Książka ta nie jest podręcznikiem historii psychologii, nie chce także znanych poglądów historyków psychologii uzupełniać lub korygować. Ta książka nie jest także monografią – ani na temat życiorysu Karla Poppera, ani na temat jego twórczości! W tej książce opisuję pierwsze prace Poppera, dotyczące psychologii, które zaprowadziły go na teren filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem teorii poznania i metodologii. Respektuję znaczenie i wielkość jego idei, które odkrywał w różnych okolicznościach i prezentował na rozmaite sposoby. Jednak w tej pracy ograniczę się tylko do fragmentu jego rozwoju w okresie młodości, który został zamknięty doktoratem w zakresie psychologii, przygotowanym pod kierunkiem Karla Bühlera. Teraz, jakby na tle wielkiej sylwetki Promotora, staje się rzeczą interesującą, ale i ważną to, co Karl Popper miał do powiedzenia na temat psychologii. Nie jakiejkolwiek, ale tej, która go „otaczała”, a przy tym stanowiła część „płynnej” wiedeńskiej rzeczywistości.
Fragment wstępu
Książka Włodzisława Zeidler pokazuje miejsca przenikania się filozofii i psychologii w życiu i pracach Poppera w okresie przed powstaniem jego prac najważniejszych. Dlatego Autor podkreśla, że jego książka nie jest biografią Poppera ani monografią na temat metodologii albo teorii nauki tamtego czasu. Podkreślić należy, że Zeidler przywołuje szereg informacji, które dotyczą tła środowiskowego i politycznego, które są niezbędne, aby właściwie zrozumieć rozwój samego Poppera, jego poglądów i orientacji jego uczniów. Bo właśnie te informacje na temat środowiska społecznego i politycznego ukazują czynniki, które miały odmienny wpływ na rozwój psychologii w Polsce i Rzeszy Niemieckiej. (…) Wiemy, że w ostatnich dziesięcioleciach, w obszarach polsko- i niemieckojęzycznych rozwinęły się odmienne sposoby pojmowania oraz interpretowania zarówno filozofii, jak i psychologii. Właśnie z tego powodu każde pośrednictwo i dialog są bardziej potrzebne niż się wydaje.
Fragment wprowadzenia prof. em. dr. Helmuta E. Lücka
Kategorie obcości, cielesności, odmienności są niezwykle wrażliwymi pojęciami funkcjonującymi w kulturze. Wszelkie próby ich usystematyzowania – czy to w socjologii, antropologii, czy filozofii – wskazują raczej na ich otwarty charakter niż na możliwość precyzyjnego opisu. Prezentowane eseje również nie roszczą sobie prawa do przedstawienia ujednoliconego obrazu tego, co kulturowo obce i odmienne. Termin „esej” potraktowany jest tu etymologicznie – jako próba uchwycenia omawianych terminów w przestrzeni współczesnych teorii humanistycznych. Teksty zamieszczone w książce stanowią propozycję interpretacji różnorodnych obrazów obcości i cielesności, eksponując ich aspekty nienormatywne, liminalne, transgresyjne. Jakkolwiek obcość przenikająca społeczno-kulturową rzeczywistość wymyka się ujednoliconemu opisowi, stanowi ona żywotną treść społecznych zachowań i praktyk kulturowych. Zwłaszcza współcześnie, przejmując przestrzeń nowych mediów i nowych form estetycznego wyrazu, kwestie obcości i odmienności ciała zachęcają do dalszych refleksji.
Publikacja poświęcona jest edukacji muzycznej, która jest jednym z elementów niezbędnych do prawidłowego wzrostu dzieci. Edukacja to proces. Nie ma gotowej recepty na zaspokojenie dziecięcej potrzeby muzyki, tym bardziej, że każdy mały człowiek ma swoje indywidualne tempo rozwoju. Jeśli zadbamy o ten rozwój i zainteresujemy dziecko otoczeniem muzycznym, to efekty będą widoczne w całym życiu człowieka – od dzieciństwa po dojrzałość. Wczesna edukacja muzyczna może korzystnie oddziaływać na kolejne fazy życia dziecka. Zaproponowana monografia wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu nauczycieli, terapeutów, którzy poszukują różnych rozwiązań naukowo-metodycznych i rozumieją potrzebę kształcenia muzycznego. Przez wiele lat, gdy pracowałam z dziećmi, studentami, nauczycielami, terapeutami, sama poszukiwałam rozmaitych skutecznych i atrakcyjnych rozwiązań, aby edukacja muzyczna była ważna i spełniała swoje wielowymiarowe zadania. Publikacja składa się z dwóch głównych części opartych o pedagogiczne i profilaktyczno-terapeutyczne założenia edukacji muzycznej. Na rynku wydawniczym brakuje jeszcze opracowań, które prowokowałyby czytelnika do dyskursu, działań artystycznych i terapeutycznych, nowych rozwiązań, programów, projektów. Ważne są tu przygotowanie merytoryczne, podejście metodyczne i twórcze do promowania znaczących walorów muzyki. Ona może i powinna odnaleźć swoje miejsce w różnych przedmiotach dydaktycznych, w otoczeniu wychowawczym każdego dziecka.
