Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Rozwijaj inteligencję Twojego dziecka dzięki książkom z serii IQ EQ CQ!
- seria książeczek, która zadba o równomierny rozwój trzech najważniejszych inteligencji Twojego dziecka
- każdy z tytułów skupia się na rozwoju jednej z kluczowych sprawności inteligencji emocjonalnej (EQ), kreatywności (CQ) i logicznego myślenia (IQ)
- zawiera porady i wskazówki oraz propozycje zabaw, które przyczyniają się do wzrostu kreatywności, kompetencji emocjonalnych oraz logicznego myślenia.
- w znakomity sposób łączy teorię z praktyką, oferując rodzicom i wychowawcom cenna wiedzę o rozwoju dzieci, a maluchom fantastyczną zabawę
Wiele rodziajów inteligencji.
Książka EQ kładzie nacisk na rozwój inteligencji emocjonalnej, czyli zdolności do nazywania własnych uczuć i skutecznego radzenia sobie z emocjami w różnych sytuacjach.
Nie od dziś wiadomo, że inteligencja daje podstawę do przyszłych osiągnięć edukacyjnych dzieci, a w dalszej perspektywie do ich sukcesów w pracy zawodowej. Dlatego też chcąc wspomagać rozwój różnych rodzajów inteligencji Waszego dziecka, należy zapewnić mu odpowiednie warunki dla tego rozwoju i właściwe pomoce wspierające kształtowanie się inteligencji.
Współczesne badania pokazują, że nie ma jednego rodzaju inteligencji, a samo pojęcie inteligencja nie opisuje człowieka tylko w zakresie aktywności intelektualnej.
Inteligencja jest dynamiczna i wielopłaszczyznowa, może być nieustannie rozwijana. Rozwój myślenia i ciekawości Waszego dziecka w wieku 34 lat wiąże się z formowaniem jego postawy wobec nauki i rozwijaniem zainteresowań. Kształtuje się jego stosunek do różnych obowiązków, ale też do ludzi. Ma to ogromny wpływ na udany start w życie szkolne i umiejętność radzenia sobie z nowymi obowiązkami.
Nie ma lepszej metody wspierania rozwoju dziecka niż nauka przez zabawę i doświadczanie. Taka właśnie jest nasza seria!
Rozwijaj inteligencję Twojego dziecka dzięki książkom z serii IQ EQ CQ!
- seria książeczek, która zadba o równomierny rozwój trzech najważniejszych inteligencji Twojego dziecka
- każdy z tytułów skupia się na rozwoju jednej z kluczowych sprawności inteligencji emocjonalnej (EQ), kreatywności (CQ) i logicznego myślenia (IQ)
- zawiera porady i wskazówki oraz propozycje zabaw, które przyczyniają się do wzrostu kreatywności, kompetencji emocjonalnych oraz logicznego myślenia.
- w znakomity sposób łączy teorię z praktyką, oferując rodzicom i wychowawcom cenna wiedzę o rozwoju dzieci, a maluchom fantastyczną zabawę
Wiele rodziajów inteligencji.
Książka EQ kładzie nacisk na rozwój inteligencji emocjonalnej, czyli zdolności do nazywania własnych uczuć i skutecznego radzenia sobie z emocjami w różnych sytuacjach.
Nie od dziś wiadomo, że inteligencja daje podstawę do przyszłych osiągnięć edukacyjnych dzieci, a w dalszej perspektywie do ich sukcesów w pracy zawodowej. Dlatego też chcąc wspomagać rozwój różnych rodzajów inteligencji Waszego dziecka, należy zapewnić mu odpowiednie warunki dla tego rozwoju i właściwe pomoce wspierające kształtowanie się inteligencji.
Współczesne badania pokazują, że nie ma jednego rodzaju inteligencji, a samo pojęcie inteligencja nie opisuje człowieka tylko w zakresie aktywności intelektualnej.
Inteligencja jest dynamiczna i wielopłaszczyznowa, może być nieustannie rozwijana. Rozwój myślenia i ciekawości Waszego dziecka w wieku 34 lat wiąże się z formowaniem jego postawy wobec nauki i rozwijaniem zainteresowań. Kształtuje się jego stosunek do różnych obowiązków, ale też do ludzi. Ma to ogromny wpływ na udany start w życie szkolne i umiejętność radzenia sobie z nowymi obowiązkami.
