zrozumieć – tak, zrozumieć... ale by dogłębnie odczuć jej zbawcze znaczenie. Przede wszystkim tajemnicę krzyża można trochę zrozumieć na kolanach, na modlitwie, ale również poprzez łzy: to one bowiem przybliżają nas do tej tajemnicy”.
Papież Franciszek
Proponowane tu homilie nie są gotowymi tekstami do odczytania na ambonie. Mają one służyć raczej jako źródło inspiracji dla głosicieli słowa Bożego oraz jako pomoc dla wierzących w chrześcijańskim przeżyciu niedzieli, w rytmie tekstów biblijnych, które zostały przyjęte przez Kościół po II Soborze Watykańskim.Jak stwierdził Benedykt XVI, homilia chce służyć ""pełnemu zrozumieniu oraz oddziaływaniu słowa Bożego na życie wiernych"". Jej skuteczność zależy od łaski Bożej i od wiary słuchaczy, a także od świadectwa życia jej głosiciela.Święty Hieronim tak apelował do tych, którzy otrzymali łaskę głoszenia słowa Bożego: ""Twoje czyny niech nie zadają kłamu twym słowom, aby nie zdarzyło się tak, że kiedy głosisz nauki w kościele, ktoś skomentuje w duchu: . Człowiek mówi najwięcej przez to, kim jest. To zaś zależy w dużym stopniu od tego, czy się karmi i czym karmi innych.
Ta książka może być pomocna przy okazji snucia refleksji o tym wszystkim, co zostało nam objawione o Wcieleniu Syna Bożego, przy przeglądaniu fragmentów biblijnych, do których te obrazy i poezje zapraszają, a nawet do medytacji i modlitwy przygotowującej do święta Bożego Narodzenia.
Piękny i wartościowy upominek, który sprawi radość Tobie i Twoim najbliższym.
Aby blask Bożego Narodzenia zagościł w Tobie nie tylko w czasie świątecznym!
Smakosz zachwyci się w tej książce bogactwem i różnorodnością ciast, pani domu odkryje przepis na wspaniały malinowy sernik, osoba lubiąca nowości znajdzie tu: jelenie różki, kawowe ślimaki, imbirki czy wiatraczki.
S. Aniela dzieli się swoim kulinarnym doświadczeniem, proponując przepisy na ciasta wykwintne i uroczyste, a także łatwe i szybkie w przygotowaniu. Znajdziemy tu też poradę, co upiec na Wielkanoc czy Boże Narodzenie, imieniny, 40-te albo 60-te urodziny czy jubileusz. Jest to książka, która przyda się w każdej kuchni, każdej gospodyni domowej w każdym czasie.
S. Aniela Garecka, salwatorianka, od wielu lat prowadzi kuchnię w Wyższym Seminarium Duchownym Salwatorianów w Bagnie koło Wrocławia. W 2002 r. nakładem Wydawnictwa SALWATOR ukazała się jej pierwsza książka, ciesząca się ogromnym zainteresowaniem czytelników, pt. "Klasztorna kuchnia" zawierająca ponad 100 różnych przepisów na sałatki, dania mięsne, zupy, desery.
Nowe poprawione i uzupełnione wydanie głośnej książki "Śledztwo w sprawie Szatana".
Opętanie, czary, składanie ofiar z ludzi na cześć Szatana – to tylko niektóre ze zjawisk, z jakimi słynny egzorcysta walczy już od dłuższego czasu i odprawia egzorcyzmy nad ludźmi z całego świata. Opętanie dotyka nie tylko młodzież czy ludzi dorosłych, ale również małe dzieci, które zostały już w chwili narodzin “oddane” Szatanowi.
W książce, oprócz rozmowy ze znanym egzorcystą, ks. Gabrielem Amorthem, znajdziemy również opinię słynnego psychiatry, prof. Simone Morabito, znanego socjologa religii, Massimo Introvigne, oraz Vittorio Messoriego – wybitnego intelektualisty, badacza sytuacji Kościoła i jego problemów w naszych czasach.
Wszyscy oni dzielą się nie tylko swoją wiedzą, ale przede wszystkim doświadczeniem.
Zdradzają przypadki opętania osób, dla których życie stało się dramatem.
Książka porusza temat, który w kręgach kościelnych jest uważany za mocno przesadzony, ale czy naprawdę Szatan nie ma wpływu na nasze codzienne życie? Największym sukcesem Szatana jest zaszczepienie w ludziach wiary w to, że on nie istnieje... A on naprawdę przecież jest. Sięgnij po tę książkę, a przekonasz się o tym.
