Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Jak często twoje dziecko na prośby reaguję sprzeciwem lub agresją? Jak często odmawia wykonania prostych poleceń? Czy nie marzysz, by bez złości przestało szaleć w wirtualnym świecie i odrobiło lekcje? Wyniosło śmieci? Posprzątało w swoim pokoju? Myślisz, że to tylko twój problem? Nic bardziej mylnego.Rodzice pragną, by dzieci umiały podejmować dobre decyzje nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Chcą, by troszczyły się o innych, a zarazem umiały bronić własnych interesów. By nie załamywały się, gdy sprawy nie układają się po ich myśli.Bazując na wieloletnim doświadczeniu, autorzy psychiatra i psychoterapeutka stworzyli poradnik, który pokazuje, jak wytyczyć dziecku jasne granice, okazując jednocześnie empatię i miłość. Siegel i Payne-Bryson omawiają najskuteczniejsze metody wychowawcze i najczęściej popełniane błędy. Prezentują swoje tezy przystępnym językiem i ilustrują zabawnymi historyjkami z życia, również w formie rysunków.Mało teorii i naukowej terminologii, dużo praktycznych wskazówek, jak wychować szczęśliwe dziecko o silnej psychice i poczuciu własnej wartości.
After life imprisonment was reinstated as a penalty in Poland, 304 murderers were sentenced between 19 November 1995 and 31 December 2011. In this monograph, the authors present the results of their own research conducted between 2012 and 2017.
The research involved:
a criminological analysis of aggravated homicides and their perpetrators;
an analysis of the judicial dimension of life imprisonment; and
an analysis of the implementation of life imprisonment from the perspective of interested parties (the prisoners, prison staff , families of perpetrators and victims, the judiciary, and the public).
W publikacji zaprezentowano wyniki badań dotyczących czasopiśmiennictwa XIX i początków XX wieku. Autorzy – historycy wychowania, historycy, prasoznawcy, literaturoznawcy, bibliolodzy – na podstawie kwerend wydawnictw periodycznych omawiają różne problemy związane ze szkolnictwem, opieką i oświatą, które wówczas ukazywano opinii publicznej, oraz analizują, jaki kreowano stosunek społeczeństwa do tych zagadnień. Czytelnik znajdzie tu wybór tematów z historii szkolnictwa, opieki, wychowania, funkcjonowania towarzystw oświatowych i społeczno-kulturalnych, historii zabawek, zdrowia i higieny czy projektów wychowania dziewcząt.
Książka stanowi pierwszą z dwóch monografii. W kolejnym tomie przedstawiono tę tematykę w odniesieniu do XX i początku XXI wieku.
Rodzina odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Liczne badania pokazują, że w wyniku uogólnienia doświadczeń wyniesionych z domu rodzinnego kształtuje się obraz własnej osoby, hierarchia wartości oraz postawy życiowe młodego człowieka.
Rodzina jest najważniejszym elementem kształtowania więzi społecznych dziecka. Członkowie rodziny tworzą jego najbliższe środowisko i są osobami najbardziej znaczącymi w pierwszych latach życia dziecka. Na podłożu interakcji społecznych dzieci z rodzicami i rodzeństwem rozwijają się postawy i zachowania w stosunku do ludzi, rzeczy, zjawisk i życia w ogóle. One też decydują o przyszłych wzorcach przystosowania (Cudak 2010, s. 157).
Jako ramy teoretyczne badań własnych opisanych w niniejszej książce wykorzystano teorię przywiązania oraz wybrane koncepcje postaw rodzicielskich. Zarówno w jednym, jak i drugim ujęciu bardzo mocno akcentowany jest bowiem wpływ rodzica na rozwój dziecka. Duże znaczenie ma też fakt, że dostępne są narzędzia do pomiaru postaw rodzicielskich i stylów przywiązania.