Autorka opracowała niezwykle wartościowe pod względem merytorycznym i metodologicznym dzieło. Na najwyższe słowa uznania zasługuje przyjęta przez nią koncepcja oryginalnego projektu badawczego i bezbłędne jego wykonanie. Tematyka książki ma charakter interdyscyplinarny, jednak ze względu na przyjętą perspektywę badawczą mieści się w nurcie pedagogiki pracy. Ze względu na zawarte w niej treści ma charakter nowatorski.Sądzę, że opublikowanie tego dzieła spotka się z dużym zainteresowaniem czytelników oraz wydatnie wzbogaci rynek księgarski o cenną pozycję naukową z zakresu pedagogiki pracy. Jej odbiorcami staną się jak sądzę nie tylko pedagodzy pracy, ale także wszyscy, którzy są zainteresowani złożonymi problemami funkcjonowania człowieka w środowisku pracy, zwłaszcza w podmiotach gospodarczych o charakterze korporacyjnym.Fragment recenzji prof. dra hab. Stefana Kwiatkowskiego
„Ja sam jestem pytaniem. Nie wiem, kim jestem. Co robić? Dokąd iść?”. Osho W książce Przeznaczenie, wolność, dusza Osho skupia naszą uwagę na fundamentalnych pytaniach związanych z życiem każdej jednostki – są to ponadczasowe, wciąż aktualne rozważania kluczowe dla osobistego rozwoju, jak również te odnoszące się do sensu naszej egzystencji. Osho koncentruje się na najbardziej frapujących kwestiach dotyczących ludzkiego wnętrza i jakości życia: Czy naprawdę istnieje coś takiego jak „dusza”? Co to jest „karma”? Czy nasze życie ma jakiś szczególny sens lub cel?
Poradź sobie z odrzuceniem. I odzyskaj własne życie!Najprawdopodobniej każdy doświadczył go przynajmniej raz w swoim życiu. Bliscy zapomnieli o twoich urodzinach. Nie zaproszono cię na imprezę klasową. Zostałeś wybrany jako ostatni do składu drużyny na WF-ie. Nikt nie poprosił cię do tańca. Dziwnym trafem zabrakło dla ciebie miejsca w autokarze na wycieczce szkolnej. Nikt nie zalajkował twojego ostatniego posta. Znajomy miał zadzwonić, a telefon milczy. Właśnie dostałeś wypowiedzenie z pracyCzy czujesz, że takie sytuacje przytrafiają ci się częściej niż innym? Że nikt cię nie rozumie i nie akceptuje? Więcej, że spotykasz się z odrzuceniem nawet ze strony najbliższych?Coraz więcej osób cierpi z powodu braku przynależności i uznania. Agata Adaszyńska-Blacha mierzyła się z tym poczuciem od dziecka aż do dorosłości poniżanie ze strony rówieśników, nauczycieli, zdrada ze strony przyjaciółki. A jednak w wierze znalazła sposób, by znaleźć w sobie siłę, zaakceptować samą siebie i wypełnić ciemną pustkę w życiu.Michał Kuś, psycholog i psychoterapeuta, pokazuje, jak dzięki prostym sugestiom oraz ćwiczeniom osiągnąć wewnętrzną spójność w wymiarach fizycznym, psychicznym i duchowym, oraz spróbować odkryć sens zdarzeń, które nas spotykają.Pamiętaj, nigdy nie jesteś sam/a. Musisz to tylko dostrzec
Niektórzy będą wkurzeni. Niestety, nie znam lepszego - a przy tym mniej drastycznego od tragedii, wypadku, nieszczęścia - sposobu, żeby zatrzymać się w tym szalonym biegu i zacząć się zastanawiać nad własnymi przekonaniami i poczynaniami. Mika DuninStracić męża? Nie tak trudno. Żonę? Też. Dobry kontakt z dziećmi stracić? Czemu nie! Przyjaciółkę? Radość życia i spokój ducha? Jasne! Wszystko da się zrobić.Zaraz, zaraz, to na poważnie? No, nie do końca.Mika Dunin w Antyporadniku jest przewrotna aż do bólu. Bo niektóre jej obserwacje i uwagi autentycznie bolą. Albo irytują. I prowokują. Nie chodzi tu jednak o pustą prowokację. Bo ten dowcipnie i z przekorą napisany poradnik"" prowadzi wprost ku refleksji nad życiem, relacjami i wartościami. Refleksji bardzo budującej.