Nie ma lepszej metody wspierania rozwoju dziecka niż nauka przez zabawę i doświadczanie. Taka właśnie jest nasza seria!
Rozwijaj inteligencję Twojego dziecka dzięki książkom z serii IQ EQ CQ!
- seria książeczek, która zadba o równomierny rozwój trzech najważniejszych inteligencji Twojego dziecka
- każdy z tytułów skupia się na rozwoju jednej z kluczowych sprawności inteligencji emocjonalnej (EQ), kreatywności (CQ) i logicznego myślenia (IQ)
- zawiera porady i wskazówki oraz propozycje zabaw, które przyczyniają się do wzrostu kreatywności, kompetencji emocjonalnych oraz logicznego myślenia.
- w znakomity sposób łączy teorię z praktyką, oferując rodzicom i wychowawcom cenna wiedzę o rozwoju dzieci, a maluchom fantastyczną zabawę
Wiele rodziajów inteligencji.
Książka EQ kładzie nacisk na rozwój inteligencji emocjonalnej, czyli zdolności do nazywania własnych uczuć i skutecznego radzenia sobie z emocjami w różnych sytuacjach.
Nie od dziś wiadomo, że inteligencja daje podstawę do przyszłych osiągnięć edukacyjnych dzieci, a w dalszej perspektywie do ich sukcesów w pracy zawodowej. Dlatego też chcąc wspomagać rozwój różnych rodzajów inteligencji Waszego dziecka, należy zapewnić mu odpowiednie warunki dla tego rozwoju i właściwe pomoce wspierające kształtowanie się inteligencji.
Współczesne badania pokazują, że nie ma jednego rodzaju inteligencji, a samo pojęcie inteligencja nie opisuje człowieka tylko w zakresie aktywności intelektualnej.
Inteligencja jest dynamiczna i wielopłaszczyznowa, może być nieustannie rozwijana. Rozwój myślenia i ciekawości Waszego dziecka w wieku 34 lat wiąże się z formowaniem jego postawy wobec nauki i rozwijaniem zainteresowań. Kształtuje się jego stosunek do różnych obowiązków, ale też do ludzi. Ma to ogromny wpływ na udany start w życie szkolne i umiejętność radzenia sobie z nowymi obowiązkami.
Nie ma lepszej metody wspierania rozwoju dziecka niż nauka przez zabawę i doświadczanie. Taka właśnie jest nasza seria!
Poradnik dla rodziców wraz z zestawem ćwiczeń dla 4-5 latków, wspierających rozwój dziecka poprzez stymulowanie dwóch półkul mózgu dziecka.Półkule odpowiedzialne za różne funkcje umysłowe i przetwarzają informacje w specyficzny, różny sposób.Prawa półkula jest związana z ""bardziej artystycznym"" funkcjonowaniem.Przypisuje się jej takie funkcje jak wyobraźnia, kreatywność, świadomość i czerpanie przyjemności ze sztuki, intuicję, wgląd, holistyczne myślenie, trójwymiarową wyobraźnię. Lewa półkula jest odpowiedzialna za bardziej logiczne i językowe funkcjonowanie. Przypisuje się jej takie funkcje jak logiczne i analityczne myślenie, ukierunkowanie na język, kompetencje matematyczne, planowanie, organizację.Książka ""Dwie połówki jednej główki UP!"" bierze pod uwagę sposób funkcjonowania obu półkul mózgu w procesie uczenia się dzieci, umożliwiając im jak najskuteczniejsze (i przyjemne!) uczenie się.
