Cieszę się, że zespół Sine Nomine z Wieliczki promuje i kultywuje w swojej twórczości muzycznej kolędy i pastorałki regionu krakowsko-wielickiego. To wielka strawa muzyczna i duchowa. Zespołowi i wszystkim korzystającym z tej płyty z serca błogosławię.
bp Jan Szkodoń
Film przedstawiający zespół Sine Nomine w wykonaniu prezentacji zatytułowanej Wspólne kolędowanie ukazuje głębokie zakotwiczenie polskiej obrzędowości ludowej w biblijnej i liturgicznej treści Bożego Narodzenia. Wykonane na instrumentach muzycznych i śpiewane kolędy łączą się tu organicznie ze zwyczajami kulinarnymi w przygotowaniu tradycyjnych potraw i wspólnym świątecznym biesiadowaniem, poprzedzonym łamaniem się opłatkiem, tak przypominającym Betlejem jako Dom Chleba, gdzie narodził się Ten, Który pozostał ze swoim ludem pod postacią Chleba eucharystycznego. Innym bardzo istotnym elementem, wplecionym w wokalną siatkę przedstawienia, są bożonarodzeniowe i noworoczne równocześnie życzenia, które w obrzędach tego okresu przybierają różne formy, ale przede wszystkim są podkreśleniem i przypomnieniem miłości Boga, który zesłał na ziemię swego Syna. Z tej miłości rodzą się szlachetne uczucia, wyrażane słowami tradycyjnych życzeń, aby dobro zapanowało w ludzkiej codzienności.
Film o tak głębokich podtekstach i fachowym wykonaniu artystycznym, może stać się pożądanym gościem spotkań, do których mobilizuje nas przyjście Pana, przeżywane w okresie Bożego Narodzenia.
ks. prof. Tomasz Jelonek
Ludzie rzadko myślą nad tym po co żyją. Jeżeli nawet takie pytanie przejdzie przez głową, to często jest spychane na bok jako banalne, wydumane czy po prostu dziwne. Ludzie egzystują z dnia na dzień, miesiąca na miesiąc i roku na rok. Pracują by wyjechać na wakacje i jadą na wakacje by wypocząć i wrócić do pracy. Nawet chrześcijanie często traktują swoją wiarę bardziej jako ubezpieczenie przed śmiercią, niż coś, co ma praktyczne zastosowanie już teraz. O tym jest ta książka o sensie życia.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 5 sierpnia 2012 do 20 stycznia 2013 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Chociaż wiem, że nieba nie ma w niebiebo spadło na ziemię po to,żeby ziemia mogła podskoczyć wysoko.Chociaż wiem, że niebo chodzi za mną wszędzie,a święci nie drętwieją przytwierdzeni do gwiazd,nie drzemią w mszale; jeżdżą autobusami i metrem,pracują w pocie czoła, nie dosypiają i nie dojedzą.Chociaż wiem, że Pan Jezus po śmierci krzyżowej i zmartwychwstaniuwcale nie poszedł na rentę.Z tego wielkiego ukochania człowieka za ludźmi wciąż biega na skrzydłach Ducha.Bawi się w Odkrytego z małym dzieckiem,z cierpieniem, z poetą.(...) Ja to wszystko wiem dobrze,a jednak mówiąc z Tobą Boże,oko od ziemi odrywami zawieszam w przestrzeni bezsłownej, bezkresnej,jak Ty.Dorota Sosnowska z tomiku wierszy Szept z doliny
