Wiodącym tematem książki są zagadnienia ekonomiki transportu kolejowego rozpatrywane pod kątem inwestycji infrastrukturalnych. Uzupełniająco zaś włączono do rozważań zagadnienia inwestycji taborowych w sektorze kolejowym. Inwestycje taborowe w sektorze kolejowym są bowiem ściśle powiązane z inwestycjami infrastrukturalnymi ze względów techniczno-eksploatacyjnych. Określone parametry infrastruktury, takie w szczególności jak maksymalna prędkość techniczna linii kolejowej, wyposażenie w elektryczną sieć trakcyjną oraz zastosowany system sterowania ruchem, wiążący tor z pojazdem, determinują parametry techniczno-eksploatacyjne taboru kolejowego stosowanego w przewozach na danej linii kolejowej. W ramach uwag wprowadzających wskazano na związki między ekonomiką transportu a polityką transportową i ekonomiką inwestycji infrastrukturalnych. W poszczególnych rozdziałach stopniowo rozwijano problematykę inwestycji w sektorze kolejowym, rozpoczynając jednak od omówienia w rozdziale pierwszym zagadnień związanych z zarządzaniem publicznie dostępną infrastrukturą kolejową oraz w rozdziale drugim – od prezentacji klasyfikacji taboru kolejowego i ogólnych zasad jego utrzymania określonych w ramach systemu regulacyjnego transportu kolejowego. Rozdział trzeci monografii zawiera charakterystykę istniejącego współcześnie układu przestrzenno- -geograficznego polskiej infrastruktury kolejowej, z szerokimi odniesieniami do międzynarodowego układu tej infrastruktury. W kolejnym, czwartym rozdziale omówiono podstawowe przesłanki podejmowania decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego, natomiast w rozdziale piątym szeroko omówiono wpływ otoczenia społeczno-gospodarczego na podejmowane w sektorze kolejowym decyzje inwestycyjne. Rozdział szósty zawiera charakterystykę źródeł finansowania inwestycji w sektorze kolejowym. Kolejne rozdziały poświęcono zagadnieniom analizy efektywności inwestycji. W rozdziale siódmym omówiono powszechnie znane i stosowane metody analizy efektywności inwestycji, natomiast w rozdziale ósmym – ogólne zasady analizy efektywności inwestycji łącznie z zakresem przedmiotowym tzw. analizy kosztów i korzyści (AKK) w odniesieniu do sektora kolejowego. Rozdziały dziewiąty i dziesiąty zawierają bardziej szczegółowe treści odnoszące się do specyfiki AKK projektów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego. W końcowej części monografii zamieszczono dwa aneksy – pierwszy (A) poświęcony rysowi historycznemu rozwoju polskiej sieci kolejowej i drugi (B) prezentujący charakterystykę polskiej sieci kolejowej w okresie transformacji społeczno-gospodarczej po 1990 roku.
Ze wstępu
Niniejsza monografia jest kolejnym efektem wieloletnich badań dotyczących reelekcji prezydentów miast na prawach powiatu w wyborach bezpośrednich. W latach 19901998 odbywały się wybory samorządowe, w których mieszkańcy wskazywali wyłącznie swoich przedstawicieli do organów uchwałodawczych, które następnie wyłaniały zarządy gmin i miast. Zwłaszcza prezydenci większych miast wybierani w latach 90. XX wieku doświadczali mankamentów takiego systemu wyboru samorządowych władz wykonawczych. Upartyjnione rady miast często miały problem z uzgodnieniem akceptowalnego dla większości radnych kandydata na włodarza miasta. W konsekwencji, w trakcie kadencji prezydenci musieli liczyć się z możliwością ich odwołania, co powodowało nadmierne uzależnienie od ówczesnych rad. Z wprowadzenia
Autorka skoncentrowała się na przedstawieniu wieloaspektowych zagadnień związanych z podejmowaniem decyzji transportowych, jako strategicznych decyzji logistycznych w łańcuchu dostaw, osadzonych w problematyce współzależności rozwoju transportu i handlu międzynarodowego. Przedmiotowe decyzje wpływają długoterminowo na konkurencyjność przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw, w którym uczestniczy, oddziałują na wszystkie procesy zachodzące w łańcuchu dostaw i dotyczą każdego z podsystemów systemu logistycznego. Turbulentne otoczenie międzynarodowe w jakim funkcjonują i kreowane są współczesne łańcuchy dostaw sprawia, że decyzje te podejmowane są w warunkach niepewności i ryzyka.
