Przyszli po nich nad ranem, pewnego sierpniowego dnia 1937 roku. Skończyło się oczekiwanie w niepewności. W ciągu kilku miesięcy los moich rodziców zostanie przypieczętowany.
Odpowiedź na pytanie: jak do tego doszło? - będzie jednym z wątków moich wspomnień. Dlaczego moja matka i ojciec związali się z ruchem, który jego zaprowadził 19 grudnia 1937 roku nad rów straceń w Butowie pod Moskwą, a ją wysłał na osiem lat do łagrów na północy Rosji?
Moje wspomnienia dotyczą w większości nieznanego lub raczej zapomnianego Gułagu – Gułagu dzieci. A taki istniał i w nim to właśnie spędziłem pierwsze siedem lat życia. Czas oddać głos tym najmłodszym, anonimowym ofiarom stalinowskiego terroru.
Z wiekiem jestem ostrożniejszy w rekomendowaniu dobrej literatury. Znam wiele książek, w których opisano losy więźniów Gułagu, ale żadna nie wywarła na mnie takiego wrażenia, jak wspomnienia Juliana Bettera ukazujące dramat najmłodszych więźniów Stalina. Chłodny, niemal matematyczny opis dzieciństwa, które ukradli mu bolszewicy, jest tak wstrząsający, że nawet kamienie powinny uronić łzy.
Kjell Albin Abrahamsson
wieloletni korespondent szwedzkiego radia i telewizji w Polsce i w Związku Radzieckim
Ponad siedem dekad upłynęło od zakończenia II wojny światowej, a nikt do tej pory nie był w stanie wyjaśnić najbardziej tajemniczego okresu w dziejach zamku Czocha, czyli tego, co się tam działo w okresie II wojny światowej. Do dziś krążą - nie potwierdzone żadnymi dokumentami - historyjki, jakoby mieściła się w zamku placówka niemieckiego wywiadu wojskowego, albo szkoła szpiegów, albo ośrodek Abwehry zajmujący się przechwytywaniem i dekryptażem depesz Armii Czerwonej. Dopiero Autorom udało się dotrzeć do prawdy i odnaleźć materiały, które mówią wprost: do czego służyła rezydencja Ernsta Gütschowa, czym się tutaj zajmowano, co wytwarzano i jaki to miało wpływ na powojenne losy tego obiektu! Historyk Szymon Wrzesiński i regionalista Krzysztof Urban, w głównej mierze skupiają się jednak na funkcjonowaniu zamku Czocha w latach 1945-1989, bazując zarówno na nigdy nie publikowanych dokumentach, jak i wspomnieniach osób związanych z zamkiem. Niezwykłe historie uzupełnia kilkadziesiąt archiwalnych fotografii oraz aneks z kilkunastoma zdjęciami ukazującymi rekonstrukcje historyczne mające tutaj miejsce w ostatnich latach. Kolejne historie ujęto w kilka wyjątkowych rozdziałów:
*Czocha w cieniu propagandy i cenzury PRL
*Wojskowa akcja żniwna i dożynki na Czosze
*Zaginione skarby: ikony, księgozbiór i meble
*Zaniedbania, kontrole i afery w PGR Czocha
*Podziemia Wojskowego Domu Wypoczynkowego
*Niemieckie archiwa i powojenna gra wywiadów
*Zapomniane wystawy, koncerty i uroczystości
*Wspomnienia pracowników i zamkowych gości
*Pod namiotem i z wędką nad "Jeziorem Czocha"
W publikacji opisano historię rozwoju, konstrukcję, cechy eksploatacyjne, dane techniczne oraz zastosowanie skonstruowanej w latach 70. XX wieku w Czechosłowacji haubicoarmaty samobieżnej wz. 77 Dana kal. 152 mm i jej wszystkich wersji rozwojowych. Polska w 1983 r. zakupiła 111 ahs Dana jest obecnie największym ich użytkownikiem w świecie. Jest nadal najnowocześniejsze opancerzone działo samobieżne na podwoziu kołowym. W Polsce planowana jest jego modernizacja obejmująca w pierwszej kolejności opracowanie i wdrożenie do produkcji nowoczesnej amunicji o donośności do 40 km. Znacznie zwiększy to i tak wyjątkowe walory bojowe tej broni i pozwoli użytkować ją do lat 30. XXI wieku.
