W tej sferze znajdziecie Państwo szeroki wachlarz publikacji na temat technik psychologii i psychoterapii. Przedstawione w naszych podręcznikach sprawdzone techniki i sposoby na lepsze życie, potraktuj jako narzędzia pracy nad sobą i własnym umysłem. Bardzo wielu ludziom pomogły stanąć na nogi, poradzić sobie z krytycznymi nieraz sytuacjami, toksycznymi relacjami czy destrukcyjnymi emocjami. Dorota Mrówka poleca książki o medytacji, które oczyszczają umysł i rozjaśniają myśli. Z kolei Maciej Wielobób zaleca terapię jogą, od Ciebie zależy, którą metodę wybierzesz, wybór jest naprawdę ogromny.
Thich Nhat Hanh to święty człowiek, ponieważ jest skromny i pobożny. To uczony o wielkich zdolnościach intelektualnych. Gdyby jego pomysły w zakresie pokoju zostały wprowadzone w życie, stanowiłyby pomnik ekumenizmu, braterstwa, człowieczeństwa. Martin Luther King Junior,podczas nominowania Thich Nhat Hanha do Pokojowej Nagrody NoblaPokazuje nam związek pomiędzy osobistym pokojem wewnętrznym a pokojem na Ziemi. Jego Świątobliwość DalajlamaPrawdziwy poeta. Robert LowellPrzemawia głosem Buddy. Sogyal RinpocheCo rano, kiedy się budzimy, czekają na nas dwadzieścia cztery nowiutkie, jeszcze nienapoczęte godziny. To bardzo cenny dar! Mamy szansę przeżyć je w taki sposób, by przyniosły nam i naszym bliźnim pokój, szczęście i radość.Coraz częściej mamy wrażenie, że współczesny świat kręci się szybciej niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Bez względu na to, czy mieszkasz w Krakowie, Sydney, Nowym Jorku czy Tokio, szalone tempo każdego dnia niekorzystnie wpływa na Twoje zdrowie i życie. W dodatku Ty sam poddajesz się temu wariactwu i pozwalasz, by Tobą zawładnęło.""Łatwo powiedzieć - pomyślisz. - Ciekawe, czy komuś udało się zatrzymać codzienność?!"" Ta książka nie sugeruje jednak, abyś szukał ucieczki od rzeczywistości. Czcigodny Thich Nhat Hanh pokazuje natomiast, jak pokonać pęd swoich dni oraz jak odkryć wrodzoną umiejętność doświadczania wewnętrznego pokoju i szczęścia.Nie możesz po prostu stwierdzić, że jesteś zbyt zajęty i nie masz czasu na medytację. Nie. Zacznij iść uważnie, niezależnie od tego, czy pokonujesz drogę z jednego budynku do drugiego, czy z parkingu do biura. Ciesz się każdym kolejnym, uważnym krokiem, który pomoże Ci pozbyć się napięcia w ciele i uczuciach oraz przyniesie uzdrawiającą radość i przemianę. Robiąc wdech, czuję, jak powietrze wypełnia mój brzuch i klatkę piersiową. Robiąc wydech, czuję, jak powietrze wypływa z mojego brzucha i klatki piersiowej. Wdech, jestem świadomy swojego całego ciała. Wydech, uśmiecham się do swojego całego ciała. Wdech, jestem świadomy, gdzie w moim ciele czają się ból i napięcie. Wydech, uwalniam się od całego bólu i napięcia w moim ciele. Wdech, czuję się dobrze. Wydech, czuję się swobodnie.
Psychologiczny przegląd wszystkich klepek
Zastanawiasz się czasem, czy jesteś zupełnie zdrowy na umyśle? Zdarza Ci się mieć uczucie, że życie to obłędny sen? Wyniki poważnych, naukowych badań pokazują, że świat jest pełen dziwaków. Pewnie również wśród Twoich znajomych można znaleźć kogoś, kto w zaciszu domowym robi rzeczy, które wprawiłyby Cię w osłupienie. Dlatego warto przyjrzeć się z bliska ludzkiej psychice i sprawdzić, dlaczego ludzie zaczynają zachowywać się osobliwie. Przy okazji możesz dowiedzieć się sporo ciekawych rzeczy na swój własny temat. Przygotuj się na kilka niezwykłych opowieści o zwyczajnym szaleństwie.
Ta książka, napisana przez psychologa eksperymentalnego, zawiera wiele fascynujących i zabawnych historii z życia ludzi raczej... nieprzeciętnych. Znajdziesz tu również zestaw testów osobowościowych, przygotowanych przez najlepszych psychologów i psychiatrów. Dzięki nim odkryjesz wreszcie swoje prawdziwe "ja". Pomogą Ci one także dowiedzieć się kilku rzeczy o Twoich przyjaciołach i krewnych. Być może są wśród nich notoryczni kłamcy, fetyszyści i mitomani? A może warto z ciekawości przetestować Twoją drugą połówkę? Czy ma jakieś fobie, natręctwa albo skłonności do uzależnień? Zastanów się tylko, czy starczy Ci odwagi, żeby dowiedzieć się tego wszystkiego?
Poznaj wszystkie negatywne cechy swojej osobowości.
Dowiedz się, jakim jesteś partnerem w związku.
Sprawdź, jak objawiają się zaburzenia związane z jedzeniem i piciem.
Przekonaj się, czym są małe seksualne grzeszki.
Przeanalizuj otaczające Cię obsesje i zachowania destrukcyjne.
Nikt już nie będzie miał przed Tobą tajemnic.
Angażuj się we wszystko każdą komórką swojego ciała
Nosisz w sobie zarówno góry, jak i doliny. Potrafisz wspiąć się wysoko i poczuć, że znalazłeś się na szczycie świata, zdobywając Mount Everest własnej świadomości. Bywa jednak, że wpadasz w dołek i czujesz się tak, jakby wessała Cię czarna dziura. Twoja świadomość raz rzuca Cię w mroczne, posępne czeluści, by za chwilę pomóc rozwinąć skrzydła, wysyłając Cię prosto do nieba. Zen pomaga Ci osiągać wyżyny i unikać niepotrzebnych upadków...
Zen jest najczystszą formą medytacji. Czyni świadomym każde działanie, a ono dzięki temu zamienia się w prawdziwie twórczą aktywność.
Zen to najwspanialsza alchemia. Przekształca Twoją zwyczajną, prozaiczną egzystencję w życie pełne wszelkiej świętości.
Zen zawsze pulsuje w rytmie serca. Może nie mieć związku z Twoim ilorazem inteligencji, ale na pewno ma wiele wspólnego z Twoją inteligencją emocjonalną.
Zen uczy nas zdzierać maski i ujawniać naszą prawdziwą twarz. Odkrywa moralność, która wyłania się z czystej świadomości, a nie z reguł współżycia społecznego czy hipokryzji, w której tonie każde społeczeństwo.
Ta książka jest wspaniałą propozycją zarówno dla tych, którzy poszukują wiedzy duchowej, jak i tych, którzy po prostu są ciekawi świata. Otwórz ją, a natychmiast porwie Cię wypowiedź dotycząca czegoś bardzo Ci bliskiego, ale ujętego z innej perspektywy, niż byś się tego spodziewał.
Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych.Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania
Pierwsza na polskim rynku wydawniczym książka na temat terapii behawioralnej dzieci z autyzmem!
Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych.
Autorzy omawiają zagadnienia teoretyczne dotyczące autyzmu i stosowanej analizy zachowania, podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Opisują także metody nauczania osób z autyzmem i rozwijania u nich pożądanych zachowań. Podają wiele zaleceń praktycznych dotyczących korzystania ze strategii proaktywnych w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania zachowań niepożądanych.
(…) to pierwsze w Polsce tak obszerne i całościowe opracowanie na temat behawioralnej terapii osób z autyzmem. (…) spotka się z zainteresowaniem dużego grona Czytelników: zarówno profesjonalistów i studentów wielu kierunków studiów, jak i rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. (…) Zwolennicy terapii behawioralnej z pewnością powitają ją z radością, a ci, którzy wiedzą na temat tej terapii mało lub są wobec niej sceptyczni, otrzymają możliwość zapoznania się z rzetelnym wykładem na jej temat. Z recenzji prof. Ewy Pisuli
Terapia behawioralna dzieci z autyzmem – fragment ksiazki
Nowa definicja autyzmu i rozwiązania SAZ
W tym samym czasie, gdy piszę wstęp do pierwszej w języku polskim książki If If o autyzmie i analizie zachowania, społeczność naukowa dyskutuje na temat redefinicji autyzmu, która ma się pojawić w nieopublikowanej jeszcze klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM-V. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne poprosiło naukowców oraz praktyków o skomentowanie proponowanych zmian. Jeżeli nowa definicja zostanie zaakceptowana, znacząco wpłynie to na zmianę kierunku stale rosnącej „epidemii" diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Nowa definicja autyzmu znajdzie także odbicie w decyzjach dotyczących tego, które dzieci i ich rodziny otrzymają środki na leczenie.
