O tym, jak bardzo duch św. Ignacego jest żywy i obecny w naszych czasach, świadczy żywotność założonego przez niego zakonu, który nieustannie czerpie z jego doświadczenia. Jeszcze bardziej wskazuje na to nieustające zainteresowanie odprawieniem ćwiczeń duchowych, nazwanych rekolekcjami ignacjańskimi, wśród kapłanów, osób zakonnych, a także, a może przede wszystkim, osób świeckich.
Tych kilka stron dedykowanych św. Ignacemu zrodziło się z pragnienia podzielenia się tym, czego sam się nauczyłem, i ciągle się uczę, od tego wielkiego Świętego. Warto korzystać z mądrości i doświadczenia świętych, także św. Ignacego, bo to pomaga być człowiekiem szczęśliwym.
"O naśladowaniu Chrystusa" jest po Piśmie Świętym chyba najbardziej rozpowszechnioną książką chrześcijańską. Choć tekst powstał kilkaset lat temu, nadal pozostaje skarbnicą myśli, rad duchowych i zasad moralnych aktualnych także dla dzisiejszego odbiorcy. Niegasnące zainteresowanie sprawia, że ten popularny poradnik życia chrześcijańskiego ukazuje się ponownie, tym razem za sprawą nowego tłumaczenia, autorstwa księdza Jana Ożoga SJ.
Materiał treściowy podzielony został na osiem rozdziałów (grup tematycznych). Przyporządkowane im treści mają udzielać katechizowanym odpowiedzi na najczęściej stawiane pytania o Boga i wypełnianie Jego zbawczych zamiarów.
Zeszyt ucznia do katechezy w klasie 5 szkoły podstawowej wypełnia wszystkie wytyczne "Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach" Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski z 2010 r., nr programu AZ-2-01/10.
Zgodnie w wytycznymi Programu treści przekazywane w zeszycie ucznia skoncentrowane są wokół chrześcijańskiego "Credo". Wyjaśnianie treści wiary oparto na ukazaniu wypełnionego miłością dialogu Boga z człowiekiem.
Zeszyt ucznia koreluje proces katechetyczny, w którym biorą udział katecheta i uczeń.
Całość pakietu tworzą: podręcznik i zeszyt dla ucznia oraz podręcznik metodyczny dla katechety. Katecheta znajdzie w nich scenariusze kolejnych katechez oraz materiały multimedialne do wykorzystania przy przeprowadzeniu katechezy. W podręczniku dla ucznia można także znaleźć słownik ważniejszych pojęć oraz biografie świętych.
Podręcznik zgodny z programem nauczania "Pójść za Jezusem Chrystusem" nr AZ-3-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r.
Treści skoncentrowane są wokół chrześcijańskiego rozumienia wolności oraz uczenia się, jak z niej należy korzystać. Za podstawę kształcenia takich postaw przyjęto wezwanie do naśladowania Jezusa w codziennym życiu, które On kieruje do ludzi w Kazaniu na Górze.
Materiał treściowy podzielony został na siedem rozdziałów (grup tematycznych). Przyporządkowane im treści mają udzielać katechizowanym odpowiedzi na ludzkie pytania o szczęście, miłość, życie, których udziela Bóg.
Nr Imprimatur - dopuszczenia do druku: 674/2013
Nowa wersja podręcznika cenionego przez wielu wykładowców katechetyki, nauczycieli religii i uczniów.
Założenia programowe klasy 3 gimnazjum skupiają się na zagadnieniu różnych wspólnot (rozdz. 1), Ośmiu Błogosławieństw (rozdz. 2), powołania do miłości (rozdz. 3), działania Ducha Świętego i sakramentu bierzmowania (rozdz. 4), religii świata (rozdz. 5), wiary w Biblii, powołania do życia kapłańskiego i zakonnego, grzechów przeciw Duchowi Świętemu, treści modlitwy "Ojcze nasz" (rozdz. 6). Ostatnie trzy rozdziały w podręczniku dotyczą tematyki Kościoła i ekumenizmu (rozdz. 7), wydarzeń z jego historii od Oświecenia do XIX w. (rozdz. 8) oraz tematyki roku liturgicznego (rodz. 9).
