Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Niniejsza książka jest próbą poszukiwania możliwości wsparcia w procesie edukacyjno- -terapeutycznym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ma stanowić inspirację do refleksji nad procesem inkluzji edukacyjnej i społecznej jako możliwości wyrównywania szans wszystkim ludziom we współczesnym świecie w tym dzieciom ze wspomnianym stopniem niepełnosprawności. Tytułowa analiza wybranych propozycji wspomagania rozwoju ma się stawać podpowiedzią w ukierunkowaniu działań pedagogów w edukacji i terapii inkluzyjnej dostępnej i przystosowanej dla wszystkich zróżnicowanych odbiorców (w tym dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). Z wprowadzenia
Autyzm. Rozumiem – książka, która otwiera drzwi do zrozumienia
Poznaj bohaterów, którzy pokażą Ci swój niezwykły świat. Szymek, Antek, Mikołaj, Olek i Maks – to pięciu wyjątkowych chłopców, których historie spotkasz na kartach tej książki. Chłopcy, jak każde dziecko, są pełni energii i ciekawości, ale jest coś, co sprawia, że postrzegają świat trochę inaczej. To spektrum autyzmu, które wpływa na ich zmysły – czasem widzą, słyszą czy czują inaczej niż my. Może ich dotyk nie działa tak samo, a smak lub zapach potrafią ich zaskakiwać.
Ich zachowania mogą budzić zdziwienie, czasem nawet frustrację u innych, bo są inne, a to, co nieznane, często budzi w nas lęk. Książka „Autyzm. Rozumiem” wprowadza nas w ten unikalny świat z czułością i zrozumieniem. To nie jest naukowa lektura o objawach autyzmu – to opowieść o codzienności, którą możesz odkrywać razem ze swoim dzieckiem, uczniem czy przyjacielem.
Dzięki tej książce zrozumiesz, dlaczego osoby w spektrum autyzmu mogą potrzebować czegoś innego niż większość z nas, a jednocześnie nauczysz się, jak być przyjacielem i wsparciem dla kogoś, kto funkcjonuje nieco inaczej.
„Autyzm. Rozumiem” – Jak ta książka zmieni Twoje spojrzenie na autyzm?
Książka „Autyzm. Rozumiem” to coś więcej niż tylko opowieść – to klucz do zrozumienia świata dzieci w spektrum autyzmu, które często spotykamy w naszym codziennym życiu – w szkołach, przedszkolach czy na placach zabaw.
Dzięki niej możemy lepiej pojąć, dlaczego te dzieci mogą zachowywać się inaczej, dlaczego ich reakcje bywają dla nas trudne do zrozumienia. To doskonałe narzędzie, które pomaga przełamać bariery i obawy przed nieznanym, ucząc empatii i akceptacji.
Gdzie i jak wykorzystać książkę „AUTYZM. Rozumiem”?
W przedszkolach i szkołach
Książka idealnie nadaje się do wykorzystania podczas zajęć edukacyjnych w przedszkolach i szkołach. Czytanie jej na lekcjach może pomóc uczniom lepiej zrozumieć kolegów i koleżanki w spektrum autyzmu, a także nauczyć się, jak wspólnie budować relacje oparte na zrozumieniu i szacunku.
Na zajęciach terapeutycznych
Pedagodzy specjalni oraz terapeuci mogą wykorzystać tę książkę jako narzędzie do wprowadzenia tematyki autyzmu w sposób przystępny i pełen ciepła. Ilustracje i historie chłopców będą doskonałym punktem wyjścia do rozmowy o autyzmie i o tym, jak dzieci mogą sobie wzajemnie pomagać.
W domach rodzinnych
To świetna lektura do czytania razem z dziećmi, która stwarza przestrzeń do otwartych rozmów o różnorodności i odmienności. Rodzice, którzy pragną, aby ich dzieci rozumiały innych i były otwarte na różnorodność, mogą dzięki tej książce uczyć empatii i tolerancji od najmłodszych lat.
