To już dziewiąte, nowe i rozszerzone wydanie tomu 3., który swoim zakresem obejmuje dalsze popularne elementy konstrukcji żelbetowych.Tak jak w całym cyklu, normy "europejskie" (PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO) potraktowano jako podstawowe, nie rezygnując z przedstawienia zaleceń dotychczasowych norm polskich (PN).Pierwsze dwa rozdziały poświęcono kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu słupów i ścian, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Kolejny rozdział zawiera zasady aproksymacji konstrukcji żelbetowych modelami prętowymi w różnych sytuacjach konstrukcyjnych. Znaczną część tomu poświęcono obliczaniu i konstruowaniu miejsc szczególnych, takich jak: naroża, węzły, załamania prętów, otwory w belkach, wsporniki krótkie i belkowe oraz tym podobne sytuacje lokalne. Kolejny rozdział został poświęcony kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu fundamentów wszelkich typów: stopowych, ławowych i płytowych. Omówiono obliczenia uproszczone i wspomagane komputerowo. Następnie przedstawiono zagadnienia projektowania, obliczania i konstruowania różnych typów ścian oporowych, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Końcowy rozdział poświęcono posadzkom przemysłowym różnych typów, podając zasady kształtowania, obliczania, konstruowania a także ich wykonania i napraw.W stosunku do poprzednich wydań dokonano wyraźnego rozszerzenia zakresu informacji i jej aktualizację, dodano także nowe rysunki, uzupełniono lub skorygowano inne.Jest to znakomity podręcznik dla studentów studiów inżynierskich oraz magisterskich, a także niezastąpione źródło informacji i praktycznych wskazówek dla szerokiego grona inżynierów, zarówno projektantów, jak i osób zajmujących się konserwacją obiektów.
To już dziewiąte, nowe i rozszerzone wydanie tomu 3., który swoim zakresem obejmuje dalsze popularne elementy konstrukcji żelbetowych.Tak jak w całym cyklu, normy "europejskie" (PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO) potraktowano jako podstawowe, nie rezygnując z przedstawienia zaleceń dotychczasowych norm polskich (PN).Pierwsze dwa rozdziały poświęcono kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu słupów i ścian, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Kolejny rozdział zawiera zasady aproksymacji konstrukcji żelbetowych modelami prętowymi w różnych sytuacjach konstrukcyjnych. Znaczną część tomu poświęcono obliczaniu i konstruowaniu miejsc szczególnych, takich jak: naroża, węzły, załamania prętów, otwory w belkach, wsporniki krótkie i belkowe oraz tym podobne sytuacje lokalne. Kolejny rozdział został poświęcony kształtowaniu, obliczaniu i konstruowaniu fundamentów wszelkich typów: stopowych, ławowych i płytowych. Omówiono obliczenia uproszczone i wspomagane komputerowo. Następnie przedstawiono zagadnienia projektowania, obliczania i konstruowania różnych typów ścian oporowych, zarówno monolitycznych, jak i prefabrykowanych. Końcowy rozdział poświęcono posadzkom przemysłowym różnych typów, podając zasady kształtowania, obliczania, konstruowania a także ich wykonania i napraw.W stosunku do poprzednich wydań dokonano wyraźnego rozszerzenia zakresu informacji i jej aktualizację, dodano także nowe rysunki, uzupełniono lub skorygowano inne.Jest to znakomity podręcznik dla studentów studiów inżynierskich oraz magisterskich, a także niezastąpione źródło informacji i praktycznych wskazówek dla szerokiego grona inżynierów, zarówno projektantów, jak i osób zajmujących się konserwacją obiektów.
Uznany ekspert w dziedzinie uczenia się i przywództwa, Jeff Wetzler, oferuje praktyczny i zaskakująco skuteczny sposób na odkrycie, co inni naprawdę myślą, wiedzą i czują. Pytaj prowadzi do mądrzejszych decyzji, bardziej kreatywnych rozwiązań i głębszych relacji.Zbyt często nie dowiadujemy się, co naprawdę leży na sercu i tkwi w umyśle innych, ponieważ nie wiemy, jak zadawać właściwe pytania. Współzałożyciel Transcend, były międzynarodowy konsultant biznesowy i dyrektor Teach for America, Jeff Wetzler pokazuje, jak to naprawić. W Pytaj przedstawia potężną metodę -podejście Ask, wywiedzioną z prostego założenia: dotarcie do tego, co inni naprawdę myślą, wiedzą i czują, jest przełomową supermocą.Jeff Wetzler opisuje, co ludzie miewają w umysłach i sercach, lecz często wolą zachować dla siebie. Przedstawia także kluczowe powody decyzji o przemilczeniu informacji, które mogłyby być cenne dla ciebie i twojej organizacji.Następnie szczegółowo omawia pięć kroków podejścia Ask:Wybierz ciekawość: Jak obudzić w sobie ciekawość, która pomoże ci dokonywać nowych odkryć i nieoczekiwanych powiązań?Zadbaj o bezpieczeństwo: W jaki sposób sprawić, by ludziom było łatwiej mówić ci o trudnych rzeczach?Zadawaj dobre pytania: Jakie pytania pozwolą ci najlepiej skorzystać z mądrości osoby, którą zapytasz?Słuchaj, by zrozumieć: Jak możesz usłyszeć, co ktoś naprawdę próbuje ci powiedzieć?Przemyśl i wróć do rozmówcy: Jak przekuć słowa w czyny?Ostatnia część książki pomoże ci uczynić z pytania codzienną supermoc - dla ciebie, dla twojego zespołu i organizacji, a także dla przyszłego pokolenia i całego społeczeństwa.Przesłanie tej książki jest niezwykle aktualne. W szybko zmieniającym się świecie, w którym sztuczna inteligencja zaczyna odgrywać coraz większą rolę, zdolność uczenia się od innych i nawiązywania z nimi kontaktu jest jedną z najważniejszych, najbardziej satysfakcjonujących i unikatowo ludzkich umiejętności do opanowania.