Książka Synowa kontra teściowa to poradnik pokazujący relacje tytułowych kobiet oraz mężczyzny, który doświadcza konfliktu pomiędzy dwoma ukochanymi. Autorka uwypukla te najtrudniejsze zachowania ale i te typowe choć wywołujące uciążliwe problemy.Z lekkim przymrużeniem oka przedstawia fałszywe przekonania, gry psychologiczne i niedojrzałe metody reagowania.Następnie, już poważniej, przedstawia prawdziwe motywy zachowania i najważniejsze potrzeby każdego z uczestników relacji. Zachęca do wspólnego poszukiwania przyczyn konfliktu.Nakreśla cechy kilkunastu postaci, jakie najczęściej występują w konflikcie. To opis najbardziej charakterystycznych typów synowych, teściowych i uwikłanych między nimi mężczyzn.To książka, która każdemu pomoże pozytywnie wpłynąć na bliskie relacje pomiędzy kobietami, na każdy obecny lub przyszły konflikt, by go zakończyć, lub chociaż umiejętnie załagodzić.Iwona Golonko psycholożka i trenerka biznesu, prelegentka i wykładowczyni z 20 letnim stażem.Ekspertka z zakresu inteligencji emocjonalnej, pracy z emocjami, zaufania, work-life balance, odporności psychicznej, motywacji, zarządzania, zdrowia psychicznego, budowania zdrowych relacji ze sobą i z innymi.Wierzy, że zdrowo jest umieć śmiać się z samego siebie, pomaga innym poradzić sobie z ich problemami zachęcając do śmiechu ze szkodliwych, absurdalnych i destrukcyjnych przekonań.""Mam sentyment do słowa relacjolog. To słowo, które idealnie nazywa kogoś, kto pomaga ludziom budować lepsze, zdrowsze i bardziej świadome relacje ze sobą i z innymi ludźmi, oparte na empatii, życzliwości i asertywności. Jestem więc relacjolożką. "" mówi o sobie Iwona Golonko.
Mapa pokazująca drogę ku prawdzie i autentyczności.
– Oprah Winfrey
Oto książka o zbawczej mocy odkrywania i mówienia prawdy o sobie, a potem życia nią... Aż wibruje magią, inteligencją i miłością. Ta urocza książka nie tylko odmieni twoje życie, ale może nawet je ocali.
—Elizabeth Gilbert, autorka Jedz, módl się, kochaj
Geniusz Marthy Beck polega na tym, że jej słowa niosą ze sobą jednocześnie pocieszenie i wyzwanie. Jest nauczycielką, matką i po prostu mądrą kobietą. Trzyma nas za rękę i prowadzi z powrotem do domu – do samych siebie.
— Glennon Doyle, autorka Nieposkromionej
Kiedy jesteś w ciemnej dziczy swojego życia:
• czujesz zagubienie w codzienności,
• tworzenie głębokich relacji sprawia ci trudność,
• twoje ciało jest osłabione,
• wiele drobnych spraw cię przerasta,
• masz wrażenie, że każdego dnia dźwigasz ciężar.
Jeśli masz poczucie, że twoje życie wygląda zupełnie inaczej, niż byś chciał, sięgnij po tę niezwykłą książkę, polecaną przez Oprah Winfrey. Martha Beck przedstawia w niej czterostopniowy proces, dzięki któremu odnajdziesz integralność wewnętrzną, a wraz z nią zdolność do pełnego uczestnictwa w życiu na własnych zasadach. Nauczysz się rozpoznawać, czego tak naprawdę ci brakuje, i zaczniesz sięgać po to z odwagą i pewnością, zamiast spełniać oczekiwania innych i traktować je jako własne. Zyskaj spójność wewnętrzną i poczuj radość z podążania własną ścieżką.
„Integralność wewnętrzna to lek na cierpienie psychiczne. Kropka”.
