Po opublikowanej w 2012 r. Sztuce retorycznej Hermogenesa z Tarsu prof. Henryk Podbielski obecnie przybliża polskiemu czytelnikowi w swoim przekładzie i naukowym opracowaniu podstawowe dla szkolnej retoryki wszystkie zachowane z okresu cesarstwa rzymskiego „Progymnasmata", czyli „Wstępne ćwiczenia retoryczne". Były one w powszechnym użyciu jako podręczniki stosowane w szkolnej dydaktyce retorycznej nie tylko w greckich prowincjach cesarstwa rzymskiego, ale również przez całe tysiąclecie historii cesarstwa bizantyjskiego oraz (po przełożeniu na łacinę) w całej renesansowej i klasycystycznej Europie. Pierwsza w Polsce publikacja wszystkich czterech greckich zachowanych podręczników (Taon z Aleksandrii, Hermogenes, Aftoniusz Sofista, Mikołaj z Myry) praktycznej retoryki, nazywanych „Progymnasmata", łącznie z ich modelowym opracowaniem retora Libaniosa, w starannym przekładzie i naukowym opracowaniu prof. Podbielskiego jest dziełem prekursorskim, które ma szansę stać się inspiracją dla badaczy nie tylko sztuki retorycznej, ale i szeroko rozumianej nauki o języku i kulturze.Z recenzji prof. dra hab. Roberta R. ChodkowskiegoWiedza, erudycja, ogromne kompetencje badawcze i translatorskie, jak też rzetelność badawcza prof. Henryka Podbielskiego, znane wszystkim polskim i nie tylko polskim starożytnikom, sprawiają, że przygotowana przez niego praca znajdzie odbiorców nie tylko wśród wąskiego kręgu badaczy starożytności. Nie ulega wątpliwości fakt, iż w czasach nam współczesnych retoryka, zarówno w jej aspekcie teoretycznym i praktycznym, jak też przede wszystkim etyczno-moralnym, powinna stać się jednym z przedmiotów nowożytnej paidei. Opracowane przez prof. Podbielskiego przekłady sprawdzonych w ponad tysiącletniej praktyce dydaktycznej podręczników sztuki retorycznej mogą się więc okazać przydatne również obecnie w nauczaniu tego przedmiotu.Z recenzji prof. dr hab. Janiny Gajdy-Krynickiej
Kryzys wieku średniego - zjawisko wpisane w bieg życia czy użyteczny mit pozwalający radzić sobie z nieuniknionymi zmianami i stratami? Czy z wyzwaniami również? Czy można w wieku średnim kontynuować program wczesnej dorosłości? Jakim kosztem? Jak rekonstruujemy świat znaczeń osobistych, gdy zmienia się nasza emocjonalność w okresie przełomu połowy życia? Kiedy jest już za późno na wielką zmianę życiową oraz co jej sprzyja? Co oznacza zjawisko „teraz albo nigdy"? Jak dokonujemy bilansu półmetka i do czego może to prowadzić? Jaką rolę odgrywa świadomość czasu, rozeznanie osobistego potencjału, zdolność do konstruowania autorskiego planu na przyszłość? Wreszcie, co jest charakterystyczne dla kobiet, a co typowe dla mężczyzn? I jak bardzo jako osoby różnimy się sposobem przechodzenia połowy życia? To niektóre z pytań - nie ma na nie jednoznacznych i prostych odpowiedzi w tej książce, w psychologii bowiem większość rozwiązań rozpoczyna się od „to zależy...". Monografia, obok zaprezentowanych teorii i badań, niesie zaproszenie do refleksji, może też wyzwanie, sugeruje poszukiwanie wraz z autorem niejednoznacznych i nierzadko trudnych odpowiedzi na nieproste pytania. Pytania, jakie wywołuje w nas poczucie wolności, odpowiedzialności i czasu.
