Ta wspaniała książka kierowana jest do małych naukowców - stąd też jej tytuł Wielka Księga Zdolniachów.Dzięki niej nasi młodzi badacze będą mogli poznać wyjątkowy, kolorowy, frapujący i niezwykle ciekawy świat naszej planety i występujących na niej zjawisk związanych z KLIMATEM oraz POGODĄ.Ta książka o klimacie i pogodzie to nowatorskie podejście do nauki dla młodych zdolniachów. Znajdą w niej niesamowite, lecz prawdziwe historie, interaktywne zadania i niecodzienne infografiki.Jaka jest różnica między klimatem a pogodą? Skąd wiemy, że klimat się zmienia? Odpowiedzi na te i wiele innych palących pytań, które każdy mały zdolniacha powinien znać, w tym tomie zostały wyjaśnione za pomocą niesamowitych opowieści i ciekawych infografik - między innymi to, ile bąków zwierzęta dodają do atmosfery każdego roku - i zabawnych zajęć, takich jak konstruowanie pieca słonecznego z pudełka po pizzy.Początkujący mózgowcy pokochają czytanie opowieści "Czy wiesz, że", będą się mogli również zanurzyć w interaktywnych zajęciach "Spróbuj sam" i gromadzić skarbnicę wiedzy składającą się z fascynujących faktów w serii infografik "Deszcz danych".Wielka Księga Zdolniachów - KLIMAT I POGODA zabierze młodych mózgomaniaków do fascynującego świata nowoczesnej nauki o klimacie i pogodzie, w którym będą mogli na przykład:dowiedzieć się, jak słońce wpływa na pogodę i pory roku,poznać wielkie projekty, które umożliwiają ludziom życie w rozmaitych klimatach,przekonać się, jakie są sprytne metody drzew na ochładzanie planety albo - zrozumieć, jak można ocalić naszą planetę.Ta bogato ilustrowana książka jest prezentowana młodym mózgomaniaków w sposób interaktywny, interesujący i łatwy do zrozumienia.Publikację tę adresujemy do młodych zdolniachów - dzieci wczesnoszkolnych, dla których świat nie powinien mieć żadnych tajemnic.
Ta wspaniała, nietypowa książka kierowana jest do małych naukowców - stąd też jej tytuł Wielka Księga Zdolniachów.W środku nasi młodzi badacze będą mogli poznać wyjątkowy, frapujący i niezwykle ciekawy świat naszych ciał i umysłów - stąd jej tytuł: CIAŁO I UMYSŁ.Ta książka to nowatorskie podejście do nauki dla młodych zdolniachów. Znajdą w niej niesamowite, lecz prawdziwe historie, interaktywne zadania i niecodzienne infografiki.Co sprawia, że twoje ciało działa? Czy to wszystko dzieje się w Twoim umyśle? Wybierz się na wycieczkę po ludzkim ciele od stóp do głów i wszystkim, co pomiędzy nimi. Najnowsza odsłona serii Wielka Księga Zdolniachów to przystępne, zabawne i ciekawe wprowadzenie do nauki o ludzkim ciele. Pełne dziwacznych faktów i zdumiewających aktywności - mali mózgomaniacy odkryją wszystko, co trzeba wiedzieć o ciele i genialnym mózgu, który sprawia, że to wszystko działa.Przewodnikiem małych naukowców po tym świecie jest wyjątkowa postać - Czachosław Kość-Uszko, który ma mnóstwo tajnych informacji o sekretach ich ciał.Ta książka to ekscytujące wprowadzenie do często złożonych, czasami obrzydliwych i całkowicie fascynujących funkcji ludzkiego ciała. Zawiera praktyczne ćwiczenia i łatwe eksperymenty,między innymi prowadzenie dziennika kupy i iluzje optyczne. Małe zdolniachy będą mogły sprawdzić też, co dzieje się z jedzeniem, które spożywają, w jaki sposób leki mogą ich oszukać, aby poczuły się lepiej, a także jak i dlaczego śnią.Książkę Wielka Księga Zdolniachów - CIAŁO I UMYSŁ adresujemy do ciekawych świata dzieci, które chcą wiedzieć, jak działa ich organizm i jak ich mózg dba o codzienne funkcjonowanie ciała. Znajdą w niej odpowiedzi zarówno na zagadnienia podstawowe, jak i na dziwaczne pytania dotyczące ciał, w których żyjemy.