Słownik wszystkich miejsc biblijnych ks. Bosaka stanowi publikację encyklopedyczną od dawna wyczekiwaną przez wszystkich, którym bliskie jest przesłanie Pisma świętego. Znajdujemy tu przedstawione w sposób jasny i przystępny podstawowe dane dotyczące topografii i onomastyki biblijnej. Autor opiera się nie tylko na tekście Pisma świętego, ale na najnowszych osiągnięciach z zakresu badań historycznych, archeologii i lingwistyki. Pozwala nam to spojrzeć na miasta, rzeki, wzgórza, budowle i inne miejsca pojawiające się choćby jednokrotnie na kartach Biblii z perspektywy naukowej i krytycznej. Jeśli dane miejsce nie zostało zlokalizowane lub nie znamy etymologii danej nazwy, wówczas Autor rzetelnie to przyznaje oraz odwołuje się do hipotez.Z drugiej jednak strony ks. Bosak nie ogranicza się do suchych danych zawartych w tekście biblijnym, lecz odwołuje się również do szerszego kontekstu humanistycznego, przywołując odniesienia symboliczne danego miejsca bądź jego obecność w kulturze i literaturze pozabiblijnej.Słownik stanowi niezastąpioną pomoc nie tylko dla uczonych zajmujących się profesjonalnie tekstem natchnionym, ale również dla humanistów, duszpasterzy, nauczycieli i wszystkich, którym nie wystarcza proste i literalne czytanie Biblii, lecz dążą do tego, by była księgą osadzoną w realiach historyczno-geograficznych.W swoim dziele ks. Bosak zmierzył się ze skomplikowanymi problemami, jak na przykład różne brzmienia niektórych nazw w językach Biblii oraz w tłumaczeniach starożytnych i współczesnych, czy też z kwestią różnic dotyczących lokalizacji. Dzięki jego żmudnej pracy powstał słownik, który dostarcza polskiemu czytelnikowi precyzyjnej i wiarygodnej wiedzy z zakresu topografii i onomastyki biblijnej. Ponadto przytoczenie w pełnym brzmieniu fragmentów Pisma świętego, w których występuje dana nazwa, uwalnia czytelnika od konieczności wertowania tekstu biblijnego i znacznie ułatwia pozyskiwanie wiedzy zawartej w Słowniku.ks. prof. dr hab. Krzysztof BardskiKierownik Katedry Hermeneutyki BiblijnejWydział Teologiczny Uniwersytetu kard. S. Wyszyńskiego w Warszawie
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 2 sierpnia 2015 do 21 lutego 2016 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
W Biblii symbolem prawdy jest światło. Jak oczy potrzebują światła, tak nasza dusza potrzebuje prawdy. Czy chcesz wzrastać w kochaniu Boga, który jest niezmierzoną Prawdą? Prosząc Ducha Świętego o światło, codziennie rozważaj słowa Boże zawarte w Biblii. Wiele zła w naszym chrześcijańskim życiu pochodzi z głębokiej ignorancji religijnej. Poznając Boga, bardziej Go pokochasz, a kochając Go, głębiej Go poznasz.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 8 lutego do 26 lipca 2015 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 9 lutego do 17 sierpnia 2014 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Pasjonująca wędrówka po karczmach, zajazdach, oberżach, tabernach, austeriach, restauracjach, handelkach, resursach, klubach, tanich kuchniach, stołówkach. Po miejscach, w których lało się wino, dymiły wazy zupy i pieczenie, trwały spory, rozbrzmiewał śpiew, rodziła się poezja i legendy. Stanisław Wyspiański nad szklanką piwa i parówkami, Stanisław Przybyszewski w nocnych knajpach, Władysław Boy - Żeleński w karcianych spelunkach, Lucjan Rydel i Kazimierz Przerwa - Tetmajer w bronowickiej karczmie, Włodzimierz Lenin u Sauera, Henryk Worcell w „Grandzie”, Konstanty Ildefons Gałczyński w słynnych „czworakach”, niewolnica Isaura w „Wierzynku”, Sławomir Mrożek „Pod Jaszczurami”, Jerzy Harasymowicz w barze „Na Stawach”, kruk u Pollera, krowa „U Plastyków” - oto tylko niektórzy bohaterowie tej niezwykłej, skrzącej się dowcipem, obfitującej w anegdoty książki.
