Skuteczne narzędzia do pracy z OCDOsoby zmagające się z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi (OCD) każdego dnia muszą stawić czoło natrętnym myślom. Przymus wykonywania określonych czynności utrudnia realizację codziennych zadań i znacząco obniża jakość życia. Dzięki odpowiednim narzędziom opartym na terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz uważności możliwa jest zmiana, która pozwoli złagodzić lęki i poprawić funkcjonowanie w społeczeństwie.Jon Hershfield i Tom Corboy z dużą dozą empatii i współczucia wyjaśniają, czym charakteryzuje się OCD i jak minimalizować jego objawy. W przystępny sposób tłumaczą, jak wykorzystywać medytację, techniki wyobrażeniowe oraz ekspozycję z powstrzymaniem reakcji (ERP) do radzenia sobie z obsesyjnymi myślami i kompulsjami. W uzupełnionym i zaktualizowanym wydaniu znalazły się informacje o najnowszych metodach wzmacniających myśli adaptacyjne, techniki oparte na metaforach zgodne z założeniami terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) czy wskazówki dotyczące pracy z OCD egzystencjalnym. Wyjaśniony krok po kroku proces habituacji pozwala trwale zmienić błędne przekonania.Książka zawiera praktyczne ćwiczenia, które pomogą usprawnić proces terapeutyczny. Z poradnika skorzystają nie tylko specjaliści, ale przede wszystkim pacjenci oraz ich bliscy.Jon Hershfield - terapeuta par i rodzin, dyrektor Center for OCD and Anxiety przy szpitalu psychiatrycznym Sheppard Pratt w Towson. Specjalizuje się w stosowaniu uważności (mindfulness) oraz terapii CBT w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych oraz pokrewnych.Tom Corboy- dyrektor wykonawczy OCD Center for Los Angeles. Licencjonowany psychoterapeuta specjalizujący się w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych i powiązanych z nimi zaburzeń lękowych.
Tradycyjnie głównym zagadnieniem etyki badań medycznych były eksperymenty lub próby kliniczne przeprowadzane z udziałem ludzi. Od dłuższego czasu coraz większą rolę odgrywają jednak badania dotyczące zdrowia, których bezpośrednim przedmiotem są nie tyle same osoby, ile ich dane, zazwyczaj uzyskiwane w trakcie opieki zdrowotnej. Niniejszy tom pod redakcją naukową Włodzimierza Galewicza ma stanowić pierwszą część planowanej Antologii etyki badań naukowych. Jest on poświęcony najistotniejszym etycznym aspektom tego typu badań, opartych na wtórnym wykorzystaniu danych dotyczących zdrowia, takich jak wymóg anonimizacji lub warunek świadomej zgody.
Gilles Deleuze, który widział w Spinozie prekursora myślenia immanencji, twierdził, że kwestia immanencji zaznacza się we współczesnej filozofii, gdy fenomenologia konfrontuje się z metafizyką. W wykładzie Martina Heideggera Koniec metafizyki i zadanie myślenia czytamy jednak: "Metafizyka, znajdując się przypuszczalnie na końcowym etapie swoich dziejów, nie dopuszcza do pojawienia się innego myślenia, mimo że ono przecież jest". Heidegger odnosił się tu zapewne do własnego późnego myślenia, ale również odejście od filozofii i przejście do nie-filozofii, którego dokonuje Franois Laruelle, możemy rozumieć jako przejaw tego innego myślenia, myślenia chcącego zerwać z filozofią. Status filozofii w ich myśleniu staje się czymś problematycznym, a sama filozofia zdaje się w nim zanikać na rzecz jakiegoś innego myślenia, myślenia już poza filozofią, a może nawet i kontemplacji.Jak zatem można dziś myśleć immanencję? Teksty zebrane w tej książce w mniej lub bardziej bezpośredni sposób próbują odpowiedzieć na to pytanie, dając pewne spektrum immanencji, którego dialektyka - dialektyka spektralna - została przedstawiona w ostatnim artykule.Jest to tekst żywy i przejmujący, momentami niepokojący, dający do myślenia, stawiający fundamentalne pytania nie tylko o nasze istnienie w czasie i przestrzeni, ale o samą fenomenologię, jej źródłowość, tożsamość, nieprzemijającą aktualność - jej metafizyczność. Być może tekst Cezarego Woźniaka staje się już nie-fenomenologią. Jednak fenomenologia i nie-fenomenologia, jak filozofia i nie-filozofia, potrzebują siebie nawzajem i stanowią nierozerwalny splot.Z recenzji dr hab. Moniki Murawskiej, prof. ASP w WarszawieCezary Woźniak - filozof, tłumacz, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Instytutu Kultury UJ. Autor książek Martina Heideggera myślenie sztuki i Okamgnienie. Doświadczenie źródłowe a granice filozofii (wznowienie pt. Heidegger. Da/Augenblick) oraz artykułów publikowanych m. in. w "Kwartalniku Filozoficznym", "Przeglądzie Filozoficznym", "Principiach" i "Argumencie".
Tematyka pracy jest unikatowa na krajowym rynku wydawniczym. Dotychczas brakowało polskiej publikacji psychologicznej i/lub dotyczącej psychoterapii, która odnosiłaby się bezpośrednio do problematyki separacji w relacjach społecznych. Zjawisko separacji zostało przedstawione w sposób autorski, z jednoczesnym odniesieniem do literatury przedmiotu. Monografia Separacje – perspektywa rozwojowa i psychoterapeutyczna znajdzie odbiorców wśród psychologów, pedagogów i lekarzy. Mogą sięgnąć po nią również inne osoby wykonujące zawody związane z niesieniem pomocy. Tom będzie szczególnie inspirujący dla psychoterapeutów różnych nurtów teoretycznych.
