Eseje zebrane przez Kumiko Fujimurę-Fanselow rzucają światło na wyzwania, ograniczenia i niesprawiedliwości, z którymi borykają się kobiety, społeczność LGBTQ+ oraz mniejszości etniczne. Osoby autorskie, mierząc się ze stereotypowym obrazem społeczeństwa japońskiego, prezentują kalejdoskop ludzkich historii: par lesbijskich z początku XX wieku, „kobiet pocieszycielek” czy zapaśniczek zmagających się z obrazem własnego ciała. Przybliżają różne oblicza pracy seksualnej, polityki migracyjnej, utrzymujących się nierówności ekonomicznych, a także ruchu wyzwolenia mężczyzn. Książka pokazuje, jak Japonia radzi sobie z dynamicznym i nieuchronnym procesem społecznych transformacji. Zmieniając Japonię to cenne źródło wiedzy dla każdego, kto interesuje się współczesnym społeczeństwem japońskim oraz tematyką równości płci i feminizmu. Monografia, napisana przystępnym językiem, reprezentuje głosy różnych środowisk – zarówno aktywistycznych, jak i akademickich.
"Feminizm przychodzi falami. Po każdym przypływie praw kobiet, LGBTQ+ czy mniejszości etnicznych nadchodzi wymuszony przez siły konserwatywne brutalny odpływ usiłujący unieważnić to, co zostało wywalczone. Patriarchat to twierdza, która nie pada po jednym ataku, dlatego tak ważne jest nieustanne podkopywanie jej fundamentów. Zrozumienie przypadku Japonii daje ciekawą perspektywę – widzimy, jak feministyczna fala wzmaga się i zalewa nowym porządkiem stare bastiony. I jak każdy kolejny odpływ zabiera ze sobą coraz mniejsze fragmenty wywalczonej wolności. Twierdza z piasku stopniowo traci na znaczeniu. Japonia, mimo za ciasnych bucików na stopach dawnych gejsz, rodzi się na nowo: przyjazna kobietom, LGBTQ+ i innym marginalizowanym, wykluczonym osobom". Agnieszka Szpila, autorka powieści Heksy "Obowiązkowa lektura dla wszystkich zafascynowanych prawdziwym obliczem tego kraju, którzy nie boją się poznawać problemów napotykanych przez kobiety i osoby z grup marginalizowanych w japońskim społeczeństwie". dr Joanna Puchalska, Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego Kumiko Fujimura-Fanselowuzyskała tytuł doktory w dziedzinie edukacji porównawczej i międzynarodowej w Columbia University. Jest profesorką edukacji i studiów kobiecych na Toyo Eiwa University w Tokio, gdzie pracuje od ponad dwudziestu lat. Interesuje ją przede wszystkim badanie i opracowywanie sposobów nauczania/uczenia się, które sprzyjają krytycznemu myśleniu i świadomości nie tylko kwestii kobiecych, ale też zagadnień praw człowieka w ogóle. Oprócz monografii Japanese Women: New Feminist Perspectives on the Past, Present, and Future (1995), współredagowanej z Atsuko Kamedą, opublikowała liczne prace na temat pedagogiki feministycznej, kształcenia ustawicznego kobiet, żeńskich college’ów i japońskiego szkolnictwa wyższego.
Zdaniem Henry’ego Mintzberga programy MBA niewłaściwie edukują ludzi, kładąc nadmierny nacisk na umiejętności analityczne. Uczą zarządzania pozornie, bo zarządzania nauczyć się nie da – tym samym utwierdzają absolwentów w fałszywym przekonaniu, że zostali wystarczająco przygotowani do pełnienia funkcji menedżerów. Ma to destrukcyjny wpływ na praktykę zarządzania, organizacje i społeczeństwo. Studia MBA powinny nie tylko szkolić w metodach i technikach, lecz także kształtować wartości etyczne i instrumentalne. Obecnie wiele szkół zarządzania zmienia już swoje programy, dostrzegając znaczenie wartości organizacyjnych.
To właśnie wartości, takie jak sprawiedliwość, zaufanie, solidarność czy uczciwość, łączą omawiane w tej książce zagadnienia. Autor w niekonwencjonalny sposób zestawia dalekowschodnie bajki – od wieków wykorzystywane do kształtowania ludzkich postaw – z praktyką zarządzania i badaniami naukowymi. Zwraca w ten sposób uwagę, że w kierowaniu organizacjami oraz zespołami ludzkimi główną rolę odgrywają nie tylko kwalifikacje zawodowe, lecz także postępowanie osadzone w sferze aksjonormatywnej. Dzięki przystępnie omówionym analogiom między ludowymi opowieściami a kwestiami związanymi z funkcjonowaniem organizacji (m.in. procesem awansowania, innowacyjnością, wyznaczaniem celów, CSR czy wsparciem kierowniczym i kontrolą pracowników) dowiadujemy się, w jaki sposób wykorzystać bajki do rozwijania kompetencji i cech menedżerskich. Pozwala to przygotować liderów do skutecznego i odpowiedzialnego zarządzania opartego na wartościach, mającego pozytywny wpływ na ludzi, gospodarkę oraz środowisko.
Pomóż dziecku odzyskać siłę, radość i równowagę w życiuPriorytetem dla każdego rodzica jest zapewnienie dzieciom bezpiecznego i wspierającego środowiska, w którym mogą się rozwijać. Ale co się dzieje, gdy życie rzuca im wyzwanie w postaci traumatycznego wydarzenia? Wypadki, katastrofy przyrodnicze, pobyt w szpitalu czy utrata bliskiej osoby mogą wywołać głęboki kryzys psychiczny. Jakie zachowania są naturalną reakcją na trudne doświadczenia, a jakie sygnalizują poważniejsze problemy?Melissa Goldberg Mintz, terapeutka traumy i zaburzeń przywiązania, odpowiada na te pytania i oferuje opiekunom wsparcie oraz praktyczne wskazówki. Prowadzi rodziców przez proces identyfikacji, zrozumienia i leczenia skutków traumy u dzieci, a także opisuje różne metody i techniki terapeutyczne. Podkreśla przy tym znaczenie relacji rodzic-dziecko w procesie zdrowienia. Książka zawiera podpowiedzi, jak podołać trudnościom i wyzwaniom wychowawczym pojawiającym się w trakcie leczenia.Trauma u twojego dziecka jest nie tylko poradnikiem dla rodziców, ale też cennym źródłem wiedzy dla pedagogów i terapeutów pracujących z młodzieżą.Melissa Goldberg Mintz, PhD, jest psycholożką kliniczną oraz adiunktem w Baylor College of Medicine w Houston. Angażuje się w upowszechnianie skutecznych metod leczenia dzieci, nastolatków i osób dorosłych, które przeżyły traumę.
