Książka adresowana głównie do kuratorów wystaw i konserwatorów dzieł sztuki ma na celu ustalenie metod analizy i opracowanie uniwersalnego systemu oceny wartości dzieł z zakresu nowoczesnej i współczesnej sztuki wizualnej.Publikacja ta jest efektem badań mających na celu sformułowanie ram koncepcyjnych i standardów dla stworzenia wielokryterialnego systemu oceny wartości dzieł z zakresu nowoczesnej i współczesnej sztuki wizualnej. Przedmiotem badań stały się zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi będące bardzo wyjątkową i ważną kolekcją w Europie, która została stworzona tuż po powstaniu kolekcji MOMA w Nowym Jorku, na drodze wymiany dzieł między awangardowymi artystami w 1930 roku. Książka ma na celu ustalenie metod analizy i stworzenie uniwersalnego systemu oceny wartości dzieł, opracowanie strategii, które mogą okazać się pomocne dla przyszłych praktyk kuratorskich i konserwatorskich. W opisywanej tu metodzie praktyki refleksyjnej brana jest pod uwagę wartość artystyczna, estetyczna, historyczna, wartości emocjonalne, funkcjonalne a także edukacyjne oraz społeczne, polityczne lub ekonomiczne. Publikacja koncentruje się również na roli współczesnych instytucji muzealnych, kolekcji dzieł sztuki oraz nowoczesnych metod ich konserwacji, obecnego zrozumienia wartości ochrony dziedzictwa kulturowego.
Książka jest dokumentacją, analizą projektu stworzonego przez Zorkę Wollny, spektaklu w którym zaprezentowanych zostało kilkanaście aktorskich interpretacji finałowej sceny szaleństwa Ofelii z Szekspirowskiego HamletaOfelie. Ikonografie szaleństwa to godzinny spektakl Zorki Wollny w przestrzeniach muzealnych. W jednym miejscu i czasie spotkało się kilkanaście Ofelii, kilkanaście aktorskich kreacji. W pustych przestrzeniach Muzeum Sztuki wybrane aktorki, które grały rolę Ofelii w teatralnych inscenizacjach Szekspirowskiego Hamleta, odtwarzały finałową scenę szaleństwa. Powstał teatralny found footage. Dzieło sztuki, którego materiałem jest teatr i sztuka aktorska.Książka odsyła do performensu, jego kolejnych odsłon, lecz także do zrealizowanego przez Małgorzatę Mazur w ms2 filmowego zapisu Ofelii. Otwierają ją rozmowy Zorki Wollny z aktorkami, kolejne częśi stanowią wybór zdjęć Adama T. Burtona i eseje krytyczne.Zorka Wollny tworzy kompozycje dźwiękowe realizowane w instytucjach, fabrykach i opustoszałych budynkach. Jej projekty sytuują się na pograniczu sztuki, teatru i muzyki współczesnej. Zawsze wiążą się ściśle z historycznym i funkcjonalnym kontekstem konkretnej przestrzeni architektonicznej. Strategie twórcze Wollny opierają się na współdziałaniu i często obejmują próby oraz warsztaty publiczne, w trakcie których artystka współpracuje z poszczególnymi uczestnikami, grupami (muzyków, aktorów lub aktywistów) lub lokalnymi społecznościami.
Katalog zawiera kilkadziesiąt reprodukcji prac artysty, jego tekst filozoficzny, eseje Moniki Murawskiej i Pawła Polita.Andrzej Czarnacki splata w swojej praktyce rozważanie zagadnień artystycznych z refleksją o charakterze filozoficznym. Publikacja podsumowuje etap twórczości artysty, w którym wiodącym motywem jego prac było pojęcie skłonności, pojmowane w znaczeniu zasady określającej charakter relacji miedzy składnikami rzeczywistości. Czarnacki proponuje wizję rzeczywistości dynamicznej, obejmującej wielość oddziałujących na siebie sił. Dla ich unaocznienia posługuje się różnymi mediami, jak rysunek, obraz na płótnie, instalacja czy tekst. Prace swoje określa mianem wiązań tensorycznych. Publikacja obejmuje kilkadziesiąt reprodukcji prac Andrzeja Czarnackiego, jego tekst filozoficzny, eseje Moniki Murawskiej i Pawła Polita.
