Matematyk i biblista w różnych okolicznościach życia podejmował próby wyrażenia swych myśli i opisywania wydarzeń za pomocą mowy rymowanej.
Powstałe w ten sposób teksty leżały wśród licznych papierów, jakie w ciągu życia obficie się namnożyły. Obecnie, porządkując to, co w jakiś sposób jest wyrazem myśli, zwłaszcza tej luźno związanej z pracą naukową w obu dziedzinach, które w życiu Autora stanowiły zasadniczy przedmiot zainteresowania, postanowił te rymowane teksty zebrać i opublikować w przekonaniu, że zawarte w nich myśli ubogacą też innych.
Jeżeli ktoś znajdzie w nich coś pożytecznego dla siebie, chętnie się tym dzieli, choć przede wszystkim zawarte w tym zbiorze treści są bardzo osobistym świadectwem przemyśleń i przeżyć Autora.
Od Wydawnictwa
Zaprezentowane w książce wprowadzenia do niedzielnych i świątecznych Mszy Świętych stanowią wyrafinowany splot wątków biblijno - liturgicznych, zaczerpniętych obficie z przeznaczonej na dany dzień świętej celebracji, a zatem są utkane z najszlachetniejszej przędzy, tej właśnie wytworzonej przy udziale Ducha Świętego.
Dzieje Apostolskie opowiadają o początkach Kościoła. Mało znany jest fakt, że niektóre starożytne rękopisy tego dzieła zawierają wersję, zwaną zachodnią, która w mnóstwie szczegółów różni się od tekstu standardowego. W większości zdań tej innej wersji występują rozszerzenia oraz zmiany stylistyczne względem tekstu podstawowego, a czasami drobne skróty. Istnieje możliwość, że te zmiany w większości nie pochodzą od późniejszego redaktora, lecz naniósł je na swój oryginalny egzemplarz sam autor, św. Łukasz, już po tym, jak swoje dzieło rozpowszechnił w Kościele. Zapoznanie się z tą wersją może więc wzbogacić znajomość Nowego Testamentu. Książka obecna zawiera bardzo dosłowny przekład obu wersji tekstu Dziejów Apostolskich, opatrzony wstępem i notami.
Jak rozpoznać złego ducha? Jak odkryć jego realną obecność w świecie i we własnym życiu? Pierwsze przykazanie nie będziesz miał bogów cudzych przede mną wciąż pozostaje aktualne. Bożki Starego Testamentu nie zniknęły z upływem lat, a złe duchy nie są wytworem ludzkiej fantazji. Nadal, w obecnym świecie, te bożki są to realnie istniejące złe duchy, które powodują zło, grzech i uwikłania w zagrożenia duchowe. Czym są zagrożenia duchowe? Czym w swej istocie są wróżby, magia, przesądy, joga, wschodnie sztuki walki, feng shui, radiestezja, metody uzdrowicielskie, spirytyzm, okultyzm, sekty, wiara w reinkarnację, uzależnienia? Dlaczego są zagrożeniami duchowymi i jak przejawia się w nich obecność złych duchów? Jak znaleźć drogę własnego uwolnienia? Co zrobić, gdy ktoś bliski wiąże się z sektą? Jak pomagać zniewolonym przez demony? Książka udzielając odpowiedzi na te i wiele innych pytań, jest propozycją dla każdego, kto jest uwikłany w jakieś zagrożenie duchowe i dla każdego, kto chciałby pomóc drugiej osobie uwikłanej w zło.