Poszerzone i zaktualizowane wydanie uznanego poradnika dla osób z zaburzeniami lękowymiLęk, napady paniki i fobie nie pozwalają normalnie funkcjonować, rozwijać się, wywołują poczucie braku kontroli. Edward J. Bourne, specjalista w dziedzinie terapii poznawczo-behawioralnej, udowadnia, że dzięki odpowiednim narzędziom można przezwyciężyć zamartwianie się, wyciszyć negatywną mowę wewnętrzną i zapanować nad natrętnymi myślami.Autor, opierając się na dowodach i najnowszych badaniach klinicznych, krok po kroku omawia skuteczne strategie leczenia agorafobii, lęku uogólnionego, zespołu stresu pourazowego i innych zaburzeń lękowych. Podkreśla znaczenie ekspozycji, wizualizacji i wyrażania emocji w procesie terapeutycznym. W nowym wydaniu tego klasycznego podręcznika zaktualizowano opisy poszczególnych zaburzeń zgodnie z klasyfikacją DSM-5 oraz dane dotyczące zakresu i częstotliwości ich występowania. Uzupełniono informacje na temat neurobiologicznych przyczyn napadów paniki i zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych. Dodano rozdziały o zamartwianiu się i zapobieganiu nawrotom po zakończonym leczeniu.Lęk i fobia to praktyczny poradnik zawierający cały wachlarz strategii niezbędnych do pokonywania problemów z lękiem. Zgromadzone w nim precyzyjne wskazówki i arkusze ćwiczeń będą pomocne zarówno dla terapeutów, jak i osób, które chcą się uwolnić od lęku, napadów paniki i fobii.Dzięki tej książce:poznasz przyczyny występowania zaburzeń lękowych,dowiesz się, jak wykorzystać techniki relaksacyjne, aktywność fizyczną i sposób odżywiania się w redukowaniu lęku,nauczysz się kontrolować natrętne i negatywne myśli,wypracujesz indywidualny program skutecznego leczeniadowiesz się, jak zapobiegać nawrotom po zakończonym leczeniu.Podręcznik Edmunda Bourne'a to kompendium wiedzy na temat tego, jak sobie radzić z różnego rodzaju lękami i fobiami. Książka zawiera wiele praktycznych ćwiczeń i materiałów służących psychoedukacji Inspiruje do bycia bardziej uważnym na swoje myśli, emocje i zachowania.Agnieszka Tousty-Ingielewicz, psycholożka, psychoterapeutka, przewodnicząca Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczo-Behawioralnej w latach 2022-2024Od lat z poradnika Edmunda J. Bourne'a czerpię inspirację, jak udzielać pomocy osobom doświadczającym lęku i rozumieć ich cierpienie. Nowe wydanie Lęku i fobii stało się jeszcze skuteczniejszym narzędziem wspomagającym zdrowienie i odnajdywanie równowagi emocjonalnej dla nas wszystkich.Marcin Matych (Dr Nerwica), autor poradnika Jak żyć z lękiemDoktor Edmund J. Bourne o otrzymał stopień doktora na Uniwersytecie Chicagowskim, a badania podoktoranckie prowadził w Michael Reese Medical Center w Chicago. Wykładał w kilku college'ach i uniwersytetach. Kierował ośrodkiem leczenia zaburzeń lękowych w San Jose i Santa Rosa w Kalifornii. Od ponad dwóch dekad specjalizuje się w terapii zaburzeń lękowych, fobii i zaburzeń związanych ze stresem. Jego poradniki zostały przetłumaczone na wiele języków i pomogły już ponad milionowi czytelników na całym świecie. Doktor Bourne mieszka obecnie na Florydzie i w Kalifornii.
Gatunki cyfrowe 2 to historie mówione gatunków i praktyk cyfrowych. Bohaterami i bohaterkami są osoby programujące, projektujące, hakujące, tworzące muzykę, grafikę i literaturę w obszarze mediów cyfrowych. Są to Sebastian „Seban” Igielski, Magdalena „Corny” Krawczyk, Mateusz „Jakim” Szymański, Mateusz „Jokov” Osajda, PikkuMyy, Monika Górska-Olesińska, Bartek „V0yager” Dramczyk, Jan K. Argasiński oraz Natalia Balska. Czytelnik ma okazję poznać zestaw siedmiu praktyk cyfrowej kultury, które skoncentrowane są wokół cracksceny (cracktra), modułów, pixel artu, literatury grywalnej, poezji demosceny, wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznych sieci neuronowych. Rozmowy zwrócone są w kierunku platform, jakich używają osoby praktykujące do produkcji utworów cyfrowych (Atari, Amiga, Atari ST, Xbox Kinect, Vive, Arduino). Książka zrealizowana w UBU labie na Uniwersytecie Jagiellońskim w oparciu o metodologię badań nad platformami Nicka Montforta i Iana Bogosta. Jest kontynuacją projektu Gatunki cyfrowe z 2018 roku. „Projektując tę książkę, chciałem opowiedzieć o bliskim mi rozumieniu kultury cyfrowej. Takim, w którym na równi przyglądamy się zjawiskom cyfrowym sprzed paru dekad, jak i współczesnym platformom i artefaktom. W projekcie tym docenione są mniej obecne fenomeny cyfrowego świata, inne od tych najbardziej obecnych i komercyjnych (jak na przykład gry cyfrowe). Faworyzowane są za to z kolei gatunki i praktyki graniczne, hybrydy, krzyżówki, jak literatura grywalna czy poezja demosceny, przy czym gatunki cyfrowe badane są w ścisłym połączeniu z platformą, na którą powstają. Wspólnie z bohaterkami i bohaterami rekonstruujemy lokalny kontekst, wernakularną cyfrowość (vernacular digitality), znajdujemy sposoby, jak afirmatywnie opowiedzieć o zjawiskach wsobnych, endemicznych i odrębnych”. Ze wstępu Piotra Mareckiego „Książka jest doskonałym przewodnikiem po niejednorodnym środowisku komputerowej