Zło od zawsze fascynuje, wzbudza zainteresowanie, pociąga i uwodzi znacznie silniej niż dobro.
Tragiczne wieści, złośliwe insynuacje, plotki, nawet jeśli są fałszywe, wzbudzają sensacje. Pierwszy plan w codziennych serwisach informacyjnych zajmują: terror, wojny, krzywdy, niesprawiedliwość.
Zła nie możemy uniknąć. Jest rzeczywistością. Działa także na płaszczyźnie społecznej. Przenika politykę i handel, nasyca kulturę popularną i rozrywkę.
„Każda z ludzkich wad stanowi pożywkę niebezpiecznych zjawisk społecznych: rozwiązłość – sprzyja pornografii; łakomstwo – uzależnieniom w sferze żywienia i substancji chemicznych; zawiść – terroryzmowi; gniew – przemocy; lenistwo – obojętności na problemy i cierpienia innych; chciwość – nadużywaniom zaufania publicznego, a pycha – dyskryminacji”.
Fragment Książki
PRZEDMOWA
Zajmowanie się dziś wadami głównymi oznacza powrót do powszechnego problemu zła, którego nie możemy uniknąć. Zło jest rzeczywistością istotną i po dziesięcioleciach, w których zaprzeczano temu mniej czy bardziej, pewność ta powraca na pierwszy plan w codziennych wiadomościach dotyczących aktów terroru, wojen i niesprawiedliwości. Zadaniem człowieka jest rozpoznać tę rzeczywistość i zmierzyć się z nią.
Według Ojców Kościoła wady główne, rozważane pojedynczo albo we wzajemnym ich powiązaniu, prowadzą do śmierci: sprzeciwiają się prawu Bożemu, niszczą przyjaźń między Bogiem a człowiekiem oraz prowadzą do śmierci duszy. U początków chrześcijaństwa wiara człowieka w to, że posiada duszę, nie była dla niego sprawą trudną. Śmiertelnie się bał, że może ją zatracić. Potem pojęcie duszy w ramach myśli chrześcijańskiej ewoluowało i w rezultacie wiele spraw uległo zmianie. Na przykład w czasie ostatnich dwóch wieków głęboko zmieniło się to, co człowiek myśli o świecie swojej psychiki i moralnej odpowiedzialności za swoje czyny. Podczas gdy z jednej strony obwieszcza się tolerancyjne otwarcie na wolność każdej jednostki, co oczywiście ma swoje dobre strony, z drugiej popada się w pewien rodzaj mdłego sentymentalizmu stanowiącego przeszkodę w budowaniu prawdziwych relacji i dochodzeniu w życiu do autentycznych wyborów. Przyczyną tego procesu jest to, że moralność stała się kwestią zależną wyłącznie od świadomości jednostki...Fascynacja złem
Spis Treści:
PRZEDMOWA
WPROWADZENIE
1. PYCHA
Wprowadzenie
Pycha wadą duchową i cielesną
Refleksja psychologiczna
Społeczne aspekty pychy
Skutki pychy
Aby leczyć pychę
Rozumieć pychę przez jej przeciwieństwo:
opis osoby pokornej
2. ZAWIŚĆ
Wprowadzenie
Zawistne dziecko gorszego boga
„Mechanizm" zawiści
Człowiek zawistny prześladowcą siebie samego
Zawiść jako wada polityczna i społeczna
Ku terapii zawiści
Antidotum na zawiść: wdzięczność i podziękowanie
3. GNIEW
Wprowadzenie
Gniew wadą skomplikowaną
Kiedy gniew staje się pomocą
Człowiek rodzi się gniewliwy czy taki się staje?
Społeczne aspekty gniewu
Jak walczyć z gniewem
4. CHCIWOŚĆ
Wprowadzenie
Fenomenologia chciwości
Chciwość wadą ducha Konsekwencje chciwości:
utrata poczucia darmowości życia
Człowiek chciwy to człowiek samotny
Sposoby na chciwość
5. ŁAKOMSTWO
Wprowadzenie
Skutki łakomstwa:
życie spędzane pomiędzy stołem a toaletą...
Psychologiczne aspekty łakomstwa
Ku terapii łakomstwa
6. ROZWIĄZŁOŚĆ
Wprowadzenie
Cechy rozwiązłości
Skutki rozwiązłości
Psychologiczne aspekty rozwiązłości
Literacka typologia rozwiązłości:
postacie Don Juana i Casanovy
Don Juan informatyczny:
uzależnienie od pornografii w Internecie
Środki zaradcze w rozwiązłości
7.ACEDIA
Wprowadzenie
Acedia, wada mnichów?
Refleksja św. Tomasza
Przyczyny acedii
Społeczeństwo dotknięte acedią
Nauczanie o acedii
Leczenie acedii
BIBLIOGRAFIA
Uczucia stanowią rzeczywistość kruchą i pozornie nieprzewidywalną, a jednak są naszą siłą, cennym skarbem dla poznania prawdy o nas samych. Co znaczy "mieć wartość"? Czy złość i agresywność są nieprzyjaciółmi? Co zrobić, gdy nadchodzi chwila kryzysu? Czym jest poczucie humoru? Kiedy przyjaźń można uważać za pomocną dla własnego rozwoju?Książka jest analizą "słabych" uczuć w kontekście przeżywania duchowości chrześcijanina.Pragnienia, uczucia, poczucie humoru, złość czy smutek - to nieodłączne "atrybuty" człowieczeństwa. Niejdnokrotnie człowiek chce się ich wyzbyć, gdyż trudno je kontrolować, przez co wydają się kłopotliwe.
Tylko wtedy, gdy uważnie przeanalizujemy liczne elementy, które znalazły się u źródeł obecnego kryzysu, będziemy mogli postawić jasną diagnozę odnośnie do jego przyczyn i znaleźć skuteczne lekarstwa. Wśród czynników, które się na to złożyły, możemy wymienić: niewłaściwe procedury stosowane przy określaniu, czy kandydaci do kapłaństwa i do życia zakonnego spełniają konieczne do tego warunki; niewystarczającą formację ludzką, moralną, intelektualną i duchową w seminariach i nowicjatach; tendencję w społeczeństwie do przychylniejszego traktowania duchowieństwa oraz źle pojmowaną troskę o dobre imię Kościoła i o to, by unikać skandali.
Benedykt XVI
Kościół z uwagą przygląda się temu, co nastąpiło, aby uznać swą moralną, prawną i duszpasterską odpowiedzialność za popełnione, ciężkie przewinienia, zaniedbania i niedopatrzenia.
W tym celu podejmuje refleksję nad problemem jako takim, jego przyczynami, cechami psychologicznymi, możliwymi działaniami prewencyjnymi, oraz sposobami reagowania w przyszłości.
Książka Kościół a pedofilia przedstawia zagadnienie pedofilii z punktu widzenia psychologii i opisuje możliwą psychodynamikę osoby odpowiedzialnej za wykorzystywanie nieletnich. Prezentowane teksty wyraźnie dowodzą, że problematyka ta nie jest absolutnie jednoznaczna.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?