Publikacja może służyć jako swego rodzaju kompas dla każdego, kto chce angażować się we własny autentyczny rozwój i świadomie dążyć do dojrzałości, a także towarzyszyć w tym procesie innym osobom. Treść przeprowadzonych analiz wnosi wkład zarówno do refleksji pedagogicznej, jak również praktyki wychowawczej, animacyjnę i formacyjnej.Czy jest możliwe mądre podejmowanie wyzwania, jakie stanowi życie, jeśli nie dociera się do głębokiej prawdy o sobie? Gdzie szukać odpowiedzi na pytanie o pełnię życia, gdy odczuwa się brak kompetentnego, odpowiedzialnego towarzyszenia drugiej osoby? Dlaczego tak często boli pustka ponowoczesnej rzeczywistości złudzeń i związanych z nimi rozczarowań?Monografia wpisuje się w nurt odpowiedzi na apel papieża Franciszka o wychodzenie na współczesne peryferia ludzkiej nędzy oraz adekwatne podejmowanie związanych z nimi wyzwań. Niewątpliwie jednym z najbardziej dotkliwych obszarów biedy człowieka jest -tak powszechny dziś - stan, w którym nie zna on i nie rozumie samego siebie.
Tom niniejszy opiera się w swym głównym zrębie na edycji "Osoby i czynu" z 1985 r., zawiera także uzupełnienia, których celem jest przedstawienie antropologii filozoficznej Karola Wojtyły w jak najpełniejszym kształcie.
Książka jest próbą ukazania teoretycznych podstaw nauk o religii, najbardziej intrygującej postaci ludzkiego zachowania i złożonego tworu kulturowego. Nie chodzi tu o przedstawienie samego zjawiska religii, lecz badających je nauk i wyjaśniających je teorii. Centralne miejsce zajmuje metodologiczna sytuacja nauk o religii: ich poznawcze możliwości i granice. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla badaczy religii i metodologów, ale sięgnąć po nią może każdy, kto szuka informacji o naukach, które swoim przedmiotem uczyniły religię. Wydanie III poprawione i rozszerzone.
Twórczość artystyczna i dydaktyczna Oskara Hansena długo pozostawała na marginesie głównego nurtu historii sztuki. Dopiero ostatnie lata zdają się ujawniać doniosłość i wpływ jego teorii nie tylko na uczniów, absolwentów warszawskiej ASP, lecz także na młodych artystów debiutujących w ostatnich latach. Książka ukazuje złożony układ - działalności Oskara Hansena, rozległości jego myśli, a także oddziaływania idei Formy Otwartej w kolejnych dekadach. Zgromadzone artykuły prezentują krytyczną refleksję nad spuścizną architekta, a jednocześnie ukazują siłę oddziaływania jego myśli. Uporządkowane wokół zasadniczych kategorii - idei, utopii, reinterpretacji - przybliżają twórczość Oskara Hansena jako wciąż żywą tkankę współczesności.
Psychologiczny pomiar religijności jest próbą zmierzenia się z naukowym podejściem do badań nad religijnością w psychologii. Na polskim rynku wydawniczym od wielu lat jest obserwowany deficyt opracowań, które prezentują dorobek badawczy w zakresie konstrukcji narzędzi służących do pomiaru tego fenomenu. Niniejsza publikacja wychodzi naprzeciw tym potrzebom i prezentuje narzędzia służące do pomiaru różnych aspektów religijności. Czytelnik znajdzie w niej podstawy teoretyczne oraz właściwości psychometryczne kilkunastu skal. Ich powstanie lub adaptacja to owoc wieloletnich badań psychologów, którzy wywodzą się z lubelskiej szkoły psychologii religii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Książka ta nie tylko jest pomocna w badaniach z zakresu psychologii religii, ale również może stać się cennym źródłem wiedzy dla różnych przedstawicieli nauk społecznych zajmujących się badaniem religijności.