W książce przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w ramach seminarium licencjackiego w Katedrze Nauk o Rodzinie Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Śląskim. Badania pokazują pewne zależności między rodziną pochodzenia a funkcjonowaniem dziecka w życiu dorosłym.
Monografia składa się z dwóch części. W pierwszej poddano analizie postawy rodzicielskie i ich związek z funkcjonowaniem psychospołecznym potomstwa w życiu dorosłym (takie sfery, jak: cechy osobowości, decyzja o małżeństwie, percepcja własnej cielesności). W części drugiej zaś rozpatrzono związek między stylami przywiązania a sposobami wyrażania uczuć i cechami osobowości dorosłego dziecka.
Publikacja jest interesującym głosem w dyskusji nad kategorią badawczą jaką jest młodzież. Pozwala się przyjrzeć zróżnicowanym polom problemowym i wielości podejść do niezwykle złożonej i niejednoznacznej kondycji młodzieży w epoce późnej nowoczesności. Inspiruje czytelnika do własnych przemyśleń na temat problemów edukacji, współczesnych wyzwań i nieodkrytych bądź pomijanych możliwości dialogu na tematy istotne w rożnych przestrzeniach edukacyjnych. Recenzowana książka nie daje gotowych recept, nie rozstrzyga kwestii edukacyjnych, ale pokazuje stosunek badaczy z różnych środowisk akademickich do ważnych – w ich ocenie – fenomenów społecznych i kwestii pedagogicznych organizujących się wokół kategorii młodzieży. Autorki i Autorzy analizują różne kwestie, dzielą się swoimi spostrzeżeniami, pokazują niekiedy dobre praktyki.
Z recenzji dr hab. Danuty Wajsprych, prof. OSW
Co jeśli ci powiem... Że możesz położyć kres wszystkim twoim rodzicielskim zmaganiom? Że możesz nauczyć się wychowywać dzieci bez lęku i niepokoju? Że możesz zakończyć wszelkie konflikty ze swoimi dziećmi? Że możesz tworzyć bliskie i silne więzi w swojej rodzinie? Czy chcesz przyjąć to zaproszenie do prawdziwej rewolucji w rodzicielstwie? Wszyscy rodzice mogą wychować silne wewnętrznie dzieci, potrafiące tworzyć w przyszłości zdrowe emocjonalnie więzi. Jednak wielu z nas nie jest w stanie tego zrobić ze względu na swoje własne ograniczenia oraz ślepą wiarę we współczesne mity na temat rodzicielstwa. W Przebudzonej Rodzinie pokazuję, jak rozwijać taką relację z dzieckiem, która pozwala mu rozkwitać, a jednocześnie samemu przejść wewnętrzną przemianę, uzyskując większy spokój, współczucie i mądrość. Ta książka zabierze cię w podróż, w trakcie której przekroczysz swoje lęki i iluzje związane z rodzicielstwem oraz staniesz się rodzicem, którym zawsze chciałeś być - w pełni obecnym i świadomym. Znajdziesz tu praktyczne i skuteczne wskazówki, a także przykłady z mojego własnego życia oraz z życia moich klientów, które ukazują niezwykłą moc świadomego rodzicielstwa. Książka odpowiada na następujące pytania: - Czego naprawdę potrzebują dzieci - Dlaczego tradycyjne i współczesne metody radzenia sobie z problematycznymi zachowaniami dziecka, na dłuższą metę nie są skuteczne - Jak w relacji z dzieckiem odróżnić reaktywność własnego ego, od głębokiego zrównoważonego rdzenia - Jaka jest prawdziwa przyczyna emocjonalnych reakcji na dziecko i jego zachowanie - Jak świadomie zmienić swoje podejście do dziecka, żeby w pełni dostroić się do jego prawdziwego ja, zamiast kierować się wyobrażeniami na temat tego, jakie powinno być? - Jak zrezygnować z kontroli, nie