Książka powstała na bazie doświadczeń dydaktycznych wynikających z wieloletniego prowadzenia wykładów akademickich z przedmiotu "Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw" oraz przedmiotów pokrewnych. Jest to kompendium wiedzy teoretycznej niezbędnej studentom, słuchaczom studiów podyplomowych, doktorantom i praktykom gospodarczym do samodzielnego przeprowadzenia analiz oraz ocen działalności gospodarczej przedsiębiorstw.
"Na rynku wydawniczym wprawdzie są opracowania z tego zakresu, ale nie ma zwartej monografii ujmującej plan zagospodarowania przestrzennego województwa, jako instrument zarządzania rozwojem regionalnym. Żadne z nich nie jest tak kompleksowe, jak przedstawiona do recenzji książka."
z recenzji prof. dr hab. Barbary Kryk
Książka "Plan zagospodarowania przestrzennego województwa jako instrument zarządzania rozwojem regionalnym" zawiera informacje i wskazówki:
- jak prowadzić zgodną z wytycznymi rozwoju regionalnego politykę przestrzenną w skali gminy i województwa,
- jak planować proces inwestycji drogowych w zgodzie z gospodarką przestrzenną,
- jakie występują główne problemy ? również dla indywidualnych właścicieli nieruchomości związane z planowaniem procesu inwestycyjnego w zakresie dróg krajowych,
- w jaki sposób możliwa jest modyfikacja i polepszenie dotychczasowego stanu rzeczy.
Publikacja wyjaśnia, czym różni się wycena małego podmiotu gospodarczego od wyceny dużego przedsiębiorstwa. Zawiera odpowiedzi na pytania:
- Które podmioty należy zaliczyć do małych przedsiębiorstw z punktu widzenia wyceniającego?
- Dlaczego praktyka wyceny dużych przedsiębiorstw bywa niewystarczająca do poprawnej wyceny małego przedsiębiorstwa?
- Jaki jest udział właściciela w procesie kreowania wartości małego przedsiębiorstwa?
- Jak odczytać "kod wartości" małego przedsiębiorstwa?
- Jak wykorzystać standardowe metody wyceny przedsiębiorstw do szacowania wartości małego podmiotu gospodarczego?
- Jak wycenić małe przedsiębiorstwo w sposób uproszczony?
"Powiedz mi to po polsku" - często tak mówimy, gdy nie rozumiemy, co mówi do nas rozmówca używający skomplikowanego, fachowego, biznesowego języka. Czytelnik znajdzie w książce odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań, z pomocą których będzie mógł poznać podstawowe zagadnienia pomocne w stworzeniu biznesplanu i samodzielnie przygotować plan własnego przedsięwzięcia.
W książce przedstawiono standardy sporządzania biznesplanów, przybliżenie podstawowych metod i najważniejszych zasad wymagających zastosowania w procesie opracowywania tego dokumentu, jak również wskazano kryteria formalnej i merytorycznej oceny biznesplanu.
Publikacja ta może być wykorzystana także jako materiał szkoleniowy dla wszystkich, którzy zamierzają samodzielnie w sposób prawidłowy opracować biznesplan, tj. studentów szkół wyższych wszystkich typów i kierunków oraz słuchaczy i uczestników kursów w zakresie pozyskiwania dotacji w ramach funduszy unijnych na działalność rozwojową bądź rozpoczęcie działalności gospodarczej. Pokazano w niej, na praktycznych przykładach, jak stosować metody planowania biznesowego w różnych sytuacjach i dla różnych celów.
W książce poruszono wpływ determinant:
- ekonomicznych (prywatyzacja, napływ kapitału zagranicznego, łączenia banków oraz cykl koniunkturalny),
- społecznych (kultura organizacyjna, migracje krajowe i międzynarodowe, poziom wiedzy, umiejętności i motywacji pracowników oraz potencjalnych pracowników),
- technologicznych (systemy informatyczne wspomagające zarządzanie personelem, Internet i Intranet jako narzędzia kadrowe, operacyjne systemy informatyczne, nowe kanały dystrybucji usług bankowych - m.in. internetbanking)
na poziom i strukturę zatrudnienia w sektorze bankowym.