W monografii zaprezentowano wyniki autorskich badań, których celem była identyfikacja czynników determinujących decyzje transportowe przedsiębiorstw dotyczące podziału gestii transportowej i wyboru warunków dostaw Incoterms (ang. International Commercial Terms) w międzynarodowych transakcjach handlowych. Określono także implikacje menadżerskie i opracowano rekomendacje dla procesu podejmowania decyzji dotyczących podziału gestii transportowej i wyboru warunków dostaw Incoterms w międzynarodowych transakcjach handlowych. Publikacja kierowana jest do pracowników naukowych i menedżerów zajmujących się logistyką, zarządzaniem łańcuchem dostaw i transportem w środowisku międzynarodowym.
Miasto, z ekologicznego punktu widzenia, można traktować jak specyficzne środowisko przyrodnicze, w obrębie którego zachodzi wiele procesów. Postępująca urbanizacja – zabudowa, ocieplanie i osuszanie warunków siedliskowych, silne przekształcenie gleb zasobnych w azot, a niekiedy gleb zasolonych, emisja zanieczyszczeń przez zakłady przemysłowe oraz ruch komunikacyjny, wpływają na zmniejszenie się środowiska przyrodniczego (Kornaś, Medwecka-Kornaś, 2002; Wysocki, 2008).
Tereny miejskie już od dawna cieszą się zainteresowaniem badaczy, do tej pory zgromadzono liczne dane florystyczne dla wielu miast europejskich (np. Celesti, Grapow, 1995; Sukopp i in., 1995; Landolt, 1991, 2001; Adler, Mrkvicks, 2003; König, 2005).
Florę miast tworzą zarówno gatunki rozprzestrzeniające się spontanicznie, jak i gatunki wprowadzane tam celowo. Tylko te pierwsze są przedmiotem badań fito[1]geograficznych – występują one na bardzo różnych siedliskach: na murach, trawnikach, podwórzach, zaniedbanych przydrożach, pomiędzy płytami chodników, w parkach, na cmentarzach, wysypiskach śmieci itp. Florę miejską tworzą w równej mierze gatunki rodzime, jak i obcego pochodzenia, a jej skład zależy od położenia geograficznego, a także od historii i rodzaju zabudowy. Wyróżnia się gatunki „miejskie” (urbanofile), tj. występujące prawie wyłącznie w miastach oraz gatunki ubikwistyczne, które równie często rozprzestrzeniają się na terenach pozamiejskich (Kornaś, Medwecka-Kornaś, 2002).
Ze wstępu
Mukopolisacharydozy (MPS) to grupa rzadkich genetycznych chorób metabolicznych, w których dochodzi do spichrzania, czyli patologicznego odkładania się cząsteczek w tkankach organizmu. W różnych typach MPS choroba może dotykać innych układów organizmu, mieć odmienne rokowania i przebieg, jednak we wszystkich przypadkach klinicznych tego schorzenia ma charakter postępujący.Niniejsza publikacja dotyczy sytuacji osób i rodzin osób z mukopolisacharydozami we współczesnej Polsce. Wielość aspektów tej sytuacji wpływa na jej specyfikę. Między innymi wspomniany już inny obraz kliniczny i różne rokowania w każdym z typów mukopolisacharydozy oraz występowanie w obrębie danego typu zróżnicowanych wariantów tego schorzenia powoduje znacznie ograniczoną liczbę podobnych przypadków. Wiążą się z tym także trudności w porównaniu przebiegu choroby u różnych osób, z których każda może mieć inne potrzeby oraz wymagać odmiennej rehabilitacji. Z tego powodu pacjenci, jak również ich rodzice i opiekunowie, mogą być szczególnie narażeni na ryzyko pozostawania w niekorzystnej psychologicznie sytuacji osamotnienia. Izolację może pogłębiać odległość geograficzna, która utrudnia spotkania osobiste w celu wymiany doświadczeń, wiedzy, opinii, poglądów, a także dzielenie się emocjami i wzajemne wsparcie w ramach samopomocy. Inicjowanie działań służących realizacji wspólnego celu może jednak odbywać się za pośrednictwem internetu, co z kolei sprzyja budowaniu zasobów przez rodzinę. Kontakt poprzez internetowe grupy pacjentów może ułatwiać dostęp do