Książka, pokazując naszych małych przyjaciół w barwny, pięknie zilustrowany, kolorowy i dostępny dla każdego sposób, przybliża zarówno młodszym, jak i starszym czytelnikom tematykę spektrum autyzmu. Nie jest to pozycja naukowa, opisująca wnikliwie objawy autyzmu. To książka, którą możesz przeczytać sam, ze swoim dzieckiem, ze swoim uczniem, ze swoim przyjacielem.
Ważne jest jedno – chęć lepszego zrozumienia osób z autyzmem, chęć ich poznania i otwarcia się na ten odmienny, a coraz częściej pojawiający się wśród nas sposób funkcjonowania.
To książka, którą napisało życie. Książka dająca głos tym, którzy sami go zabrać nie mogą, nie chcą, nie potrafią. To książka pisana przy współpracy tych, dla których autyzm stanowi element dnia codziennego.
Dałyśmy głos osobom w spektrum autyzmu oraz ich najbliższym. To oni wołają o Twój czas i Twoje zrozumienie.
Opracowanie ma charakter teoretyczny. Jego problematyka koncentruje się na obszarze resocjalizacji penitencjarnej. W publikacji wyodrębnione zostały dwa aspekty poruszanych zagadnień.
W pierwszym prezentowane są podstawy teoretyczne resocjalizacji oraz kary pozbawienia wolności. Poruszone zostały m.in. następujące kwestie:
• pojęcie resocjalizacji i pedagogiki resocjalizacyjnej,
• pojęcie diagnozy i niedostosowania społecznego,
• zadania realizatorów oddziaływań resocjalizacyjnych,
• funkcjonowanie systemu odbywania kary pozbawienia wolności.
Drugi obszar zagadnień związany jest z metodyką pracy w warunkach izolacji penitencjarnej. Poruszone w tej części tekstu zagadnienia koncentrują się wokół takich aspektów jak:
• wybrane oddziaływania penitencjarne,
• przykłady programów wykorzystywanych w pracy resocjalizacyjnej.
Publikacja skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką resocjalizacji penitencjarnej, które chcą zdobyć wiedzę z tego obszaru, a także do osób kształcących się w tym kierunku i podmiotów organizujących proces przygotowania przyszłych pedagogów resocjalizacji.
„Nie lubię łaskotek” to opowieść o prawie dziecka do powiedzenia „nie”, kiedy jest dotykane w sposób, który sprawia, że odczuwa przykrość lub zakłopotanie. Także wtedy, gdy kochający członek rodziny zdaje się niewinnie z nim bawić.
Łaskotanie, chociaż może się wydawać nieszkodliwą zabawą, często stanowi ogromną przykrość. Fizycznie bywa bolesne i nadmiernie pobudzające, a pod względem emocjonalnym budzi złość, żal, poczucie utraty panowania nad ciałem i światem.
Z tej książki dziecko dowie się, że:
jego ciało należy wyłącznie do niego
musi powiedzieć o tym rodzicom lub innym opiekunom, jeśli czuje dyskomfort albo ma poczucie zagrożenia
ma prawo powiedzieć „nie”, gdy nie ma na coś ochoty.
Dodatkową wartość publikacji stanowi komentarz psychologa skierowany do rodziców i opiekunów.
