"Co to, to nie" może stanowić początek istotnej debaty o tym, jak nie wykluczać i jednocześnie trzymać standardy. Niektórym książka Haliny Bortnowskiej pomoże skrystalizować swoje poglądy na tak trudne i złożone tematy jak stosunek do in vitro, aborcji, eutanazji, współczesnego antysemityzmu czy mentalności kary śmierci. Inni dowiedzą się z niej, na czym polega sztuka życia publicznego. Jeszcze inni będą tę książkę czytać po prostu jak poradnik, pomagający żyć, kochać, słuchać, rozumieć, odmawiać, wybierać, świętować, cierpieć, towarzyszyć cierpieniu czy być wolnym. Część czytelników pozna dzięki tej książce cechy dobrej pracy i uzyska wskazówki jak skutecznie pracować z grupą. Innych zainteresują przepisy kucharskie. Dla części najciekawsze będą rozważania poświęcone wierze, religii, Kościołowi, myśli Jana Pawła II. Zgodnie z tytułem, jedni będą czytać "Co to, to nie" jako głos sprzeciwu, a inni jako "myślennik" - czy nawet "zamyślennik". Myśli o Harrym Potterze i bohaterkach "Trylogii" Sienkiewicza przeplatają się z namysłem nad różnymi postaciami kwadratury koła i nad tym, co jest obecnie zadaniem ludzkości do wykonywania za każdym razem od nowa. Żywe zainteresowanie ważnymi problemami i przenikliwe rozważania ułatwiają zrozumienie współczesnego świata.
Ta książka, choć wydana dopiero z okazji jubileuszu 80 urodzin Haliny Bortnowskiej, powstawała przez ponad dwadzieścia lat. W przełomowym 1989 roku Halina Bortnowska kończyła 58 lat a za sobą miała wieloletnie doświadczenie pracy w miesięczniku "Znak" i "Tygodniku Powszechnym". Od kilku lat ponownie mieszkała w Warszawie i jeszcze w słynnym gazetowym "żłobku" przy ulicy Iwickiej zaczęła pisać do "Gazety Wyborczej", w której publikuje nieprzerwanie do dziś. W ten sposób, uczestnicząc w ważnych polskich i europejskich dyskusjach i debatach, stworzyła zbiór tekstów, który okazał się materiałem na książkę. Książka znanej publicystki została opracowana już bez jej redakcyjnego udziału i wzbogacona o wywiady jakich udzielała w ostatnich latach. Czytając "Co to, to nie" pamiętać trzeba, że składa się na nią tylko część tekstów Haliny Bortnowskiej, publikowanych prawie wyłącznie w tytułach Agory. Wciąż niewydane pozostają wcześniejsze i późniejsze teksty publikowane w innych miejscach, w tym również w blogu "Myślennik" pod adresem http://halinabortnowska.blox.pl.
"Co to, to nie. Myślennik Haliny Bortnowskiej" wypływa z bogatego życiowego doświadczenia. To dowód głębokiego zaintrygowania plątawidłami i próba wysnuwania z nich sensu. Nawet wtedy, gdy jest to sprzeciw, to bez wykrzyknika. "Każdy tekst Haliny Bortnowskiej czytam z ogromnym zaciekawieniem. Jej głos jest tyleż osobny, co i osobisty" - pisze w przedmowie do książki Adam Michnik.
Przenikliwa refleksja o kondycji człowieka końca wieku zawarta została w Lapidarnej, zaskakującej formie, w której sztuka spotyka się z nauką, a ironia i sarkastyczny dowcip z pełnym zrozumienia cepłem i liryzmem.
Walentyna Sazontiewa urodziła się w 1935 r. w Uljanowsku. Przez szereg lat była wykładowcą w tamtejszej Akademii Medycznej. Ostatnie kilkanaście spędziła w Polsce, prowadząc dziesiątki szkoleń, seminariów oraz wykładów z zakresu bioenergoterapii i chirurgii fantomowej. Przygotowała do pracy setki studentów, jednocześnie pomagając chorym, często nieuleczalnie...
Wybitna tłumaczka i eseistka wraca raz jeszcze do lektury trzech najsłynniejszych dzieł Thomasa Manna: Buddenbrooków, Czarodziejskiej góry i Doktora Faustusa. Idąc oryginalnym tropem, autorka analizuje poglądy Manna na niemiecką i europejską kulturę, odkrywa przed nami tajemnice jego warsztatu i zaszyfrowany w powieściach wizerunek wielkiego pisarza.