Oddany w Państwa ręce tom skupia się zasadniczo na dwóch tematach: na Biblii i na apokryfach oraz na różnych postawach chrześcijan starożytnych i wobec nich.W pierwszej grupie poruszany jest problem interpretacji Biblii i utworów od niej pochodnych, jak one interpretują postaci biblijne, np. św. Pawła czy Judasza a obraz ten niestety czasami bardzo odbiega od powszechnie przyjętego ich wizerunku, choć wywarł wpływ na kulturę. W drugiej grupie artykułów jest mowa o pierwszym pobiblijnym pokoleniu chrześcijan, a więc o Ojcach Apostolskich, o ich świecie i o ich przeciwnikach o ataku pogańskich intelektualistów na chrześcijan, którzy wytworzyli stereotypy antychrześcijańskie do dziś będące w powszechnym obiegu. Idąc po tej linii następują artykuły na temat męczenników tak smutnie przypominające te z naszego wieku. I w końcu artykuł z antologią tekstów patrystycznych na temat stosunku pierwszych chrześcijan do współczesnego im świata i zagadnień wtedy wysuwanych.
„Ci, którzy odwiedzili polskie albergue na Monte do Gozo w ostatnich latach zapewne spotkali autorkę tej książki podczas prelekcji dla pielgrzymów czy pracy w schronisku. Książka powstawała między tymi zajęciami – z wielkiej fascynacji Camino, z dociekliwości i potrzeby serca.”
Ks. Roman Wcisło MS
Centro Europeo de Peregrinación Juan Paulo II w Santiago de Compostela
„Wielkim atutem książki jest umiejętność odczytania fenomenu Camino na wielu poziomach znaczeń, które nie gubią się w detalach, ale z mozaiki przybliżeń i charakterystyk, bardzo głębokich i opartych na najnowszej literaturze tematu, potrafią przekazać wspólną perspektywę (…) Pozostaję pod wielkim wrażeniem erudycji i uporządkowanego, interdyscyplinarnego oraz metodologicznie poprawnego zgłębiania tego trudnego dla badań zjawiska, jakim jest współczesne Camino de Santiago.”
Ks. dr hab. Piotr Roszak
Pracownia Szlaku Św. Jakuba, UMK w Toruniu
"Dla tych, którzy byli, którzy dopiero się wybierają i którzy marzą, by wyruszyć na Camino... Polecam! Zwłaszcza tym, którzy chcieliby, aby ta droga była pielgrzymką, a nie tylko trekkingiem."
Dr Franciszek Mróz
Bractwo Św. Jakuba w Więcławicach Starych
Centralną myślą książki jest być przyjacielem Boga i trwać z Nim w przyjaźni. Aniołowie są Jego wysłannikami.Każdy z ludzi ma swego Anioła Stróża, który wspiera go w tej przyjaźni i w dobrym życiu. Aniołowie kochają nas. Ich radością jest, aby każdy z ludzi stał się przyjacielem Chrystusa.Drogi Czytelniku, Twój Anioł Stróż jest ciągle przy Tobie, daje Ci natchnienia i oświeca Cię, abyś, wypełniając Boże przykazania, kochał Chrystusa i przeszedł przez życie dobrze czyniąc. Jak kochający starsi bracia i siostry z czułością opiekują się swym młodszym rodzeństwem, tak Aniołowie, nasi starsi bracia, a zwłaszcza Twój Anioł Stróż z tkliwą dobrocią i miłością ukazuje Ci właściwą drogę, prowadzi ścieżkami dobra i miłości i chroni przed zasadzkami szatana. Razem z nimi tworzymy jedną Rodzinę. Zaprzyjaźnij się więc ze swoim Aniołem Stróżem! Często mów mu, że go kochasz i proś, aby Cię uczył dobra i miłości do Boga i ludzi. Rozmawiaj z nim. Wołaj do niego i przyzywaj często swojego Anioła Stróża. Zapraszaj go do swoich zajęć i prac, dziękuj mu i ciesz się, że już teraz, a później w wieczności z nim i ze wszystkimi Aniołami i Świętymi będziesz kiedyś, po śmierci mógł wysławiać Boga i przebywać z Nim. Ta książka bardzo Ci w tym pomoże.