informacji publikowanych przez inne rodziny pacjentów z MPS, ale również do wszelkich źródeł wsparcia.Książka ma strukturę trójdzielną. W pierwszej części prezentuję podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień. Przybliżam pojęcie chorób rzadkich, omawiam rozwój psychospołeczny dziecka z rzadką chorobą progresywną, wyjaśniam pojęcie sytuacji, analizuję sytuację społeczną współczesnej rodziny, jak również omawiam strukturalne uwarunkowania sytuacji społeczno-wychowawczej współczesnej rodziny z osobą niepełnosprawną. Ponadto przybliżam teorię strukturacji Anthonyego Giddensa. Druga część pracy poświęcona jest założeniom metodologicznym. W trzeciej części analizuję wyniki badań własnych, które dotyczą sytuacji społeczno-wychowawczej rodziny i dziecka z mukopolisacharydozą. Przedstawiam postulaty edukacyjne w świetle teorii strukturacji Giddensa oraz prezentuję model interdyscyplinarnego wsparcia osób z MPS i ich rodzin.W szczególności pracę tę kieruję do pedagogów specjalnych oraz do studentów pedagogiki specjalnej, zainteresowanych problematyką niepełnosprawności wynikającej z rzadkiej choroby genetycznej, a także szeroko omawianym w pedagogice specjalnej zagadnieniem inkluzji. Problemy związane z sytuacją osób z chorobami rzadkimi i możliwościami ich społecznego funkcjonowania nie tylko mieszczą się w kręgu zainteresowań pedagogiki specjalnej, ale współcześnie stają się niezwykle istotnym jej obszarem. Ze wstępu
Przedłożona do oceny wydawniczej praca zbiorowa (...) to cenny zbiór tekstów patrzących na literaturę ludową, ale też piękną - zarówno tę starsząm jak i tę najnowszą - z różnych perpekstyw badawczych i z różnorodnymi intencjami.
Współwystępowanie w szkolnictwie polskim oceniania zewnętrznego i wewnątrzszkolnego daje możliwość oglądu osiągnięć uczniowskich z dwóch perspektyw. Tworzy pełniejszy, a przede wszystkim porównywalny w całym kraju zbiór uczniowskich wyników. Wyników, których analiza i właściwa interpretacja winna modyfikować edukacyjne działania.Funkcjonowanie obok siebie dwóch powołanych w innym celu sposobów oceniania budzi obawy związane z dominacją jednego z nich. Z rangi uzyskanej przez egzaminy zewnętrzne wynika, że istnieje realne zagrożenie podporządkowania szkolnych procesów kształcenia właśnie ocenianiu zewnętrznemu. Myślę, że oddziaływanie egzaminów zewnętrznych na proces kształcenia w dużej mierze zależy od nauczycieli i dyrektorów szkół. Bardzo ważne jest, w jaki sposób postrzegają oni istotę egzaminu. Czym dla nich jest egzamin, wsparciem czy tylko oceną pracy? W jaki sposób wykorzystują go do modelowania i kierowania procesem kształcenia? Czy traktują wyniki egzaminów zewnętrznych jako czynnik wyzwalający refleksję nad własną pracą?Zaproponowane opracowanie złożone jest z trzech rozdziałów. W pierwszym zaprezentowano rolę oceniania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, przemiany dokonujące się w tym zakresie oraz obecnie obowiązujący polski system oceniania, składający się z dwóch nurtów: oceniania zewnętrznego i oceniania wewnątrzszkolnego. Nie tylko przedstawiono podstawy prawne takiego rozwiązania, ale również starano się przybliżyć, jakie relacje powinny istnieć między nimi oraz w jaki sposób z nich korzystać, aby przyniosły oczekiwany pożytek. W kolejnych dwóch rozdziałach określono, jak z zaistniałą sytuacją powinny radzić sobie szkoły i w jaki sposób mogą wykorzystać uzyskane dzięki ocenianiu zewnętrznemu informacje do podnoszenia jakości swojej pracy.- z wprowadzenia