Zgodnie z sugerowanymi zmianami, aby dzieci mogły otrzymać diagnozę zaburzenia ze spektrum autyzmu (autistic spectrum disorder) według DSM- V, będą musiały spełnić cztery kryteria:
(1) trwałe uszczerbki w komunikacji społecznej i w interakcjach;
(2) obsesyjne zainteresowania i powtarzane zachowania;
(3) obecność zaburzeń we wczesnym dzieciństwie;
(4) objawy ograniczające lub osłabiające normalne funkcjonowanie.
Dziecko będzie musiało wykazywać uszczerbki we wszystkich obszarach wymienionych w ramach komunikacji społecznej i interakcji oraz w przynajmniej dwóch z czterech obszarów w ramach powtarzających się wzorców zachowań. Jest to bardziej restrykcyjne podejście niż dotychczasowe wytyczne.
Obecnie kryteria diagnostyczne dla zaburzenia autystycznego (DSM-IY-TR) pozwalają na zdiagnozowanie dziecka przy użyciu skomplikowanego połączenia dwunastu możliwych charakterystyk, w tym przynajmniej: dwóch problemów społecznych, jednego problemu komunikacyjnego oraz jednego zachowania stereotypowego. To oznacza, że jest ponad 1500 permutacji symptomów autystycznych.
Z powodu zmniejszenia liczby charakterystyk oraz ze względu na wymóg istnienia wszystkich składników komunikacji i interakcji jest prawdopodobne, że DSM-V ogromnie zmniejszy liczbę diagnoz autyzmu. Już pojawiły się zaniepokojone głosy, że podręcznik ten całkowicie eliminuje oddzielną diagnozę zespołu Aspergera. Oznacza to, że osoby wcześniej sklasyfikowane jako mające zespół Aspergera będą musiały spełnić wszystkie wymogi dla zaburzenia ze spektrum autyzmu, żeby otrzymać diagnozę. Z pewnością część z nich nie zmieści się zatem w proponowanej kategorii. Zmiany te oznaczają także, że grupa dzieci zdiagnozowanych z tym zaburzeniem będzie bardziej jednorodna niż dotychczas. Nowe spektrum autyzmu będzie więc bardziej skondensowane, będzie miało podobny wzorzec zachowań.
Ciągłe zmienianie definicji autyzmu podkreśla jego relatywną oraz arbitralną naturę jako psychologicznego i psychiatrycznego zaburzenia (por. Novak i Pelaez, 2004; 2011; Suchowierska i Novak, 2010). Jednak terapia mająca swoje podstawy w stosowanej analizie zachowania skupia się nie na diagnozie per se, ale na istotnych beha-wioralnych deficytach lub nadmiarach danej osoby. I takie właśnie podejście zostało zaprezentowane w niniejszej książce. Wychodzi się w nim z założenia, że terapia SAZ, szeroko używana i efektywna metoda leczenia osób z autyzmem, działa niezależnie od postawionej diagnozy. Działa, ponieważ jest ukierunkowana na określone deficyty lub nadmiary behawioralne indywidualnego dziecka, bez względu na kategorię diagnostyczną, którą otrzymał klient, lub etiologię jego zaburzenia. Analityk zachowania, pracując z osobami z autyzmem, ma za zadanie rozpoznać funkcjonalność poszczególnych zachowań klienta (poprzez proces oceny behawioralnej) i bezpośrednio na nie oddziaływać. Podobne techniki behawioralne mogą być zatem wykorzystywane niezależnie od tego, czy bierzemy pod uwagę starą czy nową definicję autyzmu, jeżeli deficyty i nadmiary pozostają te same. W niniejszej książce autorzy podążają śladem swojej wcześniejszej publikacji, skupiającej się na podstawowych zasadach analizy zachowania. Posługują się pojęciami z tamtego tomu, rozszerzając przekazywane informacje o zastosowania technik beha-wioralnych w pracy z dziećmi z autyzmem. Cieszę się, że autorzy skierowali się ku analizie i rozumieniu autyzmu poprzez skupienie się na behawioralnych deficytach i nadmiarach. W związku z tym poświęcają całe rozdziały na opis tego, jak budować repertuar nowych zachowań i jak zminimalizować problemy behawioralne. Jestem także zachwycony faktem, że przeznaczyli oni osobny rozdział na uczenie komunikowania się, ze względu na fakt, iż u dzieci z autyzmem określone zachowania werbalne mogą być nieobecne lub nadmiernie widoczne. Ponadto jestem zadowolony z logiki, jaką udało im się osiągnąć dzięki zastosowaniu trzyczęściowego układu treści: (prawie) każdy rozdział składa się z części poświęconej teorii, badaniom i praktyce. Od siebie mogę dodać, że miałem już szczęście pracować z Moniką Suchowier-ską, gdy była stypendystką Fulbrighta w Stanach Zjednoczonych, a znałem ją wcześniej dzięki prezentacjom, które przedstawiała na konferencjach Association for Behavior Analysis International oraz European Association of Behaviour Analysis. Miałem także dwukrotnie możliwość odwiedzenia jej Centrum Wczesnej Interwencji „Krok po Kroku" w Warszawie i bezpośredniej obserwacji wysokiej jakości usług, które ona oraz jej współpracownicy oferują. Dzięki temu wiem, że jest dokładnym i ostrożnym naukowcem, a także wspaniałym praktykiem stosującym analizę zachowania w pracy z dziećmi z autyzmem oraz ich rodzinami. Monika Suchowierska i współautorzy już wcześniej zasłużyli się jako propagatorzy wiedzy o analizie zachowania. Jestem przekonany, że ta nowa książka będzie ważnym elementem kształcenia w zakresie stosowanej analizy zachowania i terapii osób z autyzmem.
Gary Novak, BCBA-D
profesor emerytowany
California State University Stanislaus
Turlock, California
Gary Novak - profesor psychologii na California State University Stanislaus, autor między innymi książek:
Developmental psychology: Dynamical systems and behavior analysis (1996) oraz Child and adolescent development (z Marthą Pelaez; 2004).
Terapia behawioralna dzieci z autyzmem
Spis Treści
Pomóc osobom z autyzmem. Podejście oparte na dowodach naukowych
William L. Hewart
Nowa definicja autyzmu i rozwiązania SAZ Gary Novak
Wprowadzenie
Rozdział 1
Autyzm i stosowana analiza zachowania
1.1. Teoria
1.1.1. Autyzm
1.1.2. Stosowana analiza zachowania
1.2. Praktyka
1.2.1. Program
1.2.2. Dostosowanie środowiska
1.2.3. Wyraźna struktura otoczenia
1.2.4. Funkcjonalne podejście do zachowań trudnych
1.2.5. Planowane przygotowanie dziecka do uczenia się w przedszkolu i szkole
1.2.6. Włączanie rodziny dziecka do terapii
1.2.7. Nieporozumienia związane z terapią behawioralną
1.2.8. Wskazówki dla rodziców
Rozdział 2
Behawioryzm i prawa uczenia się
2.1. Teoria
2.1.1. Radykalny behawioryzm
2.1.2. Procesy uczenia się
2.2. Praktyka
Rozdział 3
Ocena behawioralną
3.1. Teoria
3.1.1. Definicja oceny behawioralnej
3.1.2. Całościowa ocena behawioralną
3.1.3. Wybór zachowań modyfikowanych
3.1.4. Definiowanie zachowania modyfikowanego
3.1.5. Metody pomiaru zachowania modyfikowanego
3.2. Praktyka
Rozdział 4
Rozwijanie nowych zachowań u osób z autyzmem
4.1. Teoria
4.1.1. Motywacja
4.1.2. Kontrola bodźcowa i generalizacja
4.1.3. Techniki nauczania
4.2. Praktyka
4.2.1. Wykorzystanie strategii proaktywnych
4.2.2. Motywowanie dziecka z autyzmem
4.2.3. Trening różnicowania
4.2.4. Rola rodziców w terapii dziecka z autyzmem
Rozdział 5
Zachowania trudne i ocena funkcjonalna
5.1. Teoria
5.1.1. Definicja i częstość występowania zachowań trudnych
5.1.2. Etiologia zachowań trudnych
5.1.3. Ocena funkcjonalna
5.1.4. Model najmniej restrykcyjnej interwencji
5.2. Praktyka
5.2.1. Co rodzice powinni robić, gdy dzieci zachowują się dobrze?
5.2.2. Co rodzice powinni robić, gdy dzieci zachowują się niepoprawnie?
Rozdział 6
Zachowania werbalne
6.1. Teoria
6.1.1. Skinnerowskie podejście do zachowań werbalnych
6.1.2. Podstawowe werbalne zachowania sprawcze
6.1.3. Analiza zachowań werbalnych
6.2. Praktyka
6.2.1. Ocena umiejętności werbalnych
6.2.2. Trening poszczególnych werbalnych zachowań sprawczych
Rozdział 7
Zasady etyczne w pracy analityka zachowania
7.1. Wytyczne dotyczące etyki pracy analityka zachowania
7.2. Inne kodeksy etyczne
Aneks
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy
W Jodze snu i praktyce naturalnego światła Czogjal Namkhai Norbu udziela instrukcji rozwijania przejrzystej świadomości podczas snu. Wykracza poza praktyki świadomego śnienia (lucid dreaming) spopularyzowane na Zachodzie, przedstawiając metody kierowania stanem snu, będące częścią większego systemu rozwoju ciągłej świadomości, zwanego dzogczen. W tej tradycji, kultywowanie świadomości snu występuje w szerszym kontekście rozwijania bezpośredniej obecności (tyb. rigpa), prowadzącego do osiągnięcia ostatecznego celu, jakim jest wyzwolenie.