Publikacja zawiera treści dotyczące kierunków profilaktyki i resocjalizacji istotne, z punktu widzenia Autorów, we współczesnej rzeczywistości. Jej celem jest przedstawienie wybranych negatywnych zjawisk oraz działań mających je pozytywnie niwelować. Przedstawiane zagadnienia prezentowane są w sposób holistyczny, a takie całościowe ujęcie tematu nadaje publikacji dodatkową wartość. Czytelnik otrzymuje w ten sposób kompleksowe informacje dotyczące wybranych kierunków współczesnej profilaktyki i resocjalizacji.Z recenzji dra hab. Edmunda Juśki, prof. KULMonografię cechują bogate walory poznawcze w zakresie profilaktyki i resocjalizacji, jest ona wyjątkowo inspirująca. Przybliża problematykę ważną i zarazem niezmiernie interesującą dla wielu specjalistów oraz popularyzatorów nauki. Stanowi istotny wkład intelektualny w obszar interdyscyplinarny, gdyż poszerza wiedzę z profilaktyki i resocjalizacji. W niniejszej publikacji specjaliści z różnych dziedzin znajdą cenne informacje. Należy polecić ją osobom zajmującym się pracą badawczą z pedagogiki pracy czy też resocjalizacji, pedagogom, logopedom, a także rodzicom.Z recenzji dr hab. n. o zdr. Anny Pacian, UM w Lublinie
W Wykładach lubelskich jesteśmy nie tylko świadkami, a przez to także uczestnikami interesujących przygód i spotkań ich Atora z myślicielami, którzy przed Nim usiłowali tropić istotę tego, co moralne i tego, co ludzkie. Towarzyszymy Mu również w owej niezwykłej przygodzie dochodzenia do metody "metod odsłaniania primum ethicum et anthropologicum", odkrywania owego okna na świat osoby ludzkiej, okna, jakim jest jej własny czyn. Wykłady lubelskie, niezależnie od swych przedmiotowych, cennych w sobie precyzacji i ujaśnień, są odkrywaniem najlepszej z dróg człowieka do odkrywania samego siebie. Stają się dla Karola Wojtyły poniekąd formułowaniem "organonu" traktatu o człowieku, przedstawionego potem w Osobie i czynie, o człowieku oglądanym właśnie poprzezokno jego czynu.
Izydor z Sewilli (560-636) jest jednym z tych pisarzy chrześcijańskich, którzy przyczynili się do przekazania Europie kulturowego dziedzictwa antyku. Z jego ogromnej spuścizny literackiej najbardziej znanym dziełem są Etymologiarum libri XX, czyli Etymologie w dwudziestu księgach, pierwsza naukowa encyklopedia, obejmująca wiadomości ze wszystkich ówcześnie znanych dziedzin wiedzy, która stała się najpoczytniejszym po Biblii dziełem średniowiecznego Zachodu. Niniejsza książka to studium poświęcone botanice Izydora w jego encyklopedii. Oparta została na wnikliwej analizie filologicznej tekstu XVII księgi Etymologii, zatytułowanej De agricultura, która stanowi cenne źródło wiadomości na temat starożytnej wiedzy o roślinach, a także, pośrednio, o ówczesnym rolnictwie, medycynie, kuchni, wierzeniach i praktykach religijnych. Autorka odnalazła też i przebadała źródła, z których Izydor czerpał wiedzę o botanice i rolnictwie, oraz określiła, jakie wiadomości w nich znalezione przeniósł do swojej encyklopedii. Książka kierowana jest do szerokiego kręgu odbiorców, a mianowicie filologów klasycznych, historyków starożytności, badaczy rzymskiej literatury agronomicznej i starożytnego rolnictwa rzymskiego oraz grona miłośników antyku.
