Tołstoj cofa się do podstawowego „pytania życiowego” sformułowanego najprościej, jak to tylko możliwe: po co żyję i co po mnie zostanie?Lew Tołstoj (1828–1910), rosyjski klasyk światowej literatury, w latach siedemdziesiątych XIX wieku przeżywał egzystencjalny kryzys, rozważał sens, a właściwie bezsens swojego życia i prawdy szukał w religii, do której wcześniej miał obojętny stosunek. W tym okresie miał już za sobą dwa główne dzieła: „Wojnę i pokój” oraz „Annę Kareninę”. Od kilkunastu lat mieszkał w Jasnej Polanie, cieszył się poważaniem i sławą. Nieortodoksyjne eksperymenty z religią doprowadziły do wykluczenia go z Cerkwi, ale nastąpiło to dopiero w 1901 roku, na razie zaś wynikiem rozmyślań nad sensem życia stał się ich zapis w postaci tej „Spowiedzi”, dokonany w 1879 i 1882 roku, ale z racji niecenzuralności (religijnej) opublikowany dopiero w 1884 roku w Szwajcarii, a w Rosji w 1906. Tołstoj cofa się do podstawowego „pytania życiowego” sformułowanego najprościej, jak to tylko możliwe: po co żyję i co po mnie zostanie? Dramatyczna opowieść o poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, poruszająco szczera, choć zarazem dzieło pisarza świadomego swej sztuki, ma uniwersalny sens i przemówi także do dzisiejszego czytelnika z innej epoki, innej cywilizacji.
Antony Flew całe dorosłe życie poświęcił na dowodzenie, że Bóg nie istnieje. Wytyczał nowe standardy w podważaniu prawdziwości chrześcijaństwa i wszystkich innych religii. Dopiero na starość odkrył, jak bardzo się mylił. I posługując się argumentacją czysto racjonalną, bez odwołania do objawienia odkrył, że Bóg istnieje. Książka Flewa jest opowieścią o tej drodze. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do istnienia Boga, jeśli Twoja wiara się kruszy, przeczytaj tę książkę. Znajdziesz tu dowód na to, że racjonalne myślenie prowadzi nas nieuchronnie do wiary w Boga.
Don Piper wracał samochodem z konferencji. Miał wypadek - jego samochód został zmiażdżony przez wielką ciężarówkę, która nagle zjechała na zajmowany przez niego pas. Sanitariusze stwierdzili, że Piper poniósł śmierć na miejscu. Jego ciało leżało we wraku samochodu pozbawione życia - lecz w tym czasie Piper doświadczał wspaniałości nieba, z respektem podziwiając jego piękno i słuchając niezwykłej muzyki. Półtorej godziny po wypadku, w czasie gdy modlił się za niego pastor, Piper w cudowny sposób powrócił do życia na ziemi. Po jego nie dających się opisać słowami rozkoszach przebywania w niebie pozostało jedynie wspomnienie.90 minut w niebie pozwala nam ujrzeć w nadzwyczaj realistyczny sposób skrawek Bożej, niebiańskiej rzeczywistości. To książka, która dodaje otuchy dochodzącym do siebie ofiarom wypadków oraz ludziom opłakującym śmierć bliskiej osoby. Doświadczenia Dona Pipera w zasadniczy sposób odmieniły jego życie - odmienią i Twoje.
Przedstawić osobę ludzką, jedyną i bezcenną w oczach Boga, w królewskiej godności kapłańskiej, do uczestnictwa w której zaprasza nas święty Piotr, a także w łasce, jaką może jej dać sakrament małżeństwa ze swoimi tajemniczymi, symbolicznymi bogactwami; nauczyć się otwierać wspólnie Biblię ? zamknięta, jednoczy chrześcijan, otwarta ? wywołuje spory, sprawić, by Biblia stała się drogą jedności; dać się ogarnąć adoracji liturgicznej Boga ? źródła wszelkiego Piękna, nawet jeśli w naszych czasach Piękno nie znajduje się w centrum artystycznych poszukiwań; raz jeszcze podjąć rozważania celów ostatecznych, gdyż może one właśnie są zasadniczym powodem braku jedności ? oto najważniejsze tematy, które podjął Paul Evdokimov, jedna z czołowych postaci Kościoła prawosławnego we Francji.