Czy zdarza ci się myśleć, że jesteś człowiekiem w pewien sposób wybrakowanym i bezwartościowym? Czy wykazujesz przesadną wrażliwość na wszelkie formy krytyki, a zarazem czujesz skrępowanie, słysząc komplement lub pochwałę? Czy masz wrażenie, że większość ludzi radzi sobie z życiem lepiej niż ty? Poczucie, że jest się gorszym od innych i niedopasowanym, często ma źródło w negatywnych doświadczeniach z dzieciństwa. Jeśli zdarzyło ci się dorastać w bardzo krytycznym, obwiniającym czy karzącym otoczeniu, to być może uważasz, że nie zasługujesz na miłość, a także odczuwasz silny wstyd z powodu rzekomych własnych wad. Deprecjonujesz siebie i pozwalasz innym, by czynili to samo. Masz przeświadczenie, że przeszkodą w budowaniu satysfakcjonujących relacji, znalezieniu szczęścia i osiągnięciu sukcesu w życiu jest jakaś twoja wewnętrzna skaza. Ciągle się obawiasz, że ludzie ją odkryją i uznają cię za osobę niekompetentną oraz niewartą szacunku. W efekcie często odczuwasz wstyd z powodu tego, kim jesteś. Bez względu na twoje sukcesy, troskę ze strony przyjaciół, pomyślny rozwój zawodowy czy miłość rodziny poczucie wadliwości ciągle w tobie istnieje i wydaje się odporne na wszelkie pozytywne doświadczenia życiowe, jakie stają się twoim udziałem. Jak się uwolnić od podtrzymujących je szkodliwych przekonań? Autorzy – odwołując się do zasad terapii schematów oraz terapii akceptacji i zaangażowania – proponują sprawdzone metody leczenia ran z dzieciństwa, przeformułowania własnej historii i zwrócenia się ku własnym wartościom i celom. Pomogą ci odkryć, co ma dla ciebie największe znaczenie, i to będzie cię motywować do zmiany. Nauczysz się uwalniać z pułapek myślowych, które sprawiają, że przytłacza cię przygnębienie, poczucie beznadziei i zablokowania. Poznasz sposoby rozwijania elastyczności psychologicznej oraz uwalniania się od ograniczających cię przekonań i niezdrowych stylów radzenia sobie. Spojrzysz na siebie z życzliwością i współczuciem, co stanowi doskonałe antidotum na nadmierny samokrytycyzm. Jeżeli ktoś żywi przekonanie, że jest w pewien sposób wadliwy, to może zacząć odczuwać strach przed bliskością z ludźmi, skutkujący osamotnieniem, przygnębieniem, poczuciem wstydu. Jeśli takie doświadczenia są twoim udziałem, to wiedz, że nie jesteś wyjątkiem! Ta książka pomoże określić, co przeszkadza ci uwierzyć, że jesteś człowiekiem wartym miłości i akceptacji, na które zasługujesz. dr Michelle Skeen współautorka książki Relacje na huśtawce Myśli związane ze wstydem i poczuciem wadliwości są bardzo powszechne. Wiele osób, które ich doświadczają, ma tendencję do zamykania się, ukrywania, izolacji, odłączania się od innych i rezygnacji z życia. Któż by tego pragnął? Autorzy tej książki zapoznają czytelnika ze strategiami zaczerpniętymi z terapii akceptacji i zaangażowania, które pozwalają rozłożyć takie zachowania na czynniki pierwsze, uwolnić się od wspomnianych myśli i wieść satysfakcjonujące życie.
Jedna z najlepszych książek samopomocowych ostatnich lat stanowi doskonałe połączenie wyników najnowszych badań z niezwykle skutecznymi i praktycznymi poradami do wykorzystania od zaraz. W pułapce myśli - dla nastolatków to publikacja, która stanowi nawiązanie do bestsellera W pułapce myśli – tym razem została skierowana do młodych ludzi. To wyczerpujący poradnik, który wyróżnia lekki i bezpośredni język, a zawarte w nim przykłady, wskazówki i ćwiczenia odpowiadają problemom i wyzwaniom, przed jakimi stają młodzi ludzie. W pułapce myśli dla nastolatków rozwija (najważniejsze) umiejętności potrzebne do radzenia sobie z trudnymi, czasem wręcz przytłaczającymi emocjami: stresem, brakiem wiary w siebie, wstydem, gniewem czy lękiem. Książka daje młodym ludziom jasny przekaz, że nie są w swoich uczuciach osamotnieni, a porady w niej zawarte pomagają przejść ten trudny etap życia z podniesioną głową. Terapia akceptacji i zaangażowania, na której założeniach opiera się ta książka, uczy, jak zamiast koncentrować się na niepowodzeniach, problemach okresu dorastania czy codziennych zmaganiach, być