Barok i oświecenie to kolejny już tom porywającej podróży przez dzieje kultury europejskiej! Autor przedstawia Czytelnikowi podstawowy dotąd korpus wiedzy o obu epokach, zarazem rozwija szeroko skromnie dotąd prezentowane zarówno w polskich, jak i zachodnich monografiach ujęcie takich zjawisk, jak: geneza i wpływ na kulturę dziennikarstwa, cenzury i koncepcji wolności słowa; dowodzi, że obok francuskiego i angielskiego świeckiego racjonalizmu istniały nurty oświecenia katolickiego i żydowskiego - haskali; podnosi rolę literatury, sztuki i architektury w tworzeniu się tożsamości Ukrainy, a także w zachowaniu tradycji narodowych krajów pod panowaniem islamu.Czytelnik będzie zapewne zaskoczony tym, że Imperium Osmańskie na okupowanych Bałkanach gwarantowało firmanem Mehmeda II rozwój architektury chrześcijańskiej i że stanowiło ono, podobnie jak Rzeczpospolita Obojga Narodów, azyl dla innowierców prześladowanych na Zachodzie. Książka zawiera jeszcze wiele innych, podobnie zaskakujących informacji. Autor silnie podkreśla znaczenie polskiego i litewskiego baroku w Europie. Przytacza głośną monografię profesora Denisa De Lucca The Baroque Mind (2018), który weryfikuje nie zawsze nam przyjazne opinie zachodnie i określa m.in. Rzeczpospolitą Polsko-Litewską mianem "europejskiej potęgi i głównego podmiotu kulturalnego epoki baroku" w zakresie poezji.W przygotowaniuDzieje kultury europejskiej. Wiek XIX
Czy wiesz, co zrobić, jeśli w twoim mieście wybuchnie wojna, zabraknie prądu lub państwo przestanie działać? Poradnik dla ludności cywilnej: Stawić czoła wojnie. Zostać czy wyjechać – to nie teoretyczne rozważania, ale zestaw praktycznych wskazówek, które pomogą Ci podjąć kluczowe decyzje: czy zostać, czy uciekać? Jak przygotować dom i rodzinę? Co zrobić, gdy przestają działać instytucje państwowe? Poradnik ten został napisany w związku koniecznością wyposażenia społeczeństwa w niezbędnik przetrwania w przypadku wojny, wojny hybrydowej czy potencjalnych ataków terrorystycznych – tak aby każdy wiedział, co robić, gdy obrona cywilna nie zadziała, a państwo nie zda egzaminu. To pierwszy tak kompletny poradnik, który odpowiada na konkretne pytania: Co zrobić, gdy zabraknie prądu i wody? Jak przetrwać wtedy w mieście z rodziną? Jakie błędy możesz popełnić w sytuacjach kryzysowych? Poradnik Stawić czoła wojnie. Zostać czy wyjechać, kierujemy tak naprawdę do każdego członka naszej społeczności – kraju, samorządu, wspólnoty – do każdego, kto potrzebuje dobrego poradnika na wypadek wybuchu wojny konwencjonalnej czy hybrydowej, czytelników zainteresowanych tematyką obronności, bezpieczeństwa, obroną cywilną, preppersów, samorządów i członków wspólnot mieszkaniowych, firm, organizacji i osób, które chcą poznać zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa. Książka ta może być również rekomendowana jako podręcznik pomocniczy dla uczniów i studentów kierunków (przedmiotów) związanych z bezpieczeństwem i obronnością. Nie czekaj, aż kryzys cię zaskoczy – przygotuj się teraz…
Arystoteles stworzył system, którego istotą było godzenie różnych skrajnych poglądów. Nie chodziło jednak o banalne wnioski w rodzaju "prawda leży pośrodku", lecz o poznanie słabych stron obu stanowisk i nowatorską syntezę.Zarówno w historii filozofii, jak i w życiu społecznym rodzą się różne idee, im skrajniejsze, tym większa szansa, że pojawi się ich opozycyjna przeciwwaga. Zazwyczaj obie konkurują ze sobą, a niekiedy nawet się zwalczają. Często w takich sytuacjach pojawia się kompromisowe stanowisko próbujące godzić antagonistyczne podejścia. Efektem jest porozumienie i głębsze poznanie istoty rzeczy.Odwaga to złoty środek między tchórzostwem a zuchwałością, hojność - mądre rozwiązanie między skąpstwem a rozrzutnością. Dbałość o zdrowie jest złotym środkiem między unikaniem jakichkolwiek badań a hipochondrią, z kolei zaangażowanie - rozsądną postawą między lenistwem a nadaktywnością.Oczywiście ludzkie działania i myślenie nie kończą się na takiej ideowej homeostazie. Równowaga chwieje się, a proces jej przywracania pojawia się na innym poziomie. W wielu przypadkach trwa to bardzo długo, niekiedy nie ma wręcz końca. Jaki z tego wniosek? Kiedy jakieś poglądy, idee, mody czy zachowania stają się przerysowane, należy nie tyle przeciwstawiać się im, ile pokazywać ich dobre i słabe strony. W ten sposób mamy szansę szybciej osiągać pożądany stan, który może zaowocować lepszym rozumieniem rzeczywistości i mądrzejszym w niej działaniem.Książka Sławomira Jarmuża niesie ideę złotego środka w życiu społecznym, szczególnie w tych jego obszarach, gdzie obecna jest psychologia. Jak się okazuje, ta dziedzina wiedzy bywa w praktyce nadmiernie upraszczana, rozumiana jednostronnie lub wręcz przeinaczana. Weźmy dla przykładu traktowanie dzieciństwa i przekonanie o jego przemożnym wpływie na całe życie człowieka. W praktyce psychoterapeutycznej pogląd ten jest bardzo popularny. Dzieciństwo jest oczywiście bardzo istotne, ale do jakiego stopnia? Gdzie jest złoty środek w rozumieniu jego znaczenia? Podobne pytania można zadać w przypadku innych poglądów czy idei. Jak bardzo powinniśmy być asertywni? Jak duży wpływ na nasze zachowania ma osobowość? Czy koniecznie trzeba podnosić samoocenę ludzi? Na te i inne pytania związane z naszym życiem społecznym odpowiada książka, którą masz przed sobą. Złoty środek jest w niej propozycją rozumienia mądrości - ważnej cnoty człowieka.Sławomir Jarmuż pokazuje w swojej książce w jaki sposób w świecie, w którym de facto obowiązuje już konieczność opowiedzenia się po którejś ze stron sporu (a sporem tak naprawdę staje się praktycznie każda dyskusja) można szukać aurea mediocritas, złotego środka, będącego synonimem umiaru, mądrości i poszukiwania mniej lub bardziej obiektywnej prawdy.Z recenzji dr hab. Tomasza Grzyba, prof. SWPS
Psychologia poznawcza dotyka kwestii kluczowych dla ludzkiego doświadczenia i pomaga wyjaśnić, dlaczego postrzegamy świat tak, a nie inaczej. Shona Saul, specjalistka z zakresu psychologii oraz edukacji, korzystając z najnowszych badań naukowych, w niezwykle fascynujący sposób przybliża czytelnikom najważniejsze zagadnienia z obszaru psychologii poznawczej.Dowiesz się między innymi:jaka jest różnica między pamięcią krótkotrwałą a długotrwałą;w jaki sposób mózg przetwarza słowo pisane i mówione;i czym tak naprawdę jest świadomość.Psychologia poznawcza w pigułce to doskonała pozycja dla wszystkich osób pragnących zgłębiać tajniki psychologii.Książki z serii Nauka w Pigułce to typowe "pigułki wiedzy" - zarówno z zakresu nauk ścisłych, jak i humanistycznych. Przystępnie napisane i bogato ilustrowane, zawierają komplet informacji, które warto znać.