Praca ta jest kontynuacją dociekań zapoczątkowanych w publikacjach: Życie. Koncepcja emergentystyczna (PWN 2013), Życie. System biologiczny (PWN 2016), Informacyjny wymiar wszechświata, życia i człowieka (PWN 2020), w których Autor ukazuje rolę nauk biologicznych w poznawaniu życia, podaje klasyfikację stanowisk interpretujących proces życia, zajmuje się pochodzeniem i naturą życia, przedstawia definicje życia i wybrane koncepcje życia oraz stara się uzasadnić, że kategoria informacji daje szansę na wyjaśnienie organizacji wszechświata, życia i człowieka, bowiem informacja jest fundamentalnym składnikiem wszelkiej organizacji, ma ona wymiar immanentny, urealnia organizację od wewnątrz. Uniwersalny wymiar informacji sprawia, że stosuje się ją do świata nieożywionego i ożywionego.Książka Informacja kodem przyrody koncentruje się na problemach, jakie się ukazują przy rozszyfrowywaniu organizacji przyrody. Opracowanie zawiera odniesienia do wielu fundamentalnych pytań z zakresu powstania, kształtowania się oraz rozwoju złożonego kompleksu, jakim jest przyroda, a szerzej - biosfera. Tu także dominującą rolę w wyjaśnianiu biokompleksu przyrody i interpretacji świata odgrywa kategoria informacji - na równi z materią i energią. Akcentując rolę informacji w organizacji przyrody, nie poszukujemy nowego prawa, poszukujemy natomiast algorytmu jej złożoności.Dokonujemy analizy pod kątem użyteczności informacji w zrozumieniu organizacji strukturalno-funkcjonalnej osobliwego kompleksu organizacyjnego - przyrody. W naukach przyrodniczych zaczyna dominować przekonanie, że informacja jest istotnym składnikiem świata. Zdajemy sobie sprawę, że rozbudowanie strategii badawczej przyrody o element informacji ma konsekwencje merytoryczne i metodologiczne. W konstruowanych koncepcjach nauki zauważamy tendencję do akceptacji pluralizmu metodologicznego, różnych strategii badawczych. Wydaje się, że głębsze poznanie systemów budujących organizację przyrody osiągniemy, wykorzystując kategorię informacji i jednocześnie nie negując dominującego ewolucyjnego obrazu przyrody. W strategii badawczej zaczyna dominować interdyscyplinarność, prowadząc ku holistycznej wizji przyrody. Przy wskazywaniu na złożoność, kompleksowość i różnorodność form, użyteczna wydaje się aplikacja informacji, jako podstawowego algorytmy kompleksu przyrodniczego.