kultury, kroniką jej początków i rozwoju nakreśloną przez jej uczestników i świadków owych przemian. Co istotne, przyjmując jako wyjściową perspektywę praktyka i uczestnika, przekonujemy się po raz kolejny o znaczeniu platformy technologicznej, gdyż to jej zmiany i modyfikacje określają zasadniczą dynamikę historycznych ewolucji cyfrowych gatunków. Owa tytułowa kategoria odsłania szereg paradoksów badania złożonej rzeczywistości postmedialnej. Z jednej bowiem strony przyjęcie dystynktywnego i dzielącego zjawiska pojęcia gatunku wydaje się dyskusyjne wobec płynności i hybrydyczności kultury technologicznej. Stale podsuwane rozmówcom Piotra Mareckiego pytanie o definicję i różnicę gatunkową nastręcza im wiele trudności, wymusza nakładanie na intuicyjnie przez nich wyodrębniane fenomeny jakiejś zewnętrznej oraz nazbyt sztywnej kategoryzacji. Z drugiej jednak strony w niemal każdym przypadku ten wysiłek przynosi istotne zrozumienie omawianych zjawisk. Mówiąc wprost, wyłaniająca się w trakcie rozmów gatunkowość jest określana przez ową adekwatną dla badań współczesnej cyfrowej kultury formułę elastycznej, płynnej, perspektywicznej, opartej na podobieństwach rodzinnych, transwersalnej matrycy mapowania krajobrazu dynamicznych praktyk społecznych. Dzięki temu czytelnik zaopatrywany jest każdorazowo w być może nierzadko ledwo uchwytne i opatrzone dziwnym neologizmem, ale jednak efektywne i niezbędne narzędzie nawigacji po skomplikowanych przestrzeniach demosceny czy meandrycznych terytoriach technologicznych subkultur”. Z recenzji dr. hab. Marcina Składanka, prof. UŁ Piotr Marecki – wydawca, producent i wytwórca utworów cyfrowych, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury UJ, gdzie kieruje UBU labem (ubulab.edu.pl). Współtwórca i szef wydawnictwa Ha!art (ha.art.pl). Postdoc w Massachusetts Institute of Technology (2013–2014), był także profesorem wizytującym w Media Archaeology Lab na Uniwersytecie Kolorado w Boulder (USA), na Uniwersytecie w Rochester (USA), Uniwersytecie w Bergen (Norwegia)
"Powiązanie przeciwstawnych podejść - obiektywizm uogólnienia naukowego versus subiektywizm jednostkowego doświadczenia - zaciekawia, może też być inspiracją dla potencjalnych badaczy, zachęcając do wyjścia poza ramy klasycznego postępowania badawczego. () W monografii przedstawiono istotę pojęcia zarządzania poprzez analizę wybranych prac artystycznych (malarskich, fotograficznych), ukazując, w jaki sposób sztuka odzwierciedla społecznie i kulturowo zmieniające się znaczenie archetypu/stereotypu przywództwa/lidera. () Przedstawiony wywód, wychodzący od przeprowadzenia analizy znaczenia pojęcia Południa poprzez założenia metodologiczne aż po wnioski z analizy wybranych prac malarskich i fotograficznych, krok po kroku odkrywa złożoność pojęcia zarządzania oraz pokazuje wyzwania stawiane badaczom świata organizacji".Z recenzji dr hab. Adeli Barabasz, prof. em. UEW"Południe" może oznaczać godzinę, porę dnia, jasną stronę świata lub kierunek twórczych podróży w poszukiwaniu inspiracji. Metaforycznie może się kojarzyć z czasem przerwy, zatrzymania się na chwilę refleksji wśród natłoku informacji i gwałtownie przyrastającej liczby teorii. Ta perspektywa pozwala ujrzeć podejmowane w książce zagadnienia w nowej optyce: w pracach artystów malarzy, pisarzy, filmowców, fotografików. Ich wizje odsłaniają różne strony zarządzania i organizacji."Południe zarządzania" w kontekście temporalnym oznacza etap dojrzałej refleksji o zarządzaniu w świadomości społecznej, a także - w kontekście symboliczno-przestrzennym - poszukiwanie, wzorem artystów, lepszego światła wydobywającego głębię i niuanse świata organizacji.Barbara Fryzeł, doktor habilitowana nauk ekonomicznych, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie kieruje Zakładem Zachowań Organizacyjnych. Laureatka konkursów Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, stypendystka post-doc University College London, z doświadczeniem menedżerskim w korporacjach międzynarodowych. Jej obszar zainteresowań naukowych to kulturowe i behawioralne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu oraz etyka behawioralna. Autorka publikacji Smoki i gazele 2. Rzecz o współczesnym pejzażu zarządzania międzynarodowego (WUJ, 2022), Ethics, Misconduct and the Financial Services Industry: Towards a Theory of Moral Business (Routledge, 2020), Building Stakeholder Relations and Corporate Social Responsibility (Palgrave Macmillan, 2011).Aleksander Marcinkowski, doktor nauk społecznych, socjolog, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badacz kultur organizacyjnych, przedsiębiorczości, ekspert metodologii badań społecznych. Pracował w międzynarodowych zespołach badawczych (5. Program Ramowy Unii Europejskiej) oraz współfinansowanych projektach instytucjonalnych (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Canadian Urban Institute, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji). Redaktor tomu Kapitalizm po polsku: przedsiębiorca, organizacja, kultura (Księgarnia Akademicka, 1996).