40 zabawnych doświadczeń pozwalających zrozumieć, jak działa ludzkie ciało i jego układy fizjologiczneKażde samodzielnie wykonane doświadczenie pozwala na zdobycie praktycznej wiedzy, w przeciwieństwie do teorii i opisów zawartych w podręcznikach. Taka jest podstawowa idea systemu dydaktycznego STEAM - od angielskich słów: science, technology, engineering, art. i mathematics, oznaczających: nauki ścisłe i przyrodnicze, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Wspólną cechą tych dziedzin jest twórczość, dlatego system ten zakłada ich nauczanie we wzajemnych powiązaniach.W systemie STEAM dokonywanie odkryć wynika z zadawania pytań. Ludzie stawiali sobie ich bardzo wiele, chcąc się dowiedzieć, jak funkcjonuje ciało człowieka. Dzięki ciężkiej pracy badaczy wiemy dziś sporo (choć nie wszystko) o działaniu ludzkich organizmów. Teraz i wy możecie posiąść tę wiedzę, jeśli jesteście gotowi do nauki!Opisane w tej książce doświadczenia łączą elementy nauk przyrodniczych ze znajomością technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Ułożone są od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Możesz je wykonywać w dowolnej kolejności, wybierając te, które wydają ci się najzabawniejsze lub najciekawsze.
50 doświadczeń naukowych, których produkty można zjeść!Wspaniałe eksperymenty kulinarne to zaproszenie do świata autentycznych - i smakowitych - doświadczeń inspirowanych systemem edukacyjnym STEAM (od słów angielskich: science, technology, engineering, art., mathematics), symbolizującym syntezę teoretycznej i praktycznej wiedzy przyrodniczej i sztuki.Wykonywanie z dziećmi doświadczeń kulinarnych z zachowaniem tej metody naukowej ma szczególny urok, łączy bowiem chwile "odkryć" z przyrządzaniem smacznych potraw, a przy tym pozwala uczyć umiejętności inżynierskich i ścisłego myślenia w komfortowych warunkach własnej kuchni.Ta książka pozwoli wam odnaleźć wiedzę ścisłą w gotowaniu i pieczeniu. Będziecie obserwowali procesy przebiegające w kuchni, zadawali pytania, starali się przewidzieć wynik każdego doświadczenia przed jego rozpoczęciem, a potem porównywali te przewidywania z tym, co wydarzyło się naprawdę. Nagrodą będzie oczywiście coś dobrego do zjedzenia!Wykonywanie czynności promuje rozmowy i współpracę między rodzicami a dziećmi. Razem uczą się umiejętności i metod, których używają kucharze, naukowcy i inżynierowie . Obejmują one bezpieczeństwo i higienę, upewniając się, że doświadczenia są zabawne, angażujące, bezpieczne i smaczne.Witaj w świecie wspaniałych eksperymentów naukowych dla dzieci!