W celu analizy powyższego przeprowadzono ankiety wśród pracowników sektora bankowego oraz wywiady z bankowymi pracownikami kadr i członkami zarządów banków.
Rośnie znaczenie korporacji i powiązań międzynarodowych. Banki przywiązują dużą wagę do kwestii etyki i moralności. Można mieć jednak wrażenie, że te dwie kwestie nie zawsze sobie sprzyjają, a kodeksy etyczne itp. rozwiązania przynoszą korzyści głównie bankom. Jednocześnie edukacja jest traktowana jako certyfikat pozwalający zdobyć lepszą pracę. Tymczasem wyższe wykształcenie nie jest potrzebne do pełnienia roli sprzedawcy usług bankowych. Te oraz wiele innych kwestii znajdziecie Państwo w prezentowanej książce, która wypełnia lukę, jaka występuje na rynku wydawniczym w kwestii analizy zatrudnienia w sektorze bankowym.
Restrukturyzację przedsiębiorstw najczęściej kojarzy się ostatnio właśnie z zamiarem połączenia z innym przedsiębiorstwem, bądź przejęcia innego podmiotu. Wrażenie takie jest skutkiem znaczącego wzrostu liczby fuzji i przejęć w latach 90. XX wieku, w tym w szczególności tych najbardziej widocznych i kształtujących odczucie opinii publicznej, czyli fuzji i przejęć dokonywanych przez emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu lub przy ich udziale. Podział przedsiębiorstw, jako element rynku kontroli przedsiębiorstw, stanowi pewien sposób działania mający doprowadzić do ukształtowania określonej struktury własności przedsiębiorstwa, a z drugiej strony - pożądanej przez inwestora struktury posiadanych akcji, udziałów, ogólnie mówiąc portfela inwestycyjnego. Jednocześnie ten sam podział jest po prostu techniką restrukturyzacji przedsiębiorstwa, mającą na celu zwiększenie jego wartości w drodze wzrostu i rozwoju przez redukcję, a w konsekwencji zwiększenie wartości dla akcjonariuszy. Książka pomocna dla kadr zarządzających i służb finansowych przedsiębiorstw, departamententów kredytowych banków i działów analiz innych instytucji finansowych. Ważna dla przedsiębiorców, naukowców i studentów.
Książka stanowi swoiste kompendium wiedzy o zasobach ludzkich. Holistyczny charakter książki jest koncepcją umożliwiającą racjonalnie spojrzeć na rozwój pracowników. Modele zasobów ludzkich stanowią podpowiedź, jak wpływać na podnoszenie kwalifikacji przez pracowników, czy inaczej mówiąc, jak zarządzać zasobami ludzkimi.
Książka Rachunkowość zarządcza. Klucz do sukcesu jest dla każdego, kto chce w przystępny sposób poznać tajniki z zakresu rachunkowości zarządczej. Jej szczególną zaletą jest to, że poza częścią teoretyczną znajdują się w niej zadania wraz z rozwiązaniami i komentarzami. Dzięki tej książce zrozumiesz, że warto stosować rachunkowość zarządczą nie tylko w przedsiębiorstwach ale także w życiu codziennym. Nabędziesz wiele praktycznych umiejętności wymaganych przez pracodawców, jakimi są np.: - odróżnianie kosztów od wydatków, przychodów od wpływów, - ustalanie wartości kosztów i przychodów, - przeprowadzanie kalkulacji kosztów, - stosowanie tradycyjnych i nowoczesnych rachunków kosztów, - sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, - dobieranie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania trafnych decyzji i wiele innych.
Publikacja poświecona jest problematyce turystyki zrównoważonej w aspekcie ochrony ginących kultur. W pracy zilustrowano zarys dziejów rdzennych mieszkańców Australii, Nowej Zelandii i Kanady oraz ich obecną sytuację prawną. Na tle problematyki społecznokulturalnej tych ludów przedstawiono negatywne i pozytywne skutki oddziaływania turystyki na te społeczności.
"(...) Książka może być pasjonującą lekturą dla podróżników - poszukiwaczy niezwykłego, unikatowego dziedzictwa cywilizacyjnego ludzkości, jakimi są niewątpliwie rdzenne społeczności Australii, Nowej Zelandii i Kanady.