Starość jak ją widzi psychologia. Zagrożenia, możliwości, wspomaganie jest owocem czwartej konferencji naukowej poświęconej starości z perspektywy rozważań teoretycznych i badań empirycznych w obszarze psychologii. Jej organizatorami byli: Komisja Psychologi Polskiej Akademii Nauk oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.Treść artykułów dowodzi, że jakość starości każdego człowieka zależy przede wszystkim od jego własnej aktywności we wcześniejszych fazach rozwoju, jak również w samym okresie późnej dorosłości. Oczywiście jest ona także uwarunkowana podmiotowymi zasobami danej osoby oraz szerokim spektrum czynników środowiskowo-sytuacyjnych. O dobrą starość trzeba się troszczyć przez cały bieg życia i rozwoju, poczynając od troski innych o nas, zmierzając do troski o siebie (samotroski) i zwrotnie - do troski o drugich.Publikacja będzie na rynku wydawniczym pozycją poszukiwaną zarówno przez przedstawicieli środowisk akademickich, jak i instytucji podejmujących działania aktywizujące, rehabilitacyjne i opiekuńcze na rzecz osób w wieku senioralnym. Pierwszych będzie inspirować do nowych konceptualizacji teoretycznych i eksploracji empirycznych, zaś drugim pozwoli lepiej zrozumieć potrzeby seniorów oraz opracowywać coraz bardziej skuteczne programy wspomagające ich psychospołeczne funkcjonowanie i podnoszące jakość ich życia.Z recenzji prof. dr hab. Władysławy PileckiejKsiążka powstała w koedycji z Polską Akademią Nauk
Już w czasie pierwszej wojny światowej, gdy mieszkał w Berlinie, Agnon zaczął pisać cykl opowiadań zatytułowany Polin [Polska], który w całości ujrzał światło dzienne w 1925 roku, niedługo po tym, jak pisarz osiadł w Jerozolimie i założył tam dom. Jeden z utworów serii Polin, zatytułowany Kdumot [Pradzieje], opowiada legendarną historię początków osadnictwa żydowskiego w Polsce. Gdy przed kilkoma laty utworzono Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, zdecydowano się rozpocząć wędrówkę przez tysiącletnią historię polskich Żydów od wyobrażonego lasu, na którego drzewach umieszczono zdania z tego właśnie opowiadania Agnona – po hebrajsku, angielsku i po polsku. Trudno sobie wyobrazić, co równie dobitnie i namacalnie mogłoby symbolizować doniosłość pozycji Agnona w dziejach polskiego żydostwa jak ten wspaniały obraz. Wydaje mi się, że to w zupełności tłumaczy zasadność i czas publikacji mojej książki o Agnonie w przekładzie na język polski. Ze wstępu Autora Dan Laor(1944–2023) – jeden z najwybitniejszych badaczy współczesnej literatury hebrajskiej, profesor na Uniwersytecie Telawiwskim, gdzie wiele lat był wykładowcą, a także pełnił funkcje kierownika Katedry Literatury Hebrajskiej oraz dziekana Wydziału Humanistycznego Lestera i Sally Entinów. Autor wielu książek i artykułów dotyczących współczesnej literatury i kultury hebrajskiej, w tym trzech prac poświęconych w całości życiu i twórczości Szmuela Josefa Agnona; znany także dzięki swej wysoko ocenianej biografii Natana Altermana, urodzonego w Warszawie pisarza, który stał się narodowym poetą współczesnego Izraela. Dan Laor wykładał na kilku uniwersytetach w Europie i Stanach Zjednoczonych, a ostatnio w Divinity School przy Uniwersytecie Chicagowskim. Zarówno jego praca akademicka, jak i wkład we współczesną kulturę izraelską spotkały się z uznaniem, o którym świadczą otrzymane nagrody literackie, m.in. Nagroda Premiera Izraela w dziedzinie literatury, Jacob Buchman Memorial Prize przyznawana przez Yad Vashem oraz Nagroda im. Jicchaka Ben Cewiego za pracę na temat historii Ziemi Izraela.
Wśród wielu nurtów filozofii buddyjskiej szkoła tylko-świadomości (yogâcara-vijnana-vada) wyróżnia się stawianiem kontrowersyjnych filozoficznie tez o najwyższym stopniu wysublimowania – jej główny postulat głosi, że wszelakie istnienie jest jedynie treścią świadomości. W każdym z wielu krajów, w których się pojawiła, przez jakiś czas odgrywała dominującą rolę w panteonie prądów myślowych – a w Japonii, gdzie dotarła na końcu swojej drogi, zadomowiła się na dobre i funkcjonuje aż do dziś. Zapiski o hossow dwóch częściach są jednym z tekstów japońskiej gałęzi szkoły tylko-świadomości, napisanym w XIII wieku naszej ery, gdy ów nurt wraz z całą Japonią przechodził czas głębokiej przemiany, spowodowanej przetasowaniami politycznymi, społecznymi i religijnymi. Publikowane po raz pierwszy w tłumaczeniu Zapiski stanowią wprowadzenie do doktryny szkoły ich autora, mnicha Ryohena. W niniejszej pracy zostały opatrzone wstępem ułatwiającym zrozumienie zarówno zawiłego systemu filozoficznego, jak i historii tradycji tylko-świadomości. „Dla polskojęzycznego czytelnika książka ta stanowi doskonałe wprowadzenie do zagadnień związanych z buddyzmem w wydaniu dalekowschodnim, z buddyjską tradycją idealizmu i jej ważnym nurtem jogaczarów, którego doktryna, głosząca, że istnieją wyłącznie treści świadomości, prężnie rozwijała się w Japonii, gdzie nabrała nowego wymiaru”. Z recenzji prof. dra hab. Piotra Balcerowicza Piotr Pieścik jest magistrem japonistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie prowadzi badania nad buddyjską filozofią tylko-świadomości, a w szczególności jej japońską odmianą, hosso. Interesuje się buddyzmem, filozofią (z naciskiem na filozofię umysłu i świadomości) i kulturą Japonii
Pomagając innym, nie zapomnij o sobiePrzeprowadzanie pacjentów przez kryzys i możliwość obserwowania zachodzących w tym procesie zmian daje terapeutom poczucie satysfakcji. Często jednak nie uświadamiają sobie ukrytych kosztów takiej pracy i nie zauważają narastającego wypalenia zawodowego.Babette Rothschild zwraca uwagę na kluczowe znaczenie dobrostanu osób niosących pomoc innym. Prezentując badania z zakresu psychologii neurobiologicznej, eksperymentalnej oraz społecznej, wyjaśnia, dlaczego terapeuta doświadcza negatywnych skutków nadmiernej empatii i jak może je pokonywać. Na podstawie koncepcji osobistego regulatora empatii i uważności autorka opracowała narzędzia, które pozwolą zmniejszyć ryzyko wystąpienia objawów zmęczenia współczuciem czy traumy zastępczej. Praktyczne wskazówki zawarte w tej książce umożliwią zastosowanie strategii regulowania autonomicznego układu nerwowego, radzenia sobie ze stresem i wyzwaniami współczesnego świata, takimi jak kryzys klimatyczny, niepokoje społeczne czy konflikty zbrojne.Wsparcie dla wspierających to podręcznik, dzięki któremu nauczysz się wyznaczać granice w kontaktach z pacjentami, dbać o swój dobrostan psychiczny i fizyczny oraz wzmacniać relacje międzyludzkie. Jest pozycją obowiązkową nie tylko dla terapeutów, lecz także dla lekarzy, ratowników medycznych i wszystkich osób zajmujących się opieką nad innymi.Jeśli pomagając innym, nie chcecie ulec wypaleniu, powinniście poznać neurologiczne, psychologiczne i somatyczne mechanizmy własnego współ-przeżywania. Ta książka podpowie wam, jak umiejętnie gospodarować empatią.Bogdan de BarbaroKsiążki Babette Rothschild czytam zawsze z wypiekami na twarzy. Każda z nich jest prawdziwą intelektualną ucztą dla psychoterapeutów, terapeutów traumy oraz wszystkich zainteresowanych neurofizjologią traumy i naszego zdrowienia. Tak było i tym razem. Wsparcie dla wspierających to świetna pozycja dla wszystkich, którzy startują w zawodzie psychoterapeuty, i dla każdego, kto stoi na progu zawodowego wypalenia. Przeczytajmy ją dla dobra swojego i osób, z którymi pracujemy.Sabina Sadecka, nauczycielka terapii traumy, prowadząca webinary o psychoterapii i podcast Ładnie o traumieBabette Rothschild od kilkudziesięciu lat pracuje jako klinicystka. Jest autorką i redaktorką cenionych publikacji na temat terapii traumy i PTSD, w tym bestsellerowych pozycji Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym (WUJ, 2014) oraz Ciało pamięta, tom 2: Rewolucja w terapii traumy (WUJ, 2021). Obecnie pisze, prowadzi superwizję i naucza, realizując jednocześnie wymagający harmonogram międzynarodowych wykładów, szkoleń i konsultacji.