Staś jest nieśmiały. Zbyt nieśmiały, by porozmawiać z panem Górskim, z którym kiedyś obserwował ptaki, czy z miłym panem Koleckim, sprzedawcą lodów. Ale gdy pewnego dnia jego ukochany piesek Wigorek się gubi, chłopiec zapomina o swojej nieśmiałości i myśli tylko o tym, by odnaleźć zwierzaka. Nagle się okazuje, że Staś potrafi rozmawiać ze wszystkimi! Na nieśmiałość składa się wiele innych uczuć, w tym: lęk, wstyd, zakłopotanie, niepewność. Na różnych etapach dorastania doświadczają jej w jakimś stopniu prawie wszystkie dzieci.Książka "Chyba jestem nieśmiały" zapoznaje dziecko ze sposobami radzenia sobie z nieśmiałością i innymi ograniczającymi uczuciami. Zawiera także część dla rodziców, w której znajdą oni wiele praktycznych wskazówek, jak pomagać dziecku w rozwijaniu umiejętności społecznych i nabieraniu pewności siebie.
Książka Profesor Janiny Kostkiewicz stanowi wnikliwe, całościowe i wielostronne studium zagadnień podejmowanych przez ks. Stanisława Podoleńskiego, które – w sposób kompetentny i rzetelny – autorka poddała analizie i obiektywnej ocenie. Temat opracowania i jego kompozycja ujawniają dogłębną znajomość naukowej spuścizny jezuity oraz umiejętność jej […] prezentacji w płynnym toku narracji. Ksiądz Podoleński należy do reprezentantów katolickiego nurtu pedagogiki. Otrzymał solidne wykształcenie humanistyczne, był uformowany w szkole duchowości św. Ignacego Loyoli. Znał pedagogikę ignacjańską, której zasady zapisano między innymi w słynnej Ratio studiorum. Nic zatem dziwnego, że wykazuje integralne spojrzenie – wypływające z jego chrześcijańskiej wizji – na człowieka jako osobę stworzoną na obraz i podobieństwo Boga (Rdz 1, 27). W wizji tej istotne były: godność osoby ludzkiej, jej podmiotowość, wolność i otwarcie na transcendentalia. Autorka podkreśliła, że prace pedagogiczne ks. Podoleńskiego „mają interdyscyplinarny charakter, tworzą jeden z najszerszych i najoryginalniej wyrażony w warunkach dwudziestolecia międzywojennego obszar pedagogiki społecznej”, cechują się prospołecznym i wspólnotowym wymiarem, a wyjątkowe „zaangażowanie ks. Podoleńskiego we wdrażanie katolickiej nauki społecznej i moralności katolickiej było przede wszystkim wynikiem osobistych decyzji w kwestiach pracy dla dobra wspólnego”. Z recenzji ks. dra hab. Stanisława Cieślaka SJ, prof. UIK Janina Kostkiewicz – pedagog, profesor na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przewodnicząca Rady Dyscypliny Pedagogika UJ, założycielka i redaktor naczelna czasopisma „Polska Myśl Pedagogiczna”. Badaczka konserwatywnego nurtu polskiej myśli pedagogicznej, głównie katolickiej. Jej prace dotyczą pedagogiki ogólnej, historii pedagogiki oraz filozofii wychowania. Autorka, współautorka i redaktorka 23 książek, między innymi: Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera, Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce (1918–1939), Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Crime without Punishment… The Extermination and Suffering of Polish Children during the German Occupation 1939–1945, Polski nurt krytyki nazizmu. Aspekty ideologiczne i pedagogiczne.
Czy kiedykolwiek szukałeś najskuteczniejszych strategii, jak postępować z dzieckiem z ADHD w szkole? W tej książce znajdziesz instrukcje „uszyte na miarę” i gotowe do wykorzystania. Dzięki nim skutecznie poradzisz sobie z 15 rodzajami trudności typowych dla ADHD. Przydzielaj krótkie zadania. Dzięki temu dziecku łatwiej będzie sprostać wyzwaniom i przyswoić nowe umiejętności Graj zespołowo. Do wychowania dziecka potrzebna jest cała wioska! Współpraca z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły usprawni proces edukacyjny Nie karć. Stosuj skuteczne metody, które nie zniechęcą dziecka. Zawsze pamiętaj, że dziecko z ADHD może wykazywać zachowania problemowe, ale NIE JEST dzieckiem problemowym.