Nowe tematy dotyczą m.in. postaci biblijnych Starego Testamentu, angelologii, Wniebowstąpienia, a także misji ad gentes, nauki społecznej Kościoła, teologii dogmatów i Soboru Watykańskiego I (zagadnienie nieomylności Magisterium Kościoła, rozum a wiara) oraz historii Kościoła w Polsce za czasów zaborów.
W porównaniu z poprzednią wersją podręcznika ucznia gimnazjaliści znajdą w nim więcej informacji na temat religii świata, a także biografie świętych oraz wielkich ludzi Kościoła.
Teksty zostały uproszczone i skrócone; przygotowane zostały także nowe rysunki.
Zadania o różnym stopniu trudności pozwolą katechecie dostosować wymagania do poziomu klasy.
Podręcznik zgodny z programem nauczania "Pójść za Jezusem Chrystusem" nr AZ-3-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r.
Numer dopuszczenia podręcznika: AZ-33-01/10-KR-4/13 Data dopuszczenia: 11.04.2013 r.
Podręcznik do katechezy dla ucznia w klasie 5 szkoły podstawowej wypełnia wszystkie wytyczne "Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach" Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski z 2010 r., nr programu AZ-2-01/10.
Zgodnie w wytycznymi Programu treści przekazywane w podręczniku skoncentrowane są wokół chrześcijańskiego "Credo". Wyjaśnianie treści wiary oparto na ukazaniu wypełnionego miłością dialogu Boga z człowiekiem.
Uzupełnieniem podręcznika jest zeszyt dla ucznia oraz podręcznik metodyczny dla katechety. Katecheta znajdzie w nich scenariusze kolejnych katechez oraz materiały multimedialne do wykorzystania przy przeprowadzeniu katechezy. W podręczniku dla ucznia można także znaleźć słownik ważniejszych pojęć oraz biografie świętych.
Podręcznik koreluje proces katechetyczny, w którym biorą udział katecheta i uczeń.
Materiał treściowy podzielony został na osiem rozdziałów (grup tematycznych). Przyporządkowane im treści mają udzielać katechizowanym odpowiedzi na najczęściej stawiane pytania o Boga i wypełnianie Jego zbawczych zamiarów.
Numer dopuszczenia podręcznika: AZ-22-01/10-KR-5/13
Data dopuszczenia: 8.05.2013 r.
Nr Imprimatur - dopuszczenia do druku: 675/2013
Jak Józef żyje swoim powołaniem opiekuna Maryi, Jezusa, Kościoła? Nieustannie słucha Boga, jest otwarty na Jego znaki, gotowy wypełniać nie tyle swój, ile Jego plan. Józef jest "opiekunem", bo umie słuchać Boga, pozwala, by go prowadziła Jego wola i właśnie z tego względu jeszcze bardziej troszczy się o powierzone mu osoby, potrafi z realizmem interpretować wydarzenia, jest wrażliwy na to, co go otacza i potrafi podjąć najmądrzejsze decyzje. W nim widzimy, drodzy przyjaciele, jak się odpowiada na Boże powołanie - dyspozycyjnością, gotowością, ale widzimy też, co stanowi centrum powołania chrześcijańskiego: Chrystus!
papież Franciszek, homilia z Mszy św. na rozpoczęcie pontyfikatu, 19 marca 2013 r.
Książka zawiera pięćdziesiąt autentycznych świadectw oraz modlitwy. Różnorodność uzyskanych łask od nawróceń, uzdrowień, poprzez znalezienie pracy, współmałżonka, domu... aż po naprawę komputera potwierdza misję św. Józefa jako opiekuna. Książka umacnia w wierze i nadziei, że Pan Bóg nikogo nie zostawia w potrzebie bez pomocy. Dołączone dokumenty papieskie - encyklika Leona XIII Quamquam pluries oraz adhortacja apostolska Jana Pawła II Redemptoris custos przybliżają osobę i misję św. Józefa.