Może być także bardzo pomocnym podręcznikiem edukacyjnym dla przedsiębiorców - menedżerów turystyki i pracowników sfery zarządzania publicznego, kształtujących zrównoważoną politykę turystyczną jak również studentów i słuchaczy studiów o profilu turystycznym".
z recenzji prof. zw. dr hab. Małgorzaty Bednarczyk
Zmiany w modelu zarządzania zasobami leśnymi zapoczątkowane zostały w Europie pod koniec ubiegłego wieku. Ze względu na różnorodność czynników strukturotwórczych powstałe przedsiębiorstwa leśne posiadają różne rozwiązania organizacyjno-prawne zarządzania zasobami leśnymi. W obliczu coraz poważniejszych wyzwań, przed jakimi staje dziś europejska gospodarka leśna, gremia zajmujące się zarządzaniem przekonują się wzajemnie o jedynym i godnym do naśladowania własnym modelu zarządzania zasobami leśnymi. Takie stawianie sprawy nie rozwiązuje problemu i prowadzi do sytuacji, że nadal sprawą otwartą pozostaje sposób, w jaki obecnie należy zarządzać zasobami leśnymi.
Współczesny model zarządzania zasobami leśnymi w Polsce wymaga zmian, zarówno w zakresie administrowania, jak i zarządzania tymi zasobami. Ma to istotne znaczenie w kontekście wzrostu kosztów produkcji leśnej, liberalizacji rynku produktów leśnych oraz wzrostu zapotrzebowania na pozaprodukcyjne funkcje lasu. Model wielofunkcyjnej gospodarki leśnej zdominowany jest przez potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup społecznych. Opiera się on na koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (potwierdzeniem tego przekonania są współczesne aspekty zarządzania państwowymi zasobami leśnymi). Wraz z dynamiką zmian potrzeb interesariuszy, zmieniać się musi gospodarka zasobami leśnymi oraz formy jej organizacji i zarządzania. Dotychczasowy model gospodarki leśnej, zapewniał równowagę pomiędzy nakładami na działalność produkcyjną i dochodem uzyskiwanym z realizacji tej produkcji. W tym kontekście realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu skutkuje pogorszeniem rentowności tego modelu. Dlatego też należy poszukiwać nowych źródeł finansowania w celu możliwości realizowania pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
Przeprowadzone w niniejszej książce rozważania, obok wartości poznawczych, posiadają także wartości aplikacyjne. Wnioski z nich wynikające można wykorzystać w praktyce, w celu dostosowania obecnie funkcjonującego modelu zarządzania zasobami leśnymi w Polsce do warunków zmieniającego się otoczenia. Z tego względu z treścią książki winni zapoznać się praktycy funkcjonujący w obszarze zarządzania zasobami leśnymi, a także studenci studiów wyższych o charakterze rolniczym i ekonomicznym.
Przełom wieku XIX i XX to bez wątpienia era informacji, w której na skutek nowych rozwiązań telekomunikacyjnych i informatycznych, rzeczywistość gospodarcza nabrała multimedialnego, interaktywnego oraz wirtualnego charakteru. Dzięki dynamicznemu rozwojowi systemów komunikacji (telefonii komórkowej, Internetu, telewizji interaktywnej), klienci mają dostęp do ogromnej ilości informacji. Mają też większą świadomość swoich potrzeb oraz rosną ich wymagania co do poziomu obsługi - oczekują szybkiego i profesjonalnego świadczenia usług, indywidualnego podejścia oraz większego zaangażowania i empatii ze strony pracowników. Wobec przedstawionych warunków, instytucje finansowe są zmuszone podejmować liczne działania prorynkowe w celu pozyskania i utrzymania klienta.
W niniejszej publikacji podjęto próbę identyfikacji prorynkowych zmian, jakie podejmują instytucje finansowe w erze informacji. Ponadto, przedstawiono wyniki badań dotyczące oceny prowadzonej działalności zorientowanej na pozyskanie i utrzymanie klienta przez wybrane banki funkcjonujące w Polsce. W szczególności przeanalizowano:
- przemiany w funkcjonowaniu giełd papierów wartościowych w ostatnich dwóch dekadach oraz działania w celu pozyskania klientów, tj. inwestorów oraz emitentów,
- zmiany w zakresie orientacji marketingowej banków ze sprzedażowej na prorynkową, ze szczególnym uwzględnieniem działań nakierowanych na budowę wizerunku banku,
- procesy budowania marketingu relacji w celu pomnażania kapitału banku poprzez tworzenie wartości dla klienta.