Wyobraźnia pedagogiczna w Babel. Wprowadzenie do filozofii edukacji to oryginalna i przepełniona prowokacjami myślowymi propozycja lektury dla każdego, komu sprawa kształcenia i wychowania nie jest obojętna.Te eseje są piękne [], gdyż Autor troszczy się zarówno o merytoryczny przekaz, jak również o słowa, które ten przekaz umożliwiają. Widać w tym zamysł, widać rozmach i niezwykłą odwagę. [] Dziś to niezwykła umiejętność - zachwycić, oczarować, skraść serce czytelnika, a jednocześnie wciągnąć go w labirynty myślenia i dochodzenia do sensu, a co więcej, włączyć w świat innych, którzy troszczą się o edukację. [] I udaje mu się, jak sadzę, wybrać zagadnienia, które dla wielu z nas, myślących o wychowaniu, stanowią dylematy współczesności. [] Uważam, że jest to niezwykle ważna publikacja, ukazująca autentyczny namysł w praktyce i przez to stanowiąca pedagogiczną inspirację zarówno dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z edukacją i pedagogiką, jak i dla wytrawnych praktyków oraz badaczy wychowania i kształcenia.Z recenzji wydawniczej dr. hab. Rafała Godonia, prof. Uniwersytetu WarszawskiegoStawką tej książki jest wyobraźnia pedagogiki - to, co jesteśmy w stanie pomyśleć w ramach akademickiej dyscypliny oraz pośród zawiłych sytuacji praktyki edukacyjnej. Abstrahując od dziedzinowej specyfiki, chodzi o ten sam zamysł []: filozoficzne wyruszenie w drogę; nasycenie się obcymi głosami, dzięki którym można otworzyć oczy, spojrzeć tam, gdzie dotychczas nie patrzyliśmy, i przyjrzeć się temu, czemu wcześniej nie poświęcaliśmy uwagi; zmienianie narzędzi optycznych i szukanie powiązań - międzydyscyplinarne transfery oraz przechodzenie od wglądu w życie jednostki do oglądu życia zbiorowego i z powrotem.Z WprowadzeniaNiewielki rozmiar tych cegiełek Babel ma służyć poręczności wykorzystania ich na seminariach naukowych, ćwiczeniach akademickich, samokształceniowych spotkaniach nauczycieli i decydentów albo w przestrzeni prywatnych rozmów przyjaciół, którzy nie stronią od nasycania swojej więzi impulsami intelektualnymi. [] Moje króciutkie teksty w zamyśle nie mają upraszczać i popularyzować, tylko właśnie przywoływać nieskończone regały. I przez to budzić pragnienie lektury, rozmowy oraz namysłu. Byłoby wspaniale, gdyby te minieseje stały się dla kogoś początkiem serious reading and thinking.Z Wprowadzenia
Kartezjusz, francuski filozof i uczony, jest ojcem nowożytnej refleksji, tradycyjnego europejskiego sposobu myślenia i krytycznego uprawiania nauki. Był niewiarygodnie wszechstronnym, pracowitym i aktywnym uczonym. Choć wiele lat żył w ukryciu i samotności, brał też udział w wojnie, zajmował się dosłownie każdą uprawianą wówczas dziedziną nauki, był autorem wielu wynalazków i nauczycielem królowej Szwecji.
Medytacje to w twórczości Kartezjusza tekst najważniejszy, a także jeden z podstawowych w filozofii w ogóle. Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora stanowią zaś ich nierozdzielną część, a zarazem wspaniały przykład filozoficznej dyskusji i refleksyjnego zaangażowania. Wielki spekulatywny umysł Kartezjusza wypróbowuje coraz to nowe wnioskowania, szukając, gimnastykując się, by oddać słowami wszystkie zawiłości problemu. Tekst zarzutów i odpowiedzi ma niesamowitą dynamikę, która w zderzeniu z logiczną dyscypliną poszczególnych wywodów daje efekt przypominający klasyczny dramat literacki.
Zapraszamy do odkrycia niezwykłej publikacji autorstwa Tadeusza Chrzanowskiego, która stanowi doskonałe źródło wiedzy na temat historii sztuki w Polsce. Książka ta w przystępny sposób przybliża czytelnikom kluczowe etapy rozwoju sztuki w Polsce, od czasów Piastów aż po III Rzeczypospolitą.O książce W Sztuce w Polsce od Piastów do Jagiellonów autor omawia: początki sztuki chrześcijańskiej w Polsce, refleksy karolińskie i ottońskie, sztukę gotycką. Natomiast w części poświęconej Sztuce w Polsce od I do III Rzeczypospolitej znajdziemy informacje o: okresie pierwszych królów elekcyjnych, w tym Batorym i monarchach z dynastii Wazów, stylach takich jak barok, klasycyzm, romantyzm oraz początki historyzmu, akadeizmu i elektyzmu, rozwoju sztuki polskiej od odrodzenia państwa do ustanowienia III Rzeczypospolitej.
Pierwszy tom obejmuje podstawy programowania oraz programowanie strukturalne w językach Pascal i C/C++. Autor zwrócił szczególną uwagę na: - podstawy algorytmów - zasady programowania strukturalnego - języki programowania Pascal i C/C++ - wskaźniki i dynamiczną rezerwację pamięci - operacje wejścia/wyjścia i operacje na plikach - uruchamianie programów z użyciem debuggera
Pierwsza publikacja, która całościowo ujmuje problematykę kształtowania metali lekkich. Autorzy dokonali prezentacji najważniejszych oraz bardziej rozpowszechnionych i efektywnych sposobów kształtowania formującego (za pomocą odlewania czy metalurgii proszków), kształtowania plastycznego, kształtowania przyrostowego (metodami rapid-technologii) oraz kształtowania ubytkowego. W praktyce istnieje wiele sposobów i odmian kształtowania metali lekkich, dlatego ograniczono się do możliwie zwięzłego omówienia ich podstawowych cech i zalecanego zastosowania. Z racji intensywnego rozwoju i istotnych walorów użytkowych więcej uwagi poświęcono kształtowaniu ubytkowemu metali lekkich, przede wszystkim w aspekcie charakterystyki stosowanych łańcuchów procesowych, narzędzi kształtujących oraz maszyn i urządzeń. Obszerny rozdział dotyczy również problematyki modelowania i symulacji procesów kształtowania.Książka jest przeznaczona dla kadry inżynieryjno-technicznej zatrudnionej w przemyśle - zwłaszcza lotniczym, samochodowym i budowy maszyn, jak też w przedsiębiorstwach przetwarzających metale lekkie. Będzie przydatna również pracownikom i studentom wydziałów mechanicznych, budowy maszyn oraz inżynierii produkcji.