Celem ogólnym publikacji jest analiza aktywności OMNiE w województwie zachodniopomorskim w odniesieniu do warunków prawno-administracyjnych, społecznych. Podjęte przez autorkę badania miały na celu uzupełnienie wiedzy dotyczącej funkcjonowania tych organizacji oraz dokonanie oceny wpływu zmian instytucjonalnych na ich obecną pozycję w województwie zachodniopomorskim. Aktywność społeczna i polityczna mniejszości zależy jednak nie tylko od uwarunkowań prawnych, lecz także od czynników demograficznych, angażowania młodych członków w aktywność organizacji, akceptacji przez większość obecności mniejszości na wspólnym obszarze działania, edukacji w zakresie możliwości pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania itd. Tym samym podjęta została próba rozstrzygnięcia, na ile aktywność badanych organizacji wynika z oddolnej potrzeby samoorganizacji i dostępu do określonych zasobów, a na ile jest ona wynikiem polityki etnicznej państwa, zewnętrznej w stosunku do badanych organizacji.- ze wstępu
Cybernetyka należy do jednych z najbardziej inspirujących dziedzin naukowego poznania, wzbogacana dorobkiem wielu dyscyplin naukowych tworzy pomosty między matematyką, fizyką i filozofią, elektroniką i biologią, informatyką i zarządzaniem. Przekształca abstrakcje, które jeszcze niedawno tworzyły światy baśni i legend, były przedmiotem literatury i filmów science fiction, w inteligentne systemy działania.
W obszarze zarządzania cybernetyka dostarcza metod i narzędzi optymalizujących funkcjonowanie i warunki rozwoju współczesnych organizacji, oferuje organizacjom cyberprzestrzeń, czyli środowisko, w którym narzędzia internetowe zapewniają bezpośredni dostęp do żywych źródeł wiedzy, zaawansowanych technik i technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w realizacji i promocji innowacyjnych projektów naukowych, biznesowych, społecznych.
Głównym celem pracy jest propozycja modelowania cybernetycznego jako podejścia do rozwiązywania problemów funkcjonowania i rozwoju współczesnych organizacji w warunkach rosnącej złożoności organizacji i niepewności stanów jej otoczenia.
Ze wstępu
W monografii Marketing miejsc miejsce, placemaking i tożsamość przestrzeni publicznych skoncentrowano się na analizie współczesnych koncepcji zarządzania przestrzenią publiczną i marketingu miejsc w kontekście kreowania tożsamości oraz atrakcyjności lokalizacji. Praca łączy teoretyczne rozważania nad pojęciem miejsca i przestrzeni z praktycznym ujęciem placemakingu, promocji oraz strategii budowania narracji wokół miejsc. Autorzy podkreślają interdyscyplinarność zagadnienia, odwołując się do dorobku geografii społeczno-ekonomicznej, urbanistyki, socjologii oraz marketingu terytorialnego. Szczególną uwagę poświęcono różnym modelom zarządzania miejscami, uwzględniając rolę lokalnych społeczności oraz mechanizmy skutecznej promocji przestrzeni. W monografii analizowane są zarówno udane strategie tworzenia miejsc, jak i wyzwania związane z ich odbiorem, wskazujące na rolę mieszkańców jako aktywnych uczestników procesów przestrzennych. Opracowanie może być użyteczne nie tylko dla naukowców, lecz także dla praktyków zarządzania przestrzenią, oferując syntetyczne ujęcie teorii i praktyki marketingu miejsc. 1. Refleksja o miejscu1.1. Istota miejsca1.2. Istota nie-miejsca1.3. Topofilia i topofobia1.4. Wspólnoty miejsca (sąsiedztwa) model brytyjski1.5. Zajmowanie, zawłaszczanie, umojenie miejsc zarys problemuLiteratura i źródła 2. Placemaking definicje, koncepcje i rola w kreowaniu przestrzeni publicznych2.1. Placemaking wprowadzenie2.2. Geneza pojęcia placemakingu2.3. Definicje placemakingu przegląd literatury2.4. Typy placemakingu analiza i klasyfikacja2.5. Dziedziny wiedzy i praktyki włączone w proces tworzenia miejsc2.6. Diagram miejsca PPS, interesariusze placemakingu2.7. ZakończenieLiteratura i źródła 3. Promocja miejsc3.1. Wprowadzenie3.2. Tradycyjne i cyfrowe narzędzia promocji3.3. Promocja