Katalog towarzyszący wystawie: Niewczesne historie / Untimely stories.Katalog towarzyszący wystawie: Niewczesne historie / Untimely stories.Za motto dla wystawy może posłużyć poddany niewielkiej parafrazie fragment z Niewczesnych rozważań Friedricha Nietzschego: Nie wiedzielibyśmy, jaki sens miałaby sztuka w naszych czasach, jak nie ten, by działać w nich niewcześnie to znaczy wbrew czasowi i przez to na czas i, mamy nadzieję, na korzyść czasu, który przyjdzie.Wystawa jest wyrazem przekonania o takim właśnie sensie sztuki oraz o takiej potrzebie jej działania.W początkowej części katalogu odnajdziemy eseje: Odwracanie czasu i Uwagi o sztuce i skuteczności autorstwa Jarosława Lubiaka, Joanny Sokołowskiej i Pawła Mościckiego.Pozostałą część katalogu stanowi opis poszczególnych prac, filmów i artystycznych akcji wybranych artystów:Europa Akademii Ruchu,Republika Mohameda Bourouissa,Planeta Gast Bouscheta i Nadine Hilbert,Na krawędzi upadku Jeremie Boyarda,Teoria sprawiedliwości Petera Friedla,Tłumik Agnieszki Kalinowskiej,Głodowe jedzenie Aniko Lorant i Kaszasa Tamasa,Palipaduazennije Aleksandra Komarova,Supermarket Zofii Kulik i Przemysława Kwieka,Kontynent Nastio Mosquito,Wspólne sprawy, twórcze działania Ahmeta Oguta,Załóżmy, że ja kocham ciebie, a ty kochasz mnie Wendelien van Oldenborgh,Misja AuropolJanka Simona,Radość odwrotna grupy Slavs & Tatars,Świeto wiosny Mony Vatamanu i Florin Tudor.
Zbiór esejów, bogato ilustrowany reprodukcjami prac i zdjęciami dokumentującymi działania artysty oraz fotografiami wykonanymi przez niego w trakcie podróży.Hseyin Bahri Alptekin (ur. w 1957 roku w Ankarze - zm. w 2007 roku w Stambule) podejmował w swoich pracach kwestie globalizacji, którą postrzegał przez pryzmat wyobrażeń o peryferiach, podrzędności i marginalności. Jego artystyczna praktyka polegała na rejestracji, gromadzeniu i przetwarzaniu krążących po świecie popularnych i kolektywnie wytwarzanych obrazów, dialektów, znaków oraz towarów. Tanie przedmioty masowego użytku, amatorska fotografia, reklamy, przydrożna architektura czy podrzędny dizajn interesowały go jako przejawy hybrydalnej, anonimowej produkcji kultury. Alptekin dokumentował także niepozorne, rozgrywające się na obrzeżach uwagi wydarzenia codziennego życia.Publikacja to zbiór esejów, bogato ilustrowany reprodukcjami prac i zdjęciami dokumentującymi działania artysty oraz fotografiami wykonanymi przez niego w trakcie podróży.