Publikacja będzie pomocna w codziennej pracy nauczycieli i wychowawców; nauczycieli specjalistów: terapeutów, logopedów, oligofrenopedagogów; pedagogów i psychologów. Ułatwi nauczycielom dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych ucznia w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz zajęć specjalistycznych. Może być ona w pełni wykorzystana podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim.
Publikacja powstała również z myślą o uczniach:
posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
z trudnościami w nauce wynikającymi z deficytów rozwojowych typu dysleksja, dysortografia, dysgrafia
ujawniających trudności w nauce matematyki (dyskalkulia)
ze stwierdzonymi zaburzeniami w zachowaniu, nadpobudliwością ruchową, ADHD
słabowidzących i słabosłyszących oraz z niedosłuchem
przewlekle chorych (cukrzyca, epilepsja, porażenie mózgowe)
w stosunku do których stwierdzono potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (nieposiadających ani opinii, ani orzeczenia).
Wydanie zaktualizowane, zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 996).
Pokazuję, co czuję… to uniwersalna pomoc, po którą można sięgnąć zarówno w gabinecie terapeutycznym, podczas zajęć przedszkolnych czy wczesnoszkolnych, jak i w trakcie zabawy w domu.Publikacja składa się z 26 dwustronnych kart ze zdjęciami osób wyrażających różne uczucia oraz z książeczki zawierającej kilkanaście propozycji zabaw z kartami, które można wykorzystywać na wiele sposobów, dostosowując poziom trudności poleceń do wieku i możliwości rozwojowych swoich podopiecznych.Zabawy służą przede wszystkim poznawaniu emocji, nauce ich nazywania, akceptowania, wyrażania i radzenia sobie z nimi, a także rozpoznawania uczuć innych osób. Dziecko podczas zajęć z kartami rozwija również umiejętność koncentracji, pamięć, percepcję wzrokową i spostrzegawczość. Uczy się, a jednocześnie dobrze się bawi: odgrywa różne role, mówi językiem uczuć, wymyśla niezwykłe historie i rozwiązuje zagadki. W trakcie zabaw o uczuciach bez wątpienia samo doświadczy wielu z nich.Jedno jest więc pewne – emocji przy tej publikacji nie zabraknie!
Publikacja przedstawia 33 często spotykane sytuacje społeczne, z jakimi muszą się zmierzyć bohaterowie komiksu. Dotyczą one m.in.:
relacji rówieśniczych
bezpieczeństwa i dobrych nawyków
skutecznej komunikacji
rozwiązywania konfliktów
dylematów moralnych
budowania asertywnej postawy
empatii
bezpiecznego surfowania po internecie oraz korzystania z urządzeń mobilnych.
Każda z historyjek składa się z krótkiego opisu oraz zadań do wykonania. Dzieci muszą uzupełnić dialogi, wykazać się empatią, wpisując myśli lub uczucia bohaterów, a także odpowiedzieć na zadane pytania. Komiks społeczny to książka skierowana do dzieci w wieku 7–13 lat, ich terapeu¬tów, nauczycieli oraz rodziców. Forma publikacji sprawdzi się podczas indywidualnej pracy z dzieckiem, a także w trakcie zajęć grupowych czy lekcji profilaktyczno-wychowawczych.