Zmagasz się z niepokojącymi myślami, które nie pozwalają ci zasnąć i dręczą w ciągu dnia, wywołując smutek, złość i gniew? Jeśli tak, to w tej książce znajdziesz praktyczne rozwiązania, które pomogą ci przerwać cykl natrętnych myśli i emocjonalnego przytłoczenia.Autorzy w przystępny sposób tłumaczą podstawowe założenia terapii poznawczo-behawioralnej i dialektyczno-behawioralnej oraz pokazują, jak wykorzystać je w procesie odzyskiwania wewnętrznej równowagi. Ćwiczenia oparte na metodzie ekspozycji pozwolą skonfrontować się ze swoimi lękami, powstrzymać od impulsywnych reakcji i zmienić niepożądane wzorce zachowania. Poradnik ten, rekomendowany przez specjalistów w dziedzinie psychiatrii i psychoterapii, stanowi cenne źródło wiedzy dla osób poszukujących efektywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.Niechciane myśli i silne emocje są kluczem do zrozumienia własnego wewnętrznego świata i zarządzania nim. Pozwolą ci odzyskać spokój i kontrolę nad życiem.Niechciane myśli i silne emocje to książka niezwykła z kilku powodów. Po pierwsze, prezentuje metody radzenia sobie z natrętnymi, niechcianymi myślami i wywoływanymi przez nie silnymi, przytłaczającymi emocjami. Metody te mogą znaleźć zastosowanie w terapii wielu różnych zaburzeń psychicznych, począwszy od zaburzenia obsesyjno-kompulsywnego, przez różne zaburzenia lękowe, zaburzenie stresowe pourazowe (PTSD), po zaburzenie osobowości z pogranicza (borderline). Po drugie, autorzy łączą dwie metody terapii poznawczo-behawioralnej (CBT): ekspozycję z powstrzymaniem reakcji (ERP) i terapię dialektyczno-behawioralną (DBT), w podręcznikowy wręcz sposób pokazując, na czym polega prawdziwa integracja w psychoterapii. Po trzecie, metody zostały przedstawione w niezwykle przystępnej formie zeszytu ćwiczeń, pełnego zadań i analiz przypadków, które stymulują do pracy własnej. Po czwarte, choć książka jest przeznaczona do samodzielnej pracy, będzie też znakomitą pomocą dla psychoterapeutów, którzy mogą ją wykorzystać w profesjonalnej terapii. Przede wszystkim jednak prezentowane tu metody oparte są na dowodach naukowych - ich skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach, co jest warunkiem sine qua non włączenia ich do praktyki psychoterapeutycznej.Prof. dr hab. Przemysław Bąbel, Instytut Psychologii UJ, PTTPBTo inspirująca lektura dla wszystkich poszukujących skutecznych strategii radzenia sobie z niechcianymi, intruzywnymi myślami. Hershfield i Aguirre zaprezentowali odważne i świeże podejście do terapii poznawczo-behawioralnej, które w nieoczywisty sposób integruje najlepsze elementy CBT i DBT, oferując czytelnikom zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne narzędzia do transformacji życia oraz rozwijania elastyczności psychicznej. Rewolucyjność tego podejścia polega na autorskiej selekcji umiejętności z obszaru DBT wykorzystywanych do przekształcania emocji oraz na odważnym połączeniu ich z procedurami ERP. Kreatywnie dobrane ćwiczenia i porady pozwalają czytelnikom na eksplorację własnych myśli, uważną obserwację emocji oraz testowanie różnych strategii radzenia sobie z nimi.Dr Anna Englert-Bator, psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka CBT, terapeutka DBT, wiceprzewodnicząca Zarządu PTDBT, wykładowca w Instytucie Psychologii UR.Jon Hershfield, MFT, dyrektor Center for OCD and Anxiety przy szpitalu psychiatrycznym Sheppard Pratt w Towson, w stanie Maryland. Specjalizuje się w stosowaniu uważności (mindfulness) oraz terapii CBT w leczeniu zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego (OCD) oraz zaburzeń pokrewnych.Blaise Aguirre, MD, adiunkt psychiatrii w Harvard Medical School, założyciel i dyrektor do spraw medycznych programu 3East (kontinuum DBT) przy szpitalu psychiatrycznym McLean w Belmont, w Massachusetts. Wykładowca i szkoleniowiec DBT.