obiektów3.4. Personalizacja działań promocyjnych3.5. Budowanie narracji wokół miejsca jako istotny element jego promocji3.6. Key performance indicators (KPI) w promocji miejscLiteratura i źródła 4. Fryga, czyli o tym, jak nie tworzyć miejsc. Studium przypadku4.1. Kontekst studium przypadku4.2. Czas i miejsce4.3. Fryga: ikona czy kontrowersja?4.4. Hedonista w przestrzeni miejskiej: Maurycy Gomulicki4.5. Wyniki badania ankietowego CAWI na temat Frygi i roli sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej4.6. Porównanie rzeźb Fryga w Szczecinie i La Dona i lOcell w Barcelonie: wpływ kontekstu i otoczenia na odbiór sztuki publicznej4.7. Zakończenie i wnioskiLiteratura i źródła 5. Menedżer ulicy praktyczne i teoretyczne podstawy działania5.1. Wprowadzenie5.2. Podbudowa teoretyczna, przegląd literatury5.3. Zakres obowiązków menedżera ulicy na podstawie przykładów z polskich miast5.4. Zakres działań menedżera ulicy na podstawie analizy studiów przypadków5.5. ZakończenieLiteratura i źródła KonkluzjeSpis rycin, fotografii i tabelStreszczenieAbstract
Celem publikacji jest przeanalizowanie, na przykładzie polskiej gospodarki, związku między społecznie odpowiedzialnym zachowaniem a rozprzestrzenianiem się COVID-19 w 4 województwach (z największą i najmniejszą liczbą zakażeń). Autorka wykorzystuje pojęcie kapitału społecznego zgodne z obszerną literaturą z zakresu ekonomii, nauk politycznych i socjologii, aby uchwycić zakres, w jakim jednostka zachowuje się w sposób odpowiedzialny społecznie. Praca składa się z wprowadzenia, części merytoryczno-badawczej oraz podsumowania i rekomendacji. Część merytoryczno-badawcza obejmuje następujące zagadnienia:1. Konceptualizacja kapitału społecznego analiza kontekstowa, czyli co koncepcje teoretyczne mówią o kapitale społecznym.2. Kapitał społeczny a kryzysy przegląd badań i doświadczeń międzynarodowych.3. Analiza postaw społecznych w kontekście pandemii COVID-19. W części pierwszej Konceptualizacja kapitału społecznego zaprezentowano różne ujęcia definiowania kapitału społecznego i jego podstawowe elementy.W części drugiej dokonano przeglądu badań i doświadczeń międzynarodowych w zakresie roli kapitału społecznego w zarządzaniu kryzysami.Rozdział trzeci to analiza empiryczna przeprowadzona na podstawie postaw społecznych w czterech województwach, z najwyższym i najniższym wskaźnikiem kapitału społecznego. Z wprowadzenia
Oddajemy w Wasze ręce, Szanowni Czytelnicy, owoc naszej wspólnej pracy. Jeżeli czytacie to w chwili teraźniejszej, przyjmijcie proszę te teksty jako świadectwo naszej wiedzy, doświadczeń i postaw wobec sztucznej inteligencji. A zatem jest to przede wszystkim opowieść o współczesnym świecie, o zjawiskach, których jesteśmy świadkami. Jedna z wielkich firm o globalnym zasięgu używa algorytmów opartych na systemach AI do śledzenia wszystkich produktów kupionych przez konsumentów, tak aby następnie podpowiedzieć im artykuły, które mogą ich zainteresować. W Chinach w powszechnym użyciu są systemy rozpoznawania twarzy oraz cały system przydzielający punkty za zachowanie, co później może rzutować na różne przejawy życia społecznego, np. możliwość otrzymania (lub nie) kredytu albo zezwolenia na międzynarodowe podróże, możliwość zakupu biletów lotniczych itp. Przykłady można mnożyć. Parafrazując słowa Adama Mickiewicza: sztuczna inteligencja zbłądziła pod strzechy. W publikacji wyodrębniliśmy trzy części w pierwszej przedstawiono stan prawny i historię AI, ukazano relacje z technologią w kontekście teorii mediów Marshalla McLuhana oraz przywołano autoetnografię jako metodę prowadzenia badań. W kolejnych częściach zawarto odpowiednio 7 i 11 opowieści o charakterze autobiograficznym, których motywem przewodnim jest sztuczna inteligencja rozpatrywana w różnych kontekstach i z różnych punktów widzenia. Ze wstępu