Publikacja pozwala zgłębić twórczą osobowość wybitnej pisarki, filozofa, krytyka literackiego, poetki. Zawartą tu treść naukową dopełniają teksty literackie i krytyczne autorki, liczne reprodukcje inspirujących ją awangardowych obrazów i archiwalne fotografie istotnych dla Debory Vogel miejsc.Tom Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta sam w sobie stanowi znakomity, przemyślany, dopracowany montaż werbowizualny. Książka składa się z różnorako profilowanych szkiców naukowych, reprodukcji awangardowych obrazów [], zdjęć miejsc (przede wszystkim: miast) grających w życiu lwowskiej autorki ważną rolę i wreszcie samych metaartystycznych i krytycznych tekstów Debory Vogel, większości których nie wznawiano od co najmniej ośmiu dekad (!). Aż dziw, że ta książka i wystawa, której tom towarzyszy nie powstały znacznie wcześniej. Montaże pozwalają zobaczyć osobowość twórczą Vogel w wielu nieoczywistych logowizualnych kadrach. Oto erudytka, wielojęzyczna autorka o śmiałych, celnych, oryginalnych poglądach, flanerka sztuki, filozofii, literatury i, naturalnie, samych miejskich przestrzeni. Przenikliwa krytyczka, zdolna poetka, bystra analityczka polimorficznej i polifonicznej współczesności. Pisarka niesłusznie błąkająca się dotąd po awangardowych marginesach refleksji badawczej, wymieniana niem wyłącznie w kontekście życia i twórczości (częściej: życia) swych sławniejszych przyjaciół, znajomych, nauczycieli: Brunona Schulza, Witkacego, Kazimierza Twardowskiego. [] Wielojęzyczność Vogel (pisała w jidysz, po polsku i po hebrajsku) wcale nie ułatwia zadania, jest jednak znaczącym świadectwem swoiście kosmopolitycznej atmosferyśrodowiska polsko-żydowskich artystów międzywojennego Lwowa i dowodem tożsamościowych wyborów samej pisarki. [] Nie wyobrażam sobie, by jakikolwiek znawca awangardy nie był zainteresowany tym świetnie zmontowanym, wszechstronnym problemowo, bogatym werbowizualnie tomem. Książka może być także bardzo cenną publikacją dla ciekawych nowoczesnej literatury i sztuki niespecjalistów. prof. dr hab. Beata Śniecikowska
Publikacja towarzysząca wystawie Wyzwolone siły. Angelika Markul i współczesny demonizm.Skażona promieniotwórczo strefa w Czarnobylu, marsjański pejzaż pustyni Atacama w Chile, spustoszona falą tsunami Fukushima stały się miejscami, w których Angelika Markul odnajduje przejawy działania nieokiełznanych sił. Czasami niewiadomego pochodzenia, częściej wyzwolone przez błędy ludzi czy uboczne skutki ludzkich działań, siły te oddziałują na nasz świat, zazwyczaj z niszczycielską mocą. Dlatego też budzą przerażenie i postrzegane są jako demoniczne.Angelika Markul lokuje owe niszczycielskie i nieokiełznane siły poza kulturowymi kategoriami dobra i zła, ale jednocześnie rozpoznaje ich nieodpartą moc przyciągania. Ulegając im po trosze, ukazuje je nam, a nawet do pewnego stopnia wzmacnia, by współczesny demonizm mógł się ujawnić w mieszaninie fascynacji i niepokoju.Muzeum Sztuki w Łodzi zaprezentowało najnowsze, niepokazywane dotąd prace artystki, w tym wyróżnioną nagrodą Prix SAM 2012 Bambi w Czarnobylu, która zostanie pokazana również w paryskim Palais de Tokyo. Praca powstała w oparciu o materiał filmowy z wyprawy artystki do strefy zero w okolicach elektrowni w Czarnobylu. Wśród dzieł zaprezentowane są również te zrealizowane w efekcie pobytów Angeliki Markul na pustyni Atacama i w Fukushimie.Teksty: Jarosław Lubiak i Luc Boltanski
Rozbudowana i uaktualniona monografia kolekcji, która dała impuls do rozwoju Muzeum Sztuki w Łodzi w jedną z najważniejszych w Europie placówek wystawienniczych i naukowo-badawczych poświęconych badaniom nad różnymi aspektami sztuki nowoczesnej i współczesnej.Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. to pierwszy zbiór radykalnej sztuki awangardowej w Polsce, a także jeden z pierwszych na świecie stworzonych z myślą o publicznej prezentacji. Jest wyjątkowa także dlatego, że powstała z darów artystów i z inicjatywy środowiska artystycznego. Wreszcie jest to kolekcja, która została zdeponowana, a następnie podarowana ówczesnemu muzeum miejskiemu, miała więc od początku charakter zbiorów publicznych. Ten fakt oznaczał usankcjonowanie dziedzictwa awangardy poprzez włączenie go do oficjalnego obiegu kultury. Publikacja prezentuje zaktualizowaną, choć wymagającą wciąż dalszych badań, wiedzę dotyczącą historii kolekcji.Wydawnictwo otwierają dwa eseje: pierwszy, autorstwa Pauliny Kurc-Maj i Anny Saciuk-Gąsowskiej, przedstawia etapy budowania Kolekcji, w oparciu o aktualny stan badań, drugi, autorstwa Mashy Chlenovej, poświęcony jest umiejscowieniu jej wśród powstających w zbliżonym czasie innych zbiorów sztuki awangardowej.Zasadnicza część książki to prezentacja wszystkich dzieł Kolekcji, zawierająca reprodukcje opatrzone notami interpretującymi. Również te dzieła, które zaginęły w czasie II wojny światowej, są opisane bądź opracowane zgodnie z najbardziej aktualnym stanem wiedzy. W zamykającej publikację części katalogowej znajduje się też krótka historia każdego z dzieł wraz z opisem konserwatorskim.