rezygnując z troski o dziecko - Na czym polega „konflikt sfer czasowych” między rodzicami i dziećmi i jak go rozwiązać - Co kryje się pod stwierdzeniem, że „dzieci nie są wcale przyczyną naszych negatywnych reakcji” - Czy w wychowaniu naprawdę chodzi o dziecko - Czy, aby odnieść sukces dziecko rzeczywiście musi wyróżniać się na tle innych - Czy ma sens ocenianie dziecka jak „dobrego” lub „złego” na podstawie jego zachowania - Czy istnieją tzw. „dobrzy rodzice”, którzy mają wrodzone umiejętności rodzicielskie - Czy kochający rodzic zawsze jest dobrym rodzicem...jakiej miłości dziecko wcale nie odbiera jako miłość - Czy poprzez wpływ dziecka możemy rozpoznać wołanie własnego utraconego ja - Jak odkryć rodzinny, przekazywany z pokolenia na pokolenie, wzorzec emocjonalny - Jakie są typowe sposoby wyrażania lęku w relacjach z dziećmi - Jak wdrożyć w życie transformujące umiejętności wychowawcze - Czym różnią się świadome granice od sztywnej dyscypliny - Jak działają naturalne i logiczne konsekwencje i kiedy je stosować - Czym różni się „współpraca” od „kompromisu” i jak wprowadzać w życie to, co nie wymaga rezygnacji z siebie - Jak zakończyć walki i konflikty między rodzeństwem - Jak łagodzić bol i dramaty związane z rozwodem
Książka ta jest efektem spotkania dwóch mam. Łącząc swoje punkty widzenia, wrażliwość i doświadczenia, zachęcają wszystkich rodziców do zmiany spojrzenia – by mogli zrozumieć swoje dziecko oraz to, co rozgrywa się na co dzień w konfliktowych relacjach.
Wychodząc od idei pozytywnej dyscypliny Jane Nelson, autorki prezentują niezwykłą siłę metody wychowawczej opartej na empatii i wzajemnym szacunku. Za pomocą elementów humoru oraz precyzyjnej i dowcipnej wizualizacji, kładą nacisk na inteligencję emocjonalną – tak ważną, by zachować spokój i zrozumieć dziecko w każdej sytuacji.
Czy niemowlęta potrafią liczyć? Kiedy małe dziecko rozumie, że „cztery” to nie to samo co „czwarty”? I co możemy zrobić, żeby dziecko polubiło matematykę?
Matematyka jak mało która nauka uczy przede wszystkim myśleć, dlatego tak ważne jest, żeby dziecko z radością wkraczało w świat pojęć matematycznych. „Gen liczby” prezentuje pomysł na edukację matematyczną małego dziecka. Autorzy pomagają dorosłym zrozumieć, jak rozwija się myślenie matematyczne, podpowiadają, na co warto zwrócić uwagę, aby dzieciństwo dobrze zaowocowało wtedy, kiedy przyjdzie czas na regularną edukację matematyczną.
Książka tłumaczy, jak codzienne aktywności przyczyniają się do rozwoju umysłowego, jak pokierować uwagą dziecka tak, by zauważyło to, co ważne z matematycznego punktu widzenia.
Napisany przez ekspertów od edukacji matematycznej i oparty na najnowszych badaniach naukowych, „Gen liczby” może być również znakomitą pozycją dla zaangażowanych nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Opracowanie koncentruje się na kwestii przygotowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) pod kątem wybranych zagadnień ogólnych oraz szczegółowych, obejmujących konkretne kategorie uczniów właczonych do grupy tych określanych jako uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czy krzyczycie czasem na dziecko, choć wcale tego nie chcecie? Zależy wam na tym, by lepiej zrozumieć własne emocje i emocje dziecka? Marzycie o wychowaniu bez uciekania się do takich metod jak groźby, przekupstwa czy kary?
