Książka ta jest uzupełnieniem podręcznika MARKETING. Koncepcja skutecznych działań, przygotowanego przez ten sam zespół autorski. Zawiera między innymi przykłady z rynku, praktyczne wskazówki oraz zestawienia, omówienia i koncepcje rozproszone w literaturze przedmiotu, a także zagadnienia wykraczające poza treść wspomnianego podręcznika, takie jak współpraca przedsiębiorstwa z agencjami badawczymi i reklamowymi, aspekty finansowe marketingu czy koncepcje ułatwiające pisanie prac dyplomowych.
Autorami książki są pracownicy Katedry Rynku i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej oraz Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, mający duże doświadczenie praktyczne wynikające ze współpracy z wieloma przedsiębiorstwami i organizacjami. Są oni współautorami znanych w Polsce i cenionych opracowań z dziedziny marketingu, takich jak Strategie marketingowe, Efektywność marketingu oraz Koszty i efekty działań marketingowych.
Publikacja jest przeznaczona dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, uczestników studiów podyplomowych oraz programów MBA, wykładowców szkół wyższych i nauczycieli średnich szkół ekonomicznych, a także praktyków gospodarczych.
Nowoczesny podręcznik prezentujący przede wszystkim podstawy marketingu. Przedstawiono w nim m.in. niektóre nowe zagadnienia dotyczące: stosowania marketingu w różnych sytuacjach rynkowych, wartości klienta, zarządzania działalnością marketingową, skuteczności i efektywności działalności marketingowej oraz organizacji i audytu działań marketingowych. Opracowanie zawiera zarówno ugruntowaną wiedzę wspartą doświadczeniem kilkudziesięciu lat stosowania marketingu na świecie, jak i wiedzę wypracowaną w ostatnich latach. Zrozumienie oraz systematyzację opisywanych zagadnień ułatwia modułowy układ treści.
Książka jest przeznaczona dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, uczestników studiów podyplomowych w zakresie problematyki zarządzania i marketingu oraz programów MBA, wykładowców szkół wyższych i nauczycieli średnich szkół ekonomicznych, a także praktyków gospodarczych.
Autorami podręcznika są pracownicy Katedry Rynku i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej oraz Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, mający duże doświadczenie praktyczne wynikające ze współpracy z wieloma przedsiębiorstwami i organizacjami. Są oni współautorami znanych w Polsce i cenionych książek z dziedziny marketingu, takich jak Strategie marketingowe, Efektywność marketingu oraz Koszty i efekty działań marketingowych.
Uzupełnieniem podręcznika MARKETING. Koncepcja skutecznych działań jest przygotowana przez ten sam zespół autorski książka MARKETING. Kluczowe pojęcia i praktyczne zastosowania. Publikacja ta, tworząc spójną całość z podręcznikiem, zawiera między innymi przykłady z rynku, praktyczne wskazówki i zestawienia dla menedżerów, omówienia i koncepcje rozproszone w literaturze przedmiotu oraz zagadnienia wykraczające poza treść podręcznika, na przykład współpraca przedsiębiorstwa z agencjami badawczymi i reklamowymi, finansowe aspekty marketingu czy koncepcje ułatwiające pisanie prac dyplomowych.
Podręcznik obejmuje wiedzę o istocie zjawisk i procesów życia gospodarczego jako podstawowych mechanizmach wyznaczających treść i formę przebiegu interakcji społecznych. Autorka poruszyła wiele bardzo aktualnych zagadnień, takich jak: kształtowanie ról społecznych, zaufanie i kapitał społeczny, wizerunek organizacji, kultura organizacyjna, grupy społeczne i style kierowania grupami, naród jako zbiorowość o charakterze kulturowym, struktura społeczna i nierówności społeczne, globalizacja a procesy zachodzące w społeczeństwie, zjawiska i procesy społeczne (korupcja, adaptacja społeczna, konflikt społeczny), polskie społeczeństwo w okresie transformacji. Podręcznik jest przeznaczony głównie dla studentów ekonomii, zarządzania, międzynarodowych stosunków gospodarczych, finansów, bankowości, logistyki, informatyki ekonomicznej, administracji, politologii, ale może też być przydatny dla studentów socjologii i psychologii.
