Nowa powieść sensacyjno-szpiegowska H. Piecucha zawiera specyficzne informacje o służbach specjalnych, nie zawsze zgodne z tym, co o tych służbach napisano w oficjalnej historiografii. Płk H. Piecuch był oficerem WOP i Straży Granicznej. W tych formacjach styk ze służbami specjalnymi był nieunikniony. Autor zaczynał służbę w WOP bezpośrednio na granicy państwa, a od lat 70. jako dziennikarz Granicy i Straży Granicznej poznał najważniejsze osoby kierujące tymi służbami (m.in. generałów: W. Jaruzelskiego, Cz. Kiszczaka, F. Szlachcica, S. Kowalczyka, M. Milewskiego, W. Pożogę i ich podwładnych). Twórca liczącej 18 tomów Tajnej Historii Polski ujawnia w Bilecie do piekła m.in.: niektóre metody pracy kontrwywiadu i wywiadu PRL, sposoby wykorzystania przez wywiad przemytników, metody anihilacji niewygodnych osób. Wskazuje na: brutalne traktowanie kobiet przez tajne służby, problem alkoholizmu i różnych dewiacji oficerów. Jest zdania, że próba umoralnienia i ucywilizowania pokręconej moralności funkcjonariuszy służb specjalnych jest trudniejsza niż nawrócenie wilka na wegetarianizm.
W tomiku opisano historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi jednego z najbardziej znanych brytyjskich ciężkich bombowców czterosilnikowych z okresu II wojny światowej. Razem z samolotami Halifax i Lancaster stanowił on podstawowe uzbrojenie Bomber Command RAF (Dowództwo Lotnictwa Bombowego RAF). W publikacji umieszczono szczegółowy przekrój aksonometryczny samolotu z opisem, dokładne rysunki tablicy przyrządów pilotów i inżyniera pokładowego, rysunki wieżyczek strzeleckich i podwozia.
Pałac w Welkersdorfie, dzisiejszych Rząsinach, położony nieopodal Lwówka Śląskiego i zarazem kilkanaście kilometrów od słynnego zamku Czocha, ma niezwykle bogatą historię. W średniowieczu wieś należała do rycerzy-rabusi posiadających pobliską warownię Talkenstein (ob. ruiny zamku Podskale). W pierwszej połowie XIX stulecia opuszczone zamczysko oraz renesansowo-klasycystyczny pałac należały do Iwana Dybicza (Hansa von Diebitscha), uczestnika wojen napoleońskich, głównodowodzącego wojsk rosyjskich podczas kampanii bałkańskiej. Był on bohaterem dla mieszkańców Dolnego Śląska, a zarazem śmiertelnym wrogiem dla Polaków, gdyż jako głównodowodzący wojskami carskimi dążył po stłumienia powstania listopadowego i pokonania naszych rodaków pragnących odzyskania niepodległości dla Ojczyzny! Historia bywa przewrotna. Po Dybiczu Zabałkańskim rezydencja trafiła w ręce… polskiej rodziny Trzebińskich herbu Ślepowron. Spośród kolejnych dziedziców warto wspomnieć o poruczniku von Brause, który zasłynął stworzeniem nowego gatunku ziemniaka, śląskiego hitu eksportowego!