Zapaleni kaznodzieje głoszą, że chrześcijanin powinien spalać się w miłości. Tylko ile człowiek może dać miłości, jeśli wpierw nie rozpozna w sobie wewnętrznego bogactwa i nie pokocha samego siebie? Robert Wicks z poczuciem humoru i mądrością twierdzi, że najgłębszym fundamentem życia duchowego nie jest dawanie, lecz przyjmowanie. Jedynie serce, które ciągle czerpie ze źródła, może dzielić się dalej z innymi.
Ten prosty przewodnik odkrywania obecności Boga w nas, opiera się na mądrości dawnych i współczesnych chrześcijan oraz nawiązuje do bogatego doświadczenia autora, który jest rodzicem, nauczycielem i terapeutą.
Modlitwa jest naturalną potrzebą człowieka, jak pragnienie jedzenia i picia. Znają ją wszystkie religie świata. Prosimy Boga o przebaczenie win oraz o spełnienie potrzeb. Prosimy także w intencji innych ludzi, wstawiamy się za nimi u Boga. Radość, trud, różne potrzeby, wszystko to może być przedmiotem modlitwy i dziękczynienia. Możemy wreszcie wielbić Boga całkiem bezinteresownie, wysławiać Go i oddawać Mu chwałę.
Modlitewnik ten, obok najczęściej praktykowanych modlitw i pieśni, zawiera bogaty wybór psalmów proponowanych w modlitwach porannych, wieczornych, wiele modlitw wstawienniczych i okolicznościowych. Umieszczono w nim również, bogatszy niż w innych modlitewnikach "mały katechizm".
Inicjatywa zorganizowania konferencji zrodziła się w okresie trwania medialnej dyskusji związanej ze wzmożonym zainteresowaniem udostępnianymi przez IPN materiałami wytworzonymi przez aparat represji Polski "ludowej". W wielu diecezjach powołano wówczas komisje, które miały zbadać problem inwigilacji Kościoła przez Służbę Bezpieczeństwa i kontakty z nią części duchowieństwa. Idea, która legła u podstaw zorganizowania konferencji, wpisywała się w nurt tych zainteresowań.
ze Wstępu ks. prof. dr. hab. Bogdana Stanaszka
Od czasów św. Ignacego Loyoli jezuici modlą się słowami Pisma Świętego, które rozpalają ich serca.
Dzielą się swymi przemyśleniami i problemami ze współbraćmi i przyjaciółmi. Uczą w szkołach, głoszą kazania, udzielają rekolekcji. W książkach, czasopismach i dziennikach duchowych przekazują innym własne doświadczenie walki oraz swoje refleksje.
Modlitwy zawarte w tej książce zostały zebrane z tych źródeł. Część z nich jest parafrazą "Ćwiczeń duchownych", inne zaś praktycznym ich zastosowaniem. Niech modlitwy te ubogacą cię swą mądrością.
Przekraczając progi urzędów widać formularze, druki, okienka i twarde miny ludzi siedziących za biurkami. Często wydaje się, że urzędowe spotkanie nie dotyczy człowieka, tylko numeru sprawy zapisanej czarną czcionką na śnieżnobiałej kartce papieru. Dlaczego zetknięcie z biurokracją "bywa tak często nieprzyjemne i uciążliwe, że spotkanie kogoś, kto spokojnie wytłumaczy, doprecyzuje niejasne terminy, podprowadzi pod właściwe okienko, przyjmowane jest zwykle ze zdziwieniem i stwierdzeniem: "to ludzki urzędnik"?
Rozwój przywilejów, standaryzacja procedur oraz kary za odchylenia od norm sukcesywnie prowadziły do dehumanizacji osób pracujących w urzędach i do bezosobowego traktowania petentów.
Zanim jednak urzędnik "straci duszę", ks. Andrzej Zwoliński wskazuje mu zasady etyki i Katolicką Naukę Społeczną jako drogę do zachowania człowieczeństwa. Poszanowanie wolności i godności osoby ludzkiej, troska o dobro wspólne i zasada pomocniczości zdają się być skutecznym lekarstwem na bezduszność spotykaną w urzędach. Z tych zasad wypływa również rozumienie pracy w administracji jako służby drugiemu człowiekowi.
