Prezentowany zbiór tekstów związany jest z postacią Matki Chrystusa. W pierwszej części zawiera czytanki, które można wykorzystać w czasie nabożeństw majowych. Śledzą one życie Maryi na tle jego realiów w Ziemi Świętej, są zatem przewodnikiem prowadzącym przez wydarzenia znane nam z Ewangelii kanonicznych, ale także apokryficznych, w których poznajemy przebieg życia Matki Najświętszej, jego koleje i znaczenie w obrazie wiary. Czytanki są również przewodnikiem po Ziemi Świętej, która tak często jest celem chrześcijańskiego pielgrzymowania.W drugiej części znajdują się homilie i rozważania na niektóre święta i uroczystości maryjne rozłożone w ciągu roku liturgicznego. Wypowiedzi zostały kiedyś głoszone w różnych miejscach i okolicznościach, do których wyraźnie nawiązują. Posiadają one charakter dokumentu z określonego czasu i nie zawsze odpowiadają współczesnej sytuacji, mogą jednak także w obecnych okolicznościach być pożyteczne dla Czytelnika.Część trzecia przekazuje zachowane refleksje, które nie odpowiadają specyfice dwu poprzednich części, ale szkoda było je zatracić, mogą bowiem poruszać także interesujące zagadnienia, a w całości obrazują dorobek Autora.Na końcu umieszczono rozważanie wygłoszone w setną rocznicę objawień Matki Bożej w Fatimie, w czasie konferencji O lepsze poznanie Pisma Świętego. Jego tematem była całościowa wizja Maryi w przesłaniu biblijnym.
Człowiek został stworzony, aby Bóg go do siebie przygarnął, spotkał się z nim na ziemskich drogach, a przede wszystkim, aby to spotkanie zostało kontynuowane na wieki w niebie. Spotkanie z Bogiem jest zatem fundamentalną sprawą ludzkiej egzystencji i może przyjmować bardzo różne formy. Spośród nich wybraliśmy niektóre, a książka, która przedstawiamy Czytelnikom, zawiera materiały, jakie mogą stanowić pomoc w wypełnieniu właściwą treścią konkretnych form spotkania z Bogiem.W pierwszej części umieszczone zostały treści trzech spotkań kapłanów z Jezusem ukrytym w Najświętszym Sakramencie. Adoracja jest spotkaniem, w którym człowiek przemawia do Boga, ale przede wszystkim wsłuchuje się w głos Boga, aby uformować swoje życie według Bożej prawdy, w którą stara się wsłuchać i na nią odpowiedzieć praktycznym postępowaniem.Innym spotkaniem z Bogiem są ćwiczenia rekolekcyjne. Tu umieściliśmy materiały z dwu serii rekolekcji dla sióstr zakonnych, które zostały wygłoszone w klasztorze urszulanek Serca Jezusa Konającego w Lipnicy Murowanej w roku 1983 i następnym.Kolejne materiały zaczerpnięte zostały z opracowań przygotowanych na Dni Wspólnoty w ramach formacji Ruchu Światło-Życie w Archidiecezji Krakowskiej. Te wspólnotowe spotkania ujmowały tematy, które były przedmiotem rocznej pracy na spotkaniach, których głównym celem było poznanie myśli Bożej odnoszącej się do sytuacji ludzkiego życia, które powinno kierować się myślą Bożą, objawioną człowiekowi, aby wszystko w jego życiu służyło spotkaniu z Bogiem.Na końcu, jako uzupełnienie, dodano omówienie kilku tematów, opracowanych kiedyś dla Ruchu Światło-Życie, które mogą poszerzyć myśli rozwinięte w poprzednich materiałach.
Teologia jest nauką o Bogu, który przede wszystkim działa i objawia się jako Zbawiciel człowieka. Człowiek natomiast odpowiada Bogu przez oddawanie Mu należnej czci i spełnianie woli Bożej według danego mu powołania. Oddawanie chwały Bożej wiąże się ze sprawowaniem kultu religijnego, odczytaniu powołania pomaga poznanie spraw Bożych i rozpoznawanie znaków, jakie Bóg stawia w dziejach człowieka. Teologia jako nauka powinna pomagać każdemu w wypełnieniu wymienionych zadań. Teologia dla kandydatów do kapłaństwa przygotowuje przede wszystkim do sprawowania kultu, teologia studiowana przez świeckich w pierwszym rzędzie winna dać im narzędzia rozpoznawania znaków czasu, aby w świecie, w którym żyją i działają, mogli wprowadzać plany Boże.Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest zbiorem wypowiedzi nauczyciela i duszpasterza świeckich, którzy ukończyli studia teologiczne na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Były drukowane w specjalnym biuletynie i nawiązując do konkretnych sytuacji miały pomagać w poznaniu znaków Bożych, które te sytuacje stanowiły. Dziś sytuacje częściowo uległy zmianie, ale wiele wskazówek, wyjętych z Bożego objawienia, zachowuje swą aktualność. Wydaje się, że ukazanie się drukiem tych pouczeń może nadal pomagać w ciągłej potrzebie odczytywania znaków czasu.