Czy prawo można przekroczyć w sposób usprawiedliwiony i moralnie dopuszczalny? Czy nieposłuszeństwo wobec prawa to tylko negatywna postawa sprzeciwu? W jakiej sytuacji można uciec się do nielegalnych działań? Czy zawsze konieczne jest wcześniejsze wyczerpanie legalnych środków? Kiedy nieposłuszeństwo staje się groźnym nadużyciem? Czy użycie przemocy poza prawem bywa usprawiedliwione?
"Nie można optymistycznie zakładać, że w społeczeństwie, które nie uznaje moralnej idei równouprawnienia, jednostka za pomocą legalnych środków potrafi zmienić prawo, które nierówno traktuje ludzi. Gdy w połowie XIX wieku Dred Scott, niewolnik ze stanu Missouri, próbował odzyskać wolność, stosując w tym celu prawem przewidziane procedury, Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, iż droga ta jest zarezerwowana tylko dla obywateli amerykańskich, którymi w rozumieniu Konstytucji Murzyni na pewno nie są i nigdy nie będą. Czy w opisywanych okolicznościach wyczerpanie legalnych mechanizmów zmiany niesprawiedliwego prawa może być w słuszny sposób uważane za konieczny warunek uzasadnionego sprzeciwu? Odpowiedź pozytywna zdaje się stanowić wyzwanie wykraczające poza standardowe argumenty zwolenników radykalnego posłuszeństwa prawu".
Jak pisze Mirosław Rutkowski, uporczywy sprzeciw wobec prawa takich postaci jak Mahatma Gandhi, Martin Luther King lub Henry David Thoreau doprowadził do znaczącej poprawy życia ludzi w skali masowej, budząc sumienie i poczucie jednostkowej tożsamości obywatelskiej. Dzięki tym słynnym aktom nieposłuszeństwa problem "złego prawa" i zalegalizowanej krzywdy ludzi wzbudził zainteresowanie światowej opinii publicznej. I często to właśnie takie akty są źródłem lepszego prawa - dzięki nim prawo się rozwija, doskonali, żyje. Mirosław Rutkowski jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajmuje się zagadnieniami etyki normatywnej, metaetyki i raczkującą w Polsce dziedziną - etyką stosowaną. Badając praktyczne problemy filozofii, wiele podróżował: wyjazdy na uniwersytety do Finlandii, New Delhi, Kalkuty, Pekinu, Madrytu czy Bolonii pozwoliły mu poznać warunki społeczne, kulturowe i prawne różnych społeczeństw. Wiedzę uzupełniał również na Uniwersytecie Oxfordzkim, gdzie słuchał wykładów m. in. Bernarda Williamsa i Ronalda Dworkina i gdzie przez cały rok akademicki terminował u Dereka Parfita. Współredaguje czasopisma filozoficzne "Analiza i Egzystencja" oraz "Nowa Krytyka", jest redaktorem naczelnym internetowego czasopisma naukowego "Etyka Praktyczna"Jest też autorem książek Obowiązek moralny a motywacja, Dlaczego potrafimy działać moralnie?, Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume'a
Praca przygotowana przez wyjątkowy zespół autorski pod przewodnictwem profesorów Daltona i Klingemanna - uznanych autorytetów w tej dziedzinie. Pełny przegląd wiedzy najbardziej dynamicznie rozwijającej się dyscypliny w naukach politycznych. Obejmuje tematykę zachowań wyborczych, kampanii politycznych, wpływu opinii publicznej, partycypacji politycznej, modernizacji i zmiany społecznej, edukacji politycznej i wartości politycznych oraz zagadnienia metodologiczne.Autorzy tekstów: Christopher J. Anderson, Andr Blais, Jean Blondel, Philip E. Converse, John Curtice, Kevin Deegan-Krause, Jan W. van Deth, Yilmaz Esmer, Dieter Fuchs, James L. Gibson, Loek Halman, Anthony Heath, Sren Holmberg, Ursula Hoffman-Lange, Ronald