To poprawione i poszerzone wydanie Jogi snu i praktyki naturalnego światła zawiera dodatkowy materiał pochodzący z osobistych i dogłębnych zapisków, jakie Czogjal Namkhai Norbu prowadził przez wiele lat. Materiał ten rozszerza pierwsze wydanie, kładąc większy nacisk na specjalne ćwiczenia służące do rozwijania świadomości podczas snu.
W książce znajduje się również tekst napisany przez Mifama, XIX-wiecznego mistrza dzogczen, który oferuje dodatkowy wgląd w tę wyjątkową formę medytacji.
Czogjal Namhkai Norbu, tybetański mistrz tradycji dzogczen, założyciel międzynarodowej Wspólnoty Dzogczen, zrzeszającej praktykujących na całym świecie i profesor Instytutu Orientalistyki Uniwersytetu w Neapolu jest autorem wielu książek, spośród których Kryształ i ścieżka światła oraz Dzogczen, stan doskonałości samej w sobie zostały wydane w Polsce przez Wydawnictwo A. Obecnie nieprzerwanie udziela nauk w licznych ośrodkach dzogczen, jak też i poprzez Internet.
Joga snu i praktyka naturalnego światła
Spis treści:
Przedmowa do pierwszego wydania
Przedmowa Redaktora
Podziękowania
Wprowadzenie
1. Natura i rodzaje snów
2. Nocna praktyka
3. Metody praktykowania esencji snów
4. Ciato iluzoryczne
5. Esencjalna praktyka przejrzystego światła
6. Sny przejrzystości
7. Metody przeniesienia
8. Pielgrzymka do Maratiki
9. Wywiad z Czogjalem Namkhai Norbu
10. Budda nie dalej niż na wyciągniecie ręki
11. Krótka biografia Czogjala Namkhai Norbu
Bibliografia
Afirmacje... stanowiące kwintesencję Złotej Księgi są wyjątkową pozycją ezoterycznego rynku wydawniczego. Zgrupowane tematycznie ułatwiają ich stosowanie w codziennym życiu. Dariusz Cecuda, nauczyciel Huny, napisał obszerny wstęp, dzięki któremu łatwiej zrozumiemy istotę afirmacji, zasady ich tworzenia, a także pracy z nimi. Zrozumiemy również dlaczego nie zawsze otrzymujemy to, o co prosimy w afirmacjach. Istotne jest podanie przykładów, wskazujących jak ze zwykłych zdań można stworzyć afirmacje JAM JEST. Ta książka może odmienić Twój los bowiem formuła Złotej Księgi jest wiecznie aktualna. Tajemnica afirmacji JAM JEST jest nieśmiertelna. Podobnie jak dążenie człowieka do szczęścia. Każdy może po nie sięgnąć. Wtedy staje się naprawdę wielki. I może śmiało rzec JAM JEST nieśmiertelny!
Oddychanie jest podstawową ludzką czynnością, na którą - dopóki nie sprawia nam kłopotu - nie zwracamy szczególnej uwagi lub którą traktujemy jak coś oczywistego. Oddychanie jest niemal synonimem życia, ponieważ w taki czy inny sposób układ oddechowy podtrzymuje wszystkie życiowe funkcje organizmu.
Oddychanie stanowi swoisty pomost pomiędzy ciałem a umysłem, wywierając na nie przemożny wpływ. To łącznik miedzy tym, co świadome i nieświadome. Naukowcy nie wątpią, że prawidłowe oddychanie jest zasadniczym elementem zdrowia fizycznego i psychicznego. Co więcej, jest jedyną funkcją organizmu, którą możemy wykonywać zarówno świadomie, jak i bezwiednie.
Wiele chorób wynika z zaburzeń autonomicznego układu nerwowego. Niemal 1/5 mieszkańców krajów uprzemysłowionych cierpi z powodu schorzeń układu oddechowego. Choroby te zajmują drugie miejsce na liście najczęstszych przyczyn inwalidztwa oraz szóste na liście przyczyn zgonów. Ćwiczenia oddechowe mogą jednak zmienić tonus układu nerwowego oraz wywrzeć dobroczynny wpływ na wiele mimowolnych funkcji organizmu.
Większość z nas nigdy nie otrzymała żadnych wskazówek na temat tego, jak wykorzystać oddychanie dla zachowania zdrowia, w procesie leczenia lub w celu podniesienia ogólnej wydolności organizmu. Nawet lekarze przyznają, że chociaż na studiach zdobyli niemałą wiedzę o chorobach układu oddechowego, to niczego zgoła nie dowiedzieli się na temat tego, co niesie ze sobą efektywne oddychanie.
Oddech w psychoterapii to książka, która powstała z myślą o zapełnieniu tej luki w edukacji. Jasno i przejrzyście zostały w niej zaprezentowane wskazówki dotyczące ponad dwudziestu pięciu technik oddechowych, które można z łatwością modyfikować i dopasowywać do indywidualnych potrzeb oraz włączać do zajęć. Dzięki zwykłemu wykorzystaniu noszonego stale przy sobie „narzędzia", czyli własnego oddechu, możemy nauczyć się rozwiewać własne obawy i zachować spokój; unikać wpadania w panikę; radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi, bólem i rozmaitymi czynnikami stresogen-nymi; poprawić zdolność koncentracji; indukować zdrowy sen; pokonywać zmęczenie; dodawać sobie energii i wigoru oraz maksymalnie wykorzystywać ograniczoną wydolność płuc w wypadku astmy, chronicznego bronchitu czy rozedmy. Co więcej, możemy też doskonalić i wzmacniać swój głos, by-niezależnie od wykonywanego zawodu - zwiększyć w ten sposób własne szansę na sukces, zwłaszcza jeśli pracujemy jako nauczyciele, kaznodzieje, piosenkarze, mówcy czy aktorzy. Wszystko to możemy osiągnąć, jeśli poznamy i wcielimy w życie sztukę świadomego panowania nad oddechem.
W ciągu najbliższych dwudziestu czterech godzin wykonamy około dwustu tysięcy wdechów i wydechów. W całym naszym życiu będzie ich prawie sześć miliardów. Czynność wykonywana tak często nie może pozostać bez istotnego wpływu na funkcjonowanie organizmu.
Wiedza na temat działania układu oddechowego oraz związku, jaki zachodzi pomiędzy prawidłowym oddychaniem a zdrowiem, pomoże nam zyskać większą świadomość tego, na jak różnych poziomach funkcjonuje nasz organizm. Ucząc się, jak efektywnie oddychać, możemy wydatnie poprawić jakość własnego życia. A zatem od sukcesów, dobrego samopoczucia i zdrowia dzieli nas zaledwie kilka oddechów.
Oddech w psychoterapii to książka dla każdego — dla kobiet i mężczyzn pragnących w pełni wykorzystać swe możliwości, dla rekonwalescentów, dla terapeutów i pracowników służby zdrowia, dla wykładowców i instruktorów ćwiczeń sprawnościowych - wszyscy znajdą w niej coś przydatnego. Z całego serca życzę wszystkim, aby osiągnęli zdrowie, spokój, poczucie samorealizacji oraz pomyślność dzięki umiejętnemu wykorzystaniu jednego ze swych najcenniejszych dóbr — własnego oddechu. Oddech w psychoterapii Spis Treści
Przedmowa Podziękowania Spis ilustracji
Rozdział l
Oddychanie a krążenie krwi
Rozdział 2 Oddychanie a psychika
Rozdział 3
Powtórna nauka oddychania
Rozdział 4
Oddychanie podczas porodu
Rozdział 5
Zależności pomiędzy głosem a oddechem
Rozdział 6
Lekcje prawidłowego oddychania - podstawy
Rozdział 7
Wspomaganie oddychania
Rozdział 8
Oddychanie a wyobraźnia
Rozdział 9
Medytacja oddechowa
Rozdział 10 Suplement
Zakończenie Słowniczek
Związku pomiędzy ciałem a psychiką nie trzeba w dzisiejszych czasach udowadniać. Świadczy o nim chociażby osławiony efekt placebo. Jak to możliwe, że umysły poważnie chorych ludzi, tylko w oparciu o przekonanie, że otrzymują lek, potrafiły wyleczyć ich ciała z pozornie nieuleczalnych chorób? I co najważniejsze – czy każdy z nas może dowolnie wykorzystywać tę uzdrawiającą właściwość swojej świadomości?
Odpowiedzi udziela dr David Hamilton – niekwestionowany autorytet medyczny o wieloletnim doświadczeniu w branży farmaceutycznej, a także autor światowych bestsellerów. Obecnie podróżuje po całym świecie i prowadzi warsztaty, pomagając ludziom zrozumieć potężny wpływ umysłu na ciało. W swojej pierwszej na polskim rynku książce opisuje, w jaki sposób możemy wykorzystać wizualizację, zaszczepione w nas przekonania i pozytywne nastawienie do leczenia całego organizmu. Poprzez rewolucyjną metodę uzdrawiania w polu kwantowym Autor pokazuje, jak wyobraźnia i myśli stymulują systemy obronne ciała oraz uruchamiają procesy zwalczania choroby, bólu i dolegliwości fizycznych.