Monografia jedynego szturmowego samolotem Luftwaffe z okresu II wojny światowej. Samolot doskonale sprawdzał się na froncie, szczególnie w walce z czołgami i innym sprzętem opancerzonym. Był trudny w pilotażu, mały, zwrotny, posiadał dwa silniki i dobre opancerzenie chroniące przed ostrzałem z ziemi. W tekście podano wszelkie dane techniczne i konstrukcyjne, a dokładne ilustracje obrazują poszczególne elementy samolotu.
Historia rozwoju produkcji samochodów terenowych i dostawczych wytwarzanych od lat 50. XX wieku w zakładach samochodowych w Uljanowsku w b. Związku Radzieckim, później w Rosji. Najwięcej uwago poświęcono słynnemu samochodowi osobowo-terenowemu UAZ-469B, którego produkcję rozpoczęto w 1970 r. Był on przez kilka dziesięcioleci podstawowym lekkim wojskowym samochodem osobowo-terenowym w Wojsku Polskim oraz w wielu armiach świata. Jego wytwarzanie zakończono dopiero w 2003 r. Ponadto opisano używane w wojsku i w gospodarce cywilnej samochody dostawcze UAZ-450 i UAZ-452, produkowane w wielu wersjach i wariantach specjalistycznych.
Fascynująca historia nieudolnych prób zaprojektowania i produkcji w warunkach socjalizmu samochodu osobowego dla "szarego obywatela". Autor opisał wiele dziś całkowicie zapomnianych prototypów i kilku pojazdów produkowanych w małych seriach w latach 1954-1970. Główną rolę w programie budowy samochodu małolitrażowego odgrywała nieistniejąca już dziś Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie.
I tak w 1971 r. kierownictwo państwa nakazało odpowiednim ośrodkom naukowym i zakładom przemysłu motoryzacyjnego realizacji pomysłu "samochodu dla wsi". Sporządzono całkiem poważne opracowania i analizy rynku samochodów, opracowano założenia ekonomiczne i konstrukcyjne, wykonano prototypy wykorzystujące podzespoły Syreny i stwierdzono, że to nie do końca jest to. A wiec, nowe założenia i nowe prototypy, tym razem wykorzystujące podzespoły Warszawy. Mimo sprzecznych opinii tzw. fachowców i pokonując opór materii, w bólach rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów Tarpan.
Autorzy bestsellera "Zamki Czocha i Książ: Tajne kwatery Hitlera czy skarbnice III Rzeszy?"- wespół z dwójką nowych przyjaciół, zapraszają na kolejną, niezwykłą podróż po dolnośląskich rezydencjach. Tym razem wyruszamy do Grodźca pod Złotoryją, by poznać dzieje zamku i jego właścicieli, z których jeden o mało nie został polski królem oraz historię położonego poniżej pałacu. Mimo, iż szczególną uwagę skupiliśmy na okresie III Rzeszy, kiedy w obu rezydencjach ukryto kilkaset skrzyń pełnych skarbów, wewnątrz książki nie zabraknie wesołych i tragicznych epizodów z okresu średniowiecza, renesansu, baroku, a nawet pierwszych dekad Polski Ludowej. Powód uzupełnienia dziejów zamku w okresie powojennych był prosty: to właśnie tutaj organizowano jedne z największych imprez w regionie, m.in. obchodu Tysiąclecia Państwa Polskiego.
Powieść autobiograficzna Stefana Wasilewskiego Ocaleni z piekła jest kontynuacją tomu Droga przez piekło, w którym autor opisał losy swojej rodziny w latach 1939-1942, głównie pobyt na zesłaniu na Syberii. W niniejszym tomie autor opisał dalsze losy swojej rodziny – od ewakuacji w 1942 roku do Persji z Armią Polską dowodzoną przez gen. W. Andersa przez podróż koleją do Karaczi, rejs statkiem do Kenii, podróż koleją do Ugandy, sześcioletni pobyt w tym kraju w obozie dla polskich tułaczy w Koja nad jeziorem Wiktorii po powrót do Polski w 1948 roku.