Autor w książce tej dzieli się swoimi przemyśleniami, jakie zebrał i wygłaszał w czasie swojej długoletniej pracy naukowej. Każdy z nas znajdzie w niej sentencję odpowiednią do różnych sytuacji życiowych.Z opinii prof. dr. hab. Jerzego Nowakowskiego, SGHIn his book, the Author shares his thoughts that he has collected and presented during his many years of academic career. () I recommend the book to the readers because each of us will fi nd a suitable and helpful maxim applicable in various life situations.From the opinion by prof. dr. hab. Jerzy Nowakowski, Warsaw School of EconomicsSentencje przygotowane przez Pana Prof. Sławomira Juszczyka to cenny i bogaty materiał oddający pakiet doświadczeń i odwzorowujący szereg jego osiągnięć na polu naukowym i zawodowym dla którego wspólną częścią jest, jak zauważa sam Autor, bankowość. Książka jest warta uwagi i polecenia, a jej lektura skłania do refleksji.Z opinii prof. dr hab. Magdaleny Zioło, Uniwersytet SzczecińskiThe Maxims written by Professor S.K. Juszczyk are a valuable and rich material reflecting a set of experiences and a series of achievements of Professor Juszczyk in scientific and professional fi elds, of which banking is a common part, as the Author himself notes. () The book deserves attention and recommendation, it is written in an accessible and understandable language, so it is a thought-provoking read.From the opinion by prof. dr hab. Magdalena Zioło, University of Szczecin
Zajmujesz się produkcją gier komputerowych, a do tego zarządzasz studiem gamedev jako wspólnik lub członek zarządu spółki z o.o., a może dopiero planujesz założyć własne studio? Zastanawiasz się, od czego zacząć rozmowy z inwestorem lub jak z nim rozmawiać, by zapewnić sobie kreatywną wolność przy tworzeniu gry? Wahasz się, czy umieścić w grze prawdziwe marki samochodów? Chcesz tworzyć oryginalne key assety bez naruszania praw innych osób? A może martwisz się, by Twoja nowa gra nie została szybko sklonowana przez konkurencję?Dobrze trafiłeś, bo ta książka pomoże Ci poszerzyć wiedzę prawną i biznesową w obszarach związanych z prawem gamedevu. Na konkretnych przykładach ze świata gier, w formule pytań i odpowiedzi, dowiesz się, jakie kroki podjąć, aby się zabezpieczyć, oraz jakich działań unikać, aby nie naruszać cudzych praw autorskich, znaków towarowych czy tajemnic przedsiębiorstwa. Dowiesz się też, jak negocjować umowy i jakie pytania zadać sobie na samym początku rozmów biznesowych, aby bardziej świadomie rozmawiać z potencjalnymi inwestorami i wspólnikami.
Ta wyjątkowa książka ukazuje przywództwo z szerokiej, mniej oczywistej perspektywy, osadzając je w kontekście współczesnych wyzwań, takich jak zaufanie, tempo zmian otaczającego nas świata, rozwój człowieka dorosłego czy potencjał. Napisana w duchu evidence-based, opiera się na solidnych podstawach naukowych, oferując różnorodne spojrzenia na przywództwo, które inspirują do refleksji i działania.
Sara Schenirer (1883–1935) była inicjatorką i założycielką sieci nowoczesnych szkół ortodoksyjnych dla dziewcząt Bejs Jakow. Pochodziła z krakowskiej rodziny, w której ojciec był zwolennikiem cadyka z Bełza. Wykształcenie zdobyła w polskiej szkole powszechnej. W domu pogłębiała swą wiedzę z zakresu religii żydowskiej, a na wykładach publicznych zdobywała świecką edukację. Pierwszą szkołę dla żydowskich dziewcząt założyła we własnym mieszkaniu w 1917 r. Pod koniec lat 30. działało już ponad 250 placówek Bejs Jakow (także poza granicami Polski), w których kształciło się ponad 40 tys. dziewcząt. SaraSchenirerjako inicjatorka ruchu jużza życia stała sięlegendą w środowisku ortodoksyjnym. Jej postać była otoczona czcią, nazywano ją matką sukcesu szkół Bejs Jakow. Tom zawiera następujące dokumenty osobiste Sary Schenirer: 1) niepublikowany dotychczas rękopis polskojęzycznego dziennika z lat 1908–1913 (edycja na podstawie rękopisu pozostającego w zbiorach prywatnych); 2) pamiętnik z lat 1883–1927, opublikowany w jidysz w Gizamlte szriftn (Łódź 1933 r.) częściowo pod tytułem Bleter fun majn lebn (Kartki z mojego życia),a częściowo Funfcejn jor fun Beis Jakow (Piętnaście lat Bejs Jakow); 3) ostatni list Schenirer do uczennic, napisany tuż przed śmiercią, który można traktować jako jej testament, opublikowany w jidysz w drugim wydaniu Gizamlte szriftn. Polskojęzyczny dziennik to sensacyjny dokument ujawniający pewne fakty konsekwentnie przemilczane w oficjalnej biografii Szenirer. Z kart dziennika Schenirer wynurza się wizerunek młodej, ambitnej kobiety, niezależnej finansowo (pracuje jako krawcowa). Przywiązuje dużą wagę do wszechstronnego rozwoju intelektualnego, poprzez uczestnictwo w polskich wykładach publicznych (w tym feministycznych), kursach oraz lektury. Ma przekonanie o powołaniu do spełnienia pewnej misji wśród kobiet żydowskich, ale patrząc szerzej widać u niej ogromną chęć bycia użyteczną dla społeczeństwa (odbywa kursy sanitarne). Jest głęboko wierząca i sprawy religii traktuje bardzo poważnie, jednak jest w stanie zbuntować się przeciw tradycji, jeśli ta ogranicza ją zbyt mocno i uniemożliwia realizację głównych celów życiowych. Poza tym Schenirer na kartach dziennika jawi się jako osoba niepokorna, dowcipna, nieunikająca rozrywek (teatr, regularne jeżdżenie do kurortów, uprawia turystykę, nawet uczy się grać w karty). Ważnym wątkiem jest także swatanie jej przez rodziców i ślub z człowiekiem, którego nie kocha oraz rozpad tego związku. Natomiast pamiętnik jidyszowy wraz ze wspomnieniem podsumowującym 15 lat pracy Bejs Jakow stanowią zarys dziejów ruchu widzianych z perspektywy jego założycielki. Prawdopodobnie do stworzenia oficjalnej wersji swojego życiorysu Schenirer wykorzystała prowadzone w języku polskim zapiski w dzienniku, ale poddała je daleko idącemu opracowaniu. Tekst pamiętnika pisany jest z punktu widzenia twórczyni nowych koncepcji edukacyjnych, pragnącej historią swego życia wyjaśnić kierujące nią ideały oraz podstawowe założenia proponowanych rozwiązań. Jego twórczyni i przywódczyni szkół religijnych dla dziewcząt w pełni utożsamiając się ze stworzonym przez siebie dziełem i traktując swój pamiętnik jako rodzaj pouczenia dla uczennic, exemplum właściwej drogi życiowej, autobiograficzne fragmenty poddaje ostrej autocenzurze. Brak tu szczegółów z życia osobistego: w ogóle nie wspomina o nieudanym małżeństwie i rozwodzie, wydarzeniach stanowiących obszerną część dziennika, nie ma też zapisków zabarwionych poczuciem humoru, charakterystycznych dla tekstu polskojęzycznego. Publikacją pamiętnika autorka chciała dokonać podsumowania swego życia i przekazać potomnym najważniejsze myśli. Przy opracowaniu powyższych dokumentów uwzględniony został wykorzystywany dotychczas w niewystarczającym stopniu materiał archiwalny dotyczący Schenirer i jej najbliższej rodziny, taki jak akty USC, rejestry ludności oraz inne dokumenty.