Unikalny zbiór ćwiczeń i zabaw opartych na uważności, idealnych do towarzyszenia dzieciom w rozwoju - zarówno w domu, jak i w przedszkolach i szkołach.Dzieci w każdym wieku potrzebują troskliwego wsparcia w nauce radzenia sobie z emocjami i stresem. Uważność w edukacji pomoże w obniżeniu poziomu stresu, ukojeniu umysłu, a także w regulacji emocji.Ćwiczenia i zabawy zawarte w książce zostały podzielone na rozdziały poświęcone różnym aspektom uważności:- rozwijają samoświadomość,- kształtują uważność na ruch, oddech, ciało,- pogłębiają wdzięczność i życzliwość,- pomagają w relaksacji.Te proste ćwiczenia można wykonywać pojedynczo, jak też zbudować z nich bardziej pogłębiony trening uważności. Pozytywnie wpływają na umiejętność skupienia, budowanie empatii i życzliwości. Przeznaczone dla dzieci od ok. 3 lat do wieku wczesnonastoletniego.Jowita Wowczak - nauczycielka uważności i medytacji, trenerka i konsultantka ds. redukcji stresu, trenerka. Prowadzi konsultacje indywidualne i warsztaty o uważności i zarządzaniu stresem. Jest współtwórczynią programu Kosmos i Kajo i autorką programu Moc Ciszy, wspierającego osoby dorosłe w budowaniu równowagi wewnętrznej, by mogli tworzyć rodziny i środowiska oparte na bezpieczeństwie i życzliwości. Autorka kart uważności dla dzieci i książek o tematyce uważności. "Uważności w edukacji". W swojej pracy zawodowej pasjonuje się rolą perspektywy i jej wpływu na zdrowie i poczucie szczęścia w życiu. Działa na rzecz praw dzieci w polskiej szkole.
Historyjki emocjonalno-społeczne 1 to cykl krótkich opowiadań wprowadzających w zróżnicowany świat emocji: złości, radości, smutku, rozczarowania, znudzenia czy wstrętu.
Opracowana w formie kart pracy publikacja to gotowe propozycje zajęć rewalidacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz prowadzonych w ramach treningu umiejętności społecznych. Zostały stworzone specjalnie z myślą o nauczycielach, terapeutach, psychologach, pedagogach pracujących z dziećmi i młodzieżą w wieku 9–15 lat.
AGNIESZKA KOLANKO – nauczycielka pracująca z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej w Wietrznie. Na co dzień także mama dwóch synów z zespołem Aspergera. Sama również zmaga się z tym zaburzeniem. Jej misją jest praca, która ma na celu jak najlepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w życiu społecznym, pokonywania wszelkich trudności oraz budowania poczucia własnej wartości.
Logopedyczne potyczki 6. Głoski T-D to kolejna część dobrze już znanej i lubianej serii książeczek PUS z ćwiczeniami logopedycznymi opracowanymi z myślą o dzieciach starszych, które potrafią już czytać i które potrzebują wsparcia w doskonaleniu artykulacji głosek już w mowie wywołanych.Prawidłowa wymowa głosek T i D jest niezwykle istotna wpływa na wszystkie pozostałe głoski i warunkuje ich piękne brzmienie; sprawia, że mówimy wyraźnie i w sposób zrozumiały dla innych, dzięki czemu nasza komunikacja jest efektywna.Logopedyczne potyczki 6. Głoski T-D to książeczka zawierająca setki słów, wyrażeń, zdań, historyjek, jak również zabawnych wierszyków, które w połączeniu z jednoczesnym układaniem klocków PUS pomogą dzieciom w doskonaleniu prawidłowej wymowy głosek T i D. Dodatkowo wesprą ich rozwój w zakresie: koncentracji, czytania ze zrozumieniem, myślenia logicznego i analitycznego, analizy wzrokowej i słuchowej, kategoryzowania, szeregowania. Wielkim atutem tej książeczki są czarno-białe zabawne ilustracje, które wzbogacają treść samych ćwiczeń.Szósta część serii Logopedyczne potyczki znakomicie uzupełnia materiał wspomagający doskonalenie prawidłowej wymowy głosek, znajdujący się w częściach wydanych wcześniej: głoski ciszące głoski syczące głoski szumiące głoski L-R głoski K-G Ćwiczenia zawarte w książeczkach tej serii są ułożone tak, aby zachować zasadę stopniowania trudności, czyli od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Skonstruowano je tak, aby były dla dzieci dobrą, angażującą zabawą, dzięki której konieczne, nawet najbardziej żmudne i trudne ćwiczenia staną się przyjemnością, do której będą chętnie wracać.Logopedyczne potyczki to zbiory ćwiczeń, które można wykorzystywać w gabinetach logopedycznych, w terapii pedagogicznej, a także w trakcie zabaw w domu. Ich rozwiązywanie przy jednoczesnym układaniu klocków w zestawie kontrolnym PUS przyciąga uwagę dziecka. Umożliwia również samokontrolę poprawności wybranych odpowiedzi. To nie tylko bardzo atrakcyjna dla dzieci forma nauki, ale także doskonały motywator do dalszych ćwiczeń.Autorką wszystkich książeczek z serii Logopedyczne potyczki (samych ćwiczeń, jak również ilustracji do nich) jest Magdalena Rybka, znana jako Logopedarybka.