Cały zamieszkały obszar Ziemi poprzecinany jest siecią różnych dróg, którymi wędrowali i wędrują ludzie, dążąc do jakichś określonych celów. Wśród nich znajdują się ważne drogi, na których rozegrały się nadzwyczajne wydarzenia i jako świadkowie tych dróg pozostają w trwałej pamięci. Taką drogą jest droga, którą Jezus z ciężarem Krzyża prowadzony był na śmierć. Historycznie ta droga znajdowała się w Jerozolimie, tam też można jej szukać, ale niezliczone są miejsca, na których odkupieni przez Jezusa wspominają tę historyczną, jerozolimską drogę.Zebrane tu rozważania mają nam pomóc poznać tę jerozolimską drogę oraz pomagać w rozmyślaniu na temat tej drogi gdziekolwiek przyjdzie nam łączyć się duchowo z ostatnimi momentami ziemskiego życia Odkupiciela.
Matematyk i biblista w różnych okolicznościach życia podejmował próby wyrażenia swych myśli i opisywania wydarzeń za pomocą mowy rymowanej.
Powstałe w ten sposób teksty leżały wśród licznych papierów, jakie w ciągu życia obficie się namnożyły. Obecnie, porządkując to, co w jakiś sposób jest wyrazem myśli, zwłaszcza tej luźno związanej z pracą naukową w obu dziedzinach, które w życiu Autora stanowiły zasadniczy przedmiot zainteresowania, postanowił te rymowane teksty zebrać i opublikować w przekonaniu, że zawarte w nich myśli ubogacą też innych.
Jeżeli ktoś znajdzie w nich coś pożytecznego dla siebie, chętnie się tym dzieli, choć przede wszystkim zawarte w tym zbiorze treści są bardzo osobistym świadectwem przemyśleń i przeżyć Autora.
Od Wydawnictwa
Każde opowiadanie o przeszłości, nawiązujące do wydarzeń, jakie zaistniały w dziejach ludzkości, nie jest jakby fotograficzną kopią faktów, ale zawiera mniejszy lub większy ładunek interpretacji, która jest tworzywem rekonstrukcji właściwej tworzeniu historii.W odniesieniu do historii Izraela możemy wyróżnić dwa poziomy tej interpretacji. Jednym jest interpretacja właściwa Biblii, drugim jest interpretacja nawiązująca do metodologii historii jako nauki, która na przestrzeni dziejów człowieka udoskonalała swoje sposoby poznawcze i metodologiczne zasady poznawania przeszłości.Stąd o historii Izraela można mówić w dwojakim znaczeniu. Będzie to albo wniknięcie we właściwy obraz biblijnego przesłania, albo wycinek naukowego badania w dziedzinie historii jako jednej z humanistycznych nauk szczegółowych.W serii, której drugi wolumin oddajemy do rąk Czytelnika, preferujemy ten drugi punkt widzenia, co w pierwszym tomie zostało szczegółowo rozwinięte. Pamiętamy, że Biblia jest opisem dziejów zbawienia, które dokonują się w historii i poprzez historię, ale opowiedziane są jako swoista interpretacja historii, której zasadniczym celem jest ukazanie działania Bożego. Ten cel Biblia realizuje w sposób niezwykle genialny, dając przebogate pouczenie religijne, którego korzenie sięgają interwencji Bożych w historię ludzkości, narodu wybranego i pierwotnego chrześcijaństwa, ale opisane są szczególnym językiem, w którym realistyczny język historii doskonale staje się kompatybilny z myśleniem mitycznym, symbolicznym, otwierającym możliwości poznawcze ku Transcendencji i jej przejawie (działaniu) w dziejach, co w tym przypadku jest podstawowym celem opowiadania.Doceniając tę wartość Biblii mamy jednak także prawo inaczej ująć historię Izraela tak, aby odpowiadała metodologicznym wymaganiom historii jako szczególnej nauki i to jest celem naszego poszukiwania w ramach przedstawianej tu historii Izraela.Odszukując sytuacje i wydarzenia, które ukazują nauki historyczne, staraliśmy się ukazać szerokie tło pojawienia się Izraela, jakim są dzieje Egiptu i Lewantu, a przede wszystkim jedną z największych katastrof naturalnych na Ziemi, jakim był wybuch wulkanu na Morzu Egejskim. Są to wszystko okoliczności towarzyszące powstaniu Izraela.Temu bowiem tematowi poświęciliśmy niniejszy tom Historii Izraela, o którym można by powiedzieć, że zawiera bardzo zróżnicowany materiał, ale właściwie najmniej mówi o samym Izraelu. Do samych początkowych etapów powstawania tego narodu powrócimy w kolejnym tomie naszych rozważań i wtedy jak sądzę informacje, jakimi zajmowaliśmy się obecnie, będą mogły okazać się przydatne. I tak został pomyślany tom, który oddajemy Czytelnikom.
