W XIV tomie Studiów nad sztuką renesansu i baroku poruszone zostały zagadnienia z zakresu malarstwa, rzeźby, architektury i rzemiosła artystycznego. Autorzy artykułów - historycy sztuki z różnych instytucji naukowych - koncentrują się na osobie artysty, jego wpływie na formę dzieła sztuki, ale również pokazują go jako inicjatora czy tez współtwórcę programu ideowego. Prezentują także postać fundatora, którego wsparcie finansowe umożliwia realizację dzieła sztuki. Interesujące jest też poznanie jego intelektualnego zaangażowania w sam proces twórczy, np. w realizację projektu ideowego dzieła. Architektura i jej wnętrze niejednokrotnie jest miejscem upamiętnienia fundatora i jego rodu. Stopniowo, przez kolejne lata wnętrze wypełniały dzieła sztuki, nieraz nadając mu nowy wyraz ideowy, stając się świadectwem tradycji narodowej lub rodowej. Proces utrwalania pamięci dotyczy zarówno twórców. jak i dzieł sztuki, stąd tak ważne są działania mające na celu ochronę zabytków.Zaprezentowane w tomie prace nie tylko poszerzają wiedzę o dziejach sztuki i kultury w Polsce i w Europie, ale i otwierają nowe interesujące pola badawcze.
Książka przedstawia problematykę definicji w aspekcie historycznym i systematycznym. Autor uporządkował chronologicznie stanowiska akceptujące i nieakceptujące użycie definicji. Opracował nadto i wyakcentował związki teorii znaczenia i teorii definicji przez aplikację referencyjnej semantyki Hilarego Putnama. Monografia uwyraźniła fakt, że definicje podlegają rewizjom i zmianom. Współczesne, nowe spojrzenie na tradycyjną teorię definicji może być pożyteczne, między innymi, dla osób zainteresowanych językoznawstwem (lingwistyką), psycholingwistyką, socjolingwistyką, filozofią języka i nauki, a także semiotyką, metodologią i epistemologią.
Jednym z najszerzej dyskutowanych współcześnie problemów w filozofii jest kwestia wolnej woli. Dotyczy ona tego, czy samą wolną wolę daje się uzgodnić z przyczynową determinacją działania przez czynniki niezależne od kontroli sprawcy, co jest warunkiem moralnej odpowiedzialności. Dyskusja zatem o wolnej woli prowadzi do problemu zasługi i kary, winy i odpowiedzialności, umysłu i ciała, konieczności i możliwości, wieczności i czasu, dobra i zła. W konsekwencji problem wolnej woli nie ogranicza się w prosty sposób do jednej, określonej dziedziny filozofii, ale staje się przedmiotem dociekań etyki, epistemologii, filozofii społecznej i politycznej, metafizyki, filozofii umysłu, filozofii prawa i nauki czy wreszcie filozofii religii. Wspólnym mianownikiem zarysowanego zagadnienia jest problem fatalizmu — fatalizmu teologicznego, ale także logicznego. Logiczna wersja fatalizmu zakłada, że każde zdarzenie przyszłe jest zdeterminowane przez to, co już jest prawdziwe, w szczególności przez prawdę, która się wtedy zdarzy. Teologiczny wariant fatalizmu natomiast wprowadza predestynację wszystkich zdarzeń w takim zakresie, w jakim boski byt poznaje wcześniej albo wprost z wieczności, że dane zdarzenia będą miały miejsce.Prezentowana książka jest odpowiedzią na zainteresowanie problematyką wolnej woli i hipotezą teistyczną obserwowane we współczesnej filozofii od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, o czym świadczą publikacje A.N. Priora, Ch. Hartshorna, N. Pike'a czy R. Taylora, a współcześnie W. Haskera, P. Inwagena, A. Plantingi i wielu innych. Publikowany tom przekładów dzieł klasyków zagadnienia wolnej woli i hipotezy teistycznej od czasów karolińskich do współczesności, tekstów niezwykle ważnych i nośnych filozoficznie, wypełnia ewidentną lukę w polskiej literaturze filozoficznej. Warto podkreślić, że podobny deficyt adekwatnych przekładów także w filozoficznej literaturze anglojęzycznej skutkował nieporozumieniami albo wręcz zupełnie błędnymi interpretacjami tych klasycznych problemów.
Niniejszy tom jest pierwszą częścią realizowanego na Wydziale Filozofii KUL projektu dotyczącego badań nad problemem wolnej woli i hipotezy teistycznej. Część drugą będzie stanowił tom zawierający studia i eseje poświęcone zarówno doktrynie myślicieli prezentowanych w tym tomie, jak i koncepcjom przedstawicieli innych nurtów w filozofii dawniejszej i współczesnej, takich jak Anzelm z Canterbury, Tomasz z Akwinu, Baruch Spinoza, reprezentanci filozofii procesu i teizmu otwartego. Publikacja tomu obejmującego studia i eseje jest planowana na wiosnę 2019 roku.