Gramatyczne zabawy z czasownikiem Gramatyczne zabawy z czasownikiem to nowa książeczka PUS adresowana przede wszystkim do uczniów klas trzecich i starszych, którzy opanowali już podstawy gramatyki języka polskiego.Ćwiczenia zawarte w tej książeczce mają na celu doskonalenie umiejętności językowych dzieci, poszerzanie ich zasobu słownictwa, rozwijanie znajomości zasad gramatyki języka polskiego i zachęcanie do używania w języku mówionym i pisanym poprawnych form językowych.Gramatyczne zabawy z czasownikiem Uszeregowane zgodnie z zasadą stopniowania trudności ćwiczenia łączą zagadnienia gramatyczne, frazeologiczne, jak również stylistyczne. Niektóre zawierają elementy kodowania. Dodatkowo ćwiczenia te rozwijają inne ważne kompetencje i umiejętności, takie jak: logiczne myślenie, analizowanie i wnioskowanie, kategoryzowanie i szeregowanie, poszukiwanie analogii i kojarzenie. Całość jest pomyślana tak, aby dostarczyć dzieciom dużo dobrej intelektualnej zabawy, która pomaga im rozwinąć pełnię swojego potencjału.Sposób rozwiązywania ćwiczeń Ćwiczenia można rozwiązywać po kolei, ale także wybierając tylko niektóre z nich. Rozwiązując je, dziecko angażuje całą swoją uwagę i zdobytą wcześniej wiedzę, dzięki czemu widzi jej sens i potrafi zastosować ją w praktyce. Książeczka ta pełni jeszcze jedną ważną rolę pomaga dzieciom rozwijać samodzielność i wzmacnia poczucie odpowiedzialności za własną naukę i rozwój. To z kolei prowadzi do wzrostu wewnętrznej motywacji, dzięki czemu dzieci mogą osiągać sukcesy w nauce.Gramatyczne zabawy z czasownikiem Książeczka, która jest kolejnym tytułem w serii książeczek PUS z zakresu gramatyki języka polskiego, może być wykorzystywana jako materiał uzupełniający na lekcjach języka polskiego zarówno w edukacji systemowej, jak i w edukacji domowej, jako materiał wspomagający terapię pedagogiczną oraz jako materiał na zajęcia pozalekcyjne czy świetlicowe.
Karty pracy, przeznaczone dla dzieci w wieku 4–9 lat, mają na celu zapoznać młodszych odbiorców z emocjami, które towarzyszą nam każdego dnia, oraz pokazać, w jaki sposób można sobie z nimi radzić. Kolorowe ilustracje oraz ciekawe i zróżnicowane ćwiczenia zostały zaprojektowane tak, by zachęcić najmłodszych do aktywnej pracy. Formę kart dopasowano do potrzeb i zainteresowań dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze spektrum autyzmu.
Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak:
nazywanie uczuć
rozpoznawanie i rozróżnianie emocji
okazywanie złości/strachu/wstrętu w sposób społecznie akceptowany
analiza sytuacji problemowych.