Kolejny tom homilii okolicznościowych związany jest z miejscem ich wygłoszenia, którym jest kaplica Ośrodka Wypoczynkowo - Rehabilitacyjnego Caritas w Myczkowcach położonym między rzeką Olszyną a Sanem. W 2010 roku przy Ośrodku powstał Ogród Biblijny, którego zadaniem jest przybliżenie zwiedzającym realiów biblijnych, zwłaszcza związanych z przyrodą. Od powstania Ogrodu organizowane są w nim konferencje naukowe pod ogólnym hasłem: Aby lepiej poznać Pismo Święte.Wygłaszając homilie w czasie Mszy świętych, stanowiących istotną część wspomnianych konferencji, a także przemawiając w czasie nabożeństw przy okazji innych pobytów w Myczkowcach, Autor miał okazję zebrać liczne materiały homiletyczne, którymi pragnie podzielić się z tymi, którzy tych homilii słuchali oraz z innymi, którym zawarte tu myśli mogą pomóc w spotkaniu z Bogiem.
Prezentowana tu pozycja jest dalszą częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 18 sierpnia 2013 roku do 2 lutego 2014. Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane. Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się i mogą służyć zupełnie niezależnie od pozostałych.
Prezentowana tu pozycja jest dalszą częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 27 stycznia do 11 sierpnia 2013 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się i mogą służyć zupełnie niezależnie od pozostałych.
Prezentowana tu pozycja jest dalszą częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 19 lutego do 24 września 2017 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się i mogą służyć zupełnie niezależnie od pozostałych.
Teologia biblijna to dyscyplina naukowa, stanowiąca istotny dział biblistyki, powszechnie
uprawiana przez Ojców Kościoła (bez używania takiej nazwy), która została
ponownie odkryta w ramach odnowy biblijnej. Stała się przedmiotem studiów teologicznych i została zalecona zarówno przez dokumenty Stolicy Apostolskiej jak i Sobór Watykański II.
Posługując się sformułowaniem Stanisława Lyonetta SJ, można określić teologię
biblijną jako: „systematyczny i wyprowadzony w świetle wiary wykład nauki Pisma Świętego”. Wykład ten może dotyczyć całej Biblii i wtedy mówimy ogólnie o teologii biblijnej, może dotyczyć Starego lub Nowego Testamentu, wtedy mamy odpowiednio teologię Starego Testamentu lub teologię Nowego Testamentu. Możemy ograniczyć zakres rozważań do jednego autora lub jednej księgi. Mówimy na przykład o teologii św. Pawła, o teologii Janowej, teologii Listu do Hebrajczyków itp. Prezentowana pozycja pragnie ukazać syntetyczny obraz nauki na temat całego Pisma Świętego, czym różni się od większości tego rodzaju opracowań.
W czasie pontyfikatu Jana Pawła II dzień szesnasty każdego miesiąca był szczególnym dniem modlitwy w Jego intencji i wspomnieniem tego niezwykłego dnia 16 października 1978 roku, kiedy Konklawe wybrało Arcybiskupa Krakowa papieżem. W Materiałach Homiletycznych na każdy ze wspomnianych dni modlitwy były przygotowywane specjalne homilie związane z Osobą i działalnością Naszego Rodaka na Stolicy Piotrowej.
Gdy Jan Paweł II odszedł do Domu Ojca, dni modlitwy zostały zastąpione dniami pamięci, a była ona skoncentrowana na krótkich rozważaniach związanych z pielgrzymkami, jakie odbył Ojciec Święty poza granice Italii. Krótkie przedstawienie każdej z tych pielgrzymek wraz z fragmentami przemówień, jakie zostały w czasie ich wygłoszone, stanowiły comiesięczny materiał przez sto cztery miesiące, gdyż tyle było zagranicznych pielgrzymek Jana Pawła II. Wypełniło to czas aż do kanonizacji Papieża Polaka.