Książka rozprawia o nowej jakości pracy pomocowej w opiece hospicyjnej nad dzieckiem. Wymaga ona od wolontariusza bazowania na ludzkim potencjale, wartościach i wielowymiarowych umiejętnościach, które stanowią podwaliny idei pomocniczości. Szczególne znaczenia będzie tu miał dialog wolontariusza z dzieckiem nieuleczalnie chorym i jego rodziną. Wzajemne relacje pacjentów, ich bliskich oraz tych, którzy niosą im pomoc, podlegają wszelkim regułom komunikacji interpersonalnej. Wszystko to w zasadniczy sposób wpływa na całokształt opieki. Aktualna kondycja wolontariatu hospicyjnego nad dziećmi ma niezwykłe znaczenie w kreowaniu modelu opieki hospicyjnej zarówno w kontekście medycznym, jak i pozamedycznym.Ewelina Zdebska - Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Pracy Socjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z problemami społecznymi, pomocą społeczną, pracą socjalną, funkcjonowaniem domów pomocy społecznej w Polsce, starością oraz opieką paliatywną i hospicyjną zwłaszcza nad dziećmi. Autorka publikacji z zakresu pracy socjalnej, problemów społecznych, starości, rodziny oraz opieki hospicyjnej i paliatywnej.Jest sekretarzem Rady Naukowej Małopolskiego Hospicjum dla Dzieci w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej oraz opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Animatorów Społeczności Lokalnej. Obecnie sekretarz czasopisma ""Homo et Societas"". Największą jej pasją jest człowiek i wszystko co z nim związane.
Prezentowana pozycja stanowi otwarcie nowego cyklu wydawniczego, poświęconego historii Izraela. Tematowi temu poświęcono już wiele wysiłku intelektualnego, który zaowocował bardzo licznymi publikacjami, zarówno o charakterze konfesyjnym, jak i z punktu widzenia myśli niezależnej od religii.Podejmowane dzieło jest częścią projektu badawczego Biblia w kulturze świata, a obejmować ma zarówno historię czasów biblijnych, jak i dzieje Izraela aż do czasów współczesnych. Jeżeli chodzi o czasy biblijne, wychodzimy z założenia, że Biblia, choć jest pierwszorzędnym źródłem dla rozważań historycznych, nie jest jednak historią, ale szczególną religijną interpretacją historii. Dlatego historia Izraela w naszym znaczeniu nie jest uzupełnieniem relacji biblijnych o dane archeologiczne i historyczne, jak powszechnie czyni się w pracach poświęconych temu tematowi, ale chcemy zająć się Izraelem według metodologii nauk historycznych, a w odniesieniu do Biblii dążymy do wydobycia historii spod warstwy jej interpretacji. Stąd rozważana historia jest czymś innym niż wspaniale przedstawiona w Biblii historia zbawienia.Historia Izraela po roku 135, czyli upadku powstania Bar Kochby, podejmowana jest według zasady, że jeśli chodzi o obecność Biblii w konkretnej kulturze, to w kulturze judaizmu jest ona szczególnie istotna i rozbudowana.Niniejszy tom jest bardzo ogólnym wprowadzeniem, w którym w syntetyczny sposób przedstawiamy Biblię, ukazujemy zawartą w niej historię zbawienia, rozważamy problem czasu i historii, poruszamy rolę pisma w historii, ustosunkowujemy się do istnienia innych cywilizacji poprzedzających naszą, w której zawiera się historia Izraela, a na końcu zajmujemy się historią jako taką. Te różnorakie informacje pomogą nam w dalszych tomach śledzić historię Izraela w przyjętym rozumieniu tego przedmiotu.