Struktura niniejszej monografii obejmuje sześć rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcono teoretycznym podstawom odbioru treści medialnych, w tym koncepcjom medioznawczym oraz ewolucji mediów audiowizualnych. W rozdziale drugim omówiono psychologiczne koncepcje uzależnienia behawioralnego, koncentrując się na ich zastosowaniu w analizie zjawiska problemowego oglądania seriali. Kolejny rozdział przedstawia binge-watching w kontekście szkodliwego korzystania z mediów, ze szczególnym uwzględnieniem jego uwarunkowań oraz konsekwencji. Czwarty rozdział zawiera opis metodologii badań własnych, w tym założeń teoretycznych, narzędzi badawczych oraz procedury przeprowadzonych analiz. W piątym rozdziale zaprezentowano wyniki badań empirycznych, natomiast ostatni rozdział poświęcono dyskusji uzyskanych rezultatów, ich interpretacji oraz implikacjom praktycznym. Z wprowadzenia
Historia Kościoła katolickiego znaczona jest dziejami świętych, którzy w swoim życiu potrafili w pełni zrealizować Ewangelię Jezusa Chrystusa lub ponieśli męczeńską śmierć za wiarę. Są oni orędownikami u Boga i najlepszymi reformatorami Kościoła. Stanowią zatem dla wiernych wzór do naśladowania.
Liczba świętych wspominanych w liturgii ciągle rośnie. Martyrologium Rzymskie z 2001 r. odnotowuje 6538 imion a kolejnych kilka tysięcy męczenników i wyznawców czeka na zbadanie ich sprawy przez Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych. Najwięcej z nich wyniósł na ołtarze papież Jan Paweł II; beatyfikował 1340 sług Bożych i kanonizował 478 błogosławionych; wśród nich było 9 świętych (oraz dwie osoby związane z Polską) i 154 błogosławionych Polaków.
W monografii zaprezentowano w sumie 30 osób: 13 świętych, 10 błogosławionych i 7 sług Bożych. Obok krótkiej biografii prezentowanych osób uwypuklono przede wszystkim osobiste ich powiązanie lub zaangażowanie w kościelne dzieje tych ziem oraz rozwijający się tutaj ich kult. Jest to tym bardziej ważne, że ziemie te, po okresie dobrze prosperujących biskupstw kamieńskiego i lubuskiego, począwszy od połowy XVI w, do 1945 r. przeżywały 400-letni okres dominacji wyznania protestanckiego, w którym kult świętych przestał zupełnie istnieć. Zatem wymiar edukacyjny tejże monografii zyskuje również wielką wagę.
Niniejsza książka ma pełnić przede wszystkim rolę podręcznika, w związku z tym podstawowym celem było zebranie i uporządkowanie informacji na temat studiów o niepełnosprawności, gdzie przedmiot ten postrzegany jest jako społeczny, kulturowy i polityczny fenomen (Goodley, 2011, s. 1). Złożoność przedmiotu studiów o niepełnosprawności przekłada się zarówno na ich interdyscyplinarność, a więc wykorzystanie i współpracę różnych perspektyw teoretycznych i metodologicznych dyscyplin naukowych zaangażowanych w badanie niepełnosprawności, jak i transdyscyplinarność, czyli pogłębioną relację nie tylko między podejściami naukowymi, ale również przykładowo artystycznymi, w celu stworzenia holistycznej perspektywy analitycznej i uzyskania jak najpełniejszego obrazu badanego zjawiska. Obie wymienione cechy studiów o niepełnosprawności łączą się z trzecią, którą jest uniwersalność, oznaczającą, że niepełnosprawność jest traktowana jako zjawisko powszechne, występujące we wszystkich ludzkich kulturach, a podstawowe ustalenia dotyczące sposobu rozumienia niepełnosprawności można potraktować jako punkt wyjścia analizy sytuacji osób z niepełnosprawnościami niezależnie od aktualnych kontekstów kulturowych i socjoekonomicznych, które w znacznym stopniu różnicują warunki życia w poszczególnych społecznościach i państwach świata.