"Zostałam otoczona przewidującą miłością Ojca, który posłał swe Słowo nie po to, aby ocalić sprawiedliwych, ale grzesznych. On chce, bym kochała Go nie dlatego, że mi odpuścił dużo, lecz dlatego, że odpuścił mi wszystko".
św. Teresa z Lisieux
Krótkiemu życiu Teresy zabrakło wielkich wydarzeń. Nie piastowała ważnych funkcji, nie pisała traktatów teologicznych, nie zakładała klasztorów, nie zabłysnęła bohaterskimi czynami. Natomiast życie nie szczędziło jej smutku i rozczarowań. Niepozornie jednak rozpoczęła cichą rewolucję w Kościele. W czasach, które wyolbrzymiały rolę ludzkiego wysiłku w drodze do Boga, dopominała się rezygnacji z doskonalenia się o własnych siłach. Gdy wszędzie straszono surowym sądem sprawiedliwego Stwórcy, Teresa widziała w Bogu czułego ojca i matkę.
Jako prekursorka orędzia o Bożym Miłosierdziu, zasłynęła z "małej drogi ufności", bo sądziła, że miłość Boga wyprzedza ludzkie zasługi i obejmuje wszystkich grzeszników. Także chwiejących się w wierze, ateistów i agnostyków.
Co to są wartości? Gdzie się ich szuka? Jak się je zdobywa? To pytania, które stają przed nami w różnych okresach naszego życia. Autorka szuka odpowiedzi na nie prowadząc badania wśród studentów wybranych uczelni krakowskich. Analizuje jakie wartości życiowe cenią najbardziej i jakie zachodzą różnice i podobieństwa w uznawaniu ich hierarchii.
Założenia programowe klasy II gimnazjum skupiają się na zagadnieniach pragnienia szczęścia, potrzeby wspólnoty (rozdz. 1), Wcielenia i dzieła paschalnego Chrystusa oraz Jego obecności i działania w Kościele (liturgia) (rozdz. 2), sakramentów (rozdz. 3), wolności, sumienia, prawa naturalnego, Ośmiu Błogosławieństw (dział 4), Dekalogu, wydarzeń z historii Kościoła powszechnego i polskiego w XVI i XVII w. (rozdz. 5) oraz roku liturgicznego (rozdz. 6).
Pytania problemowe zaproponowane w każdej jednostce lekcyjnej pomogą gimnazjalistom zdobywać umiejętność krytycznego myślenia, a także kształtować światopogląd w świetle wiary Kościoła katolickiego.
Teksty i zadania o różnym stopniu trudności pozwolą katechecie dostosować wymagania do poziomu klasy.
Strona graficzna podręcznika składa się z kolorowych zdjęć, reprodukcji dzieł sztuki oraz żartobliwych rysunków komiksowych nawiązujących do sytuacji z życia codziennego.
Rozważania i modlitwy, zamieszczone pod tytułem "Refleksja i modlitwa", nawiązują do aktualnych problemów młodych ludzi. Zawierają także wiele cennych tekstów ze skarbca Kościoła.
Praktyczne wskazówki dla uczniów pragnących pogłębiać swoją przyjaźń z Jezusem, pomocne w pracy nad sobą, ujęte zostały pod hasłem "Jeśli chcesz?".
Synteza treści każdej jednostki znajduje się formie notatki w rubryce "Masz wiadomość!", a nowo poznane pojęcia w słowniku.
Podręcznik zgodny z programem nauczania "Pójść za Jezusem Chrystusem? nr AZ-3-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r.
Numer dopuszczenia podręcznika: AZ-32-01/10-KR-3/12
Data dopuszczenia: 11.06.2012 r.