Z recenzji prof. dr hab. Katarzyny Schier
Bogusława Piasecka, psycholożka, doktor nauk społecznych, certyfikowana psychoterapeutka i superwizorka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, adiunktka w Instytucie Psychologii Stosowanej UJ, członkini Zarządu Ośrodka Szkoleń Systemowych. Prowadzi psychoterapię indywidualną dorosłych, psychoterapię par i rodzin. Działa w zespole Ambulatorium Terapii Rodzin przy Oddziale Klinicznym Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Jest wieloletnią nauczycielką psychoterapii oraz autorką publikacji z tej dziedziny. Pracuje w podejściu systemowym z uwzględnieniem teorii psychodynamicznych Katarzyna Morajda, psycholożka, doktor nauk społecznych, psychoterapeutka. Specjalistka w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży. Prowadzi psychoterapię indywidualną, rodzin i par. Pracuje w SPP-P „Krakowski Ośrodek Terapii” w Zespole Terapii Rodzin oraz Pracowni Psychoterapii „Dialogi”. Jest nauczycielką psychoterapii, prowadzi zajęcia z zakresu terapii systemowej w ramach kursów całościowych Ośrodka Szkoleń Systemowych oraz Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Psychoterapii. Członkini zarządu Ośrodka Szkoleń Systemowych. Jej zainteresowania zawodowe i naukowe koncentrują się wokół psychologii rodziny i psychologii rozwojowej. W ramach rozprawy doktorskiej prowadziła badania dotyczące koncepcji siebie i rozwoju tożsamości młodzieży wychowującej się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w zależności od ich sytuacji rodzinnej. Jest autorką i współautorką publikacji naukowych oraz wystąpień konferencyjnych dotyczących psychoterapii i pracy z rodziną. Pracuje w podejściu systemowym.
Problematyka integracji europejskiej wraz z jej gospodarczymi konsekwencjami jest jednym z bardziej kontrowersyjnych tematów. Duży nacisk Unii Europejskiej na kwestie środowiskowe skutkuje zaostrzaniem istniejących regulacji oraz tworzeniem nowych, co budzi wiele sporów. Obecna dotkliwość tych regulacji, niezależnie od potencjalnych korzyści dla przyszłych generacji, utrudnia zrozumienie ich zasadności. Autor niniejszej monografii postawił sobie za cel omówienie wybranych elementów procesu integracji i ochrony środowiska oraz wskazanie argumentacji uzasadniającej opisane działania wraz z przykładową analizą kosztów i korzyści. Problemy przedstawione zostały według pewnego schematu; podbudowę teoretyczną - tam gdzie jest zasadna - uzupełniono praktycznymi przykładami wdrożenia poszczególnych koncepcji. Książka nie pretenduje do miana podręcznika, niemniej prezentuje różne aspekty integracji i regulacji środowiskowych, pogłębioną dyskusję i studia przypadków.
Zapanuj nad swoimi lękamiStatystycznie jeden na trzech nastolatków zmaga się z lękiem i poczuciem przytłoczenia. Silne emocje, natrętne myśli i reakcje ciała nie pozwalają realizować swoich obowiązków i pasji. Pierwszym krokiem w stronę odnalezienia równowagi jest zrozumienie przyczyn powstawania tych stanowi poznanie sposobów radzenia sobie z nimi.Lisa M. Schab wyjaśnia, jak szkoła, zajęcia dodatkowe czy relacje z rówieśnikami mogą wzmagać niepokój, a nawet powodować ataki paniki. Na konkretnych przykładach pokazuje,jak rozpoznawać symptomy narastającego lęku i odpowiednio na nie reagować.Wykorzystując sprawdzone narzędzia terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) i dialektyczno-behawioralnej (DBT), uczy radzenia sobie z trudnymi emocjami.Zaproponowane ćwiczenia oparte na uważności, medytacji i technikach oddechowych mogą pomóc w budowaniu odporności psychicznej. Nowe wydanie książki zostało uzupełnione o metody radzenia sobie z presją sukcesu, negatywnym wpływem mediów społecznościowych czy lękiem egzaminacyjnym.Lęk i zamartwianie się u nastolatków to kompleksowy przewodnik dla młodych osób chcących odzyskać kontrolę nad życiem i rozwijać świadomość siebie. Poradnik pomoże również rodzicom i terapeutom w codziennej pracy z młodzieżą.Zdarza mi się myśleć, że książka Lisy M. Schab jest jedną z najważniejszych na świecie. Dlaczego? Dlatego, że stanowi absolutnie doskonałe antidotum na jeden z fundamentalnych i najbardziej powszechnych problemów współczesności: lęk.Przemek Staroń, autor książki Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiemDzięki wieloletniej pracy z nastolatkami dobrze rozumiem ich krytyczne spojrzenie narzeczywistość. Jestem przekonana, że każdy z nich znajdzie tuinformacje, które pomogą lepiej zrozumieć przeżywane emocje i samego siebie. Wsparcie rodziców jest w tym okresie jestnieocenione,dlatego i oni powinni sięgnąć potę pozycję.Magdalena Halicka, psycholożka dzieci i młodzieży, psychotraumatolożkaLisa M. Schab jest psychoterapeutką i autorką kilkunastu poradników. R egularn i e pisuje felietony o nastolatk ach i młodszych dzieci ach dla "Chicago Parent " oraz na temat y rodzin ne dla "The Sun Newspapers ". Jest członki nią National Association of Social Workers (NASW).