Ze wstępu
Życie jest ciągłością stanów przeszłych, teraźniejszych i przyszłych. Człowiek w tym continuum nie jest przypadkowym przechodniem, bowiem swoim życiem pozostawia ślad w pamięci i doświadczeniu osób i pokoleń. Ślady te mogą być pozytywne lub negatywne w zależności od tego, czy były efektem czynionego dobra, czy też zła moralnego. Mistrzowie, autorytety i wzory pozostawiają echa dobrych czynów. Mistrz i autorytet są jednocześnie wzorami, natomiast wzór nie musi urosnąć do rangi autorytetu czy mistrza. Łączy je natomiast to, że osoby będące dla innych wzorami, autorytetami lub mistrzami kierują się w swoim życiu pożądanymi wartościami i przekonaniami. Dlatego można uznać, że wychowanie jest bez nich niemożliwe. Skuteczność procesu wychowania implikuje odwołanie się do wzorów. Człowiek bez względu na wiek ma naturalną potrzebę obserwowania i powtarzania zachowań określonych wzorów. Przygotowana monografia jest konsekwencją spotkania, przez autorów przedłożonych tekstów, w wymiarze bezpośrednim lub pośrednim wzorów, autorytetów i mistrzów życia oraz pracy. Poznali wielkość a także pokorę tych osób i zdecydowali się na wskazanie wartości, którymi się kierowały. Z wprowadzenia
W pierwszym rozdziale zostanie ukazany historyczny wymiar osoby Jezusa Chrystusa w nauczaniu św. Jana Pawła II. Papież był świadom, że nie tylko w przeszłości, ale i dziś pojawiają się błędy dotyczące historycznego istnienia Jezusa Chrystusa, Jego narodzin, śmierci i zmartwychwstania, na które w swoim magisterium starał się odpowiedzieć.
W rozdziale drugim przedstawiono Jezusa Chrystusa jako jedynego Odkupiciela człowieka w nauczaniu Jana Pawła II. Punktem wyjścia jest nauczanie Soboru Watykańskiego, zwłaszcza konstytucji Gaudium et spes nr 22, które papież rozwinął w swojej pierwszej encyklice Redemptor hominis.
Rozdział trzeci dotyczy Kościoła Jezusa Chrystusa. Jana Pawła II spojrzenie na Kościół ukształtowało się w czasie Soboru Watykańskiego II i w okresie posoborowym, co wyraziło się w czasie jego pontyfikatu w promocji synodalności, postawieniu akcentu na rozumieniu Kościoła jako komunii, a co za tym idzie – na eklezjologii eucharystycznej oraz na wezwaniu wierzących do nowego zapału misyjnego i ewangelizacyjnego.
W rozdziale czwartym przedstawiono nauczanie papieża na temat dwóch osób najbliższych Jezusowi w czasie Jego ziemskiego życia: Maryi i Józefa, którym papież poświęcił dwie encykliki: Redemptoris Mater – Matka Odkupiciela i Redemptoris Custos – Opiekun Odkupiciela.
Rozdział piąty nosi tytuł Chrystus Odkupicielem ludzkiej płciowości i dotyczy tej części nauczania Jana Pawła II, którą niekiedy nazywa się w skrócie „teologią ciała”. Kwestia ta jest związana z rozumieniem miejsca kobiety w świecie i w Kościele, z ruchem feministycznym i żądaniami kapłaństwa kobiet oraz z relacją mężczyzny i kobiety w małżeństwie sakramentalnym, w której ludzka płciowość doznaje rzeczywiście odkupienia.