Treści podręcznika skupione są wokół tematu odkrywania miłości Bożej w Piśmie świętym, osobie Jezusa Chrystusa, przeżywaniu roku liturgicznego oraz doświadczeniu życia codziennego (słuchanie, odpowiadanie, dziękowanie, przepraszanie, przebaczanie, przyjmowanie darów i obdarowywanie).
W książce znajdują się również nowe jednostki tematyczne, np. o Chrystusie Królu, Dobrym Pasterzu, Wniebowstąpieniu, Nawiedzeniu NMP , św. Józefie, św. Dominiku Savio.
Treści związane z przygotowaniem do Pierwszej Komunii Świętej w kl. 2 dotyczą sakramentów, pojęcia grzechu i nawrócenia, sumienia, miłosierdzia Bożego, warunków i formuły spowiedzi, gestów związanych z przyjęciem sakramentu pojednania i Eucharystii.
Teksty PRZECZYTAJMY RAZEM! zostały dostosowane do obniżonego wieku uczniów.
Szatę graficzną tworzy wiele nowych ilustracji.
Podręcznik zgodny z programem nauczania "W drodze do Wieczernika? nr AZ-1-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r.
Numer dopuszczenia podręcznika: AZ-21-01/10-KR-1/12
Data dopuszczenia: 7.05.2012 r.
Numer dopuszczenia podręcznika: AZ-41-01/10-KR-1/12
W zeszycie ucznia przygotowane zostały najważniejsze informacje dotyczące treści katechez m.in. w formie myśli, cytatów oraz schematów ułatwiających ich zapamiętanie. Ponadto w książce znajdują się tytuły książek, piosenek i filmów, które mogą być poszerzeniem tematu oraz wolne miejsca do dyspozycji ucznia.
Święta Małgorzata Maria Alacoque, francuska wizytka i mistyczka żyła w latach 1647-1690. Przez ponad półtora roku Pan Jezus w objawieniach przedstawiał jej swoje Serce, bezgranicznie kochające ludzi i oczekujące ich miłości. Siostra Małgorzata opisała w swoim Pamiętniku Duchownym trzydzieści spośród tych objawień. Mistyczne dialogi z Jezusem wzywającym do rozszerzenia kultu Jego Najświętszego Serca stanowią treść Perełek, wydanych przez Wydawnictwo WAM.Małgorzata nazywana jest ""świętą od Serca Jezusowego"". W jednym z listów tłumaczy: To Boże Serce jest niezgłębioną otchłanią wszelkich dóbr, do której ubodzy mają się zwracać we wszystkich swoich potrzebach. Ono jest otchłanią radości, w której przepadają wszystkie nasze smutki. Jest otchłanią pokory przeciwko naszej pysze, jest otchłanią miłosierdzia dla nieszczęśliwych, jest wreszcie otchłanią miłości, w której powinniśmy ukryć całą naszą nędzę.Czytają: Anna Piróg-Karaszkiewicz, Jakub Kosiniak
Edyta Stein - święta Teresa Benedykta od Krzyża czczona jest jako orędowniczka odważnych w prawdzie, wspomożycielka niosących krzyż, nauczycielka mądrej miłości i obrończyni pokornych i prześladowanych.
Tę niemiecką Żydówkę z Wrocławia, filozofa i karmelitankę, Jan Paweł II kanonizował oraz ogłosił Współpatronką Europy. Wskazał ją jako nauczycielkę szacunku, tolerancji, otwartości oraz wzajemnego rozumienia, niezależnie od różnic etnicznych, kulturowych i religijnych.
Czyta Teresa Budzisz-Krzyżanowska.
Gdy mężczyźni zawodzą, Bóg powołuje kobiety.
Medytacje oparte są na losach najważniejszych kobiet ze Starego Testamentu. Są to żony, matki, córki czy kochanki. Jedne lśnią przykładem wierności i poświęcenia, inne knują misterne intrygi. Niektóre zajmują też wysoką pozycję w świecie mężczyzn, a zdarza się, że stają się ich ofiarami. Niemniej jednak Bóg realizuje własne zamysły w tej chwili na tych krętych ludzkich drogachMedytacje biblijne
Kobieta, niezmiennie od wieków, pozostaje bohaterką wielu dzieł literackich pisanych przez mężczyzn. Fascynacja „płcią piękną" wydaje się zrozumiała i uzasadniona. Odkrywanie tajemnicy kobiety prowadzi bowiem nieuchronnie do wyrażenia wdzięczność Stwórcy za wspaniałość Jego dzieła. Nie dziwi więc powiedzenie, że „kobiety są boskie", bo są obrazem samego Boga.