Książka stanowi kompendium wiedzy dotyczącej gastronomii. Zawiera on: historię gastronomii w Polsce i na świecie, podstawowe pojęcia stosowane w gastronomii, opis produktu gastronomicznego, prezentację produktu gastronomicznego od strony jego atrakcyjności w turystyce, wybrane organizacje i stowarzyszenia gastronomiczne, rolę informacji i promocji w gastronomii oraz trendy w rozwoju współczesnej gastronomii.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów uczelni tyrystycznych, hotelarskich, technicznych (np. kierunku technologia żywności), rolniczych, szkół policealnych o profilu gastronomicznym, turystycznym i hotelarskim oraz osób zarządzających obiektami gastronomicznymi.
W dzisiejszych czasach coraz większą rolę w zarządzaniu firmami odgrywają informacja i technologie informacyjne. Dzieje się tak, ponieważ przetrwanie na konkurencyjnym rynku wymusza ciągłe zmiany zwiększające efektywność działania. Koncepcja organizacji wirtualnej jako koncepcja zarządzania wpisuje się w dokonujące się przeobrażenia w funkcjonowaniu firm i postępującą globalizację.
Autor omówił w książce:
koncepcję organizacji wirtualnej w świetle współczesnych tendencji zarządzania,
główne elementy koncepcji organizacji wirtualnej,
proces tworzenia organizacji wirtualnej i zarządzania nią,
analizę krytyczną i perspektywy rozwoju koncepcji organizacji wirtualnej.
Książka jest przeznaczona dla studentów i wykładowców zarządzania w wyższych uczelniach różnych typów oraz przedsiębiorców i menedżerów.
Książka zawiera kompletne studium usługi hotelarskiej jako produktu, a także zagadnień związanych z jakością, ceną i promocją usług hotelarskich. Za szczególną zaletę książki można uznać liczne przykłady z praktyki hotelarskiej w kraju i za granicą, których w niniejszym, uaktualnionym i rozszerzonym III wydaniu znajdzie Czytelnik około 160. Zmiany w obecnym wydaniu polegają na uwzględnieniu najnowszej wiedzy na temat nowych form produktu, globalizacji, łańcuchów hotelarskich, nowych narzędzi promocji i dystrybucji (Internet, sprzedaż bezpośrednia, telefonia komórkowa). Autor podaje też nowe dane statystyczne.
Książka jest przeznaczona dla uczniów oraz studentów kierunków związanych z turystyką i hotelarstwem. Hotelarzom książka pomoże zaś usystematyzować oraz uzupełnić wiedzę praktyczną.
W książce autorzy rozważają czynniki, które determinują długookresowe sukcesy firmy uczestniczącej w wymianie międzynarodowej, a więc w procesach internacjonalizacji. W związku z tym autorzy skupili uwagę na: istocie procesu internacjonalizacji firmy, podejściu sieciowym do procesu internacjonalizacji, typologii zachowań firm w procesie internacjonalizacji oraz analizie tych zachowań. Zaletą książki jest przedstawienie studiów przypadków, obrazujących zachowania realnych firm w procesie internacjonalizacji.
Książka jest przeznaczona dla studentów marketingu, ekonomii, zarządzania, międzynarodowych stosunków gospodarczych, a także menedżerów firm funkcjonujących na rynkach międzynarodowych.
Powstanie państwa i jego istnienie to dwa różne zagadnienia. Państwa powstawały w celu realizacji ważnych potrzeb mieszkańców regionu, które niekoniecznie były później podstawą ich trwałości. Przetrwanie państwa zależało przede wszystkim od możliwości utrzymania wewnętrznej równowagi, kształtowanej przez interesy różnych grup społecznych. Choć prawie zawsze były one bardziej lub mniej rozbieżne, decydowało przekonanie, że razem jest jednak lepiej ale nie zawsze to wystarczało. Wspólnota jest bowiem wartością, szczególnie tam, gdzie nie ma różnic kulturowych. Nie jest jednak dominująca w grze interesów przede wszystkim ekonomicznych. Bogatsi są mało zainteresowani sojuszem z biednymi, chyba że ci ostatni są im potrzebni. Państwo spełnia więc swoją funkcję, gdy jego elementy współgrają ze sobą i tworzą przekonanie o efektywności oraz bezpieczeństwie bycia razem. Przekonanie to niekoniecznie musi być oparte na obiektywnych podstawach. Ludzie są częścią państwa wraz z mitami i wyobrażeniami o nim, o sobie i o sąsiadach. Ukształtowany przez nich ustrój także nie tworzy konstrukcji optymalizującej strukturę społeczną w ich interesie. Jest również wynikiem ścierania się rozmaitych wizji i wyobrażeń. Efektem niekoniecznie jest demokracja często zwycięża wizja państwa wodzowskiego, autorytarnego, tworzącego iluzję realizacji marzeń na skróty.