Zbiór rozważań na niedziele i święta roku A.
Stanowią znakomitą inspirację dla głoszących Słowo Boże, a także dla wszystkich czytelników, którzy tym Słowem pragną żyć.
Ks. Artur Seweryn jest kapłanem diecezji sosnowieckiej. Pracuje w duszpasterstwie parafialnym i jako rekolekcjonista. W 2010 roku uzyskał na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie tytuł doktora teologii w zakresie homiletyki, przedstawiając pracę pt.: Teologia męczeństwa w przepowiadaniu św. Augustyna.
?Prawdopodobnie Bóg nie istnieje, więc przestań się martwić i ciesz się życiem? (R. Dawkins): jest to stare przekonanie, zgodnie z którym radość i wiara w Boga nie mogą ze sobą współistnieć; jest tylko albo jedno, albo drugie. To przekonanie zakłada kolejne: wyobrażenie Boga zbyt poważnego, którego katecheza nie może zmienić. Smutek wielu chrześcijan nadal je umacnia.
Bóg natomiast jest nieskończoną radością, cieszy się ze stworzenia i świętuje w niebie, gdy nawraca się choćby jeden grzesznik, dając Ojcu możliwość pokazania całej swojej miłości. Dlatego to ?radość jest prawdziwym zajęciem w niebie? (C.S. Lewis). Nie będą do niego mieli prawa wstępu ci, którzy nie nauczyli się cieszyć już tutaj, na ziemi, lub też nigdy nie sprowokowali radości Odwiecznego. ?Radujcie się zawsze w Panu? (Flp 4,4)
Każdy wybór jest rezygnacją. Życiowy wybór jest rezygnacją na całe życie - dla męża jest rezygnacją z kobiet, których nie wybrał, dla żony - z mężczyzn, którzy byli w jej życiu, a których nie wybrała. Dla katolickiego księdza wybór powołania jest rezygnacją z założenia rodziny i wychowywania własnych dzieci. Dla siostry zakonnej czy zakonnika życiowy wybór jest rezygnacją z własnego pomysłu na życie i poddaniem się w posłuszeństwie woli przełożonych. Każdy wybór ma w sobie coś pozytywnego, zawiera jednak też ten element negatywny, element straty i rozstania. Dzisiaj coraz częściej spotykamy ludzi usiłujących wybierać i nie tracić, chcących mieć wszystko, a przynajmniej zachować możliwość zmiany swojej decyzji po to, by spróbować jeszcze czegoś innego. Dlaczego tak trudno jest się rozstać z tym, czego nie wybraliśmy?
Ksiądz dr Robert Nęcek znakomicie akcentuje istotę najważniejszego prawa społecznego ? prawa do pracy. Obejmuje ono, jak postrzegał to Prymas Wyszyński, prawo do pracy w odpowiednich, godziwych warunkach, czyli pracy bezpiecznej i higienicznej za odpowiednim, sprawiedliwym wynagrodzeniem. Pracy wykonywanej według cywilizowanych, akceptowanych przez obie strony stosunków pracy, dobowych i tygodniowych norm czasu pracy, gwarantujących odpoczynek oraz odnowienie sił fizycznych i psychicznych. Europejska Karta Praw Społecznych, traktat o ochronie praw społecznych, postrzeganych przez Radę Europy jako podstawowe prawa społeczne, w taki właśnie sposób postrzega i definiuje te prawa.
prof. dr hab. Andrzej Świątkowski
Uniwersytet Jagielloński
Monografia jest publikacją na czasie. Istnieje bowiem zapotrzebowanie na nauczanie odważnych, roztropnych i wyważonych pasterzy. Zwrócenie uwagi na promowanie rodziny i kultury życia ? w kontekście ich deprecjonowania ? jest zadaniem ponadczasowym. Jako lekarz mogę ks. Robertowi Nęckowi pogratulować ?Prymasa praw człowieka?.
dr n. med. Ewa Kucharska
Uniwersytet Jagielloński
Wybrana tematyka i sposób jej prezentacji mogą pomóc nie tylko w poznaniu nauczania Prymasa Wyszyńskiego czy zrozumieniu myśli katolickiej, ale także w dialogu ze wszystkimi ludźmi dobrej woli, zwłaszcza, że podstawowe prawa człowieka w ich powszechności, nienaruszalności i niezbywalności zostały w monografii ks. Roberta Nęcka oparte o prawo naturalne.
ks. dr hab. Wojciech Zyzak
prof. Uniwersytetu Papieskeigo Jana Pawła II
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?