W tej sferze znajdziecie Państwo szeroki wachlarz publikacji na temat technik psychologii i psychoterapii. Przedstawione w naszych podręcznikach sprawdzone techniki i sposoby na lepsze życie, potraktuj jako narzędzia pracy nad sobą i własnym umysłem. Bardzo wielu ludziom pomogły stanąć na nogi, poradzić sobie z krytycznymi nieraz sytuacjami, toksycznymi relacjami czy destrukcyjnymi emocjami. Dorota Mrówka poleca książki o medytacji, które oczyszczają umysł i rozjaśniają myśli. Z kolei Maciej Wielobób zaleca terapię jogą, od Ciebie zależy, którą metodę wybierzesz, wybór jest naprawdę ogromny.
Z dziennika neurolingwisty
Maszyna Tęcz Andrew T. Austina to fascynująca opowieść o łagodzeniu i niwelowaniu ludzkiego cierpienia dzięki wykorzystaniu neurolingwistyki i dobrej prowokacji do otwierania przed ludźmi nowych możliwości. Dowiesz się, jak identyfikacja i zdejmowanie masek ról społecznych zbliża do siebie ludzi, wnosząc zupełnie nową jakość do relacji międzyludzkich i uzdrawiając zaburzoną relację człowieka z innymi i z samym sobą.
Andrew Austin ukazuje na praktycznych przykładach techniki i sposoby interwencji terapeutycznych budujących zmianę u klientów/pacjentów. Stosuje przy tym twórcze połączenie technik neurolingwistycznych i coraz bardziej popularnej metody prowokatywnej. Używa między innymi humoru i efektu zaskoczenia, które tak ułatwiają otworzenie furtki do wielkich zmian.
Przesłaniem, bodaj najważniejszym, zawartym w tej książce, wydaje się być to, iż „zaburzone” zachowania pacjentów/klientów zawsze mają głęboki wewnętrzny sens i logikę. Chociaż na pierwszy rzut oka mogą być oceniane jako groteskowe, aspołeczne, chorobliwe, chaotyczne itd. – to jest w nich zawsze zawarta informacja będąca kluczem do uzdrowienia. A właśnie znajdowanie tego klucza i wręczanie go pacjentom jest zadaniem skutecznego terapeuty – takiego jak autor tej książki.
„Maszyna Tęcz” to lektura niezwykle inspirująca dla coachów, psychiatrów, psychologów i terapeutów oraz osób zainteresowanych psychologią, neurolingwistyką i metodą prowokatywną. Swoją wartość udowodni także tym, którzy po prostu lubią kaskady nieopanowanego, ożywczego śmiechu.
Choćby dlatego warto przeczytać tę książkę.
Po dziesięciu latach spędzonych na pracy w agencjach reklamowych i piciu drinków Lucy ma już dość rozmów na temat śpiewających słoneczników na reklamach margaryny i postanawia poszukać innej drogi życiowej. Chce znaleźć guru, który pomoże jej odzyskać duchowy spokój i kosmiczną szczęśliwość w harmonii z samą sobą i innymi. Marzy jej się zostanie boginią jogi, ucieleśnieniem kobiecej doskonałości - spokojnej, spełnionej, czułej. A przy okazji z ciałem jak precel ? pozbawionym tłuszczu, giętkim i silnym.
Jednak to, co znajduje po dotarciu do Indii, przerasta najśmielsze wyobrażenia. Wszechobecna obsesja samodoskonalenia, płytkie oświecenie, blichtr i pozory. Zachwycające są jedynie Indie same w sobie. Czy Lucy wróci do domu, wyglądając jak modelka? Czy osiągnie wewnętrzny spokój? Czy też wydarzy się coś znacznie zabawniejszego, bardziej interesującego i skomplikowanego?
"Najgorsza w szkole jogi" to emocjonujący dziennik z podróży, zabawna historia o poszukiwaniu sensu życia na Dalekim Wschodzie, o uprawianiu jogi i o miłości do Indii.
Analiza transakcyjna, w Polsce znana głównie jako szkoła psychoterapii, jest teorią osobowości znajdującą szerokie zastosowanie w różnych obszarach życia codziennego: zarządzaniu, szkolnictwie, doradztwie czy rozwoju osobistym. "Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej" jest na naszym rynku wydawniczym pierwszą tak obszerną pozycją opisującą możliwość stosowania tej teorii w edukacji. Autorka wyjaśnia jej podstawowe koncepcje: stany Ja, transakcje, gry, pozycje i skrypty życiowe, oraz ukazuje, w jaki sposób nauczyciele mogą je wykorzystywać w doskonaleniu relacji z uczniami, zwiększaniu efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych i podnoszeniu jakości pracy szkoły. Prezentując wyniki badań własnych poświęconych codziennemu funkcjonowaniu nauczycieli, przedstawia możliwości interpretowania praktyki nauczycielskiej z perspektywy analizy transakcyjnej, a także przydatność tej teorii psychologicznej zarówno dla refleksji pedeutologicznej, jak i dla psychopedagogicznego kształcenia nauczycieli.
Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH jest narzędziem bazującym na założeniu wzajemnego oddziaływania funkcji poznawczych i motywacyjno-emocjonalnych osobowości. Każda z cech składających się na predyspozycje osobowościowe ma charakter ciągły, tj. rozkłada się na kontinuum od niskiego do bardzo wysokiego nasilenia. Owa ciągłość i zmienność występowania cech eliminuje hierarchiczność i podporządkowanie właściwości, a przy tym daje dynamiczny obraz wewnętrznej struktury właściwości odpowiedzialnych za jakość wykonywanych czynności wewnętrznych i zewnętrznych.
"Serge Ginger i jego żona Anna Peyron-Ginger to pionierzy terapii Gestalt we Francji. Są założycielami Paryskiej Szkoły Gestalt(EPG), która należy do wiodących instytucji kształcących psychoterapeutów w Europie. Serge szkolił się w psychoanalizie, psychodramie i Terapii Gestalt. Był długoletnim przewodniczącym Międzynarodowej Federacji Gestaltowskich Organizacji Treningowych (FORGE). W Europejskim Stowarzyszeniu Psychoterapii (EAP), Serge Ginger odpowiada za sprawy związane z rejestracją Europejskich Certyfikatów Psychoterapeuty(ECP).
Od wielu lat autorzy książki dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, prowadząc szkolenie psychoterapeutów, terapię grupową i terapię par. Gościli też w Polsce. Współpracowali z Instytutem Terapii Gestalt w Krakowie.
W Praktycznym przewodniku psychoterapeuty poruszają tematy bliskie zarówno początkującym psychoterapeutom jak i doświadczonym praktykom. Omawiają w niej podstawowe zagadnienia dotyczące rozpoczynania praktyki psychoterapeutycznej, typowe problemy i pytania , jakie pojawiają się na początku drogi zawodowej każdego psychoterapeuty pracującego w podejściu humanistycznym. Książka zawiera też zbiór zagadnień, których przypomnienie i uporządkowanie może być pomocne nawet doświadczonym praktykom psychoterapii. Język przekazu jest prosty i zrozumiały dla każdego adepta psychoterapii humanistycznej, mimo że autorzy identyfikują się z podejściem Gestalt. Liczne przykłady pozwalają na odniesienie propozycji Gingerów do własnej praktyki."
Kontemplacja jest osobistą duchową drogą dla ludzi w sile wieku, szukających siebie, spełnienia w życiu i Boga. Autorzy proponują proste ćwiczenia i dają konkretne wskazówki, zachęcając do podjęcia uzdrawiającej kontemplacji.
Pięcioczynnikowa Teoria Osobowości, której twórcami są Paul T. Costa, Jr i Robert McCrae, zyskuje coraz większe uznanie i popularność wśród psychologów osobowości, psychologów społecznych i psychologów klinicznych. Zyskała ona światowy rozgłos dzieki powstałemu na jej podstawie Inwentarzowi Osobowości NEO-PI-R. Inwentarz ten, zaadaptowany do polskich warunków i wydany przez Pracownię Testów Psychologicznych PTP w 2006 roku, mierzy pięć głównych czynników osobowości - Neurotyczność, Ekstrawertyczność, Otwartość na doświadczenie, Ugodowość i Sumienność - oraz po sześć składników w obrębie każdego z nich. Dzięki temu psycholog, stosujący NEO-PI-R w celach badawczych lub diagnostycznych, zyskuje więcej informacji niż przy badaniu innymi inwentarzami lub kwestionariuszami osobowości. Niniejsza publikacja ma na celu dostarczenie dalszych informacji o aspektach teoretycznych związanych z NEO-PI-R oraz o możliwościach jego zastosowań praktycznych.
Prof. dr hab. Jerzy Siuta
Uniwersytet Jagielloński
Niezwykle ważna książka, którą powinni przeczytać wszyscy rodzice, nauczyciele i lekarze.
Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej
Dlaczego miłość ma ogromne znaczenie dla rozwoju mózgu dziecka?
Dlaczego tak ważne są już pierwsze interakcje między dzieckiem a rodzicami?
Odpowiedź na te pytania znajdziemy w książce Znaczenie miłości, w której autorka wnikliwie analizuje interakcje między dzieckiem a rodzicami i wynikające z tych relacji konsekwencje dla układu nerwowego. Sue Gerhardt pokazuje, w jaki sposób rozwój mózgu wpływa na późniejsze życie emocjonalne i jak pewne sytuacje z okresu dzieciństwa mogą warunkować brak odporności na stres oraz przyczynić się do wystąpienia takich zaburzeń, jak anoreksja, uzależnienia czy zachowania antyspołeczne. Znaczenie miłości to fascynująca i niezwykle przystępna prezentacja odkryć neuronauk, psychologii, psychoanalizy i biochemii.