Europejska wartość dodana jest pojęciem szeroko komentowanym w zagranicznej literaturze przedmiotu oraz w debacie publicznej. Komisja Europejska wielokrotnie wspomina o europejskiej wartości dodanej przy okazji raportów ewaluacyjnych cząstkowych lub całościowych, jednak zazwyczaj są to oceny jakościowe i rzadko można znaleźć opinię, iż cel w postaci europejskiej wartości dodanej nie został osiągnięty. W polskiej literaturze przedmiotu brak jest publikacji, które dotyczą problemu europejskiej wartości dodanej w szerszym zakresie. W niniejszej publikacji podjęto próbę zbadania zjawiska europejskiej wartości dodanej wybranych działań finansowanych z budżetu UE. A zatem zaprezentowane badania nie wyczerpują podjętej tematyki, stanowiąc przyczynek do dalszych rozważań poprzez przynajmniej częściowe wypełnienie luki badawczej. Ze względu na fakt, że europejska wartość dodana jest różnie definiowana w literaturze przedmiotu, w monografii wybrano spojrzenie makroekonomiczne, biorąc pod uwagę PKB wszystkich 28 krajów członkowskich w latach 20002019 .Głównym celem monografii było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy budżet Unii Europejskiej stwarza dogodne warunki dla integracji społeczno-gospodarczej z punktu widzenia europejskiej wartości dodanej i jakie są tego konsekwencje dla państw członkowskich Unii Europejskiej w kontekście wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczno-gospodarczego. Zmiany te dotyczą obu stron budżetu ogólnego. Reformy po stronie dochodów są obecnie związane z istnieniem mechanizmów korekcyjnych i ewentualnym wprowadzeniem europejskich podatków. Dyskusja na temat strony wydatków dotyczy z kolei wielkości budżetu UE i niektórych zmian w strukturze budżetu, które mogłyby uwzględniać perspektywy globalizacji i rozwoju UE.
Książka stanowi pionierską publikację z tematyki finansów ziemskich w Polsce. W monografii w sposób usystematyzowany, kompletny i zarazem dostępny zaprezentowane zostały kwestie dotyczące historii powiatów ziemskich, ewolucji tego szczebla samorządu terytorialnego w Polsce, tematyki ich ustroju, a także problematyki organizacji powiatów i wnikliwej oceny ekonomicznej dochodów i ponoszonych wydatków. Autor podjął również próbę stworzenia modeli statystycznych, które mogą zostać wykorzystane w szczególności przez decydentów samorządowych w bieżącym zarządzaniu finansami powiatów i innych szczebli JST. Książka jest przeznaczona zwłaszcza dla przedstawicieli władz stanowiących i wykonawczych samorządu terytorialnego. Będzie także cennym źródłem wiedzy dla środowiska akademickiego, tj. pracowników naukowych i studentów ekonomii, finansów, prawa i administracji.
This text is the result of cooperation between Polish and Dutch academics and lawyers who both are involved in research, University lecturing and business consulting. The idea to develop a practical guide for (future) business managers and lawyers that presents law from an international business perspective emerged when the authors met at an international study week in Valencia in 2017.This book combines legal and business concepts into a concise overview of the relationships between regulation and international strategic management and, more specifically, between the legal function in a company and that firm's corporate strategy. The publication aims to increase awareness among lawyers and managers on the complexity of the regulatory environment(s) in which they respectively manage and support businesses.