Materiały, które sukcesywnie się ukazywały zostały obecnie zebrane i udostępnione szerszemu gronu odbiorców. W zbiorze pozostawiono daty dni, na które poszczególne materiały były przygotowywane, aby stało się na przykład jasne, dlaczego mówimy o Janie Pawle II, a później o bł. Janie Pawle II, a pod koniec o świętym. Inne aluzje także uzyskują swoją aktualność.
Książka pozwoli Czytelnikowi przypomnieć sobie szczególną cechę pontyfikatu św. Jana Pawła II, który tyle razy jechał na spotkanie z wiernymi, natomiast fragmenty Jego przemówień są nadal aktualne, pouczają nas o myśli papieskiej i mogą stanowić pomoc w przenoszeniu tej myśli w nasze życie.
Autor prezentowanej pozycji wydawniczej należy do tego pokolenia, które już w dojrzałym wieku, po licznych doświadczeniach życiowych, społecznych i politycznych, weszło w szczególny, zwłaszcza dla nas, okres pontyfikatu naszego Rodaka, Jana Pawła II. W wydarzeniach tego pontyfikatu nie tylko biernie uczestniczyliśmy, ale wymagały one od nas także twórczego uczestnictwa przez komentowanie ich i w ten sposób przybliżanie ich tym, którzy w jakiś sposób przypisani byli naszej działalności duszpasterskiej.
Z tych, kiedyś pisanych dla aktualnych potrzeb materiałów pozostał bogaty obraz pontyfikatu, który nadal musi pozostawać dla nas jako aktualne wezwanie, które w wielu punktach nie zostało jeszcze zrealizowane, choć ciąży na nas odpowiedzialność za dar Boży jakim był, zwłaszcza dla naszego narodu, błogosławiony Jan Paweł II jako człowiek wiary i Kościoła i nadal pozostaje jego dziedzictwo.
Dlatego powstał ten zbiór różnych pod wieloma względami materiałów, jakie kiedyś rozproszone w różnego rodzaju publikacjach, dziś będą mogły nadal służyć przybliżaniu osoby i myśli Największego z rodu Polaków.
Życie Kościoła dokonuje się pod szczególnym napięciem eschatologicznym. Kościół bowiem stale skierowany jest ku ostatecznej rzeczywistości i powtórnemu przyjśćiu Chrystusa, który zakończy dzieje świata i wprowadzi wszystkich, którzy Mu uwierzyli, do domu Ojca. Ta prawda stanowi główny wątek pierwszego okresu Adwentu, który jest okresem liturgicznym naznaczonym szczególnym charakterem oczekiwania.
Te myśli na okres adwentowego oczekiwania podejmujemy w szeregu rozważań związanych z tekstami czytań liturgicznych przeznaczonych na dni powszednie okresu Adwentu.
Książka jest rozwiniętym kompendium wiedzy biblijnej, przedstawionej w kontekście uwarunkowań kulturowych i może służyć wszystkim, którzy chcą poznawać fenomen Biblii w jego szerokim ujęciu, a przede wszystkim ukazany jako fenomen kulturowy. Książka może być pożyteczna dla wszystkich uczciwie szukających prawdy o Biblii bez względu na ich światopogląd i stosunek do religii. Wszystkim im życzę owocnego spotkania z Księgą, która, nie przestając być Księgą religijną, jest Księgą całej ludzkości i jako taka należy do pierwszorzędnych wartości kulturowych. Jej poniewieranie i opluwanie jest przejawem barbarzyństwa, podobnie, jak było nim spalenie Biblioteki Aleksandryjskiej, bombardowanie zabytków kultury, utrącenie nosa Sfinksowi w Egipcie i wiele innych czynów, które ludzkości nie przynoszą zaszczytu, a przeciwnie są powodem do hańby.
W książce omówione zostały związki pomiędzy kulturą perską a Biblią. Na starożytną Persję zazwyczaj patrzymy od strony Greków, którzy w pewnym okresie stali się przedmiotem agresji ze strony Persów, a później opanowali imperium perskie, narzucając mu swoją władzę, a przede wszystkim kulturę. A jak to wyglądało od strony Izraela?
Bez wątpienia publikacja ta zmienia nieco optykę zagadnienia i istotnie rozszerza naszą wiedzę o starożytności, a także o Biblii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?