Autorka ukazuje nowy wymiar miłości małżeńskiej, sprawdzonej w najtrudniejszych momentach, sprawiającej, że choroba jednego z partnerów staje się wezwaniem do wzajemnej wymiany darów.
Pocałunek wyłania się z pradziejów - w tej książce znalazło się wszystko, czego chcielibyśmy się dowiedzieć na jego temat. Jak całowano na przestrzeni dziejów, jakie obyczaje wiążą się z pocałunkiem, co mówi o nim filozofia, socjologia i poezja. No i dlaczego sprawia nam to taką przyjemność.
Obecnie po raz pierwszy w historii dziesiątki milionów kobiet zajmuje najlepsze, wysoko wykwalifikowane stanowiska na rynku pracy. Doskonale wykształcone i szalenie ambitne panie wykonują zawody niegdyś zarezerwowane dla ich ojców, mężów i synów. Zmiana ma charakter światowy.W tej książce Alison Wolf przedstawia konsekwencje tej rewolucji: czemu lepiej wykształcone kobiety więcej pracują i winnych godzinach, czemu prawniczki noszą zawrotnie wysokie obcasy, jak przekłada się to na życie intymne i spadek dzietności, oraz kto tak naprawdę bierze na siebie obowiązki domowe. To przełomowa publikacja, w której autorka przeplata dane statystyczne z całego świata z wiedzą ekonomiczną, psychologiczną, historyczną, a całość okrasza ilustracjami ze współczesnego życia.To prawdziwa Biblia dla każdego, kto chce się dowiedzieć czegoś o współczesnych kobietach.""The Guardian""Książka Alison Wolf to błyskotliwy, klarowny i oryginalny wkład w dyskusję o kobietach i współczesnej gospodarce. Jeśli sprawy kobiet, pracy i rodziny w dzisiejszym świecie są dla ciebie ważne, to ta zaangażowana, obfitująca w fakty pozycja to lektura obowiązkowa.Chrystia Freeland, autorka książki Plutocrats
Nie ma mitu bez historii. Ale może być historia bez mitu. Gliński zrekonstruował mit Szarych Szeregów ze współczesnych odniesień. Bez prostackich metod wychowawczych. Bez płaskich analogii. To poniosło jego film. Czy była to terapia wstrząsowa? O tym opowiada ta książka...
Filip Bajon, profesor Szkoły Filmowej w Łodzi
Autorka książki jako dziennikarka oraz polska korespondentka (od ponad 20 lat mieszka i pracuje w Wielkiej Brytanii), będąc w samym centrum medialnej machiny - prezentuje cały wachlarz przemian jaki miał i ma miejsce na Wyspach. Jest to obraz kreowanych przez media brytyjskie postaw obywateli. Elżbieta Królikowska-Avis stara się również ocenić rolę w tych przemianach polityków brytyjskich, na przestrzeni ostatnich 25 lat. Wielka Brytania kojarzy nam się głównie z Big Benem, Królową Elżbietą II, słynną tea time, ale także z drugim domem dla wielu polskich emigrantów. Wielu z nas nie śledzi dokładnie mediów brytyjskich. Ewentualnie pojawiające się od czasu do czasu komentarze premiera Camerona dotyczące bezpośrednio naszych rodaków. Warto jednak przyjrzeć się bliżej i spojrzeć niejako od środka na ten kraj, wbrew pozorom znajdziemy w nim wiele analogii do polskiej sytuacji ...Autorka książki od ponad 20 lat mieszka i pracuje w Wielkiej Brytanii. Jako dziennikarka oraz polska korespondentka, będąc w samym centrum medialnej machiny - prezentuje cały wachlarz przemian jaki miał i ma miejsce na Wyspach. Jest to obraz kreowanych przez media brytyjskie postaw obywateli. Elżbieta Królikowska-Avis stara się również ocenić rolę w tych przemianach polityków brytyjskich, na przestrzeni ostatnich 25 lat. Według autorki Wielka Brytania znajduje się aktualnie na zakręcie, miota się między wezwaniem nowych, liberalnych czasów, a potrzebą porządku społecznego, bezpieczeństwa samych obywateli.Autorka określa postępujące na Wyspach zmiany: (...) jak marsz od heritage cinema, konserwatywnych, stylowych, świetnie zrealizowanych adaptacji literackich do kina New Labour Party, lewicowych, rozchełstanych, zrobionych na prędce dram społecznych. () Lawina przemian, jakie dokonały się za sprawą Flower Power Generation, spowodowała przesunięcie na lewo myślenia o państwie, społeczeństwie, rodzinie, systemie edukacyjnym czy wymiarze sprawiedliwości.