Celem monografii jest zebranie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu ekonomii rozwoju trwałego oraz wskazanie zasad dalszego rozwoju cywilizacyjnego. Potrzeba podjęcia tej tematyki wynika z przekonania, że dotychczasowe podejście w sterowaniu procesami gospodarczymi na skutek zmieniających się uwarunkowań uległo poważnej dewaluacji, nie wyjaśnia w sposób właściwy zachodzących obecnie procesów rynkowych i jest niewystarczające do ich modelowania w przyszłości. Realizacja przyjętego celu wymagało sformułowania głównej hipotezy badawczej, która zakłada, że we współczesnych uwarunkowaniach społecznych i gospodarczych jedynie konsekwentne stosowanie zasad ekonomii rozwoju trwałego zapewni utrzymanie, a w długim okresie - również poprawę jakości życia społeczeństwa.Monografia stanowi kontynuację rozważań zawartych we wcześniejszej publikacji autora pt. Wprowadzenie do ekonomii rozwoju trwałego. Podobnie jak poprzednia pozycja, skierowana jest całego środowiska akademickiego i to nie tylko do ekonomistów, ale także do inżynierów. Książka polecana jest również wszystkim czytelnikom poszukującym odpowiedzi na pytania o charakter przyszłego rozwoju cywilizacyjnego. Zawiera bowiem możliwie pełny opis paradygmatu rozwoju społeczno-gospodarczego stanowiącego alternatywę dla współczesnych sposobów gospodarowania.
Jednym z zamysłów autorów było zdefiniowanie kryteriów jakości procesu kształcenia z punktu widzenia różnych grup interesariuszy szkoły wyższej, które mogłyby służyć do przeprowadzenia wewnętrznej oceny jakości kształcenia. W opinii autorów ocenę taką należałoby przeprowadzać na podstawie kryteriów związanych z oczekiwaniami różnych grup interesariuszy dotyczących różnych obszarów realizacji procesu kształcenia.Monografia ma charakter teoretyczno-empiryczny, ale także wdrożeniowy, a wyniki prowadzonych badań mogą znaleźć ścisłe zastosowanie w wewnętrznych systemach zapewnienia jakości kształcenia w instytucjach systemu szkolnictwa wyższego.
Autorka ocenia w książce przygotowanie polskiego systemu zdrowia do stawienia czoła problemowi starzenia się społeczeństwa oraz prezentuje narzędzia ekonometryczne ukierunkowane na szacowanie popytu na świadczenia opieki długoterminowej wraz z wynikami badań własnych. W sposób kompleksowy diagnozuje główne problemy zdrowotne seniorów, ocenia stopień zaspokojenia ich potrzeb, ze szczególnym naciskiem na potrzeby opieki długoterminowej, ocenia systemowe zabezpieczenie zdrowia seniorów na świecie i w Polsce oraz skupia się na konstrukcji modeli popytu na opiekę długoterminową w Polsce wybranych spośród współcześnie wykorzystywanych w tym celu na świecie narzędzi i metod.Książka skierowana jest do wszystkich tych, którzy interesują się ekonomią społeczną i ekonomiką zdrowia. W głównej mierze stanowić jednak może pomoc dla decydentów i kreatorów polityki zdrowotnej kraju, osób podejmujących decyzje związane z alokacją środków finansowych, zasobów ludzkich i materiałowych, planujących ich rozkład terytorialny.