Najbardziej tajemniczym i zarazem najmroczniejszym okresem były lata II wojny światowej, kiedy na terenie pałacu ulokowano instytut badawczy Luftwaffe, działający uprzednio w stolicy III Rzeszy! To nie wszystko, albowiem w tym samym majątku dworskim przygotowano tajny schowek dla cennych dzieł przywiezionych z Wojskowej Akademii Medycznej! Wartościowych woluminów poszukiwali po wojnie Niemcy i Amerykanie, a znaleźli Polacy. O tym wszystkim, i nie tylko, jest mowa w niniejszej książce.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Najstarsze dzieje zamku Podskale
Rozdział 2. Wyprawa na zbójecką siedzibę Talkenbergów
Rozdział 3. Budowa renesansowego dworu w Rząsinach
Rozdział 4. Epidemia dżumy w piwnicy starego zamczyska
Rozdział 5. Skutki podróży, wojny i wizyty słynnego rysownika
Rozdział 6. Bramy triumfalne dla pogromcy polskich powstańców
Rozdział 7. Między oficerami, bankierami i… ziemniakami
Rozdział 8. Lata pełne niepokoju i klęsk żywiołowych
Rozdział 9. Praca naukowa profesora Hubertusa Strugholda
Rozdział 10. Sprowadzenie naukowców do pałacu baronowej
Rozdział 11. Praca i eksperymenty na królikach doświadczalnych
Rozdział 12. Niezwykłe zlecenie analizy silnika Wunderwaffe
Rozdział 13. Skrytka depozytowa Wojskowej Akademii Medycznej
Rozdział 14. Likwidacja Instytutu i ucieczka przed Armią Czerwoną
Epilog. Śladami niemieckich badaczy i… martwych żołnierzy
Aneks 1. Legenda o zdobyciu zamku Podskale
Aneks 2. Tajemnicza konstrukcja z czasów III RzeszyAneks 3. Pałac Rząsiny i jego właściciele w prasie PRL
Aneks 4. Studium architektoniczne zespołu dworskiego
Bibliografia
W zeszycie opisano historię rozwoju, konstrukcję, uzbrojenie, wyposażenie i dane techniczne znanego niemieckiego samolotu myśliwskiego Bf 109K i jego wszystkich odmian, używanego bojowo podczas II wojny światowej
W zeszycie opisano historię rozwoju, konstrukcję, uzbrojenie, wyposażenie i dane techniczne znanego niemieckiego samolotu myśliwskiego Bf 109F i jego wszystkich odmian, używanego bojowo podczas II wojny światowej
Publikacja przedstawia pierwszy zaprojektowany i produkowany seryjnie w Polsce opancerzony samochód patrolowo-interwencyjny Dzik. Jego opracowanie, w oparciu o podwozie włoskiej firmy SCAM, było związane z narastaniem w świecie od lat 90. XX wieku zagrożenia terrorystycznego. Pojazd powstał w prywatnej firmie AMZ Kutno. Niewielką illość pojazdów zakupiła Policja i Żandarmeria Wojskowa, natomiast prawdziwym sukcesem było wyeksportowanie ok. 600 wozów Dzik 3 do Iraku. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane taktyczno-techniczne i osiągi samochodu oatrolowo-interwencyjnego Dzik.
Publikacja prezentuje pierwszy skonstruowany po 1945 r. w Polsce pistolet wojskowy na nabój 9 x 19 mm Parabellum, który od ponad 100 lat jest standardowym nabojem dla broni krótkiej w państwa zachodnich. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę i dane taktyczno-techniczne broni. Pistolet WIST 94 w 1999 r. został wprowadzony do uzbrojenia Wojska Polskiego. W latach 1997-2007 wyprodukowano ok. 20 220 pistoletów w odmianach WIST 94 i WIST 94L (z podświetlaczem laserowym, ok. 10% całkowitej liczby wyprodukowanych pistoletów). Od 2010 r. podczas remontów głównych prowadzona jest modernizacja wszystkich pistoletów WIST 94. Egz. zmodernizowane otrzymały oznaczenie WIST 94M.
Publikacja przedstawia jeden z najsłynniejszych amerykańskich okrętów podwodnych z okresu II wojny światowej. USS Cavalla należał do liczącego 73 jednostki typu Gato. Był to okręt niemal identyczny z okrętami podwodnymi typu Balao (132 jednostki) i typu Tench (31 jednostek). Przedstawiono historię rozwoju USS Cavalla, wersje i odmiany produkowanyche seryjnie amerykańskich okrętów podwodnych ww. typów, ich budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne. USS Cavalla służył w US Navy wyjątkowo długo aż do 1968 roku. Sławę zdobył zatapiając 19.06.1944 r. słynny japoński lotniskowiec Shokaku, który 7.12.1941 r. uczestniczył w ataku na bazę Floty Pacyfiku w Pearl Harbor na Hawajach.
Zeszyt prezentuje jeden z najnowocześniejszych samochodów ciężarowo-terenowych wprowadzanych od kilku lat na wyposażenie Wojska Polskiego. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne samochodu ciężarowego Jelcz 442.Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym wojskowym samochodem ciężarowym średniej ładowności w układzie 4x4 rozpoczęto w ówczesnej firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem w 2006 roku. Prototyp ukończono w 2007 roku. W następnych latach pojazd był dopracowywany i dostosowywany do podwyższonych wymagań wojska. Prezentacja nowego pojazdu odbyła się na XXI MSPO w Kielcach w 2013 roku. W listopadzie 2013 r. MON zakupił w firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. pierwsze 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32, które dostarczono w latach 2014-2018.