Książka skierowana jest zarówno do pracowników naukowych, jak i praktyków zatrudnionych w instytucjach finansowych, zainteresowanych problematyką pozyskiwania i budowania długotrwałych relacji z klientem, a także pracowników działów finansowych i zarządzania, odpowiedzialnych za politykę przedsiębiorstwa zorientowaną na klienta. Publikacja może być również wykorzystana jako podręcznik dla studentów wydziałów ekonomicznych i zarządzania, a także dla słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu marketingu, finansów oraz rachunkowości zarządczej.
Niniejsza książka jest pierwszą w polskiej literaturze tak pogłębioną analizą czynników determinujących zróżnicowanie przestrzenne produktów. Stosowane w niej podejście polega na postrzeganiu przestrzeni produktowej jako zestawu atrybutów bądź cech charakterystycznych wyznaczających położenie poszczególnych dóbr oraz usług (tzw. Address Model oraz bezpośrednio z tym związana metoda Conjoint Analysis). W przeciwieństwie jednak do głównego nurtu badań marketingowych z dziedziny strategii produktowych, w książce tej stosowane jest podejście ekonomiczne, opierające się na analizie równowag w modelach teoriogrowych. Uzyskane w ten sposób predykcje teoretyczne są następnie zestawiane z wynikami eksperymentów ekonomicznych.
W publikacji przedstawione zostały nie tylko wyniki badań eksperymentalnych dotyczących zróżnicowania produktów, ale również opisana została historia powstania ekonomii eksperymentalnej, ewolucja, której podlegała w czasie tworzenia się oraz obowiązująca metodologia przeprowadzania badań eksperymentalnych. Stworzony i dokładnie opisany został również autorski eksperyment pozwalający Czytelnikowi zapoznać się z tą jakże interesującą metodą badawczą od strony praktycznej.
Książka adresowana jest do osób interesujących się tematyką strategii produktowych - zwłaszcza strategii nakierowanych na zwiększenie konkurencyjności, jak również do tych, które chciałyby poznać ekonomię eksperymentalną i nauczyć się, jak przeprowadzać badania eksperymentalne.
W książce, w sposób kompleksowy i interdyscyplinarny przedstawiono temat inwestycji w mieście - zarówno z punktu widzenia inwestorów, jak i samorządów. Publikacja zawiera analizy oraz praktyczne wskazówki na temat m.in.:
- rodzajów inwestycji możliwych do zrealizowania w mieście,
- prawnych uwarunkowań inwestycji,
- środowiskowych i przestrzennych uwarunkowań inwestycji w mieście,
- roli władz samorządowych w zakresie zachęcania przedsiębiorców do inwestycji na terenie miasta i gminy,
- inwestycji komunalnych oraz ich specyfiki,
- polityki informacyjnej wobec inwestorów decydujących się na prowadzenie działalności w danym mieście,
- teoretycznych zagadnień dotyczących miast i prowadzonej w nich działalności gospodarczej.
W książce, poza konkretnymi propozycjami rozwiązań podawane są liczne przykłady miast prowadzących poprawną politykę inwestycyjną.
W grze o rozwój, kluczową pozycje we współczesnej gospodarce zajmuje region. Budowanie jego przewag konkurencyjnych uwarunkowane jest istnieniem kapitału ludzkiego, kapitału społecznego, infrastruktury instytucjonalnej, przedsiębiorczosci i innowacyjności. Odpowiedzialność za tworzenie tych warunków w głównej mierze, spoczywa na barkach przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych. Poprzez paletę strategicznych instrumentów mogą stymulować wykorzystanie posiadanego potencjału, zachowania aktorów regionalnych oraz okreolać pożądane kierunki rozwoju.