Ta książka dotyczy mózgu, tajemniczego organu, który jest częścią nas, czyni nas tym, kim jesteśmy, obdarza mocami i obciąża słabościami, jest mikrokosmosem, ostatnim wyzwaniem dla nauki.Płat czołowy to twój umysł, twoja kwintesencja, twoje Ja. To najbardziej człowiecza struktura mózgu, mająca podstawowe znaczenie dla powodzenia lub porażki każdego ludzkiego przedsięwzięcia. Płat czołowy jest dla mózgu tym, czym dyrygent dla orkiestry, generał dla armii, dyrektor naczelny dla korporacji. Koordynuje i przewodzi innym strukturom nerwowym, aby możliwe było zharmonizowane działanie. To mózgowe centrum dowodzenia.W tej książce odkryjesz zupełnie nowe podejście do problemu płatów czołowych.Dyrygent w twojej głowie to najważniejsza publikacja Elkhonona Goldberga, ukoronowanie jego naukowego dorobku. Autor, opierając się na najnowszych odkryciach, rozwijając złożone idee naukowe oraz odnosząc je do życia poprzez fascynujące studia przypadków i anegdoty, bada, w jaki sposób mózg angażuje się w złożone podejmowanie decyzji, jak radzi sobie z nowościami, niejednoznacznością i jak podejmuje wybory moralne. Analizuje działanie sprawnego mózgu i opisuje sytuacje "kiedy przywódca niedomaga" - ten drugi wątek wydaje się niezmiernie ważny w czasach, w których dłuższe życie łączy się niestety z częstszym występowaniem różnych chorób neurologicznych. Elkhonon Goldberg na każdym kroku kwestionuje utrwalone założenia i tropi ślady przestarzałych koncepcji w nowych naukowych ideach.Lektura tej książki to podróż niepozbawiona osobistych wątków - autor opisuje także swoją naukową drogę, relację z Aleksandrem Romanowiczem Łurią, o którym zwykł mawiać: "był moim profesorem, moim mentorem, moim przyjacielem i moim tyranem", oraz fortel, który przeprowadził, by uciec ze Związku Radzieckiego.Elkhonon Goldberg, światowej sławy neuropsycholog zajmujący się badaniem biologicznych podstaw złożonych zachowań człowieka, postanowił w sposób możliwie prosty (jednak bez spłycania i nadmiernych uproszczeń) opowiedzieć o tym, jaką rolę w regulacji naszego zachowania pełni płat czołowy. () ta ewolucyjnie najmłodsza i jednocześnie najbardziej złożona część naszego mózgu jest bowiem odpowiedzialna za tworzenie planów, wybór ważnych dla nas celów i ich efektywną realizację.() To właśnie dzięki tej publikacji każdy z nas ma okazję lepiej zrozumieć rolę płata czołowego w kierowaniu zachowaniem człowieka, jak również zapoznać się z mechanizmami neuroplastyczności i sposobami wspomagania funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego w każdym wieku.Z przedmowy prof. dr hab. Michała Harciarka
To fascynująca książka pokazująca, jak można dzisiaj myśleć o instytucjach szkolnictwa wyższego w nowym kontekście technologicznej rewolucji – radykalnie zmieniającej podstawy funkcjonowania. Autorzy pokazują, jak głębokiej i wielopłaszczyznowej transformacji podlegają dzisiaj tradycyjne instytucje szkolnictwa wyższego analizując narzędzia cyfrowe wdrażane na polskich uczelniach. Jednocześnie analizują stan badań w zakresie modelu uczelni cyfrowej i są ich uczestnikiem; piszą o wyzwaniach i ryzykach towarzyszących wdrażaniu cyfrowych narzędzi i o korzyściach płynących z ich zastosowania. Studia przypadku pokazane w czterech instytucjach pokazują ciągle jeszcze szerzej nieodkryty potencjał tkwiący w zaawansowanych innowacjach technologicznych cyfrowej rewolucji, przyspieszającej od czasu pandemii COVID-19.