Książka składa się z dwóch części, zapisu nagrań z pracy Morrisa oraz eseju Słuchając Prze/Słuchania autorstwa Gregora Stemmrich'a.Prze/Słuchanie (Hearing) Roberta Morrisa powstało w 1972 roku i w tym samym roku zostało wystawione w galerii Leo Castelliego. Na pracę składały się: zestaw mebli o powierzchniach wykonanych z różnych metali oraz dobiegające z głośników trzy i pół godzinne nagarnie fikcyjnego przesłuchania, w którym Śledczy zadawał pytania Świadkowi, któremu doradzał obrońca. Wszystko po to, by ustalić i utrwalić w aktach poglądy filozoficzne, polityczne i estetyczne Świadka. Książka składa się z dwóch części zapisu nagrań z pracy Morrisa oraz eseju Słuchając Prze/Słuchania autorstwa Gregora Stemmrich'a, interpretującego pracę Przesłuchanie i szukającego nowych kontekstów do odczytania dzieła. Publikacja towarzyszyła wystawie Robert Morris. Uwagi o rzeźbie. Obiekty, instalacje, filmy, która odbyła się w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2010 roku.
Publikacja podejmuje problem dziedzictwa modernizmu i jego utopijnych prób zaprowadzenia porządkuPublikacja towarzyszyła wystawie Porządki urojone podejmującej problem dziedzictwa modernizmu i jego utopijnych prób zaprowadzenia porządku - jeden z najciekawszych, z którymi mierzy się współczesna sztuka. Do udziału w wystawie zostali zaproszeni najciekawsi współcześni artyści, którzy inspiracje porządkiem potrafili przekształcić w przygodę, jaką sam geometryczny porządek już od dawna nie jest. Wystawa została osadzona w kontekście łódzkim, bo z czasu, kiedy nią jeszcze był, wywodzi się tradycja łódzkiego muzeum. Jego założyciele zgromadzeni wokół Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego byli związani ze sztuką awangardy racjonalistycznej i konstruktywizmem - nie ograniczającym się do formy, ale przechodzącym w chęć skonstruowania nowego, lepszego świata. Marzono o porządku i próbowano go zaprowadzić także w społeczeństwie. Jednym z jego przejawów były utopie społeczne. Ikonami tego unifikującego sposobu myślenia stały się także wielopiętrowe budynki mieszkalne projektowane przez Le Corbusiera, którego architektonicznym poszukiwaniom zawdzięczamy bloki.Czas pokazał, że utopia nie ma szans z rzeczywistością. Porządki, o których mówiła awangarda, okazały się ""urojone"". Wciąż są jednak punktem odniesienia dla sztuki. - To projekt o tym, w jaki sposób pewne utopie awangardowe dotyczące próby porządkowania rzeczywistości bądź też odkrywania w niej preegzystującego porządku odnajdują się w sztuce współczesnej.Próba refleksji nad tym została przeprowadzona wspólnie z Abteiberg Museum w Mnchengladbach - dysponującym sztuką konceptualną i minimalistyczną, a w latach 60. i 70. zaangażowanym w jej wspieranie.
Książka stanowi dokumentację wystawy twórczości Zbigniewa RogalskiegoPublikacja stanowi dokumentację wystawy będącej przeglądem twórczości Zbigniewa Rogalskiego od jego wczesnych obrazów po najnowsze obiekty, wystawy skoncentrowanej na głównym motywie artystycznej aktywności artysty, a mianowicie transformacji spojrzenia. Posiadając wybitne techniczne zdolności oraz talent wynalazcy, artysta proponuje wizualne eksperymenty, które stanowią przekroczenie a czasem nawet odwrócenie klasycznej malarskiej techniki perspektywy. Rogalski wynajduje nowy sposób widzenia, który można nazwać paralaksą, korespondującą z najnowszymi zjawiskami w nauce, technologii i kulturze. Unikalną cechą obrazów Rogalskiego jest to, że spojrzenie ucieleśnione jest w nich jako prawdziwie malarska materia. Można powiedzieć, że spojrzenie jest zmaterializowane w jego malarstwie. Dzieło Rogalskiego może być traktowane jako wizualny kontrapunkt wobec współczesnych koncepcji teoretycznych zwłaszcza formułowanych przez takich myślicieli jak Slavoj iek (The Parallax View), Jacques Lacan (Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse, 1964) i Paul Virilio (La machine de vision, 1988). W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez, raczej stanowią wkład na swoich własnych prawach, stawiający pytania i proponujący odpowiedzi za pomocą środków wizualnych.