Niniejsza książka pozwala dotrzeć do głębi myśli, która zawsze będzie dążyć do tego, by połączyć bogactwa chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu, gdyż ?Kościół nie może być podzielony: wbrew pozorom tajemnicza, niepodzielna jedność trwa?.
Temat śmierci, przekraczający granice kulturowe, historyczne i wyznaniowe, jest w istocie "nieśmiertelny", co znajduje odbicie w jego zadziwiającej żywotności w ciągu stuleci i pod każdą szerokością geograficzną na Ziemi.
Temat śmierci, któremu aktualności przydają zbiorowe tragedie, jak epidemia aids, zanieczyszczenie środowiska, terroryzm i dziesiątki krwawych wojen lokalnych, jest nieustannie podejmowany przez współczesnych artystów, widzących w nim szczególny teren do refleksji i twórczych poszukiwań.
Z Wprowadzenia
?Czy w dzisiejszych czasach jest miejsce na miłość? Czy jest miejsce na działanie podyktowane szczerym kochającym sercem? Zdecydowanie tak. Sam wiele razy doświadczyłem miłości: mojej rodziny, moich przyjaciół i tej najważniejszej, samego Boga. Wiem, że bez tej miłości nie byłbym dzisiaj takim jakim jestem. Bez niej nie powstałyby moje książki.
W 1 Kor 13 znajdujemy wspaniały opis istoty postawy życiowej, którą nazywamy miłością. Opowiadania zawarte w tej książce zostały zainspirowane właśnie tym ,,Hymnem o miłości?. Ich bohaterowie mają tylko kilka, kilkanaście lat, ale miłość jest dla nich jak najbardziej prawdziwym wyzwaniem. Otrzymują i dają miłość tam, gdzie są. Czy te historie wydarzyły się naprawdę? Pozwól, że zachowam to w tajemnicy. Może kiedyś spotkamy się na skautowym szlaku, a wówczas opowiem Ci więcej wieczorem przy ognisku, które tak bardzo lubię, a którego kiedyś tak bardzo się bałem... Dzisiaj Ty dopisz kolejny rozdział do mojej książki, historię miłości w Twoim życiu. Dopisz ją swoim codziennym życiem.?
Tomasz Kruczek
Tom III/1 zawiera przegląd mityczno-filozoficzno-poetyckich doświadczeń i przedstawień "chwały" i zawartych w spuściźnie przedchrześcijańskiego i chrześcijańskiego Zachodu. Punktów stycznych z teologią jest bardzo wiele, gdyż biblijne objawienie zakorzeniło się w konkretnej historycznej przestrzeni ludzkiego myślenia, odczuwania i obrazowania. Z drugiej strony według tego samego biblijnego objawienia od praczasów istnieje nadprzyrodzony stosunek stworzonego świata i ludzkiego ducha do Boga, łaska Boża (która w Chrystusie jest z góry przeznaczona dla całego świata) ukryta w całej przestrzeni dziejów. Stąd mity, filozofie i poezje mogą kryć w sobie przeczucie chwały Boga.
Po kontemplacjach Pasji Jezusa w trzecim tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli w tygodniu czwartym rekolektant rozważa tajemnice Zmartwychwstania oraz Wniebowstąpienia. To one objawiają najpełniej, że ostatecznym celem życia ludzkiego nie jest cierpienie i krzyż, trud i walka, ale udział w wiecznej radości i szczęśliwości Boga. Pan odchodzi z tego świata w boleści i męce, ale tylko po to, aby móc znowu powrócić i obdarzyć nas, swoich umiłowanych uczniów, pełnią radości i chwały. Ojcze, teraz idę do Ciebie i tak mówię, będąc jeszcze na świecie, aby moją radość mieli w sobie w całej pełni (J 17, 13) - modli się Jezus w Wieczerniku przed swoją męką.
Niniejsza książka może służyć rekolektantom w pogłębieniu doświadczenia czwartego tygodnia Ćwiczeń duchownych. Może także pomóc tym, którzy szukają umocnienia w chwilach życiowych prób i wewnętrznych udręk.