Książka Z. Podbielskiego jest pierwszą tak obszerną i szczegółową historią przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w latach 1945-1990. Autor opisuje wszystkie pojazdy produkowane seryjnie oraz istniejące w formie prototypów, począwszy od pierwszych, wyprodukowanych w 1948 r. samochodów ciężarowych Star 20, przez inne typy samochodow ciężarowych, samochody osobowe, pojazdy dostawcze i przeznaczone dla rolnictwa, samochody specjalne (sanitarki, cysterny, wozy dla straży pożarnej, śmieciarki, wywrotki i inne), autobusy, po motocykle i motorowery. Tekst uzupełniają szczegołowe dane techniczne wielu typów pojazdów oraz 350 zdjęć i rysunków technicznych. Zdzisław Podbielski jest od lat czołowym dziennikarzem specjalizującym się w tematyce motoryzacyjnej. Napisał kilka tysięcy materiałów prasowych oraz 30 książek. Był długoletnim pracownikiem Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Przeprowadził badania statyczne i ruchowe wielu typów samochodów konstrukcji zagranicznej i polskiej produkcji. Był doradcą dyrektora technicznego Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego POLMO oraz redaktorem naczelnym pism ""Informator Techniczny Krajowej Izby Motoryzacji"" i ""Rzeczoznawca Samochodowy"".
Zeszyt przedstawia jeden z najnowocześniejszych czołgów armii francuskiej użytych podczas kampanii 1940 roku. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi czołgu kawalerii SOMUA S-35. Był on także używany przez wojska Rumunii i Węgier. Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym czołgiem rozpoczęto 17.05.1934 roku. Prototyp ukończono w zakładach w Saint-Quen pod Paryżem 14.04.1935 roku. Po cyklu długotrwałych wojskowych prób poligonowych wóz przyjęto do uzbrojenia w 1936 roku i zamówiono pierwszą serię 50 egz. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1938 roku. Do początku marca 1940 r. wyprodukowano ok. 430 czołgów S-35. Po zakończeniu kampanii 1940 r. w ręce niemieckie dostało się ponad 300 sprawnych czołgów S-35.Ponadto Niemcy dopilnowali dokończenia montażu ok. 40 czołgów, które znajdowały się na liniach produkcyjnych zakładów S.O.M.U.A. Przydzielono je do jednostek szkolnych i rezerwowych w okupowanej Francji, w Norwegii, wykorzystano do zwalczania partyzantki na Bałkanach, włączono do składu lekkich pociągów pancernych ochraniających szlaki kolejowe na zapleczu frontu wschodniego.
W tomiku opisano współczesny polski śmigłowiec wielozadaniowy PZL W-3 Sokół. Przedstawiono historię rozwoju, konstrukcję, silniki, awionikę, wyposażenie, dane taktyczno-techniczne i osiągi jego wersji i odmian. Służą one do przewozu osób i ładunków, wywożenia skoczków spadochronowych, jako ratownicze, dyspozycyjne, przeciwpożarowe, a także mogą wykonywać zadania bliskiego wsparcia wojsk lądowych, niszczenia czołgów i pojazdów opancerzonych. Swoje walory eksploatacyjne śmigłowiec W-3 Sokół potwierdził w kraju i za granicą.
W tomiku przedstawiono historię rozwoju, konstrukcję, wyposażenie, uzbrojenie i dane taktyczno-techniczne poszczególnych wersji i odmian oraz zastosowanie znanego niemieckiego samolotu transportowo-patrolowego Focke-Wulf Fw 200 Condor, używanego pod koniec lat trzydziestych oraz podczas II wojny światowej, az do jej zakończenia.
W tomiku przedstawiono historię rozwoju, konstrukcję, uzbrojenie, dane taktyczno-techniczne, zasady malowania i oznakowania oraz zastosowanie niemieckiego samolotu bombowo-szturmowego Junkers Ju 87 D-H z okresu II wojny światowej. Był on jednym z podstawowym narzędzie tzw. wojny błyskawicznej (Blitzkrieg).