Książka poświęcona zagadnieniom związanym z ideą nowej (bądź funkcjonalnej) typografii. Antologia badająca źródła, mechanizmy i rezultaty zainteresowania artystów awangardowych projektowaniem graficznym.Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda. Ekspozycja prezentowana w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2014 r. podejmowała temat, wypracowanych w kręgu międzywojennej awangardy, idei nowoczesnego projektowania graficznego i unowocześnienia druku. Punktem wyjścia dla wystawy stała się idea druku funkcjonalnego Władysława Strzemińskiego, pokrewna proponowanej przez Jana Tschicholda Nowej Typografii.Artykuły zawarte w Maszynie do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii jak podkreślają redaktorzy publikacji Paulina Kurc-Maj i Daniel Muzyczuk układają się w antologię badającą źródła, mechanizmy i rezultaty zainteresowania artystów awangardowych projektowaniem graficznym, nie pomijając jednocześnie odniesień do innych zjawisk kultury.Awangarda: powielanie idei, Fotomontaż i typografia w konstruktywizmie rosyjskim, Nowe widzenie język nowoczesnej typografii w międzywojennej Polsce i Wzorcowy modernizm. Nowa Typografia Zdenka Rossmanna to tylko wybrane teksty, które prezentują różnorodne ujęcie tematu. Artykuły zawarte w książce przeczą czytelnym podziałom między ruchami awangardowymi, a dążenia dadaistów okazują się być w wielu punktach zgodnie z postulatami konstruktywistów czy reprezentantów neoplastycyzmu. Autorzy tomu ponownie przyglądają się istotnym dla zeszłego wieku (w omawianym obszarze) rewolucjom artystycznym i technologicznym.
Anglojęzyczna wersja książki. Publikacja stanowi dokumentację z międzynarodowej konferencji poświęconej zagadnieniom teorii widzenia.Anglojęzyczna wersja książki Władysław Strzemiński. Czytelność Obrazów, która stanowi próbę reinterpretacji bogatej myśli teoretycznej Władysława Strzemińskiego. Zebrane w publikacji eseje dotykają problemów teorii widzenia opisanej przez awangardowego artystę oraz ewolucji jego sztuki, na którą wpływ miały zarówno artystyczne doktryny, jak i osobista wrażliwość na los drugiego człowieka. Zebrane w publikacji artykuły stanowią dokumentację z międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości Władysława Strzemińskiego, która miała miejsce 13-14 października 2011 roku. Korzystając i odnosząc się z szacunkiem do już sformułowanych wniosków, Muzeum Sztuki kontynuuje badania nad tą wyjątkową postacią, widząc potencjał jego artystycznych teorii, poglądów na życie, sztukę i społeczeństwo oraz jego roli w fenomenie powstania łódzkiej kolekcji prac awangardowych twórców
Książka jest zbiorem artykułów powstałych w związku z konferencją Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej, zainspirowanej wystawą Dada Impuls. Kolekcja Egidio MarzonyKsiążka jest zbiorem artykułów powstałych w związku z konferencją Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej, zainspirowanej wystawą Dada Impuls. Kolekcja Egidio MarzonyImpuls dadaistyczny w polskiej literaturze i sztuce dwudziestowiecznej prezentuje obszerny wybór zagadnień historycznych, teoretycznych i metodologicznych związanych z obecnością inspiracji dadaistycznych i neodadaistycznych w kulturze polskiej XX