Inglehart, M. Kent Jennings, Max Kaase, Miki Caul Kittilson, Ruud Koopmans, Oddbjorn Knutsen, James H. Kuklinski, Steffan Kumlin, Matthew S. Levendusky, Michael S. Lewis-Beck, Ian McAllister, Peter Mair, Ferdinand Mller-Rommel, Diana C. Mutz, Kenneth Newton, Mark Peffley, Buddy Peyton, Robert Rohrschneider, Richard Rose, Dieter Rucht, Holli A. Semetko, Doh Chull Shin, Paul M. Sniderman, Mary Stegmaier, Christian Welzel, Thorleif Pettersson, Susan E. Scarrow, Stuart N. Soroka, James Stimson, Dietlind Stolle, Jacques Thomassen, Bernhard Wessels, Christopher Wlezien, Edmund Wnuk-Lipiński.Mimo że publikacja ta została wydana w 2007 roku stała się już powszechnie obowiązującą lekturą na zachodnich uczelniach z takich przedmiotów jak np.: psychologia polityczna, socjologia polityki, polityczna partycypacja, wybory, zachowania wyborcze, systemy polityczne, metodologia nauk społecznych, polityka społeczna i wielu innych. (fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Arkadiusza Żukowskiego)Dawniej politycy mogli jedynie próbować odgadnąć publiczne nastroje, obecnie dysponują bogatymi danymi pochodzącymi z licznych sondaży. Kampanie były idiosynkratycznymi procesami, w których menadżerowie opierali się na szczątkowych informacjach. Obecnie dysponują rzetelną wiedzą o tym, jak obywatele myślą i działają. Można podejrzewać, że kampania prowadzona w stylu lat 50. nie mogłaby w żaden sposób konkurować ze współczesną, wykorzystującą te nowe zasoby wiedzy. (z tekstu)
Owady to nie tylko najbogatsza w gatunki grupa zwierząt, lecz także niewidzialny fundament funkcjonowania ekosystemów lądowych. Są wszędzie: zapylają rośliny, przetwarzają materię organiczną, służą za pokarm milionom innych organizmów, a także wchodzą w złożone relacje pasożytnicze, symbiotyczne i drapieżnicze z całym światem ożywionym. Bez nich nie byłoby owoców, warzyw, kawy ani czekolady - ale też trudno byłoby wyjaśnić rozprzestrzenianie się wielu chorób czy ogromne straty w uprawach. Owady to także modele badawcze w genetyce, neurobiologii i ekologii. Nie sposób mówić o bioróżnorodności, nie rozumiejąc ich roli.Podstawy entomologii to kompleksowe wprowadzenie do świata owadów - przystępne, aktualne i oparte na rzetelnej wiedzy.Publikacja została podzielone na trzy sekcje.Pierwsza sekcja wprowadza w podstawy entomologii, omawia pochodzenie i ewolucję owadów, ich kluczowe cechy morfologiczne, funkcje fizjologiczne oraz wyjątkową skuteczność w opanowaniu środowisk lądowych.Druga sekcja książki to szczegółowe opisy wszystkich 28 współczesnych rzędów owadów - z informacjami o ich cechach diagnostycznych, liczebności, zasięgu występowania, strategiach życiowych i roli w przyrodzie. Prezentowane ilustracje umożliwiają szybkie i poprawne przyporządkowanie dorosłych owadów do odpowiedniej grupy.Trzecia sekcja to praktyczny rozdział poświęcony metodom zbierania, preparowania i przechowywania okazów - niezbędny w pracy terenowej, zarówno naukowej jak i kolekcjonerskiej.Zawarte w książce informacje pozwolą zrozumieć, czym są owady, jak działa ich organizm, jaką pełnią funkcję w ekosystemach i dlaczego właśnie one - a nie duże ssaki czy ptaki - są faktycznymi gospodarzami naszej planety.Publikacja przeznaczona dla studentów biologii i nauk przyrodniczych, a także dla nauczycieli, edukatorów i pasjonatów przyrody, stanowi niezastąpione źródło wiedzy i punkt wyjścia do dalszych studiów.