Sue Gerhardt zajmuje się psychoterapią psychoanalityczną. Jest również współzałożycielką Oxford Parent Infant Project (OXPIP), pionierskiej instytucji charytatywnej, zapewniającej pomoc psychoterapeutyczną rodzicom oraz ich dzieciom.
W publikacji sformułowano hipotetyczny poznawczy model pracoholizmu. Tworząc koncepcję poznawczą uzależnienia od pracy, przyjęto założenie, że elementarnymi czynnikami wyznaczającymi zaburzenie są poznawcze konstrukty (schematy poznawcze, przekonania), kształtujące się w konsekwencji określonych doświadczeń z dzieciństwa i podtrzymywane w rezultacie określonych podmiotowych strategii pseudozaradczych (np. zachowań zabezpieczających). Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława Cioska: Polska literatura psychologiczna wzbogaca się o znakomitą książkę dotyczącą wciąż rzadko podejmowanej w naszym kraju problematyki pracoholizmu. Autorka obala istniejące stereotypy myślowe dotyczące pracoholizmu, uświadamia Czytelnikom, że w rzeczywistości mamy do czynienia z trzema zbliżonymi, choć innymi konstruktami teoretycznymi, a mianowicie: autentycznym pracoholizmem (czyli ?chorym używaniem pracy?), nadużywaniem pracy oraz zdrowym, efektywnym, ponadprzeciętnym zaangażowaniem w pracę. Uznanie a nawet podziw Czytelnika może wzbudzić przeprowadzona przez Autorkę niezwykle dociekliwa i szczegółowa analiza bardzo licznych wyników badań odnoszących się do ukrytych mechanizmów psychologicznych oraz jawnych problemów pracoholika; jego cech predysponujących do powstania uzależnienia od pracy i czynników je podtrzymujących. Stworzony przez Autorkę oryginalny hipotetyczny poznawczy model pracoholizmu pokazuje nie tylko obiecujący kierunek przyszłych badań empirycznych, ale jednocześnie wskazuje na optymistyczną perspektywę poznawczo-behawioralnej terapii osób uzależnionych od pracy (?)
Pojęcie dysleksji, jej rodzaje i przyczyny
Trudności w uczeniu się uwarunkowane zaburzeniami spostrzeżeń wzrokowych
Dysortografia - definicja, symptomy, terapia
Uczeń z zaburzeniami orientacji przestrzennej
Rola ruchu w procesie nauczania i terapii dziecka
Dzieci zahamowane psychoruchowo
Przyczyny trudności w uczeniu się matematyki
Autorka [...] niniejszej pracy rozwija problematykę egzystencji człowieka, odwołując się do różnych koncepcji naukowych i licznych badań, oraz przekazuje wiele wartościowych informacji o możliwościach i szansach osiągnięcia poczucia sensu życia przez osoby niepełnosprawne ruchowo. Wychodzi z założenia, że niepełnosprawność na ogół obniża poziom odczuwanego sensu życia i zadaje sobie pytanie o determinanty tej zmiennej zależnej. W oparciu o dobrze przemyślane badania poszukuje związku pomiędzy poziomem odczuwanego sensu życia osób niepełnosprawnych ruchowo a takimi czynnikami, jak: płeć środowisko zamieszkania, stopień niepełnosprawności i okres jego rozpoznania, aktywność zawodowa i uczestnictwo w rehabilitacji. Autorka bada również zależność między poziomem poczucia sensu życia a czynnikami wzmacniającymi jego afirmację ? akceptacja niepełnosprawności, optymizm życiowy, poziom poczucia własnej skuteczności.
Z recenzji dr. hab. Stanisława Korczyńskiego, prof. UO
Wstęp do psychoanalizy to najbardziej znana, klasyczna już książka Freuda, która zapoczątkowała rozwój i popularyzację psychoanalizy jako teorii, metody badawczej i środka terapii. Zawiera cykl wykładów wygłoszonych przez autora w latach 1915-1917 przed audytorium składającym się z lekarzy i "laików obojga płci", którym wyjaśniał podstawowe założenia swej koncepcji. Znając główne zastrzeżenia, jakie wobec niej wysuwano, wykłady te potraktował niezwykle poważnie, przygotowując je w postaci napisanego tekstu.
W pierwszych wykładach Freud analizuje czynności pomyłkowe i marzenia senne, udowadniając istnienie nieświadomości. Przedstawia przede wszystkim te objawy nieświadomości, które występują w życiu codziennym. Pokazuje, że nic w naszej psychice nie jest przypadkowe. Są tylko zjawiska zrozumiałe, które umiemy zinterpretować, i niezrozumiałe, których jeszcze zinterpretować nie potrafimy.