Każde opowiadanie o przeszłości, nawiązujące do wydarzeń, jakie zaistniały w dziejach ludzkości, nie jest jakby fotograficzną kopią faktów, ale zawiera mniejszy lub większy ładunek interpretacji, która jest tworzywem rekonstrukcji właściwej tworzeniu historii.W odniesieniu do historii Izraela możemy wyróżnić dwa poziomy tej interpretacji. Jednym jest interpretacja właściwa Biblii, drugim jest interpretacja nawiązująca do metodologii historii jako nauki, która na przestrzeni dziejów człowieka udoskonalała swoje sposoby poznawcze i metodologiczne zasady poznawania przeszłości.Stąd o historii Izraela można mówić w dwojakim znaczeniu. Będzie to albo wniknięcie we właściwy obraz biblijnego przesłania, albo wycinek naukowego badania w dziedzinie historii jako jednej z humanistycznych nauk szczegółowych.W serii, której drugi wolumin oddajemy do rąk Czytelnika, preferujemy ten drugi punkt widzenia, co w pierwszym tomie zostało szczegółowo rozwinięte. Pamiętamy, że Biblia jest opisem dziejów zbawienia, które dokonują się w historii i poprzez historię, ale opowiedziane są jako swoista interpretacja historii, której zasadniczym celem jest ukazanie działania Bożego. Ten cel Biblia realizuje w sposób niezwykle genialny, dając przebogate pouczenie religijne, którego korzenie sięgają interwencji Bożych w historię ludzkości, narodu wybranego i pierwotnego chrześcijaństwa, ale opisane są szczególnym językiem, w którym realistyczny język historii doskonale staje się kompatybilny z myśleniem mitycznym, symbolicznym, otwierającym możliwości poznawcze ku Transcendencji i jej przejawie (działaniu) w dziejach, co w tym przypadku jest podstawowym celem opowiadania.Doceniając tę wartość Biblii mamy jednak także prawo inaczej ująć historię Izraela tak, aby odpowiadała metodologicznym wymaganiom historii jako szczególnej nauki i to jest celem naszego poszukiwania w ramach przedstawianej tu historii Izraela.Odszukując sytuacje i wydarzenia, które ukazują nauki historyczne, staraliśmy się ukazać szerokie tło pojawienia się Izraela, jakim są dzieje Egiptu i Lewantu, a przede wszystkim jedną z największych katastrof naturalnych na Ziemi, jakim był wybuch wulkanu na Morzu Egejskim. Są to wszystko okoliczności towarzyszące powstaniu Izraela.Temu bowiem tematowi poświęciliśmy niniejszy tom Historii Izraela, o którym można by powiedzieć, że zawiera bardzo zróżnicowany materiał, ale właściwie najmniej mówi o samym Izraelu. Do samych początkowych etapów powstawania tego narodu powrócimy w kolejnym tomie naszych rozważań i wtedy jak sądzę informacje, jakimi zajmowaliśmy się obecnie, będą mogły okazać się przydatne. I tak został pomyślany tom, który oddajemy Czytelnikom.
Kolejny tom homilii okolicznościowych związany jest z miejscem ich wygłoszenia, którym jest kaplica Ośrodka Wypoczynkowo - Rehabilitacyjnego Caritas w Myczkowcach położonym między rzeką Olszyną a Sanem. W 2010 roku przy Ośrodku powstał Ogród Biblijny, którego zadaniem jest przybliżenie zwiedzającym realiów biblijnych, zwłaszcza związanych z przyrodą. Od powstania Ogrodu organizowane są w nim konferencje naukowe pod ogólnym hasłem: Aby lepiej poznać Pismo Święte.Wygłaszając homilie w czasie Mszy świętych, stanowiących istotną część wspomnianych konferencji, a także przemawiając w czasie nabożeństw przy okazji innych pobytów w Myczkowcach, Autor miał okazję zebrać liczne materiały homiletyczne, którymi pragnie podzielić się z tymi, którzy tych homilii słuchali oraz z innymi, którym zawarte tu myśli mogą pomóc w spotkaniu z Bogiem.