wieku od przełomu drugiej i trzeciej dekady XX wieku, tj. okresu historycznej awangardy, po lata 80. To nowoczesne syntetyczne opracowanie, przygotowane w okresie istotnych przewartościowań antytradycjonalizmu, rewolucyjności, oryginalności awangardy i innych modernistycznych mitów [...], a także intensywnego rozwoju studiów porównawczych nad europejskimi geomodernizmami literackimi i artystycznymi w humanistyce światowej, wprowadza czytelników w zasadnicze i intrygujące poznawczo spory wokół antynomii modernizmu [...]. Na opiniowany tom składa się dwadzieścia pięć rozpraw autorów różnych generacji, reprezentujących najważniejsze ośrodki badawcze i akademickie oraz instytucje kultury w Polsce. [...] Lektura wieloautorskiej monografii o dadaizmie w kulturze polskiej skłania do rewizji modernistycznej historiografii literackiej i utrwalonego kanonu dwudziestowiecznej literatury i sztuki, prowokuje do nowego odczytania historii awangardy nie tylko w Polsce, ale także w skali europejskiej. dr hab. Tamara Brzostowska-Tereszkiewicz, prof. IBL PAN
Niemal tysiącstronicowe kompendium wiedzy o sztuce współczesnej i nowoczesnej prezentujące dwie kolekcje, zbiory łódzkiego Muzeum Sztuki i szwajcarską kolekcję Hermana Rupfa.Niemal tysiącstronicowe kompendium wiedzy o sztuce współczesnej i nowoczesnej. Katalog towarzyszący ekspozycji będącej najważniejszym wydarzeniem wystawienniczym sezonu 2012/2013, na której zaprezentowane zostały dwie kolekcje: łódzka, należąca do Muzeum Sztuki, zapoczątkowana przez grupę a.r i berneńska, stworzona przez szwajcarskiego przedsiębiorcę i kolekcjonera, Hermana Rupfa. Wystawione zostały dzieła m.in. Picassa, Legera, Klee, Warhola, Kandinsky`ego, Oppenheim, Bourgeois, Kantora, Witkacego, Strzemińskiego.Katalog powiela strukturę wystawy, porządkującej dzieła w zainspirowane filozofią Benjamina pasaże, łącząc prace z obu kolekcji. Publikacja zawiera teksty wprowadzające w historię obu zbiorów oraz wyjaśniające koncepcję ich prezentacji. Intrygującym dla czytelnika zabiegiem jest wprowadzenie dialektycznego referenta w osobie Tomasza Kozaka, który podejmuje dialog z konceptem kuratorów. Każdemu z prezentowanych dzieł towarzyszy komentarz merytoryczny oraz nota informacyjna o twórcy.
Album jest zarówno dokumentacją tegorocznej retrospektywnej wystawy jak i prezentacją najważniejszych prac z dotychczasowego dorobku twórczego artystki.Twórczość wybitnej, niezwykle konsekwentnej i oryginalnej malarki w pełni została udostępniona w materiale ilustracyjnym, dokumentującym zarówno tegoroczną retrospektywną wystawę w ms jak i najważniejsze prace z całego dwudziestoletniego dorobku twórczego artystki.Magda Moskwa jest absolwentką PWSSP (obecnie ASP) w Łodzi. Konsekwentnie wszystkie wystawy indywidualne tytułuje tajemniczym słowem Nomana. Jej słynny debiut miał miejsce w Warszawie podczas kultowej wystawy Najgroźniejsze pędzle w Królikarni. Od tego czasu brała udział w wielu wystawach min. Biennale Sztuki Łódzkiej, Kobieta o Kobiecie, Brudna Woda, Piękna Pogoda, Co widać. Stan sztuki aktualnej, Corpus. Wielokrotnie prezentowała indywidualne wystawy w Galerii Opus oraz współpracowała z Galerią Manhattan, Miejską Galerią Sztuki w Łodzi a w Warszawie z Galerią Wizytującą.