Historia mężczyzny nieodłącznie związana jest z obecnością kobiet. Świat Biblii jest jednak głównie światem mężczyzn. Autorzy ksiąg starotestamentowych, ukazując życie największych postaci, koncentrują się najczęściej na mężczyznach. Patriarchowie, przywódcy ludu, najwięksi prorocy byli mężami Bożymi. Obecność kobiet, chociaż może bardziej dyskretna, również stanowi jednak wspaniały materiał badawczy do analizy roli kobiet w zamyśle Stwórcy i w historii zbawienia.
Stary Testament sytuuje kobiety w bardzo różnych kontekstach. Występują one w roli matek, żon, córek czy kochanek. Przyczyniają się zarówno do wywyższenia mężczyzn, jak i do ich upadku. Są przykładem wierności i poświęcenia lub też snują misternie swoje intrygi i manipulują. Zajmują wysoką pozycję w świecie mężczyzn, ale też stają się ofiarami ich „samczego" postępowania. Niektóre stały się symbolem, a ich imiona wspomina się przy różnych okazjach, inne zaś pozostają ciągle bezimienne, jakby na marginesie.
W wielu wypadkach postawa starotestamentowych kobiet wpływa na zmianę biegu wydarzeń. Ich przebiegłość i pomysłowość prowadzi do realizacji Bożego planu, chociaż zdarza się, że stosowane przez nie metody możemy uznać za niezbyt stosowne czy chwalebne. Bóg prowadzi nieustannie swoje dzieło zbawienia i potrzebuje do jego realizacji ludzi odważnych, gotowych do współpracy z Nim. Gdy z różnych powodów zawodzą mężczyźni, Bóg powołuje kobiety, by ratowały sytuację, rozsławiając w ten sposób bohaterstwo i mądrość płci pięknej.
Kobiety - między miłością a zdradą to zbiór medytacji biblijnych opartych na historii najważniejszych kobiet starotestamentowych. Postaci są ukazane w porządku chronologicznym. Poświęcone im opowieści uwzględniają szerszy kontekst rodzinny czy plemienny, jednak konieczne będzie sięgnięcie do Biblii w celu całościowego odczytania zawartego w niej przesłania. Zamiarem autorów nie było osądzanie poszczególnych czynów i postaw prezentowanych kobiet ani propagowanie męskiego punktu widzenia. Książka stanowi raczej zachętę do odkrywania tajemnicy kobiety w różnych jej wymiarach oraz do odczytywania swojego życia w świetle opisywanych wydarzeń. Z tego punktu widzenia jest to książka o kobietach, przeznaczona zwłaszcza dla kobiet, ale może okazać się również bardzo pożyteczna
dla mężczyzn. Mamy przy tym nadzieję, że przybliży ona Czytelnikom niektóre mniej znane postaci i stanie się lekturą prowadzącą do refleksji nad obrazem kobiety, boskiej tajemnicy.
Autorzy – wstęp do książkiKobiety między miłością a zdradą Spis Treści
WSTĘP
LEWA
2. SARA
3.ŻONAICÓRKILOTA
4. REBEKA
5. RACHELA
6. TAMAR
7. MIRIAM
8. RACHAB
9. DEBORA
10. DALILA
11. RUT
12. ANNA
13. ABIGAIL
14. BATSZEBA
15. TAMAR, SIOSTRA ABSALOMA
16. IZEBEL
17.WDOWAZSAREPTY
18. SARA, ŻONA TOBIASZA
19. JUDYTA
20. ESTERA
21. ZUZANN A
22. SZULAMITKA
BIBLIOGRAFIA
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?