Bóg nas kocha: Jemu zależy na was, pisał św. Piotr (1P 5,7). Strzeże nas jak źrenicy oka, kocha i chce nas upodobnić do swego obrazu. Kocha, otwierając przed nami perspektywę komunii zjednoczenia. Rzeczywistość ta wyraża się szczególnie w liturgii poprzez:odczytywanie słowa Bożego,uobecnienie misterium Chrystusa,sakramenty święte, które wchodzą w rytmy życia ludzkiego.W niniejszej książeczce Autor chce wskazać na pewne elementy, by nasze ukochanie Eucharystii pogłębiało się; by przekroczywszy siebie wejść w logikę Boga. U Boga liczy się serce.
Myšlienky zrodené v kňazskom srdci pomocného biskupa krakovskej arcidiecézy oblečené do básnického literárneho rúcha sú vysielané do sŕdc ľudí, aby im pomohli spoznávať Božie tajomstvá prítomné v udalostiach narodenia, umučenia, smrti a zmŕtvychvstania nášho Pána, Ježiša Krista. Charakteristické pre myšlienky, ktoré sú tu obsiahnuté, je nadviazanie na konkrétnosti spojené s rozjímaním nad tajomstvami známymi z Biblie. Tento konkrét je použitý na to, aby pomohol v básnickej meditácii, ktorá má vždy viesť k životným rozhodnutiam potrebným pre prehĺbenie života s Bohom a v Bohu.
V knihe sú použité obrazy, ktoré namaľoval biskup Ján Škodoň, autor knihy.
ks. prof. Tomasz Jelonek
Biskup Ján Szkodoň (nar. 1946), doktor teológie. Kňazskú vysviacku prijal v roku 1970 z rúk kardinála Karola Wojtylu. V roku 1988 sa stal pomocným biskupom krakovskej arcidiecézy. Je autorom mnohých cenených publikácií z oblasti duchovnosti ako aj z oblasti rodinného života. Jeho záľubou je maľovanie – maľuje krajinky, zátišia, kostoly, pašiové motívy. Jeho práce sa tešia neobyčajnému záujmu.
Max Scheler jest jednym z najwybitniejszych myślicieli XX wieku. Zasłynął przede wszystkim w filozofii wartości i etyce oraz w antropologii filozoficznej, filozofii miłości i filozofii religii. Wywarł wielki wpływ na wielu myślicieli, m. in. na Dietricha von Hildebranda i Edytę Stein, a w Polsce - na Karola Wojtyłę i Józefa Tischnera, i w ogóle na kulturę XX wieku.Max Scheler, ""największy moralista nowożytności"" (o. J. M. Bocheński), jest twórcą fenomenologicznej etyki wartości. Na pytanie: ""Co to znaczy żyć dobrze?"", etyka ta odpowiada: życie dobre polega na udzielaniu w sposób wolny adekwatnej odpowiedzi na wartości.Książka Jana Galarowicza, autora publikacji o Heideggerze, Ingardenie, Wojtyle i Tischnerze, jest poniekąd odpowiedzią na wyrażone przed laty życzenie prof. Bocheńskiego: ""ogromną zasługę oddałby ludzkości ktoś, kto by zredagował mały, jasny, przykładami ilustrowany podręcznik o wartościach Maksa Schelera. Czegoś takiego nie mamy i Scheler jest praktycznie nieznany"".