Richard Pipes, autor fundamentalnej pracy poświęconej rewolucji bolszewickiej, zwrócił uwagę, że historycy piszący na temat dziejów ZSRS niewiele miejsca poświęcają religii lub w ogóle o niej nie wspominają, choć walka z nią w ciągu 70 lat istnienia tego państwa należała do głównych jego zadań, a heroiczna obrona swobód religijnych przez wiernych różnych wyznań zasługuje na jej poznanie. Niniejsza praca ma celu służenie tej sprawie. Nie przez rekonstrukcję procesu historycznego, jaki się dokonał w ZSRS w tej dziedzinie, lecz przez ukazanie ? w postaci kalendarium ? dziejów religii, Kościoła katolickiego, losów należącej do niego ludności polskiej i innej oraz historii innych Kościołów w tym państwie. Celem tej publikacji jest poszerzenie bardzo ograniczonej dotychczas świadomości społecznej na ten temat
Tom II tragedii Sofoklesa w przekładzie R. R. Chodkowskiego obejmuje trzy kolejne sztuki poety: Króla Edypa, Antygonę i Elektrę. Król Edyp to według Arystotelesa „najpiękniejsza tragedia" (kalliste tragoidia), ponieważ w niej znalazł on najpełniejsze urzeczywistnienie własnych postulatów swojej poetyki normatywnej. Dramaturga interesują w niej problemy wielkości i upadku człowieka, jego wolności i ograniczeń, w tym zależności losu człowieka od sił wyższych. Antygona, równie wielkie arcydzieło o charakterze uniwersalnym, na przykładzie heroicznej postawy tytułowej bohaterki ukazuje istotne znaczenie w życiu człowieka wyższych, wartości, jak oddanie osobom najbliższym i poszukiwanie sensu życia w wierności wyznawanym ideałom. Drugi bohater sztuki, Kreon, swoją postawą tyrana, ilustruje niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą władza, jeśli władca, przekonany o posiadaniu jedynej prawdy, dla własnych celów nagina prawo i w konsekwencji łamie prawa boskie i podstawowe prawa ludzkie, by ostatecznie przegrać i jako polityk i jako człowiek Elektra - to trzecia z najbardziej znanych tragedii Sofoklesa. Podobnie jak w Antygonie Sofokles ukazuje w tej sztuce dramat młodej dziewczyny, która mimo wielu nieszczęść, jakie spadają na nią gradacyjnie, nie załamuje się i do końca pozostaje sobą, wierna podjętemu zadaniu pomszczeniu ojca i ukaraniu jego zabójców, w tym swej matki-zbrodniarki. Z pomocą boga i brata odnosi ostateczne zwycięstwo. Te trzy sztuki łączy przekonanie o kruchości życia człowieka, lecz i wiara w wielkość jego ducha oraz zdolność do pokonywania przeciwieństw w walce o sprawiedliwość i prawdę, nawet za najwyższą cenę.
Uznane przez Kościół sanktuaria są uprzywilejowanym miejscem, w którym pielgrzymi umacniają swoją wiarę, zanoszą do Boga dziękczynienia i prośby, czynią pokutę oraz doświadczają jedności i powszechności Kościoła. Pielgrzymka w sensie chrześcijańskim jest zawsze pobożnym aktem religijnym wynikającym z żywej wiary i zmierzającym do spotkania z Bogiem w Jego słowie i w sakramentach. Aby pielgrzymka była prawdziwym przeżyciem religijnym, a nie zwykłą „turystyką religijną", konieczna jest przynajmniej ogólna świadomość tego, czym są i jaką rolę odgrywają sanktuaria oraz jakie główne cele mają pielgrzymki. Niniejsza publikacja ukazująca się w Jubileuszowym Roku Miłosierdzia, opierając się na nauczaniu Kościoła, ukazuje istotne elementy teologii sanktuarium i pielgrzymki, rolę i znaczenie sprawowanej w nich liturgii oraz praktyk pobożności ludowej. Może służyć pomocą zarówno duszpasterzom organizującym pielgrzymki do sanktuariów, jak i uczestnikom pielgrzymek w prawdziwie religijnym i duchowo ubogacającym przeżyciu tej ważnej i często praktykowanej formy kultu.