Struktura książki ujęta została w klasycznym układzie uwzględniającym trójelementowy schemat prezentujący analizę teoretyczną, metodologiczną i empiryczną (...). Na część teoretyczną składają się cztery rozdziały i podsumowanie, natomiast część empiryczna ujęta została w strukturze obejmującej dziesięć rozdziałów (...). Część teoretyczną stanowi opracowanie wprowadzające czytelnika w istotę problematyki badań ujętych w analizę przygotowania i wychowania wolontariuszy hospicyjnych w kontekście zadań tanatopedagogiki. W rozdziale metodologicznym Autorka koncentruje się na klasycznym ujęciu metodologii, prezentując przyjętą przez wielu badaczy i metodologów logikę wywodów rozpoczynającą się od przedmiotu i celu badań poprzez problematykę badań, zmienne i ich charakterystykę, metody i techniki badawcze, kończąc na scharakteryzowaniu organizacji badań. Część badawcza recenzowanej pracy to najobszerniejszy jej element ujęty w strukturze dziesięciu podrozdziałów. W poszczególnych podrozdziałach scharakteryzowane zostały cechy osobowe kandydatów na wolontariuszy hospicyjnych, ich motywacje oraz kompetencje. Poszczególne podrozdziały charakteryzują wyniki badań w kontekście wyżej wymienionych aspektów i zależności.Prof. dr hab. Józef BinnebeselKsiążka jest próbą szerokiej i wielokierunkowej analizy problematyki wolontariatu w kontekście opieki hospicyjnej w oparciu o liczne badania przeprowadzone w Hospicjum św. Łazarza w Krakowie. Publikacja stanowi szerokie kompendium wiedzy teoretycznej dotyczącej opieki paliatywnej oraz hospicyjnej i jednocześnie, dzięki opracowanym badaniom własnym, uaktualnia wiedzę na temat wolontariatu hospicyjnego.Struktura książki jest dostosowana do tego typu opracowań, zaś zasada porządkująca jest czytelna i wynika z konceptualizacji oraz operacjonalizacji terminów zawartych w tytule. Recenzowana książka jest interesującą propozycją wydawniczą. Należy szczególnie podkreślić jej wyjątkową aktualność, rzetelność przygotowania oraz nie tylko teoretyczny, ale także praktyczny jej wymiar. Zawarte w niej teksty spełniają wymagania właściwe tekstom naukowym.Dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
Główkuję i rozwiązuję. Księga łamigłówek dla dzieci 6-8 lat to wyjątkowo bogaty zbiór ciekawych zadań dla młodych miłośników umysłowej rozrywki. Każde dziecko, które lubi odnajdywać drogi w labiryntach, rozwiązywać krzyżówki i zadania matematyczne, łączyć punkty i wyszukiwać szczegóły z tą książką nie tylko miło spędzi czas, ale również poćwiczy logiczne myślenie, wzbogaci słownictwo i wiedzę o świecie.
Badania przydatności środka dydaktycznego, jakim jest utwór muzyczny na lekcji języka polskiego są tak naprawdę dopiero w fazie początkowej. Oprócz kilkunastu teoretycznych artykułów nie ma żadnej pracy zawierającej faktyczne dowody i dane liczbowe, które pozwoliłyby odpowiedzieć na pytanie, czy muzyka na zajęciach z literatury jest rzeczywiście przydatna, czy niesie ze sobą korzyści w procesie nauczania uczenia się.Książka podejmuje tematykę zastosowania utworu muzycznego na lekcji języka polskiego. Adresowana jest do nauczycieli polonistów szukających form, które mogą urozmaicić zajęcia oraz pozwolą na lepszy kontakt z młodzieżą.
Smoczek czy kciuk? Stałe pokarmy wcześniej czy później? Kiedy na nocnik, kiedy do własnego łóżka i kiedy wreszcie zacznie przesypiać noc?! Odwieczne pytania stawiane każdego dnia (i nocy) przez rodziców. Do tego nowsze zagadnienia: szczepienia, chodziki, alergie. I te najnowsze: czas spędzany przed ekranem i prezentowanie dzieci w mediach społecznościowych. Jak się w tym wszystkim połapać, co wybrać, jaką podjąć decyzję? Sprawdźmy, co o tym mówi nauka! Współautorka bestsellerów dla rodziców i wieloletnia współpracowniczka Daniela J. Siegela zaprzęgła badania naukowe do poszukiwania odpowiedzi na aż 60 nurtujących rodziców zagadnień. Nie musisz już słuchać sprzecznych rad i docierać na krańce internetu, aby dokonywać słusznych wyborów. Każdy problem omówiony jest w jasny i przejrzysty sposób: otrzymujemy dwa punkty widzenia na dany temat, zwięzłe informacje naukowe i podsumowanie. Jeśli nauka nie wypowiada się jednoznacznie, autorka pomaga podjąć taką decyzję, aby jak najlepiej pasowała do konkretnego dziecka i konkretnej rodziny.
Prezentowana publikacja obejmuje materiał z ćwiczeniami dotyczącymi odmiany rzeczownika oraz określania, nazywania stosunków przestrzennych, typu: „w”, „za”, „przed”, „nad”, „pod”, „do”. Materiał przeznaczony jest do pracy z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, afazją, ze spektrum autyzmu. Można go także wykorzystać jako pomoc w nauczaniu języka polskiego dla obcokrajowców. Z publikacji mogą korzystać zarówno logopedzi, terapeuci, jak i rodzice.