W dalszych wykładach autor wyjaśnia podstawy nauk o nerwicach, prezentuje również 3 zasadnicze wątki teorii psychoanalitycznej: teorię lęku, teorię libido i narcyzmu oraz teorię przeniesienia.
Dzieło Freuda zostało przełożone na 16 języków.
Opracowany przez Autorkę program wychowawczo-terapeutyczny [...] ma na celu nadanie innego wymiaru ludzkiemu cierpieniu, odkrywanie utraconego poczucia sensu życia i chronienie przed niedostatkami wartości egzystencjalnych. Może on być realizowany przez różnych specjalistów zajmujących się problematyką wsparcia społecznego. Jego wykorzystanie ułatwia szczegółowy opis 28 scenariuszy zawartych w pięciu blokach tematycznych: sens egzystencji i doświadczanego cierpienia, akceptacja własnej niepełnosprawności, poczucie własnej skuteczności, wartości osobiste.
Autorka przeprowadziła eksperyment z wykorzystaniem opisanych scenariuszy i wykazała, że zmianie uległy niektóre składniki obrazu siebie, jak optymizm życiowy, poczucie własnej skuteczności i akceptacja niepełnosprawności. Wzbogaceniu uległ także system wartości niepełnosprawnych ruchowo.
Z recenzji dr. hab. Stanisława Korczyńskiego, prof. UO
Wywiad motywujący (motivational interviewing) to skuteczna, poparta dowodami empirycznymi, metoda przełamywania ambiwalencji powstrzymującej wielu ludzi przed wprowadzeniem w życie pożądanych zmian, nawet po zakończeniu profesjonalnego leczenia czy terapii. Wywiad motywujący stosują w praktyce rzesze klinicystów, a teoria i poszczególne techniki tej metody rozwijają się w szybkim tempie. Niniejsza książka pokazuje zastosowania wywiadu motywującego do budowania u pacjentów motywacji do zmiany zarówno w dziedzinie uzależnień, jak i w innych sferach. Książka przedstawia podstawy pojęciowe i empiryczne, na których opiera się wywiad motywujący. Analizuje pojęcie ambiwalencji oraz przybliża warunki konieczne do zajścia zmiany. Autorzy wyjaśniają główne zasady wywiadu motywującego, po czym przechodzą do praktycznego opisu metody. Wymieniają konkretne strategie budowania motywacji i wzmacniania zaangażowania w zmianę, zwracając uwagę na to, jak unikać pułapek pierwszej sesji, reagować na opór, wzmacniać ufność klienta oraz rozpoznawać gotowość do zmiany. Przytoczone przykłady z praktyki klinicznej ilustrują najważniejsze zagadnienia i pokazują skuteczność wywiadu motywującego w działaniu.
Niniejsza książka pozwoli studentom i praktykującym psychoterapeutom inaczej spojrzeć na naturę i szczególną rolę kobiet i feministycznego myślenia w kontekście psychoterapii.
Poradnik dla rodziców i nauczycieli
Książka przeznaczona jest dla rodziców, nauczycieli jogi oraz wszystkich, którzy pracują z dziećmi i poszukują nowych metod i pomysłów.
Korzyści płynące z ćwiczenia jogi są następujące:
– zwiększenie gibkości i elastyczności ciała,
– wzmocnienie mięśni,
– redukcja bólów kręgosłupa,
– korekta sylwetki,
– odreagowanie stresów i napięć emocjonalnych,
– nauka samodyscypliny,
– kształcenie umiejętności społecznych,
– wzrost wiary w siebie, samoakceptacji
oraz wiele innych.
Joga bowiem to nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale o wiele bardziej złożona aktywność, angażująca wszystkie sfery osobowości dziecka. Kiedy pracujemy z ciałem, docieramy również do psychiki, wpływamy na emocje. Oznacza to, że zmiana na poziomie ciała związana jest również ze zmianą uczuć i emocji.
Fragment książki
Wstęp
Poradnik niniejszy przeznaczony jest dla rodziców, nauczycieli jogi, ale także dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, wychowania fizycznego, pracowników świetlic socjoterapeutycznych i innych ośrodków opiekuńczo-wychowawczych. Polecam ją również studentom nauk społecznych oraz wszystkim zainteresowanym jogą i szeroko rozumianą pracą z ciałem.
Książka może być inspiracją dla tych, którzy pracują z dziećmi oraz poszukują nowych metod pracy.
Dlaczego piszę o jodze dla dzieci?
Prowadząc tego typu zajęcia z dziećmi (w mej praktyce nauczycielskiej miałam okazję pracować z dziećmi od 4 do 12 roku życia), zauważyłam korzystny wpływ jogi na najmłodsze pociechy.
Korzyści płynące z tego typu spotkań są następujące:
• zwiększenie gibkości i elastyczności ciała,
• wzmocnienie mięśni,
• redukcja bólów kręgosłupa,
• korekta sylwetki,
• odreagowanie stresów i napięć emocjonalnych,
• nauka samodyscypliny,
• kształcenie umiejętności społecznych,
• wzrost wiary w siebie, samoakceptacji oraz wiele innych.