Legendy Krakowskie.Kraków to fascynujące miasto o ponad tysiącletniej historii pełnej magicznych wydarzeń. Serce Polski i jedno z najstarszych i najważniejszych dla dziedzictwa kulturowego Europy miast oraz z najczęściej odwiedzanych przez turystów na świecie. Kto jednak nie pozna i nie zrozumie duszy Krakowa zanurzonej w mroku tajemniczych epizodów ten nie pojmie źródeł jego obecnego fenomenu i sukcesu. Kto je pozna i zanurzy się we mgle sekretnych historii, ten z pewnością będzie wracał na krakowskie ulice i spędzi na nich niepowtarzalne chwile.* * * * *Podstawą poznania historii i kultury Krakowa jest znajomość legend o tym niezwykłym mieście. To one tworzą magiczny klimat i niepowtarzalną atmosferę Krakowa. W książce można znaleźć najpopularniejsze z nich, takie jak ta o smoku wawelskim, Lajkoniku, o dwóch wieżach Kościoła Mariackiego czy dzwonie Zygmunta. Równie interesujące są też legendy o gołębiach z krakowskiego rynku, hejnaliście z wieży mariackiej czy czakramie wawelskim. Dla wszystkich odwiedzających Kraków stają się niezwykle interesującą i pasjonującą lekturą. To książka dla dorosłych, młodzieży i dzieci. Napisana barwnym i baśniowym językiem, pozwala poznać Kraków, jego historię i kulturę.Kto legend krakowskich nie przeczyta, ten do Krakowa ponownie nie zawita"" :)
Ewangelie zawierają wiele krótkich i trafnych sentencji Jezusa na różne tematy. Opisują one życie ludzkie, zasady wiary i postępowania oraz przedstawiają samego Jezusa. Wydzielenie ich z tekstu biblijnego pozwala lepiej dostrzec, jakie mają samodzielne znaczenie i wartość. Każde takie zdanie może być osobno rozważane. Książka obecna przedstawia i komentuje blisko trzysta charakterystycznych sentencji Jezusa. Obejmuje także pewne wypowiedzi Jezusa przechowane poza czterema Ewangeliami.
Wakacje bez wyjazdu za granicę czy choćby nad morze? Po początkowych obawach, czy nie grozi jej śmierć z nudów, Aneta przekonuje się, że dom prapradziadka jej przyjaciółki Karoliny może kryć skarb równie fascynujący jak grobowce faraonów, a odnalezienie go wymaga wiedzy, sprytu i odwagi Indiany Jonesa. I narażenia się na podobne niebezpieczeństwa jak słynny archeolog, zwłaszcza gdy spokojne jezioro zamienia się w straszliwy żywioł, a na drodze poszukiwaczy skarbów stają Gruby i Kastet. Kto okaże się przyjacielem, a kto wrogiem? Co będzie prawdziwym skarbem prapradziadka? I dlaczego warto znać stare wyliczanki i język hebrajski? Młodych czytelników zapraszam do poznania wakacyjnych przygód czworga ich rówieśników: Karoliny i Anety oraz Karola i Kamila. A starszych - do powrotu do niezwykłego świata dziecięcych marzeń o skarbach i przygodach.
Męka Jezusa dla każdego przedstawia tajemnicę, nad którą warto się zastanowić. Wierzący znajduje w niej gwarancję swego zbawienia, które dzięki zasługom tej męki może osiągnąć, jeżeli w swej drodze życiowej podąży za cierpiącym Chrystusem i dojdzie do udziału w Jego zmartwychwstaniu. Dla niewierzących opisy męki Jezusowej mogą stać się przykładem bohaterstwa, a równocześnie zwierciadłem, w którym odbijają się bardzo różne ludzkie postawy, z jakimi wszyscy się spotykają i często szukają ich zrozumienia. Prezentowane zatem w tej pozycji rozważania mogą trafić do wszystkich, choć przede wszystkim stanowią medytację religijną. Taka medytacja przede wszystkim wiąże się z kazaniami pasyjnymi, głoszonymi przez sześć niedziel Wielkiego Postu i dlatego przytoczone rozważania ułożone są w zestawy, składające się z sześciu jednostek. Rozważania jednak mogą znaleźć szersze zastosowania w przemyśleniach każdego, kto odważy się je wziąć do ręki.Dla niewierzących opisy męki Jezusowej mogą stać się przykładem bohaterstwa, a równocześnie zwierciadłem, w którym odbijają się bardzo różne ludzkie postawy, z jakimi wszyscy się spotykają i często szukają ich zrozumienia. Prezentowane zatem w tej pozycji rozważania mogą trafić do wszystkich, choć przede wszystkim stanowią medytację religijną. Taka medytacja przede wszystkim wiąże się z kazaniami pasyjnymi, głoszonymi przez sześć niedziel Wielkiego Postu i dlatego przytoczone rozważania ułożone są w zestawy, składające się z sześciu jednostek. Rozważania jednak mogą znaleźć szersze zastosowania w przemyśleniach każdego, kto odważy się je wziąć do ręki.