Tom 16 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Pedagogika zmiany w edukacji dziecka. Teoria badania praktyka w działaniach międzyedukacyjnych , prezentuje kolejne rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.W tomie 16 kontekst zmian i propozycji obejmuje obszary kształcenia i wychowania dziecka z uwzględnieniem różnych doświadczeń pedagogicznych, teorii i treści, które integrują się z głównymi założeniami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wyznaczają pola działań praktycznych i badawczych. Zamieszczone w nim opracowania zostały podzielone na dwie części.
W niniejszej publikacji przyjmujemy, że wiedza o socjalizacji ma oczywisty walor, specyficzny dla myślenia i działania pedagogicznego. Wspólnym obszarem zainteresowań teorii i praktyki w obrębie wiedzy o procesach edukacyjnych (wychowawczych) oraz teorii socjalizacji jest optymalny rozwój osobowości jednostki ludzkiej, we wzajemnej zależności ze środowiskiem społeczno-kulturowym.
Pedagogiczna perspektywa interpretacyjna towarzysząca analizie problematyki socjalizacji zakłada analizę różnych wymiarów socjalizacji pod kątem ich wagi i przydatności dla pedagogiki. Taki punkt widzenia umożliwia: (1) wyłonienie i zaakcentowanie wątków, które w obszarze studiów nad socjalizacją mają znaczenie dla badań nad wychowaniem oraz stanowią źródło problemów badawczych, pojęć, kategorii i kontekstów interpretacyjnych ważnych dla analizy procesów wychowania, oraz (2) interpretację treści, mechanizmów, obszarów i uwarunkowań procesów socjalizacji pod kątem ich potencjalnej waloryzacji, zakładającej możliwość zróżnicowanej koncepcyjnie ingerencji pedagogicznej.
W publikacji proponujemy analizę czterech wymiarów socjalizacji, które odnoszą się w różnym stopniu do dwóch podstawowych, pozostających ze sobą w ambiwalentnej relacji kontekstów tego procesu: społecznego i indywidualnego.
Rozdział 1 Socjalizacja w perspektywie studiów antropologicznych jest poświęcony opracowaniu problematyki socjalizacji z uwzględnieniem perspektywy antropologicznej. Socjalizacja jest w tym kontekście rozpatrywana jako obszar, na którym krzyżują się, z jednej strony, zainteresowania badawcze antropologii filozoficznej oraz licznych antropologii szczegółowych, z drugiej zaś pedagogiki jako nauki poszukującej odpowiedzi na pytania stawiane w związku z indywidualnym i społecznym funkcjonowaniem człowieka. Rozważania otwiera omówienie znaczenia kluczowych dla podjętej problematyki terminów: socjalizacja i antropologia. Strukturę właściwej analizy tworzą pary kategorii mających znaczenie z punktu widzenia studiów antropologicznych, które zarazem można uznać za relewantne pedagogicznie i wzbogacające refleksję nad zagadnieniem socjalizacji. Opracowaniu podlegają cztery pary kategorii: tożsamość indywidualna i tożsamość społeczna; autonomia i podporządkowanie; jedność i zróżnicowanie; obecność i nieobecność. Antropologiczny punkt widzenia na problematykę socjalizacji stawia w nowym świetle nie tylko kwestie traktowane jako klasycznie pedagogiczne, ale również otwiera pole do analizy zagadnień dotąd nieobecnych lub słabo obecnych w literaturze przedmiotu. Rozważania dopełnia określenie relacji, w jakiej pozostają wobec siebie kategorie z pary oraz przedmiotowych i dyscyplinarnych powiązań między antropologią i pedagogiką.
Rozdział 2 Biograficzny wymiar socjalizacji, łączący w swych interpretacjach jednostkowy i społeczny charakter socjalizacji, dotyczy jej wymiaru biograficznego. Celem rozważań jest odniesienie go do podstawowych obszarów działania i myślenia pedagogicznego zorientowanych na kategorię interweniowania w procesy socjalizacyjne. Rozdział zawiera treści dotyczące interpretacji pojęcia biografii osadzone w perspektywie interdyscyplinarnej, z wykorzystaniem kategorii niezbędnych do wielokontekstowej analizy socjalizacji w wymiarze biograficznym, oraz odwołania do zaplecza teoretycznego wyznaczającego podstawowe rozstrzygnięcia w zakresie podjętej analizy. Treści rozdziału obejmują także opis typologii faz procesu socjalizacji odniesionych do poszczególnych etapów cyklu życia oraz podstawową dla całego tekstu problematykę interwencji w procesy socjalizacji, interpretowaną z punktu widzenia pedagogiki, jej zróżnicowania koncepcyjnego i subdyscyplinarnego oraz jej podstawowych przesłanek teoretycznych i metodycznych.