Podstawowa teoria, którą przyjęłam, to założenia dotyczące natury człowieka: jedności ciała i psychiki. Zagadnienie te poruszali m.in.: W. Reich, A. Lowen, S. Keleman. Reich uważał, że każdy organizm funkcjonuje jako jedność i całość. We wszelkie działania zaangażowany jest człowiek jako jedność psychofizyczna.
Zdrowie psychofizyczne zależne jest od ilości energii, jaką dana osoba posiada, oraz od jakości przepływu tej energii. Innym kryterium zdrowia jest umiejętność wykorzystania swej energii tak, aby utrzymać równowagę między naładowaniem a rozładowaniem energetycznym.
Psychoanalityk ten podkreśla, iż suma wszystkich chronicznych napięć mięśniowych, które ukształtowały się w ciągu życia -a w szczególności w dzieciństwie - kształtuje osobowość.
Kontynuatorem tej koncepcji był Lowen, który pisał o tym, że prawidłowe oddychanie jest istotą pełnego zdrowia. Poprzez oddychanie zwiększamy i podtrzymujemy metabolizm komórkowy, który jest ważnym źródłem energii. Zniekształcenie i ograniczenie oddechu powstaje wskutek chronicznych napięć mięśniowych.
Keleman utożsamia zdrowie ze zdolnością oddychania, gdzie zachodzi płynne przechodzenie przez fazy wdechu i wydechu. Rodzaje zaburzonego oddychania interpretuje następująco:
- trudności z wydechem - charakterystyczne dla ludzi przejawiających lęk przed ekspresją, wyrażaniem siebie,
- trudności z wdechem - znamienne dla osób mających problem z braniem, otrzymywaniem, napełnianiem się.
Z powyższych założeń wynika, że pracując z ciałem, docieramy również do psychiki, wpływamy na emocje. Oznacza to, że zmiana na poziomie ciała związana jest również ze zmianą uczuć, wrażeń. Reasumując: joga to nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale o wiele bardziej złożona aktywność, angażująca wszystkie sfery osobowości dziecka.
Zachęcam rodziców do wspólnej aktywności z najmłodszymi, wykorzystując ćwiczenia i różnorodne propozycje zawarte w książce. Nauczycielom życzę powodzenia w stosowaniu opisanej metody, a wszystkim zainteresowanym jogą wiele radości płynącej z praktyki i wspaniałego zdrowia psychofizycznego.
Rozdział l
Osiem stopni klasycznej jogi
Joga jest ponadczasową nauką, która rozwijała się przez tysiąclecia i ma wymiar praktyczny. Zajmuje się fizycznym, psychicznym, moralnym i duchowym zdrowiem człowieka, ujmowanego jako całość.
Joga to technika, która zapobiega psychicznym i fizycznym chorobom. Związana jest nierozerwalnie z uniwersalnymi wartościami, takimi jak: prawda, cierpliwość, szacunek dla życia. Pozytywne rezultaty, jakie można dzięki praktyce osiągnąć, to m.in.: zrównoważony umysł, silna wola, większa wiara we własne możliwości.
Odwołując się do zasad klasycznej jogi, wyodrębnia się następujące wskazówki:
1. Zasady, które dotyczą zachowania w odniesieniu do świata zewnętrznego:
a) nie stosować przemocy i nie wyrządzać krzywdy innym,
b) być szczerym, tzn. mówić to, co się naprawdę myśli i odpowiadać za to,
c) nie kraść, wyzbyć się żądzy oraz chęci posiadania najróżniejszych rzeczy,
d) nie gromadzić, nie myśleć wciąż o pomnażaniu majątku, gdyż to zmienia spojrzenie na rzeczy istotne w życiu,
e) być wstrzemięźliwym - mieć umiarkowanie za ideał, do którego się dąży.
2. Zasady dotyczące osobistego zachowania:
a) być wytrwałym w swoich staraniach,
b) być zadowolonym z tego, co jest, akceptować siebie i innych,
c) dbać o zewnętrzną i wewnętrzną czystość,
d) rozważać procesy i zachowania, śledzić uważnie swój rozwój,
e) rozmyślać o czymś ważnym, zaufać temu, co boskie, a przez to doskonałe.