Wsłuchaj się w głos swojego dziecka z ASDDiagnoza autyzmu sprawia niekiedy, że rodzice tracą grunt pod nogami. Zaczynają się bać o przyszłość i rozwój ich dziecka. W tej sytuacji potrzebują zrozumienia i sprawdzonych informacji. W swoim poradniku Ellen Notbohm pokazuje, w jaki sposób osoby neuroróżnorodne odbierają świat i jakiego wsparcia potrzebują.Książka prezentuje perspektywę dzieci w spektrum autyzmu, a tytułowe "dziesięć rzeczy" to najczęstsze trudności, z jakimi się borykają - w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych, komunikowania się, myślenia społecznego i interakcji międzyludzkich. Autorka tłumaczy, jak ważne są stawianie adekwatnych wymagań dzieciom, akceptacja ich potrzeb i predyspozycji oraz zrozumienie czynników wywołujących stres. Odwołując się do własnego doświadczenia, uczy rodziców, jak pomagać dziecku w budowaniu umiejętności niezbędnych w codziennym życiu.W nowym wydaniu tego bestsellerowego poradnika zaktualizowano sposób mówienia o autyzmie, uzupełniono informacje na temat ASD zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, a także uwzględniono wpływ mediów społecznościowych na postrzeganie neuroróżnorodności. To pierwsza książka, którą powinieneś przeczytać, gdy u twojego dziecka zdiagnozowano autyzm."Dziesięć rzeczy pokazuje, że kluczem do sukcesu jest podmiotowe traktowanie człowieka, nawet wtedy, gdy nie rozumiemy jego zachowania czy komunikatów. Notbohm odniosła taki sukces - i jako matka, i jako autorka. Posłuchajmy zatem, co ma nam do powiedzenia. Jej wskazówki mogą okazać się bezcenne w towarzyszeniu na co dzień autystycznemu dziecku - niezależnie od tego, czy jesteś rodzicem, nauczycielem czy terapeutą".Monika Szubrycht, autorka książki Autyzm. Bliski daleki świat (WUJ, 2022)"Ellen Notbohm po raz kolejny przypomina nam, że powinniśmy raczej się uczyć, niż nauczać, i więcej słuchać, niż mówić. W Dziesięciu rzeczach... proponuje czytelnikom ważną perspektywę i dostarcza bez-cennych informacji".dr Paula Kluth, autorka You're Going to Love This Kid i Pedro's Whale"Wspaniale, że klasyczne dzieło Ellen Notbohm jest dostępne dla nowego pokolenia! Jeżeli u twojego dziecka zdiagnozowano autyzm albo podejrzewasz, że może ono go mieć, jest to pierwsza książka, którą powinieneś przeczytać".Bobbi Sheahan, autorka What I Wish I'd Known about Raising a Child with Autism"Trzecie wydanie Dziesięciu rzeczy... wyjaśnia nasz ewoluujący sposób myślenia o autyzmie, tak cenny dla rodziców, specjalistów i osób w spektrum autyzmu".dr Tony Attwood, autor Doktor Tony odpowiada. Światowy autorytet w dziedzinie zespołu Aspergera odpowiada na pytania na temat zaburzeń ze spektrum autyzmuEllen Notbohm jest autorką czterech wielokrotnie nagradzanych książek o autyzmie, a jej felietony i artykuły pojawiają się w najważniejszych publikacjach z tej dziedziny, zdobywając odbiorców na całym świecie. Przetłumaczone na ponad dwadzieścia pięć języków stanowią niezastąpione źródło wiedzy, inspiracji oraz wsparcia.
Książka jest niezwykle interesująca i oryginalna, łączy w sobie naukową refleksję na temat wartości z jej bardziej praktycznym, edukacyjnym wykorzystaniem. () Na pierwszą część składa się pięć esejów socjologiczno-filozoficznych poświęconych wybranym wartościom. Autorka dokonuje wyboru, moim zdaniem, według niewyartykułowanego wprost, ale dość oczywistego klucza. Zdecydowała się na wartości szczególnie ważne w relacjach społecznych, a jednocześnie takie, których deficyt odczuwamy w ostatnim czasie. Są to: odpowiedzialność, pracowitość, wrażliwość, współpraca i życzliwość. () Drugą część książki stanowią lekcje dla uczniów, czyli rodzaj konspektów czy też scenariuszy warsztatów, jakie mogą poprowadzić nauczyciele na temat wartości omawianych wcześniej w wykładach. ()
Jest to unikatowa na polskim rynku wydawniczym pozycja, która może być znaczącym wsparciem dla nauczycieli w procesie edukacyjno-wychowawczym. Sądzę, że będzie także interesującą lekturą dla studentów kierunków pedagogicznych, świetnie pokazującą, jak można wykorzystać wiedzę socjologiczną w edukacji i wychowaniu.
Z recenzji prof. dr hab. Beaty Łaciak
Techniki DBT w regulowaniu emocji Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) została opracowana, by pomóc osobom cierpiącym na zaburzenia osobowości z pogranicza. Udowodniono jednak, że znajduje także zastosowanie w leczeniu innych zaburzeń charakteryzujących się występowaniem silnych emocji: depresji, stanów lękowych czy PTSD. Podręcznik ten stanowi kompendium wiedzy na temat wykorzystania narzędzi DBT w praktyce. W nowym, uzupełnionym i zaktualizowanym, wydaniu autorzy wyjaśniają, jak wypracować skuteczne strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami, odpowiednio reagować na stresujące zdarzenia i odzyskać kontrolę nad swoim życiem. Praktyczne ćwiczenia pomogą zwiększyć tolerancję na dyskomfort psychiczny, rozwinąć umiejętności interpersonalne czy regulować napięcie. Znalazły się tu również wskazówki, jak wykorzystać uważność w radzeniu sobie ze skrajnymi emocjami, uczyć się samowspółczucia oraz unikać angażowania się w destrukcyjne zachowania. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział opisujący, jak przeprowadzać próby poznawcze z użyciem ekspozycji. Technika ta umożliwia wykorzystanie nowych umiejętności w stanie aktywacji emocjonalnej. Niezależnie od tego, czy sam szukasz równowagi emocjonalnej, czy jesteś profesjonalistą w dziedzinie zdrowia psychicznego, w Terapii dialektyczno-behawioralnej znajdziesz efektywne metody pracy pozwalające na wdrożenie trwałych zmian. „Nie rodzimy się z wiedzą na temat skutecznego regulowania emocji. Ten podręcznik zawiera dokładne instrukcje dotyczące tego, jak poprawić swój dobrostan. Nowe techniki skupiają się na zwiększaniu współczucia wobec siebie i innych oraz radzeniu sobie z intensywnymi emocjami. Polecam tę książkę każdemu, kto chce wzmocnić swoją inteligencję emocjonalną”. Thomas R. Lynch, PhD, autor książki Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna (WUJ, 2023) Matthew McKay, PhD, wykładowca w Wright Institute w Berkeley w stanie Kalifornia, współautor The Relaxation and Stress Reduction Workbook, Thoughts and Feelings, Self-Esteem oraz innych publikacji. Jeffrey C. Wood, PsyD, specjalista w leczeniu depresji, lęku i traumy, autor The Cognitive Behavioral Therapy Workbook for Personality Disorders oraz Getting Help. Jeffrey Brantley, MD, konsultant w Katedrze Psychiatrii Duke University, twórca i kierownik programu „Redukcja stresu oparta na uważności” w Duke Integrative Medicine[JM1] , autor Calming Your Anxious Mind.