Pomóż swojemu dziecku oswoić lękKażde dziecko od czasu do czasu odczuwa niepokój - może bać się ciemności, obawiać się nowej szkoły lub denerwować się przed sprawdzianem. Kiedy jednak lęk przybiera zbyt intensywne formy, przeradzając się w ataki paniki, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne czy fobię społeczną, może utrudnić prawidłowy rozwój dziecka. Autorzy książki pokazują, jak pomóc najmłodszym radzić sobie z tymi problemami.Przedstawiony program pracy z dziećmi lękowymi opiera się na dowodach naukowych oraz narzędziach terapii poznawczo-behawioralnej (CBT). Pomaga on w prawidłowym rozpoznawaniu, werbalizowaniu i radzeniu sobie z lękiem. Praktyczne ćwiczenia, skierowane zarówno do dzieci, jak i rodziców, pozwolą oswoić trudne sytuacje, a zaprezentowane techniki umożliwią odpowiednie reagowanie na nagłe ataki paniki. Metoda małych kroków obniża lęk do poziomu, na którym dziecko sobie z nim poradzi. Drugie wydanie tego bestsellerowego poradnika zostało uzupełnione o wyniki najnowszych badań dotyczących pracy z młodymi osobami z trudnościami w nauce, problemami zdrowotnymi czy niepełnosprawnością.Lęk u dzieci to nieoceniona pomoc dla rodziców, opiekunów oraz specjalistów - psychoterapeutów, psychologów i pedagogów, którzy szukają skutecznych i pełnych współczucia metod. Ta książka pomoże przemienić lęk w siłę, pozwalając dzieciom cieszyć się pełnią życia.Ronald M. Rapee,PhD,jest profesorem Wydziału Psychologii Macquarie University w Sydney i dyrektorem tamtejszego Centre for EmotionalHealth. Był jednym z konsultantów pracujących przy klasyfikacji DSM-IV i DSM-5 i członkiem komitetów doradczych organizacji krajowych i międzynarodowych. Stworzył Cool Kids - program terapeutyczny o dowiedzionej naukowo skuteczności, przeznaczonych dla lękowych dzieci i nastolatków, wykorzystywany przez departamenty zdrowia, terapeutów i organizacje w ponad 30 krajach.Ann Wignall, PsyD, jest psycholożką kliniczną i dyrektorkąwydziału zdrowia psychicznego dzieci w Northern Sydney Health Service. W 1995 rokuzałożyła Child and Adolescent Anxiety Clinic przy Royal North Shore Hospital.Prowadzi krajowe programy szkoleniowe w zakresie terapii oraz wczesnej interwencji zaburzeń lękowych i depresji.Susan H. Spence, PhD, psycholożka kliniczna i badaczkaspecjalizująca się w ocenie, prewencji i leczeniu lęków oraz depresji u dzieci i młodzieży. Jest emerytowaną profesorką Griffith University w Australii.Cieszy się międzynarodowym uznaniem, otrzymała wiele znaczących nagród za swój wkład w terapię zdrowia psychicznego młodzieży.Vanessa Cobham, PhD,psycholożka kliniczna specjalizująca się w terapii lęku oraz stresu pourazowego u dzieci i młodzieży. Jest profesorką University of Queensland, pracujew australijskimChild and Youth Mental Health Service.HeidiLyneham, PhD, jest psycholożką kliniczną i badaczkązajmującą się oceną i terapią trudności emocjonalnych u dzieci i rodzin. Pracuje jako dyrektorka kliniki w Centre for EmotionalHealth przy Macquarie University w Sydney.
Kolejna książka autorki Dorosłych dzieci niedojrzałych emocjonalnie rodziców Jako osoba wychowana przez niedojrzałego emocjonalnie rodzica musiałaś przejść długą drogę, by uwolnić się spod jego wpływu. Niestety, w twoim życiu pojawiają się inne osoby powodujące frustrację i niezdolne do empatii. W relacjach z nimi możesz czuć się osamotniona, ignorowana i lekceważona. Kiedy zrozumiesz, w jaki sposób manipulują one twoimi uczuciami, będziesz mogła bronić się przed ich krzywdzącym wpływem. Lindsay C. Gibson, analizując przypadki swoich pacjentów, przedstawia konsekwencje dorastania z egocentrycznym, krytykującym czy emocjonalnie niedostępnym opiekunem. Obniżone poczucie własnej wartości, nieumiejętność stawiania granic czy zaniedbywanie własnych potrzeb to tylko niektóre mechanizmy obronne wyniesione z dzieciństwa. Zawarte w książce praktyczne ćwiczenia pomogą w budowaniu zdrowych, świadomych relacji opartych na wzajemnym szacunku oraz w wypracowywaniu strategii radzenia sobie z presją niedojrzałych emocjonalnie osób. To kompleksowy poradnik dla wszystkich, którzy chcieliby uwolnić się od brzemienia błędów wychowawczych rodziców i wspomagać swój rozwój. Lindsay C. Gibson, PsyD, psycholożka kliniczna specjalizująca się w psychoterapii indywidualnej oraz treningu interpersonalnym. Jest autorką książek Dorosłe dzieci niedojrzałych emocjonalnie rodziców (WUJ, 2018), Jak wyzwolić się spod wpływu niedojrzałych emocjonalnie rodziców (WUJ, 2020).