Świętowanie 1050 rocznicy chrztu Polski jest przypomnieniem naszego chrztu. Stanowi także wezwanie do życia w jego duchu przede wszystkim przez dawanie świadectwa. Pozwala ono człowiekowi rosnąć, łączy z innymi przez miłość bez której nie ma autentycznego człowieczeństwa. Czytelnik znajdzie w publikacji pieśń wdzięczności za chrzest, za sakrament życia, a także sugestie by jego życie było świadectwem wielkości i miłości Wszechmogącego Boga, odkrywania tej miłości w pięknie świata, w drugim człowieku, w swoim sercu.
Papiasz (70 -135 ), biskup Hierapolis napisał, że Mateusz zebrał wyroki w języku hebrajskim, a każdy przetłumaczył je najlepiej jak umiał. Euzebiusz H.E. 3.39.16Obecnie istnieje 28 rękopisów Ewnagelii Mateusza od Szem Towa. Rękopisy ogólnie są datowane pomiędzy XV i XVII wiekiem. Przez wiele lat naukowcy i teologowie uważali Ewangelię Mateusza od Szem Towa za hebrajskie tłumaczenie greckiej Ewangelii Mateusza (lub nawet wersji łacińskiej). Sytuacja uległa zmianie w roku 1987, gdy badacz George Howard udowodnił, że hebrajska Ewangelia Mateusza od Szem Towa nie jest tłumaczeniem, ale tekstem, którego oryginał został napisany w języku hebrajskim. Szem Tow ben Izaak ben Shaprut (ibn Shaprut) był hiszpańskim Żydem żyjącym w XIV wieku. Był lekarzem, filozofem i polemista. Był autorem książki Ewen Bohan (Touchstone) - antychrześcijańskiej polemiki. Ewen Bohan zawiera wersję kompletnego hebrajską tekstu Ewangelii Mateusza. Dzieło to zostało ukończona w 1380 roku a poprawione w 1385 i 1400 roku.
W kościele katolickim nabożeństwem, które wtajemnicza w ostry finał walki między miłością i nienawiścią jest Droga Krzyżowa. Autorzy rozważań przy stacjach drogi krzyżowej odsłaniają część swego serca, które chce kochać tak, jak kocha Jezus i stara się tej Jego przebaczającej miłości uczyć. Celem tych tekstów jest pomoc innym w opanowaniu tej sztuki miłości, która w wielkiej mierze decyduje o wielkości człowieka. Na pytanie: jaki jest sens życia człowieka na ziemi? – Ewangelia odpowiada: jest nim pielęgnowanie Bożej miłości. Ksiądz Biskup Jan nie tylko słowami, ale i obrazem odsłania zmaganie Jezusa z nienawiścią. Odważnych wzywa, by weszli na tę drogę, a tych, którzy już ją wybrali, aby na niej wytrwali. Jest to zawsze przygotowanie do męczeństwa. Doróść do niego to ważne zadanie ucznia Chrystusa, który powiedział: „Kto che pójść za Mną niech weźmie swój krzyż i naśladuje mnie”.
Ks. prof. Edward Staniek
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?