Rozważania w rozdziale 3 Społeczny i instytucjonalny wymiar socjalizacji zainicjowano egzemplifikacjami zakłóconego przebiegu społecznego rozwoju istot ludzkich, co pozwoliło na ukazanie wagi oddziaływań, które ujęte zostały dalej jako socjalizacyjne. Prześledzono także relację między czynnikami biologicznymi i społecznymi w toku stawania się przez człowieka istotą społeczną. Zwrócono tu szczególną uwagę na procesy przyjmowania przez człowieka wartości oraz norm, które umożliwiają tworzenie konkretnych wzorów zachowań, w tym odnoszących się do sposobu realizacji ról społecznych. Procesy te stanowią najczęstsze składowe decydujące o zakwalifikowaniu zjawiska jako powiązanego z socjalizacją. Jej społeczne i instytucjonalne interpretacje, charakterystyka płaszczyzn, a w dalszej kolejności także strukturalnego modelu warunków socjalizacji, jej faz oraz ambiwalentnego charakteru znalazły wyraz w dalszych częściach rozdziału. Zawiera on także analizę teorii socjologicznych, w ramach których omówiono znaczenie procesu socjalizacji dla rozwoju indywidualnego oraz społecznego. Nie mniej istotne dla przyjętego w tym rozdziale kierunku analiz okazało się omówienie przestrzeni, w których umiejscawia się procesy socjalizacyjne. Na potrzeby tekstu szczegółowo zanalizowane zostały praktyki socjalizacyjne podejmowane w rodzinie, grupie rówieśniczej i szkole, przez media, w grupie wyznaniowej i środowisku pracy.
W rozdziale 4, ostatnim, zatytułowanym Socjalizacja w wymiarze kulturowym, przyjęto jako wstępne założenie antropologii kulturowej o nierozerwalnym związku socjalizacji z kulturą. W celu sprecyzowania znaczenia pojęciowego socjalizacji i kultury dokonano eksplikacji tych terminów. Podjęto próbę analitycznego określenia uwarunkowań socjalizacji i związanego z nią procesu kształtowania tożsamości, przedstawiono analizę współczesnych interpretacji pojęć socjalizacji i tożsamości oraz wskazano na adekwatność ich odniesień do struktur osobowych. Wyróżniono dwie fazy socjalizacji: pierwotną i wtórną, oraz zbieżne z nimi aspekty tożsamości. Analizując proces transmisji kulturowej, wskazano rolę narracji kulturowych, które są znaczące z punktu widzenia pedagogiki, a – zapisane w języku – kształtują m.in. środowisko rodzinne i regulują stosunki międzyludzkie. Rozdział zawiera także analizę nowego, wielokulturowego i międzykulturowego spojrzenia na socjalizację oraz charakterystykę człowieka pogranicza, znajdującego się w przestrzeni socjalizacji i wychowania.
Prezentowane karty pracy mają pomóc uczniom szczególnie w trakcie realizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w nabyciu umiejętności sprawnego czytania i pisania. Umiejętności te są warunkiem koniecznym do zdobywania przez dziecko wiedzy na kolejnych etapach edukacji.Realizacja zadań zawartych w kartach pracy ma doprowadzić przede wszystkim do nabycia przez dziecko automatyzmu w nazywaniu sylab (a właściwie graficznego obrazu określonego układu liter, gdyż nie zawsze uwzględniana jest tu struktura gramatyczna i słowotwórcza wyrazów), tzn. postrzeganiu i odczytywaniu sylab w sposób całościowy, oraz ma pomóc rozwijać zdolność umieszczania ich w odpowiedniej kolejności.Ćwiczenia pogrupowane zostały w określone kategorie. Ich kolejność nie jest przypadkowa. Wynika ze stopniowego wprowadzania nowych, coraz trudniejszych struktur sylabowo-wyrazowych opartych na tych poznanych już wcześniej. Szereg prezentowanych zadań wiąże się z kształceniem umiejętności czytania ze zrozumieniem, co jest wszak istotą nauki czytania.