Opowieści ukryte w smaku Wszyscy mamy jakieś wyobrażenia o jedzeniu francuskim, japońskim czy meksykańskim. Skąd jednak wzięły się te przekonania? Co decyduje o tym, że danie staje się "narodowe"?Anya von Bremzen wyrusza na poszukiwanie prawdy ukrytej za popularnym frazesem: "jesteśmy tym, co jemy". Wyprawę rozpoczyna w Paryżu, gdzie zgłębia znaczenie wyrafinowanego smaku kuchni francuskiej. W Neapolu przygląda się mitom narosłym wokół pizzy oraz włoskiej duszy. Podczas dalszej podróży odkrywa tajemnice ramenu, zanurza się w tradycji hiszpańskich tapas i poznaje przepisy na mole, będące urzeczywistnieniem meksykańskiej różnorodności kulturowej. W Stambule bada kulinarne dziedzictwo dawnego imperium osmańskiego, by skończyć podróż w Queens, gdzie przyrządza ukraiński barszcz, symbolizujący bogactwo kulinarnych tradycji i tożsamości.W Kuchni narodowej von Bremzen przygląda się najbardziej fascynującym i sztandarowym kulturom kulinarnym świata, po mistrzowsku splatając smaki, historię i politykę. Rozmawia z mistrzami kuchni, zagląda do garnków gospodyniom domowym i odwiedza lokalne sklepy oraz targowiska. Ta podróż pozwala dostrzec, jak naród tworzy swoją kuchnię i jak kuchnia tworzy naród."Ta wyprawa w świat tworzenia mitów kulinarnych to lektura obowiązkowa Jestem nią zachwycona!"Nigella Lawson"Wiedza von Bremzen zapiera dech, a jej pisarstwo jest błyskotliwe, porywające i osobiste. Nie byłam w stanie oderwać się od lektury".Diana Henry"Wciągający i dowcipny dziennik podróży, przyprawiony zwięzłymi lekcjami z historii, które ukazują, jak to się dzieje, że potrawy stają się kultowe"."New York Times""Żartobliwe, pełne erudycji i pobudzające apetyt roztrząsanie idei związanych z jedzeniem i tożsamością".Fuschia Dunlop"Książka prawdziwie fascynująca i poruszająca. Kuchnia narodowa zabiera nas w podróż kulinarną opisaną z niekłamaną życzliwością, dowcipnie i wnikliwie".Dan Saladino"Błyskotliwe dociekanie i roztrząsanie wzajemnych zależności między gotowaniem a tożsamością"."Spectator""Tak odkrywcze - a przy tym tak wielka przyjemność z czytania Von Bremzen umie znakomicie opisywać smaki i konsystencje".Bee Wilson, "Financial Times""Nową książkę Anyi von Bremzen czyta się jak wciągającą, trzymającą w napięciu powieść o odwiecznej zupie rodzaju ludzkiego".Olia Hercules"Poruszająca, wspaniale skomponowana próba eksploracji przestrzeni i kultur""Boston Globe"Anya von Bremzen należy do najbardziej utalentowanych autorek literatury kulinarnej. Trzykrotna laureatka prestiżowej nagrody im. Jamesa Bearda. Autorka wielu cenionych książek kucharskich. Teksty von Bremzen ukazują się w czasopismach: "Travel+Leisure", "Food & Wine", "The New Yorker", "Saveur". Jej wspomnieniowy reportaż Szarlotka Lenina (WUJ, 2016) przetłumaczono na 19 języków. Kuchnia narodowa została uznana za Najlepszą Książkę 2023 roku przez Financial Times, "The Guardian" i The Food Programme BBC.
Zastosowanie teorii poliwagalnej w praktyce klinicznejPoczucie bezpieczeństwa to jeden z fundamentów prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka już od pierwszych godzin życia. Neonatolożka Marilyn R. Sanders oraz psychiatra dziecięcy George S. Thompson wyjaśniają, jak stosować teorię poliwagalną w praktyce klinicznej. Opisują wpływ traumy i braku zdrowych relacji na kształtowanie się stylu przywiązania oraz sposoby minimalizowania negatywnych skutków emocjonalnej separacji. Szczególną rolę we wzmacnianiu poczucia zaufania i budowaniu więzi rodzic-dziecko odgrywa personel medyczny. Dzięki wiedzy o koregulacji i neurocepcji może on tworzyć wspierające środowisko, które przełoży się na dobrostan małych pacjentów i ich opiekunów.Rozwój dziecka i teoria poliwagalna łączy wiedzę z różnych dziedzin, takich jak medycyna, psychologia i pedagogika. Zawiera praktyczne wskazówki, konkretne strategie i przykłady zastosowań teorii poliwagalnej w pracy zespołów specjalistów.W książce Rozwój dziecka i teoria poliwagalna Marilyn Sanders i George Thompson, wykorzystując punkt widzenia teorii poliwagalnej, przyglądają się zakłóceniom więzi doświadczanym przez dzieci i rodziny od poczęcia do okresu dojrzewania oraz wpływowi tych traumatycznych chwil na ich życie. Czerpiąc z zasobów mądrości płynącej z wieloletniej praktyki medycznej i psychoterapeutycznej, pokazują - na przykładzie konkretnych przypadków - jak w interakcje kliniczne wbudowywać podstawowe składniki bezpieczeństwa i więzi. Ta świetnie przedstawiona analiza nauki o bezpieczeństwie to doskonały przewodnik podpowiadający, jak aktywować wpisane w naszą biologię szlaki błędne i tworzyć więzi społeczne będące podstawą naszego dobrostanu.Deb Dana, LCSW, autorka książek Teoria poliwagalna w psychoterapii(WUJ, 2020) i Teoria poliwagalna w praktyce. Zestaw 50 ćwiczeń (WUJ, 2021)Marilyn R. Sanders, MD, jest pediatrką i neonatolożką w Connecticut Children's Medical Center w Hartford i profesor pediatrii na University of Connecticut School of Medicine. Wdraża zasady teorii poliwagalnej w intensywnej opiece nad niemowlętami w stanie krytycznym oraz ich rodzinami. Prowadzi również obserwacje rozwoju niemowląt hospitalizowanych na oddziale intensywnej terapii. Zasiada w radzie doradczej Instytutu Poliwagalnego i prowadzi wykłady dla pracowników ochrony zdrowia, opieki psychiatrycznej oraz innych specjalistów w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie.George S. Thompson, MD, jest psychiatrą pomagającym rodzinom i organizacjom opieki zdrowotnej w budowaniu bezpiecznych emocjonalnie, odznaczających się duchem ciekawości i opartych na współpracy kultur przekształcających traumę w mądrość. Zasiada w radzie doradczej Instytutu Poliwagalnego oraz w zarządzie Dyadic Developmental Psychotherapy Institute. Dzieli się ze wszystkimi swoim przekonaniem, że zaufanie pojawia się, gdy okazujemy zrozumienie dla doświadczenia innej osoby. Mieszka z rodziną w Lawrence w stanie Kansas i wraz ze swoim zespołem pracuje nad modelowym programem pomocy psychiatrycznej dla młodzieży - Thompson Centers for Heroic Change.