Metoda dr Laury Markham, oparta na najnowszych badaniach dotyczących rozwoju mózgu i ogromnym doświadczeniu w pracy z rodzicami, jest równie prosta, co skuteczna. Jej główne założenie brzmi: nawiąż i utrzymuj łączność emocjonalną z dzieckiem, a dzięki temu zbudujesz z nim bliską relację.
Książka zawiera:
- praktyczne rozwiązania, konkretne rady i krótkie wskazówki,
- przetestowane na dzieciach gotowe zwroty przeznaczone, do komunikacji z maluchami w różnym wieku,
- instrukcje do zastosowania w sytuacjach kryzysowych,
- informacje z zakresu psychologii dziecka.
Przełomowy poradnik dla rodziców pragnących wychować odpowiedzialne, zdolne i szczęśliwe dzieci.
Książka jest rodzajem przewodnika po wybranych zagadnieniach niedostosowania, zasobów resiliencji, profilaktyki, promowania zdrowia i pozytywnego rozwoju. W myśleniu o profilaktyce niedostosowania czy o resocjalizacji przyjmuje się, że źródła problemów w zachowaniu tkwią w relacjach społecznych, które wpływają na procesy uczenia się i rozwoju.
Tymczasem niebywały postęp w dziedzinie biologii człowieka pozwala znacznie głębiej wniknąć w mechanizm regulacji zachowania i czynności umysłu. Autor wskazuje, że współgranie czynników indywidualnych (w tym genów i endofenotypów) z czynnikami środowiskowymi (doświadczeniem relacji z otoczeniem), przybierające postać interakcji /i korelacji, implikuje konieczność integrowania różnych obszarów wiedzy oraz wyjścia poza tradycyjne paradygmaty psychologii i socjologii. Dlatego wiele miejsca poświęca aspektom biologicznym w powiązaniu z rozwojem i uczeniem się oraz kieruje uwagę czytelnika na ujęcia integrujące różne wątki teoretyczne.
Ronald D. Davis, podobnie jak inni dyslektycy, został obdarzony niezwykłymi zdolnościami twórczymi i wyobraźnią. Dorastał, nie mogąc zrozumieć, dlaczego jednak nie potrafi normalnie funkcjonować w szkole, a nauczyciele uważali go za "opóźnionego". Przeżywając liczne porażki i niepowodzenia, został w końcu inżynierem, biznesmenem i rzeźbiarzem. Mając trzydzieści osiem lat, dokonał zaskakującego odkrycia, które pozwoliło mu po raz pierwszy przeczytać całą książkę w ciągu kilku godzin. Odkrycie to zainspirowało Davisa do stworzenia rewelacyjnych metod, które prosto i jasno przedstawił w niniejszej książce, tak że każdy - nauczyciel, rodzic, terapeuta czy dyslektyk - może je zastosować, z powodzeniem przezwyciężając trudności, jakie sprawia dysleksja.
"Co łączy Cher, Leonarda da Vinci, Whoopi Goldberg i Walta Disneya? Dysleksja. Można by pomyśleć, że jednak osiągnęli sukces, pomimo swojego defektu. Ronald D. Davis twierdzi, że osiągnęli sukces właśnie dzięki dysleksji. Metody Davisa przynoszą poprawę u 97 procent osób uczestniczących w zajęciach korygowania dysleksji".
"New Woman"
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 5–8 lat. Autorki, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Wskazują, jak zaangażować w terapię rodziców małego pacjenta oraz dostosować interwencje do poziomu jego rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego.
Program terapii składa się z dwunastu sesji i obejmuje takie elementy, jak psychoedukacja na temat zaburzenia, uczenie rodziców korzystania z narzędzi zwiększających motywację dziecka do zmiany i ułatwiających skuteczne radzenie sobie z objawami, nauka strategii poznawczych czy ćwiczenia ekspozycji i powstrzymania reakcji. Jego głównym elementem są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, oraz ćwiczenia do wykonywania w domu.
