Książka przedstawia problematykę definicji w aspekcie historycznym i systematycznym. Autor uporządkował chronologicznie stanowiska akceptujące i nieakceptujące użycie definicji. Opracował nadto i wyakcentował związki teorii znaczenia i teorii definicji przez aplikację referencyjnej semantyki Hilarego Putnama. Monografia uwyraźniła fakt, że definicje podlegają rewizjom i zmianom. Współczesne, nowe spojrzenie na tradycyjną teorię definicji może być pożyteczne, między innymi, dla osób zainteresowanych językoznawstwem (lingwistyką), psycholingwistyką, socjolingwistyką, filozofią języka i nauki, a także semiotyką, metodologią i epistemologią.
Jednym z najszerzej dyskutowanych współcześnie problemów w filozofii jest kwestia wolnej woli. Dotyczy ona tego, czy samą wolną wolę daje się uzgodnić z przyczynową determinacją działania przez czynniki niezależne od kontroli sprawcy, co jest warunkiem moralnej odpowiedzialności. Dyskusja zatem o wolnej woli prowadzi do problemu zasługi i kary, winy i odpowiedzialności, umysłu i ciała, konieczności i możliwości, wieczności i czasu, dobra i zła. W konsekwencji problem wolnej woli nie ogranicza się w prosty sposób do jednej, określonej dziedziny filozofii, ale staje się przedmiotem dociekań etyki, epistemologii, filozofii społecznej i politycznej, metafizyki, filozofii umysłu, filozofii prawa i nauki czy wreszcie filozofii religii. Wspólnym mianownikiem zarysowanego zagadnienia jest problem fatalizmu — fatalizmu teologicznego, ale także logicznego. Logiczna wersja fatalizmu zakłada, że każde zdarzenie przyszłe jest zdeterminowane przez to, co już jest prawdziwe, w szczególności przez prawdę, która się wtedy zdarzy. Teologiczny wariant fatalizmu natomiast wprowadza predestynację wszystkich zdarzeń w takim zakresie, w jakim boski byt poznaje wcześniej albo wprost z wieczności, że dane zdarzenia będą miały miejsce.Prezentowana książka jest odpowiedzią na zainteresowanie problematyką wolnej woli i hipotezą teistyczną obserwowane we współczesnej filozofii od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, o czym świadczą publikacje A.N. Priora, Ch. Hartshorna, N. Pike'a czy R. Taylora, a współcześnie W. Haskera, P. Inwagena, A. Plantingi i wielu innych. Publikowany tom przekładów dzieł klasyków zagadnienia wolnej woli i hipotezy teistycznej od czasów karolińskich do współczesności, tekstów niezwykle ważnych i nośnych filozoficznie, wypełnia ewidentną lukę w polskiej literaturze filozoficznej. Warto podkreślić, że podobny deficyt adekwatnych przekładów także w filozoficznej literaturze anglojęzycznej skutkował nieporozumieniami albo wręcz zupełnie błędnymi interpretacjami tych klasycznych problemów.
Niniejszy tom jest pierwszą częścią realizowanego na Wydziale Filozofii KUL projektu dotyczącego badań nad problemem wolnej woli i hipotezy teistycznej. Część drugą będzie stanowił tom zawierający studia i eseje poświęcone zarówno doktrynie myślicieli prezentowanych w tym tomie, jak i koncepcjom przedstawicieli innych nurtów w filozofii dawniejszej i współczesnej, takich jak Anzelm z Canterbury, Tomasz z Akwinu, Baruch Spinoza, reprezentanci filozofii procesu i teizmu otwartego. Publikacja tomu obejmującego studia i eseje jest planowana na wiosnę 2019 roku.
W pierwszej części tomu znajdują się opracowania dotyczące historii filozofii (od św. Augustyna do końca XVIII wieku), a w drugiej - badania nad myślą współczesną. Autor wprowadzenia słusznie zauważa, że kwestia ludzkiej wolności ma doniosłe znaczenie w kontekście ekspansji współczesnych nurtów naturalistycznych, które de facto pozbawiają człowieka wolności, a zatem i odpowiedzialności. Analiza rozmaitych stanowisk filozoficznych pozwala ten problem podjąć kompetentnie i uniknąć wielu aporii logicznych, jak również metafizycznych i antropologicznych, które wydają się powstawać w refleksji nad wszechwiedzą Boga i wolnością człowieka.