Publikacja ma charakter pionierski i stanowi pierwszą, niezwykle udaną próbę podsumowania zmian na uczelniach, których siłę napędową stanowi cyfryzacja. Świetna lektura i wizjonerska perspektywa w spojrzeniu na przyszłość szkolnictwa wyższego – książka będzie stanowić inspirację dla teoretyków i praktyków zmian w najbliższych latach. Doskonale zorganizowany materiał i przystępna forma to gwarancja sukcesu czytelniczego. prof. dr hab. Marek Kwiek, dyrektorCentrum Studiów Zaawansowanych w Naukach Społecznych i Humanistycznych UAM w Poznaniu
W skład serii Wszystko, co warto wiedziećwchodzi wiele unikalnych książek popularnonaukowych wydanych przez Oxford University Press, w których każdy znajdzie odpowiedzi na najbardziej palące i interesujące problemy współczesności - od zmian klimatu przez zagadki ewolucji, bioetykę, aż po fizykę kwantową.Seria ta ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, medycyny i zdrowia, nauk ścisłych czy społecznych.Książki z tej serii są pisane przez czołowych ekspertów w swoich dziedzinach, dostarczając studentom, profesjonalistom i dociekliwym umysłom podstawową wiedzę, niezbędną do zrozumienia najważniejszych problemów XXI w.Postępy w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji (GAI) stworzyły nową klasę systemów komputerowych, które wykazują zadziwiającą biegłość w szerokim zakresie zadań z nadludzką wydajnością; kreują nowe tekste, obrazy, muzykę i oprogramowanie dzięki analizie ogromnych zbiorów zdigitalizowanych informacji. Już wkrótce systemy te zapewnią fachową opiekę medyczną, będą oferować porady prawne, tworzyć dokumenty, pisać programy komputerowe, uczyć nasze dzieci oraz tworzyć muzykę i sztukę. Te postępy przyspieszą rozwój nauki, sztuki i ludzkiej wiedzy, lecz także przyniosą nowe niebezpieczeństwa.W publikacji tej znajdziemy odpowiedzi na te niezwykle interesujące pytania:- czy w końcu odkryliśmy świętego Graala sztucznej inteligencji - maszyny, które dorównują ludzkiej inteligencji lub ją przewyższają ?- które branże i zawody będą się rozwijać, a które zanikną?- jakie ryzyka i niebezpieczeństwa to ze sobą niesie?- jak możemy zapewnić, że te systemy będą respektować nasze zasady etyczne?- czy korzyści będą szeroko rozpowszechnione, czy też przypadną w udziale nielicznym szczęśliwcom?- jak GAI zmieni nasze systemy polityczne i konflikty międzynarodowe?- czy jesteśmy jedynie trampoliną do nowej formy życia niebiologicznego, czy też po prostu stajemy się lepsi w budowaniu przydatnych gadżetów?Generatywna AI. Wszystko, co warto wiedziećto wyjątkowa książka - przewodnik po świecie sztucznej inteligencji, która odpowiada na powyższe i wiele innych doniosłych pytań.Autorem tej książki jest Jerry Kaplan - powszechnie znany ekspert od sztucznej inteligencji, przedsiębiorca, innowator techniczny, edukator, autor bestsellerów i futurolog. Wynalazł kilka przełomowych technologii, w tym przenośne tablety, aukcje internetowe i elektroniczne instrumenty muzyczne. Obecnie jest wykładowcą na Stanford University, gdzie wykłada społeczny i ekonomiczny wpływ sztucznej inteligencji w najlepiej ocenianym Wydziale Informatyki Uniwersytetu Stanforda.
Dydaktyka i jej paradygmaty to rozwinięcie i uszczegółowienie sposobu myślenia o dydaktyce ogólnej jako dyscyplinie naukowej, który został zaproponowany w książce Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce (PWN 2018). Dorota Klus-Stańska utworzyła w niej rodzaj mapy współistniejących paradygmatów dydaktycznych, których założenia prowadzą do odmiennego pojmowania procesów uczenia się i nauczania, a w konsekwencji także innych powiązanych z nimi zjawisk i fenomenów edukacyjnych. Wskazane przez nią trzy wewnętrznie zróżnicowane paradygmaty: obiektywistyczny, interpretatywno-konstruktywistyczny oraz transformatywny, stały się kanwą, na której autorki rozdziałów proponowanej obecnie książki podjęły próbę rozpoznania „na nowo” założeń rządzących ustaleniami i badaniami dydaktycznymi w określonych obszarach, rozwijając też kluczowe zagadnienia słabiej eksponowane lub pomijane przez dominującą w Polsce dydaktykę akademicką. Otwarcie debaty nad takimi związanymi z kształceniem kwestiami jak między innymi: wiedza ucznia, komunikacja, czas, przestrzeń itd. przy jednoczesnej zwielokrotnionej paradygmatycznie analizie wątków znanych, ale powszechnie prezentowanych jednostronnie, poszerza refleksję nad uczeniem się i nauczaniem, dając możliwość nowego ich rozumienia. Książka kierowana jest zarówno do studentów pedagogiki i wszystkich kierunków nauczycielskich, jak i do kadry uniwersyteckiej zajmującej się naukowo zagadnieniami kształcenia. Utworzenie mapy paradygmatów może służyć nie tylko rozpoznaniu tych, które nie są nam znane, ale przede wszystkim umożliwia rekonstrukcję własnych założeń i dotarcie do tych przyjmowanych nieświadomie i bezrefleksyjnie. Otwiera to krytyczną świadomość wobec swojej dotychczas przyjmowanej „odruchowej” interpretacji świata edukacji, ale też stwarza możliwość dokonania wyboru i ewentualnej zmiany. Osadzenie dydaktyki w perspektywie paradygmatycznej pozwala nie tylko zauważyć radykalnie odmienne wyjaśnienia i koncepcje, ale przede wszystkim daje wgląd w rządzące nami z ukrycia założenia, które nieuchronnie kształtują myślenie o uczeniu się w warunkach instytucjonalnych, definiują sposoby ich badawczego poznawania, a także zamykają możliwości dostrzeżenia zjawisk i problemów, które nie mieszczą się w schemacie obowiązującego paradygmatu. Z tekstu