Termin ""tatuaż"" wywodzi się z języka polinezyjskiego (""tatau"" dosłownie: zostawić ślad - znak, malowidło) i został przywieziony i po raz pierwszy użyty, w relacji z podróży dookoła świata, przez angielskiego podróżnika Jamesa Cooka w 1773 roku. W 1873 roku został wprowadzony do słownika języka francuskiego, jako tatouage. W Biblii Marcina Lutra, z 1534 roku, można znaleźć wyraz stygmat, a w XVII wieku pojawiły się takie określenia, jak grafizm, hieroglif, czy piętno, Późniejsze nazwy były przyjmowane w pewnych środowiskach, np. przestępczych.W zakładach penitencjarnych tatuaż jest nazywany: wzorem, wzorkiem, dziargą, dziarganką, grawerką, haftem, kalką, malowanką, malunkiem, obrazem. Sam proces tatuowania nazywany jest analogicznie: dziarganiem, grawerowaniem, haftowaniem, malowaniem, rysowaniem, kłuciem oraz odkuwaniem. W tym specyficznym środowisku także sposoby tatuowania są różne: skórę nakłuwa się lub nacina, drapie czy też wciera się różne substancje po wcześniejszym odbiciu na ciele wzoru tatuażu.Tatuaż jest jedną z najstarszych form dekorowania własnego ciała, stosunkowo łatwo dostępną. Jest nie tylko kolorowym rysunkiem wykonanym na własnym ciele, lecz znacznie czymś więcej - symbolem, który ma swe korzenie sięgające daleko w przeszłość, w antykultury plemienne i pogańskie. Tatuowanie jest sposobem nadawania własnemu ciału osobistych cech, ""tworzenie z niego prawdziwego domu i świątyni dla mieszkającego w nim ducha"". Znamię, zwłaszcza gdy przyjmuje formę rysunku lub ornamentu na ciele, jest niczym pieczęć, znak lub sygnał, zaś jego najgłębsze znaczenie jest zakorzenione w symbolice blizn, jako ślad ""kłów ducha"". Czym więc jest dla wielu amatorów takiego sposobu znaczenia swojego ciała?
Publikacja Autorki zapełnia istotną lukę w nie tylko polskiej literaturze przedmiotu. Brakowało dotąd kompleksowego, interdyscyplinarnego omówienia czynników wpływających na relacje świadków, którzy nie chcą intencjonalnie wprowadzić w błąd. Opracowanie Autorki jest pierwszym multidyscyplinarnym opracowaniem problematyki zeznań świadków szczerych. Autorka kompetentnie porusza się w obszarach: psychologii, różnych dziedzin prawa, kryminalistyki, językoznawstwa, logiki. Przedmiotowa publikacja ma również istotne aplikacje praktyczne. Dostarcza niezbędnej wiedzy przesłuchującym sędziom, prokuratorom, policjantom, czy pracownikom innych służb państwowych (...) Z drugiej strony wiedza z obszaru badań Autorki jest niezbędna pełnomocnikom procesowym stron, których zadaniem jest również kontrola jakości materiału dowodowego, występującego w konkretnej sprawie.
dr hab. Marek Leśniak
Prezentowana tu pozycja jest dalszą częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 18 sierpnia 2013 roku do 2 lutego 2014. Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane. Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się i mogą służyć zupełnie niezależnie od pozostałych.
Prezentowana tu pozycja jest dalszą częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 27 stycznia do 11 sierpnia 2013 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się i mogą służyć zupełnie niezależnie od pozostałych.
Książka Na tropach pierwszych chrześcijan jest drugą z zaplanowanej trzytomowej serii nawiązań do czytań liturgicznych A, B, C, sięgających tematyką do przekazów z początku Kościoła, przydatną dla wędrujących Szlakami Świętego Jana Pawła II. Ludzie towarzyszący ks. Karolowi Wojtyle mówią, że częstym tematem dyskusji „w drodze” były zagadnienia poruszane w Ewangelii. Stąd poszerzenie zawartych w książce rozważań o wypowiedzi św. Jana Pawła II, Apostoła czasów najnowszych, świadka wiernego z przełomu drugiego i trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, jest zarazem odpowiedzią na Jego pragnienie, aby Ewangelia była dla człowieka nieodzowną pomocą. Na osobną uwagę zasługują liczne zdjęcia, wykonane przez samego Autora w Ziemi Świętej, obrazujące jej piękno i wprowadzające w realia tego niezwykłego zakątka świata, gdzie narodził się i żył Boży Syn. Trudno o trafniejszy wybór ilustracji – rozważania nauki Chrystusa są bliższe, bardziej zrozumiałe, gdy podziwiamy krajobrazy, architekturę i przyrodę rodzinnej Galilei.