Jednym z najistotniejszych rodzajów ryzyka, które oddziaływuje na firmę jest tzw. ryzyko strategiczne, stanowiące główny temat niniejszego opracowania. Waga podjętego tematu wynika często z niedostrzegania lub niedoceniania przez instytucje niebezpieczeństw, jakie niesie ryzyko strategiczne, a przede wszystkim niskiej świadomości samego pojęcia i siły ryzyka strategicznego w świecie biznesu.
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja ryzyka strategicznego, jego wielkości, siły oddziaływania na organizację oraz pokazanie, iż firmy, które mają wdrożone systemy zarządzania ryzykiem strategicznym prezentują wyższą wartość dla akcjonariuszy.
Prawie 20-letnia praktyka wprowadzania w polskich organizacjach systemów zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000 i nieco krótsza przy wprowadzaniu zasad TQM, wskazuje, że w wielu przypadkach zaangażowanie najwyższego kierownictwa w działania z tym związane nie spełnia oczekiwań. Jest zdecydowanie niższe niż w krajach Europy Zachodniej, nie wspominając już o Japonii, w której filozofia zarządzania przez jakość opiera się przede wszystkim na głębokim uczestnictwie i zaangażowaniu kierownictwa.
Tam gdzie kierownictwo nie angażuje się w projakościowe systemy zarządzania odbija się to od razu negatywnie na postawach pracowników. Jedną z podstawowych przyczyn tego stanu jest zbyt mała wiedza kadry menedżerskiej na temat nowoczesnych systemów zarządzania i korzyści z wdrożenia takich systemów dla organizacji, jej pracowników oraz wszystkich innych zainteresowanych podmiotów.
Poradnik jest przeznaczony dla konsultantów - doradców w dziedzinie szeroko pojętego zarządzania organizacją, w tym zwłaszcza zarządzania opartego na wymaganiach norm ISO serii 9000 - zarządzanie jakością, ISO serii 14000 - zarządzanie środowiskowe, a także TQM - Total Quality Management, Europejskiego Modelu Doskonałości EFQM itp. Poradnik został opracowany na podstawie doświadczeń uzyskanych przez autora i innych konsultantów współpracujących z nim przez wiele lat w trakcie wdrażania systemów w ponad 500 organizacjach z różnych branż przemysłowych oraz sektora usług, w tym również usług niematerialnych (banki, szkoły, usługi medyczne itp.).
Zawarte w poradniku uwagi dotyczące działania jednostek konsultingowych mogą być również pomocne organizacjom przy ich wyborze.
Przestudiowanie podręcznika pozwoli na:
- zrozumienie złożoności świata organizacji
- uzyskanie wiedzy i praktycznych wskazań dotyczących sprawnego funkcjonowania organizacji w zmiennym otoczeniu
- przyswojenie zasad i form współdziałania organizacyjnego
- poznanie głównych tendencji zwiększania sprawności organizacyjnej, jak elastyczność, sieciowość, wirtualność.
Nowoczesna gospodarka oparta na wiedzy stawia przed wyższymi uczelniami specyficzne wymagania. Dotyczą one nie tylko samego przekazywania wiedzy, ale także metod jego organizacji i sterowania. To z kolei jest domeną zarządzania szkołą wyższą. Zebrane w XIV. tomie Prac Naukowych Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku prace pokazują dyle maty i wyzwania związane z zarządzaniem nowoczesną uczelnią. W szczególności zaś dotyczą:
- wzajemnych zależności pomiędzy szkołą wyższą i jej otoczeniem,
- organizacji i metod zarządzania uczelnią,
- narzędzi zarządzania jakością w szkole wyższej.
Publikacja ta adresowana jest przede wszystkim do menedżerów współczesnych uczelni. W swoich zamierzeniach ma jednocześnie być przyczynkiem do rozpoczęcia dyskusji naukowej nad procesami związanymi z zarządzaniem i organizacją szkoły wyższej.
Współczesne przedsiębiorstwa działają w środowisku biznesowym wielorako zdeterminowanym. W tej książce Autorzy przedstawili wyniki badań teoretycznych i empirycznych ujmujące:
- kulturowe
- zasobowe
- samorządowe
uwarunkowania działania współczesnych przedsiębiorstw.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?