Dodatkowo publikacja zawiera:
historyjki i zagadki związane z emocjami
„emocjonalne” memory
ponad 55 naklejek.
Książka należy do kolekcji i pakietu Z RELACJAMI ZA PAN BRAT.
AGNIESZKA KOLANKO – nauczycielka pracująca z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej w Wietrznie. Na co dzień także mama dwóch synów z zespołem Aspergera. Sama również zmaga się z tym zaburzeniem. Jej misją jest praca, która ma na celu jak najlepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w życiu społecznym, pokonywania wszelkich trudności oraz budowania poczucia własnej wartości.
Matematyczny trening to książka adresowana do uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Publikacja zawiera bogato ilustrowany zestaw różnorodnych zadań rozwijających oraz doskonalących myślenie matematyczne. W książce znajdują się m. in. zadania tekstowe, ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, kolorowanki, piramidy, grafy, drzewka, obliczenia zegarowe i pieniężne. Materiał ćwiczeniowy dotyczy działań (dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia) w zakresie 50. W publikacji znajdują się zarówno zadania łatwe, jak i te o wyższym poziomie trudności, które dziecko może wykonać samodzielnie lub pod kierunkiem osoby dorosłej.
Monografia Proces usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej. Studium teoretyczno-empiryczne jest ważnym i potrzebnym przedsięwzięciem naukowym, ukazującym w sposób kompleksowy zagadnienie usamodzielniania się wychowanków pieczy zastępczej. Stanowi również niezwykle cenne kompendium wiedzy na temat sposobów organizowania procesu usamodzielnienia, a także napotykanych trudności i ograniczeń w tym obszarze. Cenne rekomendacje i wnioski dla praktyki zawarte w pracy mogą przyczynić się do udoskonalania praktyki pomocowej w zakresie będącym przedmiotem podjętych analiz. Jest to o tyle istotne, że system pieczy zastępczej stoi przed licznymi wyzwaniami w zakresie skutecznego wspierania wychowanków we wchodzeniu w dorosłość. Warto podkreślić, że w Polsce brakuje ujednoliconego i wystandaryzowanego programu usamodzielniania wychowanków opuszczających pieczę zastępczą. Prezentowana monografia może wypełnić lukę w tym obszarze.
dr hab. Małgorzata Ciczkowska-Giedziuń, prof. uczelni
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
STEAM-owa szkoła to pojęcie, które odnosi się do edukacji opartej na metodzie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Inicjatywy STEAM w szkołach mają na celu zachęcanie uczniów do kreatywnego myślenia, rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów oraz współpracy w zróżnicowanych dziedzinach.
W ramach programu STEAM uczniowie uczestniczą w projektach, które łączą różne przedmioty i promują aktywne uczenie się. Na przykład, mogą tworzyć projekty inżynieryjne, które wymagają umiejętności z zakresu matematyki i sztuki, lub prowadzić badania naukowe, które angażują technologie.
Prezentowana książka ma na celu zgłębienie koncepcji STEAM w kontekście edukacji, analizę jego korzyści oraz zaprezentowanie konkretnych strategii i narzędzi, które mogą być stosowane w szkołach na różnych poziomach nauczania. Poprzez interdyscyplinarną perspektywę ukazuje, jak łączenie nauki ścisłej ze sztuką może pobudzić kreatywność, rozwijać umiejętności praktyczne i przygotować uczniów do wyzwań XXI wieku.
Partner merytoryczny: Steam Polska.
Scenariusze zajęć w dostępny i łatwy sposób pomogą w znalezieniu najlepszej formy aktywizacji seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. Ułatwią nawiązanie kontaktu oraz wyjaśnią i nadadzą kierunek pracy terapeutycznej.