bardziej uważnym, rozpoznawać swoje myśli i uczucia, akceptować siebie i swoje emocje oraz rozwiązywać problemy. To lektura obowiązkowa nie tylko dla młodzieży, ale i rodziców, nauczycieli oraz terapeutów pracujących z tą grupą wiekową. Dzięki książce młodzi ludzie: • przezwyciężą trudne emocje związane z okresem dorastania • nauczą się wykorzystywać siłę uważności w codziennych sytuacjach • przestaną szukać w sobie wad i zaczną rozwiązywać swoje problemy • zyskają pewność siebie i poczucie własnej wartości • odnajdą wartości, które pomogą stworzyć życie, jakiego pragną Nastolatki przywykły do tego, że dorośli mówią im, co mają robić i nie ma potrzeby pisać książek, w których będzie jeszcze więcej komenderowania. Ta książka ma ci pomóc w przeżywaniu życia na twój własny sposób. Sprzymierzeńcem podczas czytania i korzystania z niej będzie twoje pragnienie niezależności w życiu. Znajdziesz w niej pytania o to, na czym ci zależy i próby dotarcia do głębszej mądrości, którą nosisz w sobie. W pewnym sensie to ty musisz zdecydować, czy żyjesz własnym życiem, czy też należy ono do myśli i uczuć, które ci wpojono. Steven C. Hayes autor książki W pułapce myśli
Kontynuacja bestselleru Jestem szczęśliwym singlem. Z tej książki nauczysz się jak być w szczęśliwym związku i znajdziesz odpowiedzi na pytania:Jak kochać szczęśliwie?Czym są zdrowe granice i co zrobić kiedy partner je przekracza?Dlaczego ciągle zakochujesz się w niewłaściwych facetach?Jakie są Twoje podświadome wzorce miłości?Jak być asertywnym?Dlaczego powstają toksyczne relacje?Dlaczego w konfliktowej sytuacji on krzyczy, a ona płacze?Na czym polega rozmowa partnerska?Jak stworzyć szczęśliwy związek?Praktyczny poradnik z interaktywnymi ćwiczeniami
Jak w pełni wykorzystać potencjał swojego mózgu.Pięć kroków do usprawnienia systemu operacyjnego twojego mózgu.Nasz mózg to potężne narzędzie, dzięki któremu możemy zrobić wszystko i stać się tym, kim chcemy. Większość z nas nie potrafi jednak w pełni wykorzystać jego nieograniczonego potencjału.Ilchi Lee opracował prosty, lecz skuteczny program, który w wyjątkowy sposób łączy podejścia Wschodu i Zachodu do zdrowia i wszechstronnego rozwoju. Gdy nauczysz się czerpać z potęgi mózgu, zdołasz na nowo napisać własną historię i stworzyć przyszłość, jakiej pragniesz, dla siebie i innych ludzi. Ćwicząc i doskonaląc mózg, zyskasz moc przemiany na lepsze nie tylko swojego życia.
TOWARZYSZĘ SOBIE Z ŻYCZLIWOŚCIĄ – ĆWICZENIA Resonant Healing
Jak zmienić wewnętrznego krytyka w przyjaciela
Obdarzanie siebie czułością, życzliwością, współczuciem i miłością wydaje ci się niemożliwym zadaniem? Narracja w twojej głowie podsuwa ci samooskarżenia, krytykę i wstyd? Na myśl o samotności wpadasz w panikę, bo bez aprobaty ze strony innych ludzi nie widzisz w sobie wartości? Trudne doświadczenia z przeszłości kładą się cieniem na twoim życiu, uniemożliwiając ci wykonanie kolejnego kroku? Oto książka dla ciebie.
Ćwiczenia Towarzyszę sobie z życzliwością to solidna porcja przystępnie podanej wiedzy o działaniu mózgu oraz ćwiczeń i prowadzonych medytacji (dostępnych również w formie nagrań), których celem jest wpłynięcie na pracę mózgu w taki sposób, by twoja głowa stała się dla ciebie przyjaznym miejscem do życia.
Sarah Peyton, twórczyni metody Resonant Healing, sięga do najnowszych osiągnięć neuronauk, psychologii traumy i mocy empatii, teorii poliwagalnej i uważności, kreując program samouzdrowienia, który dosłownie zmienia ludzki mózg, przywracając mu harmonię, zdolność samoukojenia i otaczania się czułością.
Gdy człowiek doświadcza traumy lub musi znaleźć sposób na ochronienie się przed krzywdą, zawiera ze sobą nieświadomy kontrakt, na przykład: „Już nigdy nie pozwolę traktować się w ten sposób” albo „Nigdy sobie tego nie wybaczę”. Nawet jeśli na pewnym etapie życia taka umowa była trafną strategią przetrwania, po latach może stanowić blokadę, skutkując autosabotażem, zachowaniami krzywdzącymi dla siebie i innych, nieufnością, prokrastynacją czy nierozumieniem własnych reakcji. Czy można się z tego uwolnić?