Książka Ambient. Kultury słuchania i sposoby posługiwania się dźwiękiem bada ambient zarówno jako gatunek muzyczny, jak i kategorię opisu kulturowych praktyk słuchania. Autor analizuje dzieło Briana Eno, jak i historyczne źródła ambientu - od musique d'ameublement Erika Satie i ideę gebrauchsmusik rozwiniętą przez Heinricha Besselera, po eksperymenty Johna Cage'a i rozwój japońskiego kanky ongaku jako muzyki przestrzennej. Omawia także relacje ambientu z minimalizmem, new age, space music oraz jego komercyjnymi wariantami, takimi jak Muzak, easy-listening czy elevator music.Ambient poświęcony jest teoretycznemu i historycznemu kontekstowi ambientu. Autor analizuje, jak zmieniało się myślenie o muzyce i słuchaniu - od średniowiecznej teorii efektów muzycznych, przez muzykologię, psychologię i socjologię muzyki, po cybernetykę i współczesne sound studies. Rozważa również między innymi koncepcję słuchania środowiskowego, odwołując się do teorii pejzażu dźwiękowego R. Murraya Schafera oraz kategorii słuchania repetytywnego Roberta Finka.Autor skupia się również na warunkach możliwości ambientu, badając doświadczenie akuzmatyczne, musicking oraz wpływ technologii na percepcję dźwięku. Analizuje habitus muzyczny i wzorce słuchania w kontekście społecznych funkcji dźwięku. Ambient jawi się tu jako muzyka zależna nie tylko od formy, lecz także od sposobu odbioru - definiowana przez słuchanie zerowego poziomu, czy egalitarne quasi-słuchanie nastawione na dźwiękowe otoczenie i zatarcie granic między muzyką a audiosferą codzienności.W podsumowaniu autor argumentuje, że ambient to nie tylko gatunek muzyczny, ale nowy sposób myślenia o muzyce i słuchaniu. Jego analiza ukazuje go jako fenomen wykraczający poza tradycyjne kategorie estetyczne - jako muzykę redefiniującą relację między dźwiękiem, przestrzenią i społecznymi praktykami słuchania. Książka dostarcza narzędzi do zrozumienia muzyki-kultury w kontekście współczesnego pejzażu dźwiękowego i jest obowiązkową lekturą dla wszystkich, którzy chcą z perspektywy historycznej i teoretycznej rozumieć współczesny, turbulentny ekosystem wszechobecnego słuchania i muzyki dostarczanej przez systemy rekomendacji.
Książka Krystyny Pietrych Szymborska. Szkice do portretu to niezmiernie ciekawa propozycja odczytania na nowo poezji autorki Końca i początku, osadzająca twórczość w kontekstach biograficznych, by ukazać ścisły splot poezji i życia, poczynając od juweniliów po utwory ostatnie. Całość składa się z dwóch części, proponujących odrębne rozwiązania koncepcyjnie i problemowe, a zarazem wzajem uzupełniające się. Z pierwszej, obejmującej trzy pierwsze rozdziały, wyłania się złożony i wieloaspektowy portret Szymborskiej – kobiety i poetki. Opowieść o życiu noblistki dopełniaj wiersze, tyleż prywatne, co uniwersalizujące indywidualne doświadczenie. Autorka, sięgając do faktografii, wybiera z niej fragmenty o decydującym o przyszłości poetyckiej znaczeniu, jak np. zarzut awangardowego niezrozumialstwa, doświadczenie socrealizmu, doznanie osobistej straty. Fakty z życia i twórczość poetki ukazywane są w szerokiej perspektywie, która pozwala wydobyć ciągłość procesu twórczego, związanego z prywatnym i pokoleniowym doświadczeniem Szymborskiej. Pierwsze trzy rozdziały mają otwarty na wszystkich, w dużej mierze popularnonaukowy charakter – prowadzą biograficznym kluczem przez poezję autorki Soli, pokazując jej różnorodność i związek doświadczenia życiowego z artystycznymi wyborami. Na drugą, symetryczną objętościowo część książki składają się kolejne trzy rozdziały, Dominuje w nich podejście problemowe, wynikające z pytań o rzeczy zasadnicze: o miejsce człowieka w poetyckim świecie i jego antropologiczny wymiar, o relację człowiek–zwierzę i ekokrytyczną empatię; o figurę „małej dziewczynki” czy „mistrzyni”, która w tej poezji staje się znakiem ludzkiej kondycji; o rolę snu i śnienia w poezji i życiu poetki. O ile w pierwszej części książki dominuje spojrzenie z lotu ptaka na poezję Szymborskiej, a poetyka stanowi dyskretne tło rozważań, o tyle w drugiej pojawiają się analizy poszczególnych wierszy, a tym samym pokazany zostaje kunszt poetycki Szymborskiej. W efekcie powstaje autorski „szkic do portretu” poetki – znacząca, uważna i empatyczna opowieść o poezji i egzystencji Szymborskiej. Rolę najważniejszych światopoglądowych drogowskazów pełnią tu kategorie, takie jak dar, zdumienia, żart, zachwyt czy rozpacz. Książka naukowo niezmiernie kompetentna, napisana w sposób zajmujący i przystępny, zapraszająca do lektury szersze grono także nieprofesjonalnych czytelników. Uzupełnieniem publikacji są zdjęcia z życia Wisławy Szymborskiej (m.in. odręcznie napisanej ostatniej prośby skierowanej do Michała Rusinka).