Za wszystkim, co jemy, kryje się jakaś historia.Właśnie teraz, gdzieś na świecie, zostają zabite 4 tysiące zwierząt. W ciągu ostatnich dziesięcioleci zwierzęta hodowlane znikały z naszych łąk i pastwisk, bo rozrastający się przemysł hodowlany zamknął je w klatkach i boksach. Rocznie pochłania on dziesiątki miliardów niewinnych istot, hodowanych na mięso, mleko i jaja, które codziennie zjadamy.Przez 3 lata Philip Lymbery podróżował po świecie i przyglądał się temu, jak wyglądaod kuchni"" przemysłowa hodowla zwierząt i jak wpływa na ludzi, zwierzęta i planetę. Lymbery odwiedza m.in. fabryki w Usa, Peru, Chinach, Meksyku i pokazuje, jak umyślnie pogarszana jest jakość jedzenia, które trafia na nasze stoły: od sztucznego przyspieszania wzrostu zwierząt, poprzez używanie ogromnych ilości środków chemicznych, antybiotyków, leków hormonalnych, po nadprodukcję zboża na paszę.Farmagedon jest wołaniem do naszego sumienia, wezwaniem do ujrzenia w hodowli przemysłowej jednej z najbardziej przerażających przyczyn marnowania żywności, cierpienia zwierząt, wymierania zagrożonych gatunków zwierząt, zanieczyszczenia wód oraz rosnącej liczby chorób cywilizacyjnych. Autor nie zostawia jednak czytelnika wyłącznie z bulwersującym obrazem przemysłu żywieniowego - pokazuje, jak w prosty sposób każdy konsument może uchronić się przed jedzeniem mięsa, jajek i mleka pozyskiwanych w tak skandaliczny sposób.Oto bulwersujący obraz produkcji jedzenia, które ląduje na naszych talerzach - obowiązkowa lektura dla wszystkich, których obchodzi, czym karmią siebie i swoich bliskich na co dzień.
Carl Rogers (1902-1987) - amerykański psycholog i psychoterapeuta, twórca psychoterapii niedyrektywnej nastawionej na klienta i jeden z głównych przedstawicieli psychologii humanistycznej. REBIS opublikował już jego Sposób bycia. O stawaniu się osobą to zbiór esejów Carla R. Rogersa zebranych z wielu lat pracy terapeutycznej. Zdaniem autora wszystkie one odnoszą się do spraw życia osobistego w naszym pogmatwanym świecie i mogą się przyczynić do wzbudzenia odwagi i pewności siebie, do zrozumienia osobistych trudności tych, którzy będą je czytać. Zbiór ten skierowany jest zarówno do specjalistów: psychologów, psychiatrów, nauczycieli, osób zarządzających przedsiębiorstwami itp., jak i tych wszystkich, którzy poszukują dróg rozwoju osobistego. Elementem łączącym te eseje jest ciepły, entuzjastyczny, pełen przekonania i troski ton autora. `Oto spotykamy się z człowiekiem, który cierpliwie, lecz przy użyciu wszelkich dostępnych środków, próbuje usłyszeć innych i siebie samego`. Z przedmowy Petera D. Kramera
Moim mottem stało się przekonanie, że wolnym jest ten, kto rewolucję rozpoczyna w sobie samym, kto najpierw zmienia siebie, a nie walczy fanatycznie z innymi - autor.
Pierwsza monografia teatralnej i radiowej twórczości Zbigniewa Herberta, a zarazem oryginalny portret wielkiego poety. Książka Jacka Kopcińskiego, wybitnego literaturoznawcy i krytyka teatralnego, nie tylko pogłębia odczytanie twórczości autora Jaskini filozofów, ale wnosi także istotny wkład w rozumienie nowoczesnego teatru. Rozpisując swoje dramaty ""na głosy"", przekonuje Kopciński, Herbert stworzył wyjątkową formę literacko-teatralną, która sama w sobie stała się metaforą antropologiczną. Historyczny kontekst, filozoficzne tło, wnikliwe interpretacje dramatów poety poparte nadzwyczajną precyzją analiz czynią z lektury tej książki prawdziwą przygodę duchową.
Gdy mówimy o niebezpieczeństwach konsumpcjonizmu, obwiniamy wolność. Gdy wskazujemy na aborcję, obwiniamy wolność. Gdy szukamy źródeł pornografii, podejrzewamy wolność. (…) Może się mylę, ale często – bardzo często – widzę, jak nasz lęk przed wolnością staje się większy niż lęk przed przemocą”.