Sarah Peyton w drugiej ze swoich książek przedstawia praktyczne ćwiczenia, zadania i prowadzone medytacje, liczne przykłady kontraktów i pracy z nimi, a także sporą porcję wiedzy o działaniu mózgu i o tym, jak nasze układy nerwowe i ciała reagują na mózgi, układy nerwowe i ciała innych ludzi, by wesprzeć cię w lokalizowaniu twoich nieświadomych kontraktów, zrozumieniu ich i zerwaniu, jeśli już ci nie służą. Uwolniwszy się z nich, możesz wejść na ścieżkę prowadzącą do uzdrowienia twojej relacji ze sobą i dobrostanu.
nagrania medytacji w formacie MP3 do pobrania – link znajdziesz w książce
Sarah Peyton to amerykańska trenerka rezonującego języka (metoda Resonant Healing) i Porozumienia bez Przemocy, pasjonatka neuronauk zakochana w nieskończonym potencjale ludzkiego mózgu. Od kilkunastu lat przekazuje swoją wiedzę, prowadząc warsztaty i indywidualne konsultacje, pomagając ludziom radzić sobie z PTSD, depresją i lękiem oraz zmieniać skłonność do gwałtownego wpadania w reakcję walki, ucieczki lub znieruchomienia w samowspółczucie i umiejętność otaczania się troską. Kluczem jest wiedza o tym, jak działa mózg i jak reaguje na rezonowanie.
Książka Bez rywalizacji wzbudzała kontrowersje od chwili publikacji przez swoją bezpardonową krytykę kultury rywalizowania. Opierając się na setkach badań, Alfie Kohn przekonująco dowodzi w niej, że nasze dążenie do tego, by pokonać innych - w pracy, w szkole, w życiu społecznym czy podczas zabawy - ostatecznie prowadzi do tego, że wszyscy przegrywamy.
Wbrew mitom, na których jesteśmy wychowywani, rywalizacja nie jest nieodłączną częścią natury ludzkiej. Co więcej, wcale nie stanowi mechanizmu gwarantującego największą efektywność i kreatywność. Zamiast kształtować charakter, niszczy nasze poczucie własnej wartości oraz podkopuje relacje międzyludzkie. Alfie Kohn ubolewa, że agresywną rywalizację mylimy z dążeniem do doskonałości w różnych dziedzinach naszego życia.
Kohn odziera mit rywalizacji z fałszywych przekonań, przede wszystkim z tego, iż jest ona najlepszą siłą napędową dla gospodarki, edukacji, polityki czy rozrywki. Szczególnym obiektem jego troski jest szkoła i negatywne skutki rywalizacji dla uczniów. Przede wszystkim zaś to przenikliwe studium inspiruje i zachęca do podejmowania refleksji nad wartością współpracy we wszystkich sprawach dotyczących człowieka.
,,Ta książka naprawdę robi wrażenie. Prowokująca, głęboka, dociera do sedna wielu problemów naszego życia społecznego"" - Noam Chomsky.
Książka została uhonorowana nagrodą American Psychological Association.
Trudno zmierzyć się z myślą, że statystycznie dwoje lub troje dzieci w każdej klasie doświadczyło jakiejś formy wykorzystania seksualnego. Społeczna świadomość, jak ogromnym ciężarem bywa trauma związana z wykorzystaniem, jest wciąż zbyt mała, by móc stworzyć skuteczny system ochrony dzieci i młodzieży. Mając na uwadze wagę tego tematu, autorki podejmują trudne wyzwanie uwrażliwienia rodziców, pedagogów i duszpasterzy na to zjawisko. Wyjaśniają, czym jest wykorzystanie seksualne, podpowiadają, jak adekwatnie reagować na sygnały płynące od dziecka, i wskazują skuteczne sposoby prewencji.Małgorzata Terlikowska i Ewa Kusz obalają mity. Pokazują mechanizmy działania sprawców, mówią o skutkach wykorzystania dzieci, ale przede wszystkim wskazują, jak można je ochronić. Prostym i zrozumiałym językiem. Po tę książkę powinni sięgnąć wszyscy, którym na dzieciach zależy: rodzice, dziadkowie, wychowawcy, nauczyciele, księża i dziennikarze też. Ona po prostu otwiera oczy.Tomasz Krzyżak, RzeczpospolitaTo elementarz, który każdy rodzic i opiekun powinien przeczytać, przede wszystkim dla swoich dzieci i podopiecznych. Ale jest i inny powód to lektura obowiązkowa, by móc zbudować świadome społeczeństwo, które przestanie za krzywdy winić ofiary i które odrobi lekcję ze swojej własnej ignorancji.Paulina Guzik, dziennikarka, wykładowcaEwa Kusz psycholog, psychoterapeutka, biegła sądowa; wicedyrektor Centrum Ochrony Dziecka przy Akademii Ignatianum w Krakowie; autorka programów prewencyjnych oraz artykułów z zakresu profilaktyki wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży.Małgorzata Terlikowska z wykształcenia etyk, z zawodu publicystka, dziennikarka i redaktorka. Mama pięciorga dzieci.