Autorka jasno i szczegółowo wyjaśnia, jak przeprowadzić zajęcia, aby zainteresować i zaktywizować swojego podopiecznego. Metoda Montessori Senior, której inspiracje widoczne są w treści podręcznika, jest metodą przyjazną, opartą na uważności i życzliwości, jaką należy obdarzyć seniora podczas pracy. Przedstawione pomysły sprawdzą się w pracy grupowej oraz podczas zajęć indywidualnych na przykład w zaciszu domowym.
Scenariusze zostały podzielone na trzy grupy tematyczne. Dział pierwszy Poznajmy się przedstawia zajęcia mające na celu poznanie seniorów przez prowadzącego i innych uczestników – tego, co lubią robić, jakie mają cechy osobowości, czym się zajmowali zawodowo. Dział drugi Obchodzimy święta zawiera pomysły na prace utrwalające orientację w czasie oraz zwiększające odczuwanie radości związanej z przeżywaniem świąt. Najobszerniejszy trzeci dział Praca twórcza i manualna to inspiracje na zajęcia plastyczne, służące wyrażaniu uczuć poprzez działania kreatywne, przyczyniające się do poprawy nastroju, a także wpływające na utrzymanie sprawności manualnej.
Wszystkie scenariusze są proste do wykonania, dostosowane do możliwości osób z zaburzeniami neuropoznawczymi, a także wykorzystujące niedrogie i łatwo dostępne materiały. Załącznikami do części scenariuszy są szablony oraz inne potrzebne do ich realizacji pomoce, które dzięki zachowaniu odpowiednich proporcji można z łatwością skopiować.
Uczuciowe przedszkolaki. Emocje w sytuacjach. Część 2. Spokój, zazdrość, wstyd, zaskoczenie - Martyna Cembrzyńska - Komlogo Emocje w sytuacjach. Część 2 to drugi zestaw pomocy z serii Uczuciowe przedszkolaki, zaprojektowanej do rozwijania kompetencji emocjonalnych, społecznych i poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym. Zestaw ten może być także użyteczny dla starszych dzieci oraz dzieci z niepełnosprawnościami. Pomoc ta jest wszechstronna i nadaje się zarówno do pracy indywidualnej, jak i grupowej, w ramach zajęć edukacyjnych w przedszkolu, nauczania początkowego, a także jako inspiracja do zabaw w domu. Ma szczególne zastosowanie w terapii psychologicznej i pedagogicznej oraz na Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). Zestaw może być wykorzystywany przez psychologów, pedagogów, terapeutów TUS, nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, a także przez opiekunów i rodziców. Dzięki wykorzystaniu tego materiału można wspierać dzieci w rozwijaniu wielu umiejętności i funkcji.Sfera emocjonalno-społeczna: -rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, świadomość występowania różnych emocji w jednym czasie, świadomość różnic w przeżywaniu takich samych lub podobnych sytuacji u różnych osób, empatyczne postrzeganie przeżyć bohaterów, rozmawianie o emocjach, umiejętność oceny natężenia podstawowych emocji, rozmawianie o trudnych wydarzeniach, konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, empatia, wrażliwość na problemy innych i chęć pomagania, umiejętność przyjmowania prostych ról, naśladownictwo i działania naprzemienne, komunikacja. Sfera poznawcza: myślenie sytuacyjne, przyczynowo-skutkowe, logiczne, wyobraźnia, aktywne słuchanie, rozwijanie słownika biernego i czynnego, rozumienie prostych zdań, pytań i poleceń, umiejętność wypowiadania się, percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna, pamięć, koncentracja uwagi, grafomotoryka. Zawartość zestawu: książeczka z 40 opowiadaniami oraz zadaniami i instrukcją, 40 obrazków związanych z opowiadaniami oraz pytania, 4 dwustronne karty z buźkami symbolizującymi emocje, 4 dwustronne karty z twarzami dzieci przestawiającymi emocje, 40 dwustronnych kółek z twarzami dzieci i kolorami emocji, kolorowanka.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?