Skuteczne narzędzie do pracy klinicznej z dziećmi, parami i rodzinamiPrawidłowe funkcjonowanie rodziny wymaga, aby wszyscy jej członkowie mieli poczucie równowagi między autonomią a byciem częścią większej całości. Gdy następuje zaburzenie tego stanu, pomocna może się okazać interwencja terapeutyczna. Eia Asen i Peter Fonagy, psychoterapeuci rodzinni, proponują innowacyjne podejście łączące mentalizację oraz terapię systemową. Opracowany przez nich model terapeutyczny MIST (mentalization-informed systemic therapy) pozwala przywrócić utraconą homeostazę.Autorzy na konkretnych przykładach wyjaśniają, czym jest skuteczna mentalizacja. Pokazują, jak dzięki otwartości na doświadczenia i inne punkty widzenia przełamywać bariery komunikacyjne oraz wzmacniać interakcje w systemie rodzinnym. Zawarte w książce wskazówki dotyczące organizacji sesji, angażowania klientów oraz włączania elementów zabawy do terapii pomogą wypracować odpowiednie sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Szczegółowo rozpisane ćwiczenia i gry pozwolą członkom rodziny zmienić problematyczne wzorce relacji oraz przezwyciężyć trudności emocjonalne i behawioralne.Terapia rodzin oparta na mentalizacji to inspirujący podręcznik, z którego skorzystają specjaliści różnych nurtów i podejść, chcący skutecznie wspierać zdrowe i harmonijne relacje w rodzinach."Lektura tej książki dostarczy psychoterapeutom prawdziwej przyjemności i użytecznych podpowiedzi. Mamy bowiem do czynienia z pozycją, która rozwija i przedstawia nowoczesną praktykę terapii rodzin. Jej wyjątkowość polega na umiejętności pokazania koncepcji mentalizacji w systemowej terapii rodzin oraz w psychoterapii indywidualnej w sposób innowacyjny, inspirujący, a zarazem niezwykle praktyczny. Profesorowie Eia Asen i Peter Fonagy uczą, jak poprzez zastosowanie różnorodnych, bardzo kreatywnych i nieoczywistych technik można zwiększać procesy metalizowania w rodzinach i jednostkach. Klarowność przedstawienia, świeżość spojrzenia, a zarazem uniwersalność koncepcji mentalizacji sprawiają, że jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich terapeutów pracujących z rodzinami, a także z dziećmi i nastolatkami".prof. dr hab. Barbara JózefikEia Asen , PhD - członek brytyjskiego Royal College of Psychiatrists, konsultant do spraw interwencji terapeutycznych dzieci, młodzieży i dorosłych w Anna Freud National Centre for Children and Families w Londynie. Jest psychoterapeutą pracującym w podejściu systemowym, który przyczynił się do opracowania innowacyjnych strategii w terapii rodzinnej, oraz autorem lub współautorem kilkunastu książek i licznych prac naukowych.Peter Fonagy, PhD - członek Academy of Medical Sciences, British Academy, Academy of Social Sciences, kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego, profesor współczesnej psychoanalizy i nauk rozwojowych, dyrektor Wydziału Psychologii i Nauk o Języku w University College London, a także dyrektor naczelny w Anna Freud National Centre for Children and Families. Pełni funkcję starszego konsultanta klinicznego do spraw zdrowia psychicznego dzieci. Jest współtwórcą terapii opartej na mentalizacji (mentalization-based treatment - MBT) i autorem kilkuset prac naukowych oraz dwudziestu książek.
Opracowanie wpisuje się w nurt badań o charakterze koncepcyjnym i przeglądowym z zakresu klastrów, procesów ich transformacji i umiędzynarodowienia. Przeprowadzona szeroka analiza istniejących ujęć teoretycznych i wyników badań empirycznych umożliwiła określenie dwóch wymiarów uwarunkowań pozycji klastrów w globalnej wymianie: instytucjonalnego i związanego z charakterystyką klastra, a także szczegółowych czynników w ramach tych wymiarów. W wyniku analizy zaproponowano kilka tez, które mogą być podstawą do hipotez weryfikowanych w dalszych studiach empirycznych oraz inspiracją do pytań badawczych w trakcie systematycznych przeglądów literatury. Książka wskazuje ponadto obszary wsparcia klastrów, które mogą służyć wyznaczaniu kierunków i ewaluacji polityk publicznych. Książka autorstwa Joanny Bohatkiewicz-Czaickiej i Marty Gancarczyk stanowi niezwykle interesujące studium dotyczące ewolucji koncepcji klastrów i uwarunkowań ich pozycji w globalnych łańcuchach wartości. Uzupełnia ona istniejącą lukę badawczą w tym zakresie [] i prezentuje syntezę szerokich studiów literaturowych, co jest szczególnie istotne w kontekście tej mało rozpoznanej ciągle perspektywy klastrów []. Uważam, że będzie ona przydatna zarówno dla naukowców, jak i dla studentów, ale także praktyków w dziedzinie rozwoju regionalnego i zajmujących się wsparciem klastrów z perspektywy międzynarodowej, to jest szczególnie na szczeblu Unii Europejskiej.Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Wojnickiej-Sycz
Zdrowie publiczne jako zespół aktywności podejmowanych przez społeczeństwa w celu chronienia swojego zdrowia - głównie przez profilaktykę i wspieranie racjonalnych działań w czasie trwającej jeszcze pandemii COVID-19 - nabrało szczególnego znaczenia. Okazało się bowiem, że nawet najlepiej rozwinięte systemy zamożnych krajów są bezsilne, gdy atakuje nieznany i podstępny wróg. Pandemia oraz jej bardzo szkodliwe następstwa zdrowotne, gospodarcze i społeczne wymusiły konieczność nowego spojrzenia na zdrowie publiczne. Żelazna (jak się wcześniej wydawało) zasada wykorzystywania potwierdzonych naukowo dowodów w rekomendowanych decyzjach stała się bezużyteczna w sytuacji, gdy badacze nie dysponowali rzetelnymi informacjami na temat nowego wirusa. Niniejsza książka jest poświęcona trudnym wyzwaniom, przed jakimi staje zdrowie publiczne w pocovidowych czasach.