Publikacja prezentuje wyniki analiz dotyczących aksjologicznych uwarunkowań osiągnięć uczniów zdolnych. Podjęta problematyka odnosi się do młodzieży wyróżniającej się na tle klasy osiągnięciami szkolnymi, wyrażonymi w postaci wysokich ocen szkolnych oraz osiągnięć w konkursach i olimpiadach przedmiotowych. Celem prowadzonych badań była analiza systemu wartości i poziomu idealizmu wśród uczniów uzdolnionych. Wnioski z badań mogą być pomocne w efektywnym wspieraniu rozwoju młodych osób zdolnych, tak, by z powodzeniem dokonywali oni ważnych dla nich wyborów edukacyjnych czy zawodowych. Odniesienie do sfery wartości w charakterystyce osób zdolnych to nowatorski i inspirujący nurt we współczesnych badaniach z zakresu psychologii zdolności i osiągnięć.Konstrukcja tekstu pozwala zeń korzystać w całości lub z dowolnego fragmentu [...]. Stanowi bardzo udaną próbę całościowego myślenia o predyktorach wysokich osiągnięć w nauce. Ilustruje [...] tezę głoszącą, jak cenione wartości dynamizują aktywność intelektualną sprzyjając postępom szkolnym. Z recenzji prof. dr hab. Marii Ledzińskiej[...] monografia stanowi rzetelne a jednocześnie bardzo interesujące opracowanie naukowe ważne ze względów badawczych, teoretycznych i społecznych. Odbiorcami opracowania mogą być nie tylko naukowcy zajmujący się zagadnieniem wartości i zdolności, ale także praktycy [...] pracujący z uczniami, a nawet rodzice uczniów, i to nie tylko tych zdolnych. Z recenzji dr hab. Bogusławy Lachowskiej
Posługiwanie kapłanów (biskupów i prezbiterów) należy do istotnych struktur Kościoła. Z ustanowienia Chrystusa jego podstawą jest sakrament święceń. Kapłani kontynuują w Kościele posłannictwo Chrystusa Kapłana, Proroka i Króla: głoszą słowo Boże, uświęcają Lud Boży przez sakramenty święte i kierują wspólnotą wiernych. Na mocy sakramentu święceń, namaszczeni Duchem Świętym reprezentują Chrystusa, są Jego żywym znakiem i narzędziem.Autor ukazuje historyczny rozwój liturgii sakramentu święceń (od starożytności do czasów współczesnych) i aktualnie obowiązujące obrzędy święceń prezbiterów. Na podstawie liturgii święceń oraz nauczania Kościoła prezentuje także najważniejsze tematy z teologii kapłaństwa (działanie In persona Christi Capitis et Ecclesiae, relacyjny i kolegialny charakter prezbiteratu) oraz posługiwanie prezbiterów jako gorliwych współpracowników biskupów przez wypełnianie posługi słowa Bożego, posługi uświęcania i pasterzowania (tria munera). Książka ta jest systematycznym i wyczerpującym ujęciem sakramentu święceń w stopniu prezbitera.Z recenzji
ks. prof. dra hab. Krzysztofa Góździa
Racjonalność współczesnego świata wyraża się (...) na przykład w europejskiej wizji bezpieczeństwa międzynarodowego, ogłoszonej w 2003 roku w formie strategii, uważanej za katalog zdrowego rozsądku: demokracji nie da się narzucić siłą, siła militarna nie jest ani jedynym, ani pierwszym instrumentem zarządzania kryzysami, dialog ze wszystkimi i wielostronne negocjacje są niezbędne do zapobiegania konfliktom, nędza na świecie ma siłę destabilizującą na równi z przemocą oraz terroryzmem. (ze wstępu)
Autor przedstawia opracowanie ukazujące wkład różnych autorów do skarbnicy wiedzy humanistycznej o cierpliwości jako cesze charakterologicznej, cnocie moralnej, wartości literackiej oraz podstawie życia człowieka w wielu sytuacjach egzystencjalnych. [...] Podkreśla, że cecha cierpliwości jest nieodzownym warunkiem efektywnego wykonywania niektórych zawodów i podejmowania ważnych funkcji społecznych. Odnosi się to zwłaszcza do zawodów zaufania publicznego, m.in. nauczyciela, lekarza, księdza, pielęgniarki, psychologa, prawnika, policjanta, strażaka, pracownika socjalnego, pracownika służby ratowniczej. [...] Refleksje Autora dotyczące cierpliwości w sytuacjach choroby i pobytu w szpitalu - oparte są na jego introspekcyjnych i retrospekcyjnych narracjach jako pacjenta. Wskazuje on, że dochodzenie do postawy cierpliwości jest zadaniem trudnym, wymagającym długotrwałego wysiłku, zadaniem wieloetapowym, ale wręcz koniecznym na każdym etapie życia i działalności zawodowo-społecznej. [...] Autor książki wykazał się wielką erudycją, dołożył wiele starań, aby zjawisko cierpliwości i niecierpliwości, od wieków towarzyszące człowiekowi, stało się w jego opracowaniu przedmiotem refleksji i opisu podejmowanych z różnych punktów widzenia. Według prof. P.P. Gacha wszystkie rodzaje wypowiedzi na temat cierpliwości mają wartość kształcącą i wychowawczą.