Później jego losy także układały się dramatycznie, m.in. jako element podejrzany został w latach 50. skierowany przez władze – w ramach odbywania służby wojskowej – do pracy przymusowej w kopalni węgla kamiennego na Górnym Śląsku.
Terenowy Star 266 pozostanie w historii polskiej motoryzacji jako samochód, który "zmotoryzował" transport po drogach i bezdrożach poligonów. Powstał w wyniku doświadczeń z eksploatacji poprzednich modeli produkowanych w Starachowicach. Samochód był doskonałą terenową ciężarówką średniej ładowności, służącą nie tylko w Wojsku Polskim, ale również z dużym powodzeniem w różnych dziedzinach gospodarki narodowej w kraju i za granicą.
Na tropach skarbów i depozytów Trzeciej Rzeszy to książka wyjątkowa, zarówno pod względem zamieszczenia wielu dotąd niepublikowanych nigdzie zdjęć, jak i cytowania wielu nieznanych dotąd dokumentów przechowywanych w polskich oraz niemieckich archiwach. Nie brakuje tu perełek, np. wspomnień dawnych mieszkańców i polskich osadników, relacji świadków czy wypowiedzi osób zatrudnionych obecnie w polskich muzeach. Autorzy opisują nie tylko ukrywanie przez Niemców dokumentów i dzieł sztuki na Dolnym Śląsku, lecz również przedstawiają działania poszukiwawcze, zabezpieczające i rewindykacyjne w okresie powojennym. Z godną podziwu pasją prezentują efekty swych wieloletnich poszukiwań. Czytelnik dowie się z tej książki, jakie prowadzono poszukiwania na przełomie lat 40. i 50. ubiegłego wieku, co udało się odnaleźć, a co do dziś okrywa mgła tajemnicy. Autorzy stawiają szereg pytań o losy cennych eksponatów, które zostały wywiezione przez polskich urzędników, działających w imieniu bibliotek, muzeów, a nawet polskiego rządu! Nader interesujące są szczegółowe opisy działań inspektorów Przedsiębiorstwa Poszukiwań Terenowych. Ich działania do dziś budzą kontrowersje.
Klimatyczne i wciągające opowiadania spowite parowozowym dymem. Nie jest spokojnie, we mgle słychać gardłowe pokrzykiwania niemieckich żołnierzy. Dekadencki zapach diesla lokomotywy ST44 miesza się z powietrzem sosnowych lasów. Jakie było tajne zadanie królika doświadczalnego na poligonie Kummersdorf? Czy pijany żołnierz na przepustce zdoła uciec pociągiem przed prześladowcami? Dlaczego poniemieckie płytki ciągle trzymają się ściany i nie odpadają wbrew prawom natury? Co robią Krzyżacy na stacji Malbork? Czy Zdzisław odkryje największą tajemnicę Gór Sowich? Jakie znaczenie ma pociąg do Szczecina? `Mgła na torach` skrywa wiele tajemnic. Smaczku dodają rysunki oraz obrazy namalowane przez autora. Całość uzupełniają zdjęcia.
Powstania Śląskie należą do najbardziej chwalebnych kart w dziejach narodu polskiego. W niniejszej książce autorzy przedstawili przyczyny, przebieg i skutki każdego z trzech powstań, a także kwestie związane z plebiscytem. Zamieścili również biogramy przywódców powstańczych oraz wiele czarno-białych, w większości niepublikowanych dotąd zdjęć przedstawiających zarówno oddziały powstańcze, jak i niemieckie. Na końcu publikacji znajduje się kolorowa wkładka prezentująca odznaczenia i odznaki za Powstania Śląskie i plebiscyt.
Mi-24 jest wojskowym śmigłowcem skonstruowanym do wykonywania zadań bojowo-transportowych. Ma wyposarzenie celownicze oraz silne uzbrojenie, a także kabinębagażową. Śmigłowiec posiada możliwość zawieszenia ładunku na zewnątrz.