Wszystkie przytoczone tezy zostały poparte przemawiającymi do wyobraźni przykładami i wynikami badań. Po raz pierwszy w sposób tak naukowy przeanalizowano leczniczy potencjał kryjący się w naszym umyśle. Co więcej, aby z niego skorzystać nie są konieczne żadne specjalistyczne ćwiczenia czy kursy. Wszystko, czego potrzebujemy, posiadamy w sobie od dnia narodzin. Musimy tylko nauczyć się z tego korzystać.
Twój umysł – najskuteczniejszy lek.
fragment wprowadzenia Uzdrawianie ciała za pomocą umysłu
Książka ta dotyczy wykorzystania umysłu do uzdrawiania ciała. Po napisaniu swojej pierwszej książki It’s the thought that counts (z ang. Najważniejsza jest myśl), w której opisałem związek umysł-ciało (oraz umysł-świat), wielu ludzi zaczęło pytać mnie, jak mogą wykorzystać ten związek do uzdrawiania ciała. Opowiadałem o tym na wykładach oraz na prowadzonych przeze mnie warsztatach. Na jednym z warsztatów, pewna kobieta zapytała mnie, czy planuję o tym napisać. Następnego dnia zacząłem pisać tę książkę.
Książka ta dostarcza praktycznych narzędzi, które można wykorzystać do uzdrawiania różnego rodzaju chorób. Dziesięć lat temu istniało stosunkowo niewiele dowodów naukowych odnośnie uzdrawiania ciała za pomocą umysłu, chociaż przemawiało za tym wiele faktów. Z każdym tygodniem publikowane są nowe badania, które coraz wyraźniej wskazują na to, że byliśmy w błędzie zakładając, iż umysł nie jest w stanie uzdrowić ciała.
Od 2006 roku wykazano wiele korzystnych rezultatów wizualizacji stosowanej w rehabilitacji po udarze mózgu oraz urazach kręgosłupa, a także przez pacjentów z chorobą Parkinsona. Pacjenci wyobrażają sobie po prostu, że poruszają się w prawidłowy sposób, co stymuluje, na poziomie mikroskopowym, ich kończyny, a także związane z nimi obszary mózgu. W rezultacie, w miarę upływu czasu ich ruchy stają się coraz bardziej płynne. W przypadku udarów dochodzi nawet do regeneracji niektórych uszkodzonych obszarów mózgu. Wieloletnie badania nad efektem placebo udowodniły, że nasze przekonania wpływają na wszelkie dolegliwości, łącznie z astmą, katarem siennym, infekcjami, bólem, chorobą Parkinsona, depresją, niewydolnością serca, dusznicą, artretyzmem, zespołem przewlekłego zmęczenia, wrzodami żołądka i bezsennością, a także na takie wskaźniki jak poziom cholesterolu we krwi, ciśnienie krwi, wyniki sportowe, waga ciała oraz poziom hormonów wzrostu i hormonów układu odpornościowego. Najnowsze badania naukowe wykazały zmiany w biochemii mózgu u osoby przyjmującej placebo z przekonaniem, iż jest to prawdziwe lekarstwo. Teraz wiemy już na pewno, że myśli, emocje i przekonania nie są jedynie subiektywnymi wytworami umysłu, lecz wywołują rzeczywiste, chemiczne i fizyczne zmiany w mózgu oraz w całym organizmie.
W książce tej ośmielam się sugerować, że większość chorób można uzdrowić za pomocą umysłu, a przynajmniej można w ten sposób poprawić stan swojego zdrowia. Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to poważna deklaracja. Gdy w grę wchodzi jednak zdrowie i życie człowieka, nie zawsze możemy pozwolić sobie na czekanie, być może nawet kolejne dziesięć lat, aż nauka nadrobi zaległości i opublikuje badania dotyczące przypadków wyleczenia konkretnych chorób za pomocą umysłu. Nie wszyscy ludzie mają tyle czasu.
Większym błędem byłoby stwierdzenie, że umysł z całą pewnością nie jest w stanie uzdrowić ciała, chociaż nie zostało to potwierdzone naukowo. Dotychczas odkryliśmy zaledwie wierzchołek góry lodowej rzeczywistego ludzkiego potencjału. Einstein powiedział: „Wciąż nie zdajemy sobie sprawy nawet z jednej tysięcznej jednego procenta tego, co objawia nam natura”. Uważam, że powinniśmy wziąć po uwagę możliwość, że odkryjemy jeszcze wiele informacji potwierdzających zdolność uzdrawiania ciała za pomocą umysłu z niemal wszystkich dolegliwości[... ]
Uzdrawianie ciała za pomocą umysłu
Spis Treści
Podziękowania
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I: UMYSŁ MOŻE UZDRAWIAĆ CIAŁO
1. Moc pozytywnego myślenia
2. Moc wiary
3. Lekarstwa działają, ponieważ w nie wierzymy
4. Moc plastyczności
5. Umysł może wyleczyć ciało
6. Moc wizualizacji
7. Stresować się, czy nie stresować? – wybór należy do ciebie
8. Technika wizualizacji
9. Moc afirmacji
CZĘŚĆ II: HISTORIE Z ŻYCIA WZIĘTE
Wprowadzenie
10. Rak
11. Serce
12. Regeneracja
13. Ból i zespół przewlekłego zmęczenia
14. Wirusy, alergie i choroby autoimmunologiczne
15. Odchudzanie
CZĘŚĆ III: NA ZAKOŃCZENIE
16. Moc miłości
Załącznik I: Uzdrawianie w Polu Kwantowym (QDF)
Załącznik II: Wizualizacje
Załącznik III: Wizualizacje DNA
Bibliografia
O Autorze
Ujęcie poznawczo-behawioralno-społeczne
Psychodrama to powszechnie stosowana technika terapeutyczna, ale i metoda samorozwoju wykorzystywana między innymi podczas szkoleń czy w procesie edukacji. Katarzyna Tomczak i Sylwia Stankiewicz przedstawiają jej podstawy teoretyczne, opisują szczegółowe techniki psychodramatyczne, uzupełniając całość przykładami z praktyki klinicznej. Niniejsza książka to dokonały przewodnik po meandrach psychodramy w ujęciu poznawczo-behawioralno-społecznym.
Autorki (…) przedstawiają mechanizmy działania technik psychodramatycznych w odniesieniu do jednostki (…) oraz do grupy. Nie zamykają się w kręgu jednej teorii psychologicznej, co pozwala zrozumieć wielostronne działanie odgrywania ról. (…) To źródło wiedzy dla osób prowadzących różne grupy pomagające w osiąganiu zmian, nie tylko grupy terapeutyczne w ścisłym sensie, a więc dla psychologów, pedagogów, pracowników społecznych i psychiatrów.
Z recenzji prof. Maria Siwiak-Kobayashi
Fragment Książki Psychodrama w psychoterapii
Czym jest psychodrama? Charakterystyka wstępna
Psychoterapia jest sztuką, a jej prowadzenie wymaga nieustannego doskonalenia, weryfikowania swoich umiejętności oraz nabywania nowych. Aby była skuteczna, musi być dostosowana do oczekiwań, możliwości i ograniczeń osoby lub grupy, która korzysta z tej formy pomocy. Sposoby efektywnego oddziaływania terapeutycznego mogą okazać się wysoce nieadekwatne i nieskuteczne w stosunku do innego człowieka lub w odmiennej sytuacji, stąd psychoterapeuta winien zmieniać je i dopasowywać do aktualnych potrzeb.
Celem terapii jest wywołanie zmiany poprzez poszerzenie u pacjenta perspektywy widzenia rzeczywistości, co prowadzi do poprawy codziennego funkcjonowania, na przykład poprzez zwiększenie repertuaru zachowań czy uzyskanie emocjonalnego wglądu. Ze względu na unikalność każdej relacji i każdego spotkania z drugim człowiekiem, terapeuta elastycznie dobiera stosowane techniki.
Jedną z możliwości jest wykorzystanie technik psychodramatycznych, które od lat 20. ubiegłego stulecia stają się coraz bardziej powszechne (Bie-lańska, 2009; Galińska, 2003; Pytko, 2001; Sikorski, 1998) i mają szerokie zastosowanie w psychoterapii. W Polsce wiele ośrodków psychoterapeutycznych stosuje różne formy psychodramy. Jest to metoda terapii, która ma na celu m. in. redukcje napięcia poprzez działanie. Uczestnik psychodramy zamiast opisywać swoje stany, przeżywa je tu i teraz. Wgląd dokonuje się nie w drodze intelektualnych interpretacji lecz poprzez rozpoznanie i zrozumienie swoich reakcji, zachowań i postaw oraz wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami terapii (por. Duszyńska, Kowal, Krop, Przybylska-Matula i Skiba, 2001). Samo słowo „psychodrama" składa się z greckich stów/«yyfife i drama, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „działanie duszy".