Z wielką radością przyjmuję dostępność na polskim rynku wydawniczym kolejnego programu terapeutycznego o udowodnionej empirycznie skuteczności, tym bardziej że jest to pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci cierpiących na wczesnodziecięcą postać zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego oraz ich rodzin.
Podręcznik zawiera bardzo przystępną psychoedukację na temat samego zaburzenia, jak również na temat metod pracy z dzieckiem. Autorki podkreślają jednak konieczność dopasowania terapii do potrzeb konkretnego pacjenta i jego rodziny, przy uwzględnieniu wszystkich najważniejszych elementów programu terapeutycznego.
Ida Derezińska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, superwizorka psychoterapii poznawczo-behawioralnej, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej
Nieleczone zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka i zdolność rodziny do radzenia sobie z codziennością. Wywołuje lęk, bywa źródłem znacznego cierpienia i obniża jakość życia. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się to zaburzenie, na czym polega proponowana terapia i jak przebiegają poszczególne sesje. Pacjent i jego rodzice uczą się bardziej unormowanych wzorców wzajemnych interakcji i codziennego funkcjonowania. Otrzymują wskazówki, jak wykorzystywać rutynowe działania i przyzwyczajenia niemające związku z zaburzeniem, aby reakcja na terapię była jak najtrwalsza, a ryzyko nawrotu – jak najmniejsze.
Poradnik służy do utrwalania i powtarzania informacji uzyskanych podczas spotkań z terapeutą. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.
Poradnik stanowi uzupełnienie podręcznika poznawczo-behawioralnej terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8–17 lat.
Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
Olga Olszewska
psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta i superwizor dydaktyk PTTPB, wykładowca Szkoły Psychoterapii Crescenti
Niniejsza książka ma pozwolić na spojrzenie na kwestie działań na rzecz bezpieczeństwa z pozycji oddziaływań profilaktycznych, które nie są budowane jedynie na podstawie analizy zaistniałych zdarzeń przestępczych, ale przede wszystkim na podstawie umiejętnego wykorzystywania wiedzy kryminologicznej w codziennej pracy służb odpowiedzialnych za tę płaszczyznę życia społecznego. Dlatego poruszone zostały m.in. kwestie: czynników kryminogennych determinujących przestępcze zachowania człowieka, rola ofiary w genezie przestępstwa, proces prognozowania zachowań przestępczych czy profilowania, które – umiejętnie wykorzystywane – mogą przyczynić się do spadku przestępczości i wzrostu poczucia bezpieczeństwa lokalnej społeczności.
Autor stara się przekonać, że budowanie programów prewencji kryminalnej winno być ukierunkowane zarówno na oddziaływanie na indywidualne zachowanie człowieka, jak i na inicjowanie procesów społecznych, które mają na celu wzrost motywacji poszczególnych osób do zachowań zwiększających bezpieczeństwo. Ważne jest również właściwe, proaktywne podejście, które polega na zabezpieczaniu potencjalnych ofiar przed pokrzywdzeniem w wyniku przestępstwa, gdyż badania kryminologiczne wyraźnie wskazują, że podejście retroaktywne jest mało skuteczne.
W książce znajdują się również tezy uzasadniające twierdzenie, że ze względu na poziom ryzyka pokrzywdzenia w wyniku przestępstwa istotne są wszystkie trzy następujące poziomy profilaktyki:
1) profilaktyka pierwszorzędowa skierowana jest do osób, które nie były ofiarami przestępstw, ale w stosunku do których istnieje ryzyko pokrzywdzenia;
2) profilaktyka drugorzędowa skierowana jest do tzw. grup ryzyka, czyli osób najbardziej zagrożonych pokrzywdzeniem;
3) profilaktyka trzeciorzędowa skierowana jest do ofiar przestępstw, aby redukować szkody somatyczne, psychiczne i społeczne wynikające ze szkód zaistniałych w wyniku przestępstwa.