3. Praktyka ćwiczeń fizycznych - asan.
4. Praktyka ćwiczeń oddechowych.
5. Skierowanie zmysłów do wnętrza.
6. Koncentrowanie się na mocy.
7. Osiągnięcie i utrzymanie stanu medytacji.
8. Bycie w harmonii z tym, co robimy lub odczuwamy, doświadczanie wewnętrznej wolności.
Joga dla dzieciSpis treści
Wstęp 7
I Osiem stopni klasycznej jogi 9
II Bajki dla dzieci wprowadzające w świat jogi 11
Dokumentacja zajęć z dziećmi 23
III Asany czyli pozycje dla praktykujących 33
IV Wychowawczy aspekt jogi 81
V Metodyka pracy z grupą 85
VI Zabawy, tańce i masaże urozmaicające zajęcia 91
VII O oddychaniu 97
VIII Kreatywny aspekt jogi 101
K Twórcza wizualizacja 105
X Wybrane zagadnienia rozwoju
psychoruchowego dzieci 109
XI Fragmenty badań naukowych
potwierdzających korzystny wpływ jogi na dzieci 115
Zakończenie 123
Bibliografia 125
Autor w sposób niezwykle ?przyjazny? dla Czytelnika omawia zasady postępowania terapeutycznego w różnych postaciach zaburzeń afektywnych, konfrontując wiedzę opartą na faktach z własnym doświadczeniem klinicznym.
Ważnym wątkiem poruszonym w książce są relacje terapeutyczne lekarz-pacjent, które w tej szczególnej grupie chorych bywają nie do końca przewidywalne. Zdarza się bowiem, że pacjent o dużej sugestywności i umiejętności przekonywania może przejąć kontrolę nad przebiegiem własnego leczenia, co nie zawsze zgodne jest z rzeczywistym interesem zdrowotnym. Stąd warto pamiętać, że pacjent w stanie wzbudzenia afektywnego ma tendencje do przekraczania granic, także w relacjach z lekarzem. Nie jest to zatem klasyczne kompendium wiedzy, opatrzone algorytmami postępowania terapeutycznego, ale książka, w której przemyślenia naukowca i lekarza praktyka wzajemnie się uzupełniają, prowadząc ostatecznie do konkluzji, że ?najbardziej interesujący jest pacjent, a dążenie do jego dobra jest najwyższym nakazem?.
Książka "pierwszego kontaktu" o ZEN. Zapis wykładów wygłoszonych podczas tygodniowego sesin (odosobnienia, kursu zen), który odbył się w Japonii pod kierunkiem Hugo M. Enomiya-Lassalle'a.
Autor wprowadza czytelnika w tajniki medytacji zen: poczynając od porządku dnia, milczenia, oddychania, prawidłowej postawy ciała, poprzez znaczenie postawy wewnętrznej, formy medytacji, trudności związane z "nie-myśleniem", znaczenie pracy z mistrzem, aż po oświecenie, które jest celem medytacji zen. Prezentując kolejne stopnie towarzyszące medytacji w drodze do oświecenia autor zestawia medytację zen z mistyką chrześcijańską.
W tekst wplecione zostały liczne cytaty z tradycji mistycznej Wschodu i Zachodu, a całość opatrzona zdjęciami w estetyce zen. Książka posiada aneks obejmujący m.in.: proste ćwiczenia rozluźniające i rozciągające; postawę ciała podczas medytacji, oddychanie, rozkład dnia podczas sesin, wreszcie cenny słowniczek podstawowych pojęć zen.
o. Hugo M. Enomiya-Lassalle, jezuita, mistrz duchowości ignacjańskiej i zen, w jego naukach łączą się duchowe tradycje Wschodu i Zachodu. Uważał, że praktykowanie zen wyostrzyło jego spojrzenie na chrześcijański dogmat. Przeżył wybuch bomby atomowej w Hiroszimie, był inicjatorem budowy Świątyni Pokoju w tym mieście. Założył własny ośrodek medytacyjny koło Tokio, gdzie nauczał zen.
Fragment książki
Nowy rytm życia
Będziecie wstawać o czwartej rano, a już dwadzieścia minut później zacznie się pierwsza runda medytacji (patrz Aneks, porządek dnia w Japonii, s. 115). W każdym zendo (sali do medytacji zeń) mogą panować jednak nieco inne zwyczaje, zależne od miejscowych warunków i tradycji. Chciałbym podać skrajny przykład z naszego pierwszego sessbin (kilkudniowy okres duchowego skupienia) w Sbinmeikutsu. Uczestnicy wstawali o trzeciej, a już o trzeciej pięć musieli siedzieć w postawie medytacyjnej na swoich miejscach. Nie było zatem czasu na jakiekolwiek rozproszenie. My dajemy dwadzieścia minut na przygotowanie się, co w zupełności wystarcza każdemu na poranną toaletę. Mężczyźni spokojnie mogą na czas sesshin zapuścić brodę. Nikomu to nie będzie przeszkadzać. U mistrza Harady w świątyni Hosshinji golenie się było nawet surowo zabronione, ponieważ odwracałoby uwagę.