Recenzowana książka dotyczy zagadnienia o doniosłym znaczeniu dla funkcjonowania rynku kapitałowego, jakim jest wpływ ograniczeń w zakresie tzw. krótkiej sprzedaży na stabilność systemu finansowego w okresie ostatniego kryzysu finansowego. () Ustalenia poczynione przez Autora są jak najbardziej aktualne również w aktualnym kryzysie wywołanym pandemią Covid-19 czy też w okresie wzrostowym w ramach cyklu koniunkturalnego. Wypada przy tym podkreślić, że Autor wykonał badania naukowe, tj. nie mamy do czynienia z forsowaniem poglądu na zasadzie ex cathedra czy też analizą tego, co zostało uprzednio napisane. Temat ma doniosłe znaczenie praktyczne, gdyż zajmowanie w okresie kryzysu tzw. dużych pozycji krótkich jest zjawiskiem powszechnym i jednocześnie budzącym obawy inwestorów i włodarzy rynku kapitałowego. Temat szeroko rozumianej krótkiej sprzedaży do tej pory nie był opracowany () w krajowym piśmiennictwie.Z recenzji dr hab. Pawła Wajdy, prof. UWNiezależnie od samej istoty krótkiej sprzedaży, ukazanej w świetle zdarzeń z lat 20072009, publikacja ta wpisuje się w szerszy kontekst badań naukowych nad efektywnością współczesnego rynku kapitałowego, a jednocześnie nad zagadnieniami związanymi z zapewnianiem bezpieczeństwa rynku finansowego, jak również oddziaływania występujących na nim turbulencji i innych negatywnych zjawisk na procesy gospodarcze gospodarek wolnorynkowych. Autor nie pomija istotnych dla tej tematyki zagadnień odnoszących się do bezpieczeństwa, stabilności finansowej oraz zarządzania ryzykiem i określonej polityki regulacyjnej, tym samym ukazując instrument krótkiej sprzedaży w pewnym szerszym kontekście (). Publikacja może być interesująca dla szerszego niż ekonomiści kręgu adresatów, w tym w szczególności dla naukowców i praktyków zajmujących się rynkiem kapitałowym, rynkiem giełdowym, funkcjonowaniem firm inwestycyjnych, a także stabilnością rynku finansowego.Z recenzji dr hab. Piotra Zapadki, prof. UKSW
W dobie dynamicznego rozwoju społeczeństwa informacyjnego dostarczanie wiarygodnych i rzetelnych informacji statystycznych przez statystykę publiczną należy postrzegać jako ważny element planowania prac rozwojowych, badawczych albo przygotowywania określonych strategii działań, polityk lub też procesów inwestycyjnych. Ma to znaczenie zarówno w sferze prywatnej, jak i w sferze publicznej, na poziomie regionalnym i krajowym. Właściwe wspomaganie procesów decyzyjnych i planistycznych organów administracji państwowej przez adekwatne wykorzystanie w ich pracach profesjonalnie przygotowanych danych statystycznych pozyskanych w ramach statystyki publicznej warunkuje należyte prowadzenie nowoczesnej, efektywnej i spójnej polityki wewnętrznej przez polskie państwo. Ustawa Prawo Statystyki Publicznej tworzy ramy prawno-instytucjonalnej dla funkcjonowania statystyki publicznej i przeprowadzania przez nią badań statystycznych, zaś konstrukcja przepisów tej ustawy wpisuje się w dorobek międzynarodowych regulacji prawnych. Regulacje prawne w tym obszarze mają węzłowe znaczenie, są bowiem gwarantem zapewnienia najwyższej pieczy nad organizacją procesu prowadzenia niezależnych i obiektywnych badań statystycznych. Normy prawne obwarowane sankcją pozwalają na zapewnienie niezależności służb statystyki publicznej, rzetelności przeprowadzania badań, a także zapewniają bezpieczeństwo danych przekazywanych statystyce publicznej przez podmioty obserwacji statystycznej, co jest gwarantem zaufania do statystyki publicznej.Monografia składa się z sześciu rozdziałów. Przedmiotem rozważań zawartych w rozdziale 1 są przepisy ogólne i cele statystyki publicznej. Rozdział 2 dotyczy organizacji badań statystycznych statystyki publicznej. Przedmiotem rozważań w rozdziale 3 jest tajemnica statystyczna. Rozdział 4 omawia regulacje prawne dotyczące przeprowadzania badań statystycznych, w ujęciu sekwencyjnym - począwszy od zdefiniowania przedmiotu badań statystycznych, źródeł danych statystycznych, zasad gromadzenia danych statystycznych, poprzez etap opracowywania danych statystycznych i finalnie publikowania wynikowych informacji statystycznych. W rozdziale 5 zawarto rozważanie dotyczące przetwarzania danych osobowych do celów statystycznych, przeanalizowano aksjologiczne uwarunkowania przetwarzania danych osobowych w statystyce oficjalnej, poddano analizie status prawny danych osobowych i danych statystycznych, opisano cel statystyczny przetwarzania danych osobowych, a także odniesiono się do środków ochronnych danych osobowych i opisano zasady przetwarzania danych osobowych w celach statystycznych. Rozdział 6 omawia regulacje prawne określające zasady odpowiedzialności karnej sprawców czynów zabronionych na gruncie regulacji ustawy.