Zrozumienie Nowego Testamentu nie jest możliwe bez świadomości teologii poszczególnych pism. Celem Alfonsa Weisera jest zapoznanie Czytelnika z zasadniczymi treściami i sposobami prezentacji pierwotnej, chrześcijańskiej tradycji Ewangelii, wyprzedzającego je źródła mów Q, Dziejów Apostolskich, listów i Apokalipsy św. Jana. Autor bada: o czym mówią kolejne teksty, jak przekazywane są treści teologiczne oraz pyta dlaczego właśnie w taki, a nie inny sposób? Na koniec uwagę kieruje na Osobę i działalność, umieranie i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa.
Pogaduszki Małej z dużym na tematy bardzo różne, krążące dyskretnie wokół jakiegoś motywu z Ewangelii, która tętni w jakiejś opowiastce, która mogłaby się wydarzyć tu i teraz. Najważniejsze jest jednak to, jak ona się dzieje pomiędzy Małą i Dużym w zaskakujących pytaniach.
Większość z nas, zajętych szkołą, pracą, przyjaciółmi, rodziną i rozrywkami, ma trudności ze znalezieniem czasu i chęci na modlitwę. Wydaje się, że modlitwy nie uda się już umieścić w napiętym programie dnia. Pomysły zawarte w tej praktycznej książce pomogą nam nauczyć się, jak zwolnić tempo życia i być bliżej Boga.
W jednej z opinii prasowych na temat niniejszej książki czytamy: "To głęboko poszukujące dzieło, panujące nad problematyką poruszanego tematu, powstało z odwagi i oddania - jest ono wolne od bezkrytycznego marzycielstwa i sentymentalizmu. Udostępnia dzisiejszemu chrześcijaninowi pełnię poznania, które nim wstrząsa i napełnia jego religijne życie nowym żarem".
Dzieło zaczyna się od przedstawienia przypadku św. Franciszka, który wszedł do historii Kościoła jako pewnego rodzaju prototyp stygmatyków. Aby ułatwić Czytelnikowi wejrzenie w przeszłość i pokazanie mu, że mistyczne fenomeny miały miejsce nie tylko w średniowieczu, chcielibyśmy skonfrontować go na początku z przypadkiem pochodzącym z najnowszej historii. Mamy tu na myśli Adrienne von Speyr, wielką duchową córkę Bazylei.
Arnold Guillet
Lectura super Matheum jest jednym z tych dzieł Tomasza z Akwinu, które być może na zawsze miało pozostać nieznane szerszemu gronu odbiorców. Zachowane jedynie w notatkach (reportationes) dwóch studentów - Piotra z Andrii i Leodegara z Besançon - nie zostało przez Tomasza ani zredagowane, ani autoryzowane. Najprawdopodobniej też nigdy nie dowiemy się, czy dominikanin w ogóle zamierzał upublicznić swoją propozycję interpretacji Ewangelii wg św. Mateusza. Jeżeli jednak rzeczywiście dzieło to powstało jakby bez wiedzy samego autora, to niewątpliwie otrzymaliśmy wyjątkową okazję, by przyjrzeć się Tomaszowi w trakcie zwyczajnej pracy dydaktycznej w zakonnym studium generale.
Amerykański filozof William James (1842-1910) położył "Odmianami..." podstawy pod nową dziedzinę nauki - psychologię religii. Jednak nie akademicki, lecz ludzki, życiowy wymiar tego dzieła sprawił, że wkrótce po publikacji w 1902 roku przełożono je na główne języki europejskie, a oryginalna wersja angielska ma już kilkadziesiąt wydań. Autor rozważa "doświadczenie religijne", a nie "religię" czy wprost jakieś konkretne wyznania jako takie.
Cenię wielką teologię, ale moja wiara jest bardzo prosta: jest pokładaniem nadziei w Jezusie Chrystusie. Wiem, że On jest tym jedynym, który nie zawiedzie.