Trening umiejętności RO DBT Samokontrola to społecznie ceniona umiejętność kontrolowania emocji, impulsów i zachowań w celu osiągnięcia określonych celów lub wartości, jednak jej zbyt wysoki poziom powoduje cierpienie. Zaburzenia związane z nadmierną kontrolą, takie jak przewlekła depresja, anoreksja czy obsesyjno-kompulsywne zaburzenia osobowości, wymagają odpowiednich narzędzi. Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna (RO DBT) została opracowana z myślą o osobach zmagających się z takimi problemami. Thomas R. Lynch w swojej przełomowej, transdiagnostycznej teorii łączy różne podejścia, by przełamać sztywność poznawczą, niechęć do podejmowania ryzyka, kompulsywną potrzebę planowania czy hiperperfekcjonizm, charakterystyczne dla osób z nadmierną kontrolą. Kładąc nacisk na elastyczność, radykalną otwartość oraz więzi społeczne, RO DBT uczy, jak odpuścić kontrolę, przezwyciężać trudności w kontaktach społecznych i prawidłowo odczytywać sygnalizację społeczną. Zawarty w niniejszym tomie przegląd teorii i opis konkretnych interwencji pozwalają zrozumieć główne założenia tego narzędzia, a praktyczne informacje dotyczące nauczania, arkusze ćwiczeń i szczegółowe konspekty pomogą wdrożyć konkretne rozwiązania w terapii. Zaprezentowane wskazówki kliniczne pokażą, jak sobie radzić z zachowaniami nieprzystosowawczymi i usprawnić terapię. Autor wyjaśnia, w jaki sposób założenia RO DBT przełożyć na praktykę terapeutyczną. To nieoceniona pomoc dla psychologów i psychiatrów pracujących z osobami z zaburzeniami nadmiernej kontroli. Ważnym elementem RO DBT stworzonej przez Thomasa R. Lyncha jest zestaw umiejętności, które powinny opanować osoby z nadmierną kontrolą. Niniejszy podręcznik krok po kroku opisuje istotność danej umiejętności RO DBT i jej przydatność w życiu oraz daje szczegółowe wskazówki dla prowadzących. Stanowi zbiór konkretnych scenariuszy zajęć z możliwością modyfikacji dla potrzeb poszczególnych grup. Sam w sobie sanowi przykład otwartego i dialektycznego podejścia do realizacji zadań treningowych. Z jednej strony jest bardzo konkretnym narzędziem pozwalającym osiągać założone cele, z drugiej – swobodną instrukcją służącą do nauki nowych umiejętności. Beata Cugowska, RO DBT Polska Thomas R. Lynch, PhD,profesor emeritus w szkole psychologii na Uniwersytecie w Southampton. Pełnił funkcję dyrektora Programu Badań i Leczenia Poznawczo-Behawioralnego na Uniwersytecie Duke’a. Od 2007 roku związany z Exeter University. Główne zainteresowania badawcze Lyncha obejmują nowe metody leczenia zaburzeń nastroju i osobowości przy zastosowaniu translacyjnej linii badawczej, łączącej nauki neurobiologiczne z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi w zakresie badań nad terapiami. Jest twórcą radykalnie otwartej terapii dialektyczno-behawioralnej (RO DBT) i laureatem licznych nagród oraz wyróżnień w dziedzinie psychologii klinicznej.
Autorki, legitymujące się już znaczącym dorobkiem dotykającym kwestii edukacji medialnej, w udany sposób dokonują - jak same piszą - "diagnozy medialnej" młodych dorosłych, choć w moim odczuciu udało się tutaj zrobić znacznie więcej. Mam bowiem wrażenie, że dokonały raczej diagnozy uśrednionej współczesnej mediasfery, w której nie tylko nie działają już intuicje "cyfrowych tubylców", ale z której przemianami nie radzą sobie także starsze pokolenia. Dlatego ogromnym atutem tej publikacji jest fakt, że autorki w uporządkowany i niezwykle przejrzysty sposób zmapowały uwarunkowania współczesnych problemów z fake newsami, których nieskrępowany społeczny obieg zagraża demokracji, ale też po prostu bezpieczeństwu - wszak w dobie konfliktów hybrydowych przestrzeń informacyjna ma również duże znaczenie militarne (nie przypadkiem wśród odwołań pojawiają się więc dokumenty Komisji Europejskiej, ale i NATO). To nie tylko przygotowanie podbudowy pod dalsze diagnozy, lecz częściowo samodzielny, podparty bardzo rozbudowaną bibliografią przegląd przemian współczesnej mediasfery.Fragment recenzji prof. dr. hab. Mirosława FiliciakaAgnieszka Ogonowska, prof. dr hab. - absolwentka psychologii na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego i kulturoznawstwa na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Ukończyła również podyplomowe studia logopedyczne i neurologopedyczne na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. W 2015 roku uzyskała tytuł naukowy profesora nauk humanistycznych. Kierowniczka Katedry Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej na Wydziale Filologicznym UP. Dyrektorka Ośrodka Badań nad Mediami IFP UP oraz Zespołu Badań ds. Psychologii Mediów i Edukacji Medialnej. Współzałożycielka i pierwsza prezeska Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Współpracowniczka Polskiego Komitetu ds. UNESCO. Ekspertka Komisji Europejskiej oraz NCBR. Redaktor naczelna "Studia de Cultura".Agnieszka Walecka-Rynduch, dr hab. prof. UJ - absolwentka politologii i kulturoznawstwa na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła także Międzywydziałowe Studium Amerykanistyczne na tym samym wydziale. Zatrudniona na stanowisku profesora uczelni w Zakładzie Nowych Mediów, Instytut Dziennikarstwa Mediów i Komunikacji Społecznej, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Członkini Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, przewodnicząca sekcji Komunikowanie polityczne, członkini Komisji Rewizyjnej. Członkini i sekretarz Komisji Etyki Komunikacji PAU. Współpracuje z Ośrodkiem Badań nad Mediami. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół wpływu mediów na kluczowe obszary sfery publicznej.