Psychodrama ma za zadanie rozwijać spontaniczność pozwalającą na poszerzanie granic własnych możliwości i wewnętrznego potencjału, a ograniczaną przez utarte schematy, ustalone reguły czy niepisane obyczaje. Terapeuta odnosi się do tego, co tu i teraz pojawia się na scenie. Pracuje zarówno z cechami osobowości klienta, jego konfliktami wewnętrznymi, jak i relacjami z ludźmi. W psychodramie nie analizuje się przeszłości, lecz przede wszystkim wykorzystuje się zasoby oraz usuwa występujące deficyty, tak emocjonalne, jak i behawioralne (Galińska, 2003).
muszą znać cel, któremu ona służy. Właściwa gra psychodramatyczna to praca nad przedstawionymi problemami grupy bądź poszczególnych jej członków. Terapeuta występuje w roli reżysera, pacjent - głównego aktora zwanego protagonistą, a pozostali uczestnicy stanowią Ja pomocnicze, wcielając się w role wybierane przez głównego bohatera psychodramy. Materiałem do pracy psychodramatycznej może być traumatyczne zdarzenie z przeszłości jednej osoby lub dotycząca całej grupy bieżąca sprawa wywołująca silne emocje (Galiiiska, 2006). Materiał mogą również stanowić sny i fantazje, które dostarczają często cennych informacji na temat tego, co się dzieje w przeżyciach uczestników poza warstwą rzeczywistych zdarzeń (Roine, 2005). Grupa, stanowiąca często tło dla odgrywanego przez protagonistę problemu, doświadcza rozmaitych emocji na skutek własnych, otwierających się wspomnień i skojarzeń wywołanych grą psychodramatyczna, co również jest materiałem do dalszej pracy. Niewskazanym byłoby pozostawienie uczestników z ich niewypowiedzianymi myślami. Dlatego kolejnym etapem jest omówienie odbywające się na przykład w formie dyskusji, podczas której pacjenci dzielą się (tzw. sharing) swoimi refleksjami i przeżyciami dotyczącymi tego, w czym uczestniczyli (Galińska, 2004). Najczęściej wszyscy uczestnicy i prowadzący grupę siedzą w kręgu i omawiają to, co się wydarzyło na scenie i w nich samych. Stosuje się tu metodę tak zwanej rundki swobodnej (wypowiadają się w dowolnej kolejności te osoby, które chcą) bądź kontrolowanej (wypowiada się każdy po kolei).
Niektórzy badacze (Czapów i Czapów, 1969) wyróżniają trzy nieco inne fazy psychodramy: pierwszą — fazę terapeutyczną, gdzie pacjent odgrywa swoje przeżycia i fantazje; drugą - stadium przemieszczenia, podczas którego uczestnicy grupy terapeutycznej odgrywają role reprezentowane przez pacjenta oraz trzecią - fazę wyklarowania, kiedy to pacjentowi dostarczane zostają korektywne doświadczenia mające lub mogące mieć wpływ na jego zachowania w sytuacjach społecznych.
O jakich elementach należy jeszcze pamiętać? Istotne znaczenie w psychodramatycznej grze ma wyodrębnienie przestrzeni, w której będzie działa się akcja, ponieważ scena w symboliczny sposób oddziela realny świat od fikcji. Niemniej ważne są oświetlenie i rekwizyty pełniące rolę pomocniczą w odgrywaniu psychodramy przez protagoniste i pozostałych członków grupy. Dzięki nim łatwiej jest odtworzyć i wyobrazić sobie to, co jest przedstawiane na scenie, wczuć się w odgrywane role. Poza przestrzenią istotny jest czynnik czasu, którego musi być wystarczająco dużo, by można było zlikwidować lub zmniejszyć zahamowania i wywołać gotowość do spontanicznego reagowania podczas sesji. Grupa psychodramatyczna powinna być także środowiskiem zapewniającym jej członkom poczucie bezpieczeństwa. Z tego powodu zwykle zawiera maksymalnie od dziesięciu do dwunastu uczestników (Kratochvil, 1988). Psychodrama w psychoterapii Spis Treści
Przedmowa Podziękowania
Część i: Zarys teorii psychodramy
Rozdział l
Wprowadzenie
Sylwia Stankiewicz
Czym jest psychodrama? Charakterystyka wstępna
Początki psychodramy. Koncepcja J. L. Moreno
Jak korzystać z tej książki
Rozdział 2
Psychodrama w kategoriach społecznego uczenia się Katarzyna Tomczak
Gotowość do pracy metodą psychodramy
Elementy uczenia się w psychodramie
Rozdział 3
Metody poznawczo-behawioralne wykorzystywane w psychodramie Katarzyna Tomczak
Instrukcje
Modelowanie
Wpływanie na pobudzenie fizjologiczne
Ekspozycja
Utrwalanie umiejętności w psychodramie Generalizacja umiejętności
Rozdział 4
Funkcje psychodramy w kontekście społecznego uczenia się Katarzyna Tomczak
Modulacja emocji
Uprawomocnianie w psychodramie
Motywowanie do zmiany
Rozdział 5
Psychodrama jako trening umiejętności Katarzyna Tomczak
Regulacja emocji
Sfera poznawcza
Dostosowanie zachowania do bieżącej sytuacji Skuteczność w relacjach interpersonalnych
Rozdział 6
Rola psychodramy w pracy grupowej
Katarzyna Tomczak
Fazy rozwoju grupy
Role grupowe
Część li: Techniki psychodramatyczne
Rozdział 7
Zasady pracy technikami psychodramatycznymi Katarzyna Tomczak
Fazy Liczba i częstotliwość spotkań oraz czas pracy grupy
Długość sesji, termin, przerwy w pracy, miejsce
Tajemnica zawodowa, superwizja, udostępnianie danych
Spóźnienia, nieobecności
Aktywność pacjenta i terapeuty
Specyficzne ustalenia
Honorarium, należność za opuszczone sesje Renegocjacja zasad
Rozdział 8
Podział technik
Sylwia Stankiewicz, Katarzyna Tomczak Charakterystyka poszczególnych grup technik Uwagi techniczne
Rozdział 9
Techniki psychodramatyczne — opis szczegółowy Sylwia Stankiewicz, Katarzyna Tomczak
Techniki rozpoczynające
Techniki pobudzające aktywność
Techniki integrujące grupę
Techniki uwalniające emocje
Techniki skoncentrowane na rolach grupowych
Techniki socjometryczne
Techniki pogłębiające wiedzę o sobie
Techniki treningowe
Techniki kończące
Część III: Przykłady kliniczne
Rozdział 10
Praca z indywidualnymi problemami na tle grupy Sylwia Stankiewicz
Anna
Karolina
Magdalena
Rozdział 11
Problematyczne sytuacje grupowe Sylwia Stankiewicz
Powstawanie podgrup
Kozioł ofiarny w grupie
Przedłużanie się fazy pracy w grupie
Aneksy
1. Spór konstruktywny Sylwia Stankiewicz
2. Asertywność Sylwia Stankiewicz
3. Analiza transakcyjna Katarzyna Tomczak
4. Spis zadań psychodramatycznych
Bibliografia
Złożona z 11 rozdziałów książka jest adresowana głównie do psychologów-praktyków i studentów psychologii. Zawiera informacje przydatne przy stosowaniu skal Wechslera i interpretowaniu wyników.
W części pierwszej, poświęconej zagadnieniom ogólnym, oprócz rozdziału prezentującego sylwetkę autora Skal, znajdują się teksty dotyczące: tzw. efektu Flynna (polegającego na starzeniu się norm testowych) i jego konsekwencji praktycznych, sposobów modyfikowania procedury badania poszczególnymi testami, w celu dostosowania ich do specyficznych celów diagnozy i właściwości osób badanych, oraz możliwości wykorzystywania Skal do diagnozy właściwości pozaintelektualnych. W części drugiej omawiane są problemy związane ze stosowaniem skal Wechslera w odniesieniu do osób z różnego rodzaju zaburzeniami i deficytami rozwojowymi: z ADHD, autyzmem, zaburzeniami rozwoju umysłowego i dysleksją; mowa jest także o zastosowaniu Skal w diagnozie i rehabilitacji osób umysłowo upośledzonych oraz diagnozie neuropsychologicznej. W części trzeciej przedstawione są studia przypadków - przykłady zastosowania WISC-R w diagnozie trudności w komunikacji językowej u dwóch uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz zastosowania WAIS-R w badaniu sądowym dotyczącym oceny ważności aktu woli.
Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji to publikacja, która jest zarówno podręcznikiem z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, jak i książką, która zainteresuje każdego czytelnika - rodzica, a nawet młodzież chcącą poznać siebie i zrozumieć swoje problemy, jakże częste w tym okresie życia. Książka zawiera syntetyczny przegląd najważniejszych informacji dotyczących zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. Szczególnie wyczerpująco omówiono w niej wyniki badań ich psychologicznych i psychoterapeutycznych aspektów. Będzie ona atrakcyjnym podręcznikiem dla klinicystów - psychiatrów i psychologów, i ciekawą lekturą dla szerokiego grona osób zainteresowanych zaburzeniami psychicznymi i problematyką psychologii okresu rozwojowego.
O wychowaniu dziecka z zespołem Aspergera
Drodzy Rodzice, Nauczyciele i Terapeuci!