Nauka i zachowanie człowieka to jedna z najważniejszych książek B.F. Skinnera. W niezwykle sugestywny, erudycyjny sposób, a przede wszystkim opierając się na wynikach badań, Skinner przekonuje, że naukowe podejście do opisywania, wyjaśniania, przewidywania, a wreszcie kontroli zachowania jest możliwe. Wychodząc od argumentów przemawiających za naukowym ujęciem ludzkiego zachowania, autor szczegółowo omawia czynniki, które na to zachowanie wpływają. Następnie pokazuje, w jaki sposób, z naukowej perspektywy, można analizować tak specyficznie ludzkie zdolności, jak samokontrola, myślenie czy ja. W dalszej części książki Skinner podejmuje się analizy zachowań społecznych, a następnie tak złożonych zagadnień, jak rząd, prawo, religia, psychoterapia, kontrola ekonomiczna i edukacja. Książkę kończy analiza możliwości kontroli ludzkiego zachowania, szczególnie z perspektywy kulturowej.Nauka i zachowanie człowieka jest publikacją istotną nie tylko z historycznego punktu widzenia. Skinner dowodzi w niej, że nauka może i powinna być podstawą działań praktycznych; że zachowanie można kształtować i modyfikować, korzystając z metod, które wywodzą się z badań eksperymentalnych i w badaniach eksperymentalnych dowiedziano ich skuteczności. Dlatego Nauka i zachowanie człowieka jest równie aktualna dziś, jak była w chwili swego pierwszego, amerykańskiego wydania z 1953 r. i z tego powodu jest też stale wznawiana.Może być tak, że to nie z nauką jest coś nie w porządku, lecz jedynie z jej zastosowaniem. Metody naukowe zawsze były stosowane z ogromną skutecznością tam, gdzie ich próbowano. Użyjmy ich zatem do spraw związanych z aktywnością człowieka. Nie musimy zajmować się tymi dziedzinami, w których nauka już się rozwinęła. Koniecznie musimy jednak zrozumieć naturę człowieka na podobnie wysokim poziomie zaawansowania. Może to być nasza jedyna nadzieja.Z tekstu
W nowym wydaniu znajdziesz ciekawe ćwiczenia, scenariusze lekcji irozbudowane wskazówki dla rodziców, wychowawców i nauczycieli. Oto książka obezpieczeństwie dziecka. Jej zadaniem jest ostrzegać dzieci przed zagrożeniami w taki sposób, by nie straszyć ich otaczającym światem. Dziecko jest bezpieczne, gdy potrafi rozpoznać niedopuszczalne zachowanie i nawet zachęcane do milczenia - umie zareagować: natychmiast POWIEDZIEĆ O NIM KOMUŚ, komu ufa, by otrzymać potrzebną ochronę. Dzięki lekturze tej książki mali czytelnicy nauczą się na konkretnych przykładach- czym jest szacunek do świata, ludzi, dzieci i własnego ciała. Dowiedzą się, jak wolno postępować, a jak nie należy. W trakcie wspólnego czytania dzieci w magiczny sposób się otwierają i zaczynają mówić na tematy, których dotąd nie poruszały. Może się okazać, że ich błędne poglądy wymagają sprostowania lub że w ich otoczeniu są kłopoty, którym można jeszcze zapobiec. Zabawy/scenariusze lekcji zawarte przed każdą z 4 części książki i na jej końcu pomagają dziecku odkrywać własną wartość, uważność na ludzi i dobro w otaczającym je świecie. Ugruntowują pozytywny stosunek do siebie, innych ludzi, świata i przyszłości, a to podstawa rozwoju szczęśliwego dziecka.
Autorka podjęła próbę analizy przyczyn zbrodni przeciwko życiu ludzkiemu oraz działań przyczyniających się do ograniczenia tego zjawiska. Przedstawionym w niniejszym opracowaniu analizom przyświecał cel umożliwienia dokonywania dalszych analiz porównawczych tego zjawiska na terenie Polski. Przedstawiono sylwetkę psychospołeczną zabójcy działającego pojedynczo, jak i z udziałem innych osób. Ponadto, podjęto próbę analizy więzi zachodzących między poszczególnymi sprawcami dokonującymi zabójstw wspólnie i w porozumieniu z innymi osobami. Następnie dokonano charakterystyki zabójców, uwzględniając społeczne i sytuacyjne uwarunkowania ich działania. Starano się również wyjaśnić przyczyny powstawania najcięższych zbrodni skierowanych przeciwko człowiekowi zarówno z perspektywy sprawcy, jak i ofiary z uwzględnieniem ich funkcjonowania środowiskowego i psychospołecznego. Obok opisu warunków socjalizacji w rodzinach pochodzenia sprawców, dokonano identyfikacji ich stanu cywilnego oraz struktury rodziny prokreacyjnej pod kątem zmiennych zwiększających prawdopodobieństwo dokonania zbrodni przeciwko życiu człowieka. Tradycyjną analizę otoczenia rodzinnego rozszerzono o szczegółową ocenę oddziaływania wzorców wyniesionych z ognisk domowych na dorosłe życie sprawców oraz założonych przez nich rodzin. Dokonano również charakterystyki ich sytuacji socjalno-bytowej. W trakcie poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dlaczego ludzie dopuszczają się zabójstw, nie bez znaczenia okazały się kwestie odnoszące się do zaburzeń osobowości, niedostosowania społecznego oraz relacji panujących w rodzinach pochodzenia i prokreacyjnych sprawców zabójstw. Niezwykle ważnym zadaniem okazało się omówienie tła motywacyjnego zabójstw z uwzględnieniem relacji panujących między sprawcą a ofiarą oraz bezpośredniej sytuacji, w jakiej znalazł się zabójca. W tym aspekcie zwrócono szczególną uwagę na cechy osobowości i poziom inteligencji zabójcy, przebieg jego socjalizacji oraz rodzaj bodźców uruchamiających zachowanie agresywne. Dokonano również próby oceny zachowań sprawców zarówno w trakcie, jak i po dokonaniu zabójstwa oraz ich wpływu na wysokość wymierzanych im kar pozbawienia wolności. Wnikliwa analiza czynników warunkujących dokonanie tak agresywnego czynu, jakim jest zabójstwo, powinna posłużyć wskazaniu kierunku skutecznych rozwiązań prewencyjnych. Książka jest skierowana do wszystkich tych, którzy dążą do prawdy i dla których prawo do życia i jego ochrona nie są obojętne.