W pierwszej części tomu znajdują się opracowania dotyczące historii filozofii (od św. Augustyna do końca XVIII wieku), a w drugiej - badania nad myślą współczesną. Autor wprowadzenia słusznie zauważa, że kwestia ludzkiej wolności ma doniosłe znaczenie w kontekście ekspansji współczesnych nurtów naturalistycznych, które de facto pozbawiają człowieka wolności, a zatem i odpowiedzialności. Analiza rozmaitych stanowisk filozoficznych pozwala ten problem podjąć kompetentnie i uniknąć wielu aporii logicznych, jak również metafizycznych i antropologicznych, które wydają się powstawać w refleksji nad wszechwiedzą Boga i wolnością człowieka.
Prof. dr hab. Marcin Karaś (UJ)
Przed autentycznie uprawianą historią filozofii stoi bowiem trudne zadanie ciągłego podtrzymywania źródeł filozofii w taki sposób, by mogły one dostarczać materiału do opisu ludzkiego doświadczenia również współcześnie. Tytułowa kontrowersja („Jeżeli Bóg istnieje...") autorom omawianej monografii stworzyła warunki, w których jak w pryzmacie jednorodne stanowiska i monolityczne systemy ujawniły swoje wewnętrzne zróżnicowanie. Dawniejsza filozofia stała się bardziej zrozumiała, a współczesne koncepcje ukazały swoją istotność. [...] Teizm i naturalizm (użyjmy sformułowań ogólnych i nieostrych, ale wyrażających jakoś specyfikę dwóch perspektyw) być może dlatego wchodzą ze sobą w konfrontację, że odnoszą się do podobnego, choć różnie formułowanego problemu — wolności w warunkach konieczności. [...] Wszystkie zawarte w tomie teksty są oryginalnymi artykułami naukowymi, opierają się na tekstach źródłowych i najnowszej literaturze przedmiotu. Wszyscy autorzy reprezentują w swojej dziedzinie najwyższy poziom badań naukowych, a ich kompetencje potwierdzają dotychczasowe publikacje (artykuły, monografie, przekłady).
Dr hab. Tomasz Kupś, prof. UMK
Przedmiot niniejszej publikacji dotyczy regulacji stosunków między państwem polskim a Kościołem katolickim przy użyciu konkordatu, czyli umowy pomiędzy Stolicą Apostolską a najwyższymi organami państwa, która rodzi skutki prawne dla obu Stron. Głównym jej celem jest całościowe ujęcie problematyki w aspekcie historycznym i współczesnym. W tym sensie dzieło to stanowi nowość na rynku wydawniczym.
Zawartość tej publikacji obejmuje: rozdział wstępny – wyjaśniający pojęcie i rodzaje konkordatów – i dwie części. Pierwsza część zawiera analizę stosunków między państwem polskim a Stolicą Apostolską od Mieszka I do czasów współczesnych. Druga część zawiera wyjaśnienie genezy i komentarz norm zawartych w obowiązującym Konkordacie. W zakończeniu Autor stawia tezę, że zawarcie tego Konkordatu oznacza zerwanie z modelem wrogiej separacji – narzuconym przez reżim komunistyczny – i realizację modelu państwa świeckiego, opartego na zasadzie przyjaznego rozdziału i współdziałania między państwem a Kościołem dla dobra wspólnego.
Główne pytanie postawione przez redaktorów tomu: Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stan badań i perspektywy badawcze brzmi: „jaka dydaktyka polonistyczna?”. Jest to kwestia ważna i znacząca, szczególnie w dobie szybko zachodzących zmian cywilizacyjnych i kulturowych, rozpoczynająca kolejny dyskurs polonistyczny. Przygotowany przez Sławomira Jacka Żurka i Annę Adamczuk-Stęplewską tom ma swoje szczególne znaczenie, tym bardziej, że w większości wypadków skupione są w książce głosy młodych i bardzo młodych (doktorantów) badaczy z kilku ośrodków uniwersyteckich.
Prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska
Chrystus cierpiący (łac. Christus patiens), jest tragedią napisaną w języku starogreckim, opartą na przekazie biblijnym, zawartym w czterech ewangeliach, ukazującą jakby w trzech odsłonach Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Jest to centon, czyli utwór w dużej części skomponowany z tekstów innych autorów, odpowiednio dobranych i dopasowanych do wyrażenia nowych treści, w tym wypadku z wersów tragików greckich, przede wszystkim z tragedii Eurypidesa, co zresztą autor dramatu zaznacza w jego Wprowadzeniu. Ponieważ tekst zachowany w rękopisach nie miał tytułu, nadał go, odpowiednio do treści, pierwszy wydawca, Antonius Bladus, w wieku XVI i ta propozycja została zgodnie zaakceptowana. W przekładzie Roberta R. Chodkowskiego czytelnik otrzymuje tekst klarowny i spójny, napisany językiem żywym, poetyckim, a jednocześnie w pełni zrozumiałym (w wielu miejscach znacznie bardziej zrozumiałym niż przekład J. Łanowskiego), zaopatrzony w niezbędne komentarze i objaśnienia. Tekst ten z przyjemnością i zainteresowaniem przeczyta każdy, kto interesuje się zarówno literaturą chrześcijańską, jak i dramatem greckim i jego recepcją.