Decydując się na małżeństwo, zakładamy, że będzie to długa i satysfakcjonująca relacja, jednak część związków kończy się rozstaniem. Co sprawia, że niektóre małżeństwa się rozpadają, a inne trwają mimo upływu lat? W jaki sposób radzić sobie z kryzysami? Kiedy należy zwrócić się do specjalisty? Czy istnieje recepta na udane małżeństwo?John M. Gottman, terapeuta rodzinny, na podstawie prowadzonych badań opracował siedem zasad, które pomogą zbudować trwały i harmonijny związek. W napisanej wraz z Nan Silver książce wylicza najczęstsze przyczyny rozwodów i wyjaśnia, w jaki sposób reagować na pojawiające się trudności. Autorzy przekonują, że pielęgnowanie wzajemnego szacunku, wspólne rozwiązywanie problemów czy umiejętność prowadzenia konstruktywnej rozmowy nie tylko pozwolą przezwyciężać kryzysy i zminimalizować ryzyko rozwodu, ale również umocnią relację. Zawarte w książce arkusze ćwiczeń pobudzą zainteresowanie partnerem, uwrażliwią na jego potrzeby, a także na nowo rozpalą wzajemne uczucia.Siedem zasad udanego małżeństwa to poradnik dla wszystkich osób, które pragną wydobyć ze swojego związku to, co najlepsze.Dzięki tej książce:dowiesz się, jak zapobiec rozpadowi małżeństwa albo uratować związek, który już się rozpada,zrozumiesz, dlaczego związek bywa czasem taki trudny,nauczysz się lepiej dbać o siebie i partnera, by stworzyć solidny fundament relacji.Szczęśliwi małżonkowie nie są zazwyczaj ani mądrzejsi, ani bogatsi, ani bardziej przebiegli psychologicznie od innych. W codziennym życiu znajdują jednak sposób na to, by negatywne myśli i emocje wobec partnera nie wzięły góry nad pozytywnymi.John M. GottmanNiezwykle praktyczny przewodnik dla małżeństw inteligentnych emocjonalnie i co więcej - długotrwałych.Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej
Krzysztof Pleśniarowicz draws differences between Western and Eastern European absurdism, points out similarities and adjacencies, and emphasises the function fulfilled by the theatre of the absurd in Eastern Europe: the representation of the drama of a man deprived of freedom. The author of this important book shows absurdity in the dramas of the 1980s "at the end of the Soviet bloc" as the only possibility of dramatic-theatrical embodiment of realism, as a metaphor for reality. PROFESSOR DOBROCHNA RATAJCZAKOWAIt is to the author's credit that he shows the diversity of the "eastern theatre of the absurd" (from Russia, Czechoslovakia, Poland and Hungary) against the background of a common feeling of absence of the present, or even of "being knocked out of existence." The book ranks high in the study of the theatre of the absurd, especially because of the fine, valuable analyses of the works cited and the interesting light directed into the area of lesser-known drama in the world. The publication of this book in English will broaden the knowledge of the face of the theatre of the absurd among the many audiences interested in drama, literary scholars, theatre scholars, but also historians. PROFESSOR ANNA KRAJEWSKA
W niniejszej monografii autorka omawia atrybuty i działania wyróżniające ochotnicze straże pożarne na tle sektora organizacji pozarządowych w Polsce. Szczegółowo bada wartości tworzące ramy funkcjonowania OSP, a także wykorzystanie owych wartości w zarządzaniu. Przedstawia istotny wkład ochotniczych straży pożarnych w lokalne społeczności i odpowiada na pytanie, dlaczego stanowią one tak ważny element społeczeństwa obywatelskiego. Dzięki zastosowanej metodologii - konstruktywistycznej teorii ugruntowanej - odsłania się tu wielowymiarowy i nieszablonowy obraz współczesnej ochotniczej straży pożarnej jako organizacji nie tylko niosącej pomoc innym, lecz także odgrywającej role edukatora, animatora kultury, społecznika i aktywnego obywatela."Interesujące zamierzenie badawcze oraz oryginalna tematyka i przedmiot badań sprawiają, iż pozycja ta przyczynia się do rozwoju dyscypliny. Na rynku mało jest publikacji opartych na tak szerokich i kompleksowych badaniach realizowanych metodą jakościową. To książka, która może zainteresować liderów instytucji pozarządowych, pracowników służb, jak również badaczy problematyki rozwoju lokalnego oraz studentów".Z recenzji dra hab. Jacka Pasiecznego, prof. UWSylwia Wrona - doktor nauk o zarządzaniu i jakości, asystent w Zakładzie Zarządzania Organizacjami Pozarządowymi Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą zarządzania lokalnymi organizacjami pozarządowymi, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, a także metodologii badań jakościowych.
W niniejszej monografii omówiono najważniejsze przemiany organizacyjne i repertuarowe polskiego teatru, które dokonały się w wyniku transformacji ustrojowej 1989 roku oraz wybuchu pandemii COVID-19 w roku 2020. Autorka zwróciła uwagę zwłaszcza na status aktora oraz percepcję widza nieprofesjonalisty, analizując również kwestie dotyczące popularności czy wpływu wynagrodzenia artystów na funkcjonowanie poszczególnych scen. Publikację dopełniają wnioski z badań przeprowadzonych wśród krakowskich seniorów - słuchaczy Jagiellońskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku."Monografia [] zbiera rozproszone informacje w intrygujący (niepodejmowany w innych opracowaniach) sposób. Na zadane w tytule pytanie odpowiada dwojako. Z jednej strony, biorąc pod uwagę całość życia teatralnego, jesteśmy nadal w niedającym się zredukować systemowo kryzysie. Z drugiej strony dla wielu artystów [] chybotliwa rzeczywistość [] stanowi wyzwanie, któremu chcą i potrafią sprostać. [] Pod względem merytorycznym monografia jest cennym wkładem do najnowszej historii teatru polskiego".Z recenzji dra hab. Mariusza Bartosiaka, prof. UŁMagdalena Karlikowska-Pąsiek - kulturoznawczyni, teatrolożka i autorka bajek dla dzieci. Do jej zainteresowań naukowych należy tematyka polskiej sceny teatralnej po 1989 roku, teatru postpandemicznego, roli teatru w dialogu międzykulturowym, percepcji współczesnego widza-seniora oraz terapeutycznych funkcji teatru.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?