Nie troszczcie się o rzeczy i sprawy nieistotne. Ważne jest tylko to, żebyście zawsze byli punktualni. Wieczorem idźcie spać jak najwcześniej, ponieważ wstajecie tak rano. Byłoby dobrze, gdyby wszyscy kładli się spać i wstawali jednocześnie. Niech nie zdziwi was poranne uderzenie w gong. Ten dźwięk przypomina, że za pięć minut musicie być na swoich miejscach. W klasztorach zeń - zgodnie z tradycją - czas odmierza dźwięk gongu. Trzymamy się tego i tutaj.
Każdy z was na sesshin dostanie jakąś pracę, samu. Sprzątając pokoje i korytarze, pomagając w kuchni, pracując w ogrodzie czy robiąc cokolwiek innego, trwajcie zawsze w medytacyjnym skupieniu na wykonywanej czynności. Praca również będzie się zawsze zaczynać i kończyć gongiem. Jeśli skończycie wcześniej, poszukajcie sobie jakiegoś innego zajęcia do czasu, aż rozlegnie się gong.
Jeśli chodzi o jedzenie podczas sessbin, powinniście się ograniczyć do około dwóch trzecich waszej zwykłej porcji. Żeby medytować, nie trzeba pościć, zwłaszcza że potrzebujecie sił do wykonywania przydzielonej wam pracy.
Ludzie zaczynają się interesować medytacją zeń z bardzo różnych powodów. Jedni wchodzą na drogę zeń, bo chcą być zdrowsi fizycznie lub psychicznie. Inni - pogłębić życie religijne, wiarę lub modlitwę. Idąc pilnie i wytrwale drogą zeń, zawsze osiąga się dobre rezultaty. Nie sposób przewidzieć, jak się to objawi. Zeń jest drogą i skutki podążania nią niekoniecznie odczuwane są od razu. Niektórzy ludzie już podczas pierwszego sessbin osiągają oświecenie. Ale są też tacy, którzy siedzą ponad dziesięć lat, a jeszcze nie przeżyli oświecenia. Nie oznacza to jednak, że ci ostatni nigdy nie doświadczą czegoś intensywniejszego. Jeśli uprawiacie medytację zeń na poważnie, możecie być pewni, że na pewno was to wzbogaci.
W czasie wspólnych posiłków niech każdy koncentruje się na sobie. Musicie zrezygnować z tradycyjnych grzeczności przy stole. Nie interesujcie się sąsiadami. Skupiajcie się na koanie, oddechu, na drodze do swojego wnętrza.
Przypomniała mi się historia o pewnym mistrzu ceremonii herbaty, który podejmował gościa z Ameryki. Kiedy mistrz przygotował herbatę, Amerykanin powiedział: „Proszę mi teraz dokładnie wszystko objaśnić, co i dlaczego pan zrobił". Na to mistrz odrzekł: „Czy smakowała panu herbata?". Amerykanin: „Ach, tak, była znakomita". „To wszystko" - odparł mistrz. Nie należy zbytnio skupiać się na szczegółach, żeby nie przegapić tego, co istotne.
ZEN. Praktyczne wprowadzenie do medytacjiSpis treści
Kim był Hugo Makibi Enomiya-Lassalle 8
Od autora 10
Od wydawców 11
Dzień 1. Milczenie • Siedzenie • Oddychanie • Niemyślenie 13
Nowy rytm życia 14
Wspólnota milczenia 16
Duchowe kierownictwo: dokusan i teisho 16
Postawa ciała 18
Oddychanie jako droga do uważnego niemyślenia 19
Trudność niemyślenia 20
Dzień 2. Koan • Shikantaza • Mistrz • Wspólnota 21
Praca z koanami 22
Koan Mu 24
Shikantaza - skoncentrowana przytomność umysłu 25
Kierownicza rola mistrza zeń 26
Medytacja zeń we wspólnocie 29
Dzień 3. Pokusa • Ogląd istotowy • Małe oświecenie 33
Makyo: wtargnięcie psychiki do ducha 34
Droga do oglądu istotowego 37
Widzenie Boga według Ruysbroecka 39
Zanmai: znak zbliżającego się oświecenia 42
Działanie medytacyjne 44
Tylna strona ducha 46
Dzień 4. Zanurzenie się w medytacji • Asceza • Siła ducha • Codzienność 47
Proces zanurzania się w medytacji 48
Konieczność wejścia w siebie 51
Asceza dawniej i dzisiaj 53
Joriki i chi-e: siły duchowe 55
Świadomość i nieświadomość w życiu codziennym 56
Dzień 3. Rozważanie • Poznanie mistyczne • Praźródło • Absolut 59
Dyskurs i intuicja 60
Rozważanie a medytacja 62
Absolutna pustka: w drodze do absolutu 64
W poszukiwaniu duchowego praźródła 65
Porównanie mistyki chrześcijańskie) i zeń 67
Nowa świadomość poza zwykłymi stanami świadomości 70
Dzień 6. Wysiłek • Oczyszczenie • Oświecenie • Co dalej 71
Wysiłek przed oświeceniem i po oświeceniu 72