Książka towarzysząca wystawie. Zbiór esejów na temat dadaizmu i jego wpływu na sztukę, uzupełniony ilustrowanymi notami omawiającymi najważniejsze znajdujące się na wystawie prace.W polsko-angielskiej publikacji znajdziemy: eseje na temat dadaizmu i jego wpływu na sztukę autorstwa Huberta van den Berga, Matthew Biro i Hala Fostera, przedruki oryginalnych tekstów artystów Theo van Deosburga i Claesa Olenburga oraz wywiad z kolekcjonerem Egidio Marzoną. Całość uzupełnia ponad 40 ilustrowanych not autorstwa Julii Connert, Pauliny Kurc-Maj, Pawła Polita i Anny Szyjkowskiej, omawiających najważniejsze znajdujące się na wystawie prace.Dada, według Shwittersa, jest boską zabawą, która nie tyle sama jest szaleństwem, ile ukazuje wszystko to, co faktycznie nim pozostaje...Obecna wystawa ukazuje dada jako nieokiełznaną i nieprzewidywalną stronę awangardy, która wprawdzie manifestowała się w sztukach plastycznych, ale też wykraczała daleko poza nie...
Publikacja stanowi próbę przeniesienia konstrukcji stałej ekspozycji muzealnej w przestrzeń książki. Znajdziemy tu teksty na temat sztuki nowoczesnej oraz materiał ilustracyjnyzłożony z reprodukcji prac eksponowanych w ramach wystawy.Atlas nowoczesności to osnuta wokół dzieł pochodzących z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi opowieść o nowoczesności rozumianej jako zestaw idei, napięć i energii, do dzisiaj pośrednio lub bezpośrednio kształtujących rzeczywistość społeczną. W niniejszym wydawnictwie opowieść ta przyjmuje formę wizualno-tekstowego kolażu, dla którego punktem wyjścia jest otwarta na początku 2014 roku w jednej z siedzib łódzkiego muzeum wystawa przygotowana pod kierownictwem Jarosława Suchana przez zespół kuratorski w składzie: Aleksandra Jach, Paulina Kurc-Maj, Maria Morzuch, Anna Saciuk-Gąsowska, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółowska.Zarówno wystawa, jak i odwołujące się do niej wydawnictwo nie opowiadają o dziejach modernizmu ani tym bardziej o historii modernistycznej sztuki. Miast chronologicznie uporządkowanej narracji oferują montaż wyobrażeń nowoczesności oraz jej śladów utrwalonych w sztuce XX i XXI wieku. Pojawiający się w tytule atlas określa zasadę przyjętej konstrukcji: jest ona swoistym zbiorem map, z których każda opisuje topografię innego terytorium nowoczesności. Nie wszystkie terytoria zostały w nim opisane, ale też niekompletność tego zbioru, a także kolażowy sposób jego organizacji zdają się najlepiej oddawać nowoczesne doświadczenie rzeczywistości jego nieuchronną fragmentaryczność i nieciągłość.Publikacja stanowi próbę przeniesienia przyjętej dla wystawy konstrukcji w przestrzeń książki co, oczywiście, nie odbywa się bez strat. Książka nie oddaje wszystkich jej wymiarów, równocześnie jednak rozbudowuje ją o nowe treści. Otwierający esej przedstawia metodologiczne konteksty, w jakich ujmowana jest nowoczesność za pomocą atlasu. Przyjęta w nim perspektywa zostaje rozwinięta w kolejnych czternastu rozdziałach. Składają się na nie krótkie opracowania na temat poszczególnych fenomenów nowoczesności, przygotowane przez badaczy i badaczki specjalizujące się w danej dziedzinie, oraz materiał ilustracyjny złożony z reprodukcji prac eksponowanych w ramach łódzkiej wystawy. Dopełnienie stanowią przygotowane na potrzeby niniejszego wydawnictwa kolaże Witka Orskiego, umieszczone na początku rozdziałów. Zestawiają one, mieszają i przemieszczają elementy prac pochodzących z różnych części oryginalnego atlasu, otwierając tym samym wyobrażenia nowoczesności na kolejne przekształcenia i interpretacje. Nowoczesność nieprzypadkowo staje się przedmiotem refleksji w łódzkim Muzeum Sztuki. To w nim została stworzona jedna z pierwszych w świecie muzealnych kolekcji sztuki modernistycznej. To tutaj przez dziesięciolecia kształtowano obraz artystycznego modernizmu, ustanawiając hierarchie obowiązujące w sztuce polskiej do dzisiaj. Co jednak najważniejsze, to tutaj właśnie ideę muzeum powiązano z nowoczesną ideą krytyczności, uznając, że misją Muzeum Sztuki winno być wyzwalanie zdolności do krytycznego widzenia rzeczywistości zarówno tej artystycznej, jak i pozaartystycznej.