W rozdziale szóstym omówiono spotkanie chrześcijaństwa z innymi religiami i jedyności zbawczej Jezusa Chrystusa. Jest to temat bardzo aktualny, zważywszy na obecność przedstawicieli wielu religii również w naszym kraju. Jan Paweł II podkreślał, że należy ze sobą łączyć misję głoszenia Jezusa Chrystusa jako jedynego Zbawiciela z dialogiem międzyreligijnym, który także jest częścią ewangelizacji.
Ze wstępu
Niniejszy skrypt Immunologia w praktyce – kompendium do ćwiczeń laboratoryjnych z immunologii, immunoonkologii i wirusologii opracowano z myślą o studentach, którzy pragną zgłębić praktyczne aspekty szeroko pojętej immunologii, immunoonkologii i wirusologii. Laboratoria są kluczowym miejscem nauczania tych dyscyplin, co pozwala nie tylko na zrozumienie teoretycznych podstaw, ale także rozwój umiejętności technicznych, niezbędnych w pracy badawczej i klinicznej.
Każdy rozdział niniejszego kompendium zawiera starannie zaplanowane ćwiczenia, które krok po kroku prowadzą przez najbardziej kluczowe techniki stosowane w nowoczesnych laboratoriach immunologicznych i wirusologicznych. Dzięki różnorodności metod, począwszy od podstawowych badań nad morfologią i funkcjonowaniem układu odpornościowego, po zaawansowane techniki wykorzystywane w badaniach nad nowotworami i wirusami, kompendium to stanowi solidny fundament do praktycznej nauki w tych dziedzinach. Ćwiczenia zawarte w kompendium opracowano w taki sposób, aby stopniowo wprowadzać studenta w świat immunologii praktycznej.
Autorzy
Książka jest monografią historyczno-pedagogiczną o układzie problemowo- -chronologicznym. Ze względu na ten charakter oraz celem usprawnienia redagowania tekstu zostały wyodrębnione trzy okresy, według których poddano analizie spółdzielczość uczniowską w Polsce w latach 19892016. Pierwszy przedział czasowy stanowią lata 19891999, czyli okres od transformacji ustrojowej do reformy systemu oświaty wprowadzającej nową strukturę edukacji. Drugi przedział czasowy to lata 20002010, czyli pierwsza dekada nowego tysiąclecia, w której realizowano założenia reformy z 1999 roku w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej. Trzeci przedział czasowy obejmuje lata 20112016, kończy go wydanie ustawy Prawo Oświatowe, która zmodyfikowała ustrój szkolny. Praca składa się z czterech rozdziałów oraz wstępu, zakończenia, bibliografii streszczenia, spisu tabel, spisu skrótów, streszczenia w języku polskim i w języku angielskim. Wstęp, pełniący funkcję rozdziału metodologicznego, zawiera uzasadnienie wyboru tematu, przedmiot i cele badań, problemy badań, wyjaśnienia terminologiczne, podstawy źródłowe pracy, omówienie opracowań i metod badań oraz terenu badań.
Koncepcja badań mieszanych (mixed methods research) zakłada istnienie pluralizmu metod badawczych, dzięki czemu możliwe jest połączenie ilościowego i jakościowego podejścia do projektowania i realizacji procesu badawczego. Umożliwia to włączenie obu podejść do formułowania pytań i metod badawczych, metod zbierania danych, a następnie ich analizy oraz wnioskowania w obrębie jednego badanego przypadku. Cechą wyróżniającą i odróżniającą badanie metodami mieszanymi od badania metodami wielorakimi jest występowanie, praktycznie w całym procesie badawczym, integracji. Efektem takiego podejścia powinna być większa możliwość eksploracji i eksplanacji badanych zjawisk niż w przypadku zastosowania tylko jednej z metod. Badacz, który stosuje podejście mieszane, oprócz rozstrzygania wielu różnorodnych kwestii, musi jeszcze podjąć decyzję o ewentualnej dominacji jednego podejścia nad drugim, jak i sposobu w jaki wykorzystane metody zostaną wdrożone podczas realizacji badania. Obie decyzje mają swoje konsekwencje na różnych etapach procesu badawczego. Ustalenie metody nadrzędnej niesie ze sobą określone konsekwencje, np. na etapie wnioskowania, ponieważ wybór podejścia badawczego determinuje proces konceptualizacji, projektowania i wdrażania projektu badawczego. Z wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?