W książce przedstawiono jedną ze składowych kultury chińskiej, jaką jest kategoria harmonii z punktu widzenia elementów mających wpływ zarówno na zachowania ekonomiczne - kulturę gospodarczą, jak i organizacyjne/ zarządcze - kulturę gospodarowania.W Chinach postrzeganie kategorii harmonii jest dalekie od jednorodnego. Wynika to nie tylko z wyjątkowo zróżnicowanego społeczeństwa chińskiego ze względu m.in. na występujące na terenach ChRL grupy etniczne, przynależność pokoleniową czy sytuację społeczno-ekonomiczną jej mieszkańców, ale również z uwagi na przestrzenie życia, jakich kategoria harmonii dotyczy. Powyższe czynniki przekładają się nie tylko na zachowania i interakcje dnia codziennego, ale również na wybory o podłożu ekonomicznym. Harmonia jest wyjątkowo szerokim terminem: począwszy od jej postrzegania jako dynamicznej równowagi, poprzez sposób osiągania zdrowia fizycznego i psychicznego, przejaw estetyki, drogę do tao, doktrynę środka, brak zakłóceń pomiędzy zjawiskami, zrównoważony rozwój, narzędzie służące budowaniu silnej pozycji w przestrzeni międzynarodowej, aż po wymiar socjalistyczny. Znajomość kategorii harmonii, jej złożoności i bogactwa, w tym również uwarunkowań i sposobów aplikowania, pozwala m.in. na zorientowanie się i nakreślenie sposobu rozumowania mieszkańców ChRL egzystujących w świecie wielu uzupełniających się sprzeczności, jak również na ułatwienie komunikacji z jej przedstawicielami, również o podłożu biznesowym.Autorka stara się odpowiedzieć na następujące grupy pytań: Jak rozumiana jest współcześnie w Chinach kategoria harmonii? Co ma wpływ na harmonię w ChRL? Czy harmonia faktycznie nadal jest ważna w życiu współczesnego Chińczyka? I przede wszystkim: Czy dążenie do harmonii jest widoczne w Chinach w powiązaniu z aktywnością ekonomiczną?
The study attempts to address three research problems:
1. What is the status and significance of the MSE-sector enterprises in selected CEE countries?
2. What reporting obligations do enterprises from the MSE sector have?
3. What is the possible improvement orientation with regard to MSE-sector reporting in the CEE countries in terms of sustainable development?
This monograph aims to conduct a cross-country comparative analysis of the financial reporting requirements of micro and small enterprises a few years after the introduction of Directive 2013/34/EU. It assesses the reporting requirements of micro and small enterprises in 9 Central and Eastern European countries that have undergone systemic transformations. Since these countries are diverse in terms of the geographical, historical, systemic and political factors that affect them and the economic policy directions adopted after the changes, they have been divided into two groups:
1. European Union Member States – Croatia, Lithuania, Latvia, Poland, Slovenia, Romania;
2. countries that are not members of the European Union – Belarus, Moldova, and Ukraine.
The study consists of 11 chapters, divided into three parts. The content of individual parts is related to:
1. The socio-economic environment of the MSE sector in selected countries of Central and Eastern Europe (CEE) and the financial reporting in global economy (chapters 1 and 2).
2. The financial reporting of micro and small enterprises in selected CEE countries – Belarus, Croatia, Latvia, Lithuania, Moldova, Romania, Poland, Slovenia, Ukraine (chapters 3–11).
3. A comparative analysis of the reporting requirements of micro and small enterprises surveyed (Summary).
Due to the role the MSE-sector enterprises play in global economy, the research and analysis conclusion indicates recommendations regarding the harmonization of the reporting requirements for the enterprises of the MSE sector in the CEE countries that have undergone systemic transformations.