Książka Czy kochasz Małego Misia jest opisem trzynastu lat życia chłopca z zespołem Aspergera. Chłopiec ten dzięki swojej pracowitości, determinacji Matki i pomocy wielu osób nauczył się mówić, czytać i pisać, rozwinął w sobie liczne talenty i zyskał przyjaciół.
Treść książki ujęłam w formę opowiadania, posługując się stylem wypowiedzi Misia (w trzeciej osobie), aby przybliżyć Czytelnikom sposób mówienia i rozumowania dziecka autystycznego. Zawarłam w niej również wiele przykładów zachowań i wypowiedzi bohaterów oraz opisów autentycznych sytuacji, z którymi musieli poradzić sobie Miś i jego Mama. Książka zawiera także fragmenty opinii pedagogicznych, psychologicznych i logopedycznych. Na końcu zamieściłam Dekalog postępowania z dzieckiem autystycznym, skierowany przede wszystkim do rodziców, oraz Krótką charakterystykę dziecka z zespołem Aspergera.
Dyskusje wokół "różnicy seksualnej" stały się jednym z podstawowych topoi współczesnej humanistyki i filozofii.
Wynika to nie tylko z rosnącego oddziaływania na te dziedziny koncepcji feministycznych. Istotny jest wpływ tradycji psychoanalitycznej, gdzie podziałowi na płeć męską i żeńską już wcześniej przyznano kluczowe znaczenie w procesie kształtowania się tożsamości kulturowej jednostki. W książce autor stara się pokazać, jak dalece popularne dzisiaj rozróżnienie na sex i gender oraz rozliczne feministyczne koncepcje „różnicy seksualnej” mają swoje źródło w teorii Freuda. I to mimo iż jest on w nich często ostro krytykowany. Innym ważkim punktem odniesienia jest psychoanaliza Lacana, który w swoim nauczaniu starał się zerwać z niektórymi patriarchalnymi przesądami Mistrza. Ostatecznie w procesie kształtowania się ludzkiej tożsamości pozostaje w dzisiejszej psychoanalizie, feminizmie, jak i też w filozofii otwarta. Przyglądając się bliżej współczesnym ujęciom tego podziału, łatwo zauważyć, że różnią się one od siebie zasadniczo, niekiedy wręcz wykluczają się w swoich założeniach (E. Lévinas, J. Lacan, J. Derrika, L. Irigaray, S. Agacinski, J. Butler, J. Kristeva i inni). Ale też właśnie dlatego kwestia „różnicy seksualnej” jest w dzisiejszej humanistyce tak żywo dyskutowana i pojawiają się coraz to nowe jej ujęcia.
Dojrzewanie to taki czas w rozwoju człowieka, w którym ujawnić się może wiele zaburzeń psychicznych i/lub zachowań ryzykownych, a zatem takich, które szkodzą prawidłowemu fizycznemu i psychospołecznemu rozwojowi młodych ludzi. Dane epidemiologiczne wskazują, że wzrasta liczba młodzieży ujawniającej zachowania dysfunkcjonalne, a zatem niosące niebezpieczeństwo negatywnych konsekwencji zarówno dla ich fizycznego i psychicznego dobrostanu, jak i dla funkcjonowania jej otoczenia społecznego. Na szczęście, podobnie jak z pomocą odpowiednich działań można przygotowywać dzieci na wejście w okres dojrzewania, tak też można zapobiegać zaburzeniom, dla których ekspresji dojrzewanie jest okresem sensytywnym. Nieocenioną rolę odgrywają w tym procesie nauczyciele, wychowawcy, trenerzy, pedagodzy czy psychologowie szkolni. Bywa, że to oni właśnie, wcześniej niż rodzice, dostrzegają niepokojące zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży. Zdarza się nawet, że są pierwszymi osobami, którym młodzi powierzają swoje troski. Adresatem niniejszej książki są właśnie nauczyciele, wychowawcy i inne osoby pracujące w placówkach oświatowych i pozostające w stałym kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Głównym celem książki jest ? z jednej strony ? wyposażenie pracowników szkół w niezbędną wiedzę konieczną dla uruchomienia wśród młodzieży działań profilaktycznych przeciwdziałających zaburzeniom łaknienia oraz nieprawidłowościom w sferze spostrzegania własnego ciała, z drugiej ? przedstawienie konkretnych narzędzi służących do celów prewencyjnych w postaci gotowych scenariuszy zajęć.
Podręcznik do osiągania szczęścia, miłości i mądrości
Co tak naprawdę wyróżniało umysły wielkich ludzi? Czy mózg jednostki wybitnej, takiej, która jest w stanie poruszyć tłumy, różni się od mózgu przeciętnego Kowalskiego? Czy możemy w jakikolwiek sposób równać do naszych idoli czy też nasz umysłowy potencjał jest uzależniony tylko i wyłącznie od puli genów, jakie otrzymaliśmy od naszych rodziców? Neuropsycholog, będący jednocześnie nauczycielem medytacji i neurolog zdecydowali się odpowiedzieć na te pytania.
Ta publikacja łączy osiągnięcia technik relaksacyjnych i kontemplacyjnych z najnowszymi zdobyczami nauki. Autorzy ujawniają, że Budda i inni wielcy nauczyciele urodzili się z zupełnie przeciętnymi mózgami. Nauczyli się jednak je świadomie modyfikować i to właśnie tej umiejętności zawdzięczają fakt, że udało im się w tak wielkim stopniu wpłynąć na świat. Doktorzy Mendius i Hanson odkryli sposoby, dzięki którym każdy z nas może ukształtować strukturę swojego mózgu na podobieństwo umysłów mędrców.
Wszyscy rzeźbimy mózgi za pomocą strumienia myśli. Dzięki tej publikacji możemy wykorzystać tę wrodzoną moc kreacji w pełni świadomie. Autorzy wskazują, jak dzięki ukierunkowanemu potencjałowi naszego intelektu tworzyć bardziej satysfakcjonujące związki, prowadzić uduchowione życie i pogłębiać poczucie własnej wartości oraz pewności siebie. W trakcie lektury nauczysz się pobudzać w umyśle stan relaksu, radości i współczucia zamiast niepokoju, smutku i złości. W ten sposób osiągniesz lepsze samopoczucie i większy wewnętrzny spokój.
Zmień mózg – zmień życie.
Fragment Książki Mózg Buddy – Słowo wstępne
Mózg Buddy zachęca do skupienia umysłu i wykorzystania mocy uwagi, by poprawić swoje życie i relacje z innymi. Łącząc starożytne wglądy, wywodzące się z kontemplacyjnych praktyk tradycji buddyjskich, ze współczesnymi odkryciami na polu neuronauki, dr Rick Hanson i dr Richard Mendius stworzyli praktyczny i skłaniający do refleksji przewodnik, który poprowadzi cię, krok po kroku, ku przebudzeniu umysłu.
Niedawna rewolucja naukowa dowiodła, że mózg u dorosłego człowieka pozostaje otwarty na zmiany przez całe życie. Choć w przeszłości wielu badaczy mózgu głosiło pogląd, że umysł jest tylko aktywnością mózgu, obecnie możemy spojrzeć na powiązanie między tymi dwoma wymiarami naszego życia z innej perspektywy. Kiedy postrzegamy umysł jako zagnieżdżony i relacyjny proces, który reguluje przepływ energii i informacji, uświadamiamy sobie, że możemy posłużyć się umysłem, by dokonać zmian w mózgu. Po prostu koncentracja uwagi oraz celowe kierunkowanie przepływu energii i informacji w obwodach neuronalnych, mogą w bezpośredni sposób wpłynąć na zmianę aktywności i struktury mózgu. Żeby osiągnąć ten cel, trzeba wiedzieć, jak przy pomocy świadomości można poprawiać samopoczucie.
Wiedząc, że umysł ma charakter relacyjny, a mózg jest organem społecznym, zyskujemy kolejny punkt widzenia: nasze relacje z drugim człowiekiem nie są nieistotną częścią życia, lecz mają fundamentalne znaczenie dla sposobu funkcjonowania umysłu i pełnią kluczową rolę w utrzymywaniu zdrowia mózgu. Nasze wzajemne relacje społeczne kształtują powiązania neuronalne, które tworzą strukturę mózgu. To oznacza, że sposób w jaki się komunikujemy, zmienia zespół obwodów mózgu, co pomaga utrzymywać równowagę w życiu. Nauka potwierdza również, że kiedy pielęgnujemy współczucie i uważną świadomość – odrzucając osądzanie i w pełni angażując się w teraźniejszość – pobudzamy społeczne obwody mózgu, dzięki czemu możemy przekształcić nawet własną relację z samym sobą.
Autorzy spletli w jedno buddyjskie praktyki rozwijane przez ponad dwa tysiące lat i nowe odkrycia dotyczące funkcjonowania mózgu, a w rezultacie powstał niniejszy przewodnik celowego tworzenia pozytywnych zmian w sobie. Współczesne czasy często skłaniają nas do przełączenia się na tryb „autopilota”, ponieważ nasze życie jest nieustannie wypełnione niezliczonymi zadaniami i zajęciami, cyfrową stymulacją, nadmiarem informacji i harmonogramami, które obciążają mózg i przytłaczają nas. Znalezienie czasu, by się zatrzymać pośród tego chaosu, stało się pilną potrzebą zaspokajaną przez niewielu z nas. Mózg Buddy zachęca, by wziąć głęboki oddech i zastanowić się nad neuronalnymi przyczynami, dla których powinniśmy nieco zwolnić, zrównoważyć mózg i poprawić więzi łączące nas z innymi ludźmi i z samym sobą.