Dzieci, które doświadczyły przemocy fizycznej lub psychicznej, doznały bolesnego odrzucenia czy wielokrotnie zmieniały środowisko opiekuńcze, często wymagają specjalistycznego wsparcia. Wczesna trauma może mieć druzgocący wpływ na rozwój przywiązania, przyczyniając się do powstania jego pozabezpieczanego, zdezorganizowanego stylu. Nie da się odwrócić trudnych zdarzeń, ale można sprawić, by pozostawione przez nie blizny były mniej bolesne i miały mniejszy wpływ na dorosłe życie. W tym praktycznym poradniku autor wyjaśnia, jak sprawować opiekę nad dziećmi i młodzieżą ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, zmagającymi się w związku z tym z trudnościami społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Przedstawiony model pracy łączy założenia teorii przywiązania, wiedzę o traumie i podejście mentalizowania z najnowszymi wynikami badań z dziedziny neuronauki. Koncentrując się na znaczeniu więzi interpersonalnych, książka wyposaża czytelnika w umiejętności pozwalające sprawować skuteczną, trwałą i – co najważniejsze – empatyczną opiekę nad najbardziej podatnymi na zranienie, skrzywdzonymi dziećmi. Rozwija praktyczne kompetencje niezbędne do stworzenia opiekuńczego, bezpiecznego środowiska wspierającego zarówno dzieci, jak i ich opiekunów. Książka stanowi cenne źródło praktycznych informacji dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, które doświadczyły traumy, przemocy czy zaniedbania – w tym dla opiekunów zastępczych, rodziców adopcyjnych, pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, pedagogów, psychologów i terapeutów. Książka Chrisa Tylora stanowi odpowiedź na częste pytania wychowawców, rodziców SOS i rodziców zastępczych o to, jak skutecznie pracować z dzieckiem ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, które doświadczyło wielu traumatycznych zdarzeń. Autor proponuje oparty na licznych badaniach naukowych i wieloletnim doświadczeniu praktyczny model pracy z takim dzieckiem, niewymagający od opiekuna psychoterapeutycznego przygotowania. To książka o sile oddziaływania kompetentnych opiekunów i nadziei. Beata Kulig Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce Zdrowienie dziecka ze zdezorganizowanym stylem przywiązania może nastąpić tylko w relacji z opiekunem. Model Chrisa Taylora porządkuje przekonania opiekuna dotyczące dziecka, uczy rozumieć komunikaty płynące z trudnych zachowań i kierunkuje codzienne wysiłki rodzica, by miały wymiar terapeutyczny. Autor przekłada trudne teorie i wyniki badań dotyczących traumy i przywiązania na praktyczne narzędzia dla rodziców. Uważna lektura tej książki pozwoli opiekunom znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, jakie sobie zadają, często we łzach bezradności i samotności. Izabella Ratyńska, psycholog Fundacja Rodzin Adopcyjnych www.adopcja.org.pl Dzieci ze zdezorganizowanym stylem przywiązania wymagają szczególnego podejścia. To proponowane w tej wartościowej książce oparte jest nie tylko na koncepcjach teoretycznych, ale przede wszystkim na dowodach naukowych i bogatym doświadczeniu autora. Chris Taylor to praktyk mający wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, które doświadczyły traumy, i ze specjalistami, którzy im pomagają. Joanna Luberadzka-Gruca Koalicja na Rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?