Ponad siedem dekad upłynęło od zakończenia II wojny światowej, a nikt do tej pory nie był w stanie wyjaśnić najbardziej tajemniczego okresu w dziejach zamku Czocha, czyli tego, co się tam działo w okresie II wojny światowej. Do dziś krążą - nie potwierdzone żadnymi dokumentami - historyjki, jakoby mieściła się w zamku placówka niemieckiego wywiadu wojskowego, albo szkoła szpiegów, albo ośrodek Abwehry zajmujący się przechwytywaniem i dekryptażem depesz Armii Czerwonej. Dopiero Autorom udało się dotrzeć do prawdy i odnaleźć materiały, które mówią wprost: do czego służyła rezydencja Ernsta Gütschowa, czym się tutaj zajmowano, co wytwarzano i jaki to miało wpływ na powojenne losy tego obiektu! Historyk Szymon Wrzesiński i regionalista Krzysztof Urban, w głównej mierze skupiają się jednak na funkcjonowaniu zamku Czocha w latach 1945-1989, bazując zarówno na nigdy nie publikowanych dokumentach, jak i wspomnieniach osób związanych z zamkiem. Niezwykłe historie uzupełnia kilkadziesiąt archiwalnych fotografii oraz aneks z kilkunastoma zdjęciami ukazującymi rekonstrukcje historyczne mające tutaj miejsce w ostatnich latach. Kolejne historie ujęto w kilka wyjątkowych rozdziałów:
*Czocha w cieniu propagandy i cenzury PRL
*Wojskowa akcja żniwna i dożynki na Czosze
*Zaginione skarby: ikony, księgozbiór i meble
*Zaniedbania, kontrole i afery w PGR Czocha
*Podziemia Wojskowego Domu Wypoczynkowego
*Niemieckie archiwa i powojenna gra wywiadów
*Zapomniane wystawy, koncerty i uroczystości
*Wspomnienia pracowników i zamkowych gości
*Pod namiotem i z wędką nad "Jeziorem Czocha"
W publikacji opisano historię rozwoju, konstrukcję, cechy eksploatacyjne, dane techniczne oraz zastosowanie skonstruowanej w latach 70. XX wieku w Czechosłowacji haubicoarmaty samobieżnej wz. 77 Dana kal. 152 mm i jej wszystkich wersji rozwojowych. Polska w 1983 r. zakupiła 111 ahs Dana jest obecnie największym ich użytkownikiem w świecie. Jest nadal najnowocześniejsze opancerzone działo samobieżne na podwoziu kołowym. W Polsce planowana jest jego modernizacja obejmująca w pierwszej kolejności opracowanie i wdrożenie do produkcji nowoczesnej amunicji o donośności do 40 km. Znacznie zwiększy to i tak wyjątkowe walory bojowe tej broni i pozwoli użytkować ją do lat 30. XXI wieku.
Historia rozwoju produkcji samochodów terenowych i dostawczych wytwarzanych od lat 50. XX wieku w zakładach samochodowych w Uljanowsku w b. Związku Radzieckim, później w Rosji. Najwięcej uwago poświęcono słynnemu samochodowi osobowo-terenowemu UAZ-469B, którego produkcję rozpoczęto w 1970 r. Był on przez kilka dziesięcioleci podstawowym lekkim wojskowym samochodem osobowo-terenowym w Wojsku Polskim oraz w wielu armiach świata. Jego wytwarzanie zakończono dopiero w 2003 r. Ponadto opisano używane w wojsku i w gospodarce cywilnej samochody dostawcze UAZ-450 i UAZ-452, produkowane w wielu wersjach i wariantach specjalistycznych.
Fascynująca historia nieudolnych prób zaprojektowania i produkcji w warunkach socjalizmu samochodu osobowego dla "szarego obywatela". Autor opisał wiele dziś całkowicie zapomnianych prototypów i kilku pojazdów produkowanych w małych seriach w latach 1954-1970. Główną rolę w programie budowy samochodu małolitrażowego odgrywała nieistniejąca już dziś Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie.
I tak w 1971 r. kierownictwo państwa nakazało odpowiednim ośrodkom naukowym i zakładom przemysłu motoryzacyjnego realizacji pomysłu "samochodu dla wsi". Sporządzono całkiem poważne opracowania i analizy rynku samochodów, opracowano założenia ekonomiczne i konstrukcyjne, wykonano prototypy wykorzystujące podzespoły Syreny i stwierdzono, że to nie do końca jest to. A wiec, nowe założenia i nowe prototypy, tym razem wykorzystujące podzespoły Warszawy. Mimo sprzecznych opinii tzw. fachowców i pokonując opór materii, w bólach rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów Tarpan.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?