Urszula J. Własiuk
Fundacja Szlaki Papieskie
Przygotowując tę publikację zdałem sobie sprawę, jak bardzo jestem zbudowany z tego, co widziałem, co słyszałem, co poznałem. A tym, co się ma, trzeba umieć dzielić się z innymi, a więc tymi muzeami zwiedzonymi, tymi książkami przeczytanymi, tymi obejrzanymi wschodami i zachodami słońca, tymi spotkaniami, tą mądrością otrzymaną od innych. Bo przecież nikt nie żyje dla siebie; inaczej bowiem najpiękniejszymi nawet przeżyciami można się udławić, tkwiąc w swoim egoizmie. Chciałoby się więc to wszystko przekazać innym. One przecież były nie tylko dla mnie, ale i dla innych. Bo nosić to w sobie i dla siebie, to kisić dobro przeznaczone także dla innych.
Zwierzęta w swojej różnorodności stale nas fascynują i stanowią swoistą tajemnicę. Często postrzegamy je przez pryzmat własnych uwarunkowań, umiejętności, ograniczeń, czy światopoglądu, chociaż nauki przyrodnicze i rolnicze nieustannie dostarczają nam mnóstwa informacji na ich temat. Tłumaczą nam szereg zwierzęcych zachowań i przystosowań do życia w określonych środowiskach, a także przybliżają i uwrażliwiają nas na świat żywych stworzeń, którego język niejednokrotnie przestaliśmy rozumieć. Archeozoologia z kolei podejmuje liczne próby opisania kontaktów człowieka ze zwierzętami na przestrzeni tysiącleci i stuleci, a tym samym przyczynia się do poszerzenia naszej wiedzy o kulturze, gospodarce i życiu codziennym ludzi w dawnych czasach, także biblijnych.
Na podstawie lektury Pisma Świętego zauważyć można, że autorzy natchnieni odwołują się do konkretnych gatunków zwierząt, posiadają pewną znajomość ich wyglądu i zachowania, a także zakładają, że mają ją również odbiorcy ich tekstów. Dotyczy to zarówno zwierząt dzikich jak i udomowionych. W związku z tym trafiający do rąk Czytelnika Leksykon wszystkich zwierząt biblijnych autorstwa Piusa Czesława Bosaka, nie tylko uświadamia nam, jak bogaty jest świat fauny biblijnej, ale także pokazuje, że jej zoologiczna charakterystyka jest bardzo ważna dla właściwego odczytania zamysłu autorów natchnionych, wzmiankujących o danym gatunku.
To idealna lektura nie tylko dla osób czytających Biblię, ale także dla wszystkich ciekawych otaczającego nas świata, gdzie spotkać możemy zwierzęcych arystokratów, zabieganych pracusiów, mistrzów kamuflażu, walecznych obrońców swych terytoriów, przebiegłych oszustów, podstępnych drapieżców, ale także gatunki, na które na co dzień nie zwraca się uwagi, bo żyją gdzieś daleko, lub zbyt blisko, żeby się nimi zachwycić.
dr inż. Anna Maria Wajda (biblistka)
Ta niezwykła książka bucha zapachem wołowych i wieprzowych pieczeni, wonią skwierczącego na rożnie ptactwa, pachnie egzotycznymi przyprawami i swojskim ciastem, upaja aromatem wina oraz piwa, skrzy się kolorami szlachetnych nalewek.
Historia - opowiadana ze swadą i niezwykle ciekawie - toczy się w niej nie na polach bitew, nie w izbach parlamentów, ale przy biesiadnych stołach, przy dźwięku szkła i wtórze toastów. Bo historia to także opowieść o miłych nam, ludziom, przypadłościach – obżarstwie i opilstwie. I hańba temu, kto o tym źle myśli, bowiem nie należy ufać ludziom, którzy mało jedzą: w ogólności są to zazdrośni albo złośnicy. Wstrzemięźliwość jest cnotą nietowarzyską.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?