Prof. dr hab. Marcin Karaś (UJ)
Przed autentycznie uprawianą historią filozofii stoi bowiem trudne zadanie ciągłego podtrzymywania źródeł filozofii w taki sposób, by mogły one dostarczać materiału do opisu ludzkiego doświadczenia również współcześnie. Tytułowa kontrowersja („Jeżeli Bóg istnieje...") autorom omawianej monografii stworzyła warunki, w których jak w pryzmacie jednorodne stanowiska i monolityczne systemy ujawniły swoje wewnętrzne zróżnicowanie. Dawniejsza filozofia stała się bardziej zrozumiała, a współczesne koncepcje ukazały swoją istotność. [...] Teizm i naturalizm (użyjmy sformułowań ogólnych i nieostrych, ale wyrażających jakoś specyfikę dwóch perspektyw) być może dlatego wchodzą ze sobą w konfrontację, że odnoszą się do podobnego, choć różnie formułowanego problemu — wolności w warunkach konieczności. [...] Wszystkie zawarte w tomie teksty są oryginalnymi artykułami naukowymi, opierają się na tekstach źródłowych i najnowszej literaturze przedmiotu. Wszyscy autorzy reprezentują w swojej dziedzinie najwyższy poziom badań naukowych, a ich kompetencje potwierdzają dotychczasowe publikacje (artykuły, monografie, przekłady).
Dr hab. Tomasz Kupś, prof. UMK
Przedmiot niniejszej publikacji dotyczy regulacji stosunków między państwem polskim a Kościołem katolickim przy użyciu konkordatu, czyli umowy pomiędzy Stolicą Apostolską a najwyższymi organami państwa, która rodzi skutki prawne dla obu Stron. Głównym jej celem jest całościowe ujęcie problematyki w aspekcie historycznym i współczesnym. W tym sensie dzieło to stanowi nowość na rynku wydawniczym.
Zawartość tej publikacji obejmuje: rozdział wstępny – wyjaśniający pojęcie i rodzaje konkordatów – i dwie części. Pierwsza część zawiera analizę stosunków między państwem polskim a Stolicą Apostolską od Mieszka I do czasów współczesnych. Druga część zawiera wyjaśnienie genezy i komentarz norm zawartych w obowiązującym Konkordacie. W zakończeniu Autor stawia tezę, że zawarcie tego Konkordatu oznacza zerwanie z modelem wrogiej separacji – narzuconym przez reżim komunistyczny – i realizację modelu państwa świeckiego, opartego na zasadzie przyjaznego rozdziału i współdziałania między państwem a Kościołem dla dobra wspólnego.
Główne pytanie postawione przez redaktorów tomu: Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stan badań i perspektywy badawcze brzmi: „jaka dydaktyka polonistyczna?”. Jest to kwestia ważna i znacząca, szczególnie w dobie szybko zachodzących zmian cywilizacyjnych i kulturowych, rozpoczynająca kolejny dyskurs polonistyczny. Przygotowany przez Sławomira Jacka Żurka i Annę Adamczuk-Stęplewską tom ma swoje szczególne znaczenie, tym bardziej, że w większości wypadków skupione są w książce głosy młodych i bardzo młodych (doktorantów) badaczy z kilku ośrodków uniwersyteckich.
Prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska
Chrystus cierpiący (łac. Christus patiens), jest tragedią napisaną w języku starogreckim, opartą na przekazie biblijnym, zawartym w czterech ewangeliach, ukazującą jakby w trzech odsłonach Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Jest to centon, czyli utwór w dużej części skomponowany z tekstów innych autorów, odpowiednio dobranych i dopasowanych do wyrażenia nowych treści, w tym wypadku z wersów tragików greckich, przede wszystkim z tragedii Eurypidesa, co zresztą autor dramatu zaznacza w jego Wprowadzeniu. Ponieważ tekst zachowany w rękopisach nie miał tytułu, nadał go, odpowiednio do treści, pierwszy wydawca, Antonius Bladus, w wieku XVI i ta propozycja została zgodnie zaakceptowana. W przekładzie Roberta R. Chodkowskiego czytelnik otrzymuje tekst klarowny i spójny, napisany językiem żywym, poetyckim, a jednocześnie w pełni zrozumiałym (w wielu miejscach znacznie bardziej zrozumiałym niż przekład J. Łanowskiego), zaopatrzony w niezbędne komentarze i objaśnienia. Tekst ten z przyjemnością i zainteresowaniem przeczyta każdy, kto interesuje się zarówno literaturą chrześcijańską, jak i dramatem greckim i jego recepcją.