Publikacja powstała w ramach badań realizowanych w Katedrze Psychologii Różnic Indywidualnych w Instytucie Psychologii KUL. Prezentuje wyniki analiz dotyczących psychologicznych uwarunkowań poczucia jakości życia artystów plastyków. Podjęta problematyka odnosi się do osób w wieku średniej dorosłości wyróżniających się ponadprzeciętnymi zdolnościami plastycznymi wyrażonymi w postaci wybitnych osiągnięć w dziedzinie sztuk plastycznych. Podejmowane zagadnienie stanowi atrakcyjną przestrzeń do stawiania nowatorskich pytań badawczych, których głównym celem jest poznanie specyfiki funkcjonowania osób dorosłych uzdolnionych plastycznie. Zarówno w polskiej, jak i w światowej literaturze psychologicznej wciąż brakuje analiz odnoszących się do tej grupy wiekowej. Wnioski z badań mogą być pomocne w efektywnym wspieraniu rozwoju artystów plastyków. Zastosowana w projektowaniu badań, a następnie w analizie i interpretacji uzyskanych wyników, koncepcja godności człowieka, jako drogi wzrastania ku wyższemu poczuciu jakości życia, stanowi nowatorski i inspirujący nurt we współczesnych badaniach z zakresu psychologii zdolności i psychologii pozytywnej. Książka jest adresowana do profesjonalistów: psychologów, pedagogów, artystów, kulturoznawców, a także do szerszego grona czytelników.
Katalog prac plastycznych Cypriana Norwida obejmuje wszystko, co zostało przez twórcę Solo narysowane, namalowane lub wykonane jakąkolwiek techniką plastyczną, a zatem rysunki, akwarele, obrazy i studia olejne, ponadto prace graficzne, projekty rzeźbiarskie oraz prace medalierskie. Oprócz obiektów zachowanych zostały w nim uwzględnione i te, które uznano za zaginione, ale były reprodukowane za życia artysty lub po jego śmierci w wydawnictwach naukowych i albumowych, czasopismach i katalogach wystaw, oraz te, które znamy jedynie z tytułu lub choćby z drobnej wzmianki. Katalog obejmuje zarówno dzieła o niepodważalnych wartościach artystycznych, jak i pobieżnie wykonane szkice, w rodzaju rysunkowej notatki, a nawet zupełnie niepozorne „karteczki i złamki", jak swe szkicowe drobiazgi określał Norwid.
W XIV tomie Studiów nad sztuką renesansu i baroku poruszone zostały zagadnienia z zakresu malarstwa, rzeźby, architektury i rzemiosła artystycznego. Autorzy artykułów - historycy sztuki z różnych instytucji naukowych - koncentrują się na osobie artysty, jego wpływie na formę dzieła sztuki, ale również pokazują go jako inicjatora czy tez współtwórcę programu ideowego. Prezentują także postać fundatora, którego wsparcie finansowe umożliwia realizację dzieła sztuki. Interesujące jest też poznanie jego intelektualnego zaangażowania w sam proces twórczy, np. w realizację projektu ideowego dzieła. Architektura i jej wnętrze niejednokrotnie jest miejscem upamiętnienia fundatora i jego rodu. Stopniowo, przez kolejne lata wnętrze wypełniały dzieła sztuki, nieraz nadając mu nowy wyraz ideowy, stając się świadectwem tradycji narodowej lub rodowej. Proces utrwalania pamięci dotyczy zarówno twórców. jak i dzieł sztuki, stąd tak ważne są działania mające na celu ochronę zabytków.Zaprezentowane w tomie prace nie tylko poszerzają wiedzę o dziejach sztuki i kultury w Polsce i w Europie, ale i otwierają nowe interesujące pola badawcze.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?