Greckie słowo poiesis tłumaczy się na język polski jako „tworzenie”, „wytwarzanie”, „robienie” czegoś nowego; termin autopoiesis oznacza zaś różne systemy i praktyki samotworzące, samozwrotne. Książka Przygody człowieka tworzącego. Poiesis i autopoiesis jest zaproszeniem do podróży w krainę twórczości, do której wiodą te dwa pojęcia. Jej bohaterami są artyści – poeci, prozaicy, malarze, twórcy dziewiętnastowieczni, dwudziestowieczni i współcześni, snujący opowieści o doświadczeniu tworzenia, zarówno dzieła, artefaktu, jak i własnego „ja”. Podążanie tropem podmiotu doświadczającego, myślącego, czującego, działającego pozwala odsłonić wiele tajemnic warsztatu artysty, jego osobowości, środowiska, przestrzeni bliższej i dalszej. Perspektywa antropologiczna przyjęta przez interpretatorów splata się z wnikliwym śledzeniem narracji i topiki autopoietycznej. Krąg przywołanych tu pisarzy obejmuje kanoniczne nazwiska, jak chociażby Zagajewski, Szymborska, Tokarczuk, Gombrowicz, Peiper czy Mickiewicz, Słowacki, Flaubert, a także te mniej znane, a ciągle zagadkowe, jak Wiktor Woroszylski, Maryla Wolska czy Artur Maria Swinarski.
Czytelnik znajdzie w tej książce rozważania o związkach dyskursu autokreacyjnego z historią nowoczesności, próbę systematyzacji modernistycznych opowieści o tworzeniu, rozprawy poświęcone różnym formom autotematyzmu literackiego i artystycznego, analizy i interpretacje praktyk, których przedmiotem jest doświadczenie creatio i autocreatio. Pytamy w niej, czy perspektywa estetyki tworzenia przyniesie wiedzę szerszą niż tylko tę zamkniętą w poetyce i refleksji poszczególnych artystów. Czy z tych wielowątkowych narracji o tworzeniu i samo-stwarzaniu powstanie nowy rodzaj historii literatury? Czy niekończąca się opowieść o przygodach człowieka tworzącego, obejmując również inne dziedziny sztuk i inne media niż literatura, ma szansę stać się interdyscyplinarną „antropologią kreatywności”?
Publikowanie tomów dedykowanych wybitnym przedstawicielom środowiska naukowego stało się tradycją, elementem świętowania rocznic istotnych dla owych uczonych. Niniejsza książka do tej tradycji nawiązuje, ale w sposób twórczy - znajdziemy w niej bowiem zarówno części, które w takich publikacjach zwykle występują, jak i fragmenty zupełnie odmienne od spodziewanych.Trzon zbioru tworzą nie teksty naukowe, wpisujące się w problematykę interesującą Profesor Halinę Kurek, lecz wspomnienia, a niekiedy po prostu gratulacje i życzenia. Ich autorami są uczniowie i współpracownicy Pani Profesor, koledzy i przyjaciele z macierzystego uniwersytetu oraz z innych jednostek naukowych krajowych i zagranicznych. Niemal we wszystkich artykułach mówi się o życiu naukowym, poszukiwaniach badawczych i oddziaływaniu intelektualnym Jubilatki.Wielogłosowa opowieść o Profesor Halinie Kurek jest zarazem opowieścią o środowisku akademickim i jego etosie, o demokracji uniwersyteckiej, o relacji Mistrz-Uczeń, o dążeniu, by mimo przemian społeczno-politycznych i kulturowych trwała wspólnota i zasady ją konstytuujące. Jest również o sile przyjaźni i koleżeństwa, o empatii i życzliwości, o potrzebie poznania i zrozumienia, o współdziałaniu, o dobrej pamięci i umiejętności bycia wdzięcznym. Z tego powodu książka ta zainteresuje nie tylko językoznawców, lecz także osoby zajmujące się najnowszymi dziejami ojczystej nauki, socjologów nauki, psychologów społecznych, antropologów kultury, pamięcioznawców.Z recenzji prof. dr hab. Anny Pajdzińskiej
Precyzja - klucz do cywilizacjiŚrubka, samolot, karabin czy soczewka - do wytworzenia tych i wielu innych otaczających nas przedmiotów potrzebne są precyzyjne narzędzia produkcji i odpowiednie metody pracy. Czy wiemy jednak, czym jest precyzja, kiedy się narodziła i komu ją zawdzięczamy? I w jaki sposób ją mierzyć?Sięgając do początków angielskiej rewolucji przemysłowej, Simon Winchester opisuje przełomowe wynalazki, jakie doprowadziły do stworzenia współczesnych technologii opartych na precyzji. Przywołuje całą galerię niezwykłych postaci: inżynierów, pasjonatów i konstruktorów, takich jak Joseph Bramah, projektant nowoczesnego zamka do drzwi, Henry Maudslay, twórca koncepcji idealnie płaskiej powierzchni, czy John Whitworth, pomysłodawca mikrometru mierzącego z tolerancją błędu do jednej milionowej cala. Autor przybliża historię samochodu marki Rolls-Royce, aparatu Leica czy teleskopu Hubble'a, jak również przygląda się przełomowym odkryciom, jakie dokonują się współcześnie w USA, Europie Zachodniej i Azji.Siła precyzji to fascynująca