Książka prezentuje wyniki badań na problemem wspomagania rozwoju społecznego dziecka z zespołem Downa w przedszkolu. Autorka, która opracowała program „Ja mówię…” wspomagający rozwój społeczny dzieci przede wszystkim w obszarze komunikacji z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości psychofizycznych, w swoich badaniach postawiła na podejście podmiotowe. I wyniki pokazały, że obok odpowiednio dobranej do rozwoju dzieci metody postępowania drugą ważna rzeczą otwierającą możliwości rozwoju mowy u dzieci jest więź oparta na zrozumiałym dla siebie nawzajem dialogu.
Dostrzegając doniosłą rolę kultury w życiu człowieka, autorzy publikacji naukowym dyskursem objęli różnorodne aspekty kultury i jej powiązania z edukacją, z uwzględnieniem zarówno teorii, jak i praktyki pedagogicznej. Zamieszczone teksty pozwalają poznać i przeanalizować procesy kulturowe kształtujące zarówno tożsamość kulturową, etniczną, jak i edukację kulturową na przestrzeni wieków, ukazują udział kultury w wychowaniu oraz kształtowaniu postaw społecznych, narodowych, a także ogólnoludzkich Polaków i Ukraińców żyjących w czasach minionych i współczesnych.
The book’s subject matter is consistent and cohesive and the issues it raises – well-arranged and thought over. Its entirety is focused on language and different ways of interpreting its role. It is presented dynamically, which signals the occurrence of subsequent publications concerning these issues. It includes extensive theoretical grounds and numerous examples of research. Not only neglected areas of children’s language education are shown, but also proposed directions of changes inspired by constructivism and the potential children themselves have. (prof. dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska)
Mowa jest podstawową formą porozumiewania się między ludźmi. Wszelkie jej zaburzenia są dla pacjenta i jego otoczenia dużym obciążeniem.
Wielu jednostkom chorobowym towarzyszą zaburzenia mowy. Te, które uwarunkowane są genetycznie, jak np. zespół Retta, zespół Angelmana, czy niektóre choroby metaboliczne, omówiono w niniejszej publikacji.
Każdy, kto chce prawidłowo prowadzić diagnozę i terapię logopedyczną, musi posiadać wiedzę na temat jednostki chorobowej, z którą ma w praktyce do czynienia. Nie wystarczy podstawowy warsztat neurologopedy czy neuropsychologa. Osoba zajmująca się danym przypadkiem musi wiedzieć jakie jest podłoże choroby, jakie jest rokowanie, jak długo choroba przebiega i z jakimi objawami - poza zaburzeniami mowy - mamy do czynienia.Inaczej planuje się terapię u chorych, w przypadku przewidywanego szybkiego lub wręcz gwałtownego przebiegu choroby o niepomyślnym rokowaniu, a inaczej w przypadkach o długim okresie względnej stabilizacji, gdzie można nakreślić długotrwały plan korygowania zaburzeń logopedycznych.
We wstępie umieszczono dwa rozdziały omawiające zagadnienia zaburzeń mowy w chorobach uwarunkowanych genetycznie. Dalej książkę podzielono na dwie części. W pierwszej omówiono problemy zaburzeń mowy u chorych z zespołami genetycznymi dającymi objawy już po urodzeniu, z często towarzyszącym znacznym opóźnieniem rozwoju psychoruchowego oraz wadami budowy ciała i narządów wewnętrznych. W drugiej części przedstawiono choroby wieku dorosłego, choć w niektórych jednostkach chorobowych dokonanie ścisłego rozdziału pomiędzy dzieciństwem a wiekiem dojrzałym jest trudne.
Książka przeznaczona jest głównie dla neuropsychologów i neurologopedów. Wiele istotnych treści znajdą tu również lekarze zajmujący się neurologią dziecięcą, neurologią dorosłych oraz chorobami o podłożu metabolicznym.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?