(fragment książki)
Tematy wzajemnego stosunku Kościoła i państwa, poszanowania wartości chrześcijańskich czy dopuszczalności aborcji przez lata nie straciły na aktualności i wciąż są podejmowane w mediach i publicznej dyskusji. W piętnastą rocznicę śmierci ks. Józefa Tischnera Wydawnictwo Znak wznawia jedną z jego najgłośniejszych książek. Po dwudziestu dwóch latach od pierwszego wydania, polskie zmagania z tytułowym nieszczęsnym darem wolności wciąż nie dobiegły końca.
Ks. Andrzej Luter wybrał kilkanaście filmów z czasów PRL-u, istotnych dla niego z aksjologicznego punktu widzenia. Filmów niekoniecznie najwybitniejszych, ale subiektywnie najważniejszych. Dzięki temu sentymentalnemu powrotowi otrzymujemy opowieść szkatułkową niepozbawioną krytycyzmu, ironii, ale i nostalgii. To opowieść o kinie polskim z tamtych lat i o pokoleniu, którego młodość przypadła na lata siedemdziesiąte. „Sztuka nie może być prawdziwym życiem – pisze autor – ale jest źródłem rozumienia życia, powinna nim być”. Opisane filmy pomogły jemu samemu zrozumieć życie i świat.
Bieszczady epoki gierkowskiej. Nad rozległymi połoninami i lasami w imieniu PZPR sprawują władzę wojskowi. Tajny ośrodek wypoczynkowo-myśliwski w Arłamowie jest ulubionym miejscem pobytu dostojników z „bratnich krajów”. Bieszczady w niniejszej książce to miejsce niezwykłe, miejsce działania duchów i demonów otwierające się na różne czasy i przestrzenie. Obok Edwarda Gierka, Piotra Jaroszewicza, pułkownika Kazimierza Doskoczyńskiego oraz generała Zygmunta Berlinga pojawiają się Eutropiusz, Konstantyn Wielki, Justynian Wielki, Władysław Warneńczyk, Tamerlan, Stalin. Akcja przenosi Czytelnika do Konstantynopola początków chrześcijaństwa, Moskwy czasów „kultu jednostki”, aż po Warszawę lat 70. Podróż przez ponad 1500 lat umożliwia zrozumienie, a raczej odczytanie na nowo, teraźniejszości.
Autor Duchów Arłamowa ukazuje, jak pewne odległe zjawiska historyczne znalazły swoją kontynuację w epoce budowy komunizmu. Stalin, tworząc państwo radzieckie, korzystał całymi garściami z doświadczeń i osiągnięć Bizancjum. Leninowski terror odwoływał się do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, zaś stalinowski – do rządów Justyniana Wielkiego. Niemal bizantyjską władzą dysponowali także polscy dostojnicy partyjni, łącznie z pułkownikiem Kazimierzem Doskoczyńskim, któremu po bizantyjsku zamarzyło się zmienić nazwę Mucznego na Kazimierzowo.
Henryk Nicpoń urodzony w 1956 r. w Stalowej Woli, na stałe mieszka w Rzeszowie. Pisze artykuły i reportaże dla polskich dzienników. Otrzymał m.in. nagrodę im. Władysława Orkana za twórczość literacką: „Lewiatan królowej Bony”, zbiór reportaży „Za wrotami cudów” oraz „Tajemnica Soliny”. Jest również autorem tomiku poetyckiego „Zapach maciejki”.
Chesterton
Obrońca wiary, konserwatysta, sympatyk Polski; mistrz groteski, paradoksu i absurdalnego humoru; pisarz, dziennikarz, publicysta, poeta i rysownik; autor książek od apologetycznych po detektywistyczne.
Nawrócenie
Ostateczna decyzja o konwersji to otchłań pełna niezgłębionych mocy wszechświata. Przestrzeń między podjęciem a niepodjęciem tego kroku jest tak mała, a zarazem tak ogromna.
Katolicyzm
Co innego jednak uznać, że katolicyzm jest dobry, a co innego uznać, że ma rację. Co innego uznać, że ma rację, a co innego uznać, że ma zawsze rację.
Prawda
Złapała mnie na niewidzialny haczyk i niewidzialną nitkę, która jest na tyle długa, że mogę zawędrować aż na koniec świata, ale wystarczy szarpnięcie tej nitki, żeby mnie z powrotem sprowadzić.
Religia
Z dumą tkwię w okowach przestarzałych dogmatów i martwych wyznań wiary, ponieważ doskonale wiem, że to heretyckie wyznania wiary są martwe i że tylko sensowne dogmaty żyją na tyle długo, by nazywać je przestarzałymi.
Magia
Nie ma gorszego bigota od ateisty.??