Z recenzji dr hab. Joanny Sowy, prof. UŁ
Pojęcie filozofii klasycznej w swym istotnym rdzeniu zawiera elementy przemawiające do każdego bez wyjątku człowieka, który umiejętność refleksji wykorzystuje do poszerzania pola swego człowieczeństwa. Elementy te to prawda i obiektywizm. Przez lata istnienia PRL systematycznie trzebiono ze świadomości społecznej w Polsce treści klasyczne filozofii. Nagle głośną mową odkryto sens prawdy i godności, prawdomówności, prawa i dobra, miłości, wiary i Boga. Filozofia klasyczna musi odnaleźć drogę do umysłów ludzkich. Nieoczekiwanie imperatyw ten zweryfikował mi się w maju 1981 roku w Gdańsku - w mieście będgcym symbolem całego wielkiego kontekstu szansy ducha narodowego. Seria wykładów, które autor wygłosił w tym mieście na prośbę Ośrodka Prac Społeczno-Zawodowych przy NSZZ Solidarność w Gdańsku, wykładów zbudowanych właśnie na zrębie podstawowych problemów, dziedzin i sensów filozofii klasycznej - spotkała się z przyjęciem zaskakujgco żywym.
Tom Etyka nauczyciela pod redakcją Magdaleny Bajan oraz Sławomira Jacka Żurka to niezwykle wartościowa i potrzebna pozycja wydawnicza. W jej skład wchodzą artykuły naukowe i popularnonaukowe z zakresu bardzo szeroko rozumianej humanistyki, nastawionej na problemy etyczne. Ich autorami są bowiem zarówno nauczyciele akademiccy, prowadzący prace badawcze, jak i nauczyciele-praktycy, pracujący w różnego rodzaju placówkach oświatowych, co wyznacza nowoczesny kurs otwartego dyskursu szkoły z uniwersytetem.
Dr hab. Krzysztof Biedrzycki
Etyka nauczyciela to publikacja porządkującą współczesne rozumienie zagadnień związanych z etosem tej grupy zawodowej. Tom wpisuje się w publiczną debatę o systemach normatywnych regulujących funkcjonowanie społeczeństwa. Gromadzi wypowiedzi przedstawicieli środowisk szkolnych i uniwersyteckich z całego kraju, nie pretendując jednak do formułowania zbioru prawideł moralnych nauczyciela. [...] Zaletą takiego ujęcia jest połączenie bogatego opisu wyzwań moralnych, przed jakimi stoi współczesna polska szkoła, z próbą refleksji o charakterze aksjologiczno-normatywnym.
Ks. dr hab. Alfred M. Wierzbicki, prof. KUL
Autor ukazał, że edukacja integracyjna nie jest czynnikiem dynamizującym rozwój dziecka niepełnosprawnego, nie sprzyja bowiem redukcji narastającego w nim lęku ani osiągnięciu korzystnej pozycji w strukturze klasy, zwiększa natomiast koszty emocjonalne. Efekty edukacji integracyjnej inaczej oceniają nauczyciele prowadzący i wspomagający, a inaczej rodzice. Każda z tych grup wiąże odmienne oczekiwania z tą formą kształcenia. Edukacja integracyjna rzeczywiście „woła o pomoc” profesjonalistów. Praca znajdzie zapewne wielu czytelników. Jest skierowana do specjalistów zajmujących się rehabilitacją i kształceniem osób niepełnosprawnych, pedagogów specjalnych, a także licznej grupy studentów psychologii i pedagogiki oraz rodziców niepełnosprawnych dzieci. Stanowi znaczącą pozycję książkową na temat psychologicznych i pedagogicznych aspektów kształcenia integracyjnego.
Autorzy książki podjęli się opracowania ważnej kategorii socjologicznej, jaką jest świadomość społeczna. Mimo że od wielu dziesiątków lat funkcjonuje ona w literaturze przedmiotu oraz w prowadzonych przez gremia uczonych dyskusjach, to dotychczas nie doczekała się systematycznego i wieloaspektowego omówienia. Prezentowana publikacja jest próbą wyjścia naprzeciw tym zaniedbaniom. Dzielą się w niej swoją wiedzą z czytelnikiem znawcy problematyki z ośrodków akademickich z całego kraju: Katowic, Krakowa, Lublina, Poznania, Warszawy, Wrocławia. Opracowanie będzie przydatną lekturą nie tylko dla osób zajmujących się zawodowo poruszanymi w nim zagadnieniami, ale i dla każdego zainteresowanego kondycją współczesnego człowieka.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?