Przewodnik po współczesnej genetyce człowieka - od podstaw po zaawansowane zagadnieniaŻyjemy w epoce pangenomu. To czas, gdy poznajemy już nie tylko pojedyncze ludzkie genomy, ale także fascynującą różnorodność genetyczną całej ludzkiej populacji.Genetyka człowieka. Koncepcje i zastosowania autorstwa Ricki Lewis to unikalne, aktualne kompendium wiedzy o genomach, których poznanie odsłania, jak DNA kształtuje naszą tożsamość, zdrowie i zachowania społeczne.Autorka - doświadczona badaczka, konsultantka genetyczna i popularyzatorka nauki - prowadzi czytelnika przez świat najnowszych odkryć i technologii, tłumacząc skomplikowane mechanizmy w sposób przystępny, ciekawy i pełen pasji. Znajdziesz tu m.in.:zrozumienie pangenomu i genetycznej różnorodności człowieka z wykorzystaniem nowatorskich grafów genomowych,przełomowe informacje o genetyce COVID-19 i jej wpływie na zdrowie publiczne,aktualne studia przypadków i praktyczne wskazówki, jak interpretować wyniki testów genetycznych,kompleksową analizę chorób genetycznie uwarunkowanych z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych i społecznych uwarunkowań zdrowotnych,najnowsze osiągnięcia biotechnologii, takie jak terapia genowa, edycja RNA i CRISPR.zagadnienia z zakresu bioetykiGenetyka człowieka to kompleksowy podręcznik poświęcony genetyce człowieka, łączący wiedzę podstawową z najnowszymi odkryciami i zastosowaniami praktycznymi.Rozpoczyna się od wyjaśnienia podstawowych pojęć związanych z genami, genomem i strukturą komórek, przechodząc przez kluczowe procesy biologiczne, takie jak mejoza, rozwój prenatalny, dziedziczenie oraz mechanizmy ekspresji genów i mutacji.Kolejne rozdziały omawiają złożoność cech dziedzicznych, genetykę zachowania, ale także budowę i funkcjonowanie DNA oraz chromosomów.Znaczące miejsce zajmuje genetyka populacji, ewolucja człowieka, genetyka tożsamości oraz zastosowania genetyki w kryminalistyce.W dalszej części książka prezentuje tematykę immunogenetyki, genetyki nowotworów oraz najnowszych technologii genetycznych, w tym metody modyfikacji DNA i RNA.Ostatnie rozdziały poświęcone są testom genetycznym, leczeniu chorób genetycznych oraz technikom wspomaganego rozrodu.Podręcznik zawiera także pytania kontrolne, odpowiedzi i indeks, co ułatwia naukę i powtórki.To rzetelne i wszechstronne źródło wiedzy zarówno dla studentów, jak i osób zainteresowanych współczesną genetyką człowieka i jej wpływem na medycynę oraz społeczeństwo.
Publikacja Technologie przewozów - rozwój na świecie to kompleksowe i nowatorskie opracowanie analizujące ewolucję technologii transportowych oraz ich wpływ na rozwój gospodarczy w skali globalnej. Autorzy, prof. Leszek Mindur i prof. Maciej Mindur podejmują ambitną próbę odpowiedzi na fundamentalne pytania: jak zmieniały się formy i skala przewozów towarów i pasażerów w ostatnich dekadach, jakie znaczenie ma transport w strukturze gospodarki oraz które technologie przewozowe wyznaczają dziś kierunki rozwoju światowego rynku transportowego.Treść publikacji Technologie przewozów - rozwój na świecie podzielona została na trzy zasadnicze części:Część I - Rozwój transportu intermodalnego na świecie (1990-2020). Szczegółowa analiza dynamiki i kierunków rozwoju transportu intermodalnego w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Australii. Ukazano tu, jak różne regiony świata wdrażają zintegrowane systemy przewozowe, które odpowiadają na wyzwania ekologiczne, ekonomiczne i infrastrukturalne.Część II - Transportochłonność gospodarki światowej (1990-2020). Autorzy przedstawiają zależności między intensywnością wykorzystania transportu a strukturą gospodarki na przykładzie Polski, Unii Europejskiej i gospodarki światowej. Omawiają, jak zmieniające się potrzeby społeczne i produkcyjne wpływają na zapotrzebowanie na usługi transportowe.Część III - Rozwój kolei dużych prędkości w Europie i Azji (2002-2020). Omówiono rozwój nowoczesnych systemów kolejowych, które wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju i stanowią alternatywę dla transportu drogowego i lotniczego. Szczególny nacisk położono na Europę i Azję - liderów w tej dziedzinie.Publikacja Technologie przewozów - rozwój na świecie adresowana jest do szerokiego grona odbiorców - naukowców, studentów kierunków transportowych, praktyków branży logistyczno-transportowej, a także decydentów publicznych kształtujących politykę transportową na poziomie lokalnym i krajowym.
Z wielką przyjemnością przedstawiamy kolejną odsłonę nowoczesnej serii skierowanej do młodych mózgomaniaków, tym razem wprowadzającą nasze dzieci w świat online w książce Wielka księga Zdolniachów - odkrywającej tajniki inernetu.Korzystacie z niego każdego dnia, aby łączyć się ze znajomymi, dzielić się informacjami i zapewnić sobie rozrywkę, ale czy wiecie, jak właściwie działa? Prawdziwa mózgownica Dr. Larissa Suzuki jest tutaj, aby Wam pomóc i ma dla Was multum niezwykle barwnych, ciekawych i pełnych humoru odpowiedzi.Na przygodę z internetem zabierze Was Sieciak - pajączek, który tak jak Wy, jest totalnym maniakiem internetowym.Z tej ciekawej i interaktywnej książki dowiecie się, jak komputery przechowują informacje i komunikują się z innymi urządzeniami, jak działa pobieranie i przesyłanie strumieniowe oraz co sprawia, że internet jest szybki lub wolny.Początkujący mózgowcy pokochają czytanie opowieści "Czy wiesz, że", będą się mogli również pobawić interaktywnymi zajęciami "Spróbuj sam" i gromadzić skarbnicę wiedzy składającą się z fascynujących faktów w serii infografik "Deszcz danych".Napisana z charakterystycznym dla Wielkiej Księgi Zdolniachów poczuciem humoru i wypełniona zadaniami do wykonania online i offline, stanowi idealne, kreatywne i przystępne wprowadzenie do tematów STEM dla dzieci wczesnoszkolnych.