opowieść o zapomnianych bohaterach i ich wynalazkach, które ukształtowały dzisiejszy świat. To zarazem próba zrozumienia znaczenia precyzji dla współczesnego człowieka i pytanie o granice jej zastosowań.Czy wiesz, że:do lat 40. XIX wieku każda śruba i nakrętka były unikatowe, co sprawiało, że trudno było je dopasować?"zamek wyzwanie" Bramaha, przez 61 lat wystawiony w oknie warsztatu w Londynie, sforsował Alfred Hobbs, któremu zajęło to 55 godzin?powietrze w hali, w której produkowane są mikroprocesory, jest pięć milionów razy czystsze od tego, którym oddychamy na co dzień?Nasze niebo przecinają satelity; szpitale są wyposażone w niezwykłe maszyny; nosimy w kieszeni telefony o większej mocy obliczeniowej niż ogromne komputery, które zaledwie pół wieku temu wysłały ludzi na Księżyc. Wszystkie te rzeczy były możliwe dzięki wybitnym, obsesyjnym perfekcjonistom, zasługującym na największe pochwały.Steve Donoghue, "The Christian Science Monitor "Pełna entuzjazmu popularnonaukowa podróż po cudach techniki Czytelnik będzie zachwycony!"Kirkus Reviews"Siła precyzji skłania do głębszej refleksji na temat z pozoru oczywistych przedmiotów codziennego użytku. Stanowi intelektualne wyzwanie i zmusza do zastanowienia się nad postępem ludzkości, a także jego przyczynami. To nie tylko interesująca, ale też niezwykle emocjonująca opowieść. Prawdziwa gratka dla każdego, kto chce zrozumieć świat maszyn i ich działanie."The New York Times"Kolejna perełka autorstwa cieszącego się zasłużonym uznaniem historyka specjalizującego się w nietypowych, lecz nieodmiennie fascynujących tematach i postaciach."Booklist "Najnowsze dzieło Winchestera to iście szalone dzieło popularnonaukowe gwarantujące naukę przez rozrywkę"Publishers Weekly "Winchester jest mistrzem opowiadania historii. Wszystkie osoby, miejsca i wydarzenia, o których z pasją pisze, ożywają na kartach książki, zachwycając niezwykłą drobiazgowością."New York Journal of Books"Simon Winchester, brytyjsko-amerykański pisarz, dziennikarz i podróżnik. Studiował geologię na Uniwersytecie Oksfordzkim, następnie rozpoczął karierę jako dziennikarz. Podczas swojej pracy w "The Guardian" Winchester relacjonował wiele znaczących wydarzeń, w tym Krwawą Niedzielę w Dublinie i aferę Watergate. Jest autorem wielu bestsellerowych książek, które zdobyły uznanie czytelników i krytyków na całym świecie. W 2006 roku Winchester został odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego za zasługi dla dziennikarstwa i literatury. Mieszka w Massachusetts i Nowym Jorku.
Zbiór tekstów Autocenzura i cenzura. Nowe ujęcia obejmuje niezwykle szeroko zakrojony obszar, dla którego hasłem wywoławczym jest pojęcie cenzury. Nie ogranicza się ono do kwestii instytucjonalnych i związanych z zakazami formalno-prawnymi, lecz opisuje złożone mechanizmy ekonomiczne, obyczajowe, społeczne i symboliczne, które regulują przepływ treści kultury ze względu na domyślne interesy jednostek, instytucji, społeczeństwa i państwa. Procesy te mają charakter zarówno uświadomiony, jak i nieświadomy; to drugie dotyczy zwłaszcza autocenzury, ciągle niedostatecznie rozpoznanej jako postawa i praktyka. W takim ujęciu cenzura - traktowana jako mechanizm negatywnie regulatywny o złożonym działaniu - staje się pojęciem centralnym dla kultury, wyznaczającym jej niechciane, niepożądane i wyparte obszary, ale także zmuszającym do namysłu nad granicami samego pojęcia, co jest szczególnie ważne w dzisiejszych sporach kulturowych.To szerokie podejście zostaje jeszcze wzmocnione w wyniku dominującej w tekstach perspektywy teoretycznej. Wykracza ona poza opis relacji władzy w duchu Foucaultowskim; autorki i autorzy sięgają przede wszystkim do teorii psychoanalitycznej oraz afektywnej, z jednej strony śledząc niejawny wymiar ingerencji i zaniechań o charakterze cenzorskim, z drugiej obserwując psychocielesne doświadczenie związane z takimi aktami.Z recenzji dr hab. Iwony Kurz, prof. UW
To książka o niezwykłych relacjach ludzi i algorytmów Google i Facebooka. O nowej inkarnacji władzy – władzy społecznych algorytmów.
Żyjemy w kulturze algorytmów, w czasach algokracji wpływającej na decyzje polityczne, kariery, na to, co z kim się komunikujemy, co czytamy, oglądamy… Algorytmy społeczne mają wpływ na społeczny dobrostan, mogą kształtować formacje społeczne, oddziaływać kulturowo i bezpośrednio wpływać na indywidualne życie. Kreują dynamiczny przepływ symboli, są częścią nowego świata, w którym ludzki udział w przekazywaniu informacji nie jest już konieczny.