Proponowane tu ćwiczenia opierają się na praktykach, których pozytywny wpływ na kształtowanie naszego świata wewnętrznego, poprzez poprawę koncentracji, odporności i pomysłowości, został dowiedziony naukowo. Te określone kroki zwiększają też naszą empatię w stosunku do innych osób oraz poszerzają zasięg współczucia i troskliwości w obrębie świata pełnego wzajemnych połączeń, w którym żyjemy. Obietnica, że dzięki tym praktykom umysł zostanie zaprzęgnięty do wprowadzania zmian w mózgu, oznacza budowanie obwodów życzliwości i dobrego samopoczucia – stopniowo i pojedynczo, u poszczególnych osób i w obrębie poszczególnych relacji. O cóż więcej możemy prosić? I czy jest lepsza pora na rozpoczęcie tego procesu niż chwila obecna?
Mózg Buddy. Podręcznik do osiągania szczęścia, miłości i mądrości
Spis Treści
Pochwały dla książki „Mózg Buddy”
Słowo wstępne
Przedmowa
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy: Samoprzekształcający się mózg
Część pierwsza: Przyczyny cierpienia
Rozdział drugi: Ewolucja cierpienia
Rozdział trzeci: Pierwsza i druga strzała
Część druga: Szczęście
Rozdział czwarty: Wchłanianie dobra
Rozdział piąty: Studzenie płomieni
Rozdział szósty: Niewzruszone intencje
Rozdział siódmy: Bezstronność
Część trzecia: Miłość
Rozdział ósmy: Dwa wilki w sercu
Rozdział dziewiąty: Współczucie i asertywność
Rozdział dziesiąty: Bezgraniczna dobroć
Część czwarta: Mądrość
Rozdział jedenasty: Fundamenty uważności
Rozdział dwunasty: Błoga koncentracja
Rozdział trzynasty: Rozluźnienie ego
Aneks: Neurochemia w żywieniu – Jan Hanson, L.Ac
Bibliografia
O Autorach
Podręcznik wprowadza w teoretyczne podstawy skali, charakteryzuje podtesty skali słownej i skali bezsłownej. Przedstawia ogólne zasady badania Skalą WISC-R, jak również w sposób szczegółowy omawia zasady psychometrycznej i klinicznej interpretacji wyników. Omawia zastosowanie kliniczne skal Wechslera w diagnozie trudności w uczeniu się oraz w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami mowy i języka, z uszkodzonym słuchem, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, w diagnozie neuoropsychologicznej, a także w badaniu dzieci specjalnie uzdolnionych. Omawia również praktyczne aspekty badania skalą WISC-R wykorzystując obserwacje i badania własne autorek.
Książka skierowana jest wyłącznie do psychologów, zajmujących się profesjonalnie diagnozą psychologiczną oraz studentów psychologii i kierunków pokrewnych. Może być wykorzystywana do nauczania przedmiotów: metody diagnozy psychologicznej, psychologia kliniczna, neuropsychologia, logopedia, pedagogika, surdopedagogika.
Od dawna wiadomo, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Już dwa tysiące lat temu Hipokrates zauważył, że jazda konna pobudza funkcje organizmu i łagodzi schorzenia.
Kolejne udokumentowane próby wykorzystania zwierząt w leczeniu sięgają XVIII wieku. Opisał je dyrektor angielskiego szpitala psychiatrycznego ? William Tuke. Jako pierwszy wprowadził on na teren szpitala zwierzęta domowe, nad którymi opiekę sprawowali pacjenci. Dzięki tym działaniom podopieczni szpitala psychiatrycznego szybciej uczyli się kontrolować własne emocje.
Prowadzone od wielu lat badania naukowe potwierdzają ogromne korzyści płynące z kontaktów człowieka ze zwierzętami. Dowiedziono, że samo przebywanie w towarzystwie zwierząt oddziałuje terapeutycznie na osoby w okresie rekonwalescencji, uspokaja w przypadku stresu, w stanach lękowych, nadpobudliwości, znacznie zmniejsza napięcie psychiczne, a nawet obniża ciśnienie, jednocześnie pobudzając do aktywności w przypadku depresji czy też apatii. Znacząco poprawia się działanie układu odpornościowego, jak również ogólny stan psychiczny. Stałe obcowanie ze zwierzętami pomaga też zapomnieć o samotności.
Zwierzęta dają nam tak wiele za tak niewiele ? odrobina czułości, pełna miska, a w zamian ogromne przywiązanie, jakie okazują właścicielowi. To wszystko sprawia, że czujemy się potrzebni, kochani, wartościowi.
Kontynuując serię książkowych spotkań z czytelnikiem w gabinecie psychologa terapeuty, Ewa
Woydyłło podejmuje temat depresji.
Rozpoczyna od najprostszych obserwacji, pozwalających na zdiagnozowanie choroby i odróżnienie
jej od okresowego obniżenia nastroju, z którym często depresja bywa mylona.
Autorka namawia czytelnika do uważnej samoobserwacji, ale i do korzystania z pomocy psychologa i
lekarza. Wskazuje drogi, które prowadzą do wyjścia z choroby.
Opisuje możliwości leczenia depresji, poczynając od sposobów niemedycznych, a kończąc na różnych
wariantach terapii profesjonalnych. Często nawiązuje do konkretnych przypadków zaczerpniętych z
życia lub literatury. Przekonując, że psychoterapia, terapia indywidualna czy grupowa lepiej służą
walce z chorobą niez leczenie farmakologiczne.
Ewa Woydyłło diagnozuje depresję w zależności od specyficznych okoliczności życiowych, czy różnych
preferencji seksualnych.
Rozwiązując dołączone do tekstu psychozabawy testy czytelnik może dowiedzieć się, czy jest
odporny na depresję, jak sobie radzi z problemami, jakie ma relacje z innymi, czy jego tryb życia
zbliża go czy oddala od dolegliwości depresyjnych.
Książka "Bo jesteś człowiekiem, czyli jak żyć z depresją, ale nie w depresji" pozwala zrozumieć
depresję i przekonuje,że z tej choroby można się wyleczyć.
Po lekturze książki lepiej rozumiemy chorobę, jaką jest depresja i wierzymy, że można wyzdrowieć –
to najważniejsze i najcenniejsze jej przesłanie
O autorze
EWA WOYDYŁŁO jako psycholog zajmuje się leczeniem uzależnień w Ośrodku Terapii Uzależnień
Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. W ramach Fundacji im. Stefana Batorego kieruje
Regionalnym Programem Przeciwdziałania Uzależnieniom. Jej dziełem jest rozpowszechnienie w Polsce
leczenia według tzw. modelu Minnesota, opartego na filozofii Anonimowych Alkoholików.
Pisze książki pełne wiary w nieskończone możliwości, jakie możemy w sobie odkryć, aby świadomie i z
powodzeniem kierować swoim życiem.
Autorka m. in.: Zaproszenie do życia, Wyzdrowieć z uzależnienia, Sekrety kobiet, My rodzice
dorosłych dzieci. W zgodzie ze sobą, Podnieś głowę, Rak duszy. O alkoholizmie, Buty szczęścia.
Za książkę Rak duszy została nagrodzona przez czytelników "Charakterów" Nagrodą Teofrasta.
Masz problemy w pracy? Czasami paraliżuje Cię strach? Czujesz się wypalony i pokonany przez codzienną rutynę? A może cięgle o czymś zapominasz? Jeśli tak, to najwyższy czas skorzystać z mudr.
Mudry to specjalne układy palców, dzięki którym Twoje dłonie zaczną emanować dobroczynną energią. Autorka, znana i ceniona w międzynarodowym środowisku specjalistka od jogi, prezentuje szereg tych unikalnych układów odpowiadających potrzebom współczesnego człowieka.
„Mudra odpuszczenia” wskaże Ci rozwiązania wszelkich problemów dotyczących związków międzyludzkich. „Mudra opanowania” z kolei pomoże Ci pozbyć się paraliżującego działania lęku. Dzięki „mudrze ochrony” poczujesz bezpieczeństwo i pełen komfort w swoim miejscu pracy. A to zaledwie początek niezliczonych możliwości, jakie się otworzą przed Tobą w momencie, gdy zdecydujesz się skorzystać z jogi dla dłoni.
Od tej pory Twoje otoczenie będzie postrzegało Cię jako osobę, której nie są w stanie złamać czy przerosnąć jakiekolwiek pojawiające się trudności. Wystarczy, że poświęcisz chwilę na zastosowanie którejś z mudr, a momentalnie zmieni się Twoja percepcja jak i ujawnią się ukryte umiejętności. Strach, niepewność lub dotychczasowe słabości przestaną decydować o tym, czy osiągniesz sukces i zrealizujesz wszelkie plany.
Sprawdź już dziś, co zagwarantuje Ci 64 unikalnych i niezwykle skutecznych mudr. Zapewnią Ci one bowiem pomoc, którą otrzymasz... od ręki.