Czy ja, które dziś zarywa noc, i ja, które nazajutrz musi wstać skoro świt, to jedna i ta sama osoba? Czy myśląc o swoim przyszłym ja, możemy skuteczniej działać na jego korzyść?Ta książka uczy, jak realizować marzenia, zamiast biernie i nierealistycznie marzyć, i jak wykorzystywać twórczą wyobraźnię w rozwoju osobowości.Z recenzji prof. dr hab. Piotra K. OlesiaObiegowa mądrość głosi, że przez całe życie jesteśmy jedną i tą samą jaźnią. Koniec końców zachowujemy własne imiona, wspomnienia oraz większość upodobań i antypatii. Rzecz jasna, nasze komórki podlegają wymianie, mody, jakim ulegamy, domagają się aktualizacji, nasze przyjaźnie się zmieniają, twarze starzeją, ale my wciąż "jesteśmy, kim jesteśmy". Z badań autora wynika jednak inny wniosek: rdzenia naszej osoby nie tworzy jakieś centralne ja - jesteśmy raczej zbiorem oddzielnych, odrębnych jaźni. "Ty" to tak naprawdę "wy".Mamy nasze nocne ja, które do późna przesiaduje przed telewizorem. Mamy nasze poranne ja, kiedy wyprowadzamy psa, idziemy na siłownię lub oczekujemy wydarzeń nadchodzącego dnia. Pamiętamy samych siebie sprzed dziesięciu lat, ale równie łatwo możemy sobie wyobrazić, że za dziesięć czy dwadzieścia lat będziemy kimś jeszcze innym - mającym większe doświadczenie i większe umiejętności, kimś bardziej dojrzałym emocjonalnie.Hal Hershfield zaprasza nas do mentalnej podróży i wyobrażenie sobie nas samych z przyszłości. Jeśli potrafimy traktować te odległe jaźnie, jak gdyby były one kimś nam bliskim - wówczas możemy zacząć dokonywać z myślą o nich wyborów, które znacząco poprawią jakość naszego życia i teraz, i później. Możemy też wykorzystać ten sam pomysł - a więc koncepcję, że nasze przyszłe ja to "inne osoby" - by lepiej zrozumieć, dlaczego tak często nie udaje nam się osiągnąć naszych celów.Hal Hershfield prowadzi nas w tej podróży i pokazuje, jak myślenie o sobie z przyszłości może nam pomóc wprowadzać zmiany w obecnym życiu, lecz także jak celebrując teraźniejszość, dbać o lepsze tu i teraz i lepszą przyszłość.Fakt, że podróż w czasie odbywa się w naszych głowach, wcale nie oznacza, że nie może ona odmienić rzeczywistości. To, jak myślisz o swojej przyszłości, może mieć ogromny wpływ na twoje ja obecne oraz ja przyszłe.Z tekstu
Intencja autorstwa G.E.M. Anscombe ukazała się w 1957 roku i stanowi klasyczną pozycję w anglosaskiej filozofii działania. Według Donalda Davidsona jest to „najważniejsza od czasów Arystotelesa rozprawa dotyczącą działania”. Jednym z przyświecających Anscombe celów jest zerwanie z kartezjańską wizją intencji, które miałyby być czymś czysto prywatnym, dostępnym na drodze introspekcji wyłącznie podmiotowi w sposób autorytatywny określającemu ich treść. Rozważania Anscombe skupiają się na trzech kategoriach: intencji (zamiaru) podjęcia pewnego działania w przyszłości, intencji, z jaką ktoś działa, a także samego działania intencjonalnego, które Anscombe traktuje jako jedną z postaci intencji. Kategorie te są ze sobą ściśle powiązane, choć charakter tych zależności trudno jednoznacznie uchwycić. W celu wydobycia ich na światło dzienne Anscombe podejmuje refleksję nad naturą szczególnego rodzaju wiedzy, którą mamy o naszych działaniach, różnicą między przekonaniami a intencjami oraz racjami a przyczynami działań, charakterem relacji między opisami działania a samymi działaniami, w szczególności działaniami intencjonalnymi, kryteriami indywiduacji działań, formą rozumowania praktycznego oraz wieloma innymi zagadnieniami, które stanowić będą osnowę wszystkich późniejszych prac z tej dziedziny.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?