Mamy do czynienia z dziełem wybitnym, erudycyjnym, pracą świetnie napisaną i pionierską na gruncie polskim.
Prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski, Akademia Leona Koźmińskiego
Autor włożył ogrom pracy w zebranie bogatych zagranicznych i polskich materiałów o tak licznych elementach teorii i praktyki nowych mediów. Zasługuje na uznanie swej monografii jako znaczącego osiągnięcia naukowego.
Prof. zw. dr hab. Tomasz Goban-Klas, Prof. em. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kierownik Katedry Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Dr hab. Jan Kreft, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego - wieloletni dziennikarz ekonomiczny, korespondent zagraniczny zarządzający spółkami medialnymi. Autor ponad stu artykułów naukowych oraz książek poświęconych współczesnym mediom, w tym Za fasadą społeczności, Koniec dziennikarstwa jakie znamy, Agregacja w mediach oraz Ewolucja transmedialnych korporacji transnarodowych.
Podjęty w książce temat ma wymiar zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Został omówiony z różnych perspektyw z wykorzystaniem wielu trafnych przykładów. Autor, ze wszech miar kompetentny, nawiązuje do niezwykle bogatej literatury przedmiotu, aby przedstawić i rozwinąć temat. W nowatorski i zaskakujący sposób prezentuje wybrane zagadnienia z zakresu metodologii, odnosząc się nie tylko do teoretyków nauk pedagogicznych, lecz także do doświadczeń edukacyjnych praktyków, jak również do licznych dzieł literackich. Krok po kroku wprowadza Czytelnika w problematykę opisywania, w tym opisywania pedagogicznego i edukacyjnego. Książka ma fundamentalne znaczenie dla uprawiania nauk pedagogicznych oraz dla studentów pedagogiki. Jest to swoisty pomost między teorią a praktyką, bardzo potrzebny i oczekiwany od lat. Publikacja będzie niezmiernie przydatna i dla pedagogów teoretyków, i dla uczestników różnych kierunków studiów w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych. Prof. dr hab. Beata Przyborowska Prof. dr hab. Stanisław Palka (Uniwersytet Jagielloński) specjalizuje się w zagadnieniach dydaktyki ogólnej (m.in. Warunki efektywności nauczania w szkole średniej, 1977), pedagogiki ogólnej (m.in. Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli, 1989; Pedagogika w stanie tworzenia, 1999) oraz metodologii pedagogiki i badań pedagogicznych (m.in. Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, 2006; Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, 2018). W latach 1983–1996 był dyrektorem Instytutu Pedagogiki UJ, w latach 1983–2012 stworzył Zakład Metodologicznych Podstaw Pedagogiki – przemianowany na Zakład Pedagogiki Ogólnej w Instytucie Pedagogiki UJ – i nim kierował. W latach 1983–2012 należał do Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Uzyskał m.in. Odznakę Honoris Gratia, przyznawaną przez prezydenta Krakowa (2012), oraz medal Uniwersytetu Jagiellońskiego „Plus Ratio Quam Vis” (2012). Od 1992 roku pełni funkcję prezesa Krakowskiego Oddziału Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego
Wszechstronne wprowadzenie do badań metodą studium przypadku Badania prowadzone metodą studium przypadku (case study) pozwalają na wnikliwą analizę konkretnego zjawiska. Podręcznik Roberta K. Yina systematyzuje wiedzę o tej metodzie, pokazuje wieloaspektowy proces badawczy oraz jej przemyślane procedury. Autor prowadzi czytelnika przez wszystkie etapy badania naukowego — od jego konceptualizacji i operacjonalizacji po analizę i prezentację danych. W nowym wydaniu materiał został wzbogacony o przykłady zastosowania studium przypadku, by pokazać, w jaki sposób aplikować teorię do praktyki badawczej i rozwiązywać potencjalne problemy. Szczegółowo omówiono generalizacje analityczne i przekrojowe syntezy przypadków. Yin sygnalizuje również deficyty stosowania case study, wskazuje obszary szczególnie narażone na błędne wnioskowanie oraz zachęca badacza do przyjęcia orientacji relatywistycznej. Książka napisana jest przystępnym językiem, a jej czytelna struktura i graficzne wyszczególnienie najważniejszych informacji pozwalają szybko przyswoić treści i rozwinąć praktyczne umiejętności. To cenne źródło wiedzy zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych badaczy. „Publikacja Roberta K. Yina jest fundamentem dla zainteresowanych metodologią studium przypadku, łączącym teorię z aplikacją praktyczną. Autor zręcznie demistyfikuje złożone idee, przekuwając je w konkretne narzędzia badawcze. Jasność wykładu, struktura oraz wizualne podkreślenie esencjonalnych treści ułatwiają przyswajanie wiedzy. Książka adresowana zarówno do nowicjuszy, jak i doświadczonych naukowców, stanowi nieocenione źródło wiedzy o studium przypadku". dr Grzegorz Bryda, CAQDAS TM Lab, Instytut Socjologii UJ Robert K. Yin, PhD, ukończył z wyróżnieniem studia historyczne w Harvard College, stopień doktorski w dziedzinie nauk kognitywnych uzyskał w MIT. Jest prezesem COSMOS Corporation, firmy prowadzącej badania stosowane z dziedziny nauk społecznych, realizowane na zlecenie amerykańskich agencji federalnych, rządowych i regionalnych, jak również fundacji prywatnych. Uczestniczy także w pracach wielu innych grup badawczych, udzielając im wsparcia w szkoleniach zespołów prowadzących badania terenowe oraz w przygotowywaniu projektów. Jest autorem ponad 100 publikacji, w tym 11 książek.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?