Wartość ciała: przeciwko dualizmowi 73
W labiryncie dróg oczyszczenia 74
Zestawienie chrześcijańskiej kontemplacji i oświecenia w zeń 76
Co dalej? 80
Dzień 7. Satori • Lęk przed śmiercią • Dojrzałość • Doświadczenie Boga 81
Oświecenie: gdy milkną słowa 82
Śri Ramana Maharyszi: uwolnienie od lęku przed śmiercią 83
Przeżycie: Ach, to jestem ja 85
Gwałtowność przeżycia satori 86
Weryfikacja satori 88
Satori: droga do ludzkiej dojrzałości 90
Satori: droga do doświadczenia Boga 93
Aneks: Ćwiczenia • Materiał ilustracyjny • Słowniczek • Publikacje • Źródła • Indeks 95
Droga do prawidłowego siedzenia (zazen) 96
Droga do prawidłowego oddychania 110
Droga do prawidłowej postawy wewnętrznej 112
Porządek dnia w czasie sesshin 115
Słowniczek 116
Publikacje 120
Źródła 120
Indeks 124
Jeśli kiedykolwiek, w chwili namysłu i żalu, pomyślałeś sobie: Szkoda, że nie udało mi się ich przekonać do ? - to ta książka jest dla ciebie. Gwarantuje ona, że już nigdy nie pozostaniesz niezauważony i nie będziesz bezsilny. ( Dr Eddie Obeng, Director of Learning, Pentacle the Virtual Business School)
Skuteczne wywieranie wpływu i komunikowanie się zarówno z współpracownikami, jak i partnerami spoza pracy to umiejętności kluczowe. Wywieranie wpływu definiuje się jako zdolność wpływania na postawy, przekonania i zachowania innych ludzi bez wykorzystania siły lub władzy formalnej.
Powszechnie uważa się, że dotychczas stosowany styl zarządzania, opierający się na rozkazywaniu i kontroli, nie ma dziś racji bytu. Zarządzanie i kierowanie ludźmi sprowadzają się do osiągnięcia określonych rezultatów głównie dzięki pracy innych, dlatego najlepiej i najskuteczniej jest wywierać na nich wpływ. Niniejsza publikacja traktuje o tej właśnie umiejętności, jak również o niezbędnych zdolnościach, postawach, strategiach, technikach oraz o stylach wywierania wpływu i jego przebiegu.
Książka ta ma przede wszystkim pomóc czytelnikowi przyjrzeć się temu, jak radzi on sobie w roli osoby wywierającej wpływ, i zastanowić się nad tym; jej celem jest omówienie i przyjrzenie się zdolnościom, metodom i technikom. Autorzy wypracowali model, który pomoże zrozumieć cały proces, i to właśnie ów model jest motywem przewodnim ich dzieła.
W książce tej autorka opisała wypracowaną przez siebie metodę Uzdrawiania Pola Życia, która powstała na bazie wielu lat jej osobistych i zawodowych doświadczeń jako wynik poszukiwań uniwersalnego sposobu uzdrawiania człowieka i jego życia jednocześnie. Metoda okazała się na tyle skuteczna, że pomogła wielu ludziom uzdrowić swoje życie, dokonać pozytywnej zmiany, mieć odwagę uzdrowić siebie i swoje związki. Jest bardzo pomocna przy uzdrawianiu nerwic, depresji, stresów i dolegliwości psychosomatycznych.
Jeśli potrzebujesz stworzyć w sobie i wokół siebie harmonię, blask, spokój, wysoką energię, a także doświadczać radości i spełnienia oraz cieszyć się tym, jak bardzo świat kocha Ciebie, mówiąc Ci TAK? ? to książka ta jest dla Ciebie.
EWA MAY jest znaną uzdrowicielką, do-radcą życiowym i trenerem rozwoju osobistego. Znajduje się w gronie 50 najlepszych uzdrowicieli w Polsce.
Ponadto zajmuje się rękodziełem artystycznym i dziennikarstwem.
Jest kobietą wszechstronnie utalentowaną, o ogromnej sile ducha i wrażliwości. Od ponad 15 lat zajmuje się medycyną naturalną, samo-doskonaleniem i rozwojem duchowym.
Została obdarzona niezwykle energetyczną i ciepłą barwą głosu, którym uzdrawia. Prowadzone przez nią medytacje i ćwiczenia relaksacyjne wprowadzają w stan głębokiego odprężenia, w STAN ŚWIATŁA.
Tak właśnie Ewa nazywa UNIWERSALNY i ZINTEGROWANY STAN ciała, umysłu, energii i ducha, w którym następuje uzdrowienie człowieka na wielu poziomach jednocześnie, włączając w to zaistniałe w hologramie POLA Życia sprawy, zdarzenia, relacje i związki.
Do książki jest dołączona płyta CD z uzdrawiającymi medytacjami autorki:
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?