Praktyczny poradnik dietetyczny dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu
Czy w przypadku dziecka z autyzmem powinno się wprowadzać specjalistyczną dietę?
Dlaczego dziecko autystyczne tak często odczuwa różne dolegliwości przewodu pokarmowego?
Dlaczego źle reaguje na pewne składniki pokarmowe?
Jaki jest związek rozwoju w spektrum autyzmu ze składnikami pożywienia?
Jak przeprowadzić trening jedzenia?
Na te i inne pytania nurtujące rodziców dzieci autystycznych odpowiada dr n. med. Justyna Jessa. Jako dietetyk kliniczny od lat zgłębia zagadnienie wpływu diety na funkcjonowanie dzieci w spektrum autyzmu. Przestudiowała setki publikacji na ten temat, przeanalizowała przypadki swoich pacjentów, których rodzice wprowadzili specjalistyczną dietę, i wynikami tych obserwacji dzieli się w książce. To pozycja, która pomoże usystematyzować wiedzę i odnaleźć się w gąszczu - nierzadko sprzecznych - informacji. Dzięki temu ułatwi rodzicom decyzję o wprowadzeniu diety dla dziecka autystycznego, przede wszystkim pozwoli świadomie ją ocenić.
Autyzm i dieta. Co jako rodzic powinieneś wiedzieć to przewodnik dla rodziców, którzy chcą poprawić stan zdrowia i komfort swojego autystycznego dziecka. Dr Justyna Jessa opisuje zagadnienia, które zostały już zbadane i które warto brać pod uwagę. Wskazuje symptomy i objawy, które powinno się obserwować, podpowiada, jakie badania trzeba wykonać, by mieć podstawy do interwencji dietetycznej. Opiera się na własnych badaniach, ale też podaje bogatą literaturę, przywołującą badania innych specjalistów w Polsce i za granicą. Wprowadza rodziców w dziedzinę, w której muszą świadomie podejmować liczne decyzje odnośnie do swoich dzieci, i w ten sposób udziela im cennego wsparcia.
Maria Wroniszewska, specjalistka ds. włączenia społecznego osób z ASD, Fundacja SYNAPSIS
Zachęcam do przeczytania tej książki, będącej wynikiem wieloletniej pracy dr Justyny Jessy, jej badań i niezliczonych spotkań z pacjentami w spektrum autyzmu. Mam nadzieję, a raczej jestem o tym przekonana, że rozwieje ona wiele rodzicielskich rozterek i wątpliwości, ale przede wszystkim pomoże spojrzeć na problemy żywieniowe dzieci z zupełnie innej perspektywy. Szacunek do pacjenta, niezależnie od tego, w jakim wzorcu neurorozwojowym wzrasta, jest najważniejszy, i należy się dzieciom i osobom w spektrum autyzmu również w kwestii uszanowania ich wyjątkowych wymagań dotyczących odżywiania i diety.
Izabela Hnidziuk-Machnica, współzałożycielka i dyrektor zarządzająca Fundacji AleKlasa
Książka podejmuje problem szczególnego rodzaju edukacji edukacji zdalnej dla szczególnych osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Głos zabierają w niej zarówno nauczyciele, terapeuci, rodzice i wychowawcy prowadzący zdalną edukację jak i osoby z niepełnosprawnościami, które nie tylko przedstawiają własne potrzeby, ale i rozwiązania mogące poprawić jakość tego rodzaju kształcenia.Nauczanie zdalne pozostanie z nami dłużej niż pandemia dlatego tę publikację polecamy serdecznie nauczycielom, terapeutom, rodzicom, studentom kierunków nauczycielskich i wszystkim osobom zainteresowanym wykorzystaniem nowoczesnych technologii komunikowania w edukacji.
W tradycyjnym podejściu do wychowania na pierwszym miejscu stawiany był autorytet władzy dorosłych, często oparty na strachu przed karą. Takie podejście określa się dziś wychowaniem autorytarnym i w miarę postępu wiedzy zauważono, że pociąga ono za sobą wiele negatywnych skutków.