Skoordynowany przez Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej w maju 2012 roku strajk w obronie praw socjalnych artystów pod hasłem „Dzień bez sztuki” (w geście solidarności na jeden dzień zamknęły się galerie i muzea w całej Polsce) zainicjował dyskusję o zawodzie artysty i skrystalizował grupę tych, którzy postanowili walczyć o swoje prawa. Wydana wówczas gazeta strajkowa pisała o artystach tak: „nie mając stałego zatrudnienia, z trudem wiążą koniec z końcem. Pracują dużo, zarabiają słabo i nieregularnie. Stają się też pierwszymi ofiarami cięć budżetowych w instytucjach kultury i niekorzystnych zmian na rynku pracy. Artyści nie są biznesmenami, nie tworzą z myślą o zysku. Niektóre dzieła, często te najważniejsze dla społeczeństwa, nawet nie nadają się do sprzedaży. A wielu twórców, także tych, którzy już weszli na karty encyklopedii, pozostaje poza systemem ubezpieczeń emerytalnych i zdrowotnych”.
CZARNA KSIĘGA POLSKICH ARTYSTÓW, przygotowana przez środowisko skupione wokół Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej, ukazuje sformułowaną z perspektywy samych artystów wizję tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Pokazuje również jak przebiega walka polskich artystów o poprawę ich statusu i jak ten proces wpisuje się w wieloletnie działania artystów ze wszystkich krajów Unii Europejskiej, Kanady czy USA.
CZARNA KSIĘGA pokazuje różnice między popularnym postrzeganiem artysty i aktu twórczego a rzeczywistością, w której tworzą artyści. Opisuje też związki między polityką kulturalną a problemami zwykłych robotników sztuki – artystów i innych twórców kultury. Rozlicza się z szeregiem mitów towarzyszących pracy twórczej. To swoisty podręcznik, który definiuje, czym jest status artysty, daje artystom do ręki konkretne argumenty do walki o swoje prawa, a politykom i decydentom wiedzę na temat współczesnej kultury.
Artyści od początku transformacji są postawieni w sytuacji bolesnego zawieszenia. Z jednej strony tworzona przez nich sztuka jest przedmiotem prestiżowych prezentacji przygotowywanych z okazji ważnych wydarzeń międzynarodowych (m.in. Polska Prezydencja w UE) z drugiej natomiast w przeciwieństwie do muzyków czy aktorów nie mogą liczyć na wynagrodzenia proporcjonalne do koniecznego wkładu pracy. Publikacja, przygotowywana przez to środowisko ukazuje wizję samych artystów, tego, jak powinna być wspierana sztuka, ta wizja jaskrawo kontrastuje z tym, co za niezbędne uważają politycy odpowiedzialni za kulturę.
Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
To oni stworzyli literaturę polską w tym kształcie, w jakim istnieje dzisiaj. Józef Mackiewicz i Stanisław Cat-Mackiewicz, Konstanty Ildefons Gałczyński i Czesław Miłosz, Władysław Broniewski i Gustaw Herling-Grudziński, Jan Lechoń i Jerzy Andrzejewski, Melchior Wańkowicz i Adam Ważyk oraz wielu innych. Wojna przeorała ich życiorysy. Jedni zapisać się mieli w dziejach jako niezłomni strażnicy najwyższych wartości, drudzy - jako konformiści. W swoich zmaganiach z historią kładli na szalę to, co mieli najcenniejszego: talent. Zyskali - glorię lub infamię, a bywało: i glorię i infamię. O nich jest ta książka.
Gianluigi Nuzzi urodził się w Mediolanie w 1969 roku. Obecnie jest wysłannikiem włoskiego tygodnika Panorama, wcześniej pracował dla Il Giornale i współpracował z Corriere della Sera. Od 1994 roku zajmuje się najważniejszymi śledztwami o charakterze politycznym i finansowym we Włoszech. W ostatnich latach jego sensacyjne materiały odbiły się szerokim echem w całym kraju i zapoczątkowały nowe śledztwa, między innymi w sprawie byłego ministra Vincenza Visca przeciwko byłemu szefowi włoskiej policji skarbowej Robertowi Specialemu. Nuzzi opublikował podsłuchane rozmowy telefoniczne Piera Fassiniego z Giovannim Consortem oraz Gianpiera Fioraniego z Antoniem Faziem, które miały wpływ na rozwój śledztwa w sprawie przejęć banków BNL (Banca Nazionale del Lavoro) i Antonveneta. Publikował także materiały związane z dochodzeniami prowadzonymi przeciwko byłemu premierowi Włoch Romanowi Prodiemu.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?