Z recenzji dr hab. Joanny Sowy, prof. UŁ
Pojęcie filozofii klasycznej w swym istotnym rdzeniu zawiera elementy przemawiające do każdego bez wyjątku człowieka, który umiejętność refleksji wykorzystuje do poszerzania pola swego człowieczeństwa. Elementy te to prawda i obiektywizm. Przez lata istnienia PRL systematycznie trzebiono ze świadomości społecznej w Polsce treści klasyczne filozofii. Nagle głośną mową odkryto sens prawdy i godności, prawdomówności, prawa i dobra, miłości, wiary i Boga. Filozofia klasyczna musi odnaleźć drogę do umysłów ludzkich. Nieoczekiwanie imperatyw ten zweryfikował mi się w maju 1981 roku w Gdańsku - w mieście będgcym symbolem całego wielkiego kontekstu szansy ducha narodowego. Seria wykładów, które autor wygłosił w tym mieście na prośbę Ośrodka Prac Społeczno-Zawodowych przy NSZZ Solidarność w Gdańsku, wykładów zbudowanych właśnie na zrębie podstawowych problemów, dziedzin i sensów filozofii klasycznej - spotkała się z przyjęciem zaskakujgco żywym.
Tom Etyka nauczyciela pod redakcją Magdaleny Bajan oraz Sławomira Jacka Żurka to niezwykle wartościowa i potrzebna pozycja wydawnicza. W jej skład wchodzą artykuły naukowe i popularnonaukowe z zakresu bardzo szeroko rozumianej humanistyki, nastawionej na problemy etyczne. Ich autorami są bowiem zarówno nauczyciele akademiccy, prowadzący prace badawcze, jak i nauczyciele-praktycy, pracujący w różnego rodzaju placówkach oświatowych, co wyznacza nowoczesny kurs otwartego dyskursu szkoły z uniwersytetem.
Dr hab. Krzysztof Biedrzycki
Etyka nauczyciela to publikacja porządkującą współczesne rozumienie zagadnień związanych z etosem tej grupy zawodowej. Tom wpisuje się w publiczną debatę o systemach normatywnych regulujących funkcjonowanie społeczeństwa. Gromadzi wypowiedzi przedstawicieli środowisk szkolnych i uniwersyteckich z całego kraju, nie pretendując jednak do formułowania zbioru prawideł moralnych nauczyciela. [...] Zaletą takiego ujęcia jest połączenie bogatego opisu wyzwań moralnych, przed jakimi stoi współczesna polska szkoła, z próbą refleksji o charakterze aksjologiczno-normatywnym.
Ks. dr hab. Alfred M. Wierzbicki, prof. KUL
Autor ukazał, że edukacja integracyjna nie jest czynnikiem dynamizującym rozwój dziecka niepełnosprawnego, nie sprzyja bowiem redukcji narastającego w nim lęku ani osiągnięciu korzystnej pozycji w strukturze klasy, zwiększa natomiast koszty emocjonalne. Efekty edukacji integracyjnej inaczej oceniają nauczyciele prowadzący i wspomagający, a inaczej rodzice. Każda z tych grup wiąże odmienne oczekiwania z tą formą kształcenia. Edukacja integracyjna rzeczywiście „woła o pomoc” profesjonalistów. Praca znajdzie zapewne wielu czytelników. Jest skierowana do specjalistów zajmujących się rehabilitacją i kształceniem osób niepełnosprawnych, pedagogów specjalnych, a także licznej grupy studentów psychologii i pedagogiki oraz rodziców niepełnosprawnych dzieci. Stanowi znaczącą pozycję książkową na temat psychologicznych i pedagogicznych aspektów kształcenia integracyjnego.
Autorzy książki podjęli się opracowania ważnej kategorii socjologicznej, jaką jest świadomość społeczna. Mimo że od wielu dziesiątków lat funkcjonuje ona w literaturze przedmiotu oraz w prowadzonych przez gremia uczonych dyskusjach, to dotychczas nie doczekała się systematycznego i wieloaspektowego omówienia. Prezentowana publikacja jest próbą wyjścia naprzeciw tym zaniedbaniom. Dzielą się w niej swoją wiedzą z czytelnikiem znawcy problematyki z ośrodków akademickich z całego kraju: Katowic, Krakowa, Lublina, Poznania, Warszawy, Wrocławia. Opracowanie będzie przydatną lekturą nie tylko dla osób zajmujących się zawodowo poruszanymi w nim zagadnieniami, ale i dla każdego zainteresowanego kondycją współczesnego człowieka.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?