Dokumentalny reportaż o wydarzeniach, jakie rozgrywały się w scenerii pięknego pałacu w Radomierzycach, niedaleko Zgorzelca, porównywanego z drezdeńskim Zwingerem. Podczas II wojny światowej w pałacu mieścił się tajny ośrodek niemieckiego wywiadu. Niemcy ukryli tam część zagarniętych w 1940 roku archiwów wywiadu francuskiego, a być może także belgijskiego i holenderskiego. Tutaj przewieziono także archiwum placówki Gestapo w Paryżu zawierające m.in. tajne listy konfidentów i donosicieli. W 1945 roku dokumenty wpadły w ręce Rosjan i były potem wykorzystywane do szantażowania francuskich polityków, intelektualistów itp.
Honker jest jedynym polskim lekkim samochodem w pełni terenowym. W ciągu kilku dekad swojej historii doczekał się licznych wersji i modyfikacji, zazwyczaj wdrażanych przez kolejnych właścicieli tej marki. Niestety, nigdy do końca nie udało się dopracować tej konstrukcji. Co jednak ważne, historia Honkera nie kończy się tak, jak historia kilku innych rodzimych marek. Te piękne tradycje kontynuuje bowiem starachowicka spółka Autobox Innovations, która w 2019 roku nabyła prawa zarówno do tej marki, jak i do dalszej produkcji opatrzonych nią wyrobów. Jest to także podmiot, który kontynuuje tradycje marki Star, wciąż dostarczając Wojsku Polskiemu legendarne samochody ciężarowo-terenowe Star 266 zmodernizowane do wariantu Star 266M2. Firma ta zaproponowała modernizację dotychczasowego Honkera do wersji M-AX, najlepszego lekkiego Honkera wywodzącego się z pierwotnej konstrukcji. Oprócz tego od podstaw przygotowała dwa kolejne, typowo wojskowe modele auta tej marki, powodując, że Honker dzisiaj to nie jedna odmiana, a kilka. Monografia ta traktuje właśnie o tych wszystkich Honkerach rodem z Autoboxu ze Starachowic, doskonale uzupełniając publikacje o poprzednich wersjach tego pojazdu, w dodatku z trzech kompletnie odmiennych linii.
Wojenne tajemnice Warszawy i Mazowsza to naprawdę przewodnik inny niż wszystkie. Jacek Olecki podjął próbę ocalenia od zapomnienia schronów, bunkrów, umocnień, a nawet zacierających się napisów na ścianach kamienic. Dziś coraz częściej przeszkadzają one przy wznoszeniu biurowców, apartamentowców bądź handlowych molochów.
Biografia jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów i wokalistów muzki rockowej Krzysztofa Klenczona współtwórcy i wokalisty w latach 1966-1969 zespołu Czerwone Gitary, następnie twórcy i lidera w latach 1970-1972 zespołu Trzy Korony. Jego krótka, trwająca zaledwie siedem lat kariera znaczona była pasmem sukcesów na festiwalach, koncertach i radiowych listach przebojów. W pamięci kilku pokoleń pozostał jako wokalista o bardzo charakterystycznym głosie i twórca kilkudziesięciu przebojów, z których kilkanaście weszło do kanonu polskiego rocka. O Krzysztofie Klenczonie opowiadają muzycy, z którymi występował, autorzy tekstów do jego piosenek, żona Alicja Klenczon-Corona i córka, a także członkowie rodziny. W wielu miastach i miejscowościach w różnej formie upamiętniono wybitnego artystę, co skrupulatnie opisał M. Szpejankowski. W aneksie zamieszczono relacje z dwóch Festiwali im. Krzysztofa Klenczona, które odbywają się w Pułtusku. Do książki jest dołączona płyta z filmową relacją z edycji tego Festiwalu w 2018 roku. Znajdują się na niej współczesne wykonania niezapomnianych przebojów skomponowanych i śpiewanych przez K. Klenczona.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?