W opozycji do modelu autorytarnego pojawiło się wychowanie wolne od zakazów, nakazów i kar. Naczelną zasadą nowego wychowania miał być partnerski dialog z dzieckiem. Okazało się jednak, że wychowanie zakładające radykalne ograniczenie władzy wychowawczej w praktyce nie zdaje egzaminu. Oba modele zawierają analogiczny błąd, polegający na zbyt jednostronnym postrzeganiu wychowania. W modelu autorytarnym brakuje właściwego miejsca dla dialogu, a w modelach przeciwnych mu przeoczono rolę władzy wychowawczej.
Paradoks obecnej sytuacji polega na tym, że z jednej strony dostrzega się poważne słabości współczesnego wychowania, a z drugiej – wciąż panuje niezachwiana wiara w słuszność jego założeń. Z tego powodu wielu rodziców i wychowawców, widząc nieskuteczność wychowania partnerskiego, albo całkowicie kapituluje, albo sięga po metody autorytarne. W jednym i w drugim przypadku przeżywają oni z tego powodu frustracje.
Znaleźliśmy się więc w sytuacji patowej, którą można przezwyciężyć tylko przez zmianę dominującego obecnie myślenia o wychowaniu. Ta książka ma nam pomóc wyzwolić się ze współczesnej „poprawności” poglądów na temat wychowania. Czytelnik znajdzie tu zupełnie inny opis tego, na czym polega wychowanie.
Właściwie funkcjonująca rodzina stanowi niezmiernie ważne środowisko wychowawcze, opiekuńcze, socjalizacyjne i kulturowe. Wypełnia ona istotne funkcje zarówno wobec młodego pokolenia (własnych dzieci), jak i wobec społeczeństwa. Realizując zadania wobec dzieci, kształtuje ich przyszłe losy edukacyjne, wychowawcze, społeczne, normatywne i zawodowe. W odniesieniu do społeczeństwa jest ona tą grupą ludzką, która podtrzymuje rozwój biologiczny, kształtuje kulturę, tradycje rodzinne, system wartości, normy społeczne.Publikacja stanowi próbę zwrócenia uwagi na współczesne zagrożenia w funkcjonowaniu rodziny, dzieci i młodzieży, które należy potraktować jako wyzwanie do podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w celu eliminowania bądź ograniczenia dysfunkcjonalności rodziny i patologicznych zachowań młodego pokolenia. Potrzeba wielostronnych analiz życia, struktury, przemian kulturowych, jakości funkcjonowania rodziny, zarówno tej tradycyjnej, jak i wzrastającej liczby alternatywnych związków rodzinnych, jest wciąż aktualna i konieczna ze względów diagnostycznych, w celu podejmowania działań profilaktycznych i wspierających politykę prorodzinną państwa.Prezentowana publikacja została podzielona na dwie części. Część pierwszą zatytułowano Społeczne zagrożenia współczesnej rodziny polskiej. Oddziaływania pedagogiczne w eliminowaniu trudności wychowawczych to tytuł drugiej części tej publikacji.
Sztywnostronicowe książki, które za pomocą sympatycznych ilustracji i rymowanek uczą dzieci trzech magicznych słów (Proszę, Dziękuję, Przepraszam) już od najmłodszych lat.
W książeczkach pojawia się ten sam Pan Szop, który ukazał się w Elementarzu dobrych manier, i wierszem przekazuje ważne informacje. Książki zachęcają też dziecko do interakcji – w środku zadania typu pogłaszcz kotka, zapukaj itd.
W książce "Dobre maniery. Proszę" przedstawiamy 8 sytuacji, w których zwierzątka o coś proszą. Wszystko przedstawione jest za pomocą sympatycznego wierszyka. Oprócz tego przy każdej sytuacji zachęcamy dziecko do zabawy. Ostatnia rozkładówka to podsumowanie.
Sztywnostronicowe książki, które za pomocą sympatycznych ilustracji i rymowanek uczą dzieci trzech magicznych słów (Proszę, Dziękuję, Przepraszam) już od najmłodszych lat. W książeczkach pojawia się ten sam Pan Szop, który ukazał się w Elementarzu dobrych manier, i wierszem przekazuje ważne informacje. Książki zachęcają też dziecko do interakcji – w środku zadania typu pogłaszcz kotka, zapukaj itd.
"Dobre maniery. Dziękuję" przedstawiamy 8 sytuacji, w których zwierzątka sobie za coś dziękują. Wszystko przedstawione jest za pomocą sympatycznego wierszyka. Oprócz tego przy każdej sytuacji zachęcamy dziecko do zabawy w szukanie książek, dmuchanie świeczek lub klaskanie w dłonie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?