Rozwój gospodarczy jest ściśle powiązany z konkurencyjnością gospodarki, na którą ma wpływ działalność innowacyjna. Jednym z typów innowacji są innowacje ekologiczne zwane ekoinnowacjami. Idea ekoinnowacji została zapoczątkowana w pierwszej połowie lat 90. XX wieku. Kryzys ekonomiczny zmusił społeczeństwa do przemyślenia poczynań i zmiany nastawienia w działaniu obejmującym środowisko. Zaczęto zauważać, że wdrażanie samych rozwiązań innowacyjnych, bez uwzględnienia aspektów ekologicznych, nie przyczyni się do poprawy jakości środowiska naturalnego. Wdrażanie ekoinnowacji ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorstw, które z jednej strony są coraz bardziej świadome swojej odpowiedzialności za środowisko w perspektywie długoterminowej, a z drugiej muszą stosować się do coraz bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących ochrony środowiska. Ekoinnowacje dzieli się obecnie na ekoinnowacje w obrębie produktów i procesów biznesowych. Przejście z technologii tradycyjnych na środowiskowe nie jest proste. Z reguły jest to proces długotrwały i złożony, który wiąże się z różnym barierami, np.: ekonomicznymi czy wynikającymi z braku wiedzy fachowej.Celem książki jest syntetyczne i kompleksowe przedstawienie problematyki tworzenia i wdrażania ekoinnowacji. Jest ona skierowana do naukowców, studentów, praktyków (kadry zarządzającej, zespołów wdrążających ekoinnowacje). Natomiast dla czytelników, którzy do tej pory nie mieli styczności z ekoinnowacjami, może stanowić cenne źródło wiedzy wprowadzające w tę tematykę.W opracowaniu położono nacisk na aspekty związane z zarządzaniem procesem ekoinnowacji, opisano trudności pojawiające się w tym procesie, przybliżono wymagania środowiskowe stawiane przed państwami, regionami i przedsiębiorcami w obszarze ochrony środowiska. Podjęto próbę zdefiniowania pojęcia. Opisano metody wprowadzania ekoinnowacji oraz przedstawiono przykład opracowania projektu ekoinnowacyjnego.
Przedmiotem monografii jest szczegółowa i wieloaspektowa ocena wpływu otoczenia regulacyjnego na rozwój upraw i produkcję tytoniu w Polsce oraz oddziaływania norm prawnych na pozycję sektora tytoniowego w gospodarce krajowej. Analiza wybranych regulacji prawnych dotyczących zróżnicowanych aspektów funkcjonowania państwa i społeczeństwa, m.in. takich jak: prowadzenie działalności rolniczej, system opodatkowania, system ochrony zdrowia, wykazała ich bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w kształtowanie sytuacji prawnej uczestników branży tytoniowej. Dokonana identyfikacja w tym zakresie pozwoliła na przedstawienie osądu w kwestii spójności przedmiotowo istotnej polityki legislacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej oraz wniosków dotyczących skuteczności ustanowionych regulacji, w tych ich faktycznego oddziaływania na sytuację ekonomiczną plantatorów tytoniu i innych uczestników branży tytoniowej.
Przeprowadzone badania wykazały istotne niedomagania systemu prawnego w zakresie spójności celów i adekwatności regulacyjnych instrumentów prawnych obieranych przez prawodawcę przy kształtowaniu uwarunkowań prowadzenia produkcji tytoniu oraz innych aspektów funkcjonowania branży tytoniowej. Chodzi tu przede wszystkim o brak konsekwencji w kwestii ustalenia charakteru prawnego uprawy tytoniu w ramach krajowej i unijnej polityki rolnej, regulacji procesu przetworzenia przemysłowego tytoniu, dopuszczalności spożywania wyrobów tytoniowych, obrotu nimi, opodatkowania, zwalczania szarej strefy oraz redukowania negatywnych skutków zdrowotnych używania wyrobów tytoniowych przez społeczeństwo. W świetle powyższego ukazano również oddziaływanie zmieniających się przedmiotowo istotnych regulacji prawnych oraz ich wzajemnych relacji na pogarszającą się pozycję sektora tytoniowego w ramach gospodarki krajowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?