Największa sowa świata. Jedna z najrzadszych. I ekspedycja, która zmienia wszystko. W głębi rosyjskich lasów, gdzie kończą się drogi, a zimy potrafią trwać pół roku, kryje się ptak niemal mityczny – ketupa, czyli puchacz japoński (Bubo blakistoni). To największa sowa na świecie, ważąca ponad 4 kilogramy, o rozpiętości skrzydeł przekraczającej dwa metry. Rzadko widywana, jeszcze rzadziej badana – niemal całkowicie wymknęła się naukowej uwadze. Aż do teraz. Jonathan C. Slaght, amerykański biolog i miłośnik przyrody, wyrusza w głąb rosyjskiego Kraju Nadmorskiego, by jako pierwszy dokładnie zbadać ketupy i opracować strategię ich ochrony. Wraz z zespołem lokalnych ekspertów przemierza skutą lodem tajgę, pokonuje rwące rzeki, śpi w opuszczonych chatach i rozkłada sieci wśród śnieżyc – wszystko po to, by odnaleźć i oznakować te niezwykłe ptaki. Jego opowieść jest fascynującą mieszaniną dziennika terenowego, powieści przygodowej i manifestu na rzecz ochrony ginącej przyrody. Sowy z Dalekiego Wschodu to nie tylko historia ochrony zagrożonego gatunku – to opowieść o odwadze, wytrwałości i miłości do dzikiej natury. Książka łączy rzetelność naukową z pasją pisarską i reporterskim zacięciem. Opisuje nie tylko życie tajemniczych ptaków, ale też kulisy pracy badacza w ekstremalnych warunkach – od rozklekotanych helikopterów po samotne noce w dziczy i spotkania z lokalnymi społecznościami. Książka dla miłośników przyrody, podróży, nauki, przygód i literatury faktu.
Publikacja "Dydaktyka języków romańskich na przykładzie francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego" Przemysława E. Gębala i Aleksandra Wiatera stanowi wprowadzenie do dyscypliny określanej mianem glottodydaktyki romanistycznej w jej wymiarze akademickim, historycznym, teoretycznym oraz praktycznym. Jej celem jest prezentacja podstawowych zagadnień, obejmujących poszczególne obszary teoretyczne, badawcze i praktyczne uczenia się i nauczania języków romańskich, obecnych w obowiązujących standardach kształcenia nauczycieli.To pierwsza na rynku wydawniczym w Polsce książka, która podejmuje wątek historyczno-językoznawczo-dydaktyczny w odniesieniu do jednocześnie trzech języków romańskich: francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego.Koncepcja publikacji realizuje dydaktyczne założenia konstruktywizmu, włącza w proces kształcenia dotychczasowe doświadczenia edukacyjne oraz zachęca do tworzenia własnych autorskich rozwiązań dydaktycznych. Pełni rolę merytorycznego punktu odniesienia, który stanowi swoisty pomost między zebranymi doświadczeniami i wyobrażeniami a praktyką edukacyjną. Autorzy, odnosząc się do refleksyjnych nurtów pedeutologicznych, zachęcają odbiorców publikacji do konfrontacji osobistych doświadczeń w uczeniu się i nauczaniu języków ze współczesnymi trendami i koncepcjami glottodydaktycznymi.W swoim opracowaniu monograficznym Przemysław E. Gębal i Aleksander Wiater prezentują całościowy przegląd ewolucji glottodydaktyki romanistycznej (wraz z jej historią) oraz wskazują drogi kształtowania się konkretnych koncepcji wiążących nauczanie języka z kulturą z perspektywy rozwoju osobistego uczących się. Zawarte w książce treści obejmują także zagadnienia o charakterze interdyscyplinarnym, łącząc dydaktykę językową z pedagogiką, psychologią uczenia się oraz psycholingwistyką. Tym samym "Dydaktyka języków romańskich na przykładzie francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego" oferuje całościowe spojrzenie na zagadnienia związane z procesem sterowanego uczenia się i nauczania języków.Stanowi jednocześnie kontynuację serii wydawniczej poświęconej kształceniu nauczycieli języków obcych i glottodydaktyce.Monografia jest adresowana do nauczycieli akademickich i glottodydaktów, edukatorów, metodyków i teacher-trenerów, osób projektujących materiały edukacyjne, a także wszystkich przygotowujących się do zawodu nauczyciela i lektora języków francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego. W szerszej perspektywie, pozwala każdemu zainteresowanemu współczesnymi trendami nauczania języków obcych na zdobycie aktualnej wiedzy lingwistycznej, pedagogicznej, psychologicznej i glottodydaktycznej.