Na niemal 800-stronicowy tom składają się teksty kuratorów: Jarosława Lubiaka i Pauliny Kurc-Maj oraz Christiny Lodder, Andrzeja Szczerskiego, Agnieszki Rejniak-Majewskiej i Pawła Mościckiego. Wydawnictwo uzupełniają reprodukcje prac artysty oraz fragmenty jego powieści.Publikacja Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki powstała w związku z wystawą prezentowaną w sezonie 2010/2011 w ms. Na niemal 800-stronicowy tom składają się teksty kuratorów: Jarosława Lubiaka i Pauliny Kurc-Maj oraz Christiny Lodder, Andrzeja Szczerskiego, Agnieszki Rejniak-Majewskiej i Pawła Mościckiego. Wydawnictwo uzupełniają reprodukcje prac artysty oraz fragmenty jego powieści.Ideową ramę wystawy wyznaczyły trzy pojęcia zaczerpnięte z pism teoretycznych Strzemińskiego: powidok, architektonizacja i prawo. Odczytane na nowo przez kuratorów, zostały rozpisane na cztery części dzielące wystawę. Podobny podział zastosowano w publikacji, tworząc cztery rozdziały - Prawa sztuki, Architektonizacja życia, Powidoki śmierci i Prawa dla sztuki.
Publikacja skupia się na historii instytucji, dla której osią pozostaje Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy a.r.Publikacja Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia. Tom 1 skupia się na historii instytucji, dla której osią pozostaje Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy a.r., pokazana po raz pierwszy publiczności w Miejskim Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów 15 lutego 1931 roku. Książka pokazuje kolejne węzłowe punkty w historii instytucji, pozwala przyjrzeć się zarówno jej przedwojennemu (rozdział 1), jak i powojennemu (rozdział 2 i 3) rozwojowi.Składają się na nią eseje badawcze ukazujące historię muzeum w szerszym, historycznym, politycznym i społecznym kontekście, napisane przez wybitnych specjalistów z dziedziny historii sztuki i teorii kultury, takich jak: Nawojka Cieślińska-Lobkowicz, Paulina Kurc-Maj, prof. Marta Leśniakowska, dr hab. Iwona Luba, Marta Madejska, dr Magdalena Moskalewicz, dr Adam Mazur, Daniel Muzyczuk, Paweł Polit, Konrad Schiller, dr hab. Andrzej Szczerski, dr Marcin Szeląg, Agnieszka Szewczyk, Agnieszka Taborska, dr Magdalena Ziółkowska.Książka zawiera również niejednokrotnie publikowane po raz pierwszy - teksty źródłowe, oddające głos protagonistom historii muzeum, takim jak: Marian Minich (dyrektor w latach 19351965), Jan Brzękowski (członek grupy a.r., współtwórca Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej) czy Ryszard Stanisławski (dyrektor w latach 19661990). Kolejni dyrektorzy: Jaromir Jedliński (dyrektor w latach 19911996), Nawojka Cieślińska-Lobkowicz (dyrektor w 1996 roku) i Mirosław Borusiewicz (dyrektor w latach 19972006) w 2013 roku odpowiedzieli na pytania redaktorek publikacji o realizowane przez nich wizje rozwoju placówki, sposoby pracy z kolekcją i problemy muzealnej praktyki.W publikacji znajdują się także projekty artystyczne Jadwigi Sawickiej i Agnieszki Piksy, rozwijające ich prace przygotowane na wystawę Oczy szukają głowy do zamieszkania, dla których punktem wyjścia były teksty Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, a także projekt Marysi Lewandowskiej, która kontynuuje pracę rozpoczętą w 2009 roku w ramach projektu Czułe Muzeum (będącego częścią projektu Tytuł roboczy: archiwum), tym razem dialogując z Ryszardem Stanisławskim. Narrację proponowaną w książce uzupełniają materiały archiwalne, takie jak nigdy nie publikowane dokumenty, listy, wycinki prasowe, plakaty, okładki katalogów oraz obszerny wybór fotografii, które ilustrują poszczególne artykuły.Książka jest próbą uzupełnienia stanu badań na temat punktów węzłowych w historii muzeum w oparciu o często nieznane wcześniej materiały, a także aktualne narzędzia.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?