Książka towarzysząca wystawie. Zbiór esejów na temat dadaizmu i jego wpływu na sztukę, uzupełniony ilustrowanymi notami omawiającymi najważniejsze znajdujące się na wystawie prace.W polsko-angielskiej publikacji znajdziemy: eseje na temat dadaizmu i jego wpływu na sztukę autorstwa Huberta van den Berga, Matthew Biro i Hala Fostera, przedruki oryginalnych tekstów artystów Theo van Deosburga i Claesa Olenburga oraz wywiad z kolekcjonerem Egidio Marzoną. Całość uzupełnia ponad 40 ilustrowanych not autorstwa Julii Connert, Pauliny Kurc-Maj, Pawła Polita i Anny Szyjkowskiej, omawiających najważniejsze znajdujące się na wystawie prace.Dada, według Shwittersa, jest boską zabawą, która nie tyle sama jest szaleństwem, ile ukazuje wszystko to, co faktycznie nim pozostaje...Obecna wystawa ukazuje dada jako nieokiełznaną i nieprzewidywalną stronę awangardy, która wprawdzie manifestowała się w sztukach plastycznych, ale też wykraczała daleko poza nie...
Publikacja jest efektem projektu realizowanego w Muzeum Sztuki w Łodzi w kooperacji z Zakładem Literatury XX iXXI wieku UŁ. Badania, prowadzone w duchu case studies, koncentrowały się na zjawiskach świadczących o przywiązaniu artystów do rozmaitych wariantów awangardowo pojętej zasady integracji sztuk. Akcentowały one także zbieżność dążeń twórców w Polsce po 1945 roku w różnych kontekstach społeczno-politycznych, instytucjonalnych czy nawet towarzyskich.Książka dotyczy sojuszy i analogii w obrębie sztuk wizualnych i literatury - zarówno ponad ich zwyczajowo respektowanymi formułami, jak i w umownie przestrzeganych i honorowanych granicach. Autorzy zgromadzonych tekstów starają się uchwycić wzajemne artystyczne stymulowanie w rozprzestrzenianiu konkretnych idei, a zarazem interesuje ich zmiana usytuowań i optyk w postrzeganiu pozornie dobrze znanych zagadnień; innymi słowy - wszystko to, co kryje się w semantycznym potencjale tytułowych ""(dy)fuzji"".""Tom ma wyraźny rys nowatorski - i to zarówno w płaszczyźnie rewelatorskiej (tam, gdzie mowa jest o zjawiskach słabo zbadanych), jak i w obszarze repetycji (tam, gdzie poruszane są zagadnienia nie najgorzej opracowane). [...] Wyłania się też w nim pewien dział by tak rzec, poznawczy. Po jednej jego stronie sytuują się przyczynki do twórczości bardzo znanych i znanych artystów (Białoszewski, Brzozowski, Buczkowski, Czycz, Haupt, Kantor, Peiper, Strzemiński, Themerson), z drugiej natomiast strony otrzymujemy kompetentne teksty, poświęcone artystom i zjawiskom znanym mniej lub niemal wcale (Bruszewski, Dłużniewski, Kryszkowski, Partum czy też sztuka artzinów). Siłą rzeczy, te pierwsze przyczynki wymagają podjęcia swoistego agonu z badaczami-poprzednikami, te drugie zaś stanowią nowość intelektualną niejako same przez się. Takie zestawienie wydaje się bardzo ożywcze dla wymowy całej publikacji"".Z recenzji dr. hab. Piotra Łuszczykiewicza, prof. UAM
Teksty badaczy sztuki zawarte w publikacji sytuują doświadczenie nowoczesności w perspektywie filozofii Waltera Benjamina.Teksty teoretyków i badaczy sztuki zawarte w publikacji sytuują doświadczenie nowoczesności w perspektywie filozofii historii Waltera Benjamina. Jak zaznacza recenzent publikacji profesor Andrzej Szczerski, książka znakomicie pokazuje, w jakim stopniu propozycje Benjamina kontestujące kult postępu i racjonalizacji, a szukające związków między teraźniejszością i historią, pozwalają z dzisiejszej perspektywy docenić projekt `nowoczesności`.Wszystkie teksty zamieszczone w tomie wykorzystują wieloznaczną figurę konstelacji, między innymi w celu rekonfiguracji historycznych źródłowych materiałów, tak aby lepiej zrozumieć przeszłość. Dziś, kiedy jesteśmy świadomi rozpadu modernistycznych idei, stawką staje się ich ocalenie pomimo rozczarowań, katastrof i utopijnego charakteru, jaki posiadają.
Książka ta jest próbą reinterpretacji bogatej myśli teoretycznej Władysława Strzemińskiego.Publikacja ta jest próbą reinterpretacji bogatej myśli teoretycznej Władysława Strzemińskiego. Zebrane w książce eseje dotykają problemów teorii widzenia opisanej przez awangardowego artystę oraz ewolucji jego sztuki, na którą wpływ miały zarówno artystyczne doktryny jak i osobista wrażliwość na los drugiego człowieka.Zebrane w publikacji artykuły stanowią dokumentację z międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości Władysława Strzemińskiego, która miała miejsce 13-14 października 2011 roku. Korzystając i odnosząc się z szacunkiem do już sformułowanych wniosków, Muzeum Sztuki kontynuuje badania nad tą wyjątkową postacią, widząc potencjał jego artystycznych teorii, poglądów na życie, sztukę i społeczeństwo oraz jego roli w fenomenie powstania łódzkiej kolekcji prac awangardowych twórców.
Książka omawia koncepcję podmiotowości Stanisława Ignacego Witkiewicza i jej znaczenie dla jego twórczości malarskiej. Zawiera eksplikację pojęcia jedności osobowości znanego z pism estetycznych Witkiewicza, omawianego również szczegółowo w jego rozprawach ontologicznych. Analiza zawartości znaczeniowej pojęcia jedności osobowości jest dokonywana metodą ukazywania napięć i miejsc zaburzenia spójności między tezami dojrzałej ontologii Witkiewicza, jego estetyki i wczesnej metafizyki. Wielostronność oglądu prowadzi do ujawnienia tych znaczeń pojęcia jedności osobowości, które były zapoznawane w dotychczasowych ujęciach. Co więcej, pozwala ona na rozpoznanie wątków ontologicznych w twórczości artystycznej Witkiewicza. Monografia dowodzi aktualności myśli filozoficznej Witkiewicza, osadzając ją na tle filozofii dwudziestowiecznej – poglądów Henriego Bergsona, Maurice’a Merleau-Ponty-ego, Jacques’a Derridy i Gilles’a Deleuze’a.
„Książka Pawła Polita jest oryginalnym połączeniem perspektywy filozoficznej i głębokiego, kompetentnego wejścia w problematykę artystyczną. Jest ona nie tylko wartościową rekonstrukcją zawartości pojęciowej tytułowej kategorii oraz jej artystycznych »zastosowań«, ale również szeroko pomyślaną konceptualizacją związków, jakie łączą sztukę, w szczególności malarską i refleksję teoretyczno-filozoficzną. Jedną z zasług autora jest wyprowadzenie koncepcji Witkacowskich z epokowych uwikłań i odczytanie ich przez siatkę kategorialną współczesnych ujęć filozoficznych. Będzie ona interesująca dla szerokiego kręgu humanistów i zapewne bardzo przydatna w dydaktyce akademickiej”.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Iwony Lorenc
Paweł Polit, Pojęcie jedności osobowości w twórczości filozoficznej i malarskiej Stanisława Ignacego Witkiewicza – zadanie finansowane w ramach umowy 644/P-DUNdem/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?