Chrystus uratował nas od rozpaczy, ukazał sens naszemu życiu, śmierci, miłości. Tę radosną nowinę dobrze jest przekazywać w dzisiejszym zagubionym świecie.
ks. Jan Twardowski
Jan Twardowski (1915-2006), ksiądz, poeta i kaznodzieja, człowiek wiary – niezachwianej i ufnej. O wierze mówił wierszami, w udzielanych wywiadach, na spotkaniach autorskich, z ambony. Wypowiadane przez kilkadziesiąt lat słowa układają się w dekalog, u którego podstaw leżą: I. Dziecięctwo; II. Zdziwienie; III. Prostota; IV. Świadomość obecności Boga; V. Ufność i spokój; VI. Tajemnica i zachwyt; VII. Paradoksy; VIII. Doświadczenie; IX. Radość i uśmiech; X. Nadzieja.
Rozważania Taka jest moja wiara miejscami mają osobisty charakter. Są wyznaniem poety i kaznodziei, dla którego wiara w Boga i Bogu była istotą życia. Są także przekazem żywej wiary w świetle rozważanych fragmentów Ewangelii. Przynoszą refleksje skupione wokół dwóch kluczowych pytań: Czym jest wiara? Kim Jezus jest dla mnie?
Książka poświęcona trudnościom, jakie rodzą się w wyniku doświadczenia mocy złego ducha. Wiele osób naraża się na takie niebezpieczeństwa, lekceważąco podchodząc do rozmaitych praktyk okultystycznych i z dziedziny magii. Autor zwraca uwagę na zagrożenia. Wskazuje też, jak pomóc osobom dotkniętym przez zniewolenie.
Czym jest teologia polityczna? Nie łatwo jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Można mówić o co najmniej trzech sensach tego wyrażenia. W pierwszym, szerokim, teologia polityczna to wszelkie znane z historii próby odniesienia porządku politycznego do czynnika religijnego. W drugim, właściwym, teologia polityczna obejmuje tylko te doświadczenia historyczne, które budują związek między transcendencją a porządkiem ludzkim na gruncie racjonalnego namysłu. W trzecim, specjalnym, za teologie polityczną mogą uchodzić tylko te fenomeny kulturowe, które noszą taką nazwę. Autor skupia swoją uwagę na sensie właściwym tego pojęcia i pokazuje, jak teologia polityczna rozwijała się w historii myśli zachodniej od starożytności po dzień dzisiejszy, zwracając szczególną uwagę na jej związek z filozofią polityczną.
Merio Scattola jest profesorem na Uniwersytecie w Padwie i zajmuje się historią doktryn politycznych
Dla wszystkich ludzi, którym słowa Papieża Polaka głęboko zapadły w serce i tym, którzy chcą poznać jego naukę polecamy właśnie tą pozycję. Jest ona wyborem spośród wielu tekstów poświęconych Bożemu Miłosierdziu głoszonych w czasie pielgrzymek do Ojczyzny.
Thierry-Dominique Humbrecht OP (ur. 1962 r. w Paryżu) doktor filozofii i teologii, w latach 1993-2008 był dyrektorem Studium Filozoficznego dominikanów w Bordeaux; pracował także jako wykładowca filozofii i teologii w paryskim Instytucie Katolickim oraz Instytucie Filozofii Porównawczej. Współpracuje z wieloma specjalistycznymi i popularnymi pismami: ?Revue thomiste?, ?Communio?, ?Famille chrétienne?, ?La Nef?. Jest autorem licznych publikacji zarówno z zakresu filozofii średniowiecznej (św. Tomasz z Akwinu), jak i współczesnej myśli teologicznej i filozoficznej.
W "Powołaniu dominikańskim" Thierry-Dominique Humbrecht z dystansem i humorem prezentuje różne aspekty dominikańskiej duchowości. Wszystkim przyjaciołom rodziny zakonnej św. Dominika autor przypomina, czym jest charyzmat Czarnych Braci: kaznodziejów w służbie prawdy.
Ludzie, którzy traktują Boga poważnie, nie będą milczeć na temat własnej wiary. Staną się często uczestnikami dysputy religijnej lub politycznej, lecz nigdy nie będą cicho. Nie wolno im.
Ze Wstępu
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?