Mudry Joga Dłoni – fragment książki
MUDRY- MAŁE WPROWADZENIE
Określenie „mudra" pochodzi z sanskrytu i oznacza pieczęć. Kiedy podzieli się to słowo na sylaby, sylaba „mud" oddaje sens słowa „radość", a „ra" - „wywoływać". W wolnym tłumaczeniu oznacza to, że mudra to pieczęć, która odciska radość. Mudry są gestami dłoni i palców, które są znane od wieków na całym świecie. Wszystko, co ludzie myślą i czują, wyrażają przez odpowiednie gesty - czy to po prostu w dniu codziennym, czy podczas medytacji, czy w czasie modlitwy. Istnieją nawet postawy ciała, położenia języka i oczu, które w jodze są określane jako mudry. Jednak tych tematów nie będę poruszać w niniejszej książce.
We wschodnich kręgach kulturowych już od niezliczonych lat są stosowane w celach uzdrawiających. Były one przekazywane w rodzinach z pokolenia na pokolenie. Także stare ludy Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej znały uzdrawiające układy i masaże dłoni. Trening mentalny, kinezjologia i gimnastyka umysłu (ang. brain-gym) w naszym obszarze kulturowym również korzystają z wpływu mudr na procesy umysłowe i duchowe - aktywizującego lub odprężającego działania na mózg. Mudry mają także wielkie znaczenie w sakralnych tańcach w hinduizmie. Tu całe dramaty bywają przedstawione przy pomocy rąk - każdy gest jest jasnym przesłaniem i wyraża odpowiednie uczucie.
Także na obrazach lub rzeźbach przedstawiających Buddę, indyjskich bogów, Chrystusa i świętych często można zobaczyć ręce ułożone w formę mudry. Pokazują one gesty nauczania i ochronne lub układy dłoni symbolizujące błogosławieństwo, przebaczenie, przychylność czy skupienie. Mudry nadają sakralnym działaniom kapłanów, tak na Wschodzie, jak i na Zachodzie, siłę wyrazu. Również my możemy podkreślić nasze modlitwy dzięki mudrom i nadać im przez to większą wagę, by uzyskać wewnętrzną lekkość i uzdrowienie.
Mudry odzwierciedlają nasze uczucia i myśli. Z drugiej strony możemy też dzięki nim w pozytywnym sensie wpływać na nasze myśli i uczucia.
Interesujące jest, że mudry dość często są wykonywane zupełnie nieświadomie — i to właściwe mudry we właściwym czasie. Wydaje się, jakby ciało posiadało autonomiczną wiedzę, dzięki której zawsze szuka najlepszej możliwości wyrazu i znajduje ją. Coś jeszcze jest warte zapamiętania. Kiedy zaobserwujemy swoje własne nieświadome gesty i układy rąk pojawiające się w trakcie komunikacji lub zauważymy je u innych ludzi, bez wielkiej psychologicznej wiedzy rozpoznajemy, jakie myśli właśnie chodzą po głowie nam samym lub innym ludziom i jaki nastrój panuje. Ręce nie kłamią. Zdradzają nas lub naszych rozmówców, kiedy to, co zewnętrzne, nie jest zgodne z tym, co tkwi wewnątrz. Ostrożność naszych gestów z drugiej strony może nam więc też pomóc w odkryciu, że w nieuświadomiony sposób okłamujemy samych siebie. Wtedy możemy dotrzeć do prawdy, odpowiednio działać ł na nowo dobić targu z samym sobą.
JAK DZIAŁAJĄ I CO POWODUJĄ MUDRY?
Każda mudra działa na ciało, umysł i duszę. Ponieważ każda funkcja ciała wywiera także wpływ na to, co odczuwamy, jak się czujemy i co myślimy, wszystkie te trzy obszary odnoszą z tego korzyści. W chińskiej medycynie już od dawna wiadomo, że określone organy mogą wpływać na myśli i uczucia. To, czy energia danego organu jest silna czy słaba, również wpływa na uczucia lub myśli człowieka. Z drugiej strony nasze myśli i uczucia mogą też wzmacniać lub osłabiać nasz organizm. Dlatego powinniśmy stale kontrolować swoje myśli i sposób postępowania.
Mudry dla obszaru ciała
Mudry działają zasadniczo na obszary energetyczne rozmieszczone na ciele i właściwie przez wszystkie kanały energetyczne, które w Indiach są określane jako nadi, a w japońskiej medycynie są nazywane meridianami. Najważniejsze meridiany przebiegają przez ręce i palce (a także przez stopy) i tu mają zarówno swój początek, jak i punkt końcowy, więc można rzeczywiście oddziaływać na każdy organ poprzez masowanie i uciskanie odpowiednich palców i obszarów dłoni.
Mudry Joga dłoni dla ciała umysłu i ducha Spis Treści
Podziękowanie
Droga Czytelniczko, drogi Czytelniku
Mudry - małe wprowadzenie
Jak działają i co powodują mudry?
Przyporządkowanie cech charakteru do palców
Jak robić to prawidłowo
Oddychanie
Organizacja myśli i uczuć
Mudry dla ciała, umysłu i duszy
Mudra nauki — mudra wiedzy
Mudra pięści - mudra wypuszczania pary
Mudra tolerancji — mudra wewnętrznej wolności
Mudra pełni - mudra dla wszystkich zmysłów
Mudra ognia — mudra dla bezpieczeństwa
Mudra joggingu - mudra dla głębokiego oddechu
Mudra rozkoszy - mudra wewnętrznej siły
Mudra świątyni - mudra wewnętrznego miejsca mocy
Mudra orła - mudra dla wewnętrznej lekkości
Mudra czasu — mudra przeciw stresowi
Mudra wątroby - mudra wewnętrznego opanowania
Mudra nerek— mudra dla szczęśliwych związków
Mudra przyjaźni - mudra przeciw samotności
Mudra równowagi — mudra przeciw wahaniom nastroju
Mudra koncentracji - mudra przeciwdziałająca syndromowi wypalenia
Mudra życzeń - mudra obfitości
Mudra występu - mudra dla pewności siebie
Mudra fali — mudra przeciwko wewnętrznym napięciom
Mudra walki — mudra dla układu immunologicznego
Mudra piersi - mudra dla silnego serca
Mudra odmładzająca - mudra dla trawienia
Mudra zastanowienia - mudra dla odnalezienia sensu
Mudra włosów- mudra dla piękna
Mudra stymulująca - mudra przeciwdziałająca zmęczeniu
0 niewyjaśnionym podłożu
Mudra żołądka - mudra przeciw zmartwieniom
Mudra jelita - mudra dla perfekcjonistów
Mudra pęcherza — mudra elastyczności
Mudra porządku — mudra uwolnienia się od traumy
Mudra przypływu - mudra szczęścia
Mudra odpuszczenia - mudra przeciw zawodom miłosnym
Mudra relaksu — mudra przeciw napięciom
Mudra mocy- mudra nowej siły napędowej
Mudra odwagi - mudra przeciw tremie
Mudra ego — mudra miłości do samego siebie
Mudra karku- mudra przeciw wściekłości i złości
Mudra inspiracji - mudra wewnętrznej harmonii
Mudra śmiechu — mudra rozwiązująca trudne problemy
Mudra Słońca - mudra przeciw obniżeniom nastroju
Mudra przejrzystości — mudra mądrego rozróżnienia
Mudra ochrony- mudra przeciw mobbingowi
Mudra bębna — mudra przeciw nerwowości
Mudra antypanikarska - mudra dla wewnętrznej stabilizacji
Mudra poczucia własnej wartości - mudra przeciw autosabotażowi
Mudra szkatułki - mudra wewnętrznego uśmiechu
Mudra modlitwy — mudra przezwyciężenia żałoby 1 poczucia utraty
Mudra motywacji - mudra pokonania codziennej monotonii
Mudra kreatywności - mudra talentów
Mudra opanowania - mudra przeciw strachowi
Mudra uszu - mudra dla poprawienia postrzegania
Mudra oczu - mudra jasnego spojrzenia
Mudra kujona - mudra wydajnego uczenia się
Mudra pamięci - mudra dla dobrego zapamiętywania
Mudra spokoju — mudra dla zadowolenia
Mudra płomieni — mudra prowadząca do „tego czegoś"
Mudra wolnych chwil - mudra przeciw nadaktywności
Mudra węchu — mudra właściwych decyzji
Mudra miednicy - mudra przeciw dolegliwościom związanym z menstruacją
Mudra cierpliwości - mudra opanowania i wewnętrznego ciepła
Mudra bumerangu - mudra dla krwiobiegu
Mudra tonu - mudra dla pięknego głosu
Mudra gotowości - mudra dla zapału i optymalnego ustalania celów
Mudra czakry - mudra pomagająca w zasypianiu
Mudra magii - mudra przyciągania
Mudra wiary i nadziei - mudra oddania i twórczej pustki Złota trójka
Życzę Ci
Literatura
Indeks mudr
OSHO - charyzmatyczny mistrz duchowy pochodzący z Indii. Znakomity mówca swobodnie posługujący się zarówno wschodnimi tradycjami mistycznymi, jak i zachodnią psychoterapią. Jego nauki dotyczą nie tylko indywidualnego poszukiwania sensu, lecz także najbardziej palących spraw społecznych i politycznych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?