Jednym z najcenniejszych zasobów organizacji są jej pracownicy. To ludzie tworzą i wprowadzają innowacje, ich postawa wobec innowacji jest najważniejsza. Bardzo dużą rolę w kształtowaniu postaw innowacyjnych w firmie odgrywa przywódca. Przywódcy powinni być otwarci na pomysły, inicjatywy pracowników, powinni je wspierać, a nie hamować. Muszą także ufać swoim pracownikom, tworząc odpowiednią atmosferę w pracy, opartą na wzajemnej współpracy, lojalności i zaufaniu. Pracownicy muszą natomiast mieć świadomość rzeczywistego wpływu na procesy innowacyjne w firmie. Im bardziej kadra kierownicza sama rozumie istotę i charakter innowacji, tym łatwiej jest jej przygotować i przekonać do tego pracowników. Wiele organizacji szuka sposobów stymulowania i promowania innowacyjności pracowników, jedną z nich jest przywództwo, które może wzmagać zachowania innowacyjne pracowników. Powyższe okoliczności uzasadniają potrzebę badań nad rolą przywództwa w stymulowaniu działalności innowacyjnej, co stanowi cel niniejszej publikacji. Książka uzupełnia i rozszerza dotychczasową wiedzę na temat różnych rodzajów przywództwa i jego wpływie na innowacyjność. Autorka w swoich badaniach nie przyjęła żadnej konkretnej teorii przywództwa, lecz przeanalizowała problem z trzech odmiennych perspektyw dotyczących roli przywódców w stymulowaniu innowacyjności pracowników. W pierwszej zbadała własne podejście liderów do zmian, rozwiązywania problemów, wyznaczanie przez nich celów i komunikowania się. Drugi aspekt objął styl kierowania pracownikami. W trzecim przeanalizowano podejście kadry zarządzającej do pracowników, metody pobudzania ich kreatywności, poszerzania wiedzy, propagowania zachowań innowacyjnych czy nadzoru nad pracą zespołową. Książka adresowana jest przede wszystkim do pracowników naukowych, doktorantów w obszarze nauk o zarządzaniu i jakości oraz menedżerów, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej zainteresowanych uzupełnieniem wiedzy w zakresie roli przywództwa w stymulowaniu działalności innowacyjnej pracowników.
Podjęta przez Autorów problematyka jest ważna i aktualna. Internacjonalizacja i globalizacja gospodarki, niezwykle szybkie tempo postępu naukowo-technicznego,
zmiany demograficzne i społeczne, inne zmiany zachodzące w otoczeniu
przedsiębiorstw, wpływają w dużym stopniu na zmianę uwarunkowań funkcjonowania
i rozwoju współczesnych przedsiębiorstw. Nasilenie zmian w otoczeniu przedsiębiorstw
wiąże się z realizacją koncepcji gospodarki 4.0, z którą mamy obecnie do czynienia. To powoduje, iż przedsiębiorstwa i kadra menedżerska musi nieustannie analizować
rodzaj i charakter tych zmian, oraz wdrażać takie modele biznesu, które pozwalają
utrzymać i kształtować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw. Z tego założenia
wyszli Autorzy monografii, podejmując się realizacji ambitnego celu, jakim była
identyfikacja charakterystycznych uwarunkowań współczesnych organizacji
w warunkach gospodarki 4.0 i adekwatnych dla nich nowych form działania
i modeli biznesowych.
Należy podkreślić, iż pomimo, że literatura naukowa w Polsce z zakresu modeli
biznesu jest dość obszerna, to jednak brak jest opracowań kompleksowych
omawiających zarówno uwarunkowania, jak formy i modele działania przedsiębiorstw.
Recenzowana monografia wnosi nowe wątki i wypełnia słabiej rozpoznane pola badawcze w tym obszarze. Autorzy monografii nie koncentrowali się wyłącznie na teoretycznym ujęciu omawianej problematyki, ale używając języka teorii i praktyki– ilustrują powiązania pomiędzy pojęciami a rzeczywistymi formami i modelami biznesu, przedstawiając ciekawe przypadki opisujące sytuacje zaczerpnięte z życia współczesnych organizacji.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Poznańskiej,
Szkoła Główna Handlowa
Konkurencja, krótki cykl życia produktów, postęp technologiczny spowodowały, że proces innowacyjny stał się bardziej kosztowny i ryzykowny. Wymusiło to na przedsiębiorstwach dzielenie się ryzykiem w pracach B + R oraz współpracę z innymi przedsiębiorstwami i organizacjami. W poszukiwaniu nowych źródeł wiedzy i innowacji przedsiębiorstwa lokują swoje działy badawczo-rozwojowe poza granicami macierzystego kraju, w różnych miejscach świata. Przenoszenie działalności B + R poza granice macierzystego kraju na ogół miało na celu przystosowanie produktów i usług do potrzeb kraju goszczącego oraz lokalnych warunków. Obecnie korporacje transnarodowe (KTN) szukają poza granicami kraju źródeł nowej wiedzy i technologii. Zmienił się zakres oddziaływania offshoringu - w ujęciu tradycyjnym był stosowany między krajami rozwiniętymi, obecnie w proces ten włączono kraje rozwijające się i Europy Środkowo-Wschodniej. Zjawisko internacjonalizacji działalności B + R nie jest nowe, ale w ostatnich latach bardzo wzrosło jej znaczenie, a sam proces przeszedł ewolucję.
Głównym celem opracowania jest identyfikacja i ocena uwarunkowań, form oraz modeli internacjonalizacji działalności B + R w kształtowaniu procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach w Polsce. Dla osiągnięcia tego celu podjęto próbę sformułowania kierunków zmian w internacjonalizacji sfery B + R (modelowe ujęcie) i polityce innowacyjnej państwa.
Książka adresowana jest przede wszystkim do menedżerów wszystkich szczebli zarządzania, szczególnie z działów badawczo-rozwojowych, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej kształtujących politykę innowacyjną państwa oraz pracowników naukowych.
Nowe wyzwania związane z globalizacją, postępem technologicznym, rosnącą konkurencyjnością państw spoza triady (Chin i Indii) wymuszają na Unii Europejskiej konieczne zmiany. Kryzys finansowy, bariery strukturalne wzrostu gospodarczego i spowolnienie jego tempa, wysoki poziom bezrobocia oraz fiasko strategii lizbońskiej spowodowały następny przełom w myśleniu o przyszłości Europy. Zmiany dotyczą następujących obszarów: badań i innowacji, zatrudnienia, edukacji, klimatu oraz walki z ubóstwem.
Koncepcja książki opiera się z jednej strony na nowatorskim podejściu do problematyki innowacji i innowacyjności, z drugiej zaś na logicznej konstrukcji. Innowacje będą badane na poziomie mikro-, mezo- i makroekonomicznym.
Podejście mikroekonomiczne dotyczy innowacji w organizacji. Punktem wyjścia jest określenie istoty innowacji i procesu innowacyjnego. W roku 2005 w trzeciej edycji podręcznika Oslo Manual rozszerzono typologię innowacji, wprowadzając oprócz innowacji-produktów i innowacji-procesów, również innowacje usługowe ? organizacyjne i marketingowe ? jako dwa nowe rodzaje innowacji, równorzędne dwóm poprzednio wymienionym. Niesie to określone konsekwencje dla innowacyjności organizacji i państw. Poziom makroekonomiczny dotyczy polityki innowacyjnej państwa polskiego oraz Unii Europejskiej jako ugrupowania.
Książka składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym ? wprowadzającym ? wyjaśnione zostały aspekty teoretyczne innowacji i procesów innowacyjnych. Niejednoznaczność pojęć i brak jednej definicji wymagają przeglądu istniejących kategorii. Rozdział drugi jest próbą identyfikacji potencjału działalności innowacyjnej i czynników oddziałujących na procesy innowacyjne w organizacji (pochodzących z makro- i mikrootoczenia oraz potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa). Rozdział trzeci dotyczy działalności innowacyjnej przedsiębiorstw (poziom innowacyjności, nakłady na działalność badawczo-rozwojową w Polsce i w Unii Europejskiej). Rozdział zamykają modele procesu innowacyjnego i dyfuzji innowacji. W rozdziale czwartym zastosowano podejście systemowe i zostały omówione: system zarządzania innowacjami w Unii Europejskiej, polityka innowacyjna państwa oraz jej wpływ na procesy innowacyjne.
Autorzy, prof. dr hab. Władysław Janasz i dr Katarzyna Kozioł-Nadolna, adresowali ją do słuchaczy kierunków zarządzania i ekonomii uczelni różnych typów, pracowników podnoszących kwalifikacje z tego zakresu, a także menedżerów pragnących pogłębić swoją wiedzę w tym obszarze.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?