Rośliny od wieków fascynują, inspirują i zachwycają. Są obecne w mitach, medycynie, kuchni i kulturze, stanowiąc fundament życia na Ziemi. Czasem ledwo dostrzegalne, innym razem spektakularne i oszałamiające - każda z nich niesie ze sobą niepowtarzalną historię.To książka, którą pokochasz zarówno za fascynujące historie, jak i za przepiękne ilustracje autorstwa Lucille Clerc. Idealna do czytania w całości lub odkrywania na wyrywki - przy śniadaniu, na ławce w parku, czy przed snem. To inspiracja do refleksji, zachwytu i działania.Od lśniących kwiatów orchidei, przez podstępne rośliny mięsożerne, aż po pokorne pokrzywy - autor odkrywa tajemnice natury, ukazując zaskakujące powiązania między światem roślin, ludzi i zwierząt.W lekkiej, przystępnej formie poznajemy rośliny jako mistrzów strategii, alchemików fotosyntezy, a także bohaterów ludzkich opowieści i cywilizacji. Dowiadujemy się, jak wiele zawdzięczamy drzewom, mchom, algom czy przyprawom - zarówno w codziennym życiu, jak i w globalnym kontekście środowiskowym.Pięknie ilustrowana, pełna pasji książka jest zaproszeniem do uważniejszego spojrzenia na zieleń, która nas otacza - i przypomnieniem, że los naszej planety jest nierozerwalnie związany z losem roślin. To opowieść, która inspiruje, zachwyca i - co najważniejsze - otwiera oczy.
Przenieś się w czasie do włoskich miast z najwybitniejszymi artystami Italii jako przewodnikami. Spotkaj Caravaggia przemierzającego podejrzane zaułki siedemnastowiecznego Rzymu. Wybierz się do osiemnastowiecznej Wenecji, gdzie Canaletto maluje wielkowymiarowe pocztówki dla młodych angielskich arystokratów, albo do średniowiecznej Florencji, gdzie znajdziesz Giotta pracującego mozolnie nad freskami w kaplicy Bardich. Ta piękna i niezwykle starannie wydana książka opisuje najważniejszych włoskich artystów i cele podróży wraz z trasami, które zawiodą cię do fascynujących ośrodków kultury. Zobaczysz największe dzieła na własne oczy – z bliska lub siedząc wygodnie w fotelu. Napisana przez historyka sztuki, podróżnika i reportera jednej z czołowych brytyjskich gazet, książka zawiera też rysowane mapy, które pozwolą ci zanurzyć się w historycznych światach artystów. Seria Sztuka Podróżowania opisuje historie największych artystów świata oraz miast, w których żyli i pracowali. Chłoń piękne widoki ich oczami. Przyglądaj się, jak ich arcydzieła ożywają.
Diagnoza autyzmu u osób dorosłych jest nowym i bardzo szybko rozwijającym się obszarem klinicznym. W związku z tym specjaliści często nie czują się wystarczająco dobrze przygotowani do jej przeprowadzenia, co z kolei stanowi źródło problemów dla samych diagnozowanych i ma duży wpływ na ich zdrowie psychiczne.Diagnoza autyzmu u dorosłych. Model neuroafirmatywny to praktyczny poradnik będący wsparciem dla wszystkich specjalistów przeprowadzających diagnozę autyzmu u dorosłych, przygotowany przez zespół autorski składający się z osób autystycznych i neurotypowych. Zawiera aktualną wiedzę na temat autystycznych cech neurologicznych, przedstawia historyczne tło autyzmu, a także charakteryzuje ruch i paradygmat neuroróżnorodności.Czytelnicy i czytelniczki dowiedzą się między innymi:jak w praktyce przeprowadzić diagnozę w modelu neuroafirmatywnym;jak powinno wyglądać wsparcie po diagnozie;jak rozwijać umiejętności autorefleksji w tym obszarze.Do książki dołączone są również liczne materiały dodatkowe, dzięki którym klinicyści będą mogli prawidłowo przeprowadzić diagnozę i które będą pomocne na każdym jej etapie.Autorki - Davida Hartman, Tara O'Donnell-Killen, Jessica K. Doyle, Maeve Kavanagh, Anna Day, Juliana Azevedo - to specjalistki związane z The Adult Autism Practice - prywatną instytucją zapewniającą zdalną diagnostykę autyzmu u dorosłych. W książce Diagnoza autyzmu u dorosłych. Model neuroafirmatywny dzielą się